'Ik heb altijd origineel willen zijn' KUNST CULTUUR Het enthousiasme spat er vanaf bij jubileumconcert van het Rijnlands Orkest -lc Van der Kna; schandalig sle< Arnon Grunt wint Goudan I Davld Röell Prijs voor Villevoyo k< Celine Dion is terug Op de valreep nog kippenvel bij Ed< 'Liefde voor het lied' soms ongehoo^ Stef Bos' Niemandsland: zingen met verlangen naar bezieling maandag 25 MAART 2002 Izaline Callister: zwoele jazz met een Caribisch tintje, woensdag in Stadsgehoorzaal theater recensie Wijnand Zeilstra jdi 10OÊ a8' utc door Dieter van den Bergh leiden - Izaline Calister is moe. Dte tol van de roem. De Antilli aanse zangeres is net begonnen 'aan haar eerste theatertour. Een uitverkochte zaal in het Concert gebouw, in Rotterdam en Den Haag. Komende woensdag staat i ze in de Leidse Stadsgehoorzaal. De carrière van Izaline Calister (32) kent een opmerkelijk ver- loop. Ze verhuisde op haar 18de van Curasao naar Groningen Vpor een conservatoriumstudie lichte muziek. Al in het eerste jaat werd ze ontdekt door toet- semst Jafcper van 't Hof van afro- jazzband Pili Pili. Calister nam bij dit intematio- t nale gezelschap de plaats in van brussel - Schrijver AmOn Griifi- berg heeft zaterdag de Gouden Uil Literatuurprijs 2002 gewon nen. De vijfkoppige juryvei- koos 'De mensheid zij gèpre- zen' van Grunberg boven de vier andere genomineerden. De auteur nam de prijs, waaraan een bedrag van 25.000 euro is verbonden, zaterdagavond in Brussel in ontviuigst. De Gou den Uil is ingesteld als prijs voor oorspronkelijke Neder landstalige literatuur. Voor c^e derde keer werd ook de Gouden B«insediva Angelique Kid- Uil publieksprijs uitgereikt. Pe- *jo, toefde vier jaar met Pili Pili ter Verhelst bleek met 'Mentor- over dè wereld en werkte mee res van een luipaard'favoriet aan twee platen. Vervolgens onder de lezers. In de cdtegorie zong Calister enkele jaren bij de jeugdliteratuur won de Neder- T Duitse 'wereldband' Dissiden- lander Bas Haring de Gouden ,j ten: Uil met 'Kaas en de Evónrtjet fOndapks haar verdienstelijke in- theorie waarin hij ifi béJjHjpé- 1 teflnationale carrière werd de lijke taal voor kinderen de théó- Antilliaanse in Nederland pas ne van Charles Danvin triteet*-' J opmerkt na haar solodebuut zet en uitlegt. r yfbfo <fi un muhé' (One Wo- Archieffoto: Taco van der Eb Dream). Een verfrissend ^pOTraméritstalig album, waarop "öttisters lenige vocalen opgaan iri zwode, bijna lounge-achtige >)aiz, Antilliaanse tumba en een eilkele calypso. t De pladt kreeg in Nederland een '.ldüeride ontvangst, zowel in we- rekfmilziék- als jazzkringen en amsterdam/leiden - beeldend kunstenaar Roy Villevoye krijgt de David Röeil Prijs 2002 van het Prins Bemhard Cultuur fonds. Hij dankt de Onderschei ding aan zijn gehele oëuvte waarin hij actuele ondérweqtart aan de orde stelt. De prijs van 50.000 euro wordt 31 oktober uitgereikt in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Het is de tweede prijs voor Villevoye dit jaar. In mei krijgt hij de Sandbergprijs 2002 voor zijn installatie Rood Katoen/Red Calico dat ié opge- ;pu«r< steld in het Rijkstnuseüm vfwd J? .„Soni Volkenkunde in Leiden. ,.-f„ .wttftl in 2001 genomineerd voor een Edison. Ook op Curasao slö^ de cd aan. De feestelijke Tsihgle 'Fiesta di piskadó' bereik- te er Zelfs de top van de hitpara de. De meeste songs zijn van de hand van Calister. Antilliaanse ■liedjes uit haar jeugd dienden als inspiratie. „De plaat is een L aan de taal en muziek van zegt de zangeres, zien liever dat ik in 5 zing omdat dat com- mercieel slimmer is. Maar Pa piamento is mijn taal, daarin kan ik echt mijn gevoel kwijt. Ik hoop ook dat ik iets van de An tilliaanse cultuur kan overbren gen." Dat ze ooit een succesvol jazz zangeres zou worden, had Calis ter nooit kunnen voorspellen. „Toen ik naar het conservatori um ging, had ik niets met jazz. Van kindsaf aan luisterde ik het liefst naar Cubaanse bolero's, de favoriete muziek van mijn va der. Op het conservatorium moesten we jazz-standards zin gen als 'My man is gone' van Billie Holiday. Om van te huilen, zo mooi. Maar bij mij kwam die zware soul er niet uit. Het lukte gewoon niet." Na een fase 'Al Jarreau' en 'Bra ziliaanse muziek' (Elis Regina) kwam Calister via de Antilliaan se bassist Eric Calmes terecht bij jazz die haar meer lag. En tege lijkertijd was ze terug bij haar roots. „Wat Eric deed, was een open baring. Hij mixte Antilliaanse muziek met moderne jazz. De perfecte combinatie." Calister zong een tijdje in Calmes' band Zamanatitoki, maar lijfde Calm es later in bij haar eigen vijfkop pige Nederlands/Antilliaanse groep, met verder onder ande ren jazzpianist Randal Corsen en percussionist Pemell Sa- tumino. „Met deze band en deze cd is een droom uitgekomen. Ik werk met muzikanten die ik lief vind en die ook nog eens waanzinnig kunnen spelen. Ik heb altijd ori ginele muziek willen maken. Dit is precies de muziek zoals die in mijn hoofd zat. Ik bouw met vrienden elke avond mijn eigen feestje op het podium. Wat wil ik nog meer?" Izaline Callister: 27 maart, Stadsgehoorzaal Leiden; 11 april, Zuidplein Rotterdam; 28 april, Het Oude Raadhuis Hoofddorp. T BV lp in< Dei gei Izaline Callister: „Papiamento is mijn taal, daarin kan ik echt mijn gevoel kwijt. Ik hoop ook dat ik iets van de Antilliaanse cultuur kan over brengen." Foto: Stijntje de Olde viert. Maar bij het Rijnlands Orkest muziek recensie WQfdt het niet meer dan een be- Susanne Lammers Schaafd beginnetje. In het cellocon- van Robert Schumann komen ze Concert Jubi «n h« |ang7aam ,os Schumann laat het or- 0,k« oiv. M,chel Havenitti m.m.v. Ntojp h derd(, dee| echt aan Laster (cello). Gehoord: 24/3. ArCheon, AJpBeh - a/HRiin Woord komen, m de eerste twee delen 'J - «vy blijft het toch een beetje beperkt tot i X v Jitëgèleiden, maar het lijkt erop dat dat Be juiste stemming kweekt. Naarmate Een Hongaarse Dans van Brahms het stuk vordert, ontstaat er evenwicht een keurig begin voor een. Concert eri glans. Vooral de samenspraken waarmee je je vijftigjarige fubiletmljV'ètèf solist Nitzan Laster maken in- druk. Hij speelt zelfbewust en hyperg- econcentreerd, met groeiende zeg gingskracht en het orkest antwoordt met subtiele crescendi en decrescendi en beheerst kokette motiefjes. Het echte vuur blijkt echter bewaard tot na de pauze. Dan speelt het Rijn lands Orkest een speciaal voor dit ju bileum geschreven stuk van Huub de Vriend, De Reuzenalbatros. Hoewel de schrikbarende teruggang van de grootste zeevogelsoort de aanleiding was voor de compositie, is het een vrolijk, veelstijlig stuk. Een omstuimig begin, waarin de verschillende groe pen ritmisch tegen elkaar op moeten boksen, wordt gevolgd door een Ivesi- aanse smeltpot. Een beetje jazz, een beetje Latin, een beetje volks met als hoogtepunt een prachtige passage voor harp en houtblazers, die het stuk een warme kleur gééft. Men speelt alert en scherp; het enthousiasme spat er vanaf. Dan volgt Ravels Ma mère l'oye - sprookjesachtige illustraties bij Moe der de Gans. En zo klinkt het ook. De Pavane van Doornroosje is prachtig transparant en pastel van tint en wordt opgelicht door de dromerige fluitsolo. In Klein Duimpje verbeelden de strijkers de zwerftocht door het bos klein en angstig. Een kwinkelerend vo geltje, gespeeld door concertmeester Johan Olof, maakt vervolgens de weg vrij voor verstild spel, waarin alle nootjes van doorschijnend porselein lijken. Het chinoiserietje Laideronnette spe len ze speels en prikkelend met veel gevoel voor contrast en de dialoog tussen de verschillende secties slaagt volkomen. De sfeer blijft evenwichtig en doorzichtig in Belle en het Beest. De contrafagot speelt fraai een zwaar moedig beest, dat opgaat in de ver zengende strijkersklank. Ook in het laatste deel, De Sprookjestuin, weet het Rijnlands Orkest met prachtige so lo's en helder samenspel een fijnzin nige Ravel te laten horen. münchen - Ze schittert wfeér op het podium: Celine Dion. Na twee jaar stilte rondom de Cana dese zangeres verschijnt vandaag haar nieuwe album 'A new day has come'. Doordat muziekveriko- pers al meer dan 80.000 exem plaren hebben ingekocht, Is de cd al op de dag dat hij in de winkels ligt platina. Celine Dion trok zich vorig jaar terug uit de schijfwer pers om zich op haar privé-leveh te concentreren. Naar eigen zeg gen zou ze dat doen tot 2003, maar daar kwam ze op terug. Dat deed ze omdat het moederschap haar inspireerde tot het maken van nieuwe muziek. Dion, die af gelopen zaterdag op het podium van de Duitse televisieshow 'Wetten Dass?!' stond, gaat vanaf maart 2003 in Las Vegas aan de slag. Daar zal ze in driejaar tijd zeshonderd keer optreden in Ce- asars Palace. De shows worden gehouden in de vierduizend stoe len tellende reconstructie van het Colosseum uit het oude Rome. Foto: Reuters/Ralph Orlowsld muziek recensie Hans Keijzers Concert: Eden. Gezien: 23/3, LVC, Leiden. Toen Roos van Acker eind 2000 aankondigde dat ze Eden voor gezien hield en zich meer zou gaan richten op haar werk bij TMF en Studio Brussel was er even paniek in de tent bij de Vlaamse formatie. Met de Ne derlandse Nathalie Herwegh lijkt Van Acker echter snel verge ten. Ook de stemmen van Na thalie en Sofie Buyck passen pri ma bij elkaar. Bij 'Into the night', van het nieuwe derde al bum 'Hotel', wordt lekker tegen elkaar opgezongen. Beide zan geressen krijgen een vocaal lijn tje, versterken soms een woord aan het eind van de regel en tij dens het refrein bundelen ze ferm hun krachten. Eden brengt eigenlijk perfecte opvulnummertjes, die prettig in het gehoor liggen en waaraan je je geen buil kunt vallen. Als Eden op de radio is, gaat nie mand op zoek naar een andere zender. Aan de andere kant zul len weinig mensen de afstands bediening grijpen om het volu me even flink op te krikken. 'Scooter', 'Party girl' en 'Star' van het aangenaam weghap- pende tweede album 'Seafood', zijn zonder meer aanstekelijke deuntjes, maar het blijft een beetje truttig. Met de stemmen heb je eigenlijk het hele verhaal van Eden eigen lijk verteld. De twee gitaristen zijn nergens te betrappen op een intelligent uitgewerkt arran- Voorstelling: Chloroform, van en Nico van der Knaap. Gezien: 2) 1 Kapelzaal Leiden. wk DtSt Theaterbezoekers kunnen beleefd zijn. Dat bewijze m0 bezoekers van de Kapelzai zaterdagavond zelfs sup leefd zijn. Anderhalf uur schotelt Nico van der Kn; publiek een schandalig programma voor. N« roept boe, niemand looj en na afloop is er zelfs apj EN t Dat laatste zal wel vanuit h enb nitaire overwegingen veri enc baar zijn. Van der Knaap ,na zich immers verschrikkelijk n gp staan maken. Geregeld loo e]d. van agitatie knalrood aai ken werkt hard. Maar waarvoo ,en heeft niets, maar dan ook ^te kelijk helemaal niets te mi Er is zelfs geen sprake greintje humor. Gelukldg is er één theaterb ker die wat minder beleef kan opbrengen. Na circa ti 1* minuten valt hij duidelijk baar in slaap. Van der NA ziet dat ook en gaat er mi ,te grap op in. 'Zullen we^ maal stiekem wegsluipen? hij samenzweerderig vooi is de enige geestige opini^ die Van der Knaap in and n te uur tijds heeft gemaakt. ,ria< keper beschouwd heeft zo liekante mislukking zelfs ie gisch. Wat heeft deze m vredesnaam op een podii ia[ zoeken?! Aan het begin van het pro ffll ma horen we een stem luidsprekers tal van histo feiten opsommen waarbisegf zekere Nico van der Knaaeu - tot nu toe onbekende - n tbre hebben gespeeld. Als dit humor indicatief voor hi t veau van de avond moei e dan valt op dat moment irinj ergste te vrezen. Maar het 'aar allemaal nog veel erger te are! den. Het klassieke verhaa dan de val van Troje poogt V; iet n Knaap tevergeefs een kon enb lading mee te geven. Hij 'koo ellenlang over huisdieren an h algemeen en zijn eigen pa| reek; in het bijzonder. Soms gie gei op de absurdistische tot mee krijgen we een heel verh. het probleem van te vee haar. En als tip beschrijft 1 voerig hoe je apen met moet vangen. Alles duurt en duurt - het I timing is hem volstrekt kend. Het programma door een lied met een eini reeks varianten op de stof jm g afgesloten. Het is de gé apotheose van een vreseltL aai gramma. van itijdi ider. et of gement (laat die twee eens wat anders doen d 'ben leen die akkoorden aan in ht denk je dan) en de spaa ^g, soli klinken ook nog eei obligaat. In de toneehr staat altijd een regisseur aan zijkant om de boel op sch ie zo zetten. Eigenlijk wens je moe hetzelfde toe. Tijdens de toegift blijkt an het anders kan. Dan Eden met 'All I need' van zeg Safari' van het Franse Air, in zij helder zijn de vocalen vai nent Buyck en ze doen in niets also voor de lijntjes van Bett 1 mme maar daarnaast is er dan t entei intrigerende baslijn en hit var raffineerde gitaarfijntje. E en d krijg je op de valreep n< ot vc licht gevoel van kippen' iar 'z Eden. ziele in z «n z vee ft! J -k muziek recensie Maarten Baanders Voorstelling: "Niemandsland' door Stef Bos. Gehoord: 23/3, Leidse Schouwburg. De show begint met een Vaag gemompel bij de vleugel. Toch 'is, maar waar hij toch een grote afstand en bevreemding bij voelt Het ene nummer na het andere gaat over de leugenachtige kre ten waarmee het Haagse estab- fisjimfent en de politieke nieuw komers elkaar bestoken. Het vervult hem met woede, maar maakt dit begin meteen duidë- '.dan de woede van iemand die lijk wat de kem is van Stef Bos' weigert deze ontwikkelingen ge- programma 'Niemandsland', woon of begrijpelijk te vinden. Uit het gemompel maken tich Naïeve humor en gepassio- flarden los: 'Fortuyn..., Neder- neerdheid zijn de wapens waar land vol..., Jip-en-Janneke-tail...' mee Bos ons overtuigt. 'Bijna al- Het is de recente verwarring en les draait om niets', zingt hij en het rumoer in de Nederlandse et tegenover staat zijn 'verlan- oofd VOl van rgen fiaar opstand, bezieling, 'i O 'i lil. t\. ?iki* politiek waar Bos' hoofd weerstand, liefde die het waar kan maken.' Het zijn grote woorden, maar niet misplaatst of hol, want Bos verbindt ze met poëtische en fantasierijke asso ciaties, waar je telkens verrast van opkijkt en die de liedjes zijn persoonlijke stempel geven. Bos beperkt zich niet tot de ac tualiteit van de dag, maar richt zich ook op onze door de eeu wen gegroeide cultuur en men taliteit. Al zingend reist hij naar verre landen, vooral Zuid-Afrika, waar hij de eenvoud, de onbe dorven cultuur en de gastvrij heid beschrijft om te laten zien wat hij in Nederland mist. Hier laat hij zijn engagement verge zeld gaan van een idyllische ro mantiek. De verpletterende na tuur in het verlaten Witzand, waar plotseling opduikende walvissen de mens tot zijn ware proporties terugbrengen, de spookstad bij Koolmanskop, waar sporen te vinden zijn van hebzuchtige Europeanen die de natuur vernielden om diaman ten te vinden, en de Zuid-Afri kaanse 'Don Quichotte' met zijn karren vol door anderen wegge gooide spullen. Het zijn alle maal mooie en indrukwekkende verhalen, waarmee Bos op een zachtaardige manier voelbaar maakt dat ons leven in Neder land helemaal niet zo door dik en dun verdedigbaar is. Na de pauze slaat Stef Bos een andere weg in met chansonach tige nummers over kleine zor gen rond liefde en drank. Het zijn eeuwige, al vaak bezongen thema's en hoewel deze liedjes minder verrassend zijn en min der uitgesproken karakter heb ben dan het gedeelte voor de pauze, spreken ze zeer direct aan. Stef Bos staat dicht bij het publiek met zijn warmbloedige nummers waarin je altijd ver moedt dat er persoonlijke herin neringen achter zitten. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Het Ongehoorde Lied met en van Tim van der Sluijs, Rick 'Lorenzo' Dros en Dirk Vruggink. Gehoord: 23/3, Muzenhof, Leiderdorp. „Ik geef het toe, ik ben te klein geschapen." Zo opent Tim van der Sluijs deze aflevering van 'Liefde voor het Lied'. Elk sei zoen presenteert De Muzenhof zo'n avond en dit jaar stond het Nederlandse liederlijke, onbe schroomde, onbetamelijke, ge nante lied centraal. Van der Sluijs begint, en dat is een goede keus, want zijn liede ren zijn brutaal en direct. Tek stueel is Van der Sluijs heel sterk, zijn rijmen zijn knap en zijn vondsten origineel. Hij ful mineert tegen de plateauzool ('draagsters missen elk niveau') en de boxershort, pleit voor pe nistransplantatie ('je heer is waarlijk opgestaan') en bereikt het toppunt van liederlijkheid in zijn kinderrijke oplossing voor het pensioengat. Maar muzikaal is Van der Sluijs zo eenzijdig en zijn pianospel zo armzalig, dat je toch blij bent dat Rick 'Loren zo' Dros het stokje van hem overneemt. Dros laat de vleugel voor wat hij is en speelt gitaar. En die laat hij meestal lieflijk contrasteren met zijn cynische teksten, die soms alle perken ijzingwekkend te buiten gaan. Mooie melodietjes, geschikt voor liefdesliedjes, ge bruikt Dros voor gruwelijke the ma's, die hij in heel terloopse woorden vat. Hij laat veel aan de goede verstaander over in 'Witte Wijn', een lied over een incest- pleger, en de verkniptheid van de lustmoordenaar in 'Ze zei nee' gaat gelijk op met de zacht jes ontsporende slide-gitaar. Zo ongehoord goed is Dros niet al tijd, al zijn de sikkeneurige ma nier van Terschelling het graf in prijzen en het recht voor zijn raap simpele 'Doodschoppen' (een litanie van ergerniswekken de figuren) van een grote komi sche kracht. Dirk Vruggink, zonder zijn vaste contrabassist, en daardoor een tikje uit zijn doen, zingt vervol gens op zeer indringend! 1 reel zijn bizarre balades. Hij 0 was een verlopen gentlemai n trc manchetknopen en ongej rethoi schoenen, die ruzie hee Bij het leven. De twee liedei eraad het ouderschap op kn (ond wijze afraden, gaan gepaaje plot stekende blikken naar d ik vb vooral als die lacht. als kc Dit tweeluik krijgt nog e< ik als volg in het Schubertiaans og r leide 'Een strenge mee urstei waarin Vruggink op hiligne 1 wijze een in alle opzichte niet lijk medisch onderzoek ve waar te. En prachtig is zijn woe ?er o] vat in een stijlvaste blue ien te de negerbuurman die zijl niet verlaat en Bachs cello ewor speelt. lam, Enigszins buiten het neen maar met glans het moo dat n< zijn beschrijving van een.Zo'n endhete zomerdag op de tanpa storven Wallen, waarin stre ling een zwerver opduilin de een 'lieve pluchen kang Hén 1 Dat liedje, waar het s oor d doorloopt waar Vruggink rd gei excelleert, mocht inderda jartijc ongehoord blijven. (dat d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12