Voortbestaan Bachkoor Holland op het spel KUNST CULTUUR :11e kleuren bepalen toon Holland Art Fair Mooie momenten bij compagnie Dakar Drie Musketiers half jaar in Luxor Bij Mary Black weet je wat je krijgt R7 Tientallen koorleden weggelopen na vertrek van dirigent Daniel Reuss Het Brabants Orkest zet directeur aan de kant Den Haag schrapt concert Kane op 'Koninginnenach' Nederlandse Lara Croft Pink Meltzer iCin House' t. iden - Ali G maakte gisteren royale entree bij de premiè- ran zijn eerste speelfilm 'Ali ida House'. Na de populai- V-serie en zijn grote door- tij ak in de clip 'Music' van ,B Jonna is Ali G, is de met n,' id behangen zwarte rapper ic gespeeld wordt door de le ike joodse komiek Sacha 't, on Cohen, nu ook doorge- ngen tot het witte doek. Hij tijdens de première verge- door een zestal schaarsge- e dames die hun zoge- Jmde 'punani's' met reus- jge cannabisbladeren be- imas bijgezet Panthéon De stoffelijke resten van ranse schrijver Alexandre q nas worden bijgezet in het héon in Parijs, waar de ;n der natie' rusten. Dat president Chirac gezegd. nas is de meest gelezen ise schrijver ter wereld. Hij tachtig romans geschre- waaronder 'De Drie Mus- i' en 'De Graaf van Monte o'. Hij stierf in 1870 en L begraven in zijn geboorte- rillers-Cotterêts in het doosten van Frankrijk. to b' 10 Vil eeling voor meleonfilm cen - De 14-jarige eeneiige ing Koen en Jos van der ;uit het Noordhollandse gen gaat de rol spelen van ;e en Sietse Klinkhamer in leelfilm 'De schippers van ameleon'. De jongens zijn zen uit meer dan 400 twee rn. Regisseur Steven de koos voor deze twee om- wafe „echte Hollandse kwa- inskoppen hebben." Bo- noi jen zijn ze volgens hem hv iun talent en motivatie ge- Ot om in de huid van Hielke so etse te kruipen. De film is mi leerd op de Kameleonboe- an schrijver Hotse de Roos de avonturen van de twee ;evi m bootje (De Kameleon) dl 5 Friese wateren. f? h Dynamo en Air ioven - Er komt dit jaar :en Dynamo Open Air. v ag 14 juli wordt het open- 11 1 festival gehouden op het aai nvan het Bospopfestival iert. Bospop vindt dit jaar s op 12 en 13 juli en aan- nd kan Dynamo Open Air lik maken van het terrein. ;stival zal wel kleiner van zijn. Er zullen zo'n twin- nds spelen. DONDERDAG 21 maart 2002 door Jan Rijsdam leiden - Aan de vooravond van de uitvoering van de Matthaus Passion verkeert het Bachkoor Holland in grote problemen. Tientallen leden van het koor zijn opgestapt sinds afgelopen na jaar de dirigent, Daniel Reuss, na een conflict met het bestuur is vertrokken. Voor de uitvoe ring van de Matthaus Passion, op 28 en 29 maart aanstaande in de Leidse Pieterskerk, is het Bachkoor Holland tijdelijk op sterkte ge bracht met tientallen leden van andere koren. De geplande uitvoering van de Johannes Pas sion, eerder deze week, werd afgelast. In november nam dirigent Daniel Reuss ont slag na een conflict met het bestuur over de toekomst van het Bachkoor Holland. Reuss wilde naast de uitvoeringen van Bach's Johan nes en Matthaus Passion vaker grote koorwer ken van andere componisten op het program ma van het Bachkoor zetten. Vorig jaar voerde het koor, onder leiding van Reuss, 'Ein Deut- sches Requiem' van Brahms en 'Kindertoten- lieder' van Mahler uit. Met veel succes, alleen was de zaal niet zo vol als bij de uitvoeringen van Bach's passionen. Dat laatste was niet naar de zin van het be stuur. Dat meende dat Reuss, met een steeds verdergaande verwijdering van het oorspron kelijk ten doel gestelde repertoire, de financië le continuïteit van het koor in gevaar zou brengen. „Hij mocht best iets anders doen", zegt pr-functionaris Mark Rijnsburger van het Bachkoor, „maar er zijn legio koorwerken waarvoor in Leiden gewoon geen publiek te vinden is. Reuss had daar te weinig oog voor." Veel koorleden hebben boos gereageerd op het vertrek van Reuss en stellen het bestuur daarvoor verantwoordelijk. Reuss, die in sep tember 1998 het roer had overgenomen van dirigent Charles de Wolff, staat bekend als een begaafd dirigent, die de kwaliteit van het koor in een paar jaar tijd naar nog grotere hoogte wist te tillen. Reuss was bovendien zeer popu lair onder de koorleden. Vooral jongere en vrouwelijke leden vielen voor zijn charmante uitstraling. Als opvolger van Reuss heeft het bestuur Char les de Wolff (70) teruggehaald die al sinds 1984 de Matthaus-uifvoeringen in de Pieterskerk heeft gedirigeerd. Hij is er niet geslaagd het programma van het Bachkoor volledig te con tinueren. De uitvoering van de Johannes Pas sion ging dinsdag niet door. „Dat is een pijnlij ke kwestie", reageert Rijnsburger gevraagd naar het waarom van de afgelasting. Het heeft alles te maken met het terugtreden van Reuss. „Heel veel mensen zijn daarna uit het koor ge stapt". aldus Rijnsburger. „De Wolff heeft zijn handen vol gehad aan de uitvoering van de Matthaus Passion in Leiden en andere steden. Om daarbij ook nog de Johannes Passion in te studeren was praktisch onmogelijk." Er zijn zoveel mensen uit het koor gestapt dat De Wolff voor de concerten deze maand feite lijk een nieuw, ad-hoc-koor heeft moeten sa menstellen. Daarvoor heeft hij leden aange trokken van onder meer het Nederlands Ka merkoor en het Belgische Collegium Vocale van Philippe Herreweghe. Bovendien heeft De Wolff enkele oudere leden van het Bachkoor teruggehaald. In de Pieterskerk staat volgende week dus een heel ander Bachkoor Holland dan een half jaar geleden. Na de uitvoeringen van de Matthaus Passion valt deze tijdelijke samenstelling weer uit elkaar en is het zeer de vraag of het afge slankte Bachkoor Holland kan blijven voortbe staan. „We zullen er alles aan doen om de schade te herstellen", zegt Rijnsburger. „We gaan hard op zoek naar nieuwe koorleden. Er zijn intus sen ook de nodige spijtoptanten. Mensen die uit het koor zijn gestapt maar weer terug wil len komen." De Wolff zou de spijtoptanten voorlopig bui ten de deur willen houden. 'Laat ze eerst nog maar wat langer boeten', heeft hij gezegd over dé mogelijke terugkeer van voormalige koorle den. Het bestuur is intussen op zoek naar een nieuwe dirigent, omdat ook de aanstelling van De Wolff een tijdelijke is. rotterdam/gpd - In het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam staat vanaf maart 2003 zes maanden lang de musical 'De Drie Musketiers'. De musical, een coproductie van Luxor en Joop van den Ende Theaterpro ducties, zal alleen in Rotterdam te zien zijn. Hoofdrollen zijn er voor Bastiaan Ragas, Henk Poort, Pia Douwes en TMF-pre- sentatrice Tooske Breugem. 'De Drie Musketiers' wordt de langstlopende productie die het Luxor tot nu toe heeft gekend. Vorig jaar werd het nieuwe thea ter op de Kop van Zuid geopend met de eigen productie 'City1 van Mini en Maxi, die ruim drie maanden exclusief in Rotterdam was te zien. „Daar hebben we mee kunnen oefenen," zegt Ton de Langen van Luxor. „Maar met zes maanden 'De Drie Mus ketiers' wordt het risico groter dan ooit." 'De Drie Musketiers' wordt een eigen bewerking van het be roemde boek van Alexandre Du mas. Centraal staat de jonge d'Artagnan (gespeeld door Bas tiaan Ragas, nu hoofdrolspeler van 'Aida') die musketier wil worden. Hij sluit daartoe in Pa rijs vriendschap met de drie musketiers Athos (Henk Poort), Porthos (Bert Simhoffer) en Ara mis (Rein Kolpa). De slechterik in het verhaal is kardinaal Ri chelieu (Stanley Burleson), de femme fatale Milady de Wmter (Pia Douwes). De schone dame Constance waarop d'Artagnan zijn zinnen heeft gezet wordt gespeeld door de TMF-vj Toos ke, die hiermee haar musicalde buut maakt. De regie komt in handen van Eddy Habbema ('Titanic, de Musical'), de mu ziek wordt geschreven door de gebroeders Bolland. Volgens Ton de Langen past de 'De Drie Musketiers' uitstekend ip de toekomstplannen van het nieuwe Luxor. „Het theater is gebouwd met de bedoeling een landelijke uitstraling te krijgen. Dat is voor een deel al gelukt met Mini en Maxi. Nu gaan we het in nog grotere mate doen met 'De Drie Musketiers'. Het hele land moet naar Rotterdam toekomen." Hoewel alle handtekeningen zijn gezet bevindt het project zich nog in de allervroegste fase. „Er zijn nog niet eens maquettes gemaakt van het decor," ver klaart Aimée Mars van Van den Ende Theaterproducties. „Hoe wel het een historisch verhaal wordt, willen we het eigentijds brengen. Dus niet gewoon een kasteel op het podium neerzet ten." Wat het budget wordt, is nog onbekend. Wel wordt ge sproken over een grotere pro ductie dan het succesvolle 'Ai- da', nu te zien in Scheveningen. 'De Drie Musketiers' moet vol gend jaar gaan draaien naast 'Aida' en de reizende musical 'The Sound of Music', beide producties van Van den Ende. eindhoven/anp - Het Brabants Orkest zet zakelijk directeur D. Weers aan de kant. Aan het be sluit ligt een complex van pro blemen ten grondslag, aldus waarnemend bestuursvoorzitter J. Otten. Pogingen die proble men op te lossen hebben vol gens hem niet het gewenste re sultaat opgeleverd. Al langer zijn er spanningen in de top van het orkest. Aanvan kelijk was Weers algemeen di recteur. Het bestuur besloot an derhalf jaar geleden een split sing te maken tussen de zakelij ke en artistieke leiding. Weers mocht zich vanaf dat moment alleen nog meer bezighouden met de zakelijke leiding van het orkest. Het bestuur belastte Mare Soustrot met de artistieke leiding. Dat gebeurde in overleg met Weers, zegt een woordvoerster van het bestuur. Soustrot heeft volgens haar niet op eigen hout je een grotere artistieke vrijheid opgeëist, zonder daarin Weers te kennen. De vaste gast-diri- gent Jaap van Zweden verliet het afgelopen jaar het orkest omdat hij er zich niet meer thuisvoelde. Weers is momenteel ziek thuis. De ondernemingsraad steunt het beleid van het bestuur. den haag/gpd - De gemeente Den Haag heeft uit angst voor onveilige situaties besloten het optreden van rockband Kane tij dens de KoninginneNach niet door te laten gaan. Gezien de populariteit van de band ver wachtte de gemeente een te gro te toestroom van bezoekers. Vier jaar geleden moest een concert van zangeres Anouk na zes nummers worden afgebro ken omdat er te veel mensen voor het podium stonden. Een groot aantal bezoekers werd on wel, dertig mensen werden toen naar het ziekenhuis overge bracht. Sindsdien zijn er strenge veiligheidsmaatregelen voor dit festival getroffen. Ook het idee om Kane als ver- rassingsact samen te laten spe len met de band Di-rect, die nu een hit heeft met 'Inside my head', is door het stadsbestuur afgekeurd. Manager Edwin Jan sen van Kane vindt het besluit van de gemeente 'te belachelijk voor woorden'. „Kane is een Haagse band. staat internatio naal op doorbreken, dan moet je die toch de gelegenheid geven om een concert te verzorgen? Dat moet je als gemeente toch in goede banen kunnen leiden? Maar ze wilden zelfs van een onaangekondigd optreden niets weten!" Wie er wel op de planken staan tijdens de KoninginneNach op 29 april zijn in elk geval Twaires. Racoon, Def P and the Beatbus- ters, Millionaire, Di-rect. Kala hari Surfers, Krushed Sorted, Momo, The Cuban Alls tars, The Wishing Well, Band Chakh Chakh, Octave Pussy, Silverlake en Daryll-Ann. Londen - Het Nederlandse fotomodel Jill de Jong is de nieuwe Lara Croft. De komende tijd kruipt ze in de huid van de heldin uit het populaire computer spel 'Tomb Raider'. De 20-jarige Hoogeveense wordt ingeschakeld om de nieuwste editie van het spel wereldwijd te promoten. 'Tomb Raider: The Angel of Darkness' ligt eind dit jaar in de winkels. Foto: EPA/Kirsty Wigglesworth muziek recensie hans keijzers Concert: Mary Black. Gezien: 20/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Vlak na de pauze grijpt Mary Black een papiertje van het po dium. 'I shall murder you when you don't read this' leest Mary. 'Ik heb al vier e-mailtjes gehad van je', meldt de Ierse droog. Het verzoekje is voor 'Song for Ireland' en als Mary Black die klassieke song uit 1984 inzet, enkel ondersteund door het toetsenwerk van Pat Crowley, ligt de Stadsgehoorzaal bij het wonderschoon vertolkte num mer ademloos aan haar voeten. Sober zet Mary Black haar werkjes neer. Net zo sober als haar kleding. Donker zijn haar kleuren, alleen een glitterbloes je zorgt voor wat frivoliteit. De Ierse heeft een nieuwe cd uit. Een soort 'Best of, maar het gaat eigenlijk om de tweede cd 'Hidden treasures'. Duetjes met onder andere Joan Baez. Em- mylou Harris en Mary Capin Carpenter. Die laatste, compo niste van de dikke hit 'The Moon and St. Christopher' strikte Mary Black tijdens een concert in de Londense Albert Hall. De favoriete songwriter voor Black blijft toch Noel Brazil. Op dezelfde dag dat George Harri son de weg naar boven nam, gaf Brazil ook de geest. 'Noel touched me as a singer really' vertelt de zangeres. Zowel 'Co lumbus' als The last goodbye' van de onlangs overleden com ponist vinden we terug in de set. Mary Black valt moeilijk te be trappen op foutjes. Haar inzet ten zijn voorbeeldig, maar haar weinig karakteristieke stemge luid breekt een beetje op. Ook de lichte popuitstapjes zijn niet helemaal geslaagd. 'Soul Sister' neigt iets te veel naar de gladde 'middle of the road'. Na de pau ze zorgt vooral Steve Cooney voor heerlijke gitaaraccenten en Pat Crowley vult de open sound met zijn gedoseerde accorde- onspel lekker in. 'Kathy' is de heerlijke uitsmijter en is Mary Black even een halve meter naast de microfoon pas op de plaats maakt neemt als vanzelf sprekend de zaal het 'Running home Kathy' over. Haar presen tatie is de hele avond wat gere serveerd, op het eind zie je dat Mary Black niet alleen een pri ma stem heeft maar ook wel degelijk kan spelen met de zaal. fheo de With - Niet zo chique als de TEFAF in Maastricht, niet Intgardistisch als de KunstRai in Amsterdam. De id Art Fair is het minst opvallende broertje in de fa- lan kunstbeurzen. Maar daarom niet minder aange- Met een debat tussen politici over cultuurbeleid is lurs in Den Haag gisteravond geopend. :ventig galeries uit binnen- en buitenland heb- >or vier dagen hun 'winkel' verplaatst naar het Ne- Jds Congres Centrum. De kunst is vooral aange- Ivan karakter. Kleur, kleur en nog eens kleur. Felle I bepalen de toon. De schilderijen en beelden zijn ■confronterend van aard. Ook zijn er geen moder- ■he installaties die zonder uitleg niet te snappen in strategische plek, naast het overdekte terras, galerienouder Henk Pruijsen uit Warmond zijn (n. Het is er de hele avond stervensdruk. Het halve ijkt langs te komen. Hij schudt en schudt maar Pruijsen heeft werk van zeven kunstenaars lomen naar de Holland Art Fair. „Ik heb natuur de kunstenaars met wie ik samenwerk, maar ik :t tien jaar lang met hetzelfde werk naar de beurs Daarom moet er ieder jaar vers bloed bij." t in dat verband op de schilderijen van Jan Oly- Het zijn abstracte composities van kleurvlakken, de stijl van na Karei Appel", doceert Pruijsen. lat om de ordening van Ideur." Hij is bang dat hij Ie beurs weinig van verkoopt. „Ik neem mee wat ii vind en let niet op de verkoopbaarheid." Toch lij vanavond al twee rode stippen kunnen plak- fooral voor de vlekkerige schilderijen van Marja is veel belangstelling. Ook Hans Innemee scoort A .1 'Vrouw zijn' van Hervé Martijn op de Holland Art Fair. Publiciteitsfoto goed met zijn kale piepkuikens die verwonderd de we reld inkijken. Galerie aan Zee uit Noordwijk maakt haar debuut op de Holland Art Fair. Galeriehoudster Ine Koopmans loopt nog wat onwennig rond in haar stand. Met haar partner Jan Noordhuis heeft ze sinds een jaar een galerie in een telerswoning uit de negentiende eeuw. Ze zijn allebei beeldend kunstenaar, maar tonen naast hun eigen beel den en schilderijen ook werk van gastexposanten. „Ik vind het gemakkelijker om werk van anderen te ver kopen dan dat van mijzelf. Dat is zo moeilijk", verzucht Koopmans. De Noordwijkse maakt bronzen beelden. Ze zijn strak van lijn, maar wel herkenbaar van vomi. Haar echtgenoot vervaardigt in zijn Katwijkse atelier met na me materieschilderijen. „We zijn het liefst aan het werk. Het is voor ons een hele prestatie om hier vier dagen in onze nette kleren te staan. Maar goed, als je als kunste naar wilt overleven, moet je ook investeren in de klant." Enkele tientallen meters verderop lokt Yolande Weer denburg uit Wassenaar haar klanten op een geheel ei gen manier. Ze maakt onomwonden duidelijk dat zij ooit officieel werd gekozen tot eerste nachtburgemees ter van Den Haag. Joost mag weten wat dat met haar kunst te maken heeft. Sinds enige tijd heeft ze echter de beschikking over het voormalige clubhuis van voetbal vereniging WM aan de rand van Clingendael. Weerden- burg heeft daarin haar atelier annex galerie gevestigd. Die andere Wassenaarse galerie - De Greef De Greef - prijst kunst van onder anderen Charlotte Molenkamp en Hervé Martijn op een stijlvoller manier aan. Afstan delijker ook. Dat trekt klanten aan, maar schrikt ook klanten af. De Goudse schilder Jan van Lokhorst, in het dagelijks leven docent op een Alphense scholengemeenschap, is er met zijn kleurrijke doeken die abstracter zijn dan ab stract. Maar net zoveel aandacht is er voor het werk van de in Leiden geboren Hans Leijerzapf. Hij schildert al tijd mannen in lange regenjassen, waarvoor hij zelf mo del staat. Het is er allemaal. Holland Art Fair, t/m zondag 24 maart, Nederlands Congres Centrum, Den Haag, toegang: 11,50 euro. theater recensie ^usanne lammers Voorstelling: Jasons Zonen door Compagnie Dakar. Teksten spel: Hans Man in 't Veld en Guido Kleene Gezien: 20/3, LAKtheater, Leiden. Nog te zien aldaar: vanavond, 26 t/m 30/3, Frascati, Amsterdam. Om de titel, 'Jasons zonen', te begrijpen, moet je van goede huize komen. Al weet je dat Ja son de man van Medea was, die hun zoontjes vermoordde om de vader te straffen, en ook al gaat de voorstelling van Com pagnie Dakar over zonen met onbereikbare, want vroeg uit hun leven opgestapte, vaders, dat alles lijkt die raadselachtige naam toch niet afdoende te verklaren. Maar een gedenk waardige voorstelling is het wel. Hans Man in 't Veld en Guido Kleene laten een stuk zien dat in zijn embryonale, nog impro visatorische fase is blijven ste ken, gemengd met een half-the- rapeutisch rollenspel waarvan je nooit weet of hef echt of be dacht is. Dat klinkt verschrikke lijk, maar hun onverhoedse manier van het oprekken van de wetten van het theater werkt. En de voorbeelden die ze van het universele ouder kind-zijn geven, zijn zo authen tiek, dat je iedere gedachte aan ijdelheid al gauw laat schieten. In geestige cabaret-achtige im provisaties waarin de ongemak kelijkheid van alle kanten beke ken wil worden, ontpopt Hans Man in 't Veld zich als een sym pathieke maar zwakke vader, het intellectuele ik-wil-wel- maar-ik-kan-niet-type. En elk volgend tafereel is weer net een beetje erger dan het vooraf gaande. De ontluistering gaat gelijk op met het gelijdelijke verlies van decorum en de staat van ontkleding. Guido Kleene sart lekker terug, scheldt en schopt, maar zijn rebellie mas keert zijn behoefte aan liefde niet. Jong en kwetsbaar staat hij in zijn hemd: klaar voor het le ven - en het grote falen. Het alles overheersende thema is contact, het gebrek aan ver trouwelijkheid, en dat krijgt vorm in grote en heel kleine dingen. Dat leidt tot herkenbare scènes, zoals net 'goede ge sprek' waar de vader telkens op aanstuurt, maar waar hij - als puntje bij paaltje komt - toch telkens voor terugschrikt. Wel praten, maar niet over zichzelf. Of de kritisch-afstandelijke ma nier waarop de vader reageert als de zoon iets persoonlijks laat zien. Want bevoogden is veel makkelijker dan bevade- ren. Dat zijn mooie momenten, maar interessanter nog is de observatie van Kleene en Man in 't Veld dat familieverhoudin gen van vaststaand gegeven in een keuze Zijn veranderd. Van zelfsprekend is het niet meer, alle partijen moeten het willen en doen, anders kun je het net zo goed laten. signeert haar nieuwe dichtbundel Veel Liefs zaterdag 23 maart 14.00 tot 15.00 uur natuurlijk bij: Boekhandel de Kier Breestraat 161. Leiden. 071-5120885

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19