GELOOF SAMENLEVING
Jongeren proberen stiekem te rouwen
En Hij riep
Een erotisch scheppingsverhaal uit het land aan de Nijl
Flevo Festival zelfstandig verder onder The Crown
West-Friesland
heeft vanaf april
jonge deken
Verboden voor hindoes
Stichting wil
radiodienst
in plaats van
kerktelefoon
Popgroep van monnikei
zingt nu ook in het Enge l
Moslims zijn verdeeld over
'zo waarlijk helpe mij Allah'
Onderscheiding
voor Fiothuis
Amsterdam - Marius Fiothuis,
de vorig jaar overleden compo
nist en hoogleraar muziekwe
tenschappen, krijgt vandaag
postuum de Yad Vashem-on-
derscheiding, de hoogste on
derscheiding van de staat Isra
el. Tijdens een ceremonie in het
Joods Cultureel Centrum in
Amsterdam worden in totaal
twintig niet-joodse personen
onderscheiden, die tijdens de
holocaust hebben geprobeerd
joodse medeburgers te redden.
Fiothuis distribueerde in de
oorlog verzetskranten en orga
niseerde huisconcerten, waar
van de opbrengst ten goede
kwam aan de hulp aan onder
duikers.
Franse kardinaal
Billé overleden
lyon - De Franse kardinaal
Louis-Marie Billé, aartsbis
schop van Lyon, is dinsdag op
64-jarige leeftijd overleden. Hij
leed sinds vorig jaar aan kanker.
Billé was sinds 1998 aartsbis
schop van Lyon, het op een na
grootste bisdom van Frankrijk.
Als zodanig mocht hij zich de
primaat van Gallië noemen.
haarlem - De 34-jarige pastoor
dr. M. Wagemaker uit Heemste
de is per 1 april benoemd tot
deken van Hoom (West-Fries
land). Hij volgt J. Wenting op,
die pastoor in Weesp, Muiden
en Muiderberg wordt. West-
Friesland is met meer dan
100.000 rooms-katholieken het
grootste dekenaat van het bis
dom Haarlem, waar monseig
neur Jos Punt bisschop is.
Wagemaker studeerde aan de
Katholieke Theologische Uni
versiteit Amsterdam en die te
Utrecht. Hij studeerde Systema
tische Theologie en Cultuurfilo
sofie aan de Katholieke Theolo
gische Universiteit Amsterdam
en aan de Katholieke Theologi
sche Universiteit te Utrecht. Hij
liep stage in onder meer de pa
rochie van de H. Vitus - H. Willi-
brord te Hilversum.
In 1993 werd Wagemaker tot
priester gewijd. Van 1995 tot
1997 studeerde hij in Rome. Hij
promoveerde er op een proef
schrift over de ontwikkelingen
in de verhouding tussen angli
canen en rooms-katholieken
aangaande de opvatting over
het gezag in de kerk.
Behalve pastoor in Heemstede
is Wagemaker docent funda
mentele theologie, genadeleer
en oecumene aan het diocesaan
grootseminarie Willibrordhuis
in Vogelenzang (gemeente Bloe-
mendaal).
donderdag 14 MAART 2002
Tilburg - Speciaal voor pastors
was gisteren op de Theologische
Faculteit Tilburg een studiedag
over 'Jongeren in rouw'. Een van
de inleiders was Riet Fiddelaers-
Jaspers. Ze werkt aan een proef
schrift over het onderwerp, waar
voor ze zich af en toe terugtrekt
in haar stiltekamertje in het
rouwcentrum van haar man.
Twee weken geleden overleed
de tienjarige neef van Riet Fid-
delaers-Jaspers aan een me-
ningokokken-infectie. Haar
zwager belde of zij mee kon hel
pen met het maken van de
rouwteksten. „Iedereen in de fa
milie deed wat 'ie kon; de een
zette koffie, k kan toevallig beter
schrijven. Het werd een hele
klus; de rouwbrief, het gedach
tenisprentje, de avondwake, de
persoonlijke bijdragen in de af-
scheidsdienst en de crematie-
dienst. Ook de scholen van de
kinderen vroegen aandacht. Wat
ik in mijn werk vaak vertel aan
scholen en ouders, moest ik nu
in de praktijk brengen."
Ook in deze situatie was weer
duidelijk hoe jongeren de mo
derne media gebruiken om hun
gevoelens te delen. „Sms-be-
richtjes, e-mail, de website van
het plaatselijk ontmoetingscafé
van de jeugd. De vriend van één
van de nichten maakte een onli-
ne-condoleanceregister voor
Frank. Binnen een paar dagen
waren er al 600 bezoekers."
Ongewild werd Riet Fiddelaers
(48) vorige week geconfronteerd
met haar specialisatie sinds ja
ren: jongeren in rouw. Ze heeft
er vele boeken over geschreven
en is bezig aan een proefschrift.
„In de praktijk zag ik dat crises
bij jongeren vaak te maken had
den met onverwerkte rouwge
voelens. Na onderzoek stelden
wij in 1995 vast dat 75% van de
elfjarigen de dood van nabij
hadden meegemaakt en dat dat
in de brugklas al opgelopen was
tot tachtig procent. Vooral de
invloed van de dood van opa's
en oma's wordt wel eens onder
schat. Voor kinderen is er in
middels wel het een en ander op
het gebied van rouwverwerking.
Maar pubers lijken een vergeten
groep. Waarschijnlijk omdat ze
aan de buitenkant niets laten
merken."
Voor haar proefschrift ontwik
kelde ze op basis van voorbeel
den uit Amerika bijeenkomsten
voor rouwende leerlingen op
school. Acht scholen werden
'opgeleid' om deze rouwgroe-
pen te leiden. Met jongeren
werd tweemaal een diepte-in
terview gehouden, waarin bete
kenis- en zingeving centraal
stond. „Zowel de rouwgroepen
als interviews werkten zeer her
kennend en erkennend voor de
jongeren."
Ze bladert in dikke klappers met
interviews, statistieken, tekenin
gen en familiefoto's. Tekeningen
en foto's blijken een goed hulp
middel voor jongeren, die er
niet goed over kunnen praten.
Zo bracht een moeder haar zes
tienjarige zoon met de medede
ling dat hij niet over de dood
van zijn vader kon praten. Op
een familiefoto tekende hij het
gezicht van zijn vader in een
hart, een gebroken hart bij zijn
moeder en een donkere wolk
boven zijn eigen hoofd. In een
tekening tekende hij een stekelig
iets, opgesloten in een cirkel. Né
de rouwbijeenkomsten tekende
hij de donkere wolk aan de rand
van de cirkel, bijna ontsnapt uit
de opsluiting.
„Ouders zien vaak alleen dat
pubers zich terugtrekken achter
een gesloten deur met de mu
ziek op zijn hardst. Ze komen
pas naar buiten, als het veilig
lijkt. Zoals een schildpad zijn
kwetsbare delen onder zijn
schild verbergt. Jongeren lijken
vaak onverschillig. Maar ze zien
het verdriet bij ouders, broers of
ayodhya - Een saddhu, een hindoeheilige, omringd door apen in de
straten van het Indiase Ayodhya. De regering heeft een maatregel af
gekondigd die fanatieke hindoes verbiedt een voet in de de stad te
zetten. Ze mogen geen religieuze ceremonie houden op de plek waar
de in 1992 door hindoes verwoeste Babrimoskee stond. Hindoefunda
mentalisten willen er een tempel bouwen. De plek is al negen jaar een
bron van geweld tussen moslims en hindoes in Noord-lndia; het con
flict heeft al tientallen levens geëist. Foto: EPA/Pawan Kumar
driebergen - Het jaarlijkse jongerenfesti-
val van de interkerkelijke evangelisatiebe
weging Youth for Christ, het Flevo Totaal
Festival, gaat zelfstandig verder onder de
nieuwe stichting The Crown. Bram Re-
bergen en Rik van der Ploeg vormen sa
men de directie van The Crown, meldde
de nieuwe stichting. Beiden werkten tot
maart voor Youth for Christ.
Youth for Christ liet in mei weten het Fle
vo Totaal Festival te willen verzelfstandi
gen. Volgens de directie past het festival
niet meer in de visie van de organisatie.
Zo richt Youth for Christ zich op jonge
ren van 11 tot 19 jaar en is de gemiddelde
leeftijd van de Flevobezoeker twintig.
Verder wil het festival nieuwe activiteiten
opzetten die niet binnen het budget val
len dat Youth for Christ jaarlijks voor het
evenement reserveert. Onder de nieuwe
stichting kan de directie op zoek naar ex
terne financiers om de gewenste uitbrei
ding mogelijk te maken.
Het Flevo Totaal Festival biedt jongeren
iedere zomer vier dagen muziek van ar
tiesten uit binnen- en buitenland, lezin
gen, theater en ander vertier. The Crown
wil de bezoekers in die 'ongedwongen en
feestelijke omgeving' de gelegenheid bie
den te ontdekken wat de essentie van het
christelijk geloof is. „Niemand komt op je
af om over Jezus te praten, maar als je
wilt, kun je hem in het festival ontdek
ken", aldus Rebergen.
Volgens hem kan het Flevo Festival het
'miserabele' beeld dat veel mensen van
het christelijk geloof hebben, bijstellen.
„Flevo laat iets heel anders zien dan hei
lige huisjes, weinig plezier en veel moe
ten", vindt de nieuwe directeur.
The Crown opereert met een eigen be
stuur los van Youth for Christ, maar
houdt goede banden met de evangelisa
tiebeweging. Alle medewerkers van het
zogeheten Flevoteam van Youth for
Christ gaan naar de nieuwe stichting
over.
Het Flevo Totaal Festival begon in 1977
met 1700 bezoekers in het Zeeuwse Kam
perland. Vijf jaar later trokken de jonge
ren naar de Flevohof (later Walibi-Flevo)
in Biddinghuizen. Van 1995 tot en met
1999 kwamen ze bijeen in Eindhoven, de
laatste twee jaar in het Brabantse
Liempde. Het festival beleeft daar dit jaar
de zilveren editie.
zusters en willen hen ontzien; ze
proberen dapper te zijn, stiekem
te rouwen en te helpen. Zo nam
een jongen als zijn vader naar
zijn werk was, de taak over om
zijn broertje met het verlies van
moeder te troosten. Een lood
zware taak. En het wordt vaak
niet gezien."
Volgens Fiddelaers kunnen te
keningen ook duidelijk maken
dat rouwen helpt. „De eerste te
keningen bij rouwbijeenkom
sten zijn donker, illustreren ver
driet, angst, woede. Vaak zeggen
jongeren angst te hebben dat ze
gek worden van verdriet. Ze zijn
opgelucht als ze merken dat an
deren ook die sterke emoties
hebben. Materiële dingen die ze
vroeger zo belangrijk vonden,
zijn door een sterfgeval onbe
langrijk geworden. Omgekeerd
leren ze genieten van vroeger
onopgemerkte dingen, een
zonsopgang, bloemen. Vaak
worden ze door een sterfgeval
vroeg- wijs."
rijswijk/anp - De stichting In
termediair Kerkomroep Neder
land (IKN) wil in de toekomst
kerkdiensten via de radio uit
zenden. De diensten moeten
een goedkoop alternatief vor
men voor de kerktelefoon.
IKN wil met staatssecretaris De
Vries van verkeer en waterstaat
onderhandelen over het uitzen
den van de diensten. De lokale
uitzendingen moeten ouderen
en gehandicapten in staat stel
len via een speciale ontvanger
thuis naar hun plaatselijke ge
meente of parochie te luisteren.
„De diensten worden door de
kerken uitgezonden en zijn bin
nen een straal van 20 kilometer
rond het kerkgebouw te ontvan
gen", aldus IICN-voorzitter A.
Noordsij gisteren. „Nadeel van
dit systeem is dat het alleen op
kleine schaal kan worden toege
past. Als we dit op grote schaal
willen invoeren, moeten we na
melijk speciale frequenties bij
Verkeer en Waterstaat aanvra
gen en het ministerie is daar ui
termate zuinig mee."
IKN is op zoek naar goedkope
manieren voor het doorstralen
van kerkdiensten. Tot nu toe ge
beurt dat via de kerktelefoon.
Maar KPN Telecom voerde in
2000 een drastische tariefsver
hoging van deze dienst door.
Ook onderzoekt IKN de moge
lijkheid om de diensten via de
kabel op de radio uit te zenden.
Noordsij: „Via de kabelmaat
schappijen kunnen zeven ge
meenten of parochies per regio
hun diensten uitzenden. Dat
werkt goed in kleine regio's,
maar levert dus problemen op
in gebieden waar meer dan ze
ven kerken staan. Daar komt
nog bij dat sommige kerken
principiële bezwaren hebben te
gen het gebruik van de kabel."
Derde optie van IKN is het uit
zenden van de diensten via in
ternet. De stichting wil de uitge
werkte alternatieven voor de
kerktelefoon nog dit jaar aan
staatssecretaris De Vries aanbie
den.
Van het verhaal van Cassius
Clay is me altijd bijgebleven
dat hij door het horen van
Gods stem tot de islam over
ging en Mohammed Ali werd.
Ik hoop dat ze dat ook laten
zien in de film 'Ali', die nu in
de Nederlandse bioscopen
draait. God riep de beroemde
bokser, waarvoor ook ik als tie
ner 's nachts mijn bed uit
kwam.
Wajikra, 'En Hij (God) riep', is
het beginwoord van het derde
Bijbelboek. Naar dit begin
woord wordt het boek in het
Hebreeuws genoemd. De elf-
de-eeuwse commentator Rasji
heeft gekeken op welke plek
ken in Tenach, de joodse bij
bel, wajikra nog meer wordt
gebruikt en
toont zo aan,
dat steeds als
God met liefde
tot Mozes of
anderen
spreekt, het
woord wajikra
daaraan vooraf
gaat. Wajikra,
zegt Rasji, is
een uiting van
liefde.
Rasji zegt nog
iets anders,
namelijk dat
God Mozes
riep, en dat dat
alleen voor
hem te horen
was. De andere Israëlieten
hoorden niets. Deze verklaring
bracht me een eigen ervaring
in herinnering van vijftien jaar
geleden, die ik totaal vergeten
was.
Tijdens een training troostte ik
iemand die door verdriet was
overmand. Maar dat deed ik
kennelijk zodanig, dat ik die
persoon geen ruimte gaf om
uit te huilen. Eigenlijk wilde ik
haar verdriet het liefst zo snel
mogelijk smoren. Plotseling
hoorde ik keihard in mijn ene
oor schreeuwen, dat ik haar
niet moest stoppen in haar
verdriet. Ik keek op, maar er
stond niemand. Degene wiens
stem ik had gehoord zat op vijf
meter afstand en was met iets
heel anders bezig. De anderen
in de groep hadden zijn op
dracht aan mij beslist niet ge
hoord.
Ik heb er nooit meer aandacht
aan besteed, terwijl het toch
een ongebruikelijke ervaring
was. Althans, is het zo onge
bruikelijk? In Groningen zijn
psychiaters en psychologen
begonnen met een andere the
rapie voor mensen die stem
men horen. Tienduizenden
mensen in Nederland horen
,c
IC
i-
TAMARAH
BENIMA
ith
stemmen. Normaliter krijgeJ
ze onmiddellijk een etiket oj Cl
geplakt: ze hebben last vans
psychose, of erger, ze zijn
'schizofreen'.
De normale therapie is omd ene
mensen door redeneren en, 11 g
te overtuigen dat die stemm bc
niet bestaan, dat het om wa -en
nen gaat. Die therapie is nie ifc
erg effectief, mensen houde ;en
gewoon vol dat ze stemmen
horen. iei
Daarom hebben ze het in Q 2 is
ningen over een andere boe ge
gegooid. De therapeuten ne 1 ki
men de stemmen serieus at f 1
iets wat zij weliswaar niet he ir I
ren, maar hun cliënten wel, jra
proberen deze mensen ietsi 11
afhankelijker te laten staan 1 kla;
genoverdei cht
drachten die iel
de stemmen gif
gegeven. 1d
Zoudatinh U
geval van 0 Drtt
sius Clay he bo«
ben geholpe zoe
Wat Clay/At de
overkwam,: ene
wat in het 0: rkt
religieuze in dit
versum, dat aal
voorzovela ïth
heeft afgeda f
een 'roepinj
zou zijn ge- jgt
noemd. Een nge
varing die a küi
niet door de ase
medische wetenschap laat ge
wegpoetsen als waan, psyd terl
se of symptoom van schizo: gw
nie. iec
Natuurlijk zijn er mensen di 1 b
stemmen horen als gevolg! 1 d
een ziekte, veel mensen zeil w
Maar de moeilijkheid is die t r
stemmen te onderscheiden e"'
van twee fenomenen die bli de
baar ook bestaan, ten eersten-
communicatie tussen twee
mensen zonder dat anderen
die horen, zoals ik meemaai 0'
en de stemmen die uit dew
reld komen die we doorgaa
aanduiden met de spirituele
wereld. Je kunt van alles vat
Mohammed Ali zeggen, ma
gek was hij niet toen hij zid
op grond van een geroepen
worden, bekeerde tot de
dienst die nu door velen mi
argwaan wordt bekeken.
Terwijl Mohammed Ali vooR<
Gods stem geen therapie no
had, heeft hij dat voor zijn! in
kinson wel. Gelukkig kwam (ft c
ze week het bericht dat in dus
derland een doorbraak opd 1 vt
terrein is geboekt met een e ten
perimenteel medicijn. Alih it v
er geen baat meer bij. oor
Helaas. Ook uitverkoren gij enir
ten worden soms geveld. »ies
rra
he'
athene/rtr - De nieuwe cd van
de bekendste popgroep van
Griekenland, de jonge monni
ken van het klooster Sint Augus-
tinus en Seraphim Sarof, bevat
behalve Griekse ook Engelse lie
deren. De derde cd van de
groep, 'By Your Side', bevat on
der meer het lied 'I Learned to
Live Free', het anti-globalise
ringslied dat in 2000 de monni
ken beroemd maakte. „We wil
len de mensen buiten Grieken
land laten weten waar wij voor
staan", zegt de 30-jarige leadsin-
ger, pater Panteleimon.
an
rste
De muziek van de monnü
zuivere rock en de taal is di wei
hun vrienden buiten het 1 ie
ter. 'Wapens, drugs, sho
geld, politiek. Je wilt gloo
wilt plezier, je wilt een
bankrekening' begint hel
Anarchie en rock. De 1
hebben een duidelijke I
schap. In 'Maat, 'k ben
down' zingen ze: We lopen
een snelweg zonder eind. C
mensen maar met niemand
contact. Er is een weg dii
van leven biedt. Degenen di
weg volgen, spreken van Ja
dc
doi
BOEKBESPREKING
amsterdam/anp - Het onder-
zoek van minister De Vries van
binnenlandse zaken naar de
mogelijkheden om de ambtseed
te moderniseren door bijvoor
beeld van Allah in plaats van
God te spreken, stuit in islamiti
sche kringen zowel op weer
stand als op enthousiasme.
Yassin Hartog, coördinator van
het dialoogcentrum Islam en
Burgerschap, is geen voorstan
der van nieuwe wetgeving om
de eed aan te passen aan reli
gies. „We moeten geen verschil
creëren dat er niet is. God is Al
lah. We moeten de gemeen
schappelijkheid van de drie mo-
notheïstische godsdiensten be
waren door vast te houden aan
de formulering 'zo waarlijk hel
pe mij God Almachtig'."
Hartog vindt het bezwaar van is
lamitische volksvertegenwoordi
gers of ambtenaren tegen de
huidige formulering onbegrijpe
lijk. „Natuurlijk aanbidden wij
God niet op dezelfde manier als
christenen en joden. Maar het
joods-christelijke gedachtegoed
uit de boeken van de joden en
christenen behoort nu eenmaal
ook tot dat van de islam. Boven
dien is de uitdrukking in de
ambtseed niet inherent aan het
jodendom of christendom. God
almachtig is nota bene een van
de 99 schone namen van Allah."
Hartog vindt het voorstel margi
naal. Als je een gebaar wilt ma
ken op het gebied van erken
ning van moslims, stel dan iets
substantieels voor zoals erken
ning van de nationale feestda
gen, bijvoorbeeld het suikerfeest
en offerfeest. Maar Allah uit
spreken in plaats van God is
geen kwestie van erkenning
maar een etymologisch pro
bleem."
Derwisj Maddou, voorzitter van
de Nederlandse Moslim Raad
(NMR), juicht het initiatief van
De Vries daarentegen toe. Hij
vindt het een goede zaak 'omdat
het van erkenning van de isla
mitische identiteit getuigt'. De
NMR-voorzitter vindt niet dat
het woord God synoniem is aan
Allah en vindt daarom dat aan
komende islamitische ambtena
ren en volksvertegenwoordigers
de mogelijkheid moeten krijgen
om Allah in plaats van God uit
te spreken.
„In het geval van God kun je van
een meervoud spreken. Maar je
kunt geen Allahs zeggen. Boven
dien wordt Allah zelden vertaald
in God maar vaak in schepper
van het heelal. Daarom heb ik er
een hekel aan om in islamitisch
verband van God te spreken",
aldus Maddou.
„Hemel klampte zich vast aan aarde en aarde aan hemel. Ze waren
onafscheidelijk." Illustratie uit besproken boek
„In het begin was er niets dan
duisternis en water, koud en stil
als zwart marmer. Niets bewoog
in de inktzwarte stilte." Het leest
als een eigentijdse variant van
het scheppingsverhaal in Gene
sis („De aarde was nog woest en
doods, en duisternis lag over de
oervloed"). In werkelijkheid zijn
het de eerste zinnen van Ster
rendrager van de Engelse Dian-
ne Hofrneyr. Ook een schep
pingsverhaal, maar dan eentje
uit Egypte, uit langvervlogen tij
den, toen men nog piramiden
bouwde in het land van de Nijl.
Sterrendrager is een prentboek
voor kinderen vanaf zes jaar,
met tekeningen van Jude Daly
die goed passen bij de simpele
maar nergens kinderlijke vertel
trant van Hofrneyr. Alle perso
nages zijn en profil getekend, als
knipoog naar de klassiek-Egyp
tische traditie. Maar de goddelij
ke hoofdpersonen ontstijgen
onder de handen van Daly het
tweedimensionale dat de oud-
Egyptische beeldtaal kenmerkt.
Het Egyptische scheppingsver
haal is oneindig veel lichtvoeti
ger dan het verhaal uit Genesis.
Daarin is er slechts die ene
hoofdpersoon, die met de ernst
en bedachtzaamheid van een
toegewijde ambtenaar te werk
gaat, bij wijze van spreken elke
dag om negen uur achter zijn
bureau schuift om zijn taak stipt
uit te voeren, en om vijf uur de
deur tevreden achter zich dicht
trekt.
Hoe anders ging het toe in de
gedachtewereld van de bewo
ners van het Egyptische Helio-
polis. Niet één hoofdpersoon
hier, maar een heel kluitje. Wel
is er eerst alleen de god Atum,
die uit het zwarte water om
hoogkomt in het hart van een
lotusbloem. Maar al gauw komt
van het een het ander en heeft
hij er een hele familie bij. Bij de
ze schepping gaat bepaald niet
alles volgens plan, en is er ook
niet na elke stap een ogenblik
van reflectie, zoals in Genesis
(„En God zag dat het goed
was").
Zo kan het gebeuren dat nog
vóór hemel en aarde zijn ge
schapen Sjoe (de god van de
lucht) en Tefnoet (de godin van
de dauw) elkaar als een paar hy
peractieve kinderen achternazit
ten, want 'ze houden van plagen
en spelen'. „Sjoe was stormach
tig. hij kraste en stampte. Tefno
et moest veel huilen. Ze was
druilerig en doorweekte alles.
Samen waren ze ongeremd, on
voorspelbaar en onstuimig."
Uit deze twee komen de hemel
en de aarde voort: Noet en Geb.
„Zij waren rustiger dan hun ou
ders. Zij omhelsden elkaar en
fluisterden geheimen in eikaars
oren. Hemel klampte zich vast
aan aarde en aarde aan hemel.
Ze waren onafscheidelijk."
Nog zoiets wat in het schep
pingsverhaal in Genesis bepaald
niet voorkomt: erotiek. Er zijn
bijbeluitleggers die de Geest
Gods als mannelijk willen zien
en de wateren waar deze boven
zweeft als vrouwelijk. Maar afge
zien van het feit dat dit tamelijk
vergezocht is, haalt dit het niet
bij de seksuele spanning die
heerst tussen Geb en Noet.
Pas als vader Sjoe, de god van
de lucht, de twee scheidt kan
Atums schepping verdergaan.
Sjoe tilt zijn dochter hoog op,
totdat zij zich 'als een stille slui
er' over Geb heen buigt. „Haar
tenen rustten op de oostelijke
rand van de wereld en haar uit
gestrekte vingertoppen op de
westelijke rand. Geb worstelde
zich omhoog in een poging haar
te bereiken, maar Sjoe hield
hem stevig op zijn plaats. Ter
wijl Geb omhoog lag te turen
naar Noet, veranderde zijn om
trek in steile bergen en diepe
dalen in de aardkorst."
Iwij
Er volgen nog vele verwikkel no
gen voor het verhaal ten ein 'Ne
is. Maar net als het begin kl m h
ook het eind van Sterrendr. s, vi
bekend in de oren. Niet onfesb
het lijkt op Genesis, maar
Hofrneyr een herkenbare a ïdei
ring oproept. „Soms worde
armen van Sjoe moe van he in tc
vasthouden van Noets licha lal t
met zijn gewicht aan sterrei ar d;
Dan buigt Noet zich omlaa; n be
vertelt geheimen aan haart eli
geliefde, Geb. In deze nacht vai
lijken de sterren bijzonderl ven
der en dichtbij de aarde, en de
ets gefluister zweeft zachtje d in
naar beneden als een stenefftd
wolk."
Alleen moeten wij mensen'
de eenentwintigste eeuw, 0 °P
nog te kunnen ervaren, naa vtjf
land waar de nacht niet \vo
versluierd door een oceaan
elektrisch licht. Egypte, bijv een
beeld. 5 in
ahii
ter.
der
Afke van der Tooien
Titel: Sterrendrager. Een sd °nd
pingsverhaal uit het oude Ij fnu
te
Auteur. Diane Hofrneyr
Illustraties: Jude Daly lll§b
Vertaler: Kat ja Kaiser mo
Uitgever: Christofoor :."E
injvi
lees
iken
teke