'Verplichte muziekformats dodelijk voor radio' MEDIA Pro deo-campagne van reclamemakers Rijke New-Yorkers geven vooral om zichzelf -shtendkrant J Jet een plak ntbijtkoek enkrant r het eerst kleurtje daadblad nza stopt al aar weken Frits Spits over de hedendaagse dj's, het taalgebruik en radiomaken ra geld ir lokale roepen 'Aanpak kindermishandeling moet in regeerakkoord' Omroepen boos over radiostilte woensdag 10 APRIL 2002 00rn - De zes Wegener- Jie vanaf 15 april in de 1O0nd verschijnen worden •ste dag op een bijzon- -iianier bezorgd. De zes- 'ij ^hrgemeesters in het 27^reidingsgebied van deze 271?ïn krijgen naast een !7i!oo'exemplaar ook een iioioojt aangeboden. 23 77I treinstations van Apel- j67|ool Deventer, Zutphen, en Raalte worden [74'lpf 6-45 en 09.00 uur 467op met een stuk ontbijt- 38'40iiteedeeld. Ook de 44 fiir 1 11 1 ss^iees knjgen zo n koek 3475b eerste ochtendkrant. 7®feorgers die de Apel- r86 stee Courant, het Over- ?32]25|Dagblad, het Deventer '67 55M en ^et Gelders Dag- >ió!o5fedities Zutphen, Lo- 7565fen Veluwe-Noord) ,64 74lan 'sochtends in .2575 van in de middag 38 bezorgen, krijgen JS extra's. 175,00 61,86 50,10 34,70 69,70 16,30 Ï06.55 !47,C 51,55 180,50 15,05 17,25 58,20 e 39.50 25,27 0' 31,9iid( 28,22 >14,00 25,19 .«in: Drk/anp - De eerbied - zakenkrant The Wall Dumal is gisteren in de le Staten voor het eerst 113-jarige bestaan ver- 1 met kleuren op de ia. Het is de grootste ring in het uiterlijk van in meer dan zestig jaar. elift betreft alleen de lanse editie. In de Euro- gave kwam al twee jaar kleur. De Amerikaanse ijgen met nog meer ver ben te maken. Zo komt laai per week een vierde >nder de naam Personal met informatie over za- persoonlijke financiën, I gezondheid. II Street Journal wil met Iplieuwing de krant aan- ;er maken voor jongere zonder de bestaande e van zich te vervreem- in de voorbereiding is m vier jaar gewerkt. De eft onder meer 225 mil iar geïnvesteerd in uit- van de capaciteit voor druk. extra bijdrage lost de re- een belofte in die werd bij de fiscalisering van roepbijdrage in 1999. werd afgesproken dat de e omroep niet benadeeld rden door de afschaffing Dienst Omroepbijdra- lokale omroepen bleken op achteruit te gaan, n de begrotingen van 2001 bleef de regering protesten uit de Twee ier weigeren om hen te ïseren. iljoen euro wordt toege- ian het gemeentefonds, .81 1 geld doorgesluisd wordt g5 e lokale zendgemachtig- !ö5 Hor de gemeenten. Die •25 jhter niet verplicht het ;60 n de omroep te besteden. ,95 S de Olon ontvangen veel '20 .omroepen nog altijd [90 F slechts een deel van het waar ze recht op heb- 'e hopen nu op maatre- ie garanderen het volle- ,41 edrag wel bij de omroe- ;30 recht komt", aldus Olon- 70 Mr Pieter de Wit. Neder- 10 It zon 300 publieke loka- ]76 0epen. Voor hun is de 1,9 ,56 l extra alvast „goed .16 j." 6 Verleden maand is het Philip Bloemendal Fonds opgericht, ter nagedachtenis aan de in 1999 overleden commentator. Het fonds wil elke twee jaar een sti- muleringsprijs toekennen aan jong, aanstormend presentatieta lent. Is het dan zo slecht gesteld met de radio- en televisiepraters? Frits Spits (54), gelauwerd radio- en televisiepresentator die met talloze prijzen aan de haal ging, vindt van niet. „Het is niet slech ter geworden, het is anders ge worden". door Jan van Stipriaan Luïscius Hilversum - Radio, die goeie ou we radio, dat is het onderwerp waarover we met de 'vader van de Nederlandse radio' praten. Wat opvalt - ondanks alle kritiek die je hoort op het gebied van taalkennis, woordgebruik en het gebrek aan originaliteit, is de ab solute mildheid waarmee Spits zijn Hilversumse collega's beje gent. „Ik vind de kwaliteit zeker niet slechter geworden, maar wel anders. Maar dat is ook het mooie van de taal. Taal heeft iets van elastiek. Taal gaat ook met de tijd mee". „Kijk, vroeger hoorde je op de radio werkelijk prachtige stem men van mensen die gewoon iets vóórlazen, maar dan werd je weer afgeleid omdat er zo plechtig werd gesproken. Nu „Rob Trip vind ik opvallend goed, maar ook Edwin Evers slaagt erin om heel origineel met taal om te gaan. Hij heeft duidelijk een trend gezet in de manier van radiomaken", aldus Frits Spits.Foto: KRO wordt er gelukkig meer de taal van de straat gesproken. En zo hoort het natuurlijk ook. Boven dien moet er tegenwoordig veel meer geïmproviseerd worden, omdat zo'n beetje alle program ma's live de lucht in gaan." „Zaak is dat je altijd in eenvou dige bewoordingen moet spre ken, maar wél duidelijk en hel der. Zonder dat je op je hurken gaat zitten". Goeie radiovoor beelden in dit verband vindt Spits Rob Trip (onder andere het Radio 1 Journaal) en Edwin Evers van het ochtendprogram ma Evers staat op voor Radio 538. „Trip vind ik opvallend goed, maar ook Evers slaagt erin om heel origineel met taal om te gaan. Hij heeft duidelijk een trend gezet in de manier van ra diomaken". „Je moet, dat is volgens mij de absolute voorwaarde, heel goed communiceren op de radio. De taal van de luisteraars begrijpen. Je moet niet praten óver de hoofden van de luisteraars heen en je moet vooral ook de woor den goed kiezen. En goedgeko zen woorden, daar ben ik per soonlijk erg gek op". En van kri tiek, dat het maar knudde is ge steld met het onderwijs in Ne derland en dat het een en ander zijn weerslag heeft bij de men sen achter de microfoon, wuift Spits met een gemakkelijk hand gebaar weg. „Dat merk ik aan jonge mensen die hier binnen komen. Die kunnen zich perfect uitdrukken hoor". Kick De manier waarop presentato ren zich uitdrukken op de Ne derlandse radio, daar is volgens Spits eigenlijk weinig mis mee. Ze kletsen honderduit, dat is wel duidelijk. Maar of het altijd even zinnig is? Tja, dat is maar de vraag. „Als ik een hele mooie cd hoor en ik wil dat aan de luiste raars vertellen, dan zoek ik daar voor naar de juiste woorden. Dat vind ik leuk om te doen. Dat geeft mij een kick. Dat gebeurt lang niet altijd, omdat de dj of presentator niet altijd goed op de hoogte is van de muziek. In dat soort gevallen wordt de aan- of afkondiging vaak met een 649Ü*/anp De ta^Ioicl Pren- i57;60jlt negen weken na het 83,30pn van het eerste num- e markt gehaald. Deze ichijnt het laatste num- is Sanoma Uitgevers, ijf noemt de verkoop teleurstellend en vindt ïverantwoord de verlie- ler te laten oplopen" firma woensdag weten, medewerkers van Pren- ;£o tdt een andere functie de uitgeverij gezocht. um/mediaredactie - De rheid trekt jaarlijks ruim oen euro extra uit voor lieke lokede omroepen, at in de Voorjaarsnota kabinet heeft opgesteld, cte de Olon, de koepelor- e van publieke lokale en, gisteren bekend, d bij het huidige jaarlijk- jet van ruim 4,5 miljoen ntvangen de lokale sta- inaf 2002 zo'n 7 miljoen door John Oomkes haarlem - De reclamewereld loopt zich warm voor een pro deo opgezette campag ne. Inzet vormt een paragraaf in het regeer akkoord over een integrale bestrijding van kindermishandeling. De reclamejongens noemen het schandalig dat 'de politiek' de slachtoffers grotendeels negeert. In Nederland vallen jaarlijks vijftig doden en zijn minstens 50.000 kinderen de dupe van ernstig fysiek en/of geestelijk ge weld. „Wanneer er een persoon op straat wordt doodgeschopt, krijgt dat (terecht) veel me dia-aandacht en demonstreren duizenden Nederlanders tegen zinloos geweld", zo staat te lezen in een interne presentatiemap van de Stichting RAAK (Reflectie- en Actie groep Aanpak Kindermishandeling). Kinde ren die in de hoek zitten waar de slagen val len, worden doodgezwegen zo meent dit forum waarbinnen de reclamewereld sa menwerkt met de Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK) en vooraan staande persoonlijkheden uit de medische en wetenschappelijke wereld. De campagne die onder meer door artdi rector en conceptmaker Guus Ottens is uit gedacht, zal bewust na de verkiezingen van 15 mei en tot augustus van dit jaar op de buis worden gebracht. Stichting RAAK wil niet dat de aanpak van kindermishandeling alleen maar leidt tot gekissebis gedurende de verkiezingstijd. Andere reclamejongens, zoals account-director Boudewijn de Vries van reclamebureau CAPS in Amstelveen bo ren nu al fondsen en bedrijven aan voor een substantiëele sponsoring. Emeritus-hoogleraar psychiatrie Dries van Dantzig (ex-UvA, 81 jaar) en voorzitter van RAAK zegt dat het initiatief niet beperkt blijft tot een publiekscampagne. Zijn stich ting heeft recent een 'aanvalsplan' inge diend bij staatssecretaris Margot Vliegen- thart (VROM). Daarin vraagt hij om vol doende middelen om de achterstanden bij de AMK's op te heffen en accent te leggen op opsporing van misstanden. „Elk kind in Nederland wordt door Zuigelingenzorg ge volgd. Daar is acht minuten per baby per maand voor beschikbaar. Vanaf de vroegste geboorte zou ook Jeugdzorg ingeschakeld moeten worden", zegt Van Dantzig. „Ieder kind moet worden gescreend." Een dergelijke aanpak vergt volgens RAAK een bedrag van 250.000 euro per regio. Het ministerie zou moeten beginnen met het aanwijzen van een proefregio. Van Dantzig: „Beleidsambtenaren hebben RAAK uitgeno digd voor een eerste gesprek op 18 april. Je kunt het je niet voorstellen dat dergelijke bedragen een probleem opleveren gezien de ernst van de situatie. Dit is nu eenmaal een structureel miskend probleem en dat verklaart waarom er voor deze vorm van jeugdzorg geen extra gelden tot dusver zijn vrijgekomen. Wij vinden dat de politieke wil nu moet worden gegenereerd, zowel voor als achter de schermen. Slaat zo'n integrale aanpak in een proefregio aan, dan zou ik het een schandaal vinden als een dergelijk project geen geld krijgt. Vandaar de steun van de reclamewereld voor een campagne met het oog op het toekomstig regeerak koord." Artdirector Ottens zegt tot medewerking te zijn gekomen omdat hij schrok van de om vang van het probleem. „Ik geneer me een beetje voor de samenleving, voor onszelf. Ik bedoel: dit probleem van wijdverbreide kindermishandeling koop je niet meer af door wat geld over te maken. Ik heb meer dan 25 jaar ervaring in de reclame en weet hoe campagnes voor commerciële op drachtgevers kunnen werken. Een aantal collega's heeft besloten zijn expertise in te zetten en stak de koppen bij elkaar. Voor mij betekent dit dat ik over de maand maart mijn normale omzet heb ingeleverd. Ik doe het graag: tijd om iets terug te doen voor de maatschappij. Zo denken we d'r al lemaal over. Nu maar hopen dat die in spanning het gewenste resultaat scoort." Een van de uit te werken voorstudies voor de groots opgezette campagne rond kinder mishandeling van de hand van de Haarlem se artdirector Ottens. Tekening: Guus Ottens grapje of met een humoristisch bedoelde opmerking afgedaan. Ik vind dat je je dan als presen tator op glad ijs begeeft. Want niks is zo moeilijk als humor. En niks is zo dodelijk als een grap heel flauw is". „Ik wil mu niet als een oude man overkomen hoor, maar het is tegenwoordig wel zo dat som mige presentatoren mij niet we ten vast te houden, terwijl dat wel de bedoeling is lijkt me". Misschien heeft het wel te ma ken met de muzlekformats: ra diostations dienen zich te hou den aan een bepaalde muziek keuze. Muziekstroming. Dj's en presentatoren hebben zich daar maar aan te houden. De inbreng van de presentator is zeer ge ring. Plaatjes aan elkaar pra ten'. In feite mag hij of zij slechts aan- en afkondigen. „Uiteindelijk zijn de grote jon gens, de bazen, eindverant woordelijk. Als ik voor mezelf spreek: ik zou er doodongeluk kig van worden als ik zó een programma zou moeten pre senteren. De luisteraars merken dat ook, denk ik. Als de muziek keuze niet van jezelf is, kun je met de presentatie geen en thousiasme opbrengen. Een be paald enthousiasme dat je wilt delen met je luisteraars. De woorden die je uitspreekt moe ten als een dekseltje op een pot je passen. De taal moet, kortom, goed zijn. Anders leidt het maar af'. hilversum/mediaredactie „Heel erg amateuristisch van de NOS", briest Marcel Oude Wes- selink, adjunct-hoofdredacteur van RTV Oost. Enkele regionale omroepen hebben afgelopen week meerdere keren een radio stilte gehad, omdat de NOS op dat moment onverwacht geen nieuwsbulletin doorgaf. „De sprekers zaten in de verkeerde inspreekcel", aldus Oude Wes- sefink. Adjunct-directeur Martin Volder van NOS Radio kan zich de irri tatie goed voorstellen. „Het is nu drie keer achter elkaar ge beurd, doordat een lezer de ver- keerde cel instapte. De vergissingen hebben te ma- ken met de keuzemogelijkheden die regionale omroepen heb ben. Vroeger 'liftten' de meeste regionalen mee met de nieuws bulletins die tegelijkertijd op bij voorbeeld Radio 2 te horen wa ren. Tegenwoordig kunnen de omroepen een pakket op maat kopen bij de NOS, bij voorbeeld korte of langere bulletins op elk halfuur. Volder heeft de betreffende nieuwslezers al bestraffend toe gesproken en met sancties ge dreigd bij herhaling. Hilversum - Valerie Diker, een al wat oudere vrouw in een luxe mantelpakje, met twee grote plastic zakken tegen haar li- chaam aangeklemd, loopt naar haar auto met chauffeur. De plastic zakken zitten vol met spulletjes voor de honden in een dierenasiel in New York. Een van de honden zal ze vandaag persoonlijk gaan uitlaten. De welgestelde Valerie Diker is een van de mensen die centraal staan in De Weldoeners. De do cumentaire schetst een beeld van weldoeners in New York, die door hun schenkingen tal van voorzieningen in onder meer de onderwijswereld en de culturele sector dienen. Hofleven De documentaire begint met een scène in een balzaal die zo zou passen in een film over het hofleven in de 19e eeuw. De vr ouwen gaan veelal gekleed in weelderige haute couture, de zaal is rijkelijk aangekleed met onder meer kr oonluchters, op de tafels ligt zilveren bestek en op de achtergrond klinkt rustige orkestmuziek. Slechts de maat pakken van de heren verstoren de illusie van een 19e eeuws hofbal. Het bal en de vele andere liefda digheidsavonden worden door de elite handig gebruikt om so ciale contacten op te doen met andere welgestelden. De tafels op het liefdadigheidsbal worden ingedeeld naar- toegangsprijs, die kan oplopen tot 25.000 dol lar per persoon. Als weldoener kom je zo al snel in contact met mensen die even vemiogend zijn als jezelf. De avonden wor den tevens handig gebruikt om contacten op te doen die wel licht weer goed voor de zaken zijn. Daarnaast is zo'n diner een mooie gelegenheid om te laten zien hoeveel geld je hebt gedo neerd, zonder het zelf te hoeven melden. De gulle gevers komen boven dien in aanmerking voor het voorzitterschap van een be- stuursvereniging voor het goede doel, een statussymbool. Bij het voorstellen volgt na de naam meteen 'Ik ben bestuursvoorzit ter van Als het een bekende naam is gaan de gesprekken hartelijk verder, iemand die een minder geliefd doel noemt, wordt getrakteerd op gezichten die zich elegant maar resoluut afwenden. Het gaat hier niet al leen om wat je geeft, maar voor al waaraan je geeft. Door het steunen van bijvoorbeeld kunst, toon je als weldoener je goede- smaak. MEDIA 8f IK Dat de weldoeners erg tevreden zijn met zichzelf blijkt onder meer uit hun wereldbeeld. „Wij zijn de meest vrijgevige staat in de wereld", beweert een van de vrijgevigen grootmoedig. Een ander meldt trots dat de Ameri kanen zoveel aan liefdadigheid geven omdat de overheid dat niet doet. De geldgever: „In Europa is dat anders. Daar geeft de staat be lastinggeld uit aan goede doe len. Daar gaat je geld misschien naar doelen die je niet steunt. Wij kunnen zelf kiezen wat we belangrijk vinden, de opera of wetenschappen." Het resultaat is dat het meeste geld van de rijken naar culturele instellingen als musea en opera huizen gaat, goede doelen die voornamelijk door de weldoe ners zelf bezocht worden, zo blijkt aan het einde van de do cumentaire. Op een bijeen komst waar de 'beste' weldoe ners worden verkozen, komen ze een voor een het podium op lopen. Allemaal houden ze een bord omhoog met het goede doel dat ze gesteund hebben. Tussen de tien borden zijn drie onderwijsinstellingen, waaron der de prestigieuze Yale Univer sity. De andere goéde doelen zijn voornamelijk culturele in stellingen. Zonder zelf commentaar te ge ven schets de documentaire een mooi kijkje achter de schermen, waar de hypocrisie en zelfinge nomenheid van de upperclass in Amerika duidelijk heerst. De documentaire laat zien dat de motieven om te doneren niet louter uit pure liefdadigheid voortkomen. Het is in de hogere kringen ook een sociale plicht die op je drukt. Niek Idema De Weldoeners wordt vanavond om 22.50 uur door de IKON op Nederland I uitgezonden. Naam: Jörgen Raymann Leeftijd: 35 Burgerlijke staat: gehuwd Werk: presentator/ cabaretier Hobby's: films, uit eten en voetbal (kijken) Krant: Dagblad van Almere Tijdschrift: Nieuwe Revu Boek: Blootvoeters en be schuitgras van Diederik Samwel Film: The Sound of Music Muziek: alles wat niet vals is Website: www.jorgenraymann- Als je baas van een tv-zender zou worden, wat zou je eerste maatregel zijn? Seks en geweld na tien uur 's avonds programmeren. Ik vind dat je een beetje rekening moet houden met de invloed die sommige programma's op de Jorgen Raymann. Foto: Ton Kastermans jeugd hebben. Als zender heb je ook een maatschappelijke ver antwoordelijkheid. Niet dat ik een moraalridder ben, hoor. Van mij mag er seks op televi sie, maar wel op het goede tijd stip. Verder zou ik exclusiviteit en originaliteit bij programma makers willen stimuleren. Dus wel Big Brother, maar niet dan nog eens vijf keer hetzelfde om dat het scoort. Voor welke presentator of welk programma zet je de radio aan? Ik ben gek op Ruud de Wild vanwege zijn humor. Op een leuke manier de draak steken met mensen en ook vernieu wend bezig zijn. Ook leuk is Sjors Fröhlich in Stand.nl, om dat hij bellers zo goed de mond kan snoeren. Ok kom door het programma aan de weet wat er speelt in het land en daar heb ik als cabaretier wat aan. Hoe vind je dat je overkomt in de media? Dat moet de rest van Nederland maar zeggen. Ik hou me er niet zo mee bezig. Wel probeer ik altijd eerlijk te zijn. De dingen die ik niet zeg zijn dan de dingen waarvan ik vind dat anderen ze niet hoeven te weten. Wie bewonder je in je vak? Jack Spijkerman. Kopspijkers is een fantastische programma formule met humor, actualiteit en goede muziek. Je kunt zien dat Jack lekker in zijn vel zit. Denk je dat je ooit nog eens iets totaal anders gaat doen? Geen idee! Welke historische figuur zou je graag hebben ontmoet? Ghandi, omdat hij tot het einde in het goede van de mensen is blijven geloven. Ik vind ook dat dat moet. Wat was je grootste blunder? Tijdens een optreden herhaalde ik meerdere malen een vraag aan een meisje. Ik maakte er toen een grap van, maar achter af bleek dat ze slechthorend was. Haar moeder stuurde mij daar later een e-mail over en ik heb meteen gereageerd om mijn excuus te maken. Ik kon het natuurlijk niet weten, maar toch vond ik het heel pijnlijk. Heb je een bepaalde karakterei genschap van je vader of moe der overgenomen? Van allebei mijn sociaal gevoel. Waar dat uit blijkt? Bijvoorbeeld uit het feit dat ik na optredens in Suriname een oproep aan het publiek doe om bepaalde projecten te steunen. Zelf ben ik met een kinderforA bezig. Met wie zou je liever niet aan spoelen op een onbewoond ei land? Met een kannibaal. De jonge automobilisten moeten op hun tellen passen met het nieuwe punten-rijbewijs. Vindt je dat een goede zaak en was je trouwens zelf een brokkenpi loot? Ik vind het goed om de jeugd een beetje tegen zichzelf in be scherming te nemen. Zelf was ik ook altijd een beetje een hardrijder, maar op het mo ment dat ik vader werd was dat voorbij. Ik heb trouwens pas op mijn 25ste mijn rijbewijs ge haald, terwijl ik al vanaf mijn zestiende in auto's reed. Ja hoor, ook in Nederland. Herman Elzinga

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 9