ledereen wordt na zijn dood mooier' KUNST CULTUUR film mag best een kwartiertje later beginnen Mond afvegen met literatuur van Marek van der Jagt 'Fruittr(h)ee' een vloeiende eenheid in pakkend decor ep Dez4nhal zoekt Vertrouwde feestformule 'Groot Niet Te Vermijden' zaterdag 6 APRIL 2002 der JooP -Holl; voorstelling in Alphen an den rijn - Youp Hk speelt donderdag 11 Alphen aan den Rijn i voorstelling. Op ver- fhet Parktheater doet £.15 uur een tweede 'Youp speelt Youp'. des1 ergunn )r de zij ere ka boot j gen er nte, del ïeemrajp uur is er een ig. Omdat zoveel be- ïg bestond, heeft de zich laten overhalen op een avond te spe- lartverkoop begint iddag om 12.30 uur in ieater (max. twee ler persoon). •i t dichter 1 ninga dood Wa^EN - De Friese dichter ver Douwe Tamminga f*r\in op 92-jarige leeftijd UJn. Hij is van grote bete- veest voor de Friese li- Een aantal van zijn hm njdels werd in het Ne- dê ij vertaald, aan (j i de a een had ;n Hij vi van al nmidi \ns St it dat ;r vaIV geme geijve den haag/gpd - Uitgeverij De Geus g bruikt de servetten in de treinen van de Nederlandse Spoorwegen om de Marek van der Jagt-lezing in Wenen aan te kondigen. Ook zijn tweede roman, die volgende maand moet verschijnen, wordt de komende twee weken op de papieren morsdoekjes aangeprezen. Treinreizigers krijgen de servetten als zij een kopje koffie kopen bij de Rail tender. Op de in totaal 225.000 servet ten wordt op de ene kant de literaire reis naar Wenen uit de doeken gedaan. Op de andere zijde staat de aankondi ging van Van der Jagts nieuwe boek 'Gstaad 95-98' en een citaat uit zijn de buut 'De geschiedenis van mijn kaal heid'. Treinreizigers kunnen zich op de site van de NS (www.tijdvoorlezen.nl) voor het arrangement (kosten 379 euro) op geven. De servettenactie is een onder deel van de samenwerking tussen uit geverij De Geus en de Nederlandse Spoorwegen die van 16 tot en met 20 mei de literaire reis naar de Oostenrijk se hoofdstad organiseren. De lezing wordt op 17 mei gehouden in het Ra- disson SAS hotel door Amon Grunberg, van wie velen vermoeden dat hij zich verschuilt achter de naam Marek van der Jagt. ,,We hebben Grunberg geko zen omdat hij affiniteit heeft met de naamgever van de lezing", zegt De Geus-uitgever Reinjan Mulder desge vraagd. Of Grunberg inderdaad Van der Leidenaar Cees van Hoore over nieuwe roman 'Zo'n Vader' beringen joodse dseenschap Stedelijk Museum De stelt een tentoonstel- Jen over het joodse le- mJ aleiden in de periode Tr 5. Voor deze expositie seum nog op zoek naar idie informatie of tast- geleden dat een grote len uit Leiden en om- leringen hebben aan geijvf' 8emeensc^aP deze Im^diaart 2003 is het precies UJ?..S verd weggevoerd naar 'Jnatiekampen. Dankzij 3en °fcelijke verzet overleefde weei, -- ie gef egel recoij enf ïelft van de joodse ge- ap in Leiden de oorlog, tentoonstelling 'Vervol- jescherming, joden in omgeving van 1933 wil De Lakenhal vol- Sijaar stilstaan bij deze consLissen. In de expositie rojk aandacht besteed aan ?sszetting van het joodse a ,e' de oorlog. Centraal op 1111 litatie staat een lijst met Iw erWi alle omgekomen jo- .Leiden en omgeving. ™it vormt ook het uit- voor een toeicomstig it in de stad. door Coen Polack leiden - „Ik wilde eeri portret schetsen van een man in het na oorlogse Den Haag die moet knokken voor zijn vreten en die vrij wil zijn." Vijftien jaar na het verschijnen van zijn romande buut publiceerde de Leidse schrij ver, dichter en journalist Cees van Hoore vorige maand zijn tweede roman 'Zo'n Vader'. Het is een boek geworden over dood, liefde, Den Haag en de jaren '50. In de roman beschrijft een zoon het leven van en met zijn vader. Het is een liefdevol portret van een ambitieuze, soms harde en driftige arbeider, die ondanks de moeilijke en arme tijd waarin hij leeft, vol verlangen en humor in het leven staat. „Ik laat van deze man niet alleen de onvolkomen heden zien, maar ook zijn goede kanten. De zoon oordeelt niet over zijn vader, dat heb ik na tuurlijk bewust zo gedaan. Ik wil laten zien dat eigenlijk iedereen na zijn dood mooier wordt dan hij was. Dat is één van de grondgedachten van dit boek." Het boek speelt voornamelijk in de jaren '50. Van Hoore: „Je hoort wel eens zeggen dat men sen zich vormen naar de omge ving waarin ze leven. De harde persoonlijkheid van de vader in het boek is gevormd door het Haagse arbeidersmilieu in een tijd waarin de oorlog nog als een soort slagschaduw over alles heen lag. Ik heb geprobeerd in de taal het ritme en het timbre van die tijd weer te geven. Het was een kleurloze, zwart-witte tijd. Er lag een soort laag van antracietgruis over alles heen." De vader in het boek is vooral een Hagenaar. Van Hoore: „Den Haag is een maffe stad. Het is bijvoorbeeld harder, onvriende lijker dan Amsterdam. Als je in Den Haag een kroeg binnen stapt wordt je meteen aangeke ken met zo'n blik van 'wat moet jij hier nou'. Als je de mensen leert kennen dan zijn ze een stuk vriendelijker dan je op het eerste gezicht zou zeggen. De vader in dit boek is ook zo. Hij is hard, hij neemt geen blad voor de mond en als hij begint te schelden dan vliegen, typisch Haags, de ziektes je om de oren. Maar ik laat tegelijkertijd zien dat er ook heel veel liefde in hem zit, dat hij een zachtere kant heeft die onder de opper vlakte ligt." De vader voelt zich in zijn ge zinsleven geketend. Zijn ge dachten dwalen bij het minste af naar Wenen, waar hij in de Tweede Wereldoorlog te werk was gesteld. Dat waren voor hem de jaren dat hij echt leefde, daar was hij Wener onder de Weners, daar was de actie. „Voor veel Amsterdammers en Hagenaars was de oorlog een manier om te vluchten. Het was avontuur. In de jaren voor de oorlog heerste er een verplette rende verveling. Als je thuis kwam van het werk dan at je wat, daarna staarde je naar het behang totdat je er gezichten in ontdekte en je ging naar je bed. De oorlog betekende voor veel mannen dat ze dat benauwde bestaan konden ontvluchten. Daar moetje natuurlijk niet mee aan komen bij mensen die hun halve familie zijn verloren in de oorlog." 'Zo'n Vader' kent geen strakke overkoepelende verhaallijn. In de loop van de 38 korte hoofd stukken krijgt de lezer een beeld van de vader, van de rest van het gezin en van de omgeving en de tijd waarin het boek speelt. „Het is een lappendeken. Aan de hand van een aantal pregnante situaties moet duide lijk worden waar het om gaat. Ik wil niet alles uitschrijven. Je moet niet alles zo letterlijk wil len duiden en verklaren en uit leggen. Je kunt geen voetnoten aanbrengen bij een gevoel dat je wilt overbrengen." „Daarentegen is niets slechter dan het rechtstreeks op papier pletteren van gevoel. Je moet objectieve, nuchtere afstand be waren tijdens het opschrijven. Je merkt het bijvoorbeeld als je ie mand wilt typeren, zeker ie mand die heel dicht bij je staat, dat het verrot moeilijk is om tot de kem door te dringen. Het is net alsof je tv kijkt en met je neus vijf centimeter van de beeldbuis bent gaan zitten. Dan zie je alleen maar gekleurde puntjes. Ik heb ontdekt dat de meeste rake beschrijvingen pas komen bij enige afstand. Heel vaak ontstaat die afstand pas als iemand er niet meer is. Zo heb ik dat ook bij het beschrijven van mijn vader gehad." Van Hoore's eigen vader is deels te herkennen in de vader in het boek. „Het is half fictie, half feit. Mijn vader was iemand die ook tirades kon houden over wat hem dwarszat. Iemand die geen gezag accepteerde. In het eerste hoofdstuk beschrijf ik dat de as van de vader in zee wordt ver strooid. Dat heb ik bijvoorbeeld zelf meegemaakt. Dan sta je daar op een boot met een koker as in je handen. Dat vond ik heel raar. Het is voor mij een van de aanleidingen geweest om aan dit boek te schrijven." In 1988 publiceerde Van Hoore een boekje onder de titel 'Dat trekt wel bij - Bespiegelingen van een aanstaande vader' waarin hij de overpeinzingen bij het vaderschap op papier zette. Van Hoore heeft niet het gevoel dat hij voor 'Zo'n vader' tegen overgesteld te werk is gegaan. „Ik vind het heel moeilijk om dat zo te zien, omdat ik nog steeds het gevoel heb dat ik slechts in de vermomming van 'vader' rondloop. Ik voel me nog te veel kind om volledig vader te kunnen zijn. Ik bekijk het alle maal vanuit hetzelfde, opzette lijk naïeve perspectief. Ik wil me kunnen blijven verwonderen over wat ik meemaak." 'Zo'n Vader* verscheen bij Uit geverij Podium. Prijs €14,90. Cees van Hoore: „Ik heb ontdekt dat de meeste rake beschrijvingen pas komen bij enige afstand. Heel vaak ontstaat die afstand pas als iemand er niet meer is." Foto: Mark Lamers Jagt is wil hij niet bevestigen „In ieder geval denken velen dat. We zien vaak Grunbergs foto staan bij verhalen en recensies over Van der Jagt." Voorals nog gaat Mulder ervan uit dat Marek van der Jagt zelf ook aanwezig zal zijn. „Dat heeft hij tenminste aangekondigd in een interview. Zijn hele familie zou er zijn." theater recensie wijnand zeilstra Voorstelling: Off the road again door het Groot Niet Te Vermijden Gezien: 5/4. schouwburg Leiden Aldaar nog te zien: vanavond Nooit geweten misschien, maar Elvis en Nana Mous- kouri hadden samen een zoon die ook in de muziek is gegaan. Deze Elvis Mouskou- ri brengt, zoals te verwachten valt, een geheel eigen combi natie van Amerikaanse rock met Griekse ritmes. Natuur lijk is dit alles flauwekul, maar het past wel perfect in de kolderieke fantasie van Het Groot Niet Te Vermijden. Louis Kockelmann, het boeg beeld van HGNTV, kan zich in een dergelijk nummer heerlijk uitleven. Het is één van de vele muzi kale nummers annex sket ches uit 'Off the road again', het inmiddels zevende pro gramma, waarmee het illus tere gezelschap dit seizoen langs de theaters toert. En zo als vanouds is het een bonte reeks muzikale uitstapjes: van boeddhistische monni ken die sereen de carnavals kraker 'Bloemetjesgordijn' zingen tot bibberende eski mo's die Visite' en "Non, je ne regrette rien' ten gehore brengen. Soms ook maakt de flauwe kul plaats voor enkele stevige muzikale intermezzi. En steeds blijkt het vijfkoppige gezelschap (Sjoerd Plak, Peter Tinke, Jochem Kroon, Martin Bakker en Louis Kockel mann) te bestaan uit veelzij dige instrumentalisten die een feestelijk sfeertje weten op te roepen. Daarbij over heerst het karakter van de ongecompliceerde feest avond. Als Kockelmann bij voorbeeld aan het begin van de avond vraagt, of we er een beetje zin in hebben, laat het antwoord daarop zich pro bleemloos raden. Als het de kans krijgt, zingt het publiek maar al te graag mee. Het programma draait als een geoliede machine. Ui terst vlot en soepel verlopen tal van kleine changementen die steeds opnieuw voor een andere aankleding en setting zorgen. Vanavond wordt het feestje in de Leidse schouw burg nog een keer voor een andere groep van vijfhonderd vaste fans herhaald. Ze zullen professioneel op hun wenken bediend worden. theater recensie maarten baanders Voorstelling: 'Fruittr(h)ee' door Rogie Company. Gezien 5/4 LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: 6/3 Pakkend is het decor waarin 'Fruitt(h)ree' zich afspeelt. In een constructie van metalen stangen en draaibare (projectie) schermen worden met smaak volle belichting telkens wisse lende effecten opgeroepen. Het toneelbeeld krijgt altijd veel aandacht bij Rogie Company, maar het bijzondere is deze keer dat het decor onderdak biedt aan werk van drie zeer verschillende choreografen. Piet Rogie, Megumi Nakamura en Bruno Listopad zijn indivi dualisten met zo'n eigen kijk op beweging, dat het een wonder mag heten dat hun samenwer king zo'n vloeiende eenheid heeft opgeleverd. Het decor is daarbij zeker een bindende fac tor. In het eerste deel, 'Space of the Shadows' van Piet Rogie, komt het contrast tussen trefzeker heid en ongepolijste gebaren aangrijpend op je af. Een dan ser en een danseres gaan op in een zoekend samenspel. Ze zijn op elkaar aangewezen en ze zijn zwaar voor elkaar. Telkens komen ze in de heldere bewe gingspatronen van de overige vier dansers terecht, maar erin opgaan kunnen ze niet. De sfeer is een beetje zwaar en down. Het spannende is dat er uit hun zoekende gebaren van tijd tot tijd een groot raffine ment tevoorschijn komt, bij voorbeeld wanneer de danseres haar benen als een schaar op de schouder van de danser klemt. Maar hoe fraai die mo menten ook zijn, het zoeken is een thema dat bij Rogie nooit ophoudt. Hetzelfde pessimisme beheerst 'Once' van Megumi Nakamura. De kracht van dit werk zit in de eenheid tussen dans, filmbeel den en muziek. Strohalmen, stromend water en wolken wor den weerspiegeld in de dans. Het zijn eenzame ervarigen. De dansers gaan langs elkaar heen, hoezeer ze ook naar elkaar hunkeren. Een danseres loopt weg zonder te merken dat een ander zich aan haar enkels vastklampt. Hoewel dit bewe gingsspel minder ingenieus in elkaar zit, is de emotionele uit werking sterk. Speelser en dynamischer is 'Storm Stress van Bruno Listopad. Drie dansers zijn druk met elkaar in de weer. Ze fasci neren met hun bewegingen die machtiger zijn dan het lichaam en met de onrustige verknopin gen van hun lichamen. Er zit een heldere, soms hilarische gekte in, die er soms om vraagt in bedwang te worden gehou den. Hoe wild dit alles ook overkomt, in feite zijn deze li chamen kwetsbaar in hun wor steling met wat hen omringt. Mooi is daarna de overgang naar het eveneens kwetsbare 'To Act, I Come', een solo door Yanaika Holle, gemaakt door Piet Rogie. In de afwisseling van introverte momenten, het aftas ten van grenzen en de mooi op gevoerde overgave aan de ruimte, laat de danseres alle subtiele nuances van een zoe kende persoonlijkheid zien. Uhinski na ingrijpende restauratie de mooiste bioscoop ter wereld ïe si da.f88 n hl,n Groenenboom - Pijnlijk moet het ïest voor Abraham Tu- 11886-1942). Als directeur J in 1936 toezien hoe de van zijn failliete en dde uitbundig kleurige Bn- is die hij vijfjaar daar- rj-j'gjlaten aanbrengen mee ts liet overkwasten met g bruin verfje. Het was ivan zijn droom: de ver ing van het grootste en filmtheater van Neder- die derriekleurige edding geweest van de gen die erachter schuil eis archeologische res in laag klei werden ze om tevoorschijn te ko ens de allesomvattende ie die in de afgelopen f jaar is uitgevoerd. En 'uschinski's schepping >lgende week weer in •ter te bewonderen, de grote zaal valt de :n open, en niet alleen rnihoog kijken. De vo- log vagelijk te zien wa de lampen die het :ren zijn terug in hun ilijke, kleurige omge- op panelen geschilder- nfiguren, die in al pracht de balkons om zijn tevoorschijn ge- gerestaureerd, lumentale lamp wordt [geven door de schilde- ie daar bij de bouw wa- ibracht. Weliswaar op stuclaag, want van ide plafond was meer ïelft afgebrokkeld. Een lijst omkadert het film de baaierd van lampen Ijes die in sierlijke sym- laglfijn bevestigd doen nog De grote zaal van Tuschinski. Premier Kok opent de gerestaureerde bioscoop komende maandag officieel. Foto: GPD/Diederik van der Laan steeds waarvoor ze zijn bedoeld: imponeren. Niet meer zo als bij de opening in 1921, toen elek trisch licht op zich nog een sen satie was, maar de zaal is nog steeds zo mooi dat de film best een kwartiertje later mag begin nen. De mooiste bioscoop ter wereld: die bewering durft Marion van Oostveen niet voor haar reke ning te nemen. Maar dat Tu schinski de mooiste van Europa is staat voor haar vast. Terwijl schoonmakers hun stofzuigers tussen de stoelen door trekken, maakt de trotse regiomanager van Pathé als een volleerde gids een rondgang door het naar nieuw ruikende theater. ,Als je hier een dag hebt rond gelopen, heb je spierpijn", zegt ze, verend over het hoogpolige tapijt. Het dessin werd nage maakt aan de hand van restjes die her en der werden gevon den. Zo kwamen er meer oerla- gen tevoorschijn bij het strippen van de bioscoop. De fauteuils en banken, bijvoorbeeld, bleken destijds in drie verschillende kleuren te zijn uitgevoerd, en zo zijn ze ook gerestaureerd. En bij het schoonmaken van de ne genhonderd lampen bleek dat sommige zwaar verzilverd wa ren. De meest opzienbarende ont dekking waren de schilderingen in de grote zaal en in een van de omgangen, daar aangebracht door decorateur Pieter den Bes ten in 1931. Met een uitgekiend spotje erop lijkt het zowaar wel een museale presentatie. „Een museum is het net niet", zegt Van Oostveen, „maar het komt wel in de buurt. We willen het theater laten zien zoals Tu schinski het voor ogen heeft ge had. Bij het tienjarig bestaan van de bioscoop, in 1931, heeft hij nog veel verfraaiingen laten aanbrengen. Een deel is dus te ruggebracht in de stijl van 1921, een ander deel zoals het er tien jaar later uitzag." Een ding wordt duidelijk bij een rondje door het theater: de oude Abraham hield van kleurig, en hij keek ook niet op een stijl meer of minder. In de foyer ont moeten Amsterdamse School, art déco en Jugendstil elkaar, overigens zonder te botsen. En er hoeft niet aan getwijfeld te worden dat Tuschinski daar zelf over heeft beslist, want hij hield zich bezig met de kleinste de tails. Het theater was het levens werk van de Poolse immigrant, die in 1904 naar Nederland kwam en in Rotterdam met veel succes begon met het exploite ren van filmhuizen. Het theater in de Amsterdamse Reguliers- breestraat werd het kroonjuweel van zijn onderneming. Zoals het nu, na een operatie die zo'n tien miljoen euro heeft gekost, het vlaggenschip is van het Pathé-concem. Dankzij de restauratie is de grandeur van toen gekoppeld aan het comfort van nu. Driehonderd stoelen uit de gro te zaal hebben het veld moeten ruimen ten behoeve van meer beenruimte. Ook de klimaatbe heersing en de akoestiek zijn op peil gebracht. Zes zalen telt het nieuwe Pathé Tuschinski: drie in het hoofd- pand en de overige in het naast gelegen Pathé Arthouse. In de grote zaal worden de knallers van het moment geprogram meerd, in de bijzalen komen arthousefilms. Voor kaartjes hoeft niet meer betaald te worden dan in het even verderop gelegen Pathé De Munt. Pathé wil de extra's van Tuschinski op een andere ma nier te gelde maken, namelijk door het aanbieden van vip-ar rangementen. Voor 22,50 euro wacht de bioscoopbezoeker een ontvangst met een hapje, een drankje, garderobeservice en een plaats op het vip-balkon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19