Paus ontbiedt kardinalen VS naar Rome Het gezin als goedlopend bedrijf GELOOF SAMENLEVING i Niet geloof, maar kleur bepaalt schoolkeuze Guus Geluk Professor Rutten: Ik zat niet fo RK-pastores te druk en te aards, Waakhond van het geloof is jar I Paus bespreekt seksschandalen met kerkleiders Meer vaart achter kerkfusie Draken bewaken de wet Sociaal plan kost SoW 1,5 miljoen dinsdag l6 APRIL 2002 vaticaanstad-anp/afp/rtr - Paus Jo hannes Paulus II heeft alle dertien Ame rikaanse kardinalen en andere Ameri kaanse kerkleiders naar Rome ontboden. De reden voor de bijeenkomst, die begin volgende week plaatsheeft, zijn de re cente seksschandalen in de Amerikaanse Rooms-Katholieke Kerk. In Los Angeles maakte aartsbisschop Roger Mahoney eerder deze maand be kend dat de Amerikaanse justitie een onderzoek naar hem is begonnen naar aanleiding van een beschuldiging van seksueel misbruik. Mahoney wordt be schuldigd door een vrouw, die zegt in 1970 op een katholiek lyceum in Cali- fornië het slachtoffer van Mahoney te zijn geworden. Hij zou haar bewuste loos hebben geslagen en haar daarna hebben misbmikt. Mahoney zegt dat er van haar verhaal niets waar is en dat hij zelf de justitie en de kerkelijke autoriteiten om een on derzoek heeft gevraagd. Kort voor de onthulling van Mahoney's was bekend geworden dat een 48-jarige priester, Don Rooney, in Cleveland in de staat Ohio zelfmoord had gepleegd, nadat hij was beschuldigd van aanran ding van een minderjarig meisje. De priester was niet komen opdagen voor een gesprek met functionarissen van het bisdom Cleveland over het incident in 1980. De man schoot zich op de dag van die afspraak in een auto een kogel door het hoofd. In de Verenigde Staten, waar het pedo filieschandaal in de Rooms-Katholieke Kerk een veel grotere omvang heeft dan in Europa, trad begin maart al bisschop Anthony O'Connell van Palm Beach in Florida af. Hij erkende dat hij 25 jaar geleden een seminariestudent seksueel had misbruikt. In februari werd een priester van het aartsbisdom Boston, John Geoghan, tot tien jaar cel veroor deeld. Meer dan 130 mensen hadden hem beschuldigd van seksueel mis bruik. Kardinaal Law, aartsbisschop van Boston, was jarenlang op de hoog te van Geoghans misdrijf, maar ver plaatste hem telkens naar een andere parochie. Sinds januari zijn in de VS al tientallen priesters geschorst of ontslagen. Aan vankelijk wilde de kerk de gegevens van van misbruik verdachte geestelijken niet aan justitie geven, maar daar is verandering in gekomen. De aartsbis dommen New York en Los Angeles be sloten justitie alsnog de namen te ge ven van priesters die beschuldigd zijn van seksueel misbruik van minderjari gen. door Carine Neefjes Amsterdam - Voor ruim drie kwart van de ouders speelt het geloof geen enkele rol voor de schoolkeuze van hun kind. Al leen protestants-christelijken hechten waarde aan levensbe schouwing in de klas. Veel ka tholieke en islamitische ouders vinden de religieuze grondslag van een school volstrekt onbe langrijk. Zij laten de 'kleur' van de school veel zwaarder wegen. Vooral hoogopgeleide, autoch tone ouders willen een zo wit mogelijke school voor hun kind. ,,Zij willen dat hun kind tussen 'ons soort mensen' in de schoolbanken zit", vertelt Sjoerd Karsten. Karsten is onderzoeker van het in onderwijskringen toonaangevende Kohnstamm Instituut in Amsterdam, en me de-auteur van het rapport 'Schoolkeuze in de multi-etni- sche samenleving'. Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van minister Hermans van onderwijs, druist lijnrecht in tegen het plan van minister Van Boxtel van grote steden- en inte gratiebeleid. Die liet vorige week in deze krant weten dat hij het bijzonder onderwijs wil afschaf fen, omdat dit een van de be langrijkste oorzaken zou zijn voor het ontstaan van witte en zwarte scholen. Dat is onjuist, menen de onder zoekers. Karsten: „Religie is on belangrijk als ouders een school moeten kiezen voor hun kind. De kleur is doorslaggevend. Wit te ouders sturen hun kind naar een witte school, zwarte ouders naar een gemengde." In totaal zijn op 43 bijzondere en openbare basisscholen alle directies en 931 ouders onder vraagd. Het gaat om scholen uit de vier grote steden en middel grote gemeenten in Noord-Hol land, Zuid-Holland, Flevoland, Gelderland, Limburg en Overijs sel. In het bijzonder onderwijs zijn het niet zo zeer de religieuze scholen die helemaal wit zijn, maar vooral de algemeen bij zondere zoals Montessori-, Dal- ton- en Jenaplanscholen. Door de hoge ouderbijdrage en de eis dat kinderen goed Nederlands spreken, zijn ze voor de meeste allochtone leerlingen ontoegan kelijk. „Subtiel worden allochto ne ouders doorverwezen: 'U doet er beter aan uw kind naar een andere school te sturen, wij hebben geen voorzieningen'. Over deze elite hoor je Van Box tel niet", aldus Karsten die eraan toevoegt dat ook sommige reli gieuze scholen op deze gronden kinderen weigeren. Als de populatie te zwart wordt, halen witte ouders hun kind van school. Niet alle directeuren zijn daar rouwig om. „Een groep Nederlandse ouders chanteerde de boel. Zo van: 'Je mag blij zijn dat ons kind bij jou op school blijft'. Ze gaven hun kinderen opdrachten mee: 'Als die Turk je slaat, sla je maar terug'. De situ atie was onhoudbaar en ik heb deze laatste groep Nederlanders de deur uitgezet", aldus een di recteur in het onderzoek. Zowel ouders als directies zijn niet voor afschaffing van het bij zonder onderwijs. Wel moeten allochtonen meer gestimuleerd worden hun kind naar een witte school te brengen. Karsten: „Je zou busjes kunnen inzetten om allochtonen naar een school in een betere buurt te brengen." utrecht - De fusie van de Sa- men-op-Wegkerken moet bin nen anderhalf jaar rond zijn. Dat is twee keer zo snel als eerst het plan was. Dat voorstel lanceert het be stuur van de drie kerken don derdag op de synode. SoW-scri- ba Bas Plaisier heeft de stroom versnelling onlangs al aange kondigd in gesprekken met de Gereformeerde Bond en het Confessioneel Gereformeerd Beraad, bevestigen deelnemers aan de gesprekken. Voorzitter A.W. van der Plas noemde on langs nog een periode van drie jaar. kyoto - De Japanse kunstenaar Junsaku Koizumi bekijkt het resultaat van zijn werk. De onthulling van de plafondschildering in de Kennin-tempel mar keerde gisteren de achthonderdste verjaardag van deze belangrijke boeddhistische tempel in Kyoto. De schildering beslaat elf bij vijftien meter. De dra ken zijn afgebeeld als bewakers van de boeddhisti sche wet. Foto: AP/lsao Morishita Managementgoeroe Stephen Covey als opvoeder op de Rai door Onno van 't Klooster Amsterdam - Op het moment dat de verkiezingen allerlei men sen ertoe aanzet een duit in het zakje te doen over 'opvoeding', 'het gezin als hoeksteen van de samenleving' en hernieuwde nor men en waarden, komt er uit de VS een expert op dit gebied naar Nederland. Stephen R. Covey spreekt morgen in de Rai te Am sterdam. Covey is hier nog relatief onbe kend. Maar volgens het toon aangevende Time Magazine is deze 69-jarig managementadvi- seur één van de 25 meest in vloedrijke Amerikanen. Hij heeft onlangs een boek geschreven over de 'zeven gewoonten van uiterst effectieve families', en komt naar de Rai om Neder landse ouders te vertellen hoe ze moeten opvoeden. „Slechte managers zijn ook slechte va ders", zegt hij. Zelfheeft Covey negen kinderen en omschrijft hij zijn gezin als 'gemiddeld'. Helemaal gaat die vlieger niet op, want de Coveys behoren tot de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, beter bekend als de mormonen. Het betekent in ieder geval dat ze naar een kerk gaan die familiewaarden hui zenhoog in het vaandel heeft staan en waar alle verslavende producten zoals sigaretten, kof fie, thee, alcohol en drugs uit den boze zijn. Stephen Covey Stephen Covey: Niets zo nuttig voor een gezin als het formuleren van een 'family mission statement'. Foto: PR wil echter niet als 'de mormoon' te boek staan, omdat dat woord voor sommigen nog een nega tieve klank heeft. En de eerlijk heid gebied te zeggen dat in zijn boeken wel waarden en normen terug te vinden zijn van de mor monen, zoals het voorop zetten van familiebelangen, maar ner gens blijkt dat hij bezig is zieltjes te winnen voor zijn kerk. Covey maakt in de VS al jaren naam als management-adviseur in de mede door hemzelf opge richte FranklinCovey Company. Naar verluidt is dat het grootste management adviesbureau ter wereld. De meeste bekendheid vergaarde hij met zijn boeken over effectief management. Eén van zijn bekendste bestsellers is 'The 7 habits of Highly Effective People'. In vervolg daarop heeft hij nu dus 'The 7 Habits of Highly Effective Families' ge schreven. Binnenkort verschijnt er een Nederlandse versie van dit boek op de markt. Hij laat daarin zien hoe iemands functioneren in het gezin sa menhangt met dezelfde morele principes die hij heeft beschre ven voor het bedrijfsleven. Mag je gezinnen zomaar vergelijken met bedrijven? „Mijn overtui ging is dat de principes van ef fectief leiderschap voor bedrijf en gezin hetzelfde zijn. Er zijn wel belangrijke verschillen. In het bedrijfsleven kun je bijvoor beeld iemand ontslaan. Een kind kun je niet ontslaan, al kom je bij tieners soms wel eens in de verleiding." Covey vindt dat ouders, net als succesmanagers, een duidelijk doel moeten formuleren voor hun gezin. „Zijn niet beiden er op uit om talent te herkennen en te ontwikkelen? En willen niet beiden de omstandigheden creëren gericht op groei en bete kenisvolle relaties", vraagt hij retorisch. Hij voegt eraan toe, dat maar weinig dingen zo'n po sitieve invloed op zijn eigen ge zin hebben gehad als het geza menlijk formuleren van een fa mily mission statement. „Wij ra ken, net als andere gezinnen, al te vaak het spoor bijster. Maar omdat we allemaal weten waar we naar toe willen, komen we altijd weer op het goede spoor terug." In zijn 'The 7 Habits' grijpt Co vey vaak terug op de jaren '40 en '50 van de twintigste eeuw als de happy days voor gezinnen. Hij wil die tijd 'niet idealiseren'. „Maar het klimaat voor gezin nen is nu moeilijker, vanwege de vrijwel onbeperkte mogelijk heden en de gevaren die daar aan vastzitten. We leven niet meer in een tijd waarin de hele cultuur is gericht op het gezond en gelukkig grootbrengen van kinderen. Zonder een sterke lei ding van het gezin is het moei lijk weerstand bieden aan een cultuur waarin de media, mu ziek en de entertainmentindu strie geweld, drugs en een on verantwoorde seksuele moraal idealiseert." Of een zelfhelpboek en een se minar daar het juiste antwoord op vormen is de vraag. Volgens Covey kan het helpen mensen in de juiste richting te leiden. „Ik wil mensen leren te focussen op de principes die aan de basis staan van een gezond familiele ven. Die zijn toepasbaar op dui zend en één situaties die je nooit allemaal in boeken kunt behandelen. Mijn motto is: geef een man een vis en je voedt hem voor een dag, leer hem hoe je moet vissen en je voedt hem voor zijn leven." Informatie over Stephen R. Co veys boek en seminar, morgen in de Rai te Amsterdam (aan vang 19.30 uur, kosten 15 eu ro) is op te vragen via telefoon nummer: 020 3059171. utrecht/anp - De Samen-op- Wegkerken trekken tot eind 2004 1,5 miljoen euro uit voor een sociaal plan dat de gevolgen van een ingrijpende bezuiniging moet verzachten. Dat .bedrag komt ten laste van de reserves van de drie kerken, die in totaal 22 miljoen euro bedragen. De zogeheten kleine synode van de Hervormde, Gereformeerde en Lutherse Kerken neemt vrij dag een besluit over het sociaal plan dat de leiding van de SoW- organisatie en de vakbonden zijn overeengekomen. Een dag eerder buigt de voltalli ge synode zich over een voorstel om in de komende vier jaar 110 van de 510 arbeidsplaatsen bij het landelijke en regionale ap paraat van de drie kerken te schrappen. De bezuinigingen zijn nodig omdat het tekort van de SoW-organisatie bij ongewij zigd beleid in 2007 tot 9,1 mil joen euro oploopt. Het sociaal plan bepaalt onder meer dat niet meer dan 25 ba nen als gevolg van gedwongen ontslagen mogen sneuvelen. Werknemers van 57,5 jaar en ouder kunnen gebruikmaken van een regeling voor vervroeg de uittreding, waarbij ze 75 pro cent van hun salaris behouden. Werknemers voor wie geen functie meer beschikbaar is, hebben recht op hulp bij het vinden van een andere baan, vergoeding van verhuiskosten en aanvulling van hun loon als hun salaris bij hun nieuwe werkgever lager is. De rellen in Amsterdam, zater dag jongstleden, hebben laten zien dat de import van grote groepen moslimse buitenlan ders een schaduwzijde heeft. Ik ben geboren in een slecht jaar, 1942, en ik had eigenlijk niet gedacht nog ooit te hoe ven meemaken dat een joodse meneer die gewoon over straat loopt zijn keppeltje wordt afge slagen, en dat een opgefokte menigte hem dwingt een huis in te vluchten. Toch gebeurde dat afgelopen zaterdag in Am sterdam, tij dens een de monstratie die was be doeld om aan te tonen dat onder de Is raëlische pre mier Sharon het Zionisme aan het afglij den is naar een joodse vorm van fas cisme, com pleet met et nische zuive ringen. Een regering die dit soort gedrag (het op straat op joden jagen) toestaat, moet inderdaad aftre den, Srebrenica of niet. De medelanders die zich aan dit soort gedrag schuldig maken, horen hier niet thuis. Die moe ten hun mensvriendelijke hob by's maar in Irak gaan uitoefe nen. Het is te waarderen dat er moslimse Nederlanders waren die zich tegen dit schoftenge drag verzet hebben. Maar het waren er te weinig. Ze waren, zo te zien, daar ter plekke maar een kleine minderheid. Na zaterdag is het een stuk moeilijker om te vertrouwen in een multiculturele maatschap pij. De demonstranten wens ten de stellige indruk te wek ken dat de moslims in Neder land kennelijk anti-semitisch en homofoob zijn. Het won derlijke daarvan is dat de mos lims in het Midden-Oosten (met een enkele uitzondering) helemaal niet anti-semitisch, homofoob of achterlijk zijn. Ik heb jaren lang in het Midden- Oosten gewoond, ik spreek en lees goed Arabisch; en ik weet waar ik het over heb. De schof- allee voor met ledei ten zijn in het Midden-0a An een kleine minderheid, Wat is er met die demonst rende moslimse medelani u aan de hand? Ligt het aan Nederlandse lucht? Ligt hi aan de migratie-situatie?! het aan de manier waarop derland heeft geprobeerd migranten te laten integre Ligt het aan de relatief te ®?VE groep onaangepasten? Iki het antwoord op die vrage schuldig blijven. Wel valt het mij op dat de ken in Ne land er wi wijze woo over te zq 15 C01 hebben.) ows' zoekers di en.m hier jaren 'eije' ben gezet,n zo laten d 'en zl' ficiële Net 'a§tc landse kes "et ke leiden ^voc dezer dag weten, m et ondanksi afwijzing^ c hun asiel zoek kura PP15 blijven. D standpun wel doori telijke na tenliefdei ingegeven. Naastenliefde voor wie eij lijk? Omvat die naastenlie werkelijk iedereen die dei de van de Derde Wereld c wil gaan ontvluchten? Mo die ook allemaal naar het LWIJI ten kunnen komen? Omv ten ki is on leeltu 25. het voc Leic tw totl en ge HUIS' uur i naastenliefde ook de zesti miljoen mensen die al in! derland wonen? Nee, de migratiepolitieki niet aan de kerken worde NWIJ toevertrouwd. Daar hebbt dag d gelukkig in vrijheid gekozi m djc politieke partijen voor. M 522L die zijn dan tenminste no men door onszelf gekozen, en zoals de bisschoppen, be- NWIJ noemd. Niet dat die geko iuwp politici er veel van terecht Ijesrr brengen. Ze zijn al te vaal en kc ief, onnozel, en bang om dkini politiek incorrect te word rjd h versleten wanneer ze dinj d'em bij hun naam noemen. Uiteraard zal de lijst van Geluk, alias Pim Fortuyn, der zulke omstandighede 'gen de verkiezingen op 15 me >pter goed doen. m C( nna heel jrthi omst ankje DERI door Richard Alblas barendrecht - Professor Rutten, die vorige week af reisde naar het Spaanse Garabandal in afwachting van een groots wonder, zo vindt hij zelf, geen fou ten gemaakt. Dat zegt hij in een reactie op het uit blijven van het wonder. De voormalig topambte naar legt toch zijn functies neer. Rutten ging, naar zijn stellige overtuiging in op dracht van God, met tweehonderd Nederlanders en Vlamingen naar Garabandal om het wonder te aanschouwen. „De profetie rammelt", zegt hij nu. „Dat had ik moeten zien en valt me aan te reke nen. Maar mijn conclusie was de enige juiste. Ik heb niet gefaald, de profetie klopte niet niet." Zelf noemt Rutten het zijn 'blinde vlek'. „Ik had kritischer moeten zijn ten opzichte van de profe tie. Dat weet ik nu. Maar het was mijn enthousias me en goedgelovigheid die me toch overtuigden." Rutten had vooraf al aangekondigd dat bij het uit blijven van het wonder hij zijn functie als hoofd redacteurvan de nieuwsbrief van het Instituut voor Katholieke Informatie voor Nederland en Vlaanderen (IKINV) zou neerleggen. „Daar hou ik me ook aan. Ik zal in de laatste nieuwsbrief uitleg- ïe le es er gen waarom het zo gelopen is." De voomic ir cretaris-generaal van het ministerie van eco kent sche zaken vindt zichzelf nog wel degelijk g waardig. „Ik ben een gelovig mens. Als ik ui 1775 waarom het wonder niet heeft plaatsgevom legt dat meer gewicht in de schaal dan iem idem niet gelovig is", redeneert hij. Rutten baseerde zijn voorspelling op de leg van Garabandal. In 1961 zouden vier 12-jaifuur meisjes verschillende keren de heilige Maaj ria hebben gezien. Maria zou ook de voors] 5 jaa van het wonder hebben gedaan. Die zou pl 0252- vinden op een donderdag in het voorjaar oj sterfdag van een martelaar van de Heilige) DERI „Vorige week donderdag was de sterfdag v tin B nislaus, de nationale patroonheilige van Po ikelij was de enige die in aanmerking kwam." \^n 1 Rutten voorspelde dat de meegereisde ziel den genezen. Ook voorzag hij dat het wond blijvend teken van God zou zijn. Iemand di K)l B natuurwonder niet van dichtbij kon meem een g zou het alsnog later kunnen zien. Rutten heeft geen spijt van zijn reis naar G: dal. „Ik vermoed dat het Gods bedoeling is >s ing weest om mij ervan te overtuigen dat de pi traat niet klopt. Ik weet dat niet zeker, maar dat moed ik Daarom is de reis niet voor niets) weest. al ga rolle 'ntr WE) env ndt hilversum/anp - Tweederde van de priesters en pastoraal werk (st)ers in de Rooms-Katholieke Kerk ervaart tamelijk sterke tot sterke werkdruk. Oudere pasto res hebben er minder last van dan hun jongere collega's. Dat blijkt uit een inventarisatie door het rk-onderzoeksbureau Kaski in opdracht van het RKK/KRO- televisieprogramma Kruispunt. Volgens A. Bisschops, supervi sor aan de Katholieke Theologi sche Universiteit Utrecht en be geleider van pastores, is de werkdruk een groeiend pro bleem voor de geestelijkheid. Uit gegevens van de vier noor delijke bisdommen (Groningen, Utrecht, Haarlem en Rotterdam) blijkt, dat van de nieuwe pasto res eenderde al na twee of drie jaar afhaakt wegens werkdruk, overspannenheid of conflicten. Dat oudere pastores minder last zeggen te hebben van werkdruk dan jongere collega's, kan vol gens onderzoeker J. Sanders te maken hebben met het feit dat mensen die slecht tegen stress kunnen, het beroep vaarwel zeggen. Alleen wie goed met werkdruk kan omgaan, oefent volgens die verklaring het vak op oudere leeftijd nog uit. Een andere verklaring is dat pastores gaandeweg beter bestal den tegen werkdruk. Pastores die hun doele stellen - bijvoorbeeld lei gens het evangelie - klaj gens Sanders vaker ove druk dan collega's die idealen koesteren. Bi constateert dat veel past aardig' zijn. „Sinds de ja tig zijn pastores opgei zich in te leven in ande n" te luisteren, om nabij te werkt inmiddels heel aa j®rjj leen hebben we nu lek ief e Bi derl TOor dig. Pastores moeten zijn, moeten mensen die 'nee' kunnen zeggen. 1 Iverl voc keiu isere bege Rijswijk - Kardinaal Joseph Rat- zinger, hoofd van de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer, viert vandaag zijn 75e verjaar dag. Dat betekent dat hij paus Johannes Paulus II zijn ontslag heeft aan geboden. Paus Johan nes Paulus II heeft de ontslag aanvraag van de invloedrijke Duitse curiekardinaal Joseph Ratzinger afgewezen. De rooms- katholieke kerkleider heeft hem gevraagd op zijn post te blijven. De vroegere aartsbisschop van München behoort door zijn functie van 'waakhond' van het rooms-katholieke geloof tot de belangrijkste adviseurs van Jo hannes Paulus. Nu de lichame lijke krachten van de paus afne men, treedt hij samen met kar dinaal-staatssecretaris Angelo Sodano steeds meer op de voor grond. Ratzinger heeft zo nu en dan gezegd dat hij op zijn 75ste graag zijn ambt zou neerleggen advi om theologische boe schrijven, maar niemand dat dat er spoedig van kc In november 1981 werd ger tot hoofd van de con voor de geloofsleer be 1a Hij veroordeelde in die onder meer de ie in cue tewijd» sr5 logie in Latijns-Amerika nam de leerbevoegdhi g theologen die de leer kerk op het gebied van sualiteit ter discussie stel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14