'Ze zeggen dat ik de felste Aida ben' KUNST CULTUUR Redding voor Leids straatmuzikantenconcours De Gouden Pet Theaterdieren zijn soms jong 'We zijn niet dood of zo R9 Onopgeloste mysteries in 'Heksenjacht' "iaanse filmer ri overleden =3 De Italiaanse filmprodu- cenarioschrijver en regis- nino Cervi is afgelopen op 71-jarige leeftijd ien aan een hartstil- lervi werkte samen met grote namen uit de Itali- :inema, zoals Fellini, icci, Antonioni, De Sica :onti. Onlangs nog vol- hij een nieuwe film 'La lella Spesa' (Het bood- lenlijstje). fselhuys Prijs Sylvia Poorta (dam - Actrice Sylvia heeft gisteravond de Jresselhuys Prijs gekre- at gebeurde na afloop voorstelling 'Hooguit 17, rdenparty' van de Thea- ïpagnie waarin de prijs- :es een rol speelt. Poorta die in 1996 de Theo ron, kreeg de prijs uit van Dresselhuys. „Syl- bijna alles aan. Poorta is mplete actrice, of zij nu zwijgt of zingt", aldus die unaniem was in ordeel. De tweejaarlijkse ledigingstrofee bestaat )00 euro en een door Eric >ntworpen penning. Het bedoeld om verdere stu- e te betalen. reograaf karvy dood ork - In een ziekenhuis eYork is afgelopen week- e choreograaf Benjamin rvy overleden. Hij was vo- eek opgenomen met achten. Hij is 71 jaar ge- n. Harkarvy debuteerde 9 als danser bij de Brook- ric Opera. Hij werd do- "b stichtte in 1955 zijn ei- JV'illetschool. In 1957 werd f5jreograaf en artistiek di- ,?r bij het Royal Ballet van e .peg, in 1958 balletmees- het Nederlands Ballet. *ar later was hij een van de Iters van het Nederlands waaraan hij tien ^..■rbonden bleef als cho- af en artistiek mededirec- sl pre se komiek e k overleden sta kjN - Barry Took, een van aatendste Britse komieken levnedy-schrijvers en co rn eer van shows als het le- e nrische Monty Python's Circus, is zondag op 73- overleden. Took d in ongewoon lange earri ng stand-up comedian, ra- iptschrijver, televisiedi- ir en filmcriticus achter de zijn leiding kwamen mde radioseries als .^d the Horne', 'The Army C, 'Educating Archie' en lie and Snudge' tot stand. —leven van de Britten in de Lel jaren na de Tweede We- >rlog namen de shows een leuelangrijke plaats in. woensdag 3 april 2002 leiden - Het straatmuzikantencon cours De Gouden Pet gaat dit jaar toch door. De nieuwe stichting Mu ziekfestivals Leiden heeft de organisa tie van het evenement overgenomen van de huidige organisatie. De Gou den Pet vindt nu plaats op zondag 7 juli. Behalve voor dit concours draagt de nieuwe stichting ook de verant woordelijkheid voor het op poten zet ten van het Leids Festival van het Le venslied, waarvan het tot voor kort ook de naam droeg. Volgens de voorzitter van Muziekfesti vals Leiden, Sjaak Scheffer, vormen de culturele waarde en het amusements gehalte van het evenement de rede nen voor deze opmerkelijke stap. „We zouden het zonde vinden als De Gou den Pet verloren gaat." Daar had het tot voor kort alle schijn van, omdat het vorige bestuur had la ten weten geen heü meer te zien in voortzetting van deze culturele mani festatie, omdat het steeds moeilijker werd om de benodigde gelden los te peuteren. Maar ook omdat niemand genegen leek te zijn de fakkel over te nemen van het bestuur, dat het na vijftien edities welletjes vond. De stichting Muziekfestivals Leiden ondertekende gisteren een convenant met de oude stichting, waarin het ver klaart de oude uitgangspunten in ere te willen houden. Een van de belang rijkste uitgangspunten is altijd het niet-commerciële karakter geweest. Het oude bestuur blijft de komende tijd overigens nog wel betrokken bij De Gouden Pet. Zo 'bewaken' twee le den ervan de in het convenant ge noemde uitgangspunten en zitten de leden in de nieuwe jury die de komen de deelnemers beoordeelt op 7 juli. Ook de vroegere Lakenmarkt vindt op die zondag doorgang, zij het onder een andere, nog nader te bepalen Leona Philippo, oud-leerlinge van Streekmuziekschool Leiden, speelt hoofdrol in musical van Elton John door Jan Rijsdam leiden - Als Leona Philippo ooit een grote wens had, dan was het wel om te schitteren op het to neel van het Circustheater in Scheveningen. Haar droom is nu werkelijkheid geworden. De rol van Aida in de gelijknamige mu sical van Elton John en Tim Rice wordt vertolkt door Chaira Bor derslee, maar een keer per week ook door haar alternates Caroline Dijkhuizen en de voorheen in Oegstgeest woonachtige, 22-jari- ge Leona Philippo. „Ik had nooit gedacht dat ik ooit zo'n grote musicalrol zou spelen." Leona Philippo werd in 1979 ge boren in Canada. Op haar zesde kwam ze met haar familie naar Nederland. Ze groeide op in Oegstgeest en woonde later nog in Lisse en Sassenheim. In Lei den bezocht ze het Visser 't Hooft Lyceum. „Als we spijbel den gingen we naar de Posthof aan de Rijnsburgerweg. Bestaat dat nog?", vraagt ze lachend. Al op zesjarige leeftijd speelde Leona in jeugdmusicals als 'Sin- bad the Sailor' en 'Wmd in the Willow' in de Leidse Schouw burg en het Haagse Congresge bouw. „Ik zat toen op de Streek muziekschool aan het Rapen burg. Mijn oom was jazz-pianist en heeft mij aangemoedigd ook piano te gaan spelen. Van m'n zesde tot m'n elfde heb ik aller lei kleine rolletjes gespeeld in musicals. Niets bijzonders", zegt ze zelf. Aan het conservatorium van Rotterdam volgde ze een oplei ding zang en piano. Ze trad op in Ahoy' met bands als Sat-R- Day en Romeo en was te zien in de finale van de Heineken Cross Over Awards. Met de Nits en Ar- ling Cameron tourde ze door Nederland en Europa. „Maar het is in Leiden begonnen. M'n eerste echte jazz-optreden was met een band in jazzcafé The Duke." „Eigenlijk was ik er al heel jong van overtuigd dat ik in musicals wilde spelen. Als jong meisje was ik erg onder de indruk van Rhetta Hughes. Ze speelde in 'The Glory of Gospel' en 'The Sound of Motown'. Ik droomde wel dat ik ooit zoiets zou kun nen doen, maar geloofde niet dat dat werkelijkheid kon wor den." „Jaren geleden heb ik weieens op het toneel van het Circusthe ater gestaan. Dat was tijdens een bedrijfsfeestje waar ik met mijn band op de gang speelde. Ik ben stiekem de zaal ingeslo pen en op het toneel geklom men. Toen dacht ik: waauw, wat geweldig als je hier kunt staan. Ik had toen niet durven denken dat ik ooit echt in het Circusthe ater zou spelen. En helemaal niet de rol van een prinses." Al tijdens haar opleiding aan het Rotterdams Conservatorium had Leona Philippo een platen contract op zak. „Via mijn pla tenmaatschappij hoorde ik dat ze donkere meiden zochten voor de musical Aida. Ik kreeg de cd toegestuurd en vond de muziek van Elton John meteen geweldig. Ik dacht helemaal geen kans te maken. Pas toen ik door eerste en tweede ronde was gekomen ben ik gaan den ken: nu wil ik het worden ook." Uiteindelijk bleven er drie kan didaten over. Vorig jaar om deze tijd maakten Leonie Philippo, Caroline Dijkhuizen en Chaira Borderslee zich op voor de eind strijd om de felbegeerde titelrol. Drie maanden lang volgden ze met elkaar een intensief pro gramma met zang-, dans-, spraak- en acteerlessen. In New York werd Chaira Borderslee door een creatief team, onder leiding van regisseur Robert Falls, gekozen als de beste Aida. „Natuurlijk was ik heel teleurge steld dat ik het niet geworden ben. Dan zit je daar, in een schitterend hotel in New York. In je eentje op een heel grote hotelkamer, met een heel groot bed en een heel groot bad. En ik was nog jarig ook. Dan voel je je helemaal verloren. Toen heb ik wel even gehuild. Maar Joop van den Ende was geweldig voor ons." „Toen we in Nederland aan het werk gingen, was de teleurstel ling snel voorbij. We hebben een geweldige cast. Dat wordt Leona Philippo: „Je wilt 1750 mensen met een tevreden gevoel naar huis laten gaan." Publiciteitsfoto toch een beetje je familie. Wel een grote familie", lacht ze. „Het is geweldig dat we uitein delijk alle drie de rol van Aida kunnen spelen. Carolina en ik vervangen Chaira een keer per week of bij ziekte." „Er zijn natuurlijk wel verschil len tussen ons. Chaira heeft het meest dat vorstelijke van een prinses. Carolina is lang en slank, dat staat heel mooi op het toneel. En ze heeft een mooie R &B-stem. Ik ben de kleinste van drie, en ze zeggen de felste. Ik heb een wat rauwere stem dan de anderen, een beetje blues- gospelachtig." „Het is een zware rol", zegt Leo na. Aida is de dochter van de koning van Nubië die gevangen wordt genomen door de Egyp tisch legerkapitein Radames, die verloofd is met de dochter van de farao. Het drama slaat toe als Aida en Radames verliefd wor den. Aida raakt in een innerlijke tweestrijd omdat haar verhou ding met Radames wordt gezien als verraad aan haar volk. „Ik wil elke keer het beste van mezelf geven", zegt Leona. „In middels, heb ik de rol wel twintig keer gespeeld. De eerste keer was ik niet zo tevreden. Ik eis perfectie van mezelf. Het gaat nu heel goed. Al blijf je altijd wel een beetje onzeker. Je staat toch voor een zaal met 1750 mensen die je allemaal met een tevreden gevoel naar huis wilt laten gaan. Ik krijg veel goede reacties, maar soms ook vervelende. Dat hoort er bij." jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Heksenjacht' door Huis aan de Amstel. Regie: Liesbeth Colthof. Spel: Roel Adam, Marike op den Akker, Peter van Heeringen e.a. Gezien: 2/4, Leidse Schouwburg. Langszoevende boomkruinen draaien in cirkels om je heen. Het is alsof je in een draaimolen zit. Met het hoofd in de nek, ter wijl je met de voeten almaar draait en draait. De wereld flitst voorbij. De onscherpe filmbeel den vormen het mysterieuze decor van een quasi-historisch verhaal dat zich afspeelt ergens in een klein, burgerlijk dorp. Het gaat over een groep meisjes die op een avond stiekem hun huis uitvluchten. Ze gaan dansen in het bos. Als ze worden betrapt, valt de dochter van de dominee plotseling op de grond en kan zich niet meer bewegen. Al gauw wordt in het dorp gespe culeerd over een bovennatuur lijke oorzaak: heksen en de dui vel. De voorstelling is een bewerking van 'De vuurproef van Arthur Miller. Acht acteurs en twee muzikanten van de band Mill, die toepasselijke folk-achtige muziek spelen, zetten een voor stelling met heftig spel en hefti ge emoties op de planken. Het verhaal moet tijdens de voorstelling gereconstrueerd worden. Stukje bij beetje blijkt wie wie is. Maar door het grote aantal personages en ingewik kelde gebeurtenissen ontglipt de inhoud je al snel. In ieder geval toont Huis aan de Amstel een wereld waarin jaloe zie, macht, waan en werkelijk heid een hoofdrol spelen. Het gebruikt bij deze zware thema's erg grote woorden. Zo verkon digt de rechter: „Tegenwoordig denken mensen dat 'de waar heid' niet bestaat. Je kunt bij voorbeeld een 'beetje vermoord' worden of een 'beetje ver kracht'..." Wat Huis aan de Am stel daarmee precies bedoelt, blijft in nevelen gehuld. Door dit soort onopgeloste mysteries lukt het niet om de toeschouwer met 'Heksenjacht' daadwerkelijk te raken. 4iden en de regio bestaat grote belangstelling voor de ama- t jakunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die iceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op an- i wijze actief zijn. Vandaag: Zooitje (on)geregeld uit Leiden. Eta aarom zou je als jongere geen theater mogen ma- h-g,? Daar bestaat toch zeker leeftijdsgrens voor? Zie r het credo van Zooitje (on) C, een wel zeer jeugdige .joep. Het jongste lid is iet oudste 19. En met z'n schrijven ze complete trfken voor het theater, stu- ;n die in en voeren die uit. •t it geeft een geweldige kick", Pepijn Smit (18), die de pr Ie financiën van het clubje zijn rekening neemt. „Het ilgens mij ook uniek dat J'groep jongeren zelf zoiets land neemt, zelf een heel in elkaar draait." speelt een van de hoofd- :n in de nieuwe productie Zooitje (on)geregeld: ch fór soulS', een bewer- van het boek 'Gevangenis een open deur' van Jan |ouw, die op 7 en 8 juni It opgevoerd in het LAK- iter. „Dit is niet onze eerste luctie", zegt Smit trots, bestaan nu een jaar of en we hebben al twee mu ls gedaan: 'Hasse Simons- hter' naar een jeugdboek Thea Beekman en 'Leven de bezems' naar een boek van Lisa Tetzner." Het nieuwe stuk is geen musi cal, maar een combinatie van dans, mime en acteren. Daar voor is het boek van Terlouw bewerkt. „Een bewerking ja, want er is aardig wat aan ver anderd. Het is een stuk volwas- sener geworden. 'Gevangenis met een open deur' is natuur lijk een kinderboek." Op de achtergrond klinkt kei harde dancemuziek. In het zaaltje van het Creatief Dans centrum in Leiderdorp maken een paar meisjes lachend de spieren los. „We repeteren hier elke zondag", zegt Smit. „Doordeweeks zijn er af en toe individuele repetities. Altijd hier, in het Creatief Danscen trum in Leiderdorp. Dat cen trum is van de ouders van twee van onze leden Zeker met dan sen gaat dat heel goed, hier heb je alle ruimte." Een paar meter verderop maant Marjolein Kraal de groep tot stilte. Een uitleg over een serie dansbewegingen volgt. „Marjolein schrijft onze stukken en ze regisseert ze. We proberen veel te zien, we gaan met de groep geregeld naar Pepijn Smit: „Ik snap ook niet waarom er niet meer jongens zijn die dit willen doen." Foto: Eric Taal theatervoorstellingen. Laatst heb ik nog 'Antigone' gezien van de Wetten van Kepler. Die zetten een hele goede voorstel ling neer. Dat is erg inspire rend." Toch vormde niet andermans voorstelling, maar een eigen optreden de basis voor de hui dige activiteiten. „Het is ooit begonnen op school, op het Da Vinei College. Een groot deel van de huidige groep - we zijn nu met zijn zestienen - speelde mee in een stuk van school, 'De Vrek' van Molière. Dat vonden we zo leuk, dat het idee ontstond om er mee ver der te gaan. Op deze manier dan. Sommigen van ons willen wel naar de dansacademie. Of misschien een theateroplei ding volgen. Maar we hebben niet de ambitie om van Zooitje (on) geregeld een professionele groep te maken." Wat niet wegneemt dat ze hun eigen voorstellingen uiterst se rieus nemen. Het zijn jonge theaterdieren die voor elke productie eerst een auditie in eigen gelederen houden om te bepalen wie voor welke rol het meest geschikt is. Klein pro bleem is dat Zooitje (on)gere- geld 'slechts twee jongens telt. „Omdat we zelf de stukken schrijven, kunnen we daar in het script natuurlijk rekening mee houden. Ik snap ook niet waarom er niet meer jongens zijn die dit willen doen. Mis schien omdat het niet als iets stoers, iets cools wordt gezien. Maar jammer is het wel. So wieso zijn nieuwe mensen wel kom. Belangstellenden maken eerst een repetitie mee. Daarna bepalen we met de groep of ie mand geschikt is. Bij ons past. Want we hebben een hechte groep, we hebben het reuze ge zellig samen. Wie eenmaal bij ons zit, gaat niet snel meer weg." Zooitje (on)geregeld speelt 'Search fOr soulS' vijdag 7 en zaterdag 8 juni in het LAKthe- ater in Leiden. Aanvang: 20.30 Herman Joustra Volumia! neemt afscheid met dubbel-cd en concert door Marjolijn de Cocq vervolg van voorpagina Amsterdam - Alle ontkenningen van de afgelopen maanden, er kent Hans Paul Nieskens, op richter, gitarist en manager van Volumia!, waren 'leugentjes om bestwil'. Want gisteren kwam het hoge woord er dan toch uit: na tien jaar heeft de Limburgse band besloten ermee te stop pen. „Op het hoogtepunt van wat we kunnen op dit mo ment." Met een dubbel-cd en op 18 april een afscheidsconcert in de Heineken Music Hall. 'Heb me lief alsjeblieft' klinkt het uit de speakers van het Am sterdamse hotel The Grand voor de negen bandleden van Volu mia! achter de microfoons en naambordjes plaatsnemen. Vecht voor ons onafgebroken'. „Straks zeggen ze nog: we blij ven bij elkaar", speculeert een fotograaf. Maar Volumia! kan niet anders dan de aanhouden de geruchten bevestigen. Het bijltje gaat neer en de bandle den gaan 'zoeken naar nieuwe muzikale uitdagingen'. Of an ders gezegd: zanger Xander de Buisonjé wil niet meer. Ander half jaar geleden heeft hij al aan gegeven solo verder te gaan. Nieskens: „En dat heeft menig bandlid aan het denken gezet." Friesland heeft De Kast. zingt even later Rob Schouw, mana ging director van platenmaat schappij BMG, zijn lofzang op de bijdrage van Volumia! aan de opkomst van de 'nieuwe' Ne derlandstalige muziek. Drente Skik, Zeeland Blof, het Gooi Marco Borsato, Brabant Guus Meeuwis. En Limburg had Volu mia! De verkoop van de 'ongehoord succesvolle', gelijknamige de- buut-cd van de band uit 1998 overschreed vorige week nog de 300.000, driemaal platina. Met de albums 'Wakker' (1999) en Volumial-zanger Xander de Buisonjé gaat solo. Foto: ANP/Juan Vrijdag 'Puur' (2001), alle singles en maxisingles meegeteld heeft Vo lumia!, rekent Nieskens voor, een miljoen geluidsdragers ver kocht. De trofeekast is gevuld met TMF-awards, een Edison, een Rembrandt voor de beste filmmuziek, Hitkrantawards 'en wat nog meer'. „Toen we met de band begonnen, hadden we nooit kunnen bevroeden dat we zo ver zouden komen." De Buisonjé heeft de band be wust ruim de tijd gegeven het nieuws over zijn muzikale ambi ties te laten bezinken en zelf 'nieuwe wegen' te zoeken. „We gaan nu allemaal ons eigen ding doen. Het is soms tijd in het le ven voor een nieuwe uitdaging. Zo zij het", zegt het meisjesidool zalvend, ondanks het prachtige lenteweer de zwarte coltrui on der zijn colbert tot boven toe dicht geritst. „We kennen elkaar al zo lang en zo goed en we heb ben zoveel respect voor elkaar, dat iedereen achter dit besluit staat." Scheve grimas: „Ik werd helemaal finaal in elkaar gesla gen." De Buisonjé gaat eerst de mara thon lopen in New York en dan in november de studio in voor zijn eerste solo-album. Voorjaar 2003 moet het verschijnen, met weer Nederlandstalige, maar dan wat 'diepere' teksten. „Ik heb al veertien liedjes geschre ven." De toekomstplannen van de overige bandleden zijn 'in ver gevorderd stadium'. Toetsenist Axel Lindelauf, drummer Robin Zalm en bassist Richard Ritter- beeks gaan in ieder geval samen verder in de rockband Ameri kaanse stijl The Crox, waarvan Nieskens de manager wordt. Er was nog vergaderd over een laatste Volumia!-single. „Maar dat besluit is nemtief uitgeval len", aldus NiunHns. ,Als het einde nadert, wordt het altijd moeilijk." De Buisonjé slaat zijn arm om hem heen. De bandleden krij gen - 'waanzinnig cool man. su per' - als verrassing wel de nieu we dubbel-cd uitgereikt, met een 'best of en een live-deel. Plechtstatig voegt Nieskens nog 'wat ik misschien vergeten ben te zeggen en dat is het allerbe langrijkste' toe: „We hebben het altijd gedaan voor de muziek en de sfeer binnen de band en die hebben ook veel fans in ontroe ring gebracht. Ik mag met trots zeggen dat Volumia! een van de grootste fanclubs van Nederland heeft. We betreuren het bijzon der voor hen." 'Absolument', knikt de band braaf mee. De Buisonjé: „Maar we zijn niet dood of zo."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 21