GELOOF SAMENLEVING Filosofie bloeit als zoekhulp bij levenswagen! Paus roept op tot vrede en wacht op operatie Bliksem en dondeÊ Ierse bisschop afgetreden om schandaal over priester Jubileumviering Taizé in Parijs Kruisiging Kanttekeningen bij stopwatchzorg 'Steeds meer Nederlandse goeroes van bodem' „Werken in de zorg is niet alleen maar rennen, rennen, rennen, voor een laag salaris", zegt ver pleegkundige Danielle Vollebregt. Samen met Jeanette Pannekoek neemt zij namens de werk organisatie deel aan een projectgroep van de vakbond CFO, onderdeel van het CNV, over de 'ethische kant' van het vak van verpleegkundige en verzorgende. Doelstelling is een discussie op gang te brengen over de menselijke aspecten van zorg en verple ging- Danielle Vollebregt: „Het draait steeds meer om produc tie. Zo efficiënt mogelijk werken. Er blijft daarom te weinig tijd over voor dé reden waarom veel men sen voor het vak van verzorger of verpleegkundige hebben gekozen. Namelijk: met mensenwerken." „Let wel: het is heel belangrijk om alle technische aspec ten goed voor el kaar te hebben. Maar het is ook be langrijk om een praatje maken met een patiënt die bang is voor een operatie, of de tijd te nemen voor een dementerende be jaarde die niet wil eten. Er moet ook regelmatig teamoverleg zijn om te praten over morele di lemma's waar je tegenaan loopt. Wat doe je bij voorbeeld met een Marokkaanse man die niet door vrouwen wil worden geholpen? Of met agressie van patiënten die op een wachtlijst staan en maar geen behandeling krijgen? Een mevrouw die ligt te huilen in bed? Een verstan delijke gehandicapte die seksueel actief wordt? De vraag is telkens: moet ik meehollen om al het werk dat nog wacht af te maken, of de tijd ne men om aandacht te geven aan de patiënt? De projectgroep 'Ethiek' is er niet om pasklare antwoorden te produceren voor dit soort vraag stukken. „Wij vragen aandacht", vervolgt Da- niëlle, „voor dit - naar onze mening 'onderbe lichte'- aspect van ons vak." Een meer concrete doelstelling van de projectgroep is om in de CAO van de verpleegkundigen en verzorgenden meer tijd vrij te maken voor de omgang met patiënten en hulpbehoevenden. Zij hopen daarmee het grote verloop in de beroepsgroep tegen te gaan. „Het is toch beschamend dat er instellingen zijn waar het personeel niet eens de tijd krijgt voor teamoverleg. Juist dat is zo belang rijk om te leren met morele dilemma's om te gaan. In de thuis zorg spreekt men al over 'stopwatchzorg'. Bij die verzakelijking van de zorg zetten wij in deze projectgroep kanttekeningen." Directies, managers en ook collega's in de zorg moeten je, vol gens Daniëlle, de ruimte bieden voor menswaardigheid in de zorg. „Het wordt je al snel kwalijk geno men wanneer je niet meeholt Als verpleeg kundige bijvoorbeeld voel je je zelf ook niet prettig als een collega verder gaat met het voorkomende werk, terwijl jij aan het pra ten bent een patiënt." De slotsom is dat er structureel iets moet veran deren in alle lagen van de zorg. Al benadrukt Da niëlle dat het niet, zoals sommige politici bewe ren, volledig uit de hand is gelopen. „Ik wil dit vraagstuk positief blijven benaderen. Maar het kan geen kwaad meer te luisteren naar de men sen op werkvloer. Zij moeten het tenslotte doen." De projectgroep 'Ethiek van de dagelijkse verzor ging en verpleging' van het CNV/CFO heeft een website en emailadres: www.zorgethiek.nl Onno van 't Klooster Daniëlle Vollebregt: „Zorg is niet alleen rennen voor een laag salaris." Foto: GPD dublin/rtr - Bisschop Brendan Comiskey (66) van het Ierse bis dom Fems heeft gisteren zijn af treden aangekondigd. Hem wordt verweten dat hij een priester die van seksueel mis bruik is beschuldigd, te lang de hand boven het hoofd heeft ge houden. De priester, Sean Fortune, pleegde in 1999 zelfmoord. Co miskey, die het bisdom Fems sinds 1984 heeft geleid, zei tij dens een persconferentie dat hij zijn best had gedaan om de zaak-Fortune goed te behande len, maar dat dat 'duidelijk niet goed genoeg was'. Hij voegde taize - De 25e jongerenbijeen komst van de oecumenische ge meenschap Taizé vindt eind dit jaar in Parijs en omgeving plaats. Van 28 december 2002 tot 1 januari 2003 komen tien duizenden jongeren uit heel Eu ropa in de Franse hoofdstad sa men om te bidden, te medite ren, te zingen. De Taizé-gemeenschap is in 1940 opgericht door de Zwitser se protestant Roger Schutz. Tij dens de oorlog bood hij onder- eraan toe dat seksueel misbruik van kinderen, bij hem diepe weerzin wekt. De bisschop heeft paus Johannes Paulus II zijn ontslag aangeboden. Later deze week reist hij naar Rome. Vorige maand kwamen in een documentaire van de BBC vier mannen aan het woord die zei den dat Fortune zich aan hen had vergrepen. Comiskey werd verweten dat hij al in de jaren tachtig klachten over de priester had gehoord, maar dat het bis dom pas een onderzoek instel de, nadat een aantal jongeren in 1995 bij de politie aangifte had gedaan. dak aan vluchtelingen in het be zette Frankrijk. Uitgaande van de gedachte van verzoening gaf hij na de oorlog voedsel aan Duitse krijgsgevangenen. In de gemeenschap in het Franse Tai zé wonen protestantse en rooms-katholieke broeders uit meer dan twintig landen. Het klooster in Taizé trekt jaar lijks ongeveer 200.000 jongeren. De liturgie is een mix van ele menten uit de katholieke mis en evangelische kerkdiensten. door Hans Geleijnse rome - Paus Johannes Paulus II zal vermoedelijk op korte ter mijn worden geopereerd aan zijn door arthrose aangetaste rechterknie. De kerkvorst had tijdens drie dagen van kerkelijk paasceremonieel zichtbaar last van pijn. Tijdens het traditionele Urbi et Orbi zondag op het Sint Pietersplein bleef zijn stem ech ter vast. Hij riep Israël en de Pa- lestijnen op tot dialoog en vrede in het Midden-Oosten. Ook zijn 'bedankt voor de bloemen', het Nederlandstalige partje van de pauselijke paasgroet in 62 talen, was krachtig en duidelijk ver staanbaar. Volgens het Romeinse dagblad II Messagero zal de operatie aan de pauselijke knie de komende dagen worden uitgevoerd, ver moedelijk onder plaatselijke verdoving. De degeneratie van het kniegewricht noopte het Va- ticaan tot aanpassingen van het pauselijk werkprogramma. Op Goede Vrijdag kon hij de tradi tionele processie langs het Co losseum, de kruisweg, voor het eerst niet meelopen. Hij was wel aanwezig bij misvieringen, maar moest de bediening aan kardi nalen overlaten. Het Vaticaan onthield zich van commentaar op de berichten over een voorgenomen operatie. Volgens ingewijden heerst er echter binnen het Vaticaan de nodige onrust, omdat het 'gesol' met de aan Parkinson lijdende kerkvorst verontwaardiging en medelijden oproept. Zo vond het dagblad La Republica het onbegrijpelijk dat de paus geen (electrische) rolstoel mag ge bruiken. Paus krijgt paaskus van Russische patriarch moskou - De Russisch-orthodoxe patriarch Aleksej II heeft zaterdag een 'paaskus' gericht aan paus Johannes Paulus II. De leider van de Russisch-Orthodoxe Kerk wenst dat God Johannes Paulus, die wegens artrose in zijn knie vrijdagavond niet de traditionele kruisweg bij hef Colosseum kon loperi, 'nog vele jaren van geluk' schenkt. De boodschap wordt als opmerkelijk beschouwd, omdat de Russisch-Orthodoxe Kerk en de Rooms- Katholieke Kerk een slechte verstandhouding hebben. De Russen beschuldigen het Vaticaan van zieltjeswinnerij in Rusland. Onlangs uitte de Russische kerk nog zware kritiek opp het besluit van de rooms-katholieke kerkleiding vier bisdommer) in Rusland te stichten. cutud - Een man gekleed als Romeinse centurion slaat een vijftien centimeter lange spijker door de hand van de Filipijnse penitent Rom mel Lazaro. Hij is een van de zeventien mensen die het lijdensverhaal van Christus op een wel heel letterlijke manier naspelen. Hoewel de Rooms-Katholieke Kerk deze extreme daden van geloof ontmoedigt, zijn er elk jaar genoeg vrijwilligers die aan den lijve willen ondergaan wat hun Verlosser tweeduizend jaar geleden onderging. Het ritueel trekt elk jaar duizenden belangstellenden. Foto: EPA/Jay Directo EEN KWESTIE VAN MORAAL De term 'normen en waarden' rook tot voor enkele jaren terug sterk naar beklemmende, burgerlijke bevoogding. Maar de tijdgeest is veranderd. Politici, geestelijken en publicisten schuwen niet langer het openbare debat. In deze rubriek komen mensen aan het woord die in hun werk tegen morele dilemma's aanlopen. Vandaag Daniëlle Vollebregt (30) uit Pijnacker. Zij werkt mee in de projectgroep 'Ethiek van de dagelijkse verzorging en verpleging'. au Bliksem en donder komen van God. Tot diep in de achttiende eeuw geloofde ieder normaal mens dat. Maar toen verander de er iets. Benjamin Franklin (1706-1790) vond de bliksem afleider uit. Donder en bliksem kwamen nu nog steeds van God, maai er was wat tegen te doen. Wanneer er een kerkgebouw dat geen bliksemafleider bezat, door brand en bliksem ver woest werd, weigerden draag krachtige gelovigen nog langer mee te betalen aan de her bouw. Vriendelijk maar beslist legden ze meneer pastoor of de dominee de vraag voor of een bliksemafleider misschien geen goede in vestering ge weest zou zijn. Nog een tijd lang hebben kerkelijke lei ders de boot weten af te houden, en weten vol te houden dat kerkgebouwen geen bliksem afleiders hoor den te hebben. God moest toch zijn gang kunnen gaan wanneer hij boos was? Maar aange- zien het juist de draag krachtige, ontwikkelde gelovi gen waren die de herbouw van kerken betalen moesten, was het een zotte strijd die door het zakelijke verstand gewon nen is. Tegenwoordig hebben alle kerken een bliksemaflei der. De gelovigen hebben na melijk geweigerd op te draaien voor de herbouw van kerken die niet hadden hoeven af branden. Ze vonden dat zonde van hun geld - wat er vanaf de kansels ook geroepen en ge bliksemd werd. Iets dergelijks is er aan de hand met de enorme schade claims die de katholieke kerk in Amerika en elders gepresen teerd heeft gekregen wegens pedofile activiteiten van pries ters die hun priesterambt mis bruikten om dicht bij de kin deren të komen waar ze hun zinnen op hadden gezet. De meeste katholieken willen best geld aan hun kerk geven, maar niet als dat geld in een bodemloze put verdwijnt, of in de zakken van letseladvocaten terechtkomt. Juist de draag- vhui smo krachtige, ontwikkelde kathqpr0] lieken waar de kerk het van f0 moet hebben, vinden het zoen langzamerhand zonde van j^ri hun geld worden. Geld aan aaj kerk geven is haast even dwas 0n geworden als geld betalen vo de herbouw van een kerkge- bouw dat geen bliksemafleid"® had shi Zo'n situatie kan niet lang voortduren. Het celibaat zoaiN dat in de Westerse kerk be- ;rsw staan heeft, zal op de helling,d in moeten, zodat priesterkandi^en^ daten wat betreft hun seksuqteni voorkeur weer vallen onder Cg da, regels van de normaalverde-.nde ling: normale mannen, een q^pc keling zus, een enkeling zo, e,gen de meesterioor j ergens tus- rijde senin. ,g qj Er is nog iel üep dat draag- -fop krachtige gi bul lovigen mei zorg aanzie._ Geen van h"" zou aandelf* kopen of in vesteren in iN een bedrijf 0 de waar de einbrai verantwooibkei delijke zwair vj£ lijdt aan del6n e ziekte van Parkinson, gr v diep in de Enp tachtig is. ;elfd< Geen enkel^di katholieke lg m; brikant zou een van zijn doellij terondememingen door zoifyooi mand laten leiden. jleixi Maar is het dan wel goed dat de I de Paus, de eindverantwoor delijke voor alle kerkelijke bc leid, diep in de tachtig is en ziekte van Parkinson heeft? r Natuurlijk, een absoluut vod A kan niet aftreden zonder zelf" zijn opvolger te benoemen. er iets is wat absoluut verme 1 den moet worden is het dat )lC] een absoluut vorst ook nog eens een keer zijn opvolger t pa(Jj noemt. Dat zou verstarring v de verstarring met zich mee ,N brengen. Erger kan het niet. de Meer schade kan je een orgatscjlj nisatie niet toebrengen. De v' huidige paus begrijpt dat moi waarschijnlijk heel goed. Misschien is de oplossing we"^ een wat minder absoluut vobort in het Vaticaan. Het mag toc^? niet zo zijn dat de kerk geleic js' wordt op een manier waarvajen elke middenstander weet da-^, die manier een banketbakkeme^ een krant of een schoenenw3nje, kei naar de bliksem gaat? ~orb( :ersj r-CO( H A JAN NS SEN bloemendaal - Nederland telt steeds meer verlichte geesten van eigen bodem die als goeroe aan leerlingen spiritueel onder richt geven. Dat constateert Paul Blok in zijn pasverschenen boek 'Welkom in satsang; zeven lera ren over de essentie van het be staan'. Diverse autochtone Nederlan ders die veelal bij Indiase goe roes verlichting hebben ervaren, hebben de oude hindoeïstische praktijk van de overdracht van spiritueel inzicht van leraar op leerling (satsang) in Nederland geïntroduceerd. „Ik signaleer dat in ons land sinds enkele ja ren een opvallend groot aantal mannen en vrouwen vanuit hun bevrijde staat satsang geeft", schrijft Blok, die zelf onderricht kreeg van een Nederlandse goe roe en tegenwoordig een prak tijk voor healing heeft. Dit verschijnsel doet zich vol gens Blok in andere westerse landen niet of nauwelijks voor. „Misschien is het waar dat wij een bijzonder spiritueel landje zijn - dat hebben immers veel grote spirituele leraren gezegd, zoals Bhagwan, Sai Baba en Adi Da", schrijft hij. Blok portretteert in zijn boek, dat bij de Bloemendaalse uitge verij Altamira-Becht is versche nen, zeven Nederlandse goe roes. De meesten van hen staan in de hindoetraditie van de Ad- vaita Vedanta. Die gaat ervan uit dat inzicht in de ene, eeuwige en ondeelbare werkelijkheid, ook wel aangeduid als het abso lute, de leegte of het bewustzijn, voor iedereen is weggelegd. door Guido de Bruin/ANP leiden - Het zijn hoogtijdagen voor filosofen die hun vak in een nieuw jasje hebben gestoken. Niet als leveranciers van alge meen geldende waarheden, maar als 'zoekhulp' bij levensvragen trekken ze een steeds groter pu bliek. De opmars van filosofische ca fés en denkvakanties, het succes van het blad Filosofie Magazine en het groeiende aanbod van cursussen op wijsgerig terrein tekenen de toenemende popu lariteit van filosofie in Neder land. De Maand van de Filoso fie, die dit jaar voor het eerst in april wordt gehouden, is volgens de organisatoren de voorlopige bekroning van die ontwikkeling. Hoogtepunt van de maand, ge organiseerd door ondermeer Fi losofie Magazine, uitgevers en boekhandels, is de Nacht van de Filosofie op 6 april. Filosofische kopstukken uit binnen- en bui tenland zullen in Felix Meritis in Amsterdam spreken en debatte ren. Bezoekers kunnen hun denken laten analyseren op de 'filo-sofa' en getuige zijn van stand-up philosophy. Ook wordt die nacht voor het eerst de Socrates Wis selbeker uitgereikt aan de auteur van het beste Nederlandstalige filosofische boek. De genomi neerden zijn Paul Cliteur, Amon Grunberg, Helena Klitsie, Mi- chiel Leezenberg en Antoine Verbij. De Maand van de Filosofie weerspiegelt de nieuwe rol die de wijsbegeerte in deze tijd heeft, vindt filosoof Baptist Ver meulen, auteur van het pasver schenen boek 'De uitdaging van het denken'. De filosofie kan niet langer algemeen geldende antwoorden geven op de vraag naar de zin van het leven, maar kan de hedendaagse mens wel helpen om zelf zijn eigen ant woorden te vinden. De Maand van de Filosofie is volgens Vermeulen ook een mooie gelegenheid om nog ze d< i, tc resu moi ;rtek r uit korr in h noet nem meer geesten rijp te maken voor de wijsbegeerte. „Doordat filo sofie nog geen vast onderdeel is van het lesprogramma in het voortgezet onderwijs, is de alge mene filosofische kennis in Ne derland niet al te groot." Maat schappelijke debatten over bij voorbeeld immigratie en de oor log tegen het terrorisme zijn vol gens hem gebaat bij de inbreng van filosofisch geschoolde deel nemers. Zo zijn er filosofische vraagte kens te plaatsen bij de huidige discussie over waarden en nor men in de multiculturele sa menleving, vindt Vermeulen (46). Een filosoof zal proberen de achterliggende vooronder stellingen bloot te leggen van bijvoorbeeld de opvatting van CDA-lijsttrekker Balkenende, dat migranten zich moeten on derwerpen aan een aantal fun damentele westerse waarden. „De vraag is of dat wel noodza kelijk is om de samenleving leef baar te houden", aldus Vermeu len. „Is het wel zaligmakend als iedereen dezelfde rangorde van waarden hanteert?" Vragen stellen en mogelijke in zichten aanreiken: op die ma nier kan de filosofie vandaag de dag net als religie en andere vor men van zingeving een 'zoek hulp' zijn, vindt Vermeulen. De filosofie houdt de mens en zijn denkbeelden over de zin van het leven een spiegel voor. Maar denken is ook gewoon leuk. „Het is een boeiend en fascine rend spel om wagen te stellen. Dat kan op zich al veel genoe gen verschaffen." Voor professionele filosofen is het volgens Vermeulen zaak om definitief af te stappen van het idee dat de wijsbegeerte alge meen geldende waarheden kan vinden en voorschrijven. De academische filosofie hikt daar tegen aan, is zijn indruk. „Op de universiteiten hebben de filoso fen moeite om zich in hun nieu we rol te schikken. Ze hebben het nog steeds over de crisis waarin hun vak zich bevindt, omdat het geen algemeen gel dende antwoorden op levens wagen meer kan bieden." Zelf is Vermeulen geen broodfi losoof. In het dagelijks leven werkt hij als projectmanager au tomatisering bij een Rotterdams advocatenkantoor. Daarnaast doceert hij filosofie aan de Volksuniversiteit in Leiden en de Hogeschool van Rotterdam. Zijn houding ten opzichte van de academische filosofie heeft wel wat weg van die van Pim For- tuyn ten opzichte van de geves tigde politiek. „De mensen maken tegenwoor dig zelf wel uit wat ze geloven en wat hun overtuigingen zijn", zegt Vermeulen. „Ze nemen niet meer klakkeloos een bepaalde denkrichting aan." Fortuyn Niet met gdek d te 1 sersi din Docent Filoseffen aan de Leidsomw Volksuniversm zf teit Baptist \ben 1 meulen: de fjlkui Fortuyn van lutte Wijsbegeert^dek Foto: ANP/Jaiet al per Juinen ipioe heeft dat volgens hem goed [der! grepen. Maar de pretentie v< Fortuyn dat hij de enige is d weet hoe de zaken moeten den aangepakt, past niet bij huidige tijdgeest, vindt Vern len. „Hij zegt dat de mensen over hun eigen zaken moete kunnen beslissen, maar zet zichzelf tegelijkertijd neer al enige die weet hoe het in elk tfg zit." De filosofie heeft lange tijd c 'Fortuyn-houding' gehad, o< deelt Vermeulen. „Maar dei den zijn veranderd. De rol d Ég de filosofie rest, is die van z< gg] hulp, zoals zoekmachines o temet. De filosofie is een 'pc die verwijst naar de mogelijl |f< den die het filosofische gedc tegoed biedt en waarin iede een eigen leidraad kan vindf Zelf hoedt hij zich in zijn bo voor een Fortuyn-houding. stap niet in de rol van deger die weet hoe het zit."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10