Actie tegen herrie op radio en tv Mijn vriend denkt dat hij de enigejs.. MEDIA Een bescheiden zusje van Vivaj 'Zwarten zijn altijd de slechteriken' Honderden pagina's historie in Leeuwarder Courant Journalist NRC wint Gouden Pennetje Hernieuwd offensief van Nuenense stichting Duitse tv wil Una voce particolare Pulitzerprijzen naar NYT Vernieuwd! dinsdag 9 APRIL 2002 amsterdam/anp - Joris Luy- endijk, correspondent Mid den-Oosten van NRC Han delsblad, heeft het Gouden Pennetje gewonnen. Jeroen Wetzels van de regionale Limburgse omroep LI won de Gouden Tape. Dit maakte de initiatiefnemer van de prijs, het Nederlands Genoot schap van Hoofdredacteuren, gisteren bekend. De Gouden Tape, die dit jaar voor het eerst wordt uitge reikt, is net als het pennetje een aanmoedigingsprijs voor jonge journalisten, maar dan voor televisiemakers. Aan de prijzen, die op 19 april wor den uitgereikt tijdens de tra ditionele jaardag van het ge nootschap, is een geldprijs van 3500 euro verbonden. Volgens de jury is Luyendijk een 'uitstekend schrijver'. „Luyendijk denkt, zoekt en schnjft met de onbevangen heid van iemand die nog geen kant heeft gekozen in een uitzichtloos conflict." Wetzels viel in de prijzen door zijn interview met ex- dutchbatter Marcel Hölskens. Hij weet daarin de gevoelens van de oud-militair mooi in beeld te brengen, vindt het genootschap. Volgens de jury van de Gouden Tape bewijst Wetzels dat er in de regionale televisiejournalistiek toppres taties mogelijk zijn. Nr. 16 5 t/m 12 opril 2002 Adviesprijs €1,65 Hilversum - Duitse publieke en commerciële tv-zenders hebben grote interesse in een eigen ver sie van Una voce particolare, het succesvolle TROS-programma met Ernst-Daniël Smid. De TROS bevestigt dat er ge sprekken gaande zijn over de verkoop van het programma idee, dat eigendom is van de omroep. Volgens een woord voerder is nog niet gesproken over de mogelijkheid dat Smid ook de Duitse 'Voce' gaat pre senteren. „Het is allemaal nog niet zo concreet." Smid zelf daarover:' „Het gaat mét mij of anders niet. Dat is de afspraak". Hilversum - De New York Times krijgt zeven van de veertien Pu- litzer-prijzen voor journalistiek die dit jaar worden uitgereikt. Tot nu toe had nooit eerder een media-organisatie meer dan drie Pulitzer-prijzen tegelijk ge kregen. De Washington Post en de Los Angeles Times zijn elk met twee Pulitzer-prijzen on derscheiden. De Wall Street Journal, de Christian Science Monitor en Newsday (Long Is land) krijgen er elk één. door Jaap Timmers nuenen,Hilversum - Consumen- ten die een hekel hebben aan 'geluidsgeweld via radio en tele visie' gaan opnieuw de barrica den op. De Nuenense stichting Bescherming Akoestisch Milieu stelt burgers in de gelegenheid een actiekaart in te vullen, waar op zij hun grieven kunnen invul len. Anderhalfjaar geleden lever de een soortgelijke actie niets op. De publieke omroep weigerde toen te snoeien in de piepjes, bel letjes, deuntjes en andere gelui den die zijn bedoeld om met na me de jonge mensen te bereiken. Lia Verhaar, voorzitter van de stichting, bespeurde de afgelo pen jaren dan ook geen enkele verandering. „Er is steeds meer ellende bij gekomen. Door de bank genomen worden steeds meer programma's uitgezonden met allerlei hinderlijke en over bodige video- en geluidfrag menten, die het gesproken woord volledig overstemmen." Niet alleen oudere mensen kla gen erover dat daardoor infor matieve programma's op radio en televisie moeilijker of slecht te volgen zijn. Ook dertigers en veertigers sluiten zich aan bij de stichting, die enige duizenden donateurs telt. „Onze aanhang blijft groeien". In het comité van aanbeveling zitten wetenschap pers, schrijvers, journalisten, ar tiesten en medici, onder wie Donald de Marcas, Pauline Broekema, Lenette van Dongen, Rudi Fuchs, Gerrit Komrij, Kees van Kooten, Wim de Bie, Marie Cécile Moerdijk en Jan Mulder. De kaarten en steunbetuigingen zullen 24 april worden aangebo den aan de raad van bestuur van de NOS. De acties richten zich op de publieke omroep, omdat de stichting vermoedt dat bij de commerciële zenders geen luisterend oor zal zijn voor de bezwaren. De deelnemers mogen op actiekaart en aange ven welke drie programma's zij graag horen of zien, en welke drie programma's een onvol doende krijgen. Lia Verhaar heeft de indruk dat het klagen over vermijdbare ge luidsoverlast 'uit de taboesfeer komt'. „In het verleden was je al Wat is uw mening over Ook de krant wil graag weten hoe u denkt over de deuntjes, piepjes, muziektjes, en video fragmenten bij het gesproken woord op radio en televisie. Kunt u de informatieve pro gramma's nog wel goed ver staan? Welke programma's verdienen een pluim, en welke een on voldoende. Regionaal dagblad viert 250ste verjaardag hilversum/mediaredactie - 'Ni- euste tydingen'. Woorden die hoofdredacteur en uitgever Abra ham Ferwerda op 29 juli 1752 in de eerste Leeuwarder Courant schreef. Hij beloofde zijn lezers altijd te voorzien van het meest actuele nieuws. Bijna 250 jaar la ter is het streven niet veel an ders, al is de journalistieke aan pak in de loop der tijd wel veran derd. Dat blijkt uit de jubileum krant van de Leeuwarder Courant die op 27 april in Friesland huis- aan-huis wordt verspreid. De speciale krant wordt maar liefst vijfhonderd pagina's dik. De helft wordt gevuld met ad vertenties. Het andere deel be staat uit verhalen: eentje uit elk jaar dat de Leeuwarder Courant verscheen. Eindredacteur Mar cel Broersma is al sinds septem ber vorig jaar bezig met het ver zamelen ervan. Sinds december heeft hij hulp van redactrice en historica Gitte Brugman. „Ge lukkig, want het is toch meer werk dan ik had verwacht", zegt Broersma, die na de zomer Deel oplage naar schroothoop KIJKCIJFERS Top 10 meest bekeken programma's 1. Journaal 20 u (zo) NOS 3.225 2. Inter Milan-Feyenoord NOS 2.815 3. Studio Sport (zo) NOS 2.695 4. Baantjer RTL 4 2.250 5. Goede tijden slechte tijden RTL 4 2.030 6. Kopspijkers VARA 2.000 7. Toen was geluk... KRO 1.650 8. Postcodeloterij 1 tegen 100 TROS 1.590 9. Flikken TROS 1.560 10. Kees Co RTL 4 1.540 Top 10 meest bekeken kinderprogramma's 1Klokhuis NPS 270 2. Jeugdjournaal (di) NOS 265 3. Wolven heksen VPRO 255 4. Rotkat Ralph VPRO 195 5. Achtertuin Wolkers VPRO 175 6. Braceface Foxkids 165 7. Tussen schuifdeur VPRO 165 8. Zaai VPRO 160 9. Dier apart VPRO 155 10. Dag dat ik besloot VPRO 150 Marktaandelen in Nederland 1 13,3 (13,6) Nederland 2 19,0 (12,6) Nederland 3 7,7 (8,5) RTL 4 17,5 (17,8) RTL 5 4,0 (7,2) Yorin 5,4 (5,5) SBS 6 9,1 (12,1) NET 5 5,3 (5,1) V8 4,3 (3,7) De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk en Luister- onderzoek van de NOS. Het aantal kijkers x 1000. De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kijkers van 3 tot en met 12 jaar.Tussen haakjes staan de marktaandelen van vori ge week. De Leeuwarder Courant heeft meer dan 100.000 katernen uit de speciale jubileumbijlage vémietigd. In de katern staat naast de pagina met een foto van de brandende Twin To wers namelijk een advertentie van de gemeente Tytsjerkstra- diel waarop hoge torens en een vliegtuig zijn te zien. „De hoge bouwwerken in combi natie met een vliegtuig bren gen bepaalde associaties met zich mee. Vooral omdat deze hoopt te promoveren op de ge schiedenis van het dagblad. Aansprekend Voor de jubileumkrant zochten Broersma en Brugman uit elk jaar een bijzonder en aanspre kend verhaal en vier korte be richten. Journalisten van toen berichtten ook al over wereldge beurtenissen zoals de Slag bij Waterloo, de Belgische opstand en de Watersnoodramp. Onder werpen die in de bijlage aan de orde komen. „Maar niet alles wat we melden is even wereldschokkend", al dus Broersma. „We willen ook een beeld schetsen van hoe de mensen vroeger leefden." Daar om staat er bijvoorbeeld ook een berichtje in over drankmis bruik in de negentiende eeuw. Of een bericht uit de achttiende eeuw over de runderpest. Vol gens de geleerden van toen, zo meldt het artikel, was de pest het best te bestrijden door de koeien een mengseltje toe te dienen van wijnazijn, honing en bier. advertentie naast de pagina met de Twin Towers is ver werkt", aldus hoofdredacteur Rimmer Mulder. Om de fout te herstellen is papier ter waarde van zo'n 17.000 euro verloren gegaan. Het totale project van de Leeuwarder Courant kost 400.000 euro. De jubileumbij lage loopt door de flater geen vertraging op en valt volgende week bij de abonnees op de mat. In de bijlage wordt tevens zicht baar hoe de journalistieke aan pak in de loop der tijd is veran derd. In 1892 was er in Leeuwar den bijvoorbeeld een grote de monstratie van werklozen. Wan hopige Leeuwarders marcheer den door de stad naar het stad huis. De gemeente stuurde de de monstranten soldaten op het dak. In Leeuwarden werd zelfs de staat van beleg afgekondigd. Genoeg schrijfstof voor journa listen, zou je denken. Soldaten „Maar de krant repte er met geen woord over. Ze hadden het over opgeschoten jongens en wat soldaten. Het artikel wekte niet de indruk dat de opstand alarmerend was", vertelt Broers ma. „Journalisten schreven nou eenmaal niet uitgebreid over dergelijke zaken. Dat achtte men onfatsoenlijk. Ze waren bang om maatschappelijk onbe hoorlijk gedrag aan te wakkeren. Journalisten waren erg volg zaam in die tijd." snel een zeurpiet of een zeikerd. Maar dat verandert gelukkig. Voor alle duidelijkheid: wij wil len niemand iets afnemen. Wij vinden radio en televisie fantas tische media." Sprekend over radio zijn het vooral de spits uren die bolstaan van de over bodige herrie, meent zij. „Op die uren is Radiol bijvoorbeeld volledige gericht op de jachtige yup in de auto. In de weekends zijn de uitzendingen iets rusti ger". „Nu heeft de NOS het over een extra nieuwszender. Waarom nou niet geprobeerd het be staande aanbod iets prettiger te maken? Door die herrie moeten mensen zich in allerlei bochten wringen om zich op de hoogte te stellen van nieuws en infor matie", aldus Verhaar. De stich ting is bereikbaar via Postbus 329, 5670 AH Nuenen. herrie op radio en tv? De redactie zal in de krant ver slag doen van de reacties en deze doorsturen naar de stich ting Bescherming Akoestisch Milieu. Bijdragen kunnen wor den verstuurd per fax (035- 6477168), per e-mail (redac tie. rtv@ge.hdc.nl) of per brief naar Redactie Media, Ant woordnummer 225,1200 VB Hilversum. l. I O /HÉ"-"*'" Isa Hoes over groeien in een relatie De cover van de nieuwe versie van het vrouwenblad Flair. Foto: GPD Nederlandse editie van Flair verschijnt deze week door Monique Brandt hoofddorp - Op de burelen van uitgeverij Sanoma - voorheen VNU- in Hoofddorp is de nieuwste uitgave het gesprek van de dag. Lijkt de Nederlandse Flair, die deze week voor het eerst in de schappen ligt, nu op Libelle, One of toch op Viva? Of lijkt het nergens op? Is het wel onderscheidend genoeg? Bla denmakers Rob van Vuure en Tineke Verhoeven denken van wel. Het duo staat aan de wieg van de jongste loot aan de Sano- ma-boom, al is het blad in feite een Nederlandse versie van het inmiddels 22-jarige Belgische zusje. In Nederland is de Vlaamse titel met een oplage van rond de 140.000 exemplaren redelijk po pulair, maar de belangstelling daalt wel. Dat was dan ook de reden voor de lancering van een eigen Flair, al is het dan mis schien niet het meest gelukkige moment. De bladenmarkt zit vrijwel potdicht en de economi sche teruggang vraagt vooral voorzichtig opereren van de uit gevers. Maar de plannen voor een Nederlandse Flair beston den nu eenmaal al jaren, aldus 'bladentovenaar' Van Vuure. „Op één of andere manier kwam het er nooit van. Als de verkoop van de VNU-tijdschrif- ten aan Sanoma er niet tussen was gekomen, was dit blad er al een jaar eerder geweest. Het profiel van de Belgische Flair is niet helder genoeg. Zeker in een sterk gesegmenteerde markt als de onze is dat een noodzaak. Soms denk je dat het een blad voor achttienjarigen is, vervol gens richt het zich weer op ou dere vrouwen. Daarbij spelen ook de culturele verschillen tus sen België en Nederland een rol. Uiteindelijk bleek er toch een sterke behoefte aan Flair, dat net een andere doelgroep aan spreekt dan Viva, al is de leeftijd van de doelgroep - 24 tot 40 jaar - dezelfde." Volgens Tineke Verhoeven, voormalig hoofdredacteur van Viva, is er een duidelijk onder scheid tussen de twee vrouwen bladen. „Flair-vrouwen zijn meer 'wij-gericht' terwijl de Vi va-vrouw vooral van zichzelf uitgaat. Ze is uitgesprokener, brutaler, wereldser en zelfbe wuster. Ze wordt nog niet ge plaagd door al te veel verant woordelijkheden, heeft meestal nog geen kinderen. De Flair- vrouw misschien ook niet, maar is daar wel al helemaal op inge steld. Ze is meer gericht op het stichten van een gezin, al wil ze zelf ook nog wel aan bod ko men." Op het eerste gezicht zou je denken dat die onderlinge ver schillen niet groot genoeg zijn om een forse investering te rechtvaardigen. Het is immers niet niks, een nieuw blad in de markt te zetten in een oplage van 250.000 exemplaren. Van Vuure: „Flair heeft wél onmis kenbaar een eigen stijl, al is het óók een massablad. Het is geen concurrent voor Viva, de bladen zullen naast elkaar bestaan. De adverteerders zijn er blij mee: we hebben in dit eerste num mer zestien, zeventien adverten tiepagina's, dat is fantastisch." De vele verschillende covers aan de muur van het kantoor van Verhoeven verraden dat er lang gezocht is naar het juiste jasje. Uiteindelijk ziet het eerste num mer van de nieuwelinge er vol gens Verhoeven, 'gezelliger' en 'vrolijker' uit dan Viva: zachte pastelkleuren en veel ruimte voor foto's en illustraties. De verhalen variëren van 'Mijn vriend denkt dat hij de enige is', tot 'Vroeger een feestbeest, nu een moederkloek', van een en quête over 'Seks na de bevalling een zeldzaam verschijnsel tot een interview over - onder meer - het ondergoed van dj Edwin Evers en een verhaal over vriendschappen die stuklopen. Uitwisselen De 25-koppige redactie heeft, naast de zorg voor het blad ook een internetsite bij te houden. Volgens Verhoeven is het doeling de lezeressen da; actief bij het blad te betrelj „Ze kunnen via internet gen en emoties uitwisseli Volgens Van Vuure vei vrouwenbladen een bela taak op het gebied van hi van emoties. „Vroeger ga bladen veel informatie er de wereld in elkaar stak. L brieken als 'Margriet weetül en 'Libelle weet 't' verteld deskundigen de lezeressi het moest. Maar de tijd v< deskundigen is over: infoi is op internet te vinden. V wenbladen hebben zich 0 keld van autoriteit tot plal Van Vuure, per 1 mei ere; recteur van Sanoma, zal z vanaf nu gaan bezighoud! andere bladen, Verhoevei 0y< aan als hoofdredacteur va^ Flair. Volgens Van Vuure i >g jj Flair geen plaats meer vo( abi nieuw massablad in dezel n doelgroep. „Ik kan me ini un, geval niet voorstellen dat zo'n blad wordt gelanceei is nu de tijd voor bladen So kleinere doelgroepen aan; ns ken met een oplage van r< n, 40.000 exemplaren. Een b ien voor trendy vijftigers met n bijvoorbeeld, daar zou ecljnke plaats voor zijn.|e b aft De Nederlandse Flair ligti na week in de winkels. rok NPS-televisieserie Bradaz valt vooral op door donkere cast Hilversum - Het idee voor de comedy Bradaz ontstond tijdens een feestje, waar de acteurs Winston Rodriquez en John Wij- denbosch in gesprek raakten. Het idee werd eerst tot een film script verwerkt. Omdat ze te weinig ervaring hadden met de productionele kanten van het maken van een film, besloten ze het script te bewerken tot een tv-reeks. Daarmee klopten ze aan bij de NPS. Het resultaat van het spontane idee is dat de comedyserie ondertussen aan zijn derde seizoen toe is. De eerste twee seizoenen waren Wijdenbosch en Rodriguez bijna bij alle aspecten van de serie be trokken. Ze bedachten de ver haallijnen, schreven een gedeel te van de scripts en speelden ook nog eens de twee hoofdrol len. In de nieuwe reeks afleve ringen beperken Winston en John zich voornamelijk tot acte ren, hoewel ze nog steeds me dezeggenschap hebben in de scripts. Voor het schrijven van de nieuwe reeks zijn drie profes sionele 'script-editors' aange trokken. Die verandering moet ervoor zorgen dat de serie nog meer een comedy wordt. In Bradaz draait het om de Suri naamse broertjes Ferdi (Wijden bosch) en Virgil (Rodriquez) en hun platenzaak Soundcheck. De titel Bradaz staat ook voor broers, het is Surinaamse straat taal voor 'brothers'. De serie speelt zich grotendeels in de platenzaak. Virgil neemt er het zakelijke deel voor zijn rol, Ferdi zorgt voor de juiste 'vibe' in de zaak. Om die te krijgen hangen Ferdi's vrienden Mo en Ro altijd rond in de winkel. De broers wonen samen op Vir- gils etage boven de platenzaak, Winston Rodriques (I) en John Wijdenbosch. Foto: NPS maar te pas en te onpas komt moeder Martha binnenvallen. Een Surinaamse moeder laat haar kinderen niet zomaar los, ook niet als ze al de 25 zijn ge passeerd. Hun stiefvader Steef is de enige blanke in de serie, een unicum op dé Nederlandse tv. Wijdenbosch en Rodriquez wil den met Bradaz een serie ma ken die eens niet ging over ste reotypen ten opzichte van Suri- namers. „Het zijn meestal gele genheidsnegers. Terwijl de rest van Europa veel verder is dan wij. Kijk naar de Britse tv. Daar kijkje inderdaad niet meer naar kleur. Het is er zo gewoon men sen uit andere culturen op de buis te zien", aldus Rodriquez. Wijdenbosch: „Blanke jongens in Nederland kunnen soapster of gewoon acteur worden, don kere jongens hadden tot nu toe amper voorbeelden. De zwarten zijn altijd de slechteriken. In Bradaz zie je eindelijk dat het gewone mensen zijn, dat ze van elkaar verschillen. Ambitieus of druk, goed of slecht. Van alles wat, zonder dat het meteen Black Power wordt". Afgaande op de eerste aflevering van de nieuwe serie, is dat goed gelukt. De grappen zijn niet van een ander soort dan in 'blanke' comedy!s. Ook het verhaal kan in principe zo vertaald worden naar ander comedy's. In de afle vering ontdekt de vriendin per toeval een adoptiebrief van de moeder van de twee broe tuurlijk denken ze allebei ander geadopteerd is. De tie leidt niet tot oorspronl grappen. De grappen zijn one-liners van het ene kaï tegen de ander, in de tran „Jouw tanden lijken helei niet op die van je moeder hebt zulke grote spleten d moet flossen met een dek De serie is dan ook vooral neel door de grotendeels: cast en de snelle scènewii gen. De verschillende scèi worden mooi afgewisseld scratchmuziek, waardoor rie vlot aandoet. Niek Idema Bradaz wordt vanavond 0 19.00 uur door de NPS op land 3 uitgezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12