GELOOF SAMENLEVING Een bijzonder beschaafde middag Spiritueel voyeurisme Brederode Consort zet indrukwekkend monument neer Zieke paus laat Palmpasen zitten Laven in een verlichtingscultuur Schola Cantorum in Regenboogkerk Synodepreses Van der Plas herkozen in ni PREEKTIJGERS Excuus Plaisier voor 'kwetsende' react KUNST 8f CULTUUR Haenen faalt hopeloos in tragische komedie Geboeid door een tulp Ene Matthaus Passio is de andere niet Vaticaanstad - Voor het eerst in zijn pontificaat is Johannes Paulus II niet zelf voorgegaan in de Palmpasenviering, gisteren op het Sint Pietersplein. Op ad vies van zijn artsen liet de 81-ja rige kerkvader de viering aan een Italiaanse kardinaal. De paus ging wel zelf voor in ge bed. Johannes Paulus wordt de laatste tijd geplaagd door knie klachten, die het gevolg zouden zijn van artrose. leiden - Moet de rede voorrang krijgen op elk levensgebied of kan de mens ervoor kiezen op bepaalde terreinen de rede niet het laatste woord te geven? De ze en andere vragen komen ter tafel in het filosofisch café dat morgenavond wordt gehouden in brasserie De Kroon aan de Nieuwe Rijn 5 in Leiden. Fusia Kassi en Paul Cliteur gaan het gesprek aan over de Nederland se verlichtingscultuur, leven als moslim, humanist, vader, dochter en vleesetende burger. Aanvang 20.00 uur, toegang vijf euro, studenten drie euro. In formatie: 071-5122771/- 5131038. oegstgeest - Het Schola Canto rum, het koor van de Leidse Studenten Ekklesia, zingt elke zondag in de Leidse Hoogland se kerk bij het uitdelen van brood en wijn een uitgebreid repertoire aan tafelliederen. Vanavond licht het koor in de Oegstgeestse Regenboogkerk enkele liederen toe, die ze sa men met de aanwezigen zin gen. Het zanguurtje begint om 20.15 in de kerk aan de Maurit- slaan 12. doorn - De synode van de Ne derlandse Hervormde Kerk heeft vrijdag ds. A. van der Plas uit Waddinxveen herkozen als voorzitter. Van der Plas (55) is lid van de behoudende stro ming in de kerk, de Gerefor meerde Bond. Hij is sinds maart vorig jaar synodevoorzit ter. De Nederlandse Hervorm de Kerk is met bijna 2 miljoen leden de grootste protestantse kerk in Nederland. Ook vice- voorzitter J. van Heijst, die ou derling-kerkvoogd is, en diaken F. Pasveer (tweede assessor) werden herkozen als lid van het moderamen (dagelijks bestuur). maandag 25 MAART 2002 Hugo van Bolhuis van de Baha'i beweging speelt gitaar op de interreligieuze bijeenkomst. Naast hem de kaarsen die de verschillende religies symboliseren. Foto: Taco van der Eb Interreligieuze ontmoeting blijft steken in monologen door Afke van der Tooien leiden - De lippen van een grijzende vrouw worden steeds dunner geknepen. Een ande re vrouw fluistert: „Verdomme!"' Vanachter het spreekgestoelte houdt hindoe Baudhnath Ramdas een mooie voordracht over verdraagzaamheid, maar de weerbars tige praktijk voltrekt zich aan de rand van de aula van de Rudolf Steinerschool. Waar een peuter, die net heeft ontdekt dat ze beentjes heeft om haar te brengen waar ze wil, la waaiig rondstampL En waar verschillende mensen zich er zichtbaar aan storen dat de moeder nauwelijks ingrijpt. Ook Mirjam Ates - regisseur van de bijeen komst, voorzitter van de Interreligieuze Ont moetingsgroep Leiden en Omstreken, mos lim, en onlangs als CDA-voorvrouw winna res van de Zoeterwoudse raadsverkiezin gen - zit zich een beetje te verbijten. „Inder daad, een test voor verdraagzaamheid", moet ze na afloop lachend erkennen. Het draaiboek van Ates zit strak in elkaar. Om beurten brengen vertegenwoordigers van zeven verschillende religies - hindoeïs me, jodendom, boeddhisme, islam, chris tendom, bahéï en soefi-beweging - bij wijze van interreligieus ritueel hun heilige boek naar voren, om daar vervolgens een kaars aan te steken. Ates ontfermt zich over een achtste kaars als symbool voor de niet aan wezige godsdiensten. Nadat dit programmapunt in beleefde stilte is afgewerkt - afgezien dan van de hoorbare levenslust van de peuter -, komt weer ieder een naar voren om een voordracht over het thema te geven. Ook hierbij luistert iedereen - zo'n vijftig man in totaal - geduldig toe. Een beschaafde relatie tussen religies is mo gelijk, zoveel is na anderhalf uur wel duide lijk. Maar is een keurig afgewerkte reeks van zeven monologen ook echt een ontmoeting? Ates vindt van wel. „Iedereen vertelt elkaar vanuit zijn eigen godsdienst toch iets over vergeven en verdraagzaamheid", zegt ze. Dat is waar. Als je vrede hebt met jezelf, kun je ook vre de hebben met anderen", zegt het joden dom. „Laat.de vergelding altijd minder zijn dan de daad", zegt de islam. „Vergeving ontvangen correspondeert met het zelf vergeving schenken", zegt het chris tendom. „Zonder ophouden allen liefhebben die het verdienen, en hen die het niet verdienen vergiffenis schenken", zeggen de soefi's. Het zijn geïsoleerde clips over het eigen ge dachtegoed. Op andermans ideeën wordt niet ingegaan. Op enige met deze idealen wringende actualiteit evenmin. Hooguit in bedekte termen, door een enkeling. De vrouw met de dunne lippen zit inmid dels te knikkebollen. En ze is niet de enige. De peuter is zoet met een koekje. En als de zoveelste laatkomer binnenkomt en, klossend op de houten aulavloer, het plechtige programma voor even verstoort, bezweert iemand zuurzoet fluisterend: „Verdraagzaamheid, verdraagzaamheid, we blijven verdraagzaam." preek recensie Afke van der Tooien Pasteur Laurent Gambarotto, Eglise Wallonne de Leyde, 10.30 uur CH -Pv Een keurig getrimd, ietwat grijzend snorretje. Donkere ogen en de smalle schouders van een wielrenner na tien dagen Tour. Dat móet een Fransoos zijn. En effet: pasteur Laurent Gamba rotto, uit Montpellier. Montpellier, ja. Platanen, rode wijn en een zwoel zuchtje van de Méditer- ranée. En deze man uit het zonni ge zuiden heeft uitgere kend gesolliciteerd bij de Waalse Kerk in het ziltfrisse Leiden. Hij wil nu wel eens ergens werken waar het protestantisme niet veruit in de minderheid is. Om, gevoed door het veelkleuri ge gereformeerde leven al hier, 'verder te kunnen groeien'. Voila. En daar staat 'ie dan, voor een dertigkoppig publiek van grijzende heren, stu dentikoze meisjes en don kere vluchtelingen uit Franstalig Afrika. Het halo- geenspotje pal boven hem schildert een klein halo'tje op zijn kruin. Vandaag moet Gambarotto hier la ten zien wat hij in huis heeft. De Église Wallonne de Ley de is ruim vier eeuwen ge leden gesticht door her vormden uit de Zuidelijke Nederlanden, die vluchtten voor de katholieke vuist der Spanjolen. Uit respect voor deze ont staansgeschiedenis gaat alles er nog steeds in het Frans. Het is Palmzondag. Gambarotto schildert met een in zijn beginzin het bijhorende tafereeltje, in veler kindertijd favoriet als kleurplaat in de kin- dernevendienst. Jezus op een ezeltje, palmblade ren op de weg, dikke rijen enthousiaste fans. Wat een kleurtjes had je daar wel niet voor nodig! Kon je als kind, gebogen over die mooie plaat, iet ie ha its! volledig opgaan in de blije sfeer van die Intocl in Jeruzalem, als volwassene ontwaar je al de schaduw van het nakende einde. Opgepast, vindt de pasteur uit Montpellier. „Het is ver keerd om de gebeurtenis van Palmzondag lou f' te zien vanuit de slotsom." Zo'n deterministic absolu ontkent het hist rische karakter van JezjDO intocht. En dan bescho je die gebeurtenis met te afstandelijke blik, zo je naar een oude film kijkt. „Pas op voor goe< [f koop spiritueel voyeuri me!" Op dit punt aangekom gaat Gambarotto er eei goed voor staan. Als ee advocaat die al zijn we bespraaktheid in de sü gooit om zijn cliënt voi de elektrische stoel wej slepen, bepleit hij dat J zus, zoals deze op Pain zondag op zijn ezeltje zeten is, niet louter mo worden gezien als een doemde, ook al voorzii e q hij zelf de catastrofe al. js z is óók de man die deso n> j danks op die vrolijke ^er voorjaarsdag overliep )rei leven, met een hoofd v gaa revolutionaire planner de een hart vol hoop. „Op /en het Kruis zijn volle betekenis krijgt, moeten w 0de het leven van de Nazarener bewonderen, zijn ;n e formidabele vitaliteit, zijn buitengewone mo< ,e e En zo maakt, onder het huiselijk gewelfde pla ^eg fond van de Waalse Kerk, een kleine Fransoo |eut zijn Leidse debuut. Misschien een beetje inte |e jr lectueel, maar zijn enthousiaste pleidooi voo erdi een levenskracht tegen de klippen op maakt 1 goed. De Eglise Wallonne de Leyde heeft nog tijd om te Idezen. Maar ze zou het slechter ku nen treffen. eb doorn/anp - Secretaris dr. B. Plaisier van de Samen-op-Weg- kerken heeft zijn excuus aange boden voor de mogelijk kwet sende toon waarmee hij kortge leden reageerde op een voorstel voor een unie van de drie ker ken. Enkele leden van de her vormde synode hadden hem ter verantwoording geroepen. Plaisier benadrukte dat hij in houdelijk volledig achter zijn uitspraken blijft staan. Zijn scherpe reactie ging over het voorstel van twee behoudende hervormde organisaties, de Confessionele Vereniging en de Gereformeerde Bond. Die pleit ten eind januari voor een unie in plaats van een fusie van de Hervormde, Gereformeerde en Lutherse Kerken. Plaisier noem de dit 'onduidelijk, ondeugdelijk en onkerkelijk'. Hij wilde daarmee duidelijkheid scheppen en pastoraal zijn, zei hij tijdens de synode in D De kerkvergadering heeft haaldelijk besloten dat eei het einddoel van het SoV) ces is. „Wij helpen elkaa door steeds onduidelijkhf laten bestaan over de koei de kerk", zei Plaisier. Ma voegde hij eraan toe, als so ge mensen zich door ee paalde toon gekwetst dan 'wil ik daar mijn i voor aanbieden'. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Vrouwen van eer' door Paul Haenen. Spel: Ingeborg Elzevier, Nelly Frijda en Linda van Dijck. Gezien: 22/3, Leidse Schouwburg. Nog te zien: 29/3, Parktheater, Alphen a/d Rijn Paul Haenens nieuwste valt te gen. "Vrouwen van Eer', een 'tragische komedie' over drie vrouwen die uit zijn op geld en macht is bedoeld als een zeden schets van de opperste regionen van Nederland. Haenen faalt echter hopeloos, zowel in het geloofwaardig maken van het verhaaltje als in zijn ironische maatschappijkritiek. Zijn actualiteit is die van dik een half jaar geleden, toen in het CDA alles nog rommelde, de NS een bende waren en de MKZ- crisis aan de orde van de dag was. Daarover gaan de grappen en dat maakt Vrouwen van Eer' belegen. Nu is de - overduidelijk later toegevoegde - verklaring van de CDA-politica 'wij van het CDA hadden al een boek' de enige grap die bijblijft. 'Vrouwen van Eer' gaat over drie jeugdvriendinnen die de rijen sluiten om bovenbazen te wor den. De directrice van 'de over koepelende zorgsector', die het hele plan financiert, de NS-di- rectrice en de lijsttrekster van het CDA gooien al hun macht en invloed in de strijd om elkaar en dus zichzelf te helpen. Ook al doet Haenen zijn best om een zijspoor in te bouwen via een kekke 24-jarige machi nist, met wie de NS-dame een hevige relatie begint, de adder - de wraak van het vernederde en gebruikte vriendinnetje - laat zich te snel raden. Haenen heeft bovendien zijn fantasie ver door laten schieten. Zó groot leed is voornamelijk pijnlijk smakeloos. Linda van Dijck, Nelly Frijda en Ingeborg Elzevier hebben er desalniettemin zin in, ook al lij ken ze niet te weten wat machtswellust nou eigenlijk is. Van Dijck, als de gekwetste, speelt dubbelspel als de idealis tische hysterica en haar kokette maniertjes geven haar argeloze uitstraling iets heel natuurlijks. Nelly Frijda is op haar best als ze ironisch en nuchter mag zijn. Haar commentaren zijn in elk geval van een grotere komische kracht dan het verliefde geklets over haar machinistje. Dan spe culeert Haenen te vet op de om draaiing van de man-vrouw-rol en het contrast tussen haar gekir en haar uiterlijk. De leukste rol schreef Haenen voor Ingeborg Elzevier, en zij maakt van de drie de meeste indruk als de net niet helemaal betrouwbare christen-politica met Beatrix- haar. Bevlogen, degelijk, maar veel te glad. amsterdam - Kinderen kijken geboeid naar een act in het Rijksmuseum. Het thema van de kindermuseumzondag was daar gisteren 'de rol van de tulp in de kunst'. Foto: WFA/Jeroen Oerlemans muziek recensie Udy van der Spek Concert: Johannes Passion door Brederode Consort o.l.v. Henk Gijzen, m.m.v. Djoke Winkler Prins, sopraan, Dorien Lievers, alt, Joost van der Linden, tenor (evangelist), Richard Prada, tenor, Frits Karskens, bariton (Christus) en Willem de Vries, bariton. Gehoord: 23/3, Oudshoornse Kerk, Alphen aan den Rijn J.S. Bach had met het componeren van zijn pas sies de bedoeling de bijbelse tekst in het middel punt te plaatsen, de inhoud muzikaal te verkondi gen. Die rijke muzikale taal stelde hij in dienst van het uitbeelden van Jezus' lijden; in aria's, recitatie ven, koren en koralen. De Johannes Passion is in tegenstelling tot de Matthaus geschreven voor één vierstemmig koor en één orkest met diverse obli gate instrumenten zoals fluiten, verschillende soorten hobo's, luit, viola da gamba, strijkers en een continuüm bestaand uit orgel en cello. Het Brederode Consort, koor en orkest met au thentieke instrumenten (of kopieën daarvan), speelde zaterdagavond in een stampvolle Ouds hoornse Kerk onder leiding van een alert dirige rende Henk Gijzen. Als het over uitbeelden gaat dan moet de evangelist als eerste genoemd wor den. Joost van der Linden zet zich als geen ander in om het verhaal spanning en drama te geven. Hij houdt dat tot het bittere einde vol. Jammer dat hij daarbij nog al eens erg trekt aan de vocalen, waarmee hij de rek uit bepaalde zinnen haalt. Niettemin overtuigt hij ruimschoots. Het betrekkelijk kleine koor van het Brederode Consort is in staat om een indrukwekkend monu ment neer te zetten, met krachtige steeds transpa rante turbae. Een fraai voorbeeld hiervan is 'Las set uns den nicht zerteilen', fel gezongen met een hebberige scandering. Bij de koralen komt het wisselende karakter fraai naar voren. Vooral het laatste koraal wordt evocatief en glansrijk vertolkt. Het orkest heeft in Mimi Mitchell een sprankelen de concertmeester. Zij neemt met de eerste 'twee de violist' het arioso 'Betrachte, meine Seel' en de aria 'Erwage' voor haar rekening, met gebruikma king van sordino, om zoveel mogelijk de viola d'a- more te imiteren. De fluiten kunnen met z'n twee- en merkwaardig genoeg de scherp tokkelende luit niet overstemmen bij de sopraan-aria 'Ich folge dich'. Van de solisten overtuigen de stralende sopraan van Djoke Winkler Prins, de opvallend heldere, soepele bariton van Willem de Vries en de wel zeer donkere stem van de bas Frits Karskens (christuspartij). Hij stelt zijn zang geheel ten dien ste van de vaak ontroerende tekst. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Matthaus Passionen door Ex Animo o.l.v. Wim de Ru met het Randstedelijk Begeleidings Orkest, door Hallelujah o.l.v. Sytze Stel met het Ned. Radio Orkest en door het Leids Kamerkoor o.l.v. Ton Beckers met het Rotterdams Barok Ensemble. Gehoord: 15/3.21/3 en 23/3, Hooglandsekerk Leiden, Dorpskerk Katwijk en Pieterskerk, Leiden Zo vlak voor Pasen worden ook in de Leidse regio talrijke pas sionen uitgevoerd. Ik vergeleek drie Matthaus Passionen van een amateurkoor. Was het sfeer bepalende openingskoor van Ex Animo een overweldigende storm van klagen en wenen, bij het Leids Kamerkoor zweefde het verdriet zacht maar intens boven het nieuw gehouwen graf. In Katwijk werd voor een gulden middenweg gekozen, maar het 'Kommt ihr Töchter, helft mir klagen' neigde naar matheid. Het openingskoor zet vaak de toon voor het hele werk. Van de drie koren die heel dui delijk hun eigen stijl voerden, was het Leids Kamerkoor onbe twist het hoogtepunt. Niet om dat het als enige een kamerkoor is, gesplitst in twee betrekkelijk kleine groepen. Maar omdat Beckers' uitvoering het meest getuigde van een integrale visie wat betreft tempo, dynamiek, ti ming en schoonheid. En wat daarbij het zwaarst telt, zijn Matthaus getuigde van een ont roerende echtheid. Gedreven waren de koren alle drie, maar Ex Animo mag met name voor de pauze wel wat meer nuance aan de dag leggen. Niet alleen het openingskoor, ook het slotkoor - hoe indrin gend en doorleefd ook - kwam niet toe aan een 'Sanfte Ruhe'. Hallelujah leed lichtelijk aan het omgekeerde. Daar waren de tur bae en koralen voor de pauze mooi ingetogen, maar van te weinig expressie doortrokken. Beckers nuanceerde veel meer, koralen of koren, elk onderdeel kreeg een doordachte ladii Wim de Ru kwam in veel anceerder vaarwater in igsbi tweede deel, zelfs in de k zinnen als 'Was geht un an'. Werkelijk dramatisch dend en vernieuwend zo Animo het bekendste kon Haupt, voll Blut und Wui Zo gaf Hallelujah weer de 1 te intentie en overtuigingsl aan het koraal 'Was mein will, gescheh' allzeit'. Het Randstedelijk Begele Orkest ontmoette in Ex Arrris R Matthaus een oude vriend helsde hem met verve, CHOT maakte er geen verrassen! me-back van. Het Nede 'a8ei Radio Orkest (in Katwijklter' prachtige blazers; de st °*:P echter hadden weinig m melden dan profess 8 'ie schoolsheid. Beckers' ensSltua had eveneens in z'n m l|eer meer authentieke blazen sfeervolle fraaie momente n "e re, tempovaste contrabtouv maar was minder gelukki z'n eerste violen. Wellich den twee professionele kra de kar - met overigens hel de amateurs - net iets bell - trokken hebben. Van de vele solisten die de passeerden verdienen vermelding. Zo zong T< Mierau bij Ex Animo de K)RP aria's met een soepele v: en sprekendheid. Diane Ver naa*c en Joke de Vin waren in K P huiveringwekkend in het0150'1 'So ist mein Jesu nun gef: S1?61 en De Vin zong 'Erbarme onvergetelijk mooi met Vln herhaling een zeer verra: oe"c klankwisseling. J)c"t Zeer integer en klankvol ^e"> het Leids Kamerkoor de blder van Julian Hartman. Bariti ard Witholt vertolkte he |e tuurlijk met een prachtig I °JP het recitatief 'Am Abend n "e kühle war' en de daarop v *1® de aria 'Mache dich, mein eil PJ rein'. James Doing was vei™ïn de beste evangelist. Van d £zc wijkse preekstoel 'verkon "et r hij met een schitterend w< 1 °P re stem gepassioneerd 1 aar c densverhaal van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10