Ontwerper Niek Roozen verrukt over de Floriade Kunst op de Floriade, met polder, lucht en bloemen gevangen in één beeld. Foto: Ron Pichel Cabaretiers verspreiden 'oude' zaadjes De polder in bloei Interview Directeur is overtuigd van succes Floriade Achtergrond Floriade- paviljoens zoeken plek na de expositie Op het terrein van de wereld tuinbouwtentoonstelling bij Vijfhuizen wordt koortsachtig gewerkt. Nog een week te gaan tot de opening van de Floriade op 5 april door koningin Beatrix.Zes april mag het publiek naar binnen. Nu staan alleen nog leveranciers in file voor de slagbomen bij de ingang. Bouwvakkers uit onder meer Japan, Indonesië en Thailand zijn driftig in de weer. „Maar het kan niet meer fout gaan", stelt landschaps architect Niek Roozen, hoofdontwerper van de Floriade, vast. „Het is beter dan ik had durven verwachten." door Henk Geist Vanaf de top van de veertig meter hoge Big Spotters' Hill - de publiekstrekker van de Floriade - beziet ontwerper Niek Roozen met een tevreden ge voel het gekrioel op het 65 hectare grote tentoonstellingsterrein. „De laatste weken waren hectisch en chaotisch, maar nu wordt er aange veegd en schoongemaakt. Dan zie je opeens hoe mooi het is. Het resul taat is fantastisch. Het is beter dan ik had durven verwachten, ook al had den sommige onderdelen altijd nog iets beter gekund." Op een steenworp afstand liggen de flats van het Haarlemse stadsdeel Schalkwijk en de start- en landings banen van Schiphol. Achter hem doemen de contouren op van de Hoofddorpse nieuwbouwwijk Flori- ande. Een vierbaansweg snijdt dwars door het terrein. Tussen al dit stede lijk geweld moet de natuur weer voelbaar worden: "Feel the art of na ture', luidt het motto van de Floria de. Sinds 1996 wordt hier gewerkt aan de inrichting van de expositie, nadat Haarlemmermeer tien jaar geleden door de Nederlandse Tuinbouwraad werd uitverkoren voor de Floriade. Die uitverkiezing was mede te dan ken aan het ontwerp dat Roozen had gemaakt. Voor eerdere Floriades in Nederland had hij al deelplannen ontworpen, ook Nederlandse inzen dingen bij buitenlandse tuinbouw tentoonstellingen kwamen van zijn hand. Roozen - woonachtig in Weesp, maar geboren en getogen in Heem stede - groeide op tussen de bloem bollen. „Mijn hele familie zat in de bloembollen, mijn vader was een bloembollenkweker. Daar komt de liefde voor het vak vandaan, het ge voel voor planten en de betrokken heid bij de natuur. Je ziet het ook bij mijn broers en zusters." In Haarlemmermeer werd hij voor het eerst hoofdontwerper, die lei ding moest geven aan een groot team van landschapsarchitecten, in dustrieel ontwerpers en kunste naars, want kunst speelt op deze Floriade een belangrijke rol. „Dit is wat ik graag wilde. Maar het is een moeilijke opdracht. Ik heb er soms slapeloze nachten van gehad. On danks het beperkte budget, wil je toch het uiterste eruit halen." Het ontwerp van een internationale tuinbouwtentoonstelling is vooral een kwestie van organisatie, meent Roozen. „Hoe regel je het parkeren? Hoe lopen de bezoekersstromen? Hoe breed maak je de paden? Waar zet je de inzendingen? We zijn uitge gaan van een gemiddelde drukke dag met zo'n 20.000 tot 25.000 men sen, maar op topdagen kunnen er zonder al te grote problemen ook 40.000 tot 45.000 mensen in. Het ontwerp dat je bedenkt moet goed functioneren, maar tegelijker tijd ook spannend en bijzonder zijn. Je probeert je te verplaatsen in de bezoeker: hoe ervaart die zo'n dag? Er moet heel veel te beleven zijn. De bezoeker moet een dag meemaken die heel inspirerend is, waarop hij iets kan opsteken over de tuinbouw, de natuur en het milieu. Het moet een uitstapje zijn dat van begin tot eind boeiend is." Delen Het terrein is door Roozen onderver deeld in drie hoofddelen, elk her kenbaar aan een groot element: 'bij het Dak', 'naast de Berg' en 'aan het Meer'. Elk deel ontleent daaraan zijn eigen vormgeving en invulling. In elk van de drie delen is de inrichting van het landschap afgestemd op de in zendingen. „Het publiek komt gedu rende de dag op een aantal momen ten in een totaal andere omgeving terecht. Dan moet-ie het gevoel krij gen van 'wouw, wat is dit nu weer voor moois'?" Meteen al bij aankomst wordt de be zoeker overweldigd door de bloe menpracht. Het parkeerterrein voor vijfduizend auto's bij de noordelijke ingang ligt ingebed in tienduizenden primula's. Roozen: „Vanaf het mo ment dat je uitstapt begint de Floria de." Langs het veertig meter lange gietijzeren toegangshek - wuivend riet verbeeldend en handgemaakt door de Heemsteedse kunstenaar Jack Prins - komt je vanzelf onder het Dak terecht. Hoewel het Dak in het oorspronke lijke ontwerp nog ontbrak is het wat Roozen betreft nu één van de para- depaardjes van de tentoonstelling. „Het Dak is bedacht omdat men een groene entree wilde. Hieronder be- vindt zich onder meer de Arcadia Vallei met veel bloemen en 'De Bron', een waterval. Alle bouwkun dige voorzieningen staan eronder, waarmee tevens ook meteen een deel van het park is overkapt. En doordat energiemaatschappij Nuon later aanhaakte, heeft het zich nóg mooier kunnen ontwikkelen." Zonnecentrale Het volledige Dak van 100 bij 280 meter (vier voetbalvelden groot) is bedekt met 19.000 zonnepanelen. Het vormt daarmee de grootste zon necentrale ter wereld, die eerst de Floriade van energie voorziet en daarna nog twintig jaar lang vier honderd huishoudens. Hier, onder het Dak, gaat het vooral om het bele ven, zoals het eerste deel van het Floriade-motto zegt: 'feel the art of nature'. Een bloemententoonstelling van tienduizend vierkante meter moet de zintuigen prikkelen. De voedingstuinbouw is hier onderge bracht, waar echt geproefd kan wor den. Om in het tweede tentoonstellings- deel 'naast de Berg' te komen is de monumentale Geniedijk, behorend tot de Stelling van Amsterdam, door klieft. Hoogtepunt vormt hier letter lijk en figuurlijk de Big Spotters' Hill. „Een uitkijkpunt is een must op een Floriade", zegt Roozen. „Meestal is dat een toren, wij wilden iets eigen zinnigs. Binnen de strakke ka velstructuur van de Haarlemmer meer heb je een paar eigenwijze ele menten, zoals de Geniedijk en lucht haven Schiphol. Met de Big Spotters' Hill komt daar nog iets eigenwijs bij, deze heuvel heeft ook een heel an dere richting dan de polderkavels. Het is een prachtig landmark in de vlakke polder." De uitkijkheuvel meet 230 meter in het vierkant, precies zoals de pirami de van Cheops. „We zijn nog naar Egypte geweest om die op te meten, onze piramide is alleen wat lager. Hij moet er tot in lengte van jaren aan herinneren dat hier de Floriade is geweest. Zoals de Eifeltoren in Pa rijs, het Atomium in Brussel of de Euromast in Rotterdam. Dat klinkt misschien een beetje aanmatigend, maar wat mij betreft doet hij mee in dat rijtje. Zeker met het kunstwerk van Auke de Vries er bovenop." In het hart van deze dertig meter ho ge publiekstrekker zit in een beton nen put een 'schat' verborgen. „Over duizend jaar of zo mogen ze die weer opgraven. Alle betrokken par tijen bij de Floriade hebben daar een boodschap of een toekomstbeeld achtergelaten." Roozen heeft zijn kinderen een tekening laten maken, maar ook alledaagse voorwerpen als een barbiepop, een punaise en een paperclip maken deel uit van zijn bijdrage aan de schat. In een geometrisch patroon liggen aan de voet van de Big Spotters' Hill een aantal grote eilanden. Daarop zijn de grotere paviljoens verzameld, die tezamen 'the art of van het Flori- ade-motto inhoud geven. „We heb ben hier meer naar de toekomst ge keken. De Groene Stad bijvoorbeeld laat onze manier van wonen, werken en recreëren in het jaar 2010 zien. Er staan daar twintig woningen, com pact en gelaagd gebouwd, met pa tio's, balkontuinen en daktuinen." In het paviljoen van Larenstein, de HBO-opleiding voor landschapsar chitecten, kan de bezoeker ervaren wat er gebeurt als er geen duinen en dijken meer zijn. „Half Nederland stroomt dan onder water. Dat ver haal wordt verteld aan de hand van een film. Tegelijkertijd loopt de zaal Niek Roozen beziet vanaf de Big Spotters' Hill de door hem ontworpen Floria de. „Het ontwerp datje bedenkt moet goed functioneren, maar tegelijkertijd ook spannend en bijzonder zijn." Foto: United Photos de Boer/Milan de Bie langzaam vol met water en moet het publiek steeds hoger en op een klei ner oppervlak gaan staan. Het pu bliek mag via een applausmeter stemmen over de toekomst van het land. Krijgt Delft door het wassende water een zeemansgraf of gaan we die stad verplaatsen naar hogere gronden?" Aan de zuidelijke oever van de zand winningspias in het Haarlemmer - meerse Bos leggen Indonesische ambachtslieden, voorzien van bivak mutsen vanwege de voorjaarskou, de laatste hand aan hun paviljoen. Tezamen met de andere Aziatische paviljoens is hier een klein dorpje ontstaan, inclusief restaurant. Een scherper contrast met het nabijgele gen futuristische paviljoen van de gemeente Haarlemmermeer is niet denkbaar. Roozen: „Dit deel is heel fascinerend. Je stapt hier gewoon een stukje Verre Oosten binnen. Het is ook fantastisch om te zien hoe de ze werklieden op hun eigen manier hun inzendingen uitvoeren, ze ne men allemaal hun eigen bouwme thodes mee." Bos We zijn dan inmiddels in het derde parkdeel beland, gelegen aan de overzijde van de vierbaansweg N205. Hier bevindt zich tevens de zuidelij ke ingang van de Floriade. Waar in de eerste twee parkdelen nog het strakke poldergrit te herkennen valt, krijgt in dit veel losser ingerichte deel 'aan het Meer' de natuur de overhand. Roozen gebruikte daar voor een groot stuk van het bestaan de bos, dunde de populatie van po pulieren en wilgen flink uit, en ver rijkte het bos weer met verschillende andere boomsoorten. De ontwerper is bijzonder te spre ken over het paviljoen van de ge meente Haarlemmermeer, dat uit het water van het Meer lijkt op te stijgen. „Het is echt een plaatje. Daar kun je op elke wereldtentoon stelling mee aankomen. De ontwer pen voor de tientallen paviljoens op het terrein werden mede door hem beoordeeld. En er werd pas een bouwvergunning verleend onder de voorwaarde dat ook Roozen zijn handtekening er onder had gezet. Soms werd een inzending terugge stuurd, soms werden er aanwijzin gen gegeven, maar helpierendeel van de paviljoens kon zijn goedkeu ring wegdragen. „Tachtig procent was hartstikke goed. Er zitten echt prachtige paviljoens bij. Die van Kas Oosterhuis voor de provinicie Noord-Holland bijvoorbeeld, maar ook de Rabo Conference Hall is ont zettend mooi. Die is gemaakt van stro en leem, heel oorspronkelijk en tijdelijk, zoals in de bedoeling van de Floriade lag. Het enorme aantal in zendingen en de kwaliteit daarvan is indrukwekkend, de Floriade heeft echt de uitstraling van een wereld tentoonstelling." Roozen is er dan ook van overtuigd dat de bezoeker straks constant ge boeid blijft en steeds weer wordt verrast. „Het publiek moet zijn dag beëindigen met een enorme hoe veelheid indrukken. Het moet ge woon een ontzettend leuke dag wor den in de leukste tuin van Neder land. Dat geldt ook voor mij. Ik ga er ook van genieten."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 41