GELOOF SAMENLEVING 'Ze begrepen het niet, maar voelden dat het goed was' Curiekardinaal Ratzinger: Een Afrikaanse paus zou niet misstaan Tk zie geen enkele reden de mensheid te vertrouwen O Kerkelij protest te} 'Griezelb^i WETENSCHAP Meer penis-afwijkingen zonen van DES-dochter Stukjes vis groeien in kalfsbl woensdag 3 april 20<j :o de kampen - Christenen i pen protesteerden avond tegen een vooi van de kindermusi< Griezelbus vrijdag stad. Ze stellen dat ki door de enge beeldei voorstelling beschadig den. De actie, een initiatj enkele kerkelijke gem komt voort uit ongen a Volgens een woordi wil 'Satan via de vooi Q de kinderen in zijn|eekl krijgenewerk Onder gelovigen m ijleidl zijn folders verspreidj-)je wordt opgeroepen teuombi griezelvoorstelling te L.)tQr Ongeveer wjftig chraacht gaan in de binnenstap t g€ menlijk tegen de voorekent bidden. Tk In De Griezelbus griezelverhalen van raa Paul van Loon opgevobten j. directeur van het - Stadsgehoorzaal KlCrete zegt de commotie niet^ grijpen. Gisteravon^^ scheen terzelfderhjd vaj Q bidstond 'een geest'ietste de Nieuwe Toren, a(.jebe kondiging van de v<J ling. Hiervoor heeft nnjn meente een vergunnn^ be geven. gVrijF inkste nig ef s vooi Nieuwe bijzofe hoogleraar Pinksterbewe v°™ 5 er lej nden in is h amsterdam - Dr. C. i(j Laan is per 1 septemnvoc noemd tot bijzonder hcn gei voor de theologie en ge( c nis van de Pinksterhn aan de theologische raajt van de Vrije Universitei,ats sterdam. Hij is en blijft cr ook van de Azusa TheologiSj-,e geschool van de Verenig Lat e( ster- en Evangeliegen)men gevestigd in Lunteren. recbt Van der Laan (53) prorr in 1987 bij de Zwitser:.st bp, loog dr. Walter HollenWkri niq het Selly Oak CoüegeJ^ mingham op een prcom b( over een van de vooriente] van de Nederlandse Pin^ weging, Gerrit Roelof Hij is sinds 1993 direcfj! opkj de Azusa Theologisch! school. berlijn/epd/dpa - Als een volgende paus uit Afrika komt, zou dat een mooi symbool zijn, zegt Curiekardinaal Joseph Ratzinger in een vraaggesprek met het Duitse dagblad Die Welt. Ondanks alle beweringen dat men tegen racis me is, staat het Westen nog steeds gereser veerd tegenover de Derde Wereld, vindt het hoofd van de congregatie voor de geloofsleer. „De Rooms-Katholieke Kerk in Afrika kent gro te persoonlijkheden, voor wie men alleen maar bewondering kan opbrengen. Zij zijn meer dan geschikt om het paussschap op zich te nemen." In het vraaggesprek waarschuwt hij tegen de gelijkschakeling van het homohuwelijk met het huwelijk tussen man en vrouw. De subtiele juridische verschillen zijn voor de meeste mensen nauwelijks waarneembaar, aldus de Duitse kardinaal. Naar zijn mening is de een heid van man en vrouw het fundament van el ke maatschappij, of die nu christelijk of post christelijk is. Verder uit hij kritiek op de abortuspraktijk in Duitsland. Als de staat op last van de recht bank de mogelijkheid van een abortus moet aanbieden, is het volgens Ratzinger geen won der dat de mensen abortus niet langer als in strijd met het recht beschouwen. „Maar het doden van menselijk leven kan nooit een ge rechtvaardigde daad zijn", zegt de kardinaal. Rotterdam - Het hormoon DES werkt door tot in de derde gene ratie. Zonen van moeders die in de baarmoeder aan het hor moon DES zijn blootgesteld, hebben een aanzienlijk grotere kans dan andere jongens op een aangeboren afwijking van hun penis. Dat blijkt uit een Neder landse studie onder bijna 9.000 jongens van moeders met vruchtbaarheidsproblemen. Tot in de jaren zeventig werd het hormoon DES, een niet-na- tuurlijk oestrogeen, veel door zwangere vrouwen geslikt om een dreigende miskraam te voorkomen. Dat gebeurde on danks het feit, dat al in 1953 ge bleken was dat het hormoon niet hielp. In 1971 werd voor het eerst over nadelige effecten van de hor moonbehandeling geschreven. Zes DES-dochters bleken een zeldzaam soort vaginakanker te hebben. Pas in 1978 werd het gebruik van DES afgezworen. Later bleken DES-dochters ook kanker van de baarmoeder- mond te kunnen krijgen. Van de DES-dochters m het on derzoek kreeg de helft een zoon via een reageerbuisbevruchting. Ook bij DES-zonen werden af wijkingen aan de geslacgjerigi nen gevonden, zoals eejrj:fve< penis en cysten in de bL wijkingen ,bij zonen vae ru dochters waren nog nien gree troffen. Tussen 1994 ewaar werden in ons land echj, jn h, gevallen van afwijkinge piasbuis bij DES-ldeinzc°' rapporteerd. Deze vondf de de aanleiding tot he! The Lancet verschenenneer i zoek. De onderzoekers fchaak den aan het Nederlands reranc instituut, het Universityege c disch Centrum Utrecht0gee Erasmus Medisch Centrist de terdam) hebben 8.934s js he van moeders met vru<i0nel( heidsproblemen onderzeen oi Moeders van 205 jongerjk? Ja, in de baarmoeder afen) B blootgesteld. Bij vier veerd bleek het piasgaatje zihrift; aan het eind, maar onten is penis of hun balzak te be van 1 Deze aangeboren afwijk^ moe bekend als hypospadiem me de overige 8.729 jongentje rc er slechts acht met een \ioude aangelegd piasgaatje. Ofcport van deze cijfers hebbe kleinzonen een twintii grotere kans op deze ai m ren afwijking van hun pe - - new york - Onderzoekers van het Touro College in New York zijn er in geslaagd stukjes vis te laten groeien door ze te weken in een vat met voedselrijke vloeistof. Volgens projectleider Morris Benjaminson blijkt uit het experiment dat het mogelijk is vlees te produceren zonder dat daarvoor dieren moeten worden geslacht. Benjaminson deed verslag van het experiment in New Scientist. De studie is uitgevoerd in op dracht van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. pe- ei het t eidszi Belangrijkste doel was tale po zoeken of astronauten ofordei naar Mars en andere lairerkei sies voldoende vers vleïrkda nen krijgen. Dmge In New Scientist zegt Beirg- ol son dat bij het experimeaeveil ken spieren van een grof vis in alchol zijn ge Daarna legden de ondei de vis in een voedselrijk 11b stof. Het belangrijkste bchrift deel van die vloeistof «senti bloed van ongeboren knd eff Na een week waren deterap) vis met 14 procent gegro?s op |ep in Vaticaan ontkent knieoperatie paus vaticaan - Het Vaticaan heeft gisteren speculaties tegenge sproken als zou paus Johannes Paulus II binnenkort een knie operatie ondergaan. „Een ope ratie aan de rechterknie van de heilige vader is nooit in overwe ging genomen", zei woordvoer der Joaquin Navarro-Valls. Be richten, onder meer in de krant II Messaggero, over een onder zoek van de 81-jarige paus in een ziekenhuis in Rome, zijn volgens de woordvoerder onge grond. Ook klopt het niet dat specialisten de paus hebben onderzocht. Het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk heeft volgens een mededeling van het Vaticaan al enkele weken een pijnlijke rechterknie. June Beckx coördinator SKIN Amersfoort - June Beckx is per 15 mei benoemd tot coördina tor van SKIN, het platform van migrantenkerken in Nederland. Zij volgt Kathleen Ferrier op, die op plaats negen van de kan didatenlijst van het CDA voor de Tweede Kamer staat. Beckx, werkzaam bij de gemeente Hil versum, is lid van PERKI (Perse- kutuan Kristen Indonesia), de gemeenschap van Indonesische christenen. Deze vereniging streeft ernaar 'christenen met een Indonesische achtergrond bijeen te brengen, te dienen en toe te rusten opdat zij partici peren aan een ruimer maat schappelijk leven'. Perki heeft in Nederland acht afdelingen en in heel Europa bijna dertig, vooral in Duitsland. Pastorale avond over verslaving NooRDWiJK - Stichting De Brug geeft Christelijke verslavings zorg aan jongeren. Morgen avond geeft Erik de Groot van de stichting op het jongeren pastoraat voorlichting over hun werk. De bijeenkomst vindt plaats op de zolder van de Vin- kenhof aan de Achterzeeweg in Noordwijk Binnen. Informatie: 071 3618958. Eugen Weber, een historicus op handen en voeten door Rob Hartgers Amsterdam - „Een samenleving die verdeeld is loopt gevaar, ten zij er een hoge mate van tole rantie is. Die tolerantie kan al leen berusten op onverschillig heid, doordat mensen na een religieuze oorlog moe zijn van het elkaar uitroeien en wel eens wat anders willen, of doordat ze zo druk zijn met het najagen van materiële deugden dat ze geen tijd meer hebben om hun buren te haten", zegt de Ameri kaanse historicus Eugen Weber. „Laat mensen maar werken van zonsopgang tot zonsondergang. Zorg dat ze moe zijn en niet te hongerig. Zodra het ze wat min der gaat, vliegen ze hun buren naar de keel. Als ik in Los Ange les over straat loop, kijk ik heus niet steeds over mijn schouder, maar op een intellectueel niveau zie ik geen enkele reden om de mensheid te vertrouwen. Ik ver trouw alleen mijn vrienden en mijn studenten." Weber (1925) was in Amsterdam voor een conferentie over de mocratie, gehouden aan de Uni versiteit van Amsterdam. Hij is emeritus hoogleraar Moderne Europese Geschiedenis aan de University of California, Los An geles. Hij schreef onder meer het standaardwerk Peasants into Frenchman, over.de moeizame vorming van een Franse natio nale identiteit. Verder publiceer de hij over de opkomst van het fascisme, de geschiedenis van apocalyptische denkbeelden, en Frankrijk in het fin-de-siècle. Weber heeft maar weinig ver trouwen in de mensheid. Met name de multiculturele samen leving krijgt heel wat kritiek. „Het integratiemodel biedt de beste kansen op democratie. Ik geloof niet in multiculturalisme. Hoe kleiner de verschillen, hoe kleiner de kans op frictie. Door verschillen te benadrukken, worden ressentimenten aange wakkerd. In Frankrijk hebben is lamitische werknemers van Re- naultfabrieken privileges geëist en gekregen. Ze hebben nu een eigen gebedsruimte en was ruimte". „In een samenleving waarin re ligie een privé-aangelegenheid is, verwacht je zoiets niet. Het versterkt, de particulariteit van moslims, waardoor ze een groepspersoonlijkheid krijgen. Ik voel mij daar ongemakkelijk bij. Het is belangrijk voor de de mocratie dat het culturele mo del van immigranten zo snel mogelijk desintegreert." „Iedere sociale groep wordt on derdrukt, of onderdrukt een an dere groep. Die onderdrukking is een noodzakelijk ongemak. Het moedigt mensen aan te as simileren, waardoor ze na ver loop van tijd opgaan in de do minante groep. Het betekent overigens niet dat individuele leden van een onderdrukte groep niet succesvol kunnen zijn, of omgekeerd". „In de Verenigde Staten is nooit veel moeite gedaan om immi granten te veramerikaniseren. Dat ging vanzelf. Zelf ben ik ook een immigrant, geboren in Roe menië, opgegroeid in Noord - Engeland, en vanaf de jaren vijf tig inwoner van Zuid-Califomië, samen met mijn Franse vrouw. Wij noemen onszelf Ameri kaans. Voor ons is dat een van zelfsprekende aanhankelijk heid". „In Californië is op dit moment een immense toevloed van La tijns-Amerikaanse immigranten. Die groep is zo groot, dat het voor hen niet nodig is om te in tegreren. Ze hebben hun eigen televisiestations en hun eigen economische netwerken. Mis schien dat de ouders het belang van integratie voor him kinde ren wel inzien, maai" grootmoe der, die rechtstreeks uit Mexico is gehaald om overdag, als de ouders werken, op de kinderen te passen, wil het liefst dat de hele familie Spaans blijft spre ken. Ze wil ze aan zich binden". .Afrikaanse en islamitische im migranten proberen vaak op de zelfde manier controle over hun kinderen te houden. Ze willen blijven bepalen met wie hun dochters trouwen en met wie hun zonen omgaan. Dat is niet in het belang van die kinderen of de samenleving. Er is geen sprake meer van een gemeen schappelijk referentiekader." „In het voormalige Joegoslavië gingen mensen, die altijd in vre de met elkaar geleefd hadden, elkaar plotsklaps haten. Minie me verschillen worden gebruikt als voorwendsel om anderen uit te sluiten en uit te roeien. Ik kan dat op geen in enkele manier begrijpen, of me daarin inleven; het is verwerpelijk. Ik begrijp ge voelens van woede en angst, maar niet marginalisering van wege een volkomen arbitrair la bel. Zelf ben ik erg goed in het verachten van mensen, maar ik heb wel een reden nodig." „Ik vind het nog steeds oneerlijk om als historicus op een heuvel te gaan staan en neer te kijken op het gepeupel. Ik blijf liever bij de grond, op handen en voeten. Af en toe werp ik een blik naar boven om het overzicht te be houden." „We trekken vaak de verkeerde conclusies uit de geschiedenis, hoewel we er wel aanwijzingen uit kunnen halen. Zoals advoca ten de wet manipuleren voor ei gen doeleinden, terwijl ze weten dat dat niets met rechtvaardig heid te maken heeft, kunnen historici de geschiedenis analy seren en er een verhaal uit dis tilleren." „Geschiedschrijving is op die manier een kunstvorm, maar anders dan wat tegenwoordig voor kunst doorgaat, is het ge bonden aan regels die alle beoe fenaars erkennen. Het is niet door Ilse Keuenhof de zilk - Nog weet hij zich het moment te herinneren dat hij, een kleine jongen uit de bollen streek, meldde dat hij naar het seminarie wilde. 'Jij?!' reageerde het hoofd van de kostschool laai end, 'jij naar het seminarie? Dan kan je net zo goed de duivel er naartoe sturen'. Nu kijkt Cleofhas Ruigrok, 86 jaar oud, in zijn fran ciscaner habijt in een Rotterdam se Pastorie terug op een halve eeuw trouwe dienst aan God. Za terdag viert hij zijn jubileum in de Heilig Hartkerk in de Zilk. Na het harde oordeel van de kostschool besloot de jonge Ruigrok niet op te gaan voor het priesterschap. Om de afwijzing te verwerken ging Ruigrok in Hillegom bij het hyacintenbe- drijf van zijn vader werken. Tien jaar lang wroette met zijn han den in de aarde, maar 'God bleef trekken'. Aan de ene kant wilde ik wel een gezin stichten, was niet vies van de vrouwen maar de Heer besloot anders. Ik had last van een verstopte galblaas. Ik bad elke dag dat God mij beter zou maken. Niet dat dat gebeurde, maar onze band werd er wel sterker van. Als ik die ziekte niet had gehad was ik misschien geen priester geworden." Met zijn grijze baard rustend op de boord van zijn donkerbruine habijt, kan Ruigrok zo zijn weg gelopen uit het middeleeuwse klooster van de film 'In de naam van de Roos'. Op 36-jarige leeftijd werd Ruig rok na een lange studie tot priester gewijd. Al snel besloot hij dit koude kikkerland te verla ten en zijn heil te zoeken in de binnenlanden van het tropische Nieuw-Guinea. Je kan je afvragen of een bevol king met zijn eigen rituelen en goden zit te wachten op nog een nieuwe God. Toch zagen de mensen volgens Ruigrok al snel het goede wat hij bracht. „De mensen hadden geen eigen godsdienst. Ze geloofden wel in geesten. Een man uit een van de dorpen verkondigde dat een geest had gezegd dat er mooie dingen van de kust te verwach ten waren. Na een half jaar kwa men ze met hangende pootjes terug of ze toch niet bij de mis sie mochten komen. Dat mocht, het is jullie kerk, niet de mijne, ik ga straks weg en dan moeten jullie het zelf doen." Het sigaartje in zijn hand wordt keer op keer aangestoken maar een trekje ervan nemen doet hij nauwelijks. „Ik had daarginds met Pasen en kerstmis de kerk tjokvol zitten", vertelt hij verder. „Ze verstonden geen woord van de dienst, want die was toen nog in het Latijn. Maar ze voel den dat het goed was. Je kan het geloof ook niet verklaren of snappen; je moet het voelen." Ruigrok was niet de enige mis sionaris daar. Maar waar hij zijn uiterste best deed om de men sen een 'stukje beschaving bij te brengen' raakten andere missio narissen het rechte pad wel eens kwijt. „Ze deden gekke dingen. Een paar van de knullen liepen ook in hun nakie rond, net als de rest van de mensen, dat kon natuurlijk niet. Als ik mijn over hemd alleen al uitdeed, keek de lokale bevolking me al met grote ogen aan, terwijl ze zelf alleen een peniskoker droegen." Langzaamaan kreeg de bevol king respect voor deze man met zijn vreemde geloof. Uit de uit einden van de vallei kwamen ze naar de priester voor goede raad bij conflicten. „Die ruzies en die oorlogen waren ze zat. Daarom accepteerden ze mij en mijn godsdienst. Ze zagen dat als ze daar van af wilden, ze voor dit geloof moesten kiezen. Toen zijn het hele andere mensen ge worden. Vroeger was er altijd onwetendheid en strijd om macht." De tafel krijgt er flink van langs met de aansteker als hij daaraan terugdenkt. „De mensen daar zagen be vruchting als het tuintje van de vrouw waai" de man met elke ge slachtsdaad een deel van het kind legde. Dus als een vrouw na één keer seks zwanger raakte zei de man: dat kan nooit mijn kind zijn, want ik heb het maar één keer met haar gedaan. De rest van het kind moet van een ander zijn. Ik legde uit dat ze het kind samen maakten. Dat bracht veel meer respect voor de vrouw." Twintig jaar verbleef Ruigrok in Nieuw-Guinea verre oord. Toen had hij het 'wel gezien'. Hij droeg zijn werk over en keerde terug naar zijn vaderland. Hier teruggekomen wilde de 65-jari- ge priester het liefst terug naar zijn geboortegrond in de Bollen streek. Het lot besliste anders. Hij vond een plek in de Rotter damse pastorie van de Hildegar- dis en Antonius. Preken doet hij nog steeds als assistent bij de Sint Lambertus in Kralingen. Door zijn lange afwezigheid zag hij de veranderingen haar scherp. Zo ook bij de trouw- diensten, die volgens Ruigrok 'veel strakker voorbereid moe ten worden'. „Ik vraag mensen altijd waarom ze gaan trouwen. Dan zeggen ze wel eens: omdat we ons prettig voelen bij elkaar. Schei dan maar uit, zeg ik, want als zij de aardappels laat aan branden en jij komt elke avond te laat thuis dan zal het wel minder prettig worden. Als het gaat om leuke dingen moet je het niet doen. Trouwen gaat er om: ik ben er voor jou, niet jij bent er voor mij, en als je dat al le twee doet, gaat het goed." Nee, Cleofhas Ruigrok denkt er nog niet over om te stoppen. „Zolang mijn rikketik het doet, ga ik mooi door." De jubileumdienst van Pater Ruigrok vindt plaats om 13.30 uur in de Heilige Hartkerk aan de Beeklaan 14. Cleofhas Ruigrok: „Je kan het geloof niet verklaren of snappen; je moet het voelen."Foto: Fred Ernst toegestaan om te fantaseren. Als je een verhaal niet helemaal sluitend krijgt, moet je dat mel den, daar zijn voetnoten voor uitgevonden. Natuurlijk is het aantrekkelijk om er wat bij te verzinnen, om de tekst op te poetsen, maar dan produceer je een leugen." Eugen Weber: „Islamitische immigranten proberen vaak controle over hun kinderen te houden. Ze willen blijven bepalen met wie hun doch ters trouwen en met wie hun zonen om gaan." Foto: GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14