Theaterdrieluik regio in de maak KUNST CULTUUR Nederlandse diskjockey Tiësto grijpt naast DanceStar Award h Pinter zitje dicht op de huiis heel R7 Memorabele Macbeth van Rijnlands rf{[ Kunstballon =TLmogelijk mee te leven et 'Kathak-Roopmati' euw boek Tartt rst in Nederland haag - Uitgeverij De Bezige ïeeft de wereldpremière van kleine vriend', de nieuwe t an van Donna Tartt ver ven. Haar langverwachte ede roman verschijnt in Ne- and op 15 september, een nd eerder dan waar ook ter f eld. De Amerikaanse en En- b edities van 'The Little nd' liggen op 15 oktober in vinkei. Tartts debuutroman verborgen geschiedenis', tien jaar geleden verscheen, een van de literaire sensa- van de jaren '90. arinettiste naar 3 incours Berlijn h haag - Nederland heeft een o j nettiste als vertegenwoor- ter tijdens het Eurovisie pe cours voor Jonge Musici op ijk mi in Berlijn. Fleur Bouwer >eri werd gisteravond daar- geselecteerd tijdens de na- tie voorronde in het Ko- lijk Conservatorium in Den rer fi tst ',>e speelt op ts« ck Werchter og i- chter - De Nederlandse in- 2rd g op het Belgische Rock df hter bestaat dit jaar uit Ka- t p Within Temptation. De td jse rockband Kane staat n lag 30 juni op het hoofdpo- •tki j. Within Temptation, be- a Ivan de hit 'Ice Queen', lag eerder. Andere namen rtui ijn toegevoegd aan het duchtfestival dat op 28, 29 juni wordt gehouden, zijn r meer Faithless, Nelly ido, Air, Morcheeba, ichop en Green Velvet. dinsdag 26 MAART 2002 Miami beach/gpd - Dj Tiësto heeft het niet gehaald. De Bredase diskjockey Tijs Verwest, die was genomineerd voor de eerste Amerikaanse DanceStar Award als Best International DJ, moest gisteravond in het Jackie Glea- son Theater in Miami Beach Paul Oa- kenfold voor zich laten. Verwest reageerde nuchter op de uit slag: „Het is nog te vroeg voor mij, ik ben hier in Amerika nog een nieuwko mer. Maar weet je, volgend jaar komt het vast wél goed." „It was a tough competition", voegde Tiësto's mana ger in Amerika, Neil DeGuzman, er aan toe. De dj's aan de top zijn qua creativiteit, techniek en publieke belangstelling aan elkaar gewaagd. Verwest moest het als relatieve nieuwkomer opne men tegen in de VS ongehoord popu laire deejays als Timo Maas, Laurent Gamier, Paul van Dyk, Sasha, de uit eindelijke winnaar Paul Oakenfold en Carl Cox. Toch had de Bredanaar wel degelijk kans op het winnen van de eervolle ti tel, onder meer omdat zijn naam bo venaan staat op de website www.thedjlist.com. Dat wil zeggen dat de meeste sitebezoekers informatie opvragen over Tiësto. Aangezien de DanceStar Awards gebaseerd zijn op het aantal via internet uitgebrachte stemmen, was het niet vreemd ge weest als Tiësto het erepodium had mogen betreden. Daarnaast is Verwest vorig jaar uitgeroepen tot de beste deejay van Nederland en door de En gelse pers vervolgens tot de nummer zes van de wereld. Verder had hij twee toptien-hits in Amerika en heeft hij sindsdien de status van popster. De danceprijzen werden twee jaar ge leden voor het eerst uitgereikt in En geland. Gezien de enorme opkomst van dance in de VS, besloot organisa tor Andy Ruffel het evenement te kop pelen aan de jaarlijkse Winter Music Conference (WMC), een festival met 108 danceparties in Miami. Verwest zal nog twee optredens op de WMC geven, waaronder een in Space, de beste danceclub van de VS. tterdam krijgt arafestival irdam - In Rotterdam t gewerkt aan de voorbe- ïg van een groot opera- 7 z al. Een festival van onge- een maand waarin een [aa, d grote nationale en inter- au nale operaproducties te kaa zal zijn voor een breed pu- en dat aangevuld wordt je c 'erschillende kleinere mu- ïeaterproducties voor een gespecialiseerd publiek, het doel voor de langere jn van het initiatief 'Opera 5Q0 tterdam'. Het festival moet ecje de eerste keer in 2005 wor- lakt ehouden. »t" iagse theaters niet veilig' De theaters aan het n Den Haag hebben geld om gevaarlijke situaties jrkomen. Vijf miljoen euro om lig om verouderde com- ?eP' catiesystemen, brandalar- en vluchtwegen te ver- ren in De Dr. Anton Phi- al en het Lucent Dansthe- )at blijkt uit een rapport e gemeente Den Haag, dat 8 inds begin dit jaar ligt. De ren van het Residentie Or- aar': n het Nederlands Dans ^er hebben nu een harten- hetgestuUrd aan cultuurwet- er Engering, omdat een 8®) e op het rapport uitblijft. :rPa' ns een woordvoerder van )e kest moet de gemeente de aa8! twoordelijkheid voor het °lSe restaan van de theaters 'e re h nemen, twef theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Macbeth van Shakespeare door het Rijnlands Lyceum. Regie: Herma Gerringa en Cees van Damme. Muzikale leiding: Gerwin van der Werf. Gezien: 25/3, Rijnlands Lyceum, Oegstgeest. Nog te zien aldaar: 26 en 27/3. Tweetalig is de 'Macbeth' van het Rijnlands Lyceum, en dat past Shakespeares 'Scottish play'. Maar een nog opvallender vondst is de muziek. Het stuk wordt begeleid door een keur aan goedgekozen stukken, van popsongs tot serieus klassiek, naar het procédé van de 'Sin- ging Detective' en 'Moulin Rou ge'. Welsprekende muziek, die de handeling aanvult en becom mentarieert en het stuk vaart en spanning geeft. Dat begint al met een luguber stukje 'Introitus' uit het Requi em van Mozart, direct gevolgd door 'It's raining men' van The Weather Girls. Op dat nummer doen de Weird Sisters hun spec taculaire intrede, gehuld in zwarte speelpakjes met een rode staart en dito glitterjasjes. Stephanie de Graaf, Nienke Bruin en Lauran Dunn kruipen uit hun rode, doorschijnende zuilen van stof en maken van de griezelige samenspraak van de heksen een performance van ni veau. Ze blijven het hele stuk lang een dominante rol vervullen, ver dwijnen eigenlijk nooit van het toneel, maar oefenen hun kwa de krachten zeer zichtbaar uit. Het is zonneklaar dat alle moord en doodslag op de Schotse hei op hun conto moet worden ge schreven. Dit addergebroed steekt in elk geval heel duidelijk Lady Macbeth aan. Susanne Kiemel speelt haar krachtig en weloverwogen, koninklijk fier en alleen de haar ontsnappende sis- en blaasgeluidjes laten haar ware aard zien. Die helse kant is het ene facet van het stuk; angst en twijfel de andere. Dat aspect wordt het meest naar voren gehaald door Marco Marelli als de weifelende Macbeth, die nu en dan, zijns ondanks, een gruweldaad pleegt. De overgangen tussen beide sferen worden knap ge maakt. Voor de aankleding is al les uit de kast gehaald, de kos tuums zijn overdonderend, het licht is bijzonder effectief en de regie precies, met oog voor geestige details. Het Rijnlands Lyceum maakt met grote geba ren een memorabele 'Macbeth'. theater recensie Maarten Baanders telling: 'Kathak-Roopmati' door laharaj Kalashram Dancers. ;n: 25/3, Leidse Schouwburg. 3R in India Hindoes en elkaar afslachten, de groep van Birju Maha- verhaal van Roopmati, de die dankzij religieuze te lgen de liefde niet kan in en een eind aan haar laakt. Birju Maharaj staat ijn kathak-dans in een noude traditie en het is dat met deze voorstelling loven de tijd verheven iverper wordt gericht op denkelijke religieuze on- agzaamheid die onze tijd tert. ti is de verblindend dochter van de hindoe- Dan Singh. Ze wordt ver- Hl p de moslimprins Baz Ba- g Haar vader probeert de H inde liefde die tussen de ontstaat te verijdelen en irt Baz Bahadur de oor aar de laatste wint en ge- n het bedwelmend mooie zijn met Roomati. Hij 2 ^aar echter kwijt aan de Adam Shah, die haar en tot zijn vrouw wil J elangrijk de les ook is die verhaal te trekken valt, jammer dat het op zo'n 0 manier wordt gespeeld. Beeldend theater op strand, bij Meelfabriek en in schouwburg Amsterdam - Bekers, stropdassen, balpennen, sok ken of wijnflesetiketten. Corneille draait er zijn hand - of liever gezegd zijn schilderskwast - niet voor om. Aan zijn nog altijd groeiende oeuvre van reclamemateriaal kan de inmiddels 80-jarige Cobra pionier nu ook nog een luchtballon toevoegen. Gis teren werd het veelkleurige gevaarte, dat de schil der in opdracht van een reclamebureau versierde, op het Amsterdamse Museumplein ten doop ge houden. Na afloop stapte de kunstenaar in het mandje onder de ballon om een tochtje te maken. Foto: ANP/Marcel Antonisse door Theo de With leiden/noordwijk - Op theater- gebied sprankelt het niet in de Leidse regio. Er worden weinig initiatieven ontplooid. Dat viel theatervormgever Geert van der Velden op toen hij van Noord- Brabant naar een flat in Leider dorp verhuisde. Om daar iets aan te doen heeft hij de stichting Fields of Wonder opgericht. „Er wordt in Leiden en omge ving bedroevend weinig gepro duceerd", constateert Van der Velden. .Alleen Het Arsenaal heeft de laatste jaren iets bete kend." Onder leiding van regis seur Ruud Wessels speelde Het Arsenaal onder meer een aantal openluchtvoorstellingen op de Burcht. De laatste productie was, in de zomer van 1999, het zelfgeschreven 'OntZ' over het Ontzet van Leiden. Sindsdien is het stil. In de Leidse Schouwburg en het LAKtheater zijn alleen voorstel lingen te zien die overal in den lande worden gespeeld. „In feite bepaalt de politiek wat wij te zien krijgen", vindt de theater vormgever uit Leiderdorp. „Den Haag draait de subsidiekraan open en dicht. Daardoor is er weinig ruimte voor experimen tele dingen. Het gevolg is dat we worden opgezadeld met een ko pie van een kopie van een ko pie." Van der Velden werkte mee aan voorstellingen van het Nationale Toneel, De Kaap, RO Theater en het Oranjehotel. Dat laatste ge zelschap is inmiddels opgehe ven. „Met dank aan Rick van der Ploeg", zegt hij venijnig. Min of meer noodgedwongen verhuis de hij naar de Leidse regio. „Ik vind dat theater overal in Ne derland aanwezig moet zijn. Maar de meeste toneelgroepen zijn nog altijd in het westen van het land te vinden, daarom heb ik me hier gevestigd. Nee, niet in Amsterdam. Ik wil geen deel uit maken van de incrowd, maar mijn onafhankelijke positie be waren." Voor zijn werk als theatervorm gever ('ik denk na over de vorm van een voorstelling') werd hem de Charlotte Kolher Prijs toege kend door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Zijn kwaliteiten wil hij nu ook ten dienste stellen van zijn huidige woonomgeving. „Ik heb gesprekken gehad met de directeuren van de Leidse Schouwburg en het LAKtheater. Het klimaat is er hier niet naar om eigen producties te maken. Het is niet vanzelfsprekend. Ter wijl er toch ontzettend veel Lei- denaars actief zijn in het profes sionele circuit, van musical tot serieus toneel." Het LAKtheater maakt elk jaar tussen kerst en oudjaar een ei gen voorstelling. Vorig jaar stond daarin de filmmuziek centraal. De Leidse Schouwburg begeeft zich dit jaar voor het eerst op dat terrein. Herman van Veen maakt speciaal voor Leiden een familievoorstelling over Alfred Jodocus Kwak. Hij bespeelt de Leidse Schouwburg in december een aantal weken. Geert van der Velden heeft iets anders voor ogen. „Met Fields of Wonder willen we producties maken die in deze regio passen. Ik werk samen met de Amster damse regisseuse Femke Jans sen. Wij komen allebei van het platteland en willen theater brengen voor 'de gewone man'. Dat moet vooral beeldend zijn. Musical is een theatervorm die op een goede manier gebruik maakt van beeldtaal. Niet voor niets slaat het aan bij een groot publiek. Het verhaal van de mu sical is meestal bekend, maar de mensen komen voor de visuali sering." De stichting Fields of Wonder treedt voor het eerst naar buiten tijdens het Straattheater Festival Noordwijk, het eerste weekein de van juli. Op het strand wordt de voorstelling 'Black Boxes One' gespeeld. De eerste repeti ties zijn inmiddels achter de rug. Van der Velden: „Het kan geen kwaad de kwaliteit van het festi val wat op te krikken. Er bestaat meer dan clowns en steltlopers. Het festival blijft altijd keurig op de boulevard. Wij kiezen voor het strand, omdat de zee het perfecte decor is." Het publiek krijgt geen kant-en klaar verhaal voorgeschoteld. Fields of Wonder belooft een vi sueel spektakel. „Tekst verwaait toch op het strand. Er gebeurt een aantal dingen tegelijkertijd. Op het strand zetten we een black box neer. Rondom die doos speelt zich een belevenis van een uur af." Het vervolg - 'Black Boxes Two' - wil Van der Velden spelen in de nabijheid van de voormalige Meelfabriek aan de Zijlsingel in Leiden. „We verhuizen dan van een natuurlijke naar een stede lijke omgeving. Met onze voor stelling willen we een culturele impuls geven aan de plannen met dat complex. Door het poli tieke spel dat nu wordt ge speeld, kunnen wij niet in de Meelfabriek spelen. We wijken daarom uit naar een boot die in de singel ligt en spelen onze productie, van 10 tot en met 15 september, op het water." Het drieluik wordt afgesloten in de Leidse Schouwburg. De black box verhuist daarmee naar een klassiek lijsttheater. De bedoe ling is om van 10 tot en met 15 juni 2003 in de schouwburg aan de Oude Vest te spelen. „Direc teur Bart van Mossel vond het in eerste instantie eng, omdat ik hem nog geen tekst kon laten le zen. Wij kiezen voor een andere benadering. Er worden beel dend kunstenaars bij betrokken. Het gaat om de fascinatie voor alledaagse dingen, die toch heel theatraal zijn." John Kraaijkamp sr., Geert Jan Romeijn en Mark Ram met 'De huisbewaarder' in Leidse Schouwburg De voorstelling is een gestileerd mimespel, waarin elke gebeur tenis nadrukkelijk met gebaren wordt geïllustreerd. Deze ma nier van uitdrukken hoort bij de kathak-traditie, die verhalend van karakter is. Maar in Neder landse ogen doet zij ouderwets en vaak zelfs potsierlijk aan, vooral na de pauze, als Adam Shah toeslaat. De gevechtsscène met de zwaarden en het ge kreun, de manier waarop Shah zijn prooi zijn dolk toont om haar te laten zien wat hij zal doen als ze weigert met hem te trouwen, de angst die van Roop- mati's gezicht druipt, het is on mogelijk met dit drama mee te leven. Het is jammer dat dit mimespel de voorstelling overheerst, want er wordt, vooral voor de pauze, bijzonder fraai gedanst. Je kijkt je ogen uit bij de nobele geba ren, de subtiele details met de nek of de romp. Daar komt bij dat die bewegin gen een grote poëtische uitdruk kingskracht hebben. Als wordt verteld dat de moslimprins Baz Bahadur kunstminnaar is en al zijn rijkdom aan de schoonheid zou willen opofferen, beelden de danseressen om hem heen met weelderige, subtiele lijnen de schoonheid van muziek en andere kunsten ongelooflijk suggestief uit. Dat zijn momen ten waar je echt van geniet en waaruit blijkt dat al dat mime spel eigenlijk niet nodig is om een verhaal vol hartstocht te vertellen. door Nico de Boer amsterdam/leiden - Wie Pinters 'De huisbewaarder' ('The caretaker", 1959) nu ziet, kan het zich nauwelijks voorstellen, maar veertig jaar geleden was het to neelstuk hoogst omstreden. Toen Pinter zijn stuk in 1960 zelf in Düsseldorf regis seerde, werden hij en de acteurs wegge hoond. Maar in plaats dat ze afdropen, bleven ze hoffelijk buigen voor het boe roepende publiek totdat er nog maar twee boe-roepers in de zaal over waren. Anno 2002 weet Pinter nog steeds te genstrijdige reacties op te roepen. Bij de eerste serie voorstellingen van 'De huisbewaarder' reageerde het publiek wisselend. "Al is hier de voorstelling ook enigszins debet aan, want die komt langzaam op gang. Zodra de vaart erin zit, spelen de drie acteurs op het scherp van de snede en krijgen de verhoudin gen tussen de personages, drie losers, duidelijker contouren. Een van de drie wordt gespeeld door John Kraaijkamp sr. Zet Kraaijkamp op het affiche en succes is verzekerd. De zalen stromen vol, ongeacht wat wordt gespeeld. Kraaijkamp is immers altijd wel goed voor de gulle lach, zoals hij voorgaande seizoenen overtuigend be wees in 'Op bezoek bij meneer Green' van de Amerikaan Jeff Baron, waarin de briljante komediant zich helemaal kon uitleven. Pinter is evenwel van een heel ander kaliber. Maar in 'De huisbewaar der' schikt Kraaijkamp zich voorbeeldig in zijn rol van de klaploper Davies, een even doortastende als schlemielige, groezelige figuur. Een heel andere Kraaijkamp dan de meeste theaterbezoekers gewend zijn. Schrikt dit niet veel mensen af? „Na tuurlijk zullen er mensen teleurgesteld zijn", zegt Geert Jan Romeijn, die in 'De huisbewaarder' de rol van Mick speelt. Aan de andere kant", vervolgt hij, „zit ten er nu ook mensen in de zaal die an In 'De huisbewaarder' schikt John Kraaijkamp sr. zich voorbeeldig in zijn rol van de klaploper Davies. Foto: Pan Sok ders zelden of nooit naar het theater gaan, maar bij wie het stuk toch blijft hangen, die erover napraten. Die den ken: er valt deze keer misschien niet zo veel te lachen, maar het zet wel aan het denken. Dat is dan toch mooi meege nomen." „Tot dusver zijn de reacties verdeeld. De een blijkt erg te hebben genoten, de ander is teleurgesteld", zegt Mark Ram, die in 'De huisbewaarder' de rol van Aston speelt. „Tijdens enkele voorstel lingen verliet een aantal bezoekers voortijdig de zaal. Dat was jammer, maar dat moet je dan maar accepte ren." Romeijn: „Dat kan ook moeilijk anders. We kunnen Pinter toch moeilijk gaan opleuken. Pinter zit je heel dicht op de huid. Hij is heel confronterend. Hij laat zien hoe het leven is, hij maakt het allemaal niet bigger than life." 'De huisbewaarder' gaat over drie man nen aan de zelfkant van de maatschap pij: de zwerver Davies, en de broers Mick en Aston. Aston is een zachtmoe dige, wat slome jongeman. Hij woont in een leegstaand huis; deze grauwe woonkazerne is eigendom van zijn broer. Mick woont zelf elders. Als het stuk begint, brengt Aston Davies mee, die zich weldra ontpopt als een temeri ge slijmerd. Davies is de buitenstaander in het stuk, zo iemand die, zoals in veel stukken van Pinter, zorgt voor een radi cale ommekeer in het leven dat er voordien zo bedrieglijk helder en over zichtelijk uitzag. Er ontstaan spannin gen tussen de drie. Davies probeert de broers tegen elkaar uit te spelen, en zich het huis eigen te maken. De rol van Davies speelt Kraaijkamp bewonderenswaardig ingehouden. Kraaijkamp, die de laatste jaren furore maakte in grootse, vaak geestige to neelrollen, speelde overigens al eerder 'serieuze' en klassieke toneelrollen, zo als in 1980, toen hij bij het RO Theater een legendarische koning Lear neerzet te. Ram: „Voor Kraaijkamp is de rol van Davies een heel pittige. Hij staat bijna twee uur lang op het toneel. Ga er maar aan staan op die leeftijd. Maar het is heel bewonderenswaardig hoe hij het er weer vanaf brengt. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat de mensen het gewend zijn om van Kraaijkamp de ene grap na de andere te horen." „Hem werd gezegd: geen fratsen, en daar houdt hij zich aan. In zijn vorige rol als mister Green kon hij nog uitha len. Hier kan hij zich heel wat minder permitteren, al kan hij het - de acteurs moeten er even om glimlachen - „toch niet altijd laten." RamT „Kraaijkamp doet niets liever dan op toneel staan. Je ziet hem daar echt opleven. We hebben tijdens de repetities ook zó gelachen. Hij is 76, maar dat merk je niet. Het is heel prettig om met hem te werken." Romeijn: „Het is een ontzettend lieve man. Niet dat we na de voorstellingen met elkaar optrekken of zo. Het is veel belangrijker dat je in dit vak respect voor elkaar hebt dan dat je dikke vrien den wordt." 'De huisbewaarder' van Harold Pin ter. Te zien o.a.: do. 28 en vr. 29 maart, Leidse Schouwburg; za. 30 en zo. 31 maart, Rotterdamse Schouw burg, di. 2 en wo. 3 april, Stadstheater Zoetermeer; di. 16 t/m za. 27 april, Nieuwe de la Mar Theater, Amster dam; wo. 15 en do. 16 mei, schouw burg De Meerse, Hoofddorp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19