Bin Laden zijn gang kon gaan oe BOEKEN Liefde die bubbelt als priklimonade Héérlijk: brood met aardappelpuree! Leven met een gefrustreerde vader 'Er is maar één grote Vlaamse schrijver, ik' was bekend dat Osa- Bin Laden afspraken had ge laakt met de machthebbers in an om de VS als terroristisch Helwit aan te pakken. Maar de A had het te druk met andere ten. Een voormalige agent van Amerikaanse inlichtingen- enst doet in een goed onder- uwde woede-aanval een boek open. non-fictie recensie James McConigal ee No Evil, The true story of a ground soldier in the CIA's war on terrorism' door Robert Baer. Uitgeverij rown/Random House. Adviesprijs 34.74- fearom wisten onze inlichtin- ai- en veiligheidsdiensten van iets?, was de eerste vraag die ia de aanslagen in New York en Washington werd gesteld. Al nel werd duidelijk dat de eerst angesprokene, de Central In- illigence Agency, belast met in- chtingen verzamelen in het luitenland, zich al enkele jaren voornamelijk bezig hield met het analyseren van informatie die makkelijk verkregen werd door satellieten en door het we reldwijde afluisternetwerk Eche lon. Het ouderwetse handwerk, van James Bond-achtige operaties tot het moeizaam recruteren van agenten in de militaire en ambtelijke sfeer in groezelige buitenlanden, bleek al jaren af geschaft. Het leverde geen kor- te-termijn successen op en Amerika kreeg te maken met onfrisse types die binnenlands- politiek maar voor problemen zorgden. Amerikaans belasting geld mocht niet worden uitge geven aan contacten met moor denaars, bommenleggers, gijzel nemers, of hun vriendjes. Het adagium 'met boeven vang je boeven' werd afgeschaft. Onder Bush Senior en Clinton wilde de VS in het buitenland uitsluitend een good guy zijn - en je ziet wat ervan komt. Dat is de strekking van een boek dat een voormalig agent van de CIA heeft geschreven in een goed onderbouwde woede-aan val die dateert van ruim vóór 11 september. Robert Baer (1953) werkte van 1976 tot 1997 voor de CIA. Hij was actief in landen als Irak (in het door de Koerden beheerste noorden), Libanon, Soedan en India. Hij opereerde ook in de Aziatische randen van de voormalige Sovjet-Unie. Bij zijn onvrijwillige vertrek kreeg hij een hoge interne on derscheiding, maar Baer is nog steeds witheet dat hij - een van de weinigen in de CIA die Ara bisch sprak - uiteindelijk het veld moest ruimen omdat een aantal hotemetoten in de eerste regering-Clinton zulke nauwe banden had met de Amerikaan se olie-industrie, dat zijn kriti sche vraagtekens bij Iran, Saudi- Arabië, Tadzjikistan, etc. niet op prijs werden gesteld. Oliedollars bleken hun weg te vinden in de Democratische verkiezingskas - no questions asked - en Baer zag elementen van nationale veiligheid in beeld komen. Na een politiek gestuurd intern onderzoek van de CIA was het exit Baer. Hij verdient tegen woordig zijn brood afwisselend in de VS en Europa. Dat wordt niet nader omschreven in zijn boek, maar gezien zijn cv zal het wel niet als kindermeisje zijn. Baer legt een spoor bloot dat leidt van Libanon via de Pales tijnse organisaties van Yasser Arafat naar de regering in Iran en uiteindelijk tot de schimmige organisatie van Osama Bin La den. Baer toont aan dat het wel iswaar lastig is om als grote blanke Amerikaan te infiltreren in dit soort organisaties, maar dat snuffelen aan de randen er van heel goed mogelijk is en ook resultaten oplevert die niet via cleane hightech operaties zijn te behalen. Zijn activiteiten zijn soms film achtig, zoals in India in het be gin van de jaren zeventig. India was een goede klant van de Rus sische wapen-industrie en de NAVO smachtte naar gegevens over Russische tanks en raket ten. In India bleek alles te koop. Zijn relaas van een sporttas vol handleidingen die binnen vier uur kopiëren via een gat in de heg van een tennisclub moest worden teruggegeven na een plankgas achtervolging door hectisch Delhi is hilarisch. Baer is ervan overtuigd dat in veel recente aanslagen de hand is te herkennen van Iran. Vol gens hem heeft Irak de handen vol in eigen land en aan eigen grenzen, maar is Iran in staat te profiteren van de Westerse be hoefte aan normalisering van betrekkingen - en aan olie. Zo wel Europa als de VS sluiten vol gens hem de ogen voor de Iraanse financiële, diplomatieke en praktische steun aan allerlei, veelal ook Palestijnse, terreur- groepjes, de culminatie waarvan de aanslagen op 11 september waren. Baer heeft ook een recept voor tegenactie. Hij meent dat de CIA weer ouderwets moet gaan ope reren: niet alleen maar vertrou wen op technische hulpmidde len, maar mensen inzetten. Voer het aantal Arabisten op, geef ze een paramilitaire training zodat ze ook wat dat betreft weten waar ze het over hebben en laat ze vuile handen maken. In post- 0911-Amerika is het lastig hem tegen te spreken, maar of de binnenlands-politieke omstan digheden voldoende gewijzigd zijn onder Bush Junior is de vraag: Big Oil heeft alleen maar meer macht gekregen in Was hington DC. il in 1996 non-fictie recensie Ray Simoen 'Bijzonder brood' door Linda Collister. Uitgeverij Terra-Lannoo. Prijs: 14,95. Van Noord-Scandinavië tot Zuid-Oost-Azië, van Turkmenis tan tot Mexico: tussen aardap pelbroodjes en zucchini ligt een geurige en knapperige kosmos van allerlei soorten en smaken brood. Linda Collister schreef er haar opmerkelijke boek Bijzon der Brood over. De Noord- en Oost-Europese bodem is niet vruchtbaar ge noeg en het klimaat is er te bars voor tarwe, zodat ze daar de honger stillen met het compacte roggebrood. Waar geen tarwe, rogge of maïs groeit, maar wel rijst en linzen voorhanden zijn, zoals in Zuid-India, wordt dosa, een platte pannenkoek gemaakt. En waar maïs het hoofdgewas is, kleurt alles geel: tortilla's, koek jes en broden. Vaak ook worden broden verrijkt met vruchten, kruiden, siropen, olijven, ja zelfs vissen voor als een feest zich aandient of als men wil ont snappen aan de smaak van het dagelijkse brood. Overal en iedereen deed het en doet het nog steeds. De Zweden bakken voor feestdagen brood en gebak, waar dure saffraan, kardemon en kaneel aan zijn toegevoegd. Kahks zijn Arabi sche lekkernijen, die gearomati seerd zijn met geroosterde ko mijn en koriander, nadien be streken met ei en bestrooid met sesamzaad. Immigranten leer den de Nieuw-Zeelanders dat brood waaraan een hoeveelheid afgekookte aardappelpuree was toegevoegd, een heerlijke smaak, lichte structuur en hoge voedingswaarde krijgt. Het fascinerende van brood en de door Collister gepresenteerde recepten is de grote plaats, die brood al millennia inneemt in alle culturen. Niet louter en al leen als voedingsmiddel, maar vooral ook als symbool voor al les wat leven zin en betekenis geeft. Sla er alle heilige boeken ter wereld maar op na, overal wordt de grote betekenis van het brood onderstreept. Geen feest - sacraal en profaan - is denkbaar zonder brood of bak sels van meel en water. En - minder poëtisch: de oorlogen die gevoerd zijn om de honger te stillen met brood of gevoerd om vruchtbare graanakkers zijn niet meer te tellen. Voordat Collister op zeer over zichtelijke en duidelijke wijze in woord en beeld uitlegt hoe een Indiase naan, Franse baguette, Amerikaans-joods-Poolse bagel, Noord-Afrikaanse mouna, New Yorks of Zwitsers roggebrood of Australisch pompoenbroodje gemaakt wordt, doet ze eerst uit de doeken welke soorten meel gebruikt kunnen worden en hoe je brood kunt laten rijzen. Daar na geeft ze stap voor stap aan hoe de thuisbakker zijn eerste stappen kan zetten in de wereld van het zelf gebakken brood. Het basisrecept voor een een voudig brood zal velen over de streep trekken, zo verwacht Col lister, om de gang te maken naar molenaar, reform- en bak kerswinkel en de fabrieksbaksels voorgoed te verruilen voor de home made broden. roman recensie Wim Vogel 7o'n vader' door Cees van Hoore. Uitgeverij Podium. Prijs: €14,90. [et procédé is bekend. Een va ir sterft, zijn zoon maakt de dans van diens leven op en armee ook van zijn eigen le st Objectiviteit verwacht en erlangt niemand. Natuurlijk ordt het verslag een roman noemd en even vanzelfspre- end is de nauwelijks te ont- arren kluwen van boosheid, «tegenheid, verdriet en vra- ;n waar geen antwoord op is. et resultaat is veelal dat de ton vooral zichzelf beschrijft: d vragen, zijn emoties, zijn [wikkeling en dat de vader en raadsel blijft. Hes van waarde, is weerloos', lidt Luceberts bekende adagi- ni. Hoewel weerloosheid niet tt eerste is waaraan je denkt i) Van Hoores verslag - dat tend van Waarde ondanks jn grote mond niet is opge- assen tegen alles wat het le- m met hem voorheeft, is rerduidelijk. Een harde en na- jeugd in de Haagse Schil- irswijk waar de oorlog wordt varen als een bevrijding: een logelijkheid iets van de wereld zien en om los te komen uit in benepen milieu. Dus meldt jonge Van Waarde zich vrij- Ég voor de Arbeidsdienst n in Wenen, naar eigen zeg- n, de mooiste jaren van zijn ren te hebben. He paradox, die foute keuze is gelijkertijd de parel die door in schittering elke latere erva- ng doet verbleken en zijn ver- ere leven verziekt. Een vrouw, en huwelijk, kinderen, familie, at staan werk - alles is sur- igaat voor wie ooit dat vrije, afhankelijke leven heeft ge- end. Het maakt van Arend een ïfrustreerde agressieveling die maar beter niet voor de voe- in kunt lopen. Een bom die tijd op scherp staat, iees van Hoore, redacteur van eze krant, schetst een, on- anks alles, liefdevol portret an een man en een gezin die 'hun eenvoud en na-oorlogse iploeter model staan voor een neratie. Vlak na de oorlog ouwen, inwonen bij de hoonouders, hard werken oor weinig geld, het eerste au- •otje, de eerste televisie en de ots als htm zoon niet naar de briek maar naar de ulo gaat. 0 al die lange jaren die kna- tnde en zeurende vraag of dit 1 alles is, of het leven niet nog is extra's in petto heeft. o'n vader geeft in achtender- !g fragmentjes een mozaïek m een Haags arbeidersgezin, bnipleet is dat tegelwerk niet. lot is de zoon die invult, die ilkiest, die op zoek gaat en die 'eindelijk meer van zichzelf 01 van zijn vader vindt, lot is jammer dat de zoektocht 'weinig structuur heeft. Er is on zekere chronologie maar ndat de herinneringen ko- 'on en gaan en er veel wordt wtaald, blijft het voor mij on gelijk wat ik met deze thera- Wtische zoektocht naar een der moet. De tragiek van de der, de tragiek van de zoon in net niet onontkoombaar, tt niet dwingend genoeg op 'Pier gezet. Ik heb er met be lgstelling kennis van geno- 'on, ik heb me niet verveeld 0ar erg oorspronkelijk qua en taal vind ik Zon vader Daarvoor is het allemaal 'ts te braaf en te bekend. TOP TIEN FICTIE 1. (1) M. Vasalis, De oude kust lijn. Van Oorschot, 20,00 2. (2) Tim Krabbé. Kathy's dochter. Bert Bakker, 19,95 3. (-) Kristien Hemmerechts, Donderdagmiddag, half vier. Contact, 18,50 4. (-) Arthur Japin, De droom van de leeuw. Arbeiderspers, 22,75 5. (3) J.M. Coetzee, Portret van een jongeman. Cossee, 18,90 6. (4) Judith Koelemeijer, Het zwijgen van Maria Zachea. Plataan, 17,54 7. (-) Sandor Mdrai, Gloed. Wereldbibliotheek, 14,50 8. (9) Milan Kundera, Onwe tendheid. Ambo/Anthos, 17,90 9. (5) John Grisham, Het dos sier. Bruna, 19,95 10. (-) Marek van der Jagt, Mo nogaam. CPNB. 2,25 De Vlaamse veelschrijfster Kristien Hemmerechts brengt een nieuwe roman uit over een 12-jarige meisje dat ver ongelukt onder een vrachtwa gen, maar wel in staat is haar eigen dood te observeren. De overeenkomsten met Enquist, die afgelopen herfst zo een dochter verloor, liggen voor het oprapen, maar dit is toe val. Ook nieuw (behalve de herintreders Mfcai en Japin): het boekenweekessay van Marek van der Jagt. die in me ligheid Amon Grunberg dit keer hard achterna gaat. De boekentoptien wordt we kelijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athe naeum Boekhandel en H. de Vries Boeken in Haarlem, Boekhandel Kooyker Gins berg in Leiden, Standaard Boekhandel Harkema in Hil versum, Boekhandel Los in Bussum en Boekhandel De Ark in Almere. door Willeke Heijkoop Wekelijks ligt een ander genre boeken op de leestafel. Deze week de recente oogst kinder boeken. De Boekenweek mag dan op zijn einde lopen; het thema van dit jaar is grenzeloos en past daarom ook nu nog uitstekend op deze Kinderboekenleestafel. De Liefde. Behalve tijd- ook leeftijdloos, zo toont het grote scala kinderboeken dat op een of andere manier met de liefde heeft te maken. Hoewel aangeprezen als 'ge schikt voor iedereen vanaf 10 jaar', oogt de uitgave Als ik jou zie... (Ploegsma, 12,45) als een lieflijk weggeefboekje voor volwassenen. Martine Letterie verzamelde 143 bladzijden vol verhalen en gedichten over de liefde. Ze begint met de liefdes geschiedenis aller liefdesge schiedenissen: Romeo en Julia, opgetekend door Ed Franck. En zoals sprookjes in hun oor spronkelijke vorm heel wat gru welijker afliepen dan in de aan gepaste versie voor de jeugd, gaf Franck deze liefdesklassieker een heel eigen draai. Mooi en hoopgevend, dat wel, maar of William Shakespeare er blij mee zou zijn geweest? Wat valt er na Romeo en Julia nog over de liefde te vertellen? Heel wat, bewijst Letterie. Om te beginnen nog meer - danig herschreven - klassiekers. Jaap ter Haar maakte Arthur en Gui- nivere toegankelijk en Simone Kramer deed hetzelfde met de mythologie Het oordeel van Pa ris. In het hier en nu speelt het verhaal van de beste vriendin nen Donna en Lisa die weder zijds de vriendschap op de proef stellen door elkaar moei lijk vervulbare opdrachten te geven. Op vuurrode pagina's liet Letterie liefdesgedichten af drukken. Als ik jou zie... is een lekker boek om af en toe uit (voor) te lezen én om weg te ge ven. Leeftijd onbelangrijk. Zelfde onderwerp, andere in valshoek: Het boek van de lief de van Pemilla Stalfelt (Hoog land Van Klaveren, 10,75). Deze Zweedse schrijfster- /kunstenares heeft al enkele 'vrolijke naslagwerken' op haar naam staan. Het boek van de dood is er een prijswinnend voorbeeld van). Haar meest re cente en net in het Nederlands vertaalde (teken)pennenvrucht is het best te omschrijven als een stapelgek prentenboek dat bol staat van gevoel. Gevoel in je hoofd, gevoel in je hart, ge voel in je (onder)buik; alle denk- en ondenkbare kanten van De Liefde komen langs. Stalfelt beschrijft en tekent Lief de als een gevoel dat kan bub belen als priklimonade of als watten je hele buik kan vullen; liefde voor je ouders, voor een god, voor een popster of een grote zus. Gevoel en nog eens gevoel, maar ook over de tech nische kant van de liefde tussen man en vrouw bestaat na lezing van dit boekje geen enkele on duidelijkheid meer. En voor wie het aan het eind nog niet weet is er altijd nog hét recept voor Liefdesdrank. Pemilla Stalfelt maakt die eindeloze stapels flauwe 'Liefde is...'-boekjes in één klap overbodig. Liefde is groot, liefde is breed en daarom ligt op deze Leestafel ook het boek Hallo vriendl van Marcus Pfister (De vier wind streken, 12,25). Prentenboe ken met doorkijkgaten zijn van zelf al spannend en dit is er zo één. Pfister verhaalt over vriend schap tussen dieren, maar ver wijst daarbij meer dan duidelijk naar de menselijke neiging tot eisen stellen en oordelen vellen. Egel wil pas vriendjes zijn met leeuw als hij wat meer op de toekan lijkt. En de toekan wil pas vriendjes worden met egel als zijn stekels zo kleurig zijn als de kameleon. En de kameleon wil pas vriendjes met de toekan worden als deze hem zo goed kan beschermen als de olifant. En de olifant, enzovoort. Zo heeft elk dier wel een bezwaar dat vriendschap in de weg staat. Dit alles schreeuwt natuurlijk om een moraal: Iedereen is an ders en dus zijn we allemaal ge lijk. Pfisters - overigens prachtig uit gevoerde - prentenboek eindigt dan ook met een feest. Een feest van vrienden onder elkaar! Nieuwe roman Herman Brusselmans Illustratie uit 'Hallo vriend' van Marcus Pfister. Tekening uit besproken boek roman recensie Nico de Boer 'De kus in de nacht' door Herman Brusselmans. Uitgeverij Prometheus. Prijs: 19,95 Herman Brusselmans, de lang harige schrijver met het droeve gelaat, is omstreden. Menigeen zal zich nog de rel herinneren rond zijn boek Uitgeverij Gug- genheimer (1999). Brusselmans had de Vlaamse modeontwerp ster Ann Demeulemeester hierin zo gekwetst dat ze wegens bele diging en smaad naar de rechter stapte. Ook in De kus in de nacht, zijn nieuwe, 600 bladzij den dikke roman, strooit Brus selmans weer allerlei bekende Vlamingen en vreemdelingen door zijn boek, over wie hij zich opnieuw allesbehalve subtiel en genuanceerd uitlaat. Tieren en schelden, kwetsen en beledigen kan de spotzieke Brusselmans nog altijd als de beste, al houdt hij het deze keer redelijk binnen de perken. Maar wat je ook mag vinden van deze onverstoorbare en grofgebekte en tegelijkertijd overgevoelige Belg, hij graaft dieper dan de meeste andere schrijvers. Hij schrijft eigenlijk altijd het zelfde boek, dat weet Brussel mans zelf ook wel, zoals hij ook weet dat de compositie van een roman niet zijn sterkste kant is. We zien alles vanuit het per spectief van de verteller (lees: Brusselmans), de andere perso nages blijven vaag, onuitge werkt. Soms is het ook genoeg, voor menige lezer is het allang genoeg, 600 bladzijden Brussel mans is weer een grote opgave. Het is veel, veel te veel, maar het is alsof Brusselmans telkens wil zeggen: genoeg? Het is niet ge noeg! De kus in de nacht is dan ook een ode aan de overdaad. Het boek is afwisselend amusant, geestig, en soms ook van een bedroevend puberaal niveau. Voor wie niets met dit oeverloze proza heeft, zal het een beproe ving rijn. Deze kluif gaat over van alles en niets, maar bovenal óver Her man Brusselmans, zijn passies en obsessies. Maar meer dan voordien is een verteller aan het woord die niet alleen wordt ge plaagd door geestelijke maar vooral fysieke ongemakken; hij heeft last van depressies en van 'zwevingen' in rijn hoofd. Ver lichting zoekt de burleske dwarskop Brusselmans in rijn vele ontmoetingen op rijn om zwervingen in de stad, in wat hem zoal bezighoudt en dwars zit. Er rijn oeverloze bespiegelingen en fantasieën over bekende Vla mingen. over tv-sterren en pop sterren, van Joy Division tot Britney Spears. Verder veel voet bal, seks, film, motorfietsen (een Buell) en literatuur, vooral de Vlaamse: 'De Vlaamse literatuur heeft heel wat te bieden, al wil ik niet overdrijven. Er is maar één echt grote schrijver in de hele Vlaamse literatuur en dat ben ik', kan hij met veel bravoure schrijven. Bij hem is dat grappig, omdat hij zelfspot heeft, op een bijna reviaanse manier. Dat De kus in de nacht ondanks alle feilen 600 bladzijden stand houdt, ligt aan de onvoorwaar delijke openhartigheid van de schrijver die de lezer ongehin derd een kijkje biedt in het hoofd van de schrijver, en daar mee in die van de lezer zelf. Te gen het einde legt de verteller een soort verantwoording af: 'Ik heb gelogen in mijn literatuur, ik heb gespuwd en veracht, ik heb gevloekt en mijn haat uitge schreeuwd, en toch heb ik altijd over de liefde geschreven.' Even later riet hij, na rijn duistere reis, als een glimp van hoop in de toekomst 'een kus in de nacht'. Geen feest - sacraal en profaan - is denkbaar zonder brood of baksels van meel en water. Foto uit besproken boek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 25