Netwerk in de fout over KLM-vlieger MEDIA Opmars der grijze garde Vreemde eend in het Vlaams Blok 'Niet eeuwig teren op Veronica-gevoeP Familie piloot wint proces tegen KRO ZDF viert Pasen met prins Claus hamburg - Het tweede Duitse televisienet ZDF toont op eerste paasdag een documentaire over prins Claus (18.15 uur). Het is het afscheidsprogramma van Reinhard Grindel, die voor de CDU in de politiek gaat. De prins, die wegens diverse ge zondheidsproblemen in het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam ligt, heeft zelf geen medewerking ver leend. Wel zijn oude interview fragmenten te zien en vraagge sprekken met mensen die hem hebben meegemaakt. Ook zijn er niet eerder vertoonde beel den van de prins te zien. Huis-aan-huisblad goed gelezen Apeldoorn - Huis-aan-huisbla den worden volgens uitgever Wegener goed gelezen. De uit gever van dergelijke periodie ken liet een onderzoek uitvoe ren naar het bereik, waardering, leesduur en lezersprofiel van dergelijke kranten. Wegener zegt donderdag dat 87 procent van de mensen huis-aan- huiskranten wel eens lezen. Het maakt niet uit hoe iemand is opgeleid, uit het onderzoek blij ken ze door een breed publiek bekeken te worden. Gemiddeld bladert de lezer 18,5 minuten in de huis-aan-huiskrant. Bekertopper live bij SBS 6 Amsterdam - SBS 6 zendt van avond vanaf 19.55 uur de halve finale in het toernooi om de Amstel Cup rechtstreeks uit. Die wedstrijd tussen Ajax 2 en FC Utrecht wordt afgewisseld met rechtstreekse beelden van de eerste divisie-wedstrijd RBC- Excelsior. vrijdag 29 MAART 2002 door Edward de Vries Lentsch Hilversum, laren - De uitzen ding van KRO's Netwerk over de ramp in 1957 met het KLM-toestel de Neutron gaat de omroep en de programmakers Sven Kockel- mann en Fons de Poel geld kos ten. Volgens de Amsterdamse rechtbank heeft Netwerk in 1999 ten onrechte de suggestie ge wekt dat gezagvoerder Rob de Roos uit Laren onder invloed van drank heeft gestunt. De crash in voormalig Nieuw- Guinea was met 58 doden de grootste vliegramp in de Neder landse luchtvaart, voor Tenerife. De rechtbank heeft na een an derhalf jaar durend proces de familie van de KLM-vlieger, on der wie de zoon, de weduwe en de broer van de gezagvoerder, in het gelijk gesteld. Kockelmann en De Poel moeten zelf 7.500 euro smartengeld betalen. De omroep is veroordeeld tot het betalen van juridische kosten die de familie heeft moeten ma ken, ongeveer 92.000 gulden (41.747 euro). Ook moet Net werk binnen vier weken een ge sproken rectificatie uitzenden. De rechtbank heeft veel kritiek op de handelwijze van Netwerk. De belangrijkste getuige voor geruchten over stuntvliegen en drankgebruik is barman Thijs- sen. Maar hij blijkt, zoals deze krant vlak na de uitzending al onthulde, op de avond van het vertrek helemaal niet te hebben gewerkt. In de reportage wordt via oude foto's van drinkend marinepersoneel en een voice- over de suggestie gewekt dat er drankgebruik in het spel was. Netwerk heeft in de ogen van de rechters 'onvoldoende diep gaand journalistiek onderzoek' gepleegd om de beweringen van Thijssen te checken. De rechtbank vindt het verwijt baar dat Netwerk ruim veertig jaar na de ramp niet de moeite heeft genomen om de dossiers van de Raad voor de Luchtvaart te bestuderen. 'Daartoe was te meer reden geweest omdat de KRO met de uitzending beoogde een mogelijk onvolledig onder zoek naar de ramp aan de kaak te stellen'. De uitzending vond vlak voor het begin van de par lementaire enquête naar de Bijl merramp plaats. In de uitzending kondigde PvdA-kamerlid Van Gijzel aan heropening van het onderzoek te vragen. Volgens de rechtbank baseerde Van Gijzel zich hierbij op onjuiste informatie over bar man Thijssen die hij van redac teur Kockelmann had gekregen. De Raad voor de Transportvei ligheid wees later heropening af, bij gebrek aan nieuwe feiten. De geruchten waren destijds al vol doende onderzocht. De rechtbank vindt dat de be langen van familie De Roos zwaarder wegen dan het recht op vrije meningsuiting van de KRO. Een ernstige beschuldi ging uitzenden is in bijzondere omstandigheden toelaatbaar vanwege het publieke belang. Maai" dan mag van programma makers worden verwacht dat ze de beschuldiging baseren op 'onderzoek dat aan de hoge ei sen van zorgvuldigheid voldoet'. Dat is, concluderen de rechters, 'hier niet het geval'. De nabestaanden van de veron gelukte gezagvoerder zijn heel blij met het oordeel. „Eindelijk gerechtigheid", zegt zoon Rob de Roos. Het is nog niet bekend of de KRO in hoger beroep gaat. „We beraden ons nog op de uit spraak", aldus een woordvoer ster. De zaak krijgt een vervolg. De familie heeft bij de Raad voor de Journalistiek een klacht ingediend tegen de programma makers. Advocaat Vreede: „We willen ook dat de vakbroeders van Kockelmann en De Poel een oordeel vellen." Het nieuwe Veronica afficheert zich als 'eigengereid en anders'. Op nostalgie bouw je immers geen multimediaal bedrijf. Onder aanvoe ring van voorzitter Willem van der Meer de Walcheren is de zender vanaf half april terug op televisie. „We willen het oude Veronica-ge- voel niet van ons afschudden, maar je kunt er ook niet eeuwig op blij ven teren." door Berrit de Lange Hilversum - „Bij een deel van de achterban zijn de nostalgische gevoelens over het Veronica van weleer nog erg aanwezig", zegt Willem van der Meer de Wal cheren (49), sinds september voorzitter van Veronica. „Daar moet je dan een beetje over dis cussiëren, iedereen beseft nu wel dat het echt noodzakelijk is om nieuwe wegen in te slaan." De preses praat nogal luchthar tig over de betrekkelijk korte pe riode waarin hij de voormalige jongerenzender weer aan tv- zendtijd heeft weten te helpen. Zijn voorganger Joop van der Reijden had niet alleen een be stuurlijke puinhoop achtergela ten, niemand gaf na het afket sen van de overeenkomst met SBS nog een stuiver voor de kansen op een terugkeer op te levisie. Half april, zo'n jaar nadat Vero nica haar plek binnen de Hol land Media Groep overdeed aan Yorin, begint de zender met 'try- outs' op het kanaal van mu ziekstation TMF. „We zien het als een soort oefening voor de echte start op 1 september". Om weer een plekje op een tv- zender te bemachtigen, is de vereniging Veronica een samen werking aangegaan met MTV Networks, moederbedrijf van MTV, TMF, Kindemet en Nicke lodeon (een leverancier van kin derprogramma's). Na het begin op TMF, zal Veronicia vanaf september een nieuw tv-kanaal delen met Kindemet, voor de kleinste kijkers, en Nickelodeon, voor kinderen tot ongeveer der tien jaar. Tegen de muur van het kantoor van de voorzitter staan affiches die de plannen moeten verbeel den. Op die zogenoemde 'moodboards' is de zendtijd die Veronica vanaf september hoopt te bemachtigen in drieën verdeeld: in de vooravond vanaf 18.00 uur een blok dat zich on der de werktitel Funbox richt op jongeren, om 20.00 uur gevolgd door een Magazine-blok voor vrouwen en tenslotte Inside Out, twee uur televisie voor de man. Na middernacht is er ruimte om nieuwe initiatieven uit te proberen, waarvoor bij voorbeeld een samenwerking is aangegaan met de filmacade mie. Met een marktaandeel van 2,5 h 3 procent, zou Van der Meer de Walcheren zeer tevreden zijn. „Maar tv is slechts een onder deel van het bedrijf. We hebben het Veronica-blad en zijn van plan de uitgeverij uit te bouwen met nieuwe titels, we bouwen Willem van der Meer de Walcheren wil met Veronica nieuwe wegen inslaan.Foto: GPD aan een evenementenpoot met een café-restaurant in Amster dam en een strandtent." Veronica wil zich ontwikkelen zich tot een multimediaal be drijf, de tv-programmering is ei genlijk een soort bladformule, met kleine korte blokken van hooguit zeven minuten met voor ieder wat wils op elk ge wenst tijdstip. „En andersom zou je natuurlijk een televisie programma weer kunnen verta len in een tijdschrift, waarin de onderwerpen verder worden uitgewerkt. En dan is er nog in ternet, waar je bijvoorbeeld een korte tv-soap kan uitbouwen volgens de wensen van de kij kers". De twee radiozenders, Kink FM en Veronica FM, hob belen een beetje achter die plannen aan, omdat het kabinet heeft besloten de veiling van fre quenties uit te stellen. Veronica is tegen dat besluit een gerech telijke procedure gestart. Voor MTV Networks is Veronica dankzij de multimediale aanpak een aantrekkelijke partner. „Hoewel MTV toch wel heel erg gericht is op televisie. Tijdschrif ten en radio vinden ze wel leuk, maar het is niet hun pakkie-an. TMF wil wel graag wat breder worden en een tijdschrift, dat ze ooit hebben geprobeerd, aan de formule toevoegen. Verder slaan de drie zenders de handen in een op het gebied van techniek, marketing en promotie. We stre ven op termijn, heel rustig aan, naar een volledige fusie." Boegbeelden De tv-programma's worden in eigen huis bedacht en gemaakt door Veronica's nieuwe produc tiebedrijf The Works. Ideeën die niet meteen aanslaan, worden niet na twee keer van de buis gehaald, verzekert de voorzitter. 'Plus magazine is vooral géén tuttenblad' door Monique Brandt bussum - Hoofdredacteur Mari anne ter Laak van het senioren maandblad Plus magazine be zocht onlangs een markering- congres. „Daar werd ik aange sproken door een marketeer, die me met oprechte verbazing vroeg of je wel een blad moet maken voor onze doelgroep. Ik heb maar één antwoord op zul ke vragen: kijk naar onze opla ge" Ter Laak, zelf een veertiger en sinds twee jaar hoofdredacteur van het blad voor ouderen, ver telt het verhaal niet zonder trots. Het blad is dan ook sinds enige maanden het grootste maandblad van Nederland. Met een betaalde oplage van 260.000 exemplaren heeft Plus Magazine de fakkel overgeno men van Readers Digest. Ge zien de demografische ontwik kelingen denkt Ter Laak dat de groei er voorlopig nog niet uit is. De grijze garde is immers groeiende. „Er zijn nu vijf mil joen senioren in Nederland, over 10 jaar zijn dat er 6 mil joen. Onze doelgroep blijft dus groeien. Er zal wel meer con currentie komen, maar we heb ben een stevige positie op de markt." In het 12-jarig bestaan van Plus Magazine, een loot aan de breed vertakte stam van de Franse uitgever Bayard Presse en de Belgische Roularta Media Group, heeft de concurrentie zich meermalen aangediend met een soortgelijk magazine. Alleen de Sanoma-uitgave Midi, dat vooral gericht is op vrou wen, lijkt een blijvertje. „Zowel uitgevers als marketeers heb ben een verkeerd beeld van de oudere generaties van tegen woordig", zo verklaart Ter Laak de koudwatervrees om zich op deze doelgroep te richten. De gretigheid om elke niche in de toch al overvolle tijdschrif tenmarkt te dichten, zie je im mers vooral in de jongere doel groepen. Ter Laak:Aan de ene kant worden senioren geïdeali seerd: ze zijn welvarend, heb ben tijd en geld te besteden. Aan de ander kant bestaat ook nog steeds dat beeld van trut tigheid, oubolligheid, oudjes achter de geraniums die zich afgeleefd op een zijspoor heb ben laten dirigeren. Geen groep dus waaraan te verdienen is met een tijdschrift." Dat vooroordeel heeft niets meer met de werkelijkheid te maken. Tuurlijk, authentieke bejaarden bestaan nog steeds, ook in het abonneebestand van Plus Magazine. Maar Plus is er ook voor de actieve met 'vlie gende vaandel, slaande trom- ouderen', de krasse knarren die betrokken zijn bij de ontwikke lingen in de samenleving, aldus de hoofdredacteur. Anders dan Midi is Plus Magazine ook be stemd voor mannen; zij maken ongeveer een derde uit van het lezersbestand. Plus richt zich nadrukkelijk niet op een be paalde leeftijdgroep, maar op de lezer 'in de derde levensfa se'. „Die fase start voor ieder mens op een ander moment. De ene lezer voelt die aanbre ken als het laatste kind de deur uit is, de ander als de hypo- 08 00 „Er zijn nu vijf miljoen senioren in Nederland, over 10 jaar zijn dat er 6 miljoen. Onze doelgroep blijfll dus groeien. Er zal wel meer concurrentie komen, maar we hebben een stevige positie op de markt,' zegt Marianne ter Laak. Foto: GPD Mes irosj theek is afbetaald of als het eer ste kleinkind wordt geboren." De achterban van Plus Magazi ne is zeer divers, zegt de hoofd redacteur. „Behalve de stille ge neratie, zeg maar de wat meer traditionele ouderen tussen de 60 en 70 jaar, hebben we ook de babyboomers van 55,60 jaar die de woelige zestiger jaren hebben meegemaakt. Zij staan op veel punten heel anders in het leven dan die eerste groep. Als redactie moet je voortdu rend alert blijven om die ver schillende lezersgroepen te be dienen. Dat betekent: mee ver anderen met je lezers. Concreet betekent dat dat we veel hedo- nistischer en consumentgerich- ter zijn geworden. Moderepor tages, verhalen over seksuali teit, opinieverhalen, je zag ze een jaar of tien geleden niet of nauwelijks." De belangrijkste pijlers van het blad zijn gezondheid, juridisch- financiële informatie, reizen en mens en samenleving. Zo zijn er artikelen over seks na 40 jaar huwelijk, reisverhalen, informa tieve stukken over letselschade, bankieren en de belastingaan gifte, maar ook een verhaal over mensen wier leven ingrijpend is veranderd door dramatische persoonlijke gebeurtenissen. De lezers zijn erg betrokken, al dus de hoofdredacteur. „Elke spelfout wordt meteen aange vochten, elke slordigheid afge straft, maar er komen ook veel brieven op de persoonlijke ver halen in het blad. En laatst kreeg ik een brief van twee d Wiuj mes die informeerden naar c~ coverbeleid. Zo maar, omdal dat interessant vonden. Dat zouden jongere lezers niet si doen." Over de covers gesproken, d£t daarop afgebeelde dames 01 doorgaans aanzienlijk jongeft dan de doorsnee lezer. „Wij nen wat onze lezers graag in spiegel zien", aldus Ter Laak Het blad heeft in september een lichte gedaanteverwisse ondergaan: het oogt frisser e brutaler en zeker niet ouboll „Wij zijn geen tuttenblad, en tegen die stigmatisering blij\ we knokken. Misschien dat 1 woord senior daardoor ooit klank krijgt van een compli ment." Intrigerend portret van Turks vrouwelijk lid van extreem-rechtse partij GEKNIPT QTagi .flhnsl Heu itterl Ier V ing dir er :hrei der Hilversum - „Ik ben bij het Vlaams Blok en da's heel tof', zegt de Turkse Belkiz Sogutlu in een onvervalst Vlaams dialect. Op haar uiterlijk na is van haar afkomst niets te merken. Ze wei gert Turks te spreken en noemt zichzelf nadrukkelijk een Belgi sche vrouw. De documentaire Voor het blok probeert duidelijk te maken wat deze vrouw in de armen van het Vlaams Blok dreef. Daartoe volgde filmmaakster Meral Uslu de in Antwerpen wonende Sogutlu bijna anderhalf jaar. Dat leverde een intrigerend docu ment op. Samen met negen an dere documentaires vormt Voor het blok de nieuwe tiendelige serie De Gekleurde Waarheid van de NPS. In elk van de docu mentaires staat het thema 'ver raad' centraal. Voor ze zich bij het Blok aan sloot heeft Sogutlu heel wat doorstaan. Ze werd uitgehuwe lijkt aan een man die ze niet kende en absoluut niet mocht. In de vijf jaar dat ze getrouwd was ervoer ze de geslachtsge meenschap met haar man als verkrachting. Toen ze wilde scheiden, werd ze door haar fa milie ontvoerd en haar eerste kind werd afgepakt. Ondertus sen heeft Belkiz hem al tien jaar niet meer gezien. In de documentaire wordt dui delijk dat Sogutlu zelf vooral op zoek is naar een nieuwe familie die haar wel accepteert. Die fa milie vindt ze in de vorm van het Vlaams Blok. De documen taire begint met een bijeen komst van de extreem-rechtse partij, vlak na de verkiezingsze ge in Antwerpen. In de zaal met vooral veel blanke mannen van middelbare leeftijd is Belkiz Sogutlu duidelijk een vreemde eend in de bijt. Na de toespraak van voorman Philip de Winter applaudisseert ze echter nog harder dan de gemiddelde blan ke aanhang doet. Hoewel Philip de Winter haar met zoenen op de wang verwel komt, wordt Belkiz niet door alle leden van zijn partij gewaar deerd. Tijdens een demonstratie in de straten van Antwerpen roept Sogutlu om het hardst de leus 'Eigen volk eerst'. De au tochtone Vlaamse vrouw die naast haar hetzelfde staat te schreeuwen, staart Sogutlu toch enigszins bevreemd aan. Uslu wisselt in de documentaire steeds beelden uit het huisleven van Sogutlu af met beelden van bijeenkomsten van de partij. Op de beelden in haar huis is Sogutlu te zien met haar tweede zoontje, waar ze uitsluitend Vlaams mee spreekt, hij kent De Turkse Belkiz Sogutlu woont een bijeenkomst van het Vlaams Blok in Antwerpen bij. Foto: NPS geen woord Turks. Voor Meral Uslu was dat erg be vreemdend. „Ik spreek met mijn researcher vaak een mengel moes van Turks en Nederlands. Toen ik dat bij Belkiz thuis deed kreeg ik meteen commentaar." Gaandeweg de documentaire raakte Uslu persoonlijk betrok ken bij haar onderwerp. „Belkiz was misschien wat gefascineerd door mij. Ze zag iemand die uit dezelfde streek in Turkije kwam die heel vrij was en toch nog contact heeft met haar familie. Zij wou denk ik weten hoe dat kon. Ze heeft ook een weekend bij mij geslapen, om te kijken hoe ik leefde." Meral Uslu besloot uiteindelijk om contact met de familie van Sogutlu te zoeken. Die directe inmenging zorgde voor een om slag in het leven van Belkiz Sogutlu. In de documentaire komt die omslag totaal onver wacht. Na een aankondiging dat er negen maanden verstreken zijn, spreekt Sogutlu ineens Turks tegen haar zoontje en heeft ze het Vlaams Blok verla ten. Ze hoopt op hereniging met haar familie. Uiteindelijk blijkt die hoop tevergeefs. Ze is alleen welkom als ze toegeeft dat ze fout heeft gehandeld. Iets waar ze zich door haar trots niet toe kan zetten. En daarmee eindigt de documentaire vrij abrupt. Ondanks haar persoonlijke in breng kwam de omslag ook voor Meral Uslu als een plotselinge gebeurtenis. Daarom heeft ze ervoor gekozen de omslag slechts kort toe te lichten in de documentaire. Uslu vindt niet dat ze een grens overschreed door zich als filmster persoon lijk met het onderwerp bezig te houden. Ze ziet het eerder als een plicht:Als je op straat ie mand ziet struikelen, dan ga je toch niet door staan filmen hoe die valt, dan vang je hem toch op?" Niek Idema Voor het Blok is vanavond te zien bij de NPS op Nederland 3 om 20.00 uur. Ik begrijp niets van John de Mol. Waarom kan hij nooit eens rus tig aan doen? Waar haalt hij die waanzinnige motivatie van daan? Dat onwaarschijnlijke enthousiasme vooreen nieuw idee? Die bijna kinderlijke blij heid als het lukt, als het werkt, als het verkocht wordt, als het scoort? Slechts vast staat dat het geheim van John de Mol niet schuilt in een trucje met een pen. Bert van der Veer in VARA TV- Magazine over John de Mol Sinds enkele weken kijk ik an ders naar het RTL-nieuws. Als Loretta Schrijver bloedserieus bericht over roerige verkiezingen en ernstige ongelukken, kan ik niet anders dan me afvragen of onder de nieuwsdesk haar witte ratje zich veilig heeft verschanst in een van haar warme broek zakken. Komt door het pro gramma TV7, waarin Loretta de rol heeft van Loretta Schrijver. Redacteur Eveline Helmink in NCRV gids over RTL's nieuws lezer Ik wil het publiek graag amuse ren en ik vind het leuk om in de huid van een ander te kruipen. Maar naarmate ik meer levens ervaring in mijn rugzak heb, be gint langzaam de interesse te rijpen om op het toneel ook naar het serieuze werk uit te kij ken. Natuurlijk ben ik blij met mijn reputatie als comédienne. Maar ik sluit niet uit dat ik eens Simone Kleinsma Foto: Ton Kastermans een andere kant in me wil ver kennen. Simone Kleinsma aan het woord in TROS-Kompas Hij is een diplomaat, maar kan tegelijkertijd zeer duidelijk zijn. Hij heeft een visie en kan een sfeer creëren waarin mensen willen samenwerken. Als je zo iemand kunt krijgen voor zo'n klotebaan, moet je hem wel een beetje de ruimte geven. Het gaat om zaken als originaliteit, ver nuft en snelheid. Matthijs heeft de kwaliteiten om dat te verster ken. Felix Rottenberg in VPRO-P W over de nieuwe net-coördiivadi<: Voor de uitdrukking riooljof ops nalistiek haal ik mijn neus f nac Onzin. Of ik principes heb?W tuurlijk heb ik principes! IklQon moet 's nachts rustig kunne|>rog slapen. Ik heb een geweten! f-00 moet me voor mezelf kunni verantwoorden, maar ook i> mijn vrouw, mijn gezin, dal alleen maar dingen doe, du verantwoord vind. Henk van der Meyden bei van alles in KRO Studio M 'Ml. .00 in. 1 Ie sti legic

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 18