'Neem me vooral niet serieus' MEDIA 'Ik heb mijn leven geleefd zoals 't liep' Man bijt hond komt er bij KNVB niet meer in 'Shockjock' Robert Jensen vertoont zijn kunstjes nu ook op tv Hommage aan Herman van Veen Hilversum - Herman van Veen krijgt zondag de Radio 2 Zend- tijdprijs uitgereikt. De uitreiking vindt plaats tijdens het Gala van het Nederlandse lied in het Ko ninklijk Theater Carré. Marco Borsato, De Kast, Skik en ande re artiesten verzorgen een mu zikaal eerbetoon aan de zanger, componist en tekstschrijver. De Radio 2 Zendtijdprijs is een prijs die jaarlijks wordt toege kend aan een Nederlandse ar tiest die van blijvende betekenis is voor de Nederlandstalige muziek. DJ Jean maakt programma 538 Hilversum - DJ Jean presenteert vanaf vrijdag 29 maart elke week een radioprogramma op Radio 538. De show gaat Mad house heten en duurt van 23.00 tot 24.00 uur. De internationaal bekende clubdeejay gaat het uur vullen met Club, Trance, Hardhouse en Techno. DJ Jean was al jarenlang vaste gast in het 538-programma Van Die pens Dance Department Wannahaves wint Canadese prijs Hilversum - Yorins lifestylepro- gramma Wannahaves is win naar geworden van de Whale Tail Award 2001een prijs van het Canadese bureau voor toe risme. Deze prijs wordt om het jaar uitgereikt aan de beste Ne derlandse televisieproductie die gemaakt is op Canadese bo dem. De Whale Tail Award is gisteren uitgereikt door Serge April, de Canadese ambassa deur in Nederland. Ter gelegen heid van de uitreiking is mor gen in Wannahaves (18.30 uur) een item te zien waarin presen tator Winston Gerschtanowitz zich bekwaamt in flyfishing. Frits Ferres hoofd drama bij VARA Hilversum - Frits Ferres (47) wordt per 1 mei het nieuwe hoofd Drama, Cultuur en Amu sement van de VARA. Ferres is nu algemeen manager van het Lucent Danstheater in Den Haag. Volgens Ferres, die geen ervaring heeft met radio en te levisie is de overstap van thea ter naar televisie kleiner dan op het eerste gezicht lijkt. door Susanne van Velzen Hilversum - Het NCRV-pro- gramma Man bijt hond is niet meer welkom bij de KNVB. De makers van het lichtvoetige ac tualiteitenprogramma hebben volgens de KNVB twee belang rijke persconferenties van de voetbalbond ernstig verstoord. In een brief aan de redactie laat de KNVB weten dat Man bijt hond van de uitnodigingenlijst geschrapt is. Ook verleent de bond geen enkele medewer king meer aan verzoeken van het programma. De eerste irritaties bij de KNVB over Man bijt hond ontstonden twee jaar geleden tijdens de presentatie van een boek van Rinus Michels. „Wij hadden toen de rubriek Twee Vandaag, waarin twee oude mannetjes voor ons op pad gingen. Zij woonden de presentatie van dat boek van Michels bij. Ze stelden wat vragen en dat werd uiteindelijk een heel leuk item. Wij hoorden later dat KNVB- woordvoerder Rob de Leede onze aanwezigheid daar abso luut niet leuk vond", vertelt eindredacteur Malou Wens van Man bijt hond. Bij de KNVB was het geduld met Man bijt hond op toen het programma eind januari dit jaar met twee trouwe geestelijk gehandicapte fans van Willem van Hanegem de persconferen tie bezocht waarop Van Hane gem en Advocaat werden voor gesteld als nieuwe bondscoa- ches. De makers van Man bijt hond stuurden de fans met bloemen en felicitaties naar vo ren. Van Hanegem was volgens Malou Wens blij verrast met het bezoek. KNVB-woordvoerder Rob de Leede is echter minder lovend over het optreden van de re dactie. „Zij maken onze pers conferenties ondergeschikt aan hun eigen belang. Er stonden daar op dat moment vier ca mera-ploegen, waarvan twee uit Schotland, die live-tv aan het maken waren. Toen de ploeg van Man bijt hond naar voren kwam met die fans en fo tografen, konden die tv-ploe- gen niets meer filmen. Ook an dere journalisten deden later hun beklag bij mij over de sto rende aanwezigheid van Man bijt hond. Iedereen moet naar de pijpen van Man bijt hond dansen. Dat gaat niet", aldus De Leede. In een brief aan de NCRV-redactie schrijft hij: 'de bedoelingen van de maker van het onderwerp waren in onze ogen niet erg smaakvol en bo vendien verstoorde hij het ge plande verloop van de pers conferentie'. Volgens Malou Wens waren b hi 0 steeds buitengewoon onschu! dige optredens van de maken Ze vindt het flauw en kinder achtig dat de KNVB het pro gramma nu niet meer wil ont vangen. „De andere journalis p ten vonden het juist heel geze (5 S( lig dat wij er waren. Er gebeur it 9 de eindelijk weer eens iets op die persconferenties, zeiden ze." De KNVB zegt dat het de eerst keer is dat zij een medium de toegang ontzeggen. Voor Man bijt hond is dit ook de eerste ervaring met een plek op een zwarte lijst. „Het gebeurt na tuurlijk wel eens dat er geen medewerking verleend wori' aan het programma. Onlang gingen we langs de ministerit nadat Wim Kok gezegd had alle ministeries hun success van de afgelopen tijd op een lijstje moesten zetten. Wij v" den de ambtenaren die dat lijstje moeten maken intervit wen. Ik geloof dat ze bij het nisterie van financiën zelfs dreigden om de politie te bel-j len." Of het ooit nog goed komt sen Man bijt hond en de K lijkt twijfelachtig. „Voorlopi bevalt het ons prima zonder Man bijt hond", meent Rob Leede. GEKNIPT „De woordjes 'veelbelovend' en 'jong' (hij is 63 - red.) zijn er nu wel af. Ik verwacht nu meer een crisisrelatie met de pers. Ik zie mezelf nog zitten op de film academie in Rome. We zagen Orson Welles en het filmgenie Antonioni en vonden dat die écht niet meer konden. We wa ren eensgezind in het aftuigen van onze filmvaders. Zo'n vader ben ik nu zelf." Regisseur Frans Weisz in de NCRV Gids „Ik ben meer dan een lachebek je, kan ook naar NOVA en Bui tenhof kijken. Dat verwachten de mensen niet van iemand die in het variété zit. Maar ook met Bananasplit ga ik vaker de diepte in. De items met Jaap de Hoop Scheffer en Klaas Wilting zijn kleine verhaaltjes, complete filmpjes. Als je al de onderwer pen van Bananasplit aan elkaar plakt heb je drie speelfilms. Programmamaker Ralph Inbar in Studio KRO Magazine Aad de Mos. Foto: GPD Johan Derksen is een mannetje dat snel op z'n pik getrapt is. Als ik nu vervelende dingen over hem ga roepen, kan je er vergif op innemen dat hij me vroeg of later terugpakt. Zo is hij nu een maal. Als speler was ik altijd de lui bij hem. Hij heeft nog nooit iets positiefs over me geschreven afgezegd. Oud-voetballer Rob Witsche in het Veronicablad Fc „Ja, het leven is als een wed strijd. Klopt. Zo wacht ik alt tot het laatste moment met ken. Ik probeer altijd met hi laatste druppeltje benzine uil reservetank te halen het tank station te halen. Als ik dan H schut ga, moet het maar net voor het pompstation zijn. Ik wil met alles precies weten ho ver ik kan gaan. Aad de Mos in VARA TV Mal L zine r? •ONie 5 19.1 Uk 2 „In september gaan we trou- 12.0 wen. Ik had nooit van mezelf rnuz" verwacht dat ik dat ooit zou )|q doen. Het is meer dat ik iewa 10 No, heb gevonden waarvan ik dei beipn dit is het wel. En Adriaan wil22c het heel graag. Ik ben ook al i 0 Rome bij Valentino voor een 5 jurk geweest. Mijn sluier won tivee keer zo lang als die van Maxima!" Zanger/presentator Gordon i> rman TROS-Kompas J°De y 0 Ree Zangeres/fotomodel Antje Monteiro presenteert Het Gevoel Van... Hilversum - Hoeveel werk kan een mens verzetten in 24 uur? Véél, zo bewijst Robert Jensen (28). Elke werkdag zit hij 's och tends op een onmenselijk vroeg tijdstip in de radiostudio om van 6 tot 9 zijn programma Jen sen in de ochtend te presente ren. Daarin belicht hij met zijn medepresentatoren Robbie en Jan Paparazzi bij voorkeur de absurde kanten van het dage lijks bestaan, wisselt hij de laat ste moppen uit en worden de verschillen tussen man en vrouw uitvoerig onder de loep genomen. Na die verbaal intensieve uren begint zijn werkdag als directeur van Yorin FM, de zender waar van het uitzendgebied door de laatste, voorlopige herverdeling van de radiofrequenties bijna is verdubbeld. Niet dat Jensen nu uitzinnig van vreugde is met die beslissing, nou nee, dat is teveel gezegd. „Natuurlijk is het te gek dat we nu in een veel groter ge bied zijn te beluisteren, maar die verlenging geldt maar voor een jaar, en daarvoor moeten we 15 miljoen euro betalen. Het is allemai nog lang niet gere geld. Er komen weer de nodige hoorzittingen aan, waar weer een hoop tijd in gaat zitten. Schandalig is het, hoe er wordt gesold met die frequenties." Tussen alle bedrijven door is er nu ook de televisie. Vanaf van avond is de 'shockjock' te zien met zijn eigen talkshow Jensen!, natuurlijk ook bij Yorin. Zes af leveringen lang gaat Jensen met bekende Nederlanders in ge sprek over wie nogal wat voor oordelen worden gekoesterd. Jensen wil achterhalen of het imago van zijn gast klopt of niet. Moslims „Mijn eerste gast is Patty Brard. Veel mensen hebben van haar de indruk dat ze meer mannen heeft gehad dan er moslims naar Mekka gaan. Ik wil kijken of dat klopt. Mijn andere gasten zijn ondermeer Bart de Graaff, Pim Fortuyn, Jomanda en Emile Ratelband. Mensen die zwart zijn of wit, maar zeker niet grijs, mensen waar iedereen wel wat 7.0 .0 is, met alle respect, geen Robe ten Brink die 'lekker veilig zit| 7,5' wezen'. „De radioshow is zo'i succes omdat er een sfeer hee van vrije geesten. De dingen worden gezegd zoals ze zijaL de doelgroep tot 40 jaar is daA.OI een enorme behoefte aan, dat zie je ook aan de opkomst van Pim Fortuyn. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar mensen hebben genoeg van politiek correcte gezemel. Voc 7.3! zichtigheid moet niet het uit gangspunt zijn van de dingen die je zegt en doet. Verder m& er in mijn show vooral veel gei chen worden. Ik zeg altijd: net 0.42 me vooral niet serieus." Balans Serieus is Jensen wel waar ha gaat om zijn station, waar zo' dertig mensen werkzaam zijn „Ik loop echt niet de hele dag geinen. Ik kan rustig een wed met niemand lullen, sterker ik dat heb ik nodig anders lukth me allemaal niet. Al ben ik v« meer in balans dan een paar jaar geleden. Twee jaar terug ben ik er een jaartje tussenuit geweest, gereisd, Azië, Ameril Australië. Ik zat toen al op trein die maar doordenderde, wilde een tijdje uitstappen, kij ken of dit wel echt was wat ik wilde. Kijken hoe het is om al van de ene op de andere dag achter je te laten. Me ben jed nog? Ik heb toen gemerkt dat best zonder dit alles zou kun nen. Maar dat gevoel voor rat dat zit er nu eenmaal en ik vo iis. 2 het zonde om dat kwijt te ral- Van radio krijg ik nooit genoe lt Het is een rare passie. Iederei kmg die bij Yorin FM zit wil al sind zijn vroegste jeugd bij de radi Allemaal zaten we op onze tie TNI nerkamertjes radioprogranim 00 B tjes te maken. Diezelfde conn P1' tie voelde ik ook bij mensen d [Jf ergens diep in de jungle radio maakten. Het scheppen van t 1£ eigen wereld voor de radio, d kan geen passie tegenop. Monique Brandt Jensen wordt vanavond om 21.05 uur bij Yorin uitgezond ite. IT 1 de: ima; hom Na jarenlang het 'kleine werk' gedaan te hebben als zangeres, danseres en fotomodel, kreeg Antje Monteiro vorig jaar een van de hoofdrollen in de musical Ai- da. Sinds i maart presenteert ze op televisie het KRO-muziekpro- gramma Het Gevoel Van „Maar ik blijf op de eerste plaats zangeres." door Jacques Hendriks Hilversum - Bij aanvang van het interview waarschuwt Antje Monteiro de verslaggever. „lik praat heel snel en heel veel." In derdaad, het uur daarna is het alsof er in dat stille hoekje van een donkerbruin café-restaurant een verbale wervelwind tekeer gaat. Wel een aangename briies overigens. Denk niet dat dez-e Utrechtse vorig jaar zomaar 'uit de lucht is komen vallen. Of dat Het Gevoel Van... haar tv-vuur- doop betekende. Net als NCRV-presentator Jo- chem van Gelder was zij voor het eerst op tv te zien in het le gendarische jeugdprogramma Stuif-es-in. „We deden met wat meisjes van de dansschool de Dolly Dots na. Dat ging zo goed dat we terug mochten komen voor Stuif-es-uit! De echte Dolly Dots kwamen er toen bij staan. Heel erg leuk natuurlijk." Daar bleef het niet bij. Ze danste bij Penny de Jager, in shows van Eddy Becker en Frank Masmeij- er, was drie jaar lang de assis tente van goochelaar Hans Ka zan en zingend panellid in De Notenclub. Maar presenteren, zelf een pro gramma leiden, dat is andere koek. „Het is echt een vak. En doodeng. Om twee redenen. Al lereerst omdat ik het nog nooit heb gedaan, dan is iets altijd moeilijk, kost het veel energie;. Maar ook omdat ik voor mijn rol in Aida (Amneris, de dochter van de farao, red.) heel goede kritieken heb gekregen. Dan is het juist een risico om iets op te levisie te gaan doen. Ze kunnen me helemaal afkraken." Het Gevoel Van... is een tamelijk pretentieloze, vooral gezellige: meezing-quiz. Toch neemt Antje het heel serieus. „Ik wil niet afgaan. Dat had ik met Aida ook. In de hele aanloop naar de première heb ik expres geen schnabbels gedaan, ik heb me helemaal geconcentreerd op die rol. Ik moest en zou goede re censies krijgen, dat is ook ge lukt" „Presenteren is een vak apart. Dat leer je niet in drie weken", verklaart Antje Monteiro. Foto: GPD „Op Het Gevoel Van... heb ik me nauwelijks voor kunnen berei den. Ik moet erin groeien. Pre senteren is een vak apart, dat leer je niet in drie weken. Vorige week hebben we de derde afle vering opgenomen, toen kon ik er pas voor het eerst van genie ten. De teksten zijn nog een beetje op het lijf van mijn voor gangster Marjolein Keuning ge schreven, maar we zijn steeds meer aan het zoeken naar Antje. Hoe ik dingen verwoord. In het begin had ik zelf ook geen idee, maar ik begin nu zelf al mijn teksten aan te passen." 'Loveletters' „Omdat ik er ook veel in mag zingen, is het voor mij een ide aal programma. Om eens te proeven aan het vak van presen tatrice, om me af te vragen of het wel bij me past. Als ze me hadden gevraagd voor een grote show, voor mijn part Lovelet ters, dan had ik 'nee' gezegd. Echt, daar ben ik nog helemaal niet klaar voor." Ze mag dan geen 18 meer zijn (maar 32), een laatbloeier voelt ze zich nou ook weer niet. „Ik heb de levensovertuiging dat het komt zoals het moet komen. Ik heb mijn leven geleefd zoals het liep, ben veel te chaotisch om een carrièreplanner te zijn. Heb altijd gewoon gedaan wat ik leuk vond. Echt van alles: zingen in popbands, kleine rolletjes, mo dellenwerk, modeshows gelo pen, de solo-single Laat het niet waar zijn uitgebracht, in Jeans en de musical There's No Busi ness Like Showbusiness ge staan." „Er waren wel mensen die me adviseerden om het in één rich ting te zoeken. Maar nu komt die veelzijdigheid me juist góed van pas. Ómdat ik jarenlang op feesten en partijen heb gezon gen, heb ik bijvoorbeeld een heel breed repertoire. In de eer ste elflevering van Het Gevoel Van... stond het jaar 1965 cen traal. Toen was ik nog niet eens geboren, maar ik kende wel alle liedjes." „Natuurlijk hoop je altijd op een doorbraak. Maar Uc had nooit verwacht dat dit met een musi cal zou gebeuren, eerder met een single. Ik ben er ontzettend blij mee, al is het loodzwaar. Ai da is het eerste project in het sa menwerkingsverband van Joop van den Ende met Disney. Hij heeft een enorme gok genomen door voor drie onbekende hoofdrolspelers (behalve Antje ook Chaira Borderslee en Bas Ragas, J.H.) te kiezen. Dat bete kent dat er veel druk op onze schouders rust. Daarnaast heb ik mijn gezinnetje, mijn doch tertje Romy, plus nu Het Gevoel van.... Ik ben blij dat het me nu pas allemaal overkomt. Op mijn 22ste was ik stapelgek gewor den." Met Antje Monteiro praten zon der dat Romy (9) ter sprake komt, is onmogelijk. „Als ik er gens ben zonder haar, voel ik me niet compleet", zegt ze. „Mijn carrière is heel belangrijk, heerlijk als je in de gelegenheid gesteld wordt om je talent te kunnen etaleren. Maar het is even heerlijk om op het school plein te staan met mijn dochter. Twee totaal andere werelden. Het ene moment sta je in Aida, of op een feestje met champag ne bla-bla-bla. En dan ben ik plots weer voorleesmoeder. Ge weldig om dat allebei te heb ben." Volwassen Het is niet alleen het jonge moe derschap dat haar sneller vol wassen heeft gemaakt, zegt ze. „Toen Romy vier was, kreeg ik in één jaar tijd van alles tegelijk te verwerken: de dood van mijn vader en mijn echtscheiding, waardoor ik mijn kind verder al leen moest opvoeden. Het heeft me nuchter gemaakt. Wat ik doe, is allemaal geweldig. Maar het is werk, dat komt en gaat. Mijn kindje, mijn familie, dat is mijn leven, dat is er altijd." Hoewel daar bij de onderhande lingen niet over gesproken is, voelt Antje Monteiro zich wel thuis bij de KRO, ze groeide na melijk op in een katholiek gezin. En dat 'gevoel' zit nog altijd diep in haar. „Bij ons thuis hing een groot schilderij van Jezus in de gang. Als ik heel bang was voor iets, dan knielde ik voor dat schilderij en bad tot Jezus: 'zorg dat papa en mama veilig thuis komen', dat soort dingen. Dat bidden maakte me rustig, stelde me op mijn gemak." „Ik ga niet elke dag naar de kerk. Alleen als ik zin heb, niet omdat het moet. Ik haat namelijk 'moeten'. En ik heb mijn doch ter laten dopen. Mijn ex-man had liever dat ze daar zelf over zou beslissen als ze zestien wordt. Hij had dat ook zo ge daan. Maar hij komt uit een an dere cultuur. Ik zei hem dat het in Nederland haast niet bestaat dat een meisje dat op haar zes tiende alsnog doet. Als ouder wilde ik haai- dit meegeven, de warmte, de geborgenheid, de veiligheid, die ikzelf in het geloof heb ervaren. Als ze ouder is, kan zij er mee doen wat ze wil." Het Gevoel Van... wordt elke vrij- dagaviond uitgezonden. Van avond om 21.15 uur bij de KRO op Nederland 2. „Het is heel interessant om op tv te confrontatie aan te gaan", meent dj en nu ook tv-presentator Robert Jensen. Foto: GPD van vindt. Open gesprekken moeten het worden. Zo heb ik het met Patty ondermeer over haar faillissement. Pittig hoor, heel heavy. Mensen vergeten dat ze ook ellende heeft gehad; ze denken dat ze alleen maar een hoer is of een zuipschuit. Het is heel interessant om op tv die confrontatie aan te gaan. Het programma is al opgeno men. We begonnen meteen met ruzie. Na tien minuten werd het huilen, en aan het einde lachen. Hartstikke gaaf dus. Jensen's overgang naar de tele visie betekent niet dat zijn luis teraars moeten uitkijken naar een andere favoriet. „Radio blijft de essentie, de kem van alles wat ik doe", aldus Jensen. TV is voor hem meer een experiment, bedoeld om te kijken of het hem lukt zijn radioprogramma naar het nieuwe medium over te brengen. „Ik hoef niet zo nodig op tv. Wel ben ik al jaren in mijn hoofd bezig met televisie, met het bedenken wat ik graag zou willen. Ik heb al veel aanbiedin gen gehad, maar die voelden niet goed: maffe kwisjes of campachtige programma's vind ik helemaal niks. Het moet, net als op de radio, wel écht zijn. Het kan ergens over gaan, maar het kan ook iets heel lulligs zijn. Het mag heel diep maar het mag ook heel licht." Ruim een jaar geleden besloot Jensen zijn ideeën voor een tv- programma toch echt door te gaan zetten. Zelf is hij razend enthousiast over de eerste op namen. „Ik vond het geweldig. Die camera's bestonden voor mij al niet meer na een paar mi nuten. Radio verschilt in wezen niet zoveel van tv, mensen die dat wel vinden doen volgens mij vooral heel erg interessant. Wat we op de radio doen is een open gesprek voeren, dat kan net zo goed op tv. Een gesprek waarin alles kan gebeuren, waarin je ook minder leuke dingen tegen komt, maar die moeten niet het hele programma bepalen. Ik heb er niks aan om een rotsfeer te creëren. Kijk, het is leuk om te dollen maar ik ga iemand niet compleet in de grond stampen. Ik ben kritisch, zoals de gasten ook kritisch tegen mij kunnen zijn. Of het allemaal journalis tiek verantwoord is, dat weet ik ook niet. Dat is ook niet mijn doelstelling. Ik ga niet tegen Fortuyn uitvaren: 'Hoe kun je dit nou zeggen?' Ik vraag dingen uit openheid, bij mij geen be dachte vragen waarmee ik ze wil pakken. Maar ik ga me ook niet in zitten houden omdat ik bang ben dat iemand zich niet zo ge lukkig voelt met mijn opmerkin gen." Jensen neemt nu eenmaal geen blad voor de mond, zo weten zijn vaste luisteraars al lang. Hij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10