'Je moet de kijker langzaam opvoeden'
MEDIA
Mondiale nieuwszender investeert ondanks zware tijden
Plagiaatkwesties teisteren
Eurovisie Songfestival 2002
Jenna Elfman: 'Dharma toont klein stukje van mijzelf»
Prijs ingesteld
voor talenten
op radio en tv
NCRV's Stand.nl gebruikt radio, televisie, internet en telefoon
Lijsttrekkers
naar sportveld
Politici op
stap met 538
648
dinsdag 2 APRIL 2002
hiiversum/mediaredactie -
Een tweejaarlijkse prijs voor
jong, aanstormend presenta
tietalent op radio en televisie.
Dit initiatief is genomen door
de weduwe van Philip Bloe
mendal. Zij richtte het Philip
Bloemendal Fonds op, dat de
nagedachtenis aan de in 1999
overleden presentator in ere
wil houden.
Richtsnoer is de zorg die de
legendarische commentator
ruim vijftig jaar aan zijn vak
heeft besteed. Zijn teksten,
uitgesproken met de zo ken
merkende stem, zijn eerst
voor het Polygoon Bioscoop
journaal en later voor hon
derden televisie-, radio- en
filmprogramma's een baken
van betrouwbaarheid ge
weest. Het is de bedoeling
om de tweejaarlijkse prijs
voor het eerst komend najaar
uit te reiken.
Het fonds wordt voorgezeten
door de voormalige directeur
van de NOS, Ed van Wester-
loo. Hij wordt bijgestaan
door juryvoorzitter Henk van
Gelder (journalist NRC Han
delsblad), Henny Stoel (NOS
Journaal), Kees de Groot (do
cent Expressie en Communi
catie) en Hans van der Werf,
ex-correspondent van het
NOS Journaal in Brussel. De
prijs bestaat uit een kunst
werk, een oorkonde en een
geldbedrag, dat besteed moet
wiorden aan een studie- of
opleidingsproject waarmee
de winnaar zich binnen het
vakgebied kan bekwamen.
Alle landelijke, regionale en
lokale omroepen alsmede
docenten aan relevante op
leidingsinstituten worden
uitgenodigd om vóór 1 juli dit
jaar kandidaten voor de prijs
aan te melden. Voorwaarde is
dat de kandidaten tenminste
1 jaar werkzaam zijn op het
terrein avn informatieve pro
gramma's.
Er bestaat geen strikte leef
tijdsgrens. „Een zorgvuldig
en doelmatig gebruik van de
taal en een bijzondere stem
en presentatie vormen de
voornaamste criteria".
Interactief en multimediaal/het
zijn dé modewoorden in media
wereld. Programmamakers willen
het liefst tegelijk via radio, televi
sie en internet de lucht in en de
droom is helemaal compleet als
het publiek dan ook nog meedoet
met het programma. Maar wat is
multimediaal en interactief ei
genlijk en wat levert het op?
Niek Idema
Hilversum - Drie redacteuren
zitten ingespannen naar de mo
nitoren voor hun te kijken. Ge
heel links telt eindredactrice Sa-
brina Narraina langzaam af:
„Vijf, vier, drie, twee, één en
start."
Twee studio's verderop begint
presentator Sjors Fröhlich in
een geluiddichte televisie- an
nex radiostudio met de ope
ningszin van de dag. „Dijkstal
kan niet zonder Wiegel, dat is
onze stelling van vandaag, u
kunt reageren via...."
Terwijl Fröhlich doorpraat en de
gast van de dag aankondigt,
start Sabrina een introductiefilm
met beelden over de stelling en
gast van de dag. Twee plaatsen
verderop bewerkt een bureaure
dactrice in sneltreinvaart de re
acties die via internet binnen
stromen. Tegelijkertijd gaat on
herroepelijk de telefoon over,
een team van drie man sterk zit
klaar om ook de reacties van de
bellers in het programma te ver
werken.
Het eindresultaat van al deze in
spanningen is Stand.nl, het eni
ge programma dat daadwerke
lijk tegelijk op radio en televisie
te volgen is waarbij ook nog via
internet en telefoon gereageerd
kan worden op de live-uitzen
ding. Stand.nl komt uit de koker
van de NCRV en is opgezet om
kennis op te doen over het ma
ken van multimediale en inter
actieve programma's.
Stand.nl begon als 'eenvoudig"
radioprogramma en heeft er in
die vorm al meer dan 250 uit
zendingen opzitten. Vorig jaar
december werd drie weken
proefgedraaid met de multime
diale variant. Dat beviel zo goed
dat er een tweede periode van
enkele weken aangeplakt is.
Inmiddels lopen er twaalf men
sen rond om het uitzenden van
het programma via radio, televi
sie en internet én het ontvangen
van alle reacties mogelijk te ma
ken. Dat klinkt misschien veel,
maar- dat is het niet. De radio
mensen verzorgen de inhoud
van het programma. De tv-uit-
zending komt voor rekening van
slechts één regisseur, één we
bredacteur en één webcam-
operator. Dat komt door het
krappe budget waarmee Stand-
.nl op tv wordt gemaakt. Er is al
leen geld voor twee goedkope
camera's in de studio. En als. de
hoofdgast op afstand zit, kan er
ook nog net een goedkope web
cam af waarmee via de telefoon
beelden van de gast naar Hilver
sum worden gezonden om die
vervolgens op televisie te tonen.
Postzegelformaat
Sms, internet, radio, televisie,
telefoon? Wat levert dat op voor
het discussieprogramma? Na
tuurlijk de ouderwetse radio
uitzending waarop mensen
kunnen reageren via de telefoon
of sms. Reageren kan ook via de
internetsite of per e-mail. Er dan
is er nog de televisie. Wie dat
precies wil weten, moet op
werkdagen 's middags om half
een de televisie aanzetten. Links
in beeld op postzegelformaat
ziet u dan de presentator en zijn
gast. Rechts in beeld zijn tekst
berichten te zien. Die berichten
zijn commentaar van mensen
op de stelling van de dag en
worden door hen via internet of
sms aangeleverd. En onder in
beeld staat de stelling van de
dag. Weer daar onder loopt een
balk met een klok en telefoon
nummers.
Het lijkt een beetje op een uit
zending van de nieuwszender
CNN, maar dan toch nog wat
chaotischer. Naar de televisieva-
riant van Stand.nl wordt niet
bijster goed gekeken, ongeveer
Producer: 'Einde originele popmuziek is in zicht'
arnhem/gpd - Terwijl Neder
land zijn wonden likt en uitkijkt
naar het alternatieve songfesti
val dat oud-deelneemster Justi
ne Pelmelay op 11 mei houdt in
Vredenburg in Utrecht, gaat het
Eurovisie Songfestival in Est
land, gebukt onder de nodige
plagiaatschandalen. Volgens
producer Juhan Paadam is het
einde van originele popmuziek
in zifht.
De gevolgen van alle heibel zijn
vooralsnog voor Litouwen het
grootst. De Europese omroep
unie EBU heeft de inzending
van dat land gediskwalificeerd.
"We all' van de groep B'Avarija
stond vorig jaar al op een album
van dezelfde groep, maai' dan in
een Litouwse versie. Dat is in
strijd met de songfestivalregels.
Het reglement schrijft voor dat
liedjes die dit jaar meedoen niet
voor 1 januari 2002 commerci
eel uitgebracht mogen zijn.
Plagiaatkwesties staken ook seri
eus de kop op bij de inzendin
gen uit Oostenrijk en Estland. In
de diverse voorrondes voor het
songfestival van dit jaar zijn
eveneens opvallend veel liedjes
buiten de boot gevallen omdat
er sprake zou zijn van jatwerk.
Dergelijke relletjes zijn niet
nieuw binnen songfestivalland.
Elk jaar duikt er links of rechts
wel een vermoeden van plagiaat
op. Vorig jaar was het de Zweed
se inzending die in het verdach
tenbankje werd geduwd. Vroe
gere winnaars als Ein bisschen
Frieden van Nicole (1982) en
Nocturne van Secret Garden
(1995) waren jarenlang inzet van
een juridische strijd tussen
componisten.
Opvallend is dit jaar de omvang
van de problemen. Niet eerder
was er vooraf al zoveel ophef
over de songfestivalliedjes als dit
jaar. Vertegenwoordigers van de
i11'.Wt v,Vwïi !\VK-' fiy C^tr
Tc-** GPXV *00 S+rx? (x-vr C<n>,. w
GPAM <*0C - «V f -
Tijdens de 250ste uitzending van Stand.nl kwam ook de directeur van de NCRV Harry Hemink (I) langs
om Hans Ganzevoort, eindredacteur Radio en Jan Hovers, eindredacteur TV, te feliciteren. Foto: GPD
door vijftigduizend mensen.
Volgens eindredacteur radio
Hans Ganzevoort zijn er dage
lijks ongeveer 200.000 luiste
raars. Opvallend is wel dat het
televisiepubliek een stuk jonger
is dan de luisteraars. De gemid
delde leeftijd op de radio is 50+,
bij de kijkers ligt de leeftijd tus
sen de dertig en de vijftig. De in
ternetters en sms-ers beslaan
het jongste deel van het de kij
kers en luisteraars. Wat hard
gaat, is het aantal e-mails dat de
redactie krijgt, duizenden per
dag met vorige week een piek
van 27.500 e-mails.
Op die manier weet het discus
sieprogramma toch heel wat
mensen aan zich te binden en
heeft elk medium zijn aandeel
in het programma. De radio
zorgt voor de bulk aan luiste
raars, op televisie is de discussie
en de inbreng van het publiek
het beste te volgen en internet
zorgt voor het merendeel van de
reacties.
En dankzij alle techniek heeft
het publiek ook enige invloed
op het verloop van Stand.nl.
Presentator Sjors Fröhlich pikt
regelmatig een mening van een
kijker op en legt die voor aan de
gast. Ook kunnen mensen stem
men op de stelling van de dag
en de hoofdgast wordt regelma
tig geconfronteerd met de tus
senstand. De kijker kan zelf ech
ter geen vragen stellen, of zelf
rechtstreeks invloed uitoefenen
op het programma. Zover gaat
de techniek nog niet.
De NCRV zoekt het succes van
Stand.nl niet in heel veel luiste
raars, kijkers, bellers en inter
netters. De omroep wil vooral
leren. In de toekomst kan van
deze kennis gebruik gemaakt
worden bij nieuwe multimedia
le, interactieve programma's. En
dat er in de toekomst meer mul
timediale en interactieve pro
gramma's zullen komen, is zo
goed als zeker. Internetten gaat
steeds sneller en nog een paar
jaar en het verschil tussen tele
visie en computer is verdwenen.
Internetten kan dan ook via de
televisie en televisiekijken net zo
makkelijk met de computer. Dat
maakt nieuwe programma's
mogelijk en de publieke omroe
pen proberen dit jaar verschil
lende nieuwe ideeën uit.
Voor de NCRV was al snel dui
delijk dat Stand.nl zich prima
leent voor een experiment. „Wat
NOS-Ji
NL Nel
tenproi
7 Cirkï
prograi
NOS-J
Bij ons
opvoec
Gezom
betreft interactiviteit was Stand Actuee
.nl als radioprogramma al een heidsr
heel eind op weg", verklaart Alle di
projectleider Walter de Rijk. „Inmee.
hoeverre het programma echt Smart
interactiefis, hangt af van de dcMan b
finitie die je hanteert. Je kunt gazine
reageren, maar het is nog steed Get th
afhankelijk van het programma nisqui
wat er met je reactie gebeurd. NOS-J
Wij bepalen of je reactie te zienj Netwe
is", aldus De Rijk. ten pre
De 'beperkte' interactiviteit is Hints,
volgens Walter de Rijk een be- ma.
wuste keuze: „Je moet de kijker Het el
langzaam opvoeden. Eerdere progré
projecten in Engeland, waarbij Voor j
de kijker bijvoorbeeld zelf het Veling
camerastandpunt kon bepalen, van di
werkten niet, omdat dat teveel Discu
van de kijker vroeg. Als het pro- ma.
gramma in de huidige opzet Het ai
slaagt, kan er altijd nog uitge- Back
breid worden." Serie
r Wilde
Settopbox Theg
Wel gaat Stand.nl vanaf 29 april 10 la
nog een stapje verder met de in Actut
troductie van weer een nieuwe Nach
techniek. Die is eqhter alleen be herhé
schikbaar voor de ongeveer Eindt
tachtigduizend Nederlanders
met een digitale 'settopbox'. Da
kastje, gekoppeld aan de televi
sie, maakt het mogelijk meer te
levisiekanalen te bekijken en ex
tra informatie te ontvangen. In
het geval van Stand.nl kunnen
eigenaars van zo'n box zelf be
palen wanneer ze de uitzendingart tege
bekijken, en extra achtergrond-» 'evens
informatie over de gast en de |'19 q0
stelling opvragen. Heeft de con\j 20.0J
binatie internet, televisie en ra-10.40 H
dio eigenlijk wel zin? Volgens ?ven 2
Fröhlich is er één belangrijk [ENO+i
voordeel voor de redactie: gas- .30 We
ten komen makkelijker in de uit|3-55 El
zending. „Die willen graag een ®te 'our
zo groot mogelijk publiek berei-ET/C/
ken." 3ob de l
6.40 K<
ut. 17.C
Festivé
18.101
Stand.nl wordt dagelijks op 3.40 St«
werkdagen om 13.30 uur op Ra-'ders kc
dio 1 en op Nederland 1 uitge- ^anva
zanden. Reageren op de stelling [jons Le
kan onder meer via de website 13.55 H
www.stand.nl
deelnemende landen van dit
jaar hebben er zich onlangs het
hoofd over gebogen in Tallinn,
de stad waar op 25 mei de 47ste
finale van het Eurovisie Songfes
tival plaats heeft. „Een duidelijk
voorbeeld van het feit dat het
tijdperk van originele popmu
ziek zijn einde nadert", zo rea
geert televisieproducer Juhan
Paadam op de ontstane situatie.
Opmerkelijk is dat de EBU voor
het eerst zelf actief ingrijpt in
vermeende plagiaatkwesties.
Tot voor kort werd dat overgela
ten aan organisaties van tekst
dichters en componisten in de
betrokken landen. De bemoeie
nis van de EBU heeft alles te
maken met de songfestival-cd
die in de loop van mei ver
schijnt. Utouwen weigert zich
neer te leggen bij het besluit van
de EBU. Volgens de omroep
LTV is er sprake van een' mis
verstand'.
door Hans Piët
los angeles - Vijfjaar inmiddels
speelt Jenna Elfman (29) de rol
van Dharma in de televisie-ko
medie Dharma Greg. Hoewel
de reeks, geschreven door
Chuck Lorre en Dottie Dartland,
in Amerika over zijn hoogtepunt
heen lijkt te zijn - het kijkaan-
deel liep vorig seizoen met der
tig procent terug - begint de Ne
derlandse kijker de dagelijks om
19.25 uur door NET 5 uitgezon
den afleveringen te ontdekken.
Dat succes is voor een groot
deel te danken aan Elfman die,
als de vrijgevochten yogalerares
Dharma Freedom Finkelstein-
Montgomery, niet alleen onge
looflijk geestig is, maar haar ta
lent als actrice combineert met
uiterlijke schoonheid en intelli
gentie. „Het uitgangspunt van
de reeks is te laten zien hoezeer
de kracht van liefde en de steun
van familie elk obstakel, in dit
geval veroorzaakt door het feit
dat ik de tegenpool ben van
mijn advocaat-echtgenoot Greg
(een rol van Thomas Gibson),
kan overwinnen", laat Jenna Elf
man in Los Angeles weten.
„Maar die formule hebben de
schrijvers in het vorig seizoen
enigszins losgelaten door mij te
koppelen aan gastacteur Kevin
Sorbo, met wie ik een verhou
ding had. Hun reden was, dat er
in elk huwelijk, hoe passioneel
de onderlinge verhouding ook
is, wel eens sprake is van een
slippertje. Maar nu dat achter de
rug is, concentreren Lorre en
Dartland zich weer op mijn wis
selwerking met Greg".
Om zich helemaal te kunnen
uitleven en er zeker van te zijn
dat er geen gebrek aan hilari
sche momenten zou ontstaan,
bedacht het schrijversteam dat
ook de ouders van het tweetal
tegenpolen moesten zijn. „Mijn
ouders, Abby (Mimi Kennedy)
en Larry (Alan Rachins), zijn in
het hippietijdperk blijven ste
ken. Om die reden ben ik opge
voed met het idee dat ik mij niet
hoef te houden aan de geldende
regels, vooral op mijn instinct
moet vertrouwen en dp zonnige
kant van het leven moet koeste
ren. Ik ga dus als een superposi-
tieve vrouw door het leven en
heb het hart op de tong. Greg,
die aan de Harvard universiteit
heeft gestudeerd, komt echter
uit een erg conservatief gezin.
Onze ideeën botsen dus regel
matig, maar tegelijkertijd leef ik
op nogal gespannen voet met
zijn moeder Kitty (Susan Sulli
van), die de keuze van Greg -_
vooral ingegeven door haar
angst wat vrienden en kennis
sen ervan zullen denken - af
keurt. Zijn vader Edward (Mit
chell Ryan) bekijkt ons huwelijk
met wat laconiekere ogen", al
dus Jenna Elfman, een sciento
logy-aanhanger uit overtuiging
'omdat het mij helpt mijzelf en
het leven te begrijpen'.
Dat zij voor de rol van Dharma
koos, komt vooral omdat het
niet om een eendimensionaal
karakter gaat. „Ze is sterk, posi
tief en in balans. Bovendien
staat ze met beide benen stevig
op de grond en is ze niet neuro
tisch of onzeker. Dharma bruist
van de energie en wil alle moge
lijkheden benutten".
Een van de leuke aspecten van
de reeks vindt Jenna de gastrol
len van beroemdheden. Zo deed
Dharma eerder deze week als
drumster auditie bij de begelei
dingsgroep van Bob Dylan, die
zo ingenomen was met haar uit
gelaten manier van acteren dat
hij breed lachend in beeld
kwam. Elfman: „Wat mij aan
spreekt, is dat die gasten niet di
rect worden ingezet om de kijk
cijfers omhoog te stuwen. Ze
hebben vaak niet meer dan een
kleine, weinig opvallend rol. En
dat gold niet alleen voor Dylan,
maar het afgelopen seizoen ook
voor fotomodel Claudia Schiffer
en bijvoorbeeld zangeres Pat
Benatar en haar man, gitarist
Neil Giraldo".
Jenna Elfman, die eerder werd
onderscheiden met een Golden
Globe Award, had eigenlijk bal
letdanseres moeten worden.
Als de jongste van drie kinde
ren werd ik gegrepen door bal
let. Twintig jaar ben ik er mee
bezig geweest, onder meer op
de County High School for the
Arts in Los Angeles. Die ambitie
heeft er wel voor gezorgd dat ik
op de lagere school nogal een
eenling was. Klasgenoten waren
niet altijd even aardig tegen mij,
ook omdat ik vrijwel nooit deel
de in hun interesse voor bij
voorbeeld football. Als ze dan
zeiden: 'ga je met ons mee', dan
moest ik nee verkopen omdat
een balletles op het programma
stond. Dat wil niet zeggen dat ik
als puber niet flink uit de band
:liege -
)au um
\RD vo
;en. 19.
Tagess
21.05
r, .1 Musmir
ben gesprongen. Zo ben ik een pas W«
tijdje een toegewijde aanhangerard Bic
van heavy metalmuziek geweesfj^j32^
met Whitesnake als een van schau.
mijn favoriete groepen. Het wasDie set
de periode dat ik hasjrokend as
door het leven ging. Daar kwamfau
verandering in toen ik in 1991
Bodhi Elfman ontmoette tijdens
de opnamen van een Sprite- re-Meute
clame. We gingen die avond bij
McDonald's eten en een maandheute
later woonden we samen. Hij eam Nt
heeft mij geholpen het leven gericht,
weer in perspectief te krijgen, J^re H
zoals hij er in 1994 ook verant- 2.13 wi
woordelijk voor was, dat ik tij- von mi
dens een ZZ Top-toumee als |r"sp°^
danseres afhaakte. Niet veel la- L®rcoc
ter vroeg hij mij ten huwelijk". »sB. K<
Jenna Elfman isuitgegroeid tot NEUE
een veelgevraagde actrice. Zo qs^OO
werkte ze vorig jaar, naast War-
ren Beatty en Diane Keaton,
mee aan de film 'Town and
country' maar is ze ook te zien j
in de filmkomedie 'Krippen- Pork d€
dorf s tribe' met Richard Drey- non mo
fuss en in 'Keeping the faith' en le Gold
'Gross point blank'. „Mijn uit-
gangspunt is om zoveel mogelij j
verschillende rollen te spelen
omdat ik de mensen wil blijven
verrassen".
hilversum/anp - Hoe kijkt
PvdA-lijsttrekker Ad Melkert
naar een voetbalwedstrijd? Wat
is de lievelingssport van Fred
Teeven van Leefbaar Neder
land? En wat heeft D66-voor-
man Thom de Graaf met schaat
sen?
Om hier achter te komen stuurt
NOS-Langs de Lijn zeven lijst
trekkers naar het sportveld. Ver
volgens vertellen zij op de radio
over de wedstrijden die ze ge
zien hebben. De reportages zijn
vanaf vanavond wekelijks tussen
22.00 en 23.00 uur te beluisteren
op Radio 1.
hilversum/meoiaredactie - In
de aanloop naar de landelijke
verkiezingen volgt Radio 538
vanaf 1 mei tien dagen lang de
lijsttrekkers van de grootste poli
tieke partijen van Nederland.
De lijsttrekkers worden niet al
leen op de radio gevolgd, maar
ook door een luisteraar die deze
dag daadwerkelijk meeloopt.
Radio 538 hoopt hiermee dat
jongeren en politiek dichter bij
elkaar worden gebracht.
Bredere programmering bij CNN International moet adverteerders aantrekken
door Eric de Bie
londen - Tony Maddox, de
hoogste baas in het Londense
CNN-gebouw, maant tot stilte.
Presentator Todd Benjamin be
gint aan het programma Busi
ness International en de gasten
op de set worden even in een
donker hoekje gedreven. Achter
Benjamin gaan de redactieleden
van CNN gewoon door met hun
werk. Ze telefoneren, praten met
collega's en drinken koffie, zo
ziet ook de kijker in heel Europa.
Terwijl Benjamin met een stalen
gezicht de laatste beursberich
ten doorneemt.
Na de uitzending wijst Maddox
trots op de manier waarop de
redactieruimte is ingericht. Als
kijker ben je snel geneigd te
denken dat CNN blijkbaar geen
geld wilde besteden aan een
leuk achterwandje, maar niets is
minder waar. Alles heeft een re
den, benadrukt Maddox. Het
grijze, mosachtige tapijt op het
plafond is bedoeld om het ge
roezemoes te dempen, de ldok-
ken achterin zijn bewust groot
en analoog voor het dynami
sche effect, op de luxaflex voor
het raam is een wereldkaart af
gebeeld en de bureaus zijn zo
geplaatst dat er geen enkele
rechte lijn bestaat.
„Mensen hebben de neiging
daar doorheen te lopen. Zeker
als ze net koffie en een sand
wich hebben gehaald. Dat wil
len we nu ook weer niet op de
televisie laten zien. Nu moeten
ze constant zigzaggen", legt hij
uit. „En verder zijn deze mensen
allemaal acteurs. Het echte werk
wordt gedaan in een bedompt
pakhuis in het havengebied",
grinnikt de senior vice president
voor Europa, Afrika en het Mid
den-Oosten.
CNN kijkt wel uit. In 'Turner
House', het nieuwe onderko
men midden in de Londense
theaterwijk West End, is voor
miljoenen dollars aan facilitei
ten gestopt. De allernieuwste di
gitale snufjes zijn voor de ver
slaggevers en presentatoren be
schikbaar. Allemaal met de be
doeling CNN's belofte tegenover
de consument te kunnen nako
men: 'be the first to know', wees
de eerste die het weet.
fikse daling
CNN staat nog steeds bekend
als dé nieuwszender. De term
Tony Maddox, de hoogste baas van CNN in Londen. „We hoeven niet
meteen de scoren". Foto: GPD
'Breaking news' is onmisken
baar met het station verbonden.
De terroristische aanslagen van
11 september en de Amerikaan
se aanval op Afghanistan onder
streepten dat nogmaals. Het
probleem voor CNN blijft dat dit
soort grote gebeurtenissen no
dig zijn om de kijkcijfers om
hoog te stuwen. Na die piek
volgt steevast een fikse daling en
dat maakt de zender voor veel
adverteerders niet interessant.
CNN blijft de nieuwszender die
op hotelkamers wordt bekeken
door vooral de wat oudere za
kenman. Met een wat bredere
programmering moet het kij
kerspubliek nu meer divers wor
den.
„In april starten we met het mu
ziekprogramma The Music
Room", vertelt Maddox. „Verder
praten we over een designpro
gramma. Het brengen van het
harde nieuws en de achtergron
den daarbij blijft het belangrijk
ste doel voor CNN. Dat kunnen
we goed. Maar het publiek
vraagt om meer en als een com
mercieel bedrijf moet je daarop
reageren."
„De nieuwe programma's bren
gen we ook vanuit de CNN-filo-
sofie. Dat betekent dat er in een
muziekprogramma niet einde
loos videoclips voorbijkomen,
maar dat er wordt gekeken naar
de achtergronden van deze in
dustrie. Wat gebeurt er achter
de schermen? Waarom wordt
een bepaalde sound een trend?
Welke personen trekken daad
werkelijk aan de touwtjes?"
Uiteindelijk hoopt CNN dat op
deze manier naast autofabrikan
ten en reisorganisaties ook an
dere bedrijven een deel van hun
reclamebudget aan de nieuws
zender besteden. Want in finan
cieel opzicht heeft de nasleep
van 11 september op de CNN-
burelen tevens zijn sporen na
gelaten. Vooral op de internetaf-
delingen in het hoofdkantoor in
Atlanta en in Londen verdwe
nen veel banen.
Investeringen
„Maar we hebben niet alleen
gesnoeid", aldus Maddox. „Kijk
hier om je heen. We hebben een
prachtige kantoor nu. We heb
ben het afgelopen jaar zeker
zwaar gehad, maar we zijn ook
verder gegaan met de routes die
we hebben uitgestippeld. We
hebben miljoenen dollars geïn
vesteerd in faciliteiten en pro
gramma's. Voor Europa maken
we nu vijftig uur televisie per
week. Begin dit jaar zijn we be
gonnen met twee businesspro-
gramma's in de ochtend en die
scoren goed. Ook als televisie
zender moet je constant in het
spoor blijven van de vraag van
de consument. Je moet bewust I
zijn wat de markt doet en daar-1
op reageren. Ons geluk daarbij
is dat we tot een concern als
Turner Broadcasting. Wij hoe
ven niet meteen te scoren. Wij
kunnen ons een paar pogingen
veroorloven."
Ontwikkelingen lwwe'
Dus blijft CNN meegaan met de
ontwikkelingen in de nieuwe
media, ondanks de recente in
krimpingen op de intemetre-
dacties. Naast de al bestaande p|Q y
website en SMS-dienst wordt erfo Radi
onder meer gekeken naar de prek va
mogelijkheden op interactieve F'te 0
televisie. f""00'
Maddox: „Wij hebben geen
keus. Ik vergelijk het altijd met
IDIOt
airconditioning. Tien jaar gele- t beiprc
den was dat een duur extraatje it 22.01
in een dure auto. TegenwoordigN"d n<
behoort het tot het standaard- No(
pakket van bijna elke midden
klasser. De mensen verwachten IDIO T
dat en zo is het ook met een in- [30 regi
teractieve dienst. Het publiek
verwacht dat je zoiets hebt als po oe i
mediabedrijf." .00 Ree
hM Hè
hM