'Wij willen heel breed, van tap naar zang' KUNST CULTUUR Shakespeare in een Groningse discotheek Popmuziek met een trompet Zangeres van chansons noirs en lieve liedjes topestival uitverkocht Met een keur aan kostuums worden zaterdag in de Leidse Schouwburg dansen uit de Kaukasus gebracht. Foto: GPD/Serge Ligtenberg dat dansers uit alle windstreken bij ons komen solliciteren. Grote gezelschappen in het Oostblok zijn inmiddels opgeheven door gebrek aan geld en het wegkwij nen van nationalisme. Sinds acht jaar hebben we daardoor een internationaal aanbod van dansers", zeggen Laurant en Geurts. Bovendien leidt HID zelf op. „We willen heel breed, van tap naar zang. Stagiaires van 16, 17 jaar die in het tweede jaar van een dansacademie zitten, kunnen voor een periode van twee jaar bij ons komen werken. Als ze die stage afsluiten, krijgen ze een diploma van de acade mie. In de meeste gevallen blij ven ze dan ook hangen." Vorig jaar is HID in een stroom versnelling geraakt. Het Kun stenplan 2001-2004 willigde een zes jaar oude wens in: extra geld voor een eigen jeugdgezelschap. Het Internationaal Dansgezel schap voor de Jeugd is een doorslaand succes. De elf dan sers zorgen met de aangepaste voorstelling 'Met Handen en Voeten' continu voor uitver kochte zalen. Dat is de ene keer een theater, de andere keer een sporthal en dan weer de aula van een school. „Kinderen gillen van enthousiasme voor de dan- Hazes in kpisch Stadion Volkszanger André »ft in augustus een i het Olympisch Stadi- sterdam. Het zijn jlute primeurs', meldt tor Mojo. Hazes (1951) tijn 30-jarige carrière It een openluchtcon- derland gegeven. En rondige renovatie van ïpisch Stadion, ge- gelegenheid van de ie Spelen van 1928, is plek nog geen mega- eorganiseerd. Hazes ïorgen zelf op een erentie wanneer het Fansites melden 24 j als datum. De voor- terïjbegint 20 april. Het Internationaal Danstheater speelt zaterdag in Leidse Schouwburg Groningen - Opzwepende muziek, opwin dende kostuums, verdovende middelen en bezwete lichamen: ingrediënten die de meeste mensen niet snel met Shakespeare associëren. Toch gaat het Noord Neder lands Toneel (NNT) de uitdaging aan. Het theatergezelschap speelt volgende week een eigentijdse bewerking van Shakespeares 'Much ado about nothing' in de Groningse discotheek The Palace. De toeschouwers die de discotheek bezoe ken, kunnen de hele avond zelf drinken en dansen. Ondertussen speelt zich rond en op de dansvloer het stuk uit 1599 af. De teksten worden aan elkaar gemixt door een deejay. „Het wordt een soort Moulin Rouge", voor spelt regisseur Waldemar Torenstra. „Ook de liederen maken deel uit van het verhaal. Er worden operasongs gebruikt, maar ook nummers uit 'Grease' en stukken van de Prodigy. We proberen echt alle tijdvakken te omvatten." 'Much ado about nothing' leent zich er vol gens Torenstra uitstekend voor om naar een hedendaadse discotheek te worden ver plaatst. „De titel van het stuk geeft het al aan: veel emoties om niets. Verliefdheid, te leurgesteld zijn, vreemd gaan, geil worden, waar vind je dat tegenwoordig beter terug dan in het uitgaansleven? Toneel en uitgaan hebben meer met elkaar gemeen dan men sen beseffen." Het NNT bracht eerder al cabaret en toneel dichter bij elkaar door cabaretiers de hoofd rol te laten spelen in serieuze toneelstukken. De cabaretgroep Niet Uit Het Raam (NUHR) speelde mee in 'De Driestuiversopera' van Bertolt Brecht en cabaretiers Raoul Heertje en Hans Sibbel vertolken op dit moment beurtelings de titelrol in het stuk 'Lenny Bruce'. IN MEMORIAM Zangeres Conny Van denbos is vandaag in be sloten kring begraven. Afgelopen zondag over leed de 65 jaar oude chansonnière aan de ge volgen van longkanker. Aanvankelijk was Conny Vandenbos de zangere's van Nederlandstalige chansons noirs. Later, in het midden van de jaren zeventig, bereikte ze de hitparade met lieve, ro mantische verhaaltjes. Furore maakte ze met 'Sjakie van de Hoek' en 'Roosje mijn Roosje'. In september 2001 vier de ze haar veertigjarig artiestenjubileum met een concert in het Sche- veningse Kurhaus en een verzamel-cd 'Ik zou het zo weer doen'. „Het is geen mens gegeven om vier decennia lang in de hitparade te staan, zelfs niet op internationaal niveau", zei ze in een in terview. „Het is juist de kunst om het zonder hits vol te hou den." Ze noemde het wel frustrerend dat er allerlei 'nepzangers' in de top 100 staan. „De mensen vin den het prachtig als opeens blijkt dat de slager of een voet baller zo leuk kan zingen, ook al is het niet perfect. Een oud-col lega van me zei eens: 'Dit vak is het best betaalde voor een on geschoolde arbeider'. Met an dere woorden, ik mag niet zo maar in een ziekenhuis werken, maar iedereen mag wel een plaatje maken. Ach, daar moet je je niet te druk om maken." Conny Vandenbos werd in 1937 als Conny Hollestelle geboren in Den Haag. Ze kwam uit een muzikale familie. Haar oom David Hollestelle was een be kend oratoriumzanger. Broer Peter belandde eveneens in de muziek, onder meer in de band Cashmere. Vader zong - alleen voor zijn plezier - opera, moe der speelde piano. Conny kwam op de middelbare school terecht in het zangkoor van Herman Broekhuizen, die ook het AVRO-kinderkoor leid de. Ze werd er al gaiiw uitgepikt voor solo's. Op haar vijftiende begon ze met zingen in band jes, waarna ze werd opgemerkt door mensen van het KRO-pro- gramma 'Springplank'. „Een soort 'Starmaker' avant la let- tre", aldus de zangeres. „Dat werd in die tijd veel gedaan. Ik Conny Vandenbos 1937 - 2002 zong toen nog in het Engels, maar ze raadden me aan in het Frans te zingen. Weer later werd dat Nederlandstalig." Er volgden uitnodigingen om op te treden met grote orkes ten, maar ook met kleinere en sembles in chanson- en caba retprogramma's. In 1961 werd ze uitgenodigd voor het Knok- ke-festival. Dat beschouwde ze als haar doorbraak. Ze was toen al getrouwd met 'ene meneer Van den Bos'. Ze scheidde van hem na een jaar of vijf, maar was toen al te bekend om weer haar meisjesnaam aan te ne men. „Toen hebben we Van denbos maar aan elkaar ge schreven en het verder zo gela ten." In 1965 behaalde ze de elfde plaats op het Eurovisie Songfes tival met 'Het is genoeg'. Een jaar later scoorde ze een hit met 'Ik ben gelukkig zonder jou'. Daardoor werd het beeld ge schapen van een geplaagde, maar sterke vrouw. „We had den de jaren vijftig gehad, toen was het Nederlands repertoire knap melig, ik hou van jou, ik blijf je trouw. Ik vond dit soort nummers veel leuker om te zin gen. Ik was midden twintig, be hoorde niet tot de tienercultus, zoals Trea Dobbs, Wille- ke Alberti en Anneke Grönloh. Ik zat meer in de chansonhoek, mede door wat ik al met Ernst van Alten a deed voor de radio. Hij vertaalde Frans repertoire voor me. Het waren goede liedjes met een behoor lijke portie dramatiek, die mij een zekere uit straling gaven. In een proefschrift over vrou wenemancipatie stond later dat 'Ik ben gelukkig zonder jou' daar een rol in heeft gespeeld." Medio jaren zeventig stapte ze over op 'lieve liedjes'. „Ik wilde laten horen dat ik ook wat an ders kon. Zo kwamen we uit bij nummers als 'Roosje mijn Roosje', 'Ome Arie' en 'Sjakie van de Hoek'. Het waren kleine verhaaltjes geënt op Amerikaanse country. In het begin vroeg ik me af of dit genre mij wel lag. Ik moest er een heel andere toon voor opzetten, gevoileerder zin gen. Maar het werden ongeken de successen." Vandenbos wijzigde niet alleen vaak haar répertoire, ook haar uiterlijk was regelmatig aan ver andering onderhevig. „Mijn ou ders waren beiden dameskap per", zei ze daarover. „Daar speelde mode toch ook een rol bij. Bij het theater horen kleur en glamour, of juist heel dra matisch zwart. Je uiterlijk on dersteunt wat je aan hft doen bent." Naast haar zangcarrière - in 1989 had ze in duet met Wim Rijken nog een hit met 'Wie weet wat liefde is' - was Van denbos de laatste jaren ook ac tief als radiopresentatrice. Ze werkte voor de TROS. Radio Noordzee en Radio Utrecht. Ze was tot op het laatst actief voor de regionale zender Radio West, waar ze een ochtendpro gramma had, met cultuur, hu- man interest, spelletjes en mu ziek. In 1997 overleed haar man Ger Faber, met wie ze in 1966 in het huwelijk was getreden. Het kostte haar veel moeite om na zijn dood weer op gang te ko men, vertelde ze. „Het leek als of mijn emoties verstopt waren geraakt en ik die eerst moest overwinnen." Peter Kuijt door Rinus van der Heijden leiden - Weg met de klompen of de boerendansjes uit het Oost blok. Het Internationaal Dansthe ater houdt zich bezig met folklo ristische dans uit alle hoeken van de wereld. Maar dan wel op een hoog professioneel niveau. De vrachtwagen met 25 meter kle dingrek parkeert zaterdag bij de Leidse Schouwburg, waar de voorstelling 'Kavkas' wordt ge speeld. Hoewel het Het Internationaal Danstheater (HID) momenteel voor de wind gaat, kampt de groep nog altijd met het nega tieve imago dat folklore om geeft. „Ons imago schrikt men sen af', zegt hoofd marketing Dirk Geurts. „De naamsbekend heid is daardoor klein. We schatten dat hooguit 60.000 mensen onze voorstellingen be zoeken. Dat is echter een hecht publiek, dat voor een van de hoogste zaalbezettingen van Nederland zorgt." „Wij vinden folklore niet vies", vult Thérèse Laurant, ballet- meester en choreograaf aan. „Internationaal nemen wij een unieke plaats in. Er is nergens op de wereld een gezelschap dat uit elke windhoek repertoire kan brengen. Twintig, dertig jaar ge leden keken wij heel erg op te gen het Oostblok, als we daar materiaal haalden. Nu wordt onze expertise naar het oosten gehaald." Aan nieuwe voorstellingen van HID gaan uitgebreide studierei zen vooraf. Het artistieke team reist naar het uitgekozen land en zoekt naar dans, muziek en kostuums. Veel wordt op video vastgelegd. Bovendien worden er choreografen ingehuurd, die voor een periode van drie we ken naar Nederland worden ge haald om dansen in te studeren. Het artistieke team bewerkt die en smeedt ze tot één voorstel- ling. De basis voor alle voorstellingen van HID is klassieke dans. Daar aan wordt in lessen en trainin gen veel aandacht besteed. „On ze Nederlandse dansers komen allemaal van academies. Buiten landse dansers komen van op leidingen die vaak op dit reper toire zijn gericht. Het is nu zover n en de regio bestaat grote belangstelling voor de ama- instbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die n, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op an- e actief zijn. Vandaag: de band ld u'rt Leiden. ft is popmuziek. Met een Jfcnde ondertoon. Maar 1de muziek van de Leid- jl ld niet alledaags te 1. Vanwege de verras- bendingen in de num- jowel qua melodie als jnestructuur. Maar voor- Jat de trompet een be- fre rol speelt. Natuurlijk popbandjes zat met een ft blazers. Maar die die pt name op de achter- vat figuurtjes te toete- |nri de Mooij, de trom- n ld, doet meer. Hij towel figuurtjes als soli, [egt De Mooij, terwijl hij |trust in de oefenruimte ft LVP aan de Middelste- 1 ..Voor mij en voor de I dit normaal. Maar eer- ferlijk, ik kan ook geen 'edenken waar een „fl/cot"isl 20 n belangrijke rol Laatst hoorde ik een {der nummer waar een ttist flink bezig was. e naam wil me even niet jen schieten. Dat zegt op zich natuurlijk genoeg." De Mooij begon ooit in K&G en speelde in diverse bandjes. Maar muziek is voor hem veel meer dan een hobby. „Nu stu deer ik muziektechnologie in Hilversum. Dat kun je het best omschrijven als bezig zijn met knoppen. Ik doe daar vooral compositie. Ik ben nu bijna componist, ha, ha." Maar de huiscomponist, de schrijver van de band, is Ronnie Verton. „Ik schrijf de liedjes. De tekst en de muziek. Daar begint het mee." „Want in de oefenruimte gaat het verder", vult bassist Alex Brittijn aan. „In de oefenruim te werkt de hele band verder aan een nummer. De melodie een beetje veranderen of zo. Of de ritmestructuren hier en daar aanpassen." Verton: „Zo werkt het veel gemakkelijker. In de oefenruimte gaat de band al uit van een bepaalde basis, van het geraamte van een nummer. Iedereen draagt zijn steentje bij." De Mooij: „In de oefen- Zanger Ronnie Verton (voorgrond) met daarachter (vlnr) trompettist Henri de Mooij, gitarist Jeffry Vin- kesteijn en bassist Alex Brittijn. Drummer Bas Ernst ontbreekt. Foto: Taco van der Eb ruimte komen de arrangemen ten. We zoeken bijvoorbeeld naar contrapuntische lijnen in de muziek, eerder dan naar ak koorden." Een kwestie van ervaring, denkt gitarist Jeffry Vinkesteijn. Wie veel speelt, schrijft en luis tert naar andere muziek, leert daarvan. „Daar komt bij dat we allemaal onze eigen voorkeu ren hebben. Henri houdt van funk, jazz, wereldmuziek. Ik van harde nu-metal. Zo gaan we van het ene naar het andere uiterste. Het beste van alles voegen we samen." Verton: „Maar dat wil niet zeggen dat we van alles overnemen. Toen ik begon met zingen luisterde ik veel naar bands als Pearl Jam en Nirvana. Ik ging ook op die manier zingen, met zo'n ge knepen stem. Maar in de loop der tijd is toch mijn eigen stem ontstaan. En in het begin schreef ik ook allerlei melodie lijnen die ik mooi vond, maar die ik net niet kon zingen. Zo moet het natuurlijk niet. Ik weet nu wat ik met mijn stem kan en wat niet." Brittijn: „Dat geldt voor ons al lemaal. We weten wat we kun nen en wat onze beperkingen zijn. We zijn zo rond de 25 jaar. Maai" we zijn allemaal al vanaf ons veertiende, vijftiende actief in de muziek. In allerlei band jes gezeten. Alleen, de business heeft ons nog niet ontdekt, de platenmaatschappijen." Ver ton: „Ik heb het idee dat we op de goede weg zijn. We krijgen van bijna iedereen lovende kri tieken. Nu moet het dan ook maar eens gebeuren. Het bel len en het steeds maar weer demo's opsturen, daar worden j we zo langzamerhand behoor- j lijk moe van." De Mooij: „We zouden iemand willen hebben j die onze zaken behartigt. Ie mand die er voor wil gaan. Want het liefst maken we na tuurlijk alleen maar muziek." Id treedt zaterdagavond om circa 1.30 uur op in het Anto- nius Zalencentrum, in het ka der van Springpop. Herman Joustra sers van 16 tot 21 jaar. Ons uit eindelijke doel is dat kinderen hun ouders meenemen naar het theater." Dansen bij HID betekent kei hard werken. Bij andere dansge zelschappen ligt de 'pensioen gerechtigde' leeftijd op 38 jaar. „Bij ons halen ze dat niet eens", benadrukken Geurts en Laurant. „Alle dansers doen hier alle voorstellingen, we hebben geen tweede cast. Dat betekent vaak 80 tot 120 voorstellingen per jaar, plus het instuderen van nieuw repertoire." Waarop Thé rèse Laurant aanvult: „Ik ben vanaf 1979 aan de groep ver bonden. Ik stopte na veertien jaar, omdat ik één ding niet meer aankon: de bus." Reizen vormt een essentieel on derdeel in het bestaan van HID. Een belangrijke reden daarvoor is dat de groep ook in minder goed uitgeruste theaters op treedt. „Wij maken elke voor stelling zodanig, dat we ook zonder decors kunnen optre den. Daardoor kunnen we te recht in plaatsen als Stadska naal, Heerenveen, Valkens- waard, Steenwijk. De voorstel lingen zijn er vaak maanden van tevoren uitverkocht." Het Internationaal Danstheater bestaat inmiddels veertig jaar. Vanaf het begin 'verzamelt' de groep kostuums. Dat zijn er nu zoveel dat er in Badhoevedorp een speciale loods voor is ge huurd. „Een land als Joegoslavië is helemaal platgebombardeerd. Kostuums zijn er nauwelijks meer. Wij hebben er nog vol op", zegt Dirk Geurts. Daarom is het niet vreemd dat bij elke voorstelling vijfentwintig meter kledingrek meegaat in de vrachtwagen. Momenteel toert HID met 'Kav kas', dansen van de Kaukasus. Kavkas (Kaukasus) is een rijke inspiratiebron voor de groep. Nu richt artistiek leider Maurits van Geel zich vooral op het oos ten van die streek, richting Kas pische Zee. In maar liefst 24 choreografieën wordt een beeld gegeven van alle afgelegen dorpjes en streken met hun rijke dans- en muziekcultuur. Kavkas, 13/4 Leidse Schouw burg, 7/5 Schouwburg Rijswijk, 15/5 Stadstheater Zoetermeer. P/Jasper Juinen ;eri 3lew album elis Vreeswijk am - Bijna vijftien jaar Jood verschijnt volgen een dubbel-cd van iur Cornelis Vreeswijk 'ha B7). De schijfjes ver onder de titel 'Cornelis k, een hommage' en is op 22 april in Amster- ktofa resenteerd. Op de ene interpretaties van lied- e muzikant door ai - Is Erik van Muiswinkel, bn%meulen en Jack Spij- 9 Op de andere is mate- Vreeswijk zelf te vin- ronder nog niet eerder eerde nummers. r*af - De 33ste editie van èstival Pinkpop is uit- Dat heeft de organi sed j het festival in het Lim- landgraaf gisteren laten n acj)e in totaal 60.000 lief- fee'jkunnen op 18, 19 en 20 leren naar onder meer Rammstein, Live, System of a t Bush. lef Drs. P naar ter Instituut iam - Drs. P, pseudo- Heinz Hermann Pol zijn archief aan Thea- it Nederland ge- Het archief is over- ib in het bijzijn van Drs. [de Wijs. De laatste jarchief jarenlang thuis én aangevuld. De col- it, naast artikelen en over Drs. P, handge- scenario's van radio- ieprogramma's, lied- gelegenheidsgedich- P. Polzer die op 24 in het Zwitserse Thun r wö loren, heeft vooral be- mey verworven als schrij- n rtolker van liedjes als l'en "Veerpont'. 28

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19