GELOOF SAMENLEVING Heilig Landstichting wil naar rechtbank Rome Als Jezus lacht heeft Hij kuiltjes in Zijn wangen Dominees nemen preek onder de loep Eet geen vet Geplaagd Vaticaan besluit tot 'homo-test' Synodeleden gaan met vliegtuig naar vergadering ei Wetenschap buigt zich over God en technologie Bidden voor verkiezingen donderdag 21 MAART 2002 door Thed Maas heilig landstichting - De bis- schop heeft de deur dichtgegooid voor bemiddelaar Van Agt van het Bijbels Museum. Dat wil nu naar Rome om de door de bis schop gewenste koerswijziging bij het museum te voorkomen. Hurkmans heeft het bestuur van het museum bij Nijmegen vorige week ontslagen. De bisschop wil Jezus Christus weer centraal stel len in het museum, dat sinds 1993 streeft naar aansluiting bij de multiculturele samenleving. Het Bijbels Openluchtmuseum in Heilig Landstichting stapt desnoods naar de pauselijke rechtbank in Rome om het ont slag van het museumbestuur aan te vechten. Maar het muse um nodigt de bisschop ook van harte uit om morgen, dan is hij toch in Nijmegen, het museum zelf eens goed te komen bekij ken. Voor het juridische traject heeft het museum inmiddels R. Huys- mans uit Amsterdam, hoogle raar canoniek recht aan de uni versiteit van Leuven, in de arm genomen. Dat gebeurde nadat maandagavond bleek dat de bis schop de deur voor overleg had dicht geslagen. Volgens museumdirecteur Pie- ter-Matthijs Gijsbers werd die deur dichtgegooid voor bemid delaar, oud-premier Dries van Agt. „Van Agt is voorzitter van onze adviesraad. In die hoeda- Met een tentoonstelling over Pasen en Pesach heeft het Bijbels Mmuseum gisteren het seizoen geopend. Foto: ANP/Erik van het Hullenaar nigheid is hij uit eigen beweging bij de bisschop geweest om te praten over het museum. Afge lopen zaterdag bleek dat dat ge sprek geen effect heeft gesor teerd en viel de ontslagbrief bij de bestuursleden op de mat." Gijsbers: „De bisschop wil dat Jezus hier boven op de ladder zit. Daar zit 'ie in onze visie ook, maar hij heeft dan wel gezel schap van Mozes en Moham med. Waar wij de oorsprong, het gemeenschappelijke, willen benadrukken, wil de bisschop tweedracht zaaien." Vandaar ook dat het museum bestuur binnen de termijn van tien dagen bezwaar zal indienen tegen het door de bisschop ver leende ontslag. Mocht de bis schop dat bezwaar terzijde schuiven, dan staat beroep open bij een Romeins bestuursdepar tement van de curie en daarna bij een pauselijke rechtbank. Volgens Huysmans komt het vrijwel niet voor dat zaken 'van dit gewicht' zo hoog gespeeld worden. De hoogleraar stelt dat er twee vragen aan de orde zijn. Heeft de bisschop de juiste procedure gevolgd? En: kan de bisschop volgens de statuten van de stichting wel een nieuw bestuur benoemen? „Kijk, de bisschop is in dit soort procedures gehou den om de feiten te onderzoe ken en hoor en wederhoor toe te passen. Wederhoor is wat dit punt betreft niet toegepast. Ver der vult het bestuur volgens de statuten zichzelf aan: de bis schop benoemt het bestuur op voordracht. Als er niemand voorgedragen wordt, kun je dan wel iemand benoemen?" Een zegsman van het bisdom laat weten dat er wel degelijk wederhoor is toegepast. „Er zijn verschillende gesprekken ge voerd en de bisschoppelijke staf is op bezoek geweest in het mu seum. Op grond daarvan is de bisschop tot de conclusie geko men dat in het museum niet te zien is wat hij er wil zien. Hij heeft daarop zijn verantwoorde lijkheid genomen. Het feit dat het bestuur van het museum heeft aangegeven niet langer een kerkelijke stichting te willen zijn, geeft wel aan hoe ernstig de situatie is. De bisschop staat in deze kwestie voor het katholieke erfgoed." rome/parijs - Het Vaticaan heeft plannen om met een psycholo gische test kandidaat-priesters te testen op homoseksualiteit en pedofilie. Het dagblad La Stam pa wist de hand te leggen op een document van het Vaticaan, waaruit dat voornemen zou blij ken. Hoe een test uitsluitsel moet geven over de seksuele ge aardheid van de seminaristen, meldt het document niet. De Rooms-Katholieke Kerk heeft de laatste jaren te kampen met een toenemende stroom van schandalen rond seksueel mis bruik. Met name in de Verenig de Staten moet de RK-Kerk zich keer op keer verweren tegen be schuldigingen van pedofilie. Het aartsbisdom Boston ging er on langs mee akkoord 20 tot 30 miljoen dollar schadeloosstel ling te betalen aan 86 slachtof fers van priester John Geoghan. Ook in Frankrijk spelen mis- bruikzaken. Zo kreeg bisschop Pican van Bayeux vorig jaar sep tember een voorwaardelijke cel straf, omdat hij geen aangifte had gedaan van seksueel mis bruik van minderjarigen door een priester uit zijn bisdom. Bisschop Jean-Michel di Falco gaat zichzelf voor de rechtbank verdedigen tegen een aanklacht van pedofilie. De vroegere woordvoerder van de Franse bisschoppenconferentie heeft dat besloten nadat een man uit Parijs hem had aangeklaagd. Di Falco heeft de man die de aan klacht indiende aangeklaagd wegens laster. dalfsen - Veel kerkgangers vinden dat de preek hen weinig te zeggen heeft. Ze erken nen wel dat het waar is wat de dominee zegt, maar ze weten niet wat ze ermee moe ten, signaleert dominee W. Dekker van de Hervormde Bond voor Inwendige Zending (IZB). Het IZB wil dat predikanten vaker bij elkaar komen om over inhoud en vorm van hun preken te praten. Mensen zijn op zoek naar een andere beleving van het geloof, maar vooral ook naar een andere prediking, is Dekkers ervaring. In veel bondsgemeenten is de bijbelse boodschap nog gekoppeld aan de bele vingswereld die mensen jaren geleden had den, zegt Dekker. In de preek worden vra gen behandeld die niet meer van deze tijd zijn. Veertig jaar geleden kon je er van uitgaan dat mensen met het oordeel over de zonde bezig waren, zegt Dekker. „De troost dat Christus de dood overwonnen heeft, was dus relevant." Waarschuwen dat het oor deel komt, heeft volgens Dekker niet zoveel zin meer. „Vandaag zegt men over de zon de: 'foutje, moet kunnen'. Dan moet de preek duidelijk maken dat de bijbel het an ders zegt." Dekker is niet de enige die pleit voor een an dere manier van preken. Het thema houdt veel orthodox-gereformeerden bezig. Maar bij een deel leeft de angst dat de tijdgeest gaat heersen over de bijbelse boodschap als predikanten hun oor te luisteren leggen in de samenleving. De angst voor vrijzinnig heid begrijpt Dekker wel. „Maar als we nooit risico's hadden geno men, leefden we nog in het stenen tijdperk." brunssum/anp - De twee Limburgse synodeleden van de Vrijgemaakt-Gereformeer- de Kerken gaan begin april per vliegtuig naar de kerkver gadering in Zuidhorn in Gro ningen. Met de ludieke actie protesteren ze tegen de grote afstand die ze moeten afleg gen om de synode op 5 en 6 april te kunnen bijwonen. Dat heeft een van de betrok kenen, ds. J. Smit (36) uit Brunssum, gisteren aange kondigd. Het ingehuurde sportvliegtuig brengt de sy nodeleden in anderhalf uur yan Maastricht Aachen Air- port in Beek naar vliegveld Eelde. Dat levert een behoor lijke besparing in reistijd op. Met de auto zouden de pre dikant en de ouderling ruim 350 kilometer moeten afleg gen. Voor zover Smit weet, is het de eerste keer dat synodele den vliegend naar de synode komen. In de aanloop naar de komende bijeenkomst is enkele keren gesproken over de locatie, omdat Zuidhorn voor veel afgevaardigden 'ver van hun bed' ligt. Een videoconferentie viel vol gens Smit af, omdat dit de onderlinge band niet bevor dert. Uitwijken naar het cen trum van het land zou de or ganisatie in Zuidhom 'schof feren'. Uiteindelijk besloten de predikant en ouderling een vliegtuig te huren. De huur van het vliegtuig en de landingsrechten bedragen samen ongeveer 545 euro. De piloot, die lid is van de vrijge maakte kerk in Maastricht, werkt kosteloos mee. De pre dikant en de ouderling heb ben toestemming allebei de kilometers te declareren, die ze normaliter met de auto zouden hebben afgelegd. Een doodgewoon huis in een doodgewone stad in Neder land. In het huis woont een echtpaar dat op straat totaal niet zou opvallen. Doodgewo ne mensen, zou je denken. Maar dat zijn ze helemaal niet. Hoewel ze nooit iets anders hadden dan doodgewone sala rissen, hebben ze een enorme verzameling bijzondere servie zen bijeengebracht. Ze voelen zich rijk, niet qua geld, maar emotioneel en geestelijk. „Laat de wijze niet pronken met zijn wijsheid; laat de ster ke niet pronken met zijn kracht; laat de rijke niet pron ken met zijn rijkdom. Alleen met dit zou men moeten pron ken: met zijn oprechte toewij ding aan Mij." Dit citaat is van de pro feet Jir- miyahoe (Je- remia) en ik haal het aan omdat Jir- miyahoe 7: 21-8:3 en 9: 22-23 gekop peld is aan het bijbelstuk van deze week: Leviti cus 6:1-8:36. Het doodge- wone-onge- wone echt- paar vond de cennia gele den de sleutel tot een zinvol bestaan: je met absolute toe wijding richten op dat wat je mooi en bijzonder vindt en je daarom lief is. Het is ze gelukt de dingen te kopen waar ze van houden en dat maakt ze gelukkig. Ze hebben zich ver bonden met die dingen waar aan ze waarde hechten. In Leviticus 7:25 wordt ge waarschuwd dat banden ook verbroken kunnen worden, door iets dat ogenschijnlijk on belangrijk is, namelijk het eten van bepaalde dingen. Als ie mand eet van het vet van die ren die bij een brandoffer geof ferd kunnen worden, wordt hij 'afgesneden van de zijnen'. 'Karet' is het Hebreeuwse woord voor 'afgesneden wor den'. In oude vertalingen vindt men 'uitgeroeid'. De verklaarders hebben dit 'karet' altijd opgevat als een straf van God voor het overtre den van Zijn voorschriften; een straf die de vorm aanneemt van een vroegtijdige dood. Maar ik geloof niet zo in een 'straffende God'; veel bijbeltek sten kunnen net zo goed wor den opgevat als aanwijzingen die gepaard gaan met een waarschuwing. Het 'harde vet' dat niet mag worden gegeten - want dat is waar het in Leviti cus 7:25 om gaat - is hetzelfde vet dat men volgens hartspeci alisten beter niet kan eten. Je trenc zet oog eid: itZÉ ipv lltoli «ad IseC aalc Ï0| t* its TAMARAH B E N I M A krijgt er een hartvervettingvan en een verstopping van de kransslagaders. En dat kan weer leiden tot een vroegtijdj. ge dood, waardoor je inder daad wordt 'afgesneden' van je naasten. Je kinderen zie je ni« ouder worden en je kleinkin- deren zijn misschien zelfs no{ niet geboren als je sterft. Wat goed is voor een leeuw of een luipaard: het vet van een geit, een schaap of een os, is dat niet voor een mens. „Eet het niet!" waarschuwt onze Op- perdokter. Vanaf volgende week woens dagavond mogen we van de Eeuwige acht dagen lang ook geen producten met gist erin eten, omdat de Uittocht uit Egypte wordt gevierd. Dek raëlietentrok ken halsover kop uit Egypt weg en kon den hun brood niet la ten rijzen. Vandaar het eten van on gezuurd brood, oftewi matzes. "e We weten nog zo weinig van voedsel (ziedt jr1 prionen-crisi waardoor eri p» de toekomst 0 misschien w misschien nil een epidemie van Creutzfeldt Jacob komt), dat het me niet zou verbazen als ooit blijkt da acht dagen gistloos voedsel 3 5 een heilzaam effect heeft. De alternatieve therapeuten be weren het al jaren, al pleitenz vaak voor een totaal gistloos bestaan. Er zijn natuurlijk joodse ge leerden die menen dat een deel van de voorschriften goed voor de gezondheid is. Maar VPr de meesten geven een meer spirituele verklaring. Het gist staat volgens deze geleerden voor het ego, het 'ik'; het ver wijderen van gist van het me nu (feitelijk zelfs uit het huis) moet iemand ertoe aanzetten wat minder 'opgeblazen' dooi het leven te gaan; met wat minder poeha en eigendunk. (Acht dagen matzes eten zou n den Pim Fortuyn en zijn tep strevers geen kwaad doen). Het doodgewone-ongewone echtpaar is een voorbeeld om na te streven. Ze hebben gea kinderen. In de joodse traditx is ook dat - kinderloos blijven een vorm van 'karet'. Maardi liefde en toewijding waarmee zij zich storten op het in stand houden en zorgen voor pracb n£S tige voorwerpen, en hun total gebrek aan pronkzucht, maat dat hun leven niet 'verzuurd' ikon aalt inho l N het uddi haal Bas Integendeel, hun leven is knapperig als een verse matzr mat LStUi Nijmegen - Is er in de huidige technologische ontwikkelingen nog plaats voor God? Dat is een van de vragen waarover onge veer 160 wetenschappers zich tot zondag in Nijmegen buigen tijdens de negende Europese conferentie over natuurweten schap en theologie. Ze debatte ren onder meer over de kwestie welke rol godsdienst nog speelt in een samenleving waarin de mens dankzij de technologie steeds 'maakbaarder' wordt. De vraag of technologische ont wikkelingen als klonen en gene tische manipulatie in ethisch opzicht toelaatbaar zijn, krijgt minder aandacht. „De confe rentie gaat meer over de vraag wat technologie doet met de wereld en met onze levensbe schouwing", aldus mede-orga nisator P. Oomen, hoofd van de sectie theologie en exacte we tenschappen van het Heyendaal Instituut van de Katholieke Uni versiteit Nijmegen. De visie van filosofen en theolo gen op technologie is ook on derwerp van discussie, zegt Oo men. „Vanuit de kerken en de religie is er lange tijd niet over technologie nagedacht. De tech niekfilosofie heeft vanouds een nogal negatieve kijk op techno logie. Die zou de mens ver vreemden van zichzelf en van de natuur." Tegenover de oude visie dat technologie een uiting is van de menselijke hoogmoed, staat tegenwoordig de positieve opvatting dat ze de mens in staat stelt om medeschepper te zijn, aldus Oomen. De Britse filosofe en psychologe Margaret Boden gaat in op de vraag hoe kunstmatige intelli gentie ons denken over vrijheid en eigen identiteit beïnvloedt. Andere sprekers zijn René Mun- nik, hoogleraar filosofie aan de Universiteit Twente, en de van oorsprong Nederlandse apen- deslaindige Frans de Waal. De laatste betoogt dat bij apen reeds een kiem van menselijke moraal te vinden is. Bij zijn le zing hoort een excursie naar Burgers' Zoo in Arnhem. Mystica Vassula Ryden staat rechtsstreeks in contact met de hemel, zegt ze aalsmeer/anp - Christenen ko men 20 april in Aalsmeer samen om te bidden voor de Tweede- Kamerverkiezingen van 15 mei. De organisatie gelooft dat de landelijke gebedsmanifestatie invloed zal hebben op de uit slag. Dat zei directeur I. van der Sterre van Derek Prince Mini stries (DPM), die de dag samen met de stichting Op de Bres voor Nederland en het gebeds centrum van de Levend Evange lie Gemeente organiseert. Als christenen de handen ineen slaan en gezamelijk bidden, zal de 'veranderende kracht van God' zich in de samenleving manifesteren, meent Van der Sterre. „De christelijke normen en waarden zullen sterker door breken." Christenen hebben volgens hem de opdracht posi tief biddend achter de overheid te staan. „Als alle tijd die chris tenen gebruiken om kritiek op de overheid te hebben, wordt omgezet in effectief gebed, dan zal er waarschijnlijk veel minder overblijven om kritiek op te hebbenciteerde Van der Ster re de bijbelleraar Derek Prince. door Silvan Schoonhoven Amsterdam - Tijdens het schrij ven van een boodschappenlijstje voor een cocktailparty nam plot seling niemand minder dan Jezus de schrijfhand van Vassula Ryden over. Van een tennissende en bridgende huisvrouw werd Ryden in één klap mystica. De grieks-or- thodoxe uit Egypte reist nu de wereld rond met een boodschap die ze naar eigen zeggen per soonlijk van Jezus ontvangt. Zelfs een aankondiging van de aansla gen van elf september tekende Vassula uit Zijn mond op. Zater dag doet de moderne profetes Nederland aan. Van de bijbel had Vassula geen kaas gegeten. Als echtgenote van een ex-pat leidde ze een luxe leventje in vele buitenlan den. Met schilderen, modellen werk, tennissen en het geven van feesten vulde ze de tijd. Tot Jezus haar uitkoos en alles ver anderde. „Ze zat aan de keukentafel, en opeens ging haar hand de ande re kant op. Zo is het begonnen schetst Nel Groot-Bruin van de stichting Het Ware Leven in God. Haar eigen geloof stond 'op een laag pitje', maar dat ver anderde toen ze zes jaar geleden een aankondiging zag van een Nederlands optreden van het medium. „Ik móest er gewoon heen." Haar geloofsleven heeft zich sinds de kennismaking met Vassula's teksten sterk verdiept. De serie openbaringen en in fluisteringen beslaat inmiddels tien boeken, die in veertig talen zijn vertaald. De kern van haar boodschap: de versplinterde christelijke kerk moet weer één worden. Tijdens de voordrachten van Vassula gebeuren er wonderlijke dingen, weet ze. Niet uit eigen ervaring ('dat ligt in de hand van God') maar een vriendin kan er wél over meepraten. „Ze had een vreemde ervaring tijdens een videovertoning in Alkmaar. Op het filmbeeld zag ze het ge laat van Jezus op Vassula's ge zicht verschijnen." Het Vaticaan is nog niet onder de indruk van al die wonderen. Hoewel de leer die Vassula doorgeeft niet dramatisch af wijkt van de officiële, houdt de paus de boot af. In 1995 ver scheen er een afwijzend schrij ven van de Congregatie voor de Geloofsleer, die echter om niet opgehelderde redenen een offi ciële ondertekening ontbeerde. Later werd het document her roepen. Het officiële standpunt luidt nu dat het niet verboden is om bekendheid te geven aan Vassula en haar geschriften, maar dat deze wel met kritische blik moeten worden bezien. Anthippie Dimazantos van de stichting Het Ware Leven in God houdt het erop dat de paus wel wil, maar niet kan overgaan tot erkenning. Een complot van vrijmetselaren zou hem daarvan weerhouden. Twijfelt Nel Groot er zelf nooit aan of het wel Jezus is die Vas sula's pen bestuurt? „Ze was to taal niet gelovig. Een priester heeft haar geschriften onder zocht en kon daar geen enkele ver weg en gezichtloos, en Go jken schuilt ergens achter die fap :hte al helemaal uit het zicht dus. iter Vassula's band met Jezus dai trekt entegen is een heel persoonlj arro; zegt Nel Groot. „Ze maken oo *el\ grapjes over en weer. Ze zegt t dan lacht Hij, en krijgt Hij kii en tjes in Zijn wangen. Ondenva tDya spreekt ze wel eens met hem ;aan bijvoorbeeld in de bus. Dans upei gen ze bijvoorbeeld tegen el Foo kaar: we zijn goedkoop uit, x idee we zijn met z'n tweeën en hei nüj^ ben maar één kaartje.ppe: Toch is Jezus niet altijd even «rvi mild. Door Vassula's keurige handschrift spreekt af en toe een vertoornde Heiland. Op i iijks september 1991, exact tien|r voor de aanslagen in de Ver enigde Staten, dicteerde Hiji t Vassula: „De aarde zal sidden en schudden en alle kwaad d rwas in torens is zal ineenstorten i och een hoop puin en onder hei stuk van de zonde worden begra" ide Boven zullen de hemelen iser schudden en de fundamentl nee van de aarde zullen wankel® zijn „Die waarschuwing voor elf* nere ra Profetes Vassula Ryden ontving tien jaar voor van 11 september een waarschuwing van Jezus. Foto: PR fout in ontdekken. Wonderlijk toch, voor iemand die nooit ge studeerd heeft? Ze heeft Jezus wel eens gevraagd: waarom heeft u een onbenul als ik uitge kozen? Jezus antwoordde: jij bent nog als een kind in het ge loof. Theologen zijn zo eigen wijs, die weten alles meestal be ter dan God." Het verhaal van de huisvrouw die mystica werd, spreekt veel gelovigen aan. En niet aleen ka tholieken. De kerk met zijn offi ciële leer is voor veel gelovigen tember moet je zien als een waarschuwing tegen hebzud s,be; verklaart Groot. „Jezus zegt* gen Vassula: het kwaad in wereld komt door het rationJ gem me, het materialisme en hel upei modernisme. Het klinkt strera dat hi als je het leest. Maar het klinf Max altijd liefdevol, zegt Vassula.1 zegt het nooit op een boze toon." Vassula Ryden treedt zaterdi dat j; van 14.00 tot 18.30 uuropi' j)alc de Borchlandhal, Borchlaw i.En weg 6-12 1099 CT Amsti Informatie via nummer 021 sb^ levei suj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14