God van de gaten is nog steeds niet dood GELOOF SAMENLEVING Statenbijbels doelwit van georganiseerde bendes a 'Afgoderij' in VS ligt onder vuur Kerken: asielzoekers niet op straat zetten Predikantsopleiding definitief weg bij VU 'Acht Mei' stopt met? jaarlijkse manifestat Wierook voor vrede Kerkleiders: Israël moet stopper^ dinsdag 12 MAART 2002 door Wim Schrijver Amersfoort - Asielzoekers die al jaren in Nederland in de «opvang zitten, kunnen niet zomaar op straat worden gezet. Dat schrijft de Raad van Kerken (RvK) in een brief aan staatssecretaris Ella Kals- beek van asielzaken. Kalsbeek maakte begin vorige maand bekend dat het kabi net meer gaat doen om er voor te zorgen dat uitgepro cedeerde asielzoekers Neder land daadwerkelijk verlaten. Het zou om zo'n 10.500 men sen gaan. Veel van die uitge procedeerde asielzoekers ver blijven al jaren in Nederland. De RvK doet in de brief een dringend beroep op de over heid haar verantwoordelijk heid te nemen voor de op vang van asielzoekers die niet naar hun land van herkomst kunnen terugkeren. In haar notitie gaf Kalsbeek zelf aan dat terugkeer in niet alle ge vallen mogelijk is. Volgens de RvK is de be trouwbaarheid van de over heid in het geding. „Het lang durig verblijf in de opvang is vaak te wijten aan de trage procedures en onzorgvuldige beschikkingen die door de rechter werden vernietigd. Terugkeer van mensen die al jaren in Nederland zijn is vaak geen reële optie meer", aldus de brief. Samen met organisaties als Vluchtelingenwerk voert de RvK de campagne Voor een humaan bestaan'. Als onder deel van deze campagne zal de RvK volgende maand aan Kalsbeek een manifest aan bieden. 'Kerken kunnen steun niet missen' leiden/doorn - De Vrije Univer siteit van Amsterdam is defini tief haar gereformeerde predi kantsopleiding kwijt. Pogingen dit besluit van de synode van vorig jaar in feite te herzien, le den vrijdag op de synode in Doom schipbreuk. Met slechts drie stemmen tegen schaarde de vergadering zich achter het sy- nodebestuur. Wel sprak de kerkelijke vergade ring uit dat de bijzondere positie van de VU met haar universitai re opleiding in de gereformeer de traditie ook tot haar recht kan komen bij een overeen komst met de erkende predi kantsopleidingen van de Sa- men-op-Wegkerken in Leiden, Utrecht of Kampen. Op verzoek van het ministerie van onderwijs besloten de SoW- kerken enkele jaren geleden het aantal predikantsopleidingen te verminderen van zes tot drie. Daarbij vielen de Universiteit van Amsterdam, de VU en Gro ningen af. Laatstgenoemde theologische faculteit heeft een overeenkomst met de Theologische Universi teit Kampen, waarbij Groninger studenten die predikant willen worden, de laatste twee jaar in Kampen studeren. Een soortge lijke oplossing bestaat er nu ook voor de VU. „U bent bezig de christelijke theologie aan de VU om zeep te helpen", hield VU-hoogleraar dr. E. Talstra de synode vrijdag voor. Die christelijke theologie is in Nederland toch al zwak, om dat de opkomst van de algeme ne religiewetenschap 'een plaag' voor de traditionele godgeleerd heid is. Hij pleitte voor ruimte, die nog niet in de besluitvor ming wordt ingevuld. Anders maaJkt u ons kapot." Volgens synodelid prof. dr. E. de Boer uit Nijmegen kunnen de protestantse kerken de steun van een protestants-christelijke universiteit niet missen bij het overdenken van de problemen in de postmoderne samenle ving. „Als de kerken voorbij gaan aan de wetenschappen, verliezen zij het contact met de samenleving." Secretaris dr. H. Dane van de Gereformeerde Kerken waar schuwde de synode voor 'uiter mate veel spanning' met de Sa men op Weg-partners als het oorspronkelijke besluit zou wor den ingetrokken. Ook synode adviseur dr. L. Koffeman, overi gens hoogleraar in Kampen, drong er bij de synode op aan een helder en consistent besluit te nemen. kathmandu - Een Tibetaanse vrouw strooit wierookpoeder over het vuur bij de Bouddha Nath Stupa in de buitenwijken van Kathmandu, Nepal. Meer dan tweeduizend vluchtelingen, boeddhistische monni ken en studenten kwamen rond dit boeddhistische heiligdom bij el kaar om te bidden voor de drieënveertigste 'Dag van de Tibetaanse opstand'. De Dalai Lama riep op tot 'meer en effectieve steun van de internationale gemeenschap voor niet-gewelddadige bewegingen die zich richten op vreedzame veranderingen'. Ook zei hij dat de Chinese regering 'meer waardering en respect moest opbrengen de Tibetaanse cultuur en religie en dat Tibetaanse de vooruitgang en verbetering die de Chinese regering heeft gebracht moeten accepteren en aanvaar den'. Foto: EPA PHOTO AFPI/Devendra Singh barneveld/gpd - Na de aansla gen van 11 september zijn vrijwel alle Amerikanen als één blok ach ter de regering gaan staan. Ook in de ogen van de meeste kerken kon president Bush geen kwaad meer doen. Fout, zegt een verkla ring van de organisatie Kingdom Now (Koninkrijk nu). „We moeten ons bekeren van de afgoderij van onze natie." In 95 stellingen - een herinne ring aan het optreden van Maar ten Luther - wordt de houding van de kerk tegenover de Ameri kaanse staat gehekeld. De ver klaring kwam uit ter gelegen heid van de lij denstijd. De op stellers zijn vier voorgangers van huiskerken uit Cincinnati. Ze zijn onderdeel van een netwerk van de charismatische Vinyard gemeenten. Volgens de verklaring vormen de Verenigde Staten een natie die wel sterk religieus is, en wordt de naam van God in het openbaar vaak genoemd, 'maar nooit de naam van Jezus als on derdeel van de Godheid'. Wan neer er al in het openbaar over God wordt gesproken, is dat 'unitarisch' (God als één Per soon), aldus de stellingen. Het ging al fout bij de stichting van de Verenigde Staten, aldus de auteurs. „De Founding Fathers (de stichters) hielden er een breed spectrum van gods dienstige opvattingen op na." Daarbij werd de godsdienst on der invloed van de Verlichting teruggebracht tot de privé-sfeer. In de negentiende eeuw, toen religie meer een cultureel ver schijnsel was geworden, kwam de zogenaamde civil religion (burgerlijke religie) op. „De hoogste waarde van deze Ame rikaanse burgerlijke religie is niet de liefde van de christenen voor Jahweh en de naaste, n persoonlijke vrijheid", stelling 15. Allerlei Amerikaj waarden zoals democratie, heid, kapitalisme komen onder vuur te liggen. Zo zij naam van de vrijheid tal oorlogen gevoerd, 'waarin derdduizenden levens wei genomen, inclusief die christenen'. En dat terwijl Je koninkrijk geen geweld ni heeft ter verdediging, aldus i ling 20 met een beroep op hannes 18:36. „Rijkdom is nauwelijks ken van Gods zegen", zegi verklaring. Bovendien Amerika daar verkeerd mee „In die gevallen waarin J< een persoon of een volk met rijkdom, is het de bedoé dat die rijkdom wordt om anderen helpen en niet die op te potten." In tegen v ling daarmee is de macht va; e Verenigde Staten behalve politieke overheersing ook economische overheersing stand gekomen, aldus ste 52. Daartegen zouden de ka volgens de opstellers een kritischer houding moeten cl nemen. Ook wordt democratie ten rechte hoog op het schild g ven, aldus de makers van H stellingen. Want de macht bijn steeds in de handen vai ai rijken. En de VS slaagden er se in 'de grondrechten van bi meest machteloze minderhe ig te beschermen: van indianet zwarten, vrouwen en ongeb nen'. HANS JANSEN ai Wegens ziekte komt de coie' lumn van Hans Jansen var!r^ daag te vervallen. door Jelle Boonstra zwolle/nunspeet - Kerken zijn het doelwit van wat een georganiseerde strooptocht lijkt: alleen al dit jaar werd er in 22 kerken in Overijssel ingebroken en in 15 kerken op de Noordwest-Velu- we. Behalve geld hebben de inbrekers het vooral voorzien op de eeuwenoude bijbels. De politie kreeg dit weekeinde vijf aan giften binnen: uit Hardenberg en de nabijgelegen kernen Heemse, Klooster haar en Sibculo. Het lijkt erop dat ker ken systematisch worden afgewerkt: el ke keer zijn ze in een beperkte gebied aan de beurt. Het aanhouden van een aantal daders uit Bilthoven vorig jaar zomer had nauwelijks een dempend ef fect op de cijfers. Vooral Statenbijbels zijn populair. Het zou Richard Hessink niet verbazen als er 'in opdracht wordt gestolen'. De waarde van bijbels kan tot tienduizen den euro's oplopen. Hessink is eige naar en veilingmeester van het Ven duehuis in Zwolle en heeft inlicht in de markt en de prijzen. „Er zijn grote ver schillen in waarde", zegt hij. „Een ge wone bijbel met koperbeslag doet mis schien zevenhonderd euro, tenzij er nog getekende kaarten in zitten. De Statenbijbels die na de Dordtse synode uit 1619 in omloop kwamen hadden zes sepia-kleurige platen: onder meer een wereldkaart, een kaait van het Middellandse Zeegebied, van Jeruza lem." „In goede staat kan dat de prijs van een bijbel naar 7.000 euro opstuwen. En een mooi exemplaar met zilverbeslag en ingekleurde kaarten kan tot 20.000 euro opleveren." Het verbaast Hessink niet dat de aan dacht van dieven naar de kerken is ver legd. „In supermarkten en benzinesta tions is tegenwoordig bewaking, video en je loopt als dief een groot risico voor vier- tot vijfduizend gulden kasgeld. Wat dat betreft is het in de kerk gewoon winkelen geblazen: je wandelt er zo naar binnen en zelfs de sobere her vormde kerken hebben vaak nog enor me kunstschatten binnen hun muren. Ik heb wel bekers voor het avondmaal getaxeerd voor anderhalve ton. Die waarde is ook zo hoog omdat er nau welijks iets van dat soort kerkelijke kunstvoorwerpen op de markt wordt gebracht. Ook Oudheidskamers, bezit ten soms zaken van onschatbare w ia de: schilderijen die inmiddels au tk halve ton doen en er nog zomaai nii de muur hangen." De politie waarschuwt de kerken alles goed achter slot op te bei ais „Die plicht hebben ze ook", zegt in< sink. „De bijbel wordt in de kerk nd gewoon als een boek gezien - nie mi het hele kostbare bezit dat het im mi dels is geworden. Het Woord staal drukt op papier dat duizenden gul waard kan zijn. Berg het weg, zegi tijd, want onze lieve Heer hou avonds echt niet de wacht. door Silvan Schoonhoven Charles Darwin stak zijn dolk met dodelijke prècisie in de rug van God. Net zo trefzeker als Newton, Einstein en andere natuurweten schappers dat deden. Toch is het te vroeg om te roepen dat de moordaanslag op de Schepper is geslaagd. Alle ontdekkingen ten spijt geloven verrassend veel we tenschappers nog altijd in God, zo blijkt uit een onderzoek onder Britse academici. Vanaf morgen zendt de IKON een driedelige do cumentaire uit, waarin natuur kundigen en biologen bekennen dat ze God niet hebben kunnen wegverklaren. Onweer, oorlog, een regenboog, geboorte of dood: vroeger was er meer dan genoeg werk voor opperwezens. Vandaag liggen de kaarten anders, althans wat veel natuurwetenschappers be treft. Steeds minder wordt God gebruikt om een gebeurtenis of natuurverschijnsel te verklaren. De commentator in de docu mentaire Testing God noemt de Schepper daarom zelfs een 'be dreigde diersoort', wiens territo rium steeds meer in de verdruk king komt. God is door ontdek kingen op het terrein van de sterrenkunde, natuurkunde en biologie steeds meer op een 'God van de gaten' gaan lijken. Alleen als hier of daar een enkel verschijnsel nog niet helemaal naar tevredenheid kan worden verklaard, mag Hij nog even bij springen. Een van de wetenschappers die aan het woord komt in Testing God is de Britse natuurkundige Paul Davies. „Het christendom heeft alleen maar stappen terug moeten nemen, terwijl de we tenschap voortschreed. Ik denk dat we nu op het punt staan De 'mier-nevel', een overblijfsel van een stervende ster. Waar astronomen hun telescopen ook op richten, God heeft zich nog niet laten zien in de diepten van het universum. Foto: Reuters/Nasa waarop de meeste mensen het gevoel hebben dat de weten schap de strijd heeft gewonnen, en dat de religie nog maar bar weinig heeft te bieden als het er op aan komt de natuurlijke we reld te verklaren." „Evolutie ondermijnt de nood zaak van God", zegt evolutiebio loog Richard Dawkins het nog wat stelliger. „Het ondermijnt de enige reden waarom iemand nog in hem zou willen geloven. Evolutie maakt God overbodig, een onnodige hypothese. Goed, het kan misschien geen kwaad om te geloven in het bovenna tuurlijke, of iets anders dat niet bestaat. Als dat je troost of ge ruststelt. Maar het kan wél kwaad als je denkt dat je daar mee iets hebt verklaard." Hoewel God steeds minder wordt betrokken bij prangende kwesties als 'waar komt de mens vandaan', 'hoe is het leven be gonnen', 'hoe is het heelal be gonnen', is de strijd nog niet verloren. Maar zwaar hebben traditionele gelovigen het wel. De eerste aflevering van de IKON-documentaire laat zien hoe God zich inmiddels op Zijn laatste bolwerken heeft terugge trokken. „Als je denkt dat de wetenschap het mysterie heeft weggenomen, heb je het mis", zegt Roger Pen rose. Hij is een wis- en natuur kundige van grote naam en be toogt dat het 'probleem God' niet is opgelost, maar slechts verplaatst. Zelfs wie accepteert dat het heelal begon met een oerknal, blijft met vragen zitten. Waarom was er een Big Bang? Wie stak de lont aan? En wie heeft de natuurwetten ontwor pen zoals ze zijn? Paul Davies verzucht: „Is er iets speciaals aan de hand met de natuurwetten? Het antwoord is 'ja'. Er is zelfs een vrij lange lijst van speciale eigenschappen. Als de zwaartekracht een klein beet je sterker was geweest, of elec- tromagnetisme net wat zwakker, of de massa van een electron net een tikje zwaarder, dan zou het universum er volkomen an ders uitzien. Er zouden geen complexe structuren bestaan, waarschijnlijk ook geen leven en dus ook geen mensen zoals wij die erover zitten na te denken." Dus toch een ontwerper, een re gisseur die zich schuilhoudt achter de achterste coulissen? John Polkinghome, natuurkun dige én theoloog in Cambridge, geeft toe dat het daar wat hem betreft wel op lijkt. In Testing God zegt hij dat de 'rationele schoonheid' en 'fijn afgestemde doelmatigheid' van de natuur wetten suggereren dat er meer in het spel is dan toeval. „Het lijkt me niet meer dan natuurlijk om te geloven dat de rationele orde en schoonheid een uit drukking zijn van een Goddelij ke geest en een Goddelijke doel bewustheid." Polkinghome gaf zijn carrière als hoogleraar natuurkunde er aan en werd predikant. Niet omdat de wetenschap hem te leurgesteld had, maar omdat theologie diepere vragen aan durfde te roeren dan de natuur kunde. Vragen over doel, bete kenis en oorzaak bijvoorbeeld. „Natuurlijk vertelt ook de theo logie mij niet waar God vandaan komt. Maar iedereen heeft een onverklaarbaar startpunt nodig. En om een wereld te begrijpen met mensen erin, en waarden, en prachtige wetenschap, is God een logischer startpunt dan al leen de brute materie." Testing God, woensdag 13,20 en 27 maart. Nederland 1 22.50 uur jeruzalem/anp - Israël moet ophouden dood en verderf te zaaii de Palestijnse Gebieden en de Palestijnen moeten stoppen met gewelddadige reacties op de Israëlische aanvallen. Dat is de b |$pr schap van dertien kerkleiders in Jeruzalem aan de beide partij: het 'conflict. Alleen een rechtvaardige vrede waarbij de Palestijnen de vrijhei rechten krijgen die hen toekomen, kan de veiligheid van Israê randeren, aldus de verklaring die de rk-vredesbeweging Pax C Nederland gisteren verspreidde. „De manier waarop de huidij raëlische regering met de situatie omgaat zorgt noch voor vi heid, noch voor een rechtvaardige vrede", stellen de rooms-la lieke, orthodoxe, anglicaanse en lutherse kerkleiders. door Jan Meulemeesters utrecht - De Acht Mei-Bewe ging (AMB) wil op 11 mei haar laatste landelijke manifestatie in de Jaarbeurs in Utrecht houden. De interesse voor het katholieke protest is via een 'kaasschaaf methode' teruggelopen van 10.000 man in de negentiger ja ren tot 3000 man, vorig jaar in de Utrechtse Veemarkt. AMB-voorzitter H. Baars durft niet te voorspellen hoe groot de opkomst op 11 mei zal zijn. „De bekendmaking dat het de laatste zal zijn, zou de reactie kunnen oproepen: Daar wil ik bij zijn", zegt hij hoopvol. „Bovendien is het vlak voor de verkiezingen en toevallig is het thema van de manifestatie 'De kleuren van het Nieuwe Land' actueel geworden door 11 september en als verkie zingsthema. Onze christelijke achterban staat lijnrecht tegen over Pim Fortuyn en de 'Leefba ren' in een strijd tegen de ar moede en uitsluiting van de vluchteling." Baars wil de honderd aangeslo ten katholieke organisaties op 23 maart voorstellen verder te gaan met twee concrete projec ten per jaar: in 2003 liturgie en religie/politiek. In het verleden was er sprake van 110 aangesloten organisa- )- ties. „Er waren zeven veren gen van pastoraal werken Die zijn nu verenigd in één eniging. Op papier zijn da: verenigingen minder; in w lijkheid is er weinig verafl Wél is er één organisatie c heven. Uit intern onderzo: wel gebleken dat die orga ties het beu zijn voortduren te boksen tegen de onverai joe| lijke standpunten van de mer schoppen. Religieuzen, pas en leken in de beweging v |aai liever aandacht voor punte armoede en uitbuiting. Dal mej ma hebben we vorig jaar u werkt in zogenaamde startd erz' zoals in de Bossche San S tor-kerk in april. De opl szaa daar was niet onaardig, n geringer dan in de Haagse S derswijk en in Assen van een het verzet daar tegen de m& ningse bisschop Van Eijk." neer De AMB ontstond op 8 mei SQ aan de vooravond van he: zoek van paus Johannes P< II aan Nederland, toen 1' byj. katholieken op het Me1"* protesteerden tegen de ting van progressieven bij bezoek. Elk jaar in mei won manifestatie herhaald, door de afwijzing van elke nieuwing door de bisschoi groeit de desillusie en daal I(joc aantal deelnemers. oold toin nmc teit. ken inde ttafi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14