Wereld Muziektheater Festival in Leiden KUNST CULTUUR rj'1 Marco Borsato: 'Liever fantastische vader dan een fantastische zanger" Theaters klem door arbo-eisen De Waj verlaat de Operjj 'Furia' orgie van kleur en muziek groningen/gpd - Theaters en concertzalen voelen zich steeds vaker klem gezet door de arbo- wet. De aanscherping van mi- lieueisen en de naleving van werk- en rusttijden brengt zalen dusdanig in de problemen, dat ze veel meer geld nodig hebben. Uiteindelijk gevolg is een ver schraling van het aanbod in met name de theaters buiten de Randstad, zo verwacht Hans Onno van den Berg van de Ver eniging van Schouwburg en Concertzaal Directeuren (VSCD) Van den Berg roept de Tweede Kamer op meer geld beschik baar te stellen voor het oplossen van de problemen. „Het gaat niet aan alleen lokale overheden op te zadelen met de gevolgen van de arbowet", zegt Van den Berg. De theaterwereld wordt de laatste jaren overspoeld met nieuwe eisen uit Den Haag. Meest bekend is de verplichte aanschaf van een moderne trek kenwand, waarmee decors kun nen worden verwisseld. Deze week kondigde theater De Mu- zeval in Emmen aan komend seizoen minder voorstellingen te programmeren, omdat ze geen personeel meer kan inzetten. De VSCD zelf moest onlangs hemel en aarde bewegen om uitstel te krijgen voor navolging van Eu ropese geluidseisen, die het ein de zou betekenen voor de helft van de concerten in Nederland. Kort geleden maakte De Ooster poort in Groningen bekend, dat het onmogelijk is tijdens pop concerten het rookverbod na te leven. Volgens Thom van der Goot van De Oosterpoort geldt dat ook voor de werk- en rusttij den. „Om aan de eisen te vol doen, moeten theaters eigenlijk in ploegendienst werken en dus is er meer personeel nodig." leiden - Een orgie van kleur, muziek en vaart. Dat is de voorstelling 'Furia' van Nuevo Ballet Espanol, dat voor de tweede keer een tournee door Nederland maakt. Komende donderdag is het gezelschap te zien in de Leidse Schouwburg. De vier mannen, vijf vrou wen en acht musici van Nuevo Ballet Espanol brengen een koppeling tot stand tussen flamenco en moderne dans. Soms doen zij dat heel authentiek, een andere keer met toe lating van uit hitparades geplukte fusiemuziek die een breed publiek aanspreekt. Bij de voorstelling in het uitverkochte Haagse Lucent Danstheater stond de zaal afgelopen weekend in elk geval minutenlang op zijn kop. GPD/Publiciteitsfoto door Peter Bruyn leiden - De derde editie van het Wereld Muziektheater Festival is begonnen. Zes producties uit Zuid-Afrika, Argentinië, India, Ja pan, Brazilië en Indonesië reizen de komen weken door ons land, drie daarvan zijn te zien in de Leidse Schouwburg. Het festival ging afgelopen weekeinde in Utrecht van start met de première van de voor stelling 'Safari', van de Zuid- Afrikaanse theatermaker Bret Bailey (donderdag 21 maait te zien in de Leidse Schouwburg). Tot 20 april zijn zes niet-wester- se kwaliteitsproducties te zien in ruim twintig steden, variërend van dans en opera tot kabuki- theater. Vier van de producties zijn speciaal voor het festival ontwikkeld. „Wat ik vooral zoek in dit festi val zijn voorstellingen die een 'cross-over' zijn binnen de eigen cultuur," zegt festivaldirecteur Haringhuizen. .Alleen maar tra ditioneel theater en folklore brengen snijdt geen hout meer. Wat mij interesseert zijn men sen - jonge mensen! - die op een nieuwe manier aan de slag gaan met hun eigen traditie." Als voorbeeld noemt hij 'Dan cing Shadows', de productie die de Indonesische choreograaf Miroto speciaal voor het festival maakte en die eind van de maand in Groningen in premiè re gaat. „Miroto danst al vanaf zijn negende. Zijn vader was gamelanspeler. Hij groeide op met de klassieke Javaanse dans." Later ging Miroto in Duitsland studeren en werd zijn uitzonderlijke talent ontdekt. Als 'westerse' danser werkte hij met Pina Bausch en Peter Sellars. „Maar nu, als choreograaf, heeft hij uiteindelijk toch een heel ei gen idioom ontwikkeld," aldus Haringhuizen. „Een stijl die heel sterk geworteld blijkt in de Ja vaanse traditie. Voor hem is tra ditie geen folklore, maar het tel kens opnieuw creëren van de essentiële verhalen. En dat is wat ik ook met het Wereld Mu ziektheater Festival wil. Dan vind ik het spannend worden. Vandaar ook dat de artistiek lei der van het festival zoveel waar de hecht aan eigen producties. Vier van de zes voorstellingen die komende weken door het land reizen zijn in opdracht van het festival gemaakt. „Dat is luxe natuurlijk," zegt Haringhuizen. „Maar ik wil dat ook heel graag. Het geeft het festival volgens mij meer diepte..." Bestaande muziektheatervoor stellingen missen vaak net de kwaliteit waar hij naar zoekt. „Neem nu Argentinië. Vrijwel alle muziektheater die daar ge maakt wordt is voor de export bedoeld. De makers vertellen daarin niet echt hun eigen ver haal, maar richten zich vooral op de internationale markt. Als je die mensen dan een opdracht geeft, kunnen ze eindelijk de voorstelling maken die ze al zo lang in hun hoofd hebben, maar die ze nooit konden uitvoeren. Zoals nu met 'Orestes' last Tan go' een opera van schrijfster/re gisseuse Beatriz Gambartes en componist Diego Villa (woens dag 3 april in Leiden). Zo krijg je voorstellingen die werkelijk bij zonder zijn en ook voor de ma kers zelf een bijzondere waarde hebben. Dat geldt nu voor 'Orestes' last Tango', maar ook voor de producties van Brett Bailey en Miroto." Hoewel dit pas de derde editie is, heeft het festival een snelle ontwikkeling doorgemaakt. De voorstellingen zijn sinds 1996 steeds eigentijdser geworden, aldus Haringhuizen. En steeds vaker in opdracht. Hij heeft er ook voor gekozen om meer tijd en geld in de voorbereidingen te steken. De groepen komen bij voorbeeld al eerder naar Europa dan voorheen. „In het verleden zat een productie soms pas bij de vierde of vijfde voorstelling pas echt gebeiteld. Nu moet dat bij de première al het geval zijn. Dat is kostbaar, maar 't moet wel, vind ik." In de toekomst gaat het festival frequenter plaatsvinden. Om de twee jaar, in plaats van drie. Voor alle informatie en speel lijst: vvww.wmtf.nl door Aad van der Ven amsterdam/gpd - Edo de neemt over twee jaar als chef-dirigent van de Ni landse Opera. 'Der Rosei lier' van Richard Strauss zijn laatste productie in functie. De Waart wil het rustiger aan doen. Daarbi] hij het Radio Filharmonisch kest in Hilversum prevail Ook heeft hij nog een nj L band met het Sydney Syirc ny Orchestra. In het komende seizoen leid Waart nog drie nieuwe proi ties bij de Nederlandse Op 'De zaak Makropoulos' (Ji eek), 'Madama Butterfly' (Pi ni) en 'Fidelio' (Beethoven) collega Hans Vonk brengt het Koninklijk Concertgeh orkest de zelden uitgevo opera 'Euiyanthe' van W ten gehore en Carlo Rizzi i 'Macbeth' (Verdi). Nieuw is ook de productie 'P' 'La clemenza di Tito' van! zart. De Duitse componist M e fred Trojahn schrijft nieuw,rvv citatieven voor deze door ien zart onvoltooid gelaten oj Bovendien gaat één van de wensen van de Nederla Opera in vervulling: het kok B le muziektheaterwerk 'Die daten' van Bemd Alois Zimi ,r mann wordt opgevoerd, door Willy Decker te regiss productie zal gebaseerd zijt een concept van de Staatso: son Dresden, maar er worden n we decors voor gerealisi |et Hartmut Haenchen treedt en dirigent op. Nieuw zijn verder 'Tea' van Dun en 'Le balcon' (naar Genet) van Peter Eötvös. Ri [e ses zijn 'De neus' van Sjost vitsj, met het Residentie Oi ser onder leiding van Gennadi destvenski, en 'Die Zaubet van Mozart. Pierre Audi, artistiek dir« t van de Nederlandse Opera gisseert zelf 'La clemenza to', 'Tea' en 'Die Zaubi Nieuwe regisseurs in het sterdamse Muziektheater Ivo van Hove ('De zaak Malie s oulos'), Luc Bondy ('Macbi ir en Stanislas Nordey ('Le con'). De Nederlandse Opera bi op volgend seizoen geen pro nc ties in de Amsterdamse St ol i schouwburg. Alle voorstelt ot worden in het Muziekth gt gegeven. Er wordt echter lat de toekomst wel gedacht een kleine theaterzaal met de sen de driehonderd en zesfan derd plaatsen om daar tweede seizoenprogramnufevt kunnen realiseren. De Ni ger landse Opera geeft de voorinw aan een nog te bouwen za ijk of naast het Muziektheater. 5 L 1,1 am Foto: EPA Oscar-lunch in Beverly Hills beverly hills - Will Smith met op de achtergrond een uit de kluiten gewassen versie van een Oscar, die hij zondag 24 maart in ontvangst hoopt te nemen. Smith is genomineerd als 'beste acteur' voor zijn hoofdrol in de film 'Ali'. De genomineerden voor de prestigieuze filmprijs kwamen gisteren in Beverly Hills bijeen voor de jaarlijkse Oscar-lunch. De prijs wordt dit jaar voor de 74ste keer uitge reikt. Subsidie voor debutanten den haag - Schrijvers en verta lers met één boek op hun naam kunnen vanaf eind mei ook in aanmerking komen voor een subsidie van de Stichting Fonds voor de Letteren. Tot dusver konden alleen auteurs met mi nimaal twee boeken op hun naam een subsidie krijgen. De regeling is in het leven geroe pen om veelbelovende literaire talenten te stimuleren. Behalve de literaire kwaliteit van het de buut wordt ook gekeken naar het plan voor een tweede boek. Beginnende vertalers kunnen met hun vertaaldebuut en het voorstel voor een tweede verta ling een stimuleringssubsidie aanvragen. Voor deze twee re gelingen is jaarlijks 225.000 eu ro beschikbaar. Ronald Giphart met condoom den haag - Stuntje voor de boe kenweek: koop een Ronald Giphart mét condoom. In lijn met het boekenweekthema De Liefde verscheen bij uitgeverij Nijgh en van Ditmar een nieu we editie van Gipharts debuut uit 1992 'Ik ook van jou': onder de plastic verpakking een 'voor de liefde zeer toepasselijk attri buut, met dank aan onze spon sor Durex'. „De liefde is mooi en wij moedigen haar van harte aan", aldus de uitgeverij. Premier Kok opent Tuschinski Amsterdam - Minister-presi dent Kok opent op 8 april de volledig gerestaureerde bio scoop Tuschinski aan de Am sterdamse Reguliersbreestraat. De verbouwing begon januari 2001 en gaat op 11 april weer open voor het publiek. Het the ater, dat dateert van 1921, is weer in oude glorie hersteld. tegi 'Onderweg' in twee dagen tijd al veruit de best verkochte plaat TBai door Jacques Hendriks Amsterdam - Zijn verzamel-cd 'Onderweg' bereikte al na twee dagen de eerste plaats van de Nederlandse Album Top Honderd en stond na een week op één in België. De 45.000 kaarten voor zijn concert in de Kuip op 14 juni waren in vijf dagen uitverkocht, waarna besloten werd tot een tweede concert een dag later. Met Sita stond hij op één met de single 'Lopen op het water*, het nationale geschenk aan prins Willem-Alexander en Maxima. Marco Borsato regeert opnieuw in muziekland. Dikke nekken heb je genoeg in de vaderlandse showbizz. Mar co Borsato is niet zo. Onthoudt een gezicht, neemt de tijd voor een interview, schenkt twee, drie keer koffie bij. Hij maakt een montere indruk. Logisch, als je nieuwe (verzamel)cd 'On derweg' op nummer 1 staat in de Album Top Honderd, de her innering aan het optreden voor het prinselijk echtpaar nog vers is en in juni een uitverkochte Kuip wacht. - Is 2002 weer een Borsato-jaar aan het worden? „Nou, eerlijk gezegd zijn de af gelopen acht jaren, sinds ik in 1994 Nederlandstalig ben gaan zingen, al mijn jaren geweest. Elk jaar gebeurde wel iets dat op de een of andere manier de voorpagina's haalde. Optreden in De Kuip, dat hadden we nog niet eerder gedaan. Dat zorgt er voor dat dit jaar er een is met een kroontje erop." - Toch werd er de laatste paar die met me zijn gebeurd. Dat is in zo'n hoog tempo gegaan, ik heb mijlpalen bereikt waarvan ik nooit verwacht had dat ik ze überhaupt zou bereiken in mijn leven. Ik vind het goed om een balans op te maken, om te ge nieten van wat ik de afgelopen tien jaar heb meegemaakt. Daarna kan ik me pas af gaan vragen waar ik sta en wat voor een type muziek ik nog wil ma ken, wat ik nog wil zeggen. Daar ben ik op dit moment nog niet aan toe." - Ben je een zondagskind „Nee, vind ik niet. Ik voel me wel een bevoorrecht mens. Maar bij een zondagskind komt het allemaal vanzelf aanwaaien. Ik heb een groot deel van mijn succes te danken aan mijn inzet, mijn werklust. Het gaat niet vanzelf, ook al lijkt dat mis schien wel zo voor de buiten wacht. Ik werk er dag en nacht keihard aan, moet zelf steeds de locomotief in beweging bren gen. Natuurlijk moet je een do sis talent hebben, moet je de juiste mensen om je heen verza melen. Maar je moet vooral doorzettingsvermogen hebben en een eigen identiteit ontwik kelen." - In een eerder interview noemde je jezelf 'een sentimentele flap drol'. Op Onderweg springen de ballades er ook uit. „Muziek is voor mij emotie, in welke vorm dan ook. Het is toch geweldig als je ontroering te weeg kunt brengen. Mijn groot ste hit, 'Dromen zijn bedrog', is een pretentieloos, maar vooral energiek, vrolijk liedje. Inmid dels is het misschien wat geda teerd, maar toen het in 1994 dertien weken op één stond, kon je geen kroeg voorbij ko men of het werd gedraaid. Men sen stonden op tafels, hingen in kroonluchters, het bracht ze in extase. Een nummer als 'Mar- guerita' is iets heel anders. Een ballade waarbij je de mensen ziet vechten tegen hun tranen. Als ik zie dat mijn muziek een ander raakt, krijg ik die emotie als een soort van kaatsbal terug- gevuurd. Dan breekt er inder daad wat bij mij en ben ik die sentimentele flapdrol. Ik schaam me daar niet voor, waarom zou ik. Sentiment is niks negatiefs, het is gevoel. Het mag, vind ik. Dat zal mijn Itali aanse bloed wel zijn." - Italiaans bloed heb je dankzij je vader Roberto, maar je bent grotendeels in Alkmaar, door je Hollandse moeder Mary opge voed. „Italiaans aan mij is dat ik wat meer mijn hart op de tong heb. Maar gelukkig heb ik ook wel wat Nederlandse nuchterheid, degelijkheid. Ik besef dat het succes van gisteren niet bete kent dat ik er vandaag ook niet keihard voor moet knokken. Ik hoop dat ik the best of both worlds heb meegekregen." - Je hebt twee zoons, Luca (3) en Senna (zes maanden). Hoe voed je hen op? „Zoals ik denk dat het zal moe ten. Ja is ja en nee is nee. Met genoeg vrijheden daartussen. Een kind moet zichzelf kunnen ontplooien. Het belangrijkste voor een kind is warmte. En sta biliteit. Dat het weet waar het aan toe is. Tot nu toe gaat het fantastisch, moet ik zeggen." ,,Ik wil een vader zijn die z'n kind naar voetballen of des noods ballet brengt. Dat heb ik zelf gemist, ik ben vanaf mijn derde alleen door mijn moeder opgevoed. Ik ga daar niet onder gebukt, hoor, heb er absoluut ii geen trauma aan overgehou Le- Maar ik vind het wel prettig L zelf een vader te zijn waarva M kinderen later zullen zegget ik er was. Het is voor mij langrijker dat mijn kir. 61 over vijftien jaar zeggen: 'je een fantastische vader' dan de mensen zeggen: je was fantastische zanger." - Jullie wekken de indriiï hoorlijk toegankelijk te zijn ting roddelpers. „Daar ben ik het niet mee Misschien krijg je dat idee dat iedereen er zo bovenof zoek voortdurend denweg tussen overlast-^ noodzakelijk kwaad, contr de dingen liever zelf. Wek in een glazen kooi, 24 uur dag. Als ik een videootje gJ len, word ik gefotografeerd staat het in de bladen. Als hond uitlaat, is dat nieuws die lui. Oké, maar ik trd grens bij mijn hek. Op hei ment dat ik thuis ben, bi id, thuis en wil ik geen fotcf erli meer zien. Als iemand pro! ird. over dat hek te komen, nv< heeft hij echt een probt land Desnoods ros ik hem dan mine soonlijk van het terrein af." nat - Nederland en België ligg® van je voeten. Lonkt het buiten Ide Italië met name, nog steedsi „Nee, ik ga voor kwaliteit 4j voor kwantiteit. Daarom b ook het schnabbelcircuit g L gezegd. Tot op de dag van acja daag heb ik daar geen spijl en j Ik wil mijn carrière op dit ni Sg j. houden, maar wel zonder 0u( het ten koste gaat van mijn zin. Het gaat net, ik vind ne juiste balans. Zou ik merkel mijn werk ten koste ging e|f mijn gezin, dan zou ik 1 (rke- mijn carrière opofferen, k upp, het gezin is heilig.1 Bi en 1 rani nu h Marco Borsato: „Ik heb een groot deel van mijn succes te danken aan mijn inzet, mijn werklust. Het gaat niet vanzelf, ook al lijkt dat misschien wel zo voor de buitenwacht." Foto: ANP/Thom van Amsterdam jaar links en rechts geschreven dat je carrière zich in een neer waartse spiraal zou bevinden. .Alleen het millenniumoptre den (op 31 december 1999 in de Arena - red.) is niet doorgegaan, verder is alles gelukt. Dat was een inschattingsfout. De men sen willen op oudejaarsavond het liefst gewoon thuis zijn, daar hadden we geen rekening mee gehouden. Ik denk dat het goed was om eens mee te maken dat iets niet lukte." „Men vond daardoor wel einde lijk een stok om mij mee te slaan. Maar de eerste de beste single die daarna uitkwam, 'Bin nen', stond 'gewoon' weer we kenlang op één. Het eerstvol gende album, 'Luid en Duide lijk', was vijf keer platina, 500.000 verkochte platen! En nu weer 'Onderweg', in twee dagen tijd al veruit de best verkochte plaat. Dus hoezo, neerwaartse spiraal?" - Onderweg, je laatste album, is een 'best of. Waarom geen geheel nieuwe cd? „Ik had sterk de behoefte om een strik te doen om de afgelo pen jaren. In totaal ben ik nu ruim tien jaar bezig. Ik kijk an ders tegen de wereld aan. Deze periode wil ik afsluiten om straks weer met een schone lei te beginnen. Het is voor mijzelf ook nog niet duidelijk, maar het wil niet meteen zeggen dat ik het roer 180 graden om zal gooi en. Ik zit nu volop in een fase waarin ik de behoefte heb om terug te kijken op de vele dingen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 20