GELOOF SAMENLEVING Christelijk Gereformeerde Kerk Alphen stuurt aan op breuk 'Als een dompteur in een dierentuin' Ook man kent z'n hormonale ups and downs Hollandse tulpen naar Vaticaan Nooit meer kleffe diepvries-aardappelS Rol van kerk bij morele vragen is niet zo groot WETENSCHAP Studie: Weefsel kweken met stamcellen mogelijlP Boeddhisme op Goede Vrijdag leiden - Is er een verband tus sen Goede Vrijdag en het boed dhisme? Wat is het verband tussen zen en de stichter van het boeddhisme? Hoe heeft het boeddhisme zich ontwikkeld en wat betekent dit voor ons? Deze en andere vragen probeert Pe ter van Hoofd, boeddholoog en filosoof, vrijdag te beantwoor den tijdens de lezing 'Dhana, Chan, Zen'. De toegangsprijs voor de lezing, die om 20.00 uur begint in het Leidse Suiren-Ji Zen-centrum aan de Hoge- woerd 162, bedraagt 3,50 euro. Informatie: 0715120051. Priester vast wegens misbruik walenstadt - Een 63-jarige rooms-katholieke priester in het Zwitserse Walenstadt is ge arresteerd op verdenking van seksueel misbruik van kinde ren. Het hoofd van de plaatse lijke kerkenraad, Herbert Hobi, heeft dit bekendgemaakt. Hobi zei dat hij de kerkgangers zon dag na de dienst een bisschop pelijke brief had voorgelezen waarin was meegedeeld dat het ontslag van de priester, Alois Fritschi, was aanvaard. De poli tie van het kanton St. Gallen heeft Fritschi op 12 maart aan gehouden. woensdag 27 MAART 2002 alphen aan den rijn - Als het aan de kerken raad van de Christelijke Gereformeerde Kerk in Alphen aan den Rijn ligt, stapt de gemeente uit het landelijke kerkverband van de Christe lijke Gereformeerde Kerken. Het besluit van de kerkenraad wordt nog besproken met de ge meente. Dat gebeurt op 3 april. Het besluit te breken met het landelijke kerk verband volgde op het bezwaar tegen de pre diking van hun dominee E. Hakvoort, dat en kele gemeenteleden aantekenden bij de classis 's-Gravenhage. De classis heeft deze bezwaren volgens de kerkenraad overgenomen en uitge sproken dat er voor de prediking van Hakvoort geen plaats is in de Christelijke Gereformeerde Kerken. Scriba dominee G. Drayer van de classis be vestigt de bezwaren van gemeenteleden. Maar volgens Drayer is er geen sprake van, dat de classis de prediking heeft afgekeurd. Drayer: „De kerkenraad heeft zich achter de predikant geschaard. De classis heeft daarom aan de ker kenraad gevraagd uitleg te geven over de visie op het verbond en de implicaties hiervan voor de prediking." Ondertussen beraadt de classis zich op stap pen, nu de kerkenraad afgelopen zondag aan de gemeente meedeelde te hebben besloten tot een breuk met het landelijk kerkverband. Overigens voegt Drayer eraan toe, dat volgens de kerkorde van de Christelijke Gereformeerde Kerken een breuk met het kerkverband pas van kracht wordt na ruggespraak met de ge meente. „Daarna kan een kerkverband er niet veel meer aan doen om de gemeente voor het kerkverband te behouden." Op 25 april be spreekt de classisvergadering de Alphense si tuatie verder. De gemeente die huist in de Opstandingskerk wordt voorlopig voortgezet als Vrije Christelij ke Gereformeerde Kerk. Alle ambtsdragers blij ven aan. Volgens tweede voorzitter W.P.D. Es- veld van de kerkenraad te Alphen is het niet de bedoeling dat de gemeente een vrije gemeente blijft. Of de gemeente aansluiting zal zoeken bij de Gereformeerde Gemeenten, wil Esveld niet zeggen. Hij vindt het prematuur op dit moment de vraag te stellen bij welk kerkver band de gemeente zich mogelijk zal aanslui ten. Kerkrechtdeskundige prof. dr. H.J. Selderhuis vindt het triest dat de kerkenraad van Alphen op deze manier handelt. „Ik vind niet dati kerkenraad een goede houding aanneem, ze om deze reden besluit uit het kerl weg te gaan. Eerst zou er meer heldi moeten komen over de uitspraak van de sis. Bovendien hebben wij met elkaar sproken, dat je naar de particuliere kimt gaan wanneer je het niet eens bent een uitspraak van de classis." Ds. E. Hakvoort wil niets zeggen over de zwaren die gemeenteleden hebben tegen; prediking of over het besluit van de raad om te breken met het kerkverband. kampen - Voor gelovigen speelt de kerk slechts een bescheiden rol bij de persoonlijke oordeels vorming over ethische vraag stukken. De kerk is voor zowel kerkleden als predikanten voor al een plek voor moreel overleg. Maar ze vinden wel dat de kerk op ethisch gebied duidelijk haar stem moet laten horen. Dat blijkt uit een onderzoek van ethici en praktisch theologen van de Theologische Universi teit Kampen. Ze analyseren de resultaten in het boek 'Profeten van de ronde tafel'. Het onder zoek onder driehonderd ge meenteleden en 150 predikan ten van gereformeerde en Sa- men-op-Wegkerken geeft vol gens de onderzoekers een be trouwbaar beeld van het 'morele huishoudboekje' van kerkmen sen. lisse - Als op Paasmorgen Paus Johannes Paulus II weer het Ur- bi et Orbi (stad en land) uit spreekt, zitten veel Nederlan ders op het puntje van hun stoel om de kerkvader weer een keer 'Kelukkig Paasen' of 'Bedank voor die blóemen' te horen zeg gen. Dat laatste hebben ze dan te danken aan Niek van der Voort uit Leiden. Hij en zijn broer staan al sinds 1985 garant voor de bloemenzee rond de Sint Pieterskerk in Rome. Giste ren werden de vrachtwagens in geladen om af te reizen naar het Vaticaan. Charles van der Voort is er na al die jaren nog steeds trots op. „Behalve dat het een eer is dat we dit mogen doen, is het mee genomen dat heel veel mensen de Nederlandse bloemen zien. Het is een prachtige promotie voor het vak. Alle buitenlandse omroepers op televisie melden dat de bloemen uit Nederland komen." Het assortiment is door de jaren heen steeds groter geworden, aldus Van der Voort. „Vorig jaar was het oranje blauw en geel, dit jaar is het gemengd, en volgend jaar hoop ik alles in De bloemen voor het Urbi et Orbi worden op de vrachtwagen gere den. Foto: Mark Lamers Humanist Cliteur en moslima Kassie in discussie in het Filosofisch Café het geel te doen." Na afloop van de paasplechtig- heden gaan de bloemen niet op de Pauselijke composthoop. De bollen worden in het najaar weer in de grond gezet en dan komen ze weer naar boven in de tuinen van het Vaticaan. door Ilse Keuenhof leiden - Het is doodstil in brasse rie de Kroon. Ieders aandacht gaat uit naar het drietal achter de tafel. Humanist Paul Cliteur en moslima Fusia Kassie gingen gis teravond in het filosofisch café in discussie over hun levensovertui gingen. Discussieleidster Jos Del- noij probeert de stemming erin te houden, en terwijl Kassie haar best doet de islam te verdedigen, vervalt Cliteur in lange monolo gen. Die komen er keer op keer op uit dat het humanisme het grootste goed is. Als humanist ben ik voor een scheiding van godsdienst en moraal. Ik ben zelf niet onge voelig voor het geloof, maar het gaat vaak verkeerd wanneer godsdienst als grondslag voor de moraal wordt genomen." De toon is gezet voor de avond, waarin Cliteur probeert Kassie aan zijn humanistische kant te krijgen. Een toeschouwer vraagt zich af of Cliteur zegt dat we ons dus niet moeten onderwerpen aan een religie. „Zegt u: wees niet godsdienstig?" „Ja dat klopt", antwoord Cliteur nu heel compact. Terwijl enkele late bezoekers de laatste stoelen in de brasserie bezetten, vertelt Kassie hoe ze opgroeide in Marokko en nu al weer dertien jaar als moslima in Nederland leeft. „Ik bid vijf keer per dag. Ik heb me nooit ver diept in andere religies dan de islam, hoewel de koran dit wel voorschrijft. Mocht ik willen ver anderen van godsdienst dan moet ik wel heel sterk in mijn schoenen staan. Waarschijnlijk word ik dan verstoten." Het is duidelijk dat Cliteur niet snapt wat iemand bezielt om een godsdienst aan te hangen waarvan de naam 'onderwer ping' betekent. „Onderwerping waaraan dan? Aan God? Aan de leefregels van de koran? Als Fu sia de regels uit de koran inter preteert als suggesties, is ze ei genlijk een humanist." Kassie kan of wil niet echt op boksen tegen de wat populisti sche uitsmijters van Cliteur. „Van een moslim wordt niet verwacht dat hij de koran bekri tiseert", legt Kassie uit. „Ik doe dat wel, maar daardoor ben ik niet minder moslim." En daar ziet Cliteur weer een opening: „Voor een gelovige is datgene wat God van je vraagt het goede. Toch ga jij schiften in de heilige geschriften. Als de autonomie van de moraal steeds belangrij ker wordt, staat de godsdienst op een hellend vlak." Dan mengt het barmeisje zich in de discussie. Over de biertap hangend vraag ze zich af hoe cultuur en religie zich verhou den. Kassie springt in: „Het is waar datje heel erg goed moet kijken naar wat nog cultuur is en wat religie." Een weer ziet Cliteur zijn kans tot bekering: „Is het dan niet zo, dat je alles wat je goed vindt verzamelt en het islam noemt?" „Is geloof niet gebaseerd op angst", gooit een andere toe schouwer een volgende vraag in de kring.Als vreselijke dingen gebeuren dan heb je wel hoop op onsterfelijkheid", neemt Cli teur het antwoord op zich. „En godsdienst en onsterfelijkheid zijn altijd in één pakket ver kocht. Als humanist kan ik best tegen de hoop op onsterfelijk heid aanschurken, zonder te ge loven in een God. Ik geloof dat het humanisme helpt om onze samenleving van een barbaarse tot een leefbare te maken. Als het temmen van een dier." „Hebt u dan nu het idee", pikt de pientere kaartjesverkoper op, Paul Cliteui (rechts): J "nc]h humanist In (,0Ol ik best tegi m de hoop op g j« onsterfelijk heid aan schurken 20 der te geloi g in een God. sch Foto: Mark mers „dat u een dier aan het temn bent?" „Ja", antwoordt Cliteu A met een lach, „als een domp teur in een dierentuin." Nadat de zaal is uitgelachen licht de hoogleraar zijn ant woord toe. „Ik denk inderdaa dat het humanisme zich moa bezighouden met de cultiveri n van de samenleving. Maarwa int"1( betreft het temmen: ik temji n va net zo goed als jullie mij." De ?'er' discussie waarin Cliteur zijn 9 r; cussiegenote in de verdedigi Dn? drong, is tot een einde geko men. De uitgedroogde toel ders storten zich op de bar. schien wel om de ietwat smaak die het debat achti weg te spoelen met een tel 2 tl d in d ikt (ple D(R "ver ran' tijfel k ana der. n d nbi ngo: npt :eer m h nte lord iren ont nog door Henk Hellema Feyenoord tegen PSV. Vorige week donderdagavond voor de UEFA Cup in de Kuip. Bij de Rot terdammers kan de bloedspiegel van het mannelijk geslachtshor moon testosteron wel eens een stuk hoger liggen dan toen ze in Eindhoven speelden. Een thuis wedstrijd jaagt de productie van het hormoon omhoog, meldden Engelse onderzoekers vorige week op een congres in Black pool. Bij voetballers in de Engelse Pre mier League maten ze in het speeksel het testosterongehalte een uur vóór een thuiswedstrijd en vóór een uitwedstrijd. Vóór een thuiswedstrijd bleek het tes tosterongehalte gemiddeld 40 procent hoger te liggen dan vóór een uitwedstrijd. Het hoogst bij de doelverdediger. Bovendien bleek het hormoongehalte nog verder omhoog gestuwd te wor den, wanneer de tegenstander een echte rivaal was. Het is nog wel iets anders of NEC of Ajax in de Kuip op bezoek komt. Ajax zal de mannelijke hormonen bij de Rotterdammers sterker om hoog jagen. De bevinding staat niet op zich zelf. Enkele jaren geleden be weerde een Italiaanse arts, dat een hoger testosterongehalte goed was voor mensen die een zekere agressie in hun spel moesten leggen. Het heeft met dominantie en territoriumge drag te maken, en daar heeft het hormoon grote invloed op. Ove rigens zie je soortgelijk gedrag ook bij vrouwen, die via doping of als gevolg van een tumor een verhoogde testosteronspiegel in het bloed hebben, zegt dr. H. Koppeschaar, als intemist-en- docrinoloog verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht. „Deze vrouwen zijn Een risicowedstrijd jaagt de testosteronspiegel bij mannelijke supporters flink op. Foto: AP/Aris Messinis duidelijk agressiever." Het geslachtshormoon testoste ron bepaalt het mannelijke in ons uiterlijk, maar zit, zo schre ven Koppeschaar en zijn collega dr.J. Thijssen al eerder, ook tus sen de oren. Het stuurt het sek suele gedrag, maar niet alleen dat. De hoogte van de testos teronspiegel, of eerder sterke schommelingen daarin, zouden ook van invloed op 's mans stemmingen zijn. Ook de man zou zijn hormonale ups and downs hebben. Bij dieren is daar al het nodige onderzoek naar gedaan. Ram men, maar ook mannelijke her ten en olifanten veranderen na de bronst, wanneer hun testos teronspiegel sterk daalt, van macho's in nerveuze, onhandel bare, soms teruggetrokken die ren, aldus de Engelse onderzoe ker Gerald Lincoln. Het irritable male syndrome heeft hij dat ge noemd. Bestaat dat ook bij de mens? Heeft een daling van het mannelijk geslachtshormoon bij mannen eenzelfde uitwerking? Lincoln denkt van wel. Koppeschaar kent de term irri table male syndrome niet, maar het zou hem niet verbazen, als iets dergelijks ook bij de mens optreedt. „Ik denk, dat dit syn droom gezien moet worden als de mannelijke tegenhanger van het klachtenpatroon bij vrou wen rond de menopauze. Man nen worden humeurig en op standig, omdat ze door de hor- moonafname bepaalde dingen niet meer kunnen en zich daar niet bij neerleggen. Ze zijn eer der moe, hun spierkracht en uit houdingsvermogen nemen af, ze nemen minder initiatief en hun zin in seks wordt minder. En daar hebben sommige man nen het heel moeilijk mee. Een verschil met andere zoogdieren is wel, dat een afname van het testosterongehalte bij de mens meestal geleidelijk gebeurt." new york/ap - Onderzoekers van de universiteit van Texas hebben aanwijzingen gevonden dat stamcellen die circuleren in het bloed uit kunnen groeien tot onder meer lever- en huidcel len. Het onderzoek versterkt het geloof van wetenschappers dat stamcellen in de toekomst een belangrijke rol kunnen spelen bij de behandeling van ziektes en het kweken van weefsel. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het New England Journal of Medk Het door het Anderson instil voor kankerbestrijding van universiteit van Texas uitgev maai de onderzoek toont aan stamcellen die in het voorkomen, net als stamal die in beenmerg zitten, de tentie hebben om uit te gro van tot verschillende soorten w één a sel. Lang is aangenomen da leen de veel moeilijker te ren stamcellen in het beenni seerc die mogelijkheid hebben. door Henk Hellema bedford - Onderzoekers van het Unilever-laboratorium in Bed ford, Engeland, zijn er via gene tische modificatie in geslaagd aardappelen een zetmeel te la ten produceren, dat vijfmaal in gevroren en weer ontdooid kan worden zonder zijn stevigheid en samenhang te verliezen. De Engelsen hebben dit resul taat bereikt door in de aardap pel genen (stukjes DNA) in te bouwen, die een drietal enzy men verhinderen hun werk te doen. Door deze ingrepen in het erfelijke materiaal verandert de samenstelling van het aardap pelzetmeel. Normaal bestaat dit uit een mengsel van amylose en amylopectine. Amylose is opge bouwd uit lange ketens glucose- moleculen zonder vertakkingen, het amylopectine is een stuk korter en bezit wel veel zijtak ken. Wanneer dit zetmeel wordt ingevroren en weer ontdooid, ontstaat er een scheiding tussen een waterig en meer vast deel, waardoor het zetmeel zijn sa- van h theG menhang en stevigheid verliesc' De Engelsen hebben nu viaj netische modificatie een aan appel geproduceerd, schrijw ze in Nature Biotechnology, geen amylose meer bevat. 1 zo samengestelde aardappel! JJ10 meel blijkt bij invriezen env w ontdooien veel langer zijn a sistentie te bewaren. Toch is is niet waarschijnlijk dat pro ducten met een dergelijk zei meel op korte termijn in de schappen van de supermarH Uggen Een grotere bestendigheid te j. invriezen en weer ontdooien u Uivuttcil C»1 VVLL1 UUIUUUIU' j, lijkt vooral van betekenis va :,Uat de handel, niet voor de huis JC 11UU vrouw of -man. „Levensmid -er len moet je hooguit éénmaal nBcl vriezen," aldus een medewn Jrjjj ster van het Voedingscentra "5 Den Haag. „Meerdere malei vriezen en ontdooien is af te den. Door deze procedure neemt de kans op bacterie derf toe. De ontdooide sul tie wordt altijd wateriger, door het een betere voeding dem voor bacteriën wordt" Hijs vene scha (Bloe Histr welc perc grote Arthi dure; hem hoen Tolla aardi Hete j5 de be m heeft De dt zijn si aend tekst ierf, iwie inde irkn Noors :cl tetzel libeli iaylo vanT da op

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14