GENIETEN IN DE
fantastisch
Het gaat
met de fantastische filul
LENTEVOORDEEL
KUNST CULTUUR
RANZIJN
'Verwarring zaaien is mijn specialitei
LEIDERDORP
942
(advertentie)
CEANOTHUS
Amerikaanse sering
met hemelsblauwe
bloemen €-5t5ü"~
AEONIUM IN KRUIK
m
.'v
zonaanbidder
voor op het terras _jê44t5Ü*"
Britse Technopopper Luke Slater kiest nu voor liedjes
WOESTIJNROOS
Kalanchoë thyrsiflora
geschikt voor een
zonnige plaats in huis
WHISKAS VARIATIEPAK
12 zakjes Iedere Dag Menu
100 gram,
4 verschillende smaken
in een pak
DONDERDAG EN VRIJDAG KOORAVOND
H00GMADESEWEG 60a TEL: 071 581 23 85
NATUURLIJK VAN RANZIJN
dqor Willem Jongeneelen
Amsterdam - Luke Slater wordt al jaren ge
koesterd als het troetelkind van de Britse
technoscene. Voor 'Right On Top', het der
de album dat onder zijn eigen naam ver
schijnt, ging hij een samenwerkingsproject
aan met zanger/songschrijver Ricky Barrow,
ooit voorman van de Britse dansformatie
The Aloof. Het resultaat is een opvallend
toegankelijke cd met synthi-pop en potenti
ële radiohits. Slater op jacht naar het grote
publiek?
Dat laatste is geenszins de bedoeling ge
weest, al begrijpt de altijd wat donker kij
kende Slater uiteraard als geen ander dat de
kans dat nu een van zijn tracks het tot in
Top Of The Pops kan schoppen groter is
dan ooit tevoren. „Een doel op zich is dat
nooit geweest. Na alle andere projecten die
ik door de jaren heen heb afgeleverd, be
kroop me steeds meer de wens een plaat te
maken met echte liedjes. Aanzetten daartoe
waren er al een paar jaar, maar het idee
kwam pas echt goed van de grond toen ik
Barrow ontmoette."
„Wat met andere vocalisten die ik had uit
geprobeerd niet werkte, werkte met hem
wel. Vreemd eigenlijk, want vanwege zijn
donkerbruine stem, die ik uitermate ge
schikt vind voor bijvoorbeeld zoete liefdes
ballades met een pak strijkers, had ik eerder
het idee dat hij tegen de muziek in moest
zingen. Maar juist de uitersten tussen zijn
emotionele teksten en mijn natuurlijke drift
naar provocatie vormden een opvallend
sterk geheel."
Slater is van origine half-Amerikaans, half-
Koreaans. Hij groeit op in een aantal kleine
re plaatsen in Engeland en start zijn muzi
kale loopbaan als drummer in een rock
band. Maar niet voor lang, al blijft hij wel
het ritme trouw. Werkzaam in diverse pla
tenzaken maakt hij de opkomst van de
house, met de eerste plakken vinyl die van
uit Detroit en Chicago op Londen neerda
len, heel bewust mee. Er gaat een wereld
voor hem open, al is hij ook daarvoor al
sterk geïnteresseerd in de elektronica die op
de albums van onder meer Steve Reich, Can
en Krafwerk is te horen.
Het is in de periode van die platenzaken dat
Luke Slater zijn tot op de dag van vandaag
hondstrouwe partner Alan Sage ontmoet.
Via hem kwam hij ook met de muziek van
onder meer D.A.F. en Cabaret Voltaire in
aanraking. Slater wordt een bekende onder
grondse deejay. Nooit conformeert hij zich
aan de laatste mode, altijd kiest hij ervoor
om extreem te gaan, het publiek uit te da
gen, de geluiden smeriger te maken. Een
kwestie van agressie omzetten in positieve
energie. Als dj is hij die uitgangspunten
door de jaren heen opvallend trouw geble
ven.
Slater heeft vele gezichten. Sinds '89 brengt
hij met Sage, onder heel veel verschillende
namen (Clementine, Morganistic, Planetary
Assault Systems, 7th Plain) en op nog meer
dere labels (waaronder het Nederlandse
Djax) bakken met vinyl op de markt. Stijlen
variëren van ambient, clubhouse, noisy
electro tot techno naar Detroits voorbeeld.
Het duurt tot '97 voor Luke Slater een al-
Luke Slater: „Hitparades hebben me nooit beziggehouden. Nog steeds niet trouwens."
Foto: GPD/Joe Dilworth
bum uitbrengt onder zijn eigen naam.
'Freek Funk' is inmiddels een klassieker in
het genre, mede omdat de cd niet bracht
wat iedereen verwachte. Eigenwijs als hij is,
bleek het album ook bedoeld voor mensen
buiten de ondergrondse danswereld. Ook
op de opvolger 'Wireless' uit '99 was Slater
bijzonder goed in vorm.
Nu is er dan plots een popalbum, want zo
mag je 'Allright On Top' toch wel noemen.
Wederom verrast hij vriend en vijand met
een cd die compleet anders klinkt dan ver
wacht. Tijd voor de vraag: Wil de echte Luke
Slater nu eindelijk eens opstaan? Slater
lacht. „Nou, deze dan maar. Dit is de enige
echte. Zeker weten. Kijk, ik sta bekend als
iemand die graag experimenteert en extre
men zoekt. Ik word altijd als een rebel ge
zien. Verwarring zaaien, dat is mijn speciali
teit. Ik was een rebel in een songloze wereld.
Het experiment op deze cd zit in het feit dat
ik zaken bij elkaar breng die volgens mij niet
eerder gecombineerd zijn."
Slater doelt op geluiden uit het verleden
(vooral de jaren tachtig), een hypermoderne
productie, en de vrij traditionele songstruc
tuur. „Het feit dat ik voor het eerst met een
co-writer werkte had voor mij toch riskante
trekjes. Ik sluit niet zo snel compromissen.
Met Ricky Barrow heb ik echter geen enkele
oi
tsei
T\
;11
£1100
keer ruzie gehad. Geloof me, dat is
Terwijl we toch ruim tien maanden i
cd hebben gewerkt. Dat is erg lang
mijn doen."
„Het enige uitgangspunt was dat de
moest gaan klinken. Sommige vertalj*
als radiovriendelijk, maar dat vind ik
We wilden tien sterke tracks. Het wooi
glekandidaat is zelfs niet ëens ter spra
komen. Wij dachten eerder aan hoe
menselijke, bij vlagen bluesy stem
pulserende beats konden inpassen,
er een evenwicht kon ontstaan tusse
emotionele teksten en mijn meer ob 1
abstracte kijk op de wereld. Uiteindf
Ricky voor 75 procent verantwoorde!
bleken voor de teksten."
Met de opmerking dat het album e
pisch jaren tachtig sfeertje ademt, kan ij
nog wel leven. Niet dat hij zelf door Ulfegi
en The Human League beïnvloed 2
zijn. „Daar was ik veel te jong voor, t(
was ook veel meer op de ondergronds
ziek gericht. Hitparades hebben me
beziggehouden. Nog steeds niet trot
Het zijn toch vaak de minder interefe
uitwassen van muziekgenres die das
plaatsje in vinden."
Luke Slater: woensdag 1 mei, Melkvidij
Amsterdam.
LAG
tw
ij si
0 ids
!1Z0
Is a:
Cuif
'Top van de Kop'
in Noord-Holland
alkmaar - Vanaf 13 april (Mu
seumweekend) presenteren ne
gentien musea in de kop van
Noord-Holland hun topstukken
in de expositie 'Top van de
Kop'. De bezoeker vindt bij elk
topstuk informatie en een kort
verhaal van een 'kopstuk', een
bekende of onbekende Neder
lander die het stuk vanuit een
verrassende hoek belicht. De
topstukken zijn samengebracht
in een tentoonstellingsgids,
waarin ook drie fietsroutes zijn
opgenomen. Tevens wordt een
cd-rom uitgegeven waarmee
men virtueel kan reizen langs
de deelnemende musea. Top
van de Kop duurt tot 1 novem
ber. Meer informatie: www.top-
vandekop.nl of 072-5114284.
Nieuwe film E.T.
slaat niet aan
Amsterdam - Een opgepoetste
geluidsband, digitale effecten
en nieuwe scènes: het mocht
niet baten. Steven Spielbergs
film 'E.T.' weet in zijn jubile
umversie lang niet zoveel men
sen naar de bioscoop te lokken
als twintig jaar geleden. De eer
ste week trokken in Nederland
amper 20.000 mensen erop uit
om het wezentje op het witte
doek te zien. E.T. was wel de
best bezochte familiefilm in
Nederland. Het zat de afgelo
pen week toch niet mee voor de
Nederlandse bioscopen want
zelfs de best bezochte film
'Crossroads' trok de eerste
week slechts 70.000 bezoekers.
'Seven' de beste
dvd van 2001
Hilversum - De dvd 'Seven Spe
cial Editions' is uitgeroepen tot
beste dvd van 2001. De prijs
werd gisteravond tijdens de
master awards in Hilversum
uitgereikt. 'Lee Towers - Legen
dary Gala of the Year, Part I
2' en 'Jiskefet - Debiteuren Cre
diteuren' waren de beste Ne
derlandse producties op dvd.
'Star Wars Episode 1, The
Phantom Menace' sleepte maar
liefst vier awards in de wacht,
waaronder voor de beste beeld
kwaliteit en beste extra's. Ver
der gingen er onder meer
awards naar 'The Godfather
DVD Collection' voor beste
dvd-Box, 'U2 - Elevation World
Tour' voor beste dvd-muziek en
'Chicken Run' voor beste dvd
Nederlandstalig.
trel
hij persoonlijk op het festi tod
Amsterdam veiwacht.
Voor de jeugd is er dit jae*0
speciaal programma rond
cent overleden Zweedse kj'^o
boekenschrijfster Astrid
ebru
Cfor
gren. Dat bevat zes Lint Da'
verfilmingen waaronder
films over Pippi Langko^'
Ronja de Roversdochter,
biedt het FFF dit jaar een
breid programma met Eui ,er
korte films, waarin 'R.I.P
festivaldirecteur Jan Doera
van de schaarse Nederlfs?n'
bijdragen is.
Openingsfilm is dit jaa?
docq', een Franse histo^vea
crimi met fantastisch plcPs""
de geschiedenis ingaat
april
iet la
Ro
ga
:n la
Roe
)nin£
rest
Wilj
de
0001
norgi
eerste geheel digitaal oftrfrif
men publieksfilm. Gerard I
pardieu speelt Vïdocq, een i||(
malige boef die als detecti
dens zijn onderzoek n;
moord op drie notabele t<
het loodje legt. Een biogra lam
het leven van Vïdocq vastl lond
en stuit daarbij op de
euze verdwijning van ei
maagden en een gemaski eel v
guur met bovennatuurlijl 1
ven.
Regisseur van "Vidocq' is
de voormalige rechterhan ;a'
Jean-Pierre Jeunet ('Le Fatii. All
Destin d'Amélie PoulainUarth
heeft geput uit het kleurei heb
van de schilder Gustave iter
reau, wat zijn film som er cl
kunstmatig maar vaker eein
strelend aanzien geeft. 'V chaf
bewijst dat de fantastisch
niet alleen weer commt
interessant wordt geve
maar ook als terrein voor jQI*)
tieke ontginning.
Festival van de Fantasj- Sp<
Film, van 11 tot en met lltjn al:
in Amsterdam. Meer injblevi
www.filmevents.nl. sbeli
lassi
on
Een scene uit de film 'Vidocq' van de Franse regisseur Pitof. Foto: GPD
Het Festival van de Fantastische
Film (vorig jaar zesduizend be
zoekers) wil werk maken van
zijn nationale status. Een aan
houdend probleem daarbij is de
slechte financiële situatie, die dit
jaar door het afhaken van een
aantal grote sponsors extra pre
cair is geworden. Maar het FFF
zit niet bij de pakken neer: er
wordt zelfs voor het eerst - gelijk
het Rotterdams filmfestival -
een filiaal geopend in Gronin
gen.
Ook wordt er door het FFF een
symposium georganiseerd,
waarop Europese filmmakers
praten over de stand van zaken
rond de fantastische film. In te
genstelling tot Frankrijk en
Spanje wil het daarmee in Ne
derland maar niet lukken. Op 14
april geven in De Balie in Am
sterdam onder meer producent
en filmfondsintendant Bumy
Bos, producent San Fu Malta en
regisseur Paul Verhoeven hun
mening.
De laatste mag meteen een prijs
mee naar huis nemen, want
Verhoeven wordt dit jaar door
het FFF beloond met de Lifeti
me Achievement Award. Een
prijs die hij vooral krijgt voor
zijn Amerikaanse oeuvre ('Totall
Recal', 'Hollow Man'). In Am
sterdam worden 'Robocop' en
'Starship Troopers' vertoond en
zijn Reve-verfilming 'De Vierde
Man', de enige Nederlandse
Verhoeven-film die volgens het
festival fantastische elementen
heeft.
Een andere filmveteraan die
wordt geëerd is de Amerikaanse
schrijver, regisseur en produ
cent Brian Yuzna. Niet alleen
zijn in een retrospectief onder
meer 'Re-Animator' en 'Return
of the Living Dead 3' te zien, ook
worden twee nieuwe films,
'Arachnid' en 'Dagon', van zijn
hand vertoond. Moest vorig jaar
een zieke Yuzna per telefoon
zijn films inleiden, dit jaar wordt
door Marc Floor
Amsterdam - Je hoeft maar een
blik op het huidige bioscoopaan
bod te werpen om vast te stellen:
het gaat fantastisch met de fan
tastische film. De renaissance die
eindjaren '90 werd ingeluid met
'The Blair Witch Project', 'The
Sixth Sense' en 'Star Wars I, The
Phantom Menace' lijkt nog lang
niet voorbij, getuige de aanhou
dende stroom releases van titels
als 'From Heil', 'Time Machine',
en 'The Mothman Prophecies'.
Kroon op het succes is uiteraard
de Oscarzege van 'The Lord of
the Rings'. Maar de bestendi
ging gaat verder. In Spanje heeft
horror-filmer Brian Yuzna een
hedendaagse variant opgezet
van de fameuze Britse Hammer-
studio's, terwijl Hollywoodpro-
ducenten Joel Silver en Robert
Zemeckis onder de naam Dark
Castle horrorklassiekers als
'House on Haunted Hill' en
'Thirteen Ghosts' in een nieuw
jasje steken.
Het Festival van de Fantastische
Film (FFF), dit jaar voor de vijf
de keer als weekevent gehouden
in Amsterdam, lijkt daarmee
•meer bestaansrecht te hebben
dan ooit. Maar aangezien het
doel van dit festijn, begonnen
als het Weekend of Terror, is om
de fantastische film weer als se
rieus fenomeen op de kaart te
zetten, kun je dus evengoed zeg
gen dat het festival dit jaar min
der bestaansrecht heeft dan
ooit.
Illustratief daarvoor is de ver
houding met het International
Film Festival Rotterdam. Dat
maait het FFF in toenemende
het gras voor de voeten weg
door de vertoning van films als
'Itchy the Killer', de snoeiharde
live action-manga van de Japan
ner Miike Takashi. Het FFF lijkt
nu terug te willen slaan met een
deelprogramma over Japan en
Zuid-Korea, traditioneel adop:
tiegebieden van Rotterdam. Zo
gaat niet alleen 'Itchy the Killer'
in de reprise, maar ook 'The Is
le' van Kim Ki-duk.
kV
Achttiende edit
van festival ron
horror, fantasy
science fiction:
in Amsterdam
es Lee