Offerverleden Mexico herleeft in Nederland KUNST CULTUUR Leidse archeologen stuiten op fundering van minipiramide Tuerlings' choreografie ontroert door oprechtheid Alex d'Electrique: vet, grof, verrassend en grappig Feestelijk meesterschap van Di Gojim an den Brink race Britse prijs iteidam - Schrijver H.M. den Brink maakt kans op belangrijke Britse prijs met novelle 'Over het water'. Hij iet vijf andere titels in de ra- voor de Foreign Fiction Prize ihet dagblad The Indepen en de Britse Arts Council, prijs is bedoeld voor een taling die vorig jaar in Enge- id op de markt kwam. 'Over water' verscheen vorig jaar iet Engels en kreeg daarna de kritieken. De prijs wordt 11 april uitgereikt en bestaat niim 15.000 euro. De win- ide schrijver moet dat geld tzijn vertaler delen. Dj uziekverkoop idaald in 2001 versum - De Nederlandse sument kocht in het afgelo- jaar 5,5 procent minder ziekproducten. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van iranche-organistaie NVPI. grootste daling is te zien bij verkoop van singles, 45 pro- it minder. Volgens de NVPI le dalende verkoop te wijten 1 de toename van het kopië- van cd's en het downloaden muziek via internet. De ver- t ip van blanco cd's is volgens irganisatie in de afgelopen )01 sjaar gestegen van twintig jr zeventig miljoen cd's. De jcl 'I vreest dat Nederlandse -sten het meeste zullen lij- 1( nonder de teruglopende ver- ien. Platenmaatschappijen 'ii volgens de organisatie ri- volle projecten het eerst •allen. Tiësto gaat op Tor USA Award haag - DJ Tiësto is genomi- rdvoor een DanceStar USA rd in de categorie 'Best In- ational DJ'. De prestigieuze ten worden op 24 maart uit- jkt in Miami Beach. Hij is nige Nederlander die kans Iikt op een award en moet opnemen tegen o.a. Pete ig, Fatboy Slim en Carl Cox. jtaal telt de DanceStart USA ird zestien categorieën. Be- Ie genomineerde artiesten Madonna, Jennifer Lopez, )y, Chemical Brothers en Punk. MTV zendt de rdshow uit in Europa. De nationaal vermaarde DJ Iee to, oftewel Tijs Verwest uit rla, ontving eind februari al 0 Zilveren Harp. Met een zes- laats in de dj-Top 100 van Engelse DJ Magazine is Tië- de populairste Nedérlandse jockey aller tijden. »emlezing nllja Pfeijffer n - De Leidse dichter Ilja fer gaat een nieuwe editie irgen van de prestigieuze gel van de Nederlandse 'tJie'. Pfeijffer treedt daarmee M i voetsporen van illustere n0j gangers als Victor van sland, Hans Warren, en TOKomrij. De uitgave wordt pvolger van de door Gerrit irij mim twintig jaar ver - |de bloemlezingen. De igelvan de Nederlandse de' wordt al sinds 1939 sa- x igesteld. zi nnaar wedstrijd fdesgedichten w - Hubert Chèvremont b ft met zijn gedicht 'Stad van edt >rden' de gedichten wed- ia; d 'Schrijf een Leids Liefdes- el cht'gewonnen. Eervolle hi neldingen waren er voor dh[ftde Haas, Corien Groot Bot- ïba ten Suzanne Metaal. Van m eergedichten worden boe- mi leggers gedrukt. Chèvre- v nts winnende gedicht krijgt iha ereplaats in de Centrale Bi- 5n| Iheek. ïog d van woorden': nooit kreeg ac: k wamen als in die dagen in gv t jaar van de draak haar 1 si d voor mij tegen de zon in vO Wtus haar haastige voeten iel kippenbrug de pijn van net rscluiatsen op de singel in [lachen om juichend op- de vende kranten en trouwe- ;ni stuivend zand bij de mor- n ort maar straten werden ar van woorden en niets hi lucht was tussen ons. orp m t" Ituurdebat m deX W - De Stichting Samen- P kende Podia Leiden (Stam- v I houdt vrijdag 22 maart e cultuurdebat in cultureel 'de truni X Nieuwgekozen kleden en vertegenwoordi- van culturele instellingen I e stad geven hun mening 'verschillende onderwer- "8 op het gebied van kunst en uur en gaan met elkaar in II j Ussie. Het debat is voor ie- fen toegankelijk en begint f 17.00 uur het Volkshuis aan 11 Spothekersdijk 33a. donderdag 14 MAART 2002 R7 Expeditie na twee maanden teruggekeerd uit Egypte door Rody van der Pols leiden - Archeologen van het Rijksmuseum van Oudheden en de Universiteit Leiden zijn op de fundamenten van een minipira mide gestuit. Het is een van de opmerkelijkste vondsten die de tien expeditieleden tijdens hun verblijf in Egypte deden. De pira mide maakte ooit deel uit van het grafcomplex van hogepries ter Meryneith, dat de weten schappers de afgelopen twee maanden bij het plaatsje Sakkara hebben blootgelegd. „Het is een leuke ontdekking", zegt expeditieleider Maarten Ra ven, nog bruinverbrand van zijn verblijf in Egypte. „Het graf heeft drie kapelletjes. Uit de fundamenten is af te leiden dat de piramide ooit bovenop de middelste moet hebben gestaan. Naar schatting was hij een me ter of vijf, zes hoog." De vondst is weliswaar bijzon der, maar niet uniek, zegt de conservator van het Rijksmuse um van Oudheden. „Eerder hebben we een graf uit dezelfde periode blootgelegd, waarop een soortgelijke piramide heeft gestaan." Het grafcomplex waarop de ar cheologen vorig jaar stuitten, maakt deel uit van de dodenstad rond het Egyptische dorpje Sak kara, zo'n dertig kilometer ten zuiden van Cairo. Duizenden ja ren lang begroeven de oude Egyptenaren hier hun farao's en hoge ambtenaren. In de afgelopen twee maanden hebben de archeologen het graf, dat dateert uit de veertiende eeuw voor Christus, zo goed als volledig blootgelegd. Daarbij vonden ze rondom het complex verscheidene reliëfs die er ooit deel van uit maakten. „We heb ben de reliëfs op doorzichtig plastic overgetrokken", vertelt Raven. „Met al die losse stukjes gaan we nu aan het puzzelen. Op die manier hopen we erach ter te komen waar die fragmen ten oorspronkelijk hebben geze ten. En misschien verschaffen de teksten wel extra informatie over Meryneith." Al die brokken kalksteen zijn niet zomaar buiten het graf be land. Latere generaties Egypte naren hebben ze uit de muren van het complex gewrikt om er schachten van te bouwen. Die schachten leiden allemaal naar het labyrint van gangen en ka mers diep onder het woestijn- oppervlak Dat onderaardse complex hebben de archeolo gen, zoals gepland, dit seizoen volledig uitgegraven. „Helaas zijn we daarbij niet op de graf kist van Meryneith gestuit", zegt Raven. „In de hoek van de grafkamer van Meryneith stonden nog wel netjes de spullen die de arbei ders daar hebben achtergelaten. En we hebben een paar frag menten van houten lijkkisten gevonden. Maar of die uit de tijd van Meryneith afkomstig zijn, weten we niet. Misschien is de grafkamer in een latere periode hergebruikt. Dat gebeurde in de oudheid namelijk voortdurend. We hebben nu de hoop geves tigd op onze aardewerkspecia listen, die misschien aan de hand van de gevonden pot scherven de vondsten in de grafkamer kunnen dateren." ■- Vist: ':v- X **WMU lÜllf lil De Leidse archeologen vonden rond het graf van Meryneith verscheidene reliëfs die misschien meer in formatie verschaffen over de hogepriester van Achnaton. Foto: RMO Het uitgraven van een van de paar spannende momenten, makkelijker dan de omgekeerde zes meter diepe schachten be- „We besloten het uitgraven van weg", zegt Raven. „Na een tijdje zorgde de archeologen nog een beneden af aan te pakken. Dat is gingen we boven de grond kij ken of we al verzakkingen op de plek van de schacht zagen. Die zagen we niet. Tot de grond zich plotseling vlak voor onze voeten opende. Een gapend gat. Je moet er niet aan denken dat je die zes meter naar beneden tui melt. Dat was bijna mis ge gaan." Volgende winter keren de Leidse archeologen terug naar Egypte voor het 29ste graafseizoen. Want de komende twee jaar zijn de wetenschappers verzekerd van subsidie van de Nederland se Organisatie voor Weten schappelijk Onderzoek (NWO). Het liefst herstellen de archeolo gen het graf in zijn vroegere glo rie. „Er is dit graafseizoen al een architect langs geweest", vertelt Raven. „Die gaat nu een plan uitwer ken. Als de Egyptische autoritei ten een beetje meewerken en we genoeg geld bijeen weten te brengen, kunnen we hopelijk volgend jaar al aan de restaura tie beginnen." Conservator Maarten Raven geeft op 9 april om 20.00 uur in het Rijksmuseum van Oudhe den (Rapenburg 28 in Leiden) een lezing over de opgraving van het graf van Meryneith. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling 'Angelo senza Angelo' door Dansgroep Raz Gezien: 13/3, LAKtheater Leiden Aldaar nog te zien: vanavond. Futuristische stadsbeelden met zwevende objecten verwelko men je als je de zaal betreedt om de nieuwe voorstelling van muziek recensie Susanne Lammers Concert: 'Ergens' door Di Gojim. Gehoord: 13/3, Stadsgehoorzaal, Leiden Nog te horen 13/4, Meervaart Amsterdam; 17/5, De Meerse, Hoofddorp Op het toneel hebben ze zo'n lekkere ouderwetse treincoupe' nagebouwd, zo een waarvan je hoopt dat je hem helemaal voor jezelf kunt houden. Wijnrode, fluwelen bekleding op de ban ken, houten bagagerekken en een raam waardoor je naar een nog niet misvormd buiten kunt kijken. De Nederlandse klez- mergroep Di Gojim neemt je mee op reis van 'Ergens naar Nergens', en de aanldeding en het uitzicht zijn bijna net zo af wisselend en onderhoudend als hun muziek. Ook al is Di Gojim muzikaal mans genoeg om een avond met alleen muziek te vullen, toch is zo'n thematisch aange kleed programma als 'Ergens' een goed idee. Het suggereert een rode draad, waardoor de afwisseling van vrolijke dansen en melancholieke wijsjes meer betekenis krijgt. De jool en me lige rivaliteit van het zestal valt beter op zijn plek, je voefr je als publiek meer betrokken en minder buitengesloten. Een ander aardig aspect is dat de liedjes nu eens in het Neder lands gezongen worden, en wel in het Nederlands van Herman 'Pieter de Boer. Vooral de zeer verstaanbare melancholieke liefdesliedjes die klarinettist Jaap Mulder zingt, zoals 'Vlin der' met de mooi gekozen ach tergrond van een stromend beekje, en het waarom-liedje, waarin de ander wordt vergele ken met de zomer, die óók al voorbij gaat, bieden een beeld schoon tegenwicht tegen het circus vol muzikale virtuositeit en acrobatiek dat klezmer na tuurlijk ook is. Di Gojim toont in 'Ergens' een feestelijk meesterschap in beide kanten van de klezmer. Hun zich over veel instrumenten uit strekkende virtuositeit wordt nooit opschepperij, valt mooi op zijn plaats door het broeder lijke samenspel en de grote ex pressiviteit. En de gebbetjes - die muzikaal vaak heel knap zijn - houden het licht.Nog knapper zijn Di Gojim als ze vanuit de hilariteit de weg naar serieus muziek maken terug vinden, zoals in de serenade die ze blazen op bierflesjes. Volko men maf begonnen als een flauw spelletje, spelen ze ineens in perfect samenspel een liedje dat zindert van verlangen en schrijnt van onvermijdelijkheid. Dansgroep Raz te zien. De vi deobeelden schakelen over op onder water zwemmende men sen, afgewisseld door de bewe gingen van atomen. Als de dansers de vloer betre den en teksten uitspreken, schemert er iets door van een boodschap in 'Melting the Solid Outlines of I', een choreografie van Gavin Louis. Het zou kun nen gaan om het mysterie van het menselijk bestaan, dat op de een of andere manier kon voortkomen uit een anonieme massa onvoorstelbaar kleine deeltjes. Dit is het veelbelovende begin van een choreografie die al gauw aan pretenties ten onder gaat. Terwijl de beelden en tek sten zich blijven mengen in de dansbewegingen, wordt de boodschap steeds ingewikkel der. Allerlei oneliners, ontleend aan de natuurkunde, schieten voor bij. Ze vertegenwoordigen in veel gevallen zulke moeilijke en gespecialiseerde theorieën, dat je je afvraagt of de choreograaf zelf wel overziet wat hij er alle maal bijsleept. Het verband met de dansbewegingen is niet te volgen. De twee danseressen en de danser maken gebaren die in aanzet lijken op de onderwater bewegingen van de videobeel den, maar die dan allerlei kan ten opgaan en zich bijvoor beeld ontwikkelen tot felle duetten of tot hectische geba ren, alsof men druk doende is ingewikkelde machines te be dienen. Het ziet er allemaal betekenis vol uit, maar wat de maker met al zijn verklaringen en verban den bereikt is dat het leven war rig wordt, in plaats van een fas cinerend mysterie. Totaal anders is deel twee van de voorstelling, 'Nessun nome nessun cognome' van Hans Tu erlings. Natuurlijkheid en een voud winnen het uiteindelijk al tijd. De bewegingen van de danser en de danseres lijken volkomen vanzelfsprekend uit hun li chaam en hun persoonlijkheid voort te komen. Prachtig is de overgang van in zichzelf gekeerde bewegingen naar de openheid, spanning en verstandhouding tussen bei den. Subtiele uitdagingen lopen uit op een zeer doeltreffende, bijna liefdevolle humor. Tuerlings laat vaak dansbewe gingen plotseling eindigen in gewoon weglopen, alsof de spanning van de dans uit het li chaam vloeit en alsof de dans onderdeel is van onze alledaag se bewegingen. Deze keer loopt het bewegings spel tussen de twee dansers re gelmatig uit op spontaan la chen en elkaar omklemmen. Dit zijn veelzeggende momen ten in een choreografie die ont roert door oprechtheid. Onthoofden, villen en uitrukken van levende harten Een kolossaal stenen hoofd uit de periode van de Olmeken (gewicht 6ooo kg) is een van de trekpleisters van de expositie 'Kunstschatten uit het oude Mexico'. Foto: WFA/Frank van Rossum Amsterdam - Zo mooi de kunst voorwerpen zijn, zo gruwelijk zijn vaak de achtergronden. Mexico heeft zo zijn kunsthistorie. Het heeft lange tijd in een geïsoleer de samenleving haar eigen ge schiedenis geschreven. Een histo rie die nu herleeft in De Nieuwe Kerk in Amsterdam onder de naam 'Mexico, een goddelijke reis' over pre-Columbiaanse kunst. Over deze voor-Spaanse periode is niet eerder in Europa zo'n grote expositie gehouden. De tentoonstelling is te zien tot en met 30 juni. Alle 275 stukken, die de belangrijkste culturen van het oude Mexico in beeld bren gen, komen uit de belangrijkste Mexicaanse musea. Een van de topstukken is de kolossale kop van steen (6000 kilo) uit de pe riode van de Olmeken (rond 1200 v. Christus). De presentatie van alle voorwer pen kent geen chronologische volgorde, maar is thematisch in gedeeld: het leven op aarde, de godenwereld en de onderwe reld. Daarin wordt ëen beeld ge schetst van de samenleving, de machthebbers, krijgers, priesters en sjamanen, aardewerk, mas kers, goden en offers. Het beeld dat van de offerrituelen wordt gegeven is soms angstaanja gend. „Maar", haast gastconser vator Ted Leyenaar zich te zeg gen, „dat moet niet verkeerd worden geïnterpreteerd." Rond 1500 nam het aantal men senoffers wel toe, maar in het licht van de tijd was daar ook een duidelijke verklaring voor. De culturen werden bedreigd door de Spanjaarden. „De pries ters voelden zich genoodzaakt om het meest kostbare te offe ren. Dat hoogste goed was na tuurlijk de mens." Aan de ande re kant waren ook de Spanjaar den geen lieverdjes, weet Leye naar. „Wat dacht je van de heili ge inquisitie, waardoor mensen op de brandstapel kwamen?" Het offerverleden van de pre- Columbiaanse culturen, zoals onthoofden, villen, kannibalis me en het uitrukken van nog le vende harten is vooral te zien in de artistieke uitingen en in de soms technische verfijning op de voorwerpen. In vergelijking met alle andere culturen is de voor-Spaanse cultuur uniek, omdat die veel invloed heeft ge had op de hedendaagse cultuur. Leyenaar noemt de planten- en dierenwereld, maar ook bena mingen in de culinaire wereld als voorbeeld. „Tomaat, choco la, maïs en avocado zijn alle maal benamingen die hun oor sprong kennen uit de pre-Co- lumbiaanse beschaving." Bij de tentoonstelling is daarom ook een speciale ruimte inge richt waarin artikelen worden getoond die htm naam kregen van de Olmeken, Zapoteken, Mixteken, de bewoners van een van de eerste wereldsteden Teotihuacan, de Maya's en de Azteken. Leyenaar verzamelde de voorwerpen met zijn vrouw. Nog steeds wordt in Mexico een balspel gespeeld van weleer. In middels is door de Mexicanen het verzoek bij de Verenigde Na ties ingediend om het spel op de Werelderfgoedlijst te zenen. De uitslag van het spel was destijds van invloed op het kosmisch evenwicht. De aanvoerder van de verliezende partij werd meestal geofferd. Hij werd ont hoofd, waarna het hoofd op een rek werd gezet. Het vlees werd meestal door de winnaars van het balspel gegeten. Aan de do den werden stenen uitvoeringen van de oorspronkelijk houten en leren spelattributen meegege ven voor het verblijf in het hier namaals. In De Nieuwe Kerk is onder meer een heupstuk en een borststuk te zien in de vorm van twee handen waarmee het spel werd gespeeld. De opzet van de tentoonstelling kon volgens directeur E. Veen van De Nieuwe Kerk alleen tot stand komen door het enthousi asme van de Mexicanen. De expositie werd mede inge richt in samenwerking met Feli pe Solis, de directeur van het Museo Nacional de Antropolo- gia in Mexico-Stad. „Er ging twee jaar voorbereiding aan vooraf. Het is de grootste expo sitie die De Nieuwe Kerk ooit or ganiseerde." 'Mexico, een goddelijke reis', t/m 30 juni, dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur, donderdag tot 22.00 uur, De Nieuwe Kerk, Amsterdam. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Bezet gebied' door Alex d'Electrique Concept en regie: Ko van den Bosch. Spel: Aat Ceelen, Paul van der Laan. Martin Hofstra. Raymond Spannet. Jochem Stavenuiter Gezien: 13/3. Leidse Schouwburg Nog te zien 13/4, Parktheater, Alphen aan den Rijn Vliegen gaat te snel voor een mens. Als je op vliegvakantie gaat, is je lichaam al op zijn be stemming, terwijl je geest nog aan het inchecken is. Bijna nie mand weet dat vliegmaatschap pijen een grote Boeing laten vliegen met de lichamen en een kleine met de zielen die daar achteraan komen. Daarom duurt het zo lang voordat je je koffers hebt. De redeneringen van Ko van den Bosch (mister Alex d'Elec trique en tekstschrijver van 'Be zet gebied') hebben vaak een uitgangspunt dat logisch klinkt. Dat wordt vervolgens doorgere deneerd tot briljante onzin. Voor wie Alex d'Electrique va ker gezien heeft is het decor al onmiddellijk thuiskomen. Linksachter een morsige keu ken, rechtsvoor een verzame ling vage kastjes en andere rommel waar een pop als dan seresje op ronddraait. Daartus sen steigerbuizen, ongeordend meubilair een deur met vlie- gengordijn. Spekking (Aat Ceelen) woont er. Zijn vriendin (met medicijnen is ze gevaarlijk, zonder is er niets aan) is bij hem weg; af en toe kaffert ze hem uit via het antwoordapparaat. Spekking, grof in de mond. maar gastvrij, werkt als een magneet op colle ga-randfiguren, die erg druk zijn met vrouwen, drügs en drank. Het wordt een steeds hechtere verzameling outsiders, die samen gaan werken aan de droom van Spekking: Sex Wel kom Internationaal, met gevari eerde verwenplekken in de sfeerbusiness (want voor je het weet zit je met een uitzaaiend denkbeeld in je hoofd). Vinnie (Raymond Spannet) speelt een sleutelrol: hij moet de vrouwen binnenhalen. Hij belooft van alles, Spekking in vesteert in brillen, pakken en andere hulpstukken die de truc moeten doen, maar er komt niks van terecht. De albino (Martin Hofstra) schopt ruzie met de nerveuze junk (Jochem Stavenuiter), die praat in een soort halfbegrepen welzij nstaal (ik ben van diep gekomen; bull shit triggert bullshit). De stotte rende Paultje (Paul van der Laan) wisselt debiliteit af met heldere momenten. Bezet gebied is een van de bete re Alex-voorstellingen van de laatste jaren. Tekst, humor (al dan niet verbaal), kwaliteit van spel en beweging, teamwork, georganiseerd absurdisme, het is allemaal erg aanstekelijk. Vet, grof, verrassend, smakeloos en erg grappig. De inbreng van Paul van der Laan en Jochem Stavenuiter. leden van de mi- megroep Bambie, zorgt voor een impuls op hun terrein, de (anonieme) geluidsband doet zijn werk uitstekend, Aat Ceelen is met zijn aanwezigheid en ti ming een belangrijk funda ment. Hij spreekt de pijnlijke epiloog uit: „We waren zó n stukje van het paradijs." Tussen vinger en duim zit niet meer dan een centimetertje. Extra shows musical 'Tijpnic' aalsmeer De tournee door Nederland van de musical Titanic' krijgt een vervolg in de RAI. De voorstelling wordt tussen 11 juli en 8 september nog 65 keer in het Amster damse complex opgevoerd De musical reist tot eind juni door het land. Volgens de theaterproducent is de be langstelling 'zoveel groter dan het aanbod', dat is beslo ten tot de extra voorstellin gen in Amsterdam. De show wordt opgevoerd in het Audi torium van de RAI Daar is plaats voor telkens 1600 be zoekers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 21