GENIETEN IN DE fantastisch Het gaat met de fantastische filul LENTEVOORDEEL KUNST CULTUUR RANZIJN 'Verwarring zaaien is mijn specialitei LEIDERDORP 942 (advertentie) CEANOTHUS Amerikaanse sering met hemelsblauwe bloemen €-5t5ü"~ AEONIUM IN KRUIK m .'v zonaanbidder voor op het terras _jê44t5Ü*" Britse Technopopper Luke Slater kiest nu voor liedjes WOESTIJNROOS Kalanchoë thyrsiflora geschikt voor een zonnige plaats in huis WHISKAS VARIATIEPAK 12 zakjes Iedere Dag Menu 100 gram, 4 verschillende smaken in een pak DONDERDAG EN VRIJDAG KOORAVOND H00GMADESEWEG 60a TEL: 071 581 23 85 NATUURLIJK VAN RANZIJN dqor Willem Jongeneelen Amsterdam - Luke Slater wordt al jaren ge koesterd als het troetelkind van de Britse technoscene. Voor 'Right On Top', het der de album dat onder zijn eigen naam ver schijnt, ging hij een samenwerkingsproject aan met zanger/songschrijver Ricky Barrow, ooit voorman van de Britse dansformatie The Aloof. Het resultaat is een opvallend toegankelijke cd met synthi-pop en potenti ële radiohits. Slater op jacht naar het grote publiek? Dat laatste is geenszins de bedoeling ge weest, al begrijpt de altijd wat donker kij kende Slater uiteraard als geen ander dat de kans dat nu een van zijn tracks het tot in Top Of The Pops kan schoppen groter is dan ooit tevoren. „Een doel op zich is dat nooit geweest. Na alle andere projecten die ik door de jaren heen heb afgeleverd, be kroop me steeds meer de wens een plaat te maken met echte liedjes. Aanzetten daartoe waren er al een paar jaar, maar het idee kwam pas echt goed van de grond toen ik Barrow ontmoette." „Wat met andere vocalisten die ik had uit geprobeerd niet werkte, werkte met hem wel. Vreemd eigenlijk, want vanwege zijn donkerbruine stem, die ik uitermate ge schikt vind voor bijvoorbeeld zoete liefdes ballades met een pak strijkers, had ik eerder het idee dat hij tegen de muziek in moest zingen. Maar juist de uitersten tussen zijn emotionele teksten en mijn natuurlijke drift naar provocatie vormden een opvallend sterk geheel." Slater is van origine half-Amerikaans, half- Koreaans. Hij groeit op in een aantal kleine re plaatsen in Engeland en start zijn muzi kale loopbaan als drummer in een rock band. Maar niet voor lang, al blijft hij wel het ritme trouw. Werkzaam in diverse pla tenzaken maakt hij de opkomst van de house, met de eerste plakken vinyl die van uit Detroit en Chicago op Londen neerda len, heel bewust mee. Er gaat een wereld voor hem open, al is hij ook daarvoor al sterk geïnteresseerd in de elektronica die op de albums van onder meer Steve Reich, Can en Krafwerk is te horen. Het is in de periode van die platenzaken dat Luke Slater zijn tot op de dag van vandaag hondstrouwe partner Alan Sage ontmoet. Via hem kwam hij ook met de muziek van onder meer D.A.F. en Cabaret Voltaire in aanraking. Slater wordt een bekende onder grondse deejay. Nooit conformeert hij zich aan de laatste mode, altijd kiest hij ervoor om extreem te gaan, het publiek uit te da gen, de geluiden smeriger te maken. Een kwestie van agressie omzetten in positieve energie. Als dj is hij die uitgangspunten door de jaren heen opvallend trouw geble ven. Slater heeft vele gezichten. Sinds '89 brengt hij met Sage, onder heel veel verschillende namen (Clementine, Morganistic, Planetary Assault Systems, 7th Plain) en op nog meer dere labels (waaronder het Nederlandse Djax) bakken met vinyl op de markt. Stijlen variëren van ambient, clubhouse, noisy electro tot techno naar Detroits voorbeeld. Het duurt tot '97 voor Luke Slater een al- Luke Slater: „Hitparades hebben me nooit beziggehouden. Nog steeds niet trouwens." Foto: GPD/Joe Dilworth bum uitbrengt onder zijn eigen naam. 'Freek Funk' is inmiddels een klassieker in het genre, mede omdat de cd niet bracht wat iedereen verwachte. Eigenwijs als hij is, bleek het album ook bedoeld voor mensen buiten de ondergrondse danswereld. Ook op de opvolger 'Wireless' uit '99 was Slater bijzonder goed in vorm. Nu is er dan plots een popalbum, want zo mag je 'Allright On Top' toch wel noemen. Wederom verrast hij vriend en vijand met een cd die compleet anders klinkt dan ver wacht. Tijd voor de vraag: Wil de echte Luke Slater nu eindelijk eens opstaan? Slater lacht. „Nou, deze dan maar. Dit is de enige echte. Zeker weten. Kijk, ik sta bekend als iemand die graag experimenteert en extre men zoekt. Ik word altijd als een rebel ge zien. Verwarring zaaien, dat is mijn speciali teit. Ik was een rebel in een songloze wereld. Het experiment op deze cd zit in het feit dat ik zaken bij elkaar breng die volgens mij niet eerder gecombineerd zijn." Slater doelt op geluiden uit het verleden (vooral de jaren tachtig), een hypermoderne productie, en de vrij traditionele songstruc tuur. „Het feit dat ik voor het eerst met een co-writer werkte had voor mij toch riskante trekjes. Ik sluit niet zo snel compromissen. Met Ricky Barrow heb ik echter geen enkele oi tsei T\ ;11 £1100 keer ruzie gehad. Geloof me, dat is Terwijl we toch ruim tien maanden i cd hebben gewerkt. Dat is erg lang mijn doen." „Het enige uitgangspunt was dat de moest gaan klinken. Sommige vertalj* als radiovriendelijk, maar dat vind ik We wilden tien sterke tracks. Het wooi glekandidaat is zelfs niet ëens ter spra komen. Wij dachten eerder aan hoe menselijke, bij vlagen bluesy stem pulserende beats konden inpassen, er een evenwicht kon ontstaan tusse emotionele teksten en mijn meer ob 1 abstracte kijk op de wereld. Uiteindf Ricky voor 75 procent verantwoorde! bleken voor de teksten." Met de opmerking dat het album e pisch jaren tachtig sfeertje ademt, kan ij nog wel leven. Niet dat hij zelf door Ulfegi en The Human League beïnvloed 2 zijn. „Daar was ik veel te jong voor, t( was ook veel meer op de ondergronds ziek gericht. Hitparades hebben me beziggehouden. Nog steeds niet trot Het zijn toch vaak de minder interefe uitwassen van muziekgenres die das plaatsje in vinden." Luke Slater: woensdag 1 mei, Melkvidij Amsterdam. LAG tw ij si 0 ids !1Z0 Is a: Cuif 'Top van de Kop' in Noord-Holland alkmaar - Vanaf 13 april (Mu seumweekend) presenteren ne gentien musea in de kop van Noord-Holland hun topstukken in de expositie 'Top van de Kop'. De bezoeker vindt bij elk topstuk informatie en een kort verhaal van een 'kopstuk', een bekende of onbekende Neder lander die het stuk vanuit een verrassende hoek belicht. De topstukken zijn samengebracht in een tentoonstellingsgids, waarin ook drie fietsroutes zijn opgenomen. Tevens wordt een cd-rom uitgegeven waarmee men virtueel kan reizen langs de deelnemende musea. Top van de Kop duurt tot 1 novem ber. Meer informatie: www.top- vandekop.nl of 072-5114284. Nieuwe film E.T. slaat niet aan Amsterdam - Een opgepoetste geluidsband, digitale effecten en nieuwe scènes: het mocht niet baten. Steven Spielbergs film 'E.T.' weet in zijn jubile umversie lang niet zoveel men sen naar de bioscoop te lokken als twintig jaar geleden. De eer ste week trokken in Nederland amper 20.000 mensen erop uit om het wezentje op het witte doek te zien. E.T. was wel de best bezochte familiefilm in Nederland. Het zat de afgelo pen week toch niet mee voor de Nederlandse bioscopen want zelfs de best bezochte film 'Crossroads' trok de eerste week slechts 70.000 bezoekers. 'Seven' de beste dvd van 2001 Hilversum - De dvd 'Seven Spe cial Editions' is uitgeroepen tot beste dvd van 2001. De prijs werd gisteravond tijdens de master awards in Hilversum uitgereikt. 'Lee Towers - Legen dary Gala of the Year, Part I 2' en 'Jiskefet - Debiteuren Cre diteuren' waren de beste Ne derlandse producties op dvd. 'Star Wars Episode 1, The Phantom Menace' sleepte maar liefst vier awards in de wacht, waaronder voor de beste beeld kwaliteit en beste extra's. Ver der gingen er onder meer awards naar 'The Godfather DVD Collection' voor beste dvd-Box, 'U2 - Elevation World Tour' voor beste dvd-muziek en 'Chicken Run' voor beste dvd Nederlandstalig. trel hij persoonlijk op het festi tod Amsterdam veiwacht. Voor de jeugd is er dit jae*0 speciaal programma rond cent overleden Zweedse kj'^o boekenschrijfster Astrid ebru Cfor gren. Dat bevat zes Lint Da' verfilmingen waaronder films over Pippi Langko^' Ronja de Roversdochter, biedt het FFF dit jaar een breid programma met Eui ,er korte films, waarin 'R.I.P festivaldirecteur Jan Doera van de schaarse Nederlfs?n' bijdragen is. Openingsfilm is dit jaa? docq', een Franse histo^vea crimi met fantastisch plcPs"" de geschiedenis ingaat april iet la Ro ga :n la Roe )nin£ rest Wilj de 0001 norgi eerste geheel digitaal oftrfrif men publieksfilm. Gerard I pardieu speelt Vïdocq, een i||( malige boef die als detecti dens zijn onderzoek n; moord op drie notabele t< het loodje legt. Een biogra lam het leven van Vïdocq vastl lond en stuit daarbij op de euze verdwijning van ei maagden en een gemaski eel v guur met bovennatuurlijl 1 ven. Regisseur van "Vidocq' is de voormalige rechterhan ;a' Jean-Pierre Jeunet ('Le Fatii. All Destin d'Amélie PoulainUarth heeft geput uit het kleurei heb van de schilder Gustave iter reau, wat zijn film som er cl kunstmatig maar vaker eein strelend aanzien geeft. 'V chaf bewijst dat de fantastisch niet alleen weer commt interessant wordt geve maar ook als terrein voor jQI*) tieke ontginning. Festival van de Fantasj- Sp< Film, van 11 tot en met lltjn al: in Amsterdam. Meer injblevi www.filmevents.nl. sbeli lassi on Een scene uit de film 'Vidocq' van de Franse regisseur Pitof. Foto: GPD Het Festival van de Fantastische Film (vorig jaar zesduizend be zoekers) wil werk maken van zijn nationale status. Een aan houdend probleem daarbij is de slechte financiële situatie, die dit jaar door het afhaken van een aantal grote sponsors extra pre cair is geworden. Maar het FFF zit niet bij de pakken neer: er wordt zelfs voor het eerst - gelijk het Rotterdams filmfestival - een filiaal geopend in Gronin gen. Ook wordt er door het FFF een symposium georganiseerd, waarop Europese filmmakers praten over de stand van zaken rond de fantastische film. In te genstelling tot Frankrijk en Spanje wil het daarmee in Ne derland maar niet lukken. Op 14 april geven in De Balie in Am sterdam onder meer producent en filmfondsintendant Bumy Bos, producent San Fu Malta en regisseur Paul Verhoeven hun mening. De laatste mag meteen een prijs mee naar huis nemen, want Verhoeven wordt dit jaar door het FFF beloond met de Lifeti me Achievement Award. Een prijs die hij vooral krijgt voor zijn Amerikaanse oeuvre ('Totall Recal', 'Hollow Man'). In Am sterdam worden 'Robocop' en 'Starship Troopers' vertoond en zijn Reve-verfilming 'De Vierde Man', de enige Nederlandse Verhoeven-film die volgens het festival fantastische elementen heeft. Een andere filmveteraan die wordt geëerd is de Amerikaanse schrijver, regisseur en produ cent Brian Yuzna. Niet alleen zijn in een retrospectief onder meer 'Re-Animator' en 'Return of the Living Dead 3' te zien, ook worden twee nieuwe films, 'Arachnid' en 'Dagon', van zijn hand vertoond. Moest vorig jaar een zieke Yuzna per telefoon zijn films inleiden, dit jaar wordt door Marc Floor Amsterdam - Je hoeft maar een blik op het huidige bioscoopaan bod te werpen om vast te stellen: het gaat fantastisch met de fan tastische film. De renaissance die eindjaren '90 werd ingeluid met 'The Blair Witch Project', 'The Sixth Sense' en 'Star Wars I, The Phantom Menace' lijkt nog lang niet voorbij, getuige de aanhou dende stroom releases van titels als 'From Heil', 'Time Machine', en 'The Mothman Prophecies'. Kroon op het succes is uiteraard de Oscarzege van 'The Lord of the Rings'. Maar de bestendi ging gaat verder. In Spanje heeft horror-filmer Brian Yuzna een hedendaagse variant opgezet van de fameuze Britse Hammer- studio's, terwijl Hollywoodpro- ducenten Joel Silver en Robert Zemeckis onder de naam Dark Castle horrorklassiekers als 'House on Haunted Hill' en 'Thirteen Ghosts' in een nieuw jasje steken. Het Festival van de Fantastische Film (FFF), dit jaar voor de vijf de keer als weekevent gehouden in Amsterdam, lijkt daarmee •meer bestaansrecht te hebben dan ooit. Maar aangezien het doel van dit festijn, begonnen als het Weekend of Terror, is om de fantastische film weer als se rieus fenomeen op de kaart te zetten, kun je dus evengoed zeg gen dat het festival dit jaar min der bestaansrecht heeft dan ooit. Illustratief daarvoor is de ver houding met het International Film Festival Rotterdam. Dat maait het FFF in toenemende het gras voor de voeten weg door de vertoning van films als 'Itchy the Killer', de snoeiharde live action-manga van de Japan ner Miike Takashi. Het FFF lijkt nu terug te willen slaan met een deelprogramma over Japan en Zuid-Korea, traditioneel adop: tiegebieden van Rotterdam. Zo gaat niet alleen 'Itchy the Killer' in de reprise, maar ook 'The Is le' van Kim Ki-duk. kV Achttiende edit van festival ron horror, fantasy science fiction: in Amsterdam es Lee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 20