Radio 192 boos op
collega Nationaal
'Mam, ik word soapster'
'Ik sloeg op tilt en dan gaf ik haar een klap'
Dagbladen laten paarse lijsttrekkers links ligger;
'Hun muziekkeuze is volksverlakkerij'
Ze wilde Hitier doden en vluchtte te paard
Rotterdam
krijgt nieuwe
opleiding voo
journalistiek
door Jan van Stipriaan Luïscius
Hilversum - Het is duidelijk dat
de aanstaande verdeling van de
FM-frequenties voor commerciële
radiostations nu al tot onrust
leidt. De eerste inleidende be
schietingen komen van het verle
den jaar juli gestarte station Ra-
d'10192, dat zich de laatste tijd
zegt groen en blauw te ergeren
aan de muziekkeuze van colle
gastation Radio Nationaal.
„Radio Nationaal zit steeds
meer en steeds opvallender in
ons vaarwater", aldus directeur
van Radio 192 Michael Bakker.
Mocht dat ertoe leiden dat Ra
dio 192 straks naast een FM-fre-
quentie vist, dan worden ge
rechtelijke stappen onderno
men tegen Radio Nationaal. Het
station heeft op voorhand al een
advocaat in de armen genomen.
Bij de verdeling van de zo gewil
de FM-restfrequenties wordt er
naar gekeken hoe een bepaald
station zich onderscheidt van
andere radiostations, zodat luis
teraars een gemakkelijke keuze
kunnen maken. Radio 192 zendt
als enige - dat zeggen ze althans
- muziek uit de jaren 1960-1984
('golden oldies') uit, de periode
dat Radio Veronica op het schip
furore maakte. Enkele dj's uit
die roemruchte tijd, werken nu
voor Radio 192, onder wie Tine
ke de Nooij, Eddy Becker en Ad
Bouwman.
Den Haag neemt donderdag
een besluit welke nieuwkomers
op de radiomarkt eventueel
recht hebben op een zogenaam
de (rest) frequentie op de FM-
band. Als daarbij blijkt dat Radio
Nationaal veel muziek uitzendt
die óók door Radio 192 wordt
gedraaid, zou Radio Nationaal
(dat al enkele jaren uitzendt) wel
eens aan het langste eind kun
nen trekken. Ten onrechte,
vindt Radio 192.
„Hun format is Nederlandstali
ge muziek in het genre Frans
Bauer, André Hazes en dergelij
ke. Daar is niks mis mee natuur
lijk. Maar dan moeten ze zich er
wél aan houden. Wat ze nu
doen is volksverlakkerij", aldus
Bakker. „Ze zijn destijds begon
nen als een zender die voor de
volle honderd procent Neder
landstalige muziek draait, nu is
dat nog maar vijftig procent. Ze
gaan stééds een stukje hoger
met het draaien van niet-Neder-
landse muziek. Kijk, het gaat
ons er niet om om onze colle
ga's van Radio Nationaal te pak
ken of zo, maar het gaat ons wél
om het principe".
Karei van Cooten, algemeen-di
recteur van Radio Nationaal,
legt de kritiek van Radio 192
naast zich neer. „Sinds de op
richting van Radio Nationaal in
mei 2000 is onze programme
ring niet gewijzigd. Ik weet niet
hoe onze collega's daar bij ko
men. We hebben altijd de Beat
les en de Abba's gedraaid We
houden ons keurig aan ons for
mat. Ons aandeel gouwe ouwe-
muziek blijft gering. Bovendien
zou het niet verstandig zijn van
ons, als we in hetzelfde vaarwa
ter als Radio 192 gaan zitten",
aldus Van Cooten in een reactie.
„Zo naïef als Ariël ben ik niet", zegt Onderweg naar Morgen-actrice Fem Patraeus. Foto: GPD
IN MEMORIAM
Fem Petraeus speelt sinds kort in Onderweg naar Morgen
De 'grote oude dame' van de
Duitse journalistiek, gravin Ma
rion Dönhoff, is zondag op 92-
jarige leeftijd overleden. Haar
dood werd maandag gemeld
door het weekblad Die Zeit,
waarvan Dönhoff medegrond
legger, hoofdredacteur en later
uitgeefster was. Bij leven was 'de
gravin', zoals haar collega's Ma
rion Dönhoff noemden, al een
legende. Ze werd beschouwd als
een van de scherpzinnigste
Duitse intellectuelen wier stem
groot moreel gewicht in de
schaal legde. Tot op het laatst
nam zij deel aan de redactiever
gaderingen bij het weekblad, dat
zij ooit als haar 'Heimat' om
schreef.
De linksliberale aristocrate, die
opgroeide op het familieland
goed Friedrichstein in Oost-
Pruisen - in de buurt van het
huidige Russische Kaliningrad -
genoot tevens grote faam als
verzetsheldin. Gravin Dönhoff
werkte in de oorlog als verbin
dingsvrouw voor het antifascis
tische verzet en was, samen met
vrienden, betrokken bij de mis
lukte aanslag op Hitier op 20 juli
1944.
Door de publicatie van haar
boek 'Namen, die keiner mehr
kennt: Ostpreussen, Menschen
und Geschichte' (1962) raakte
het publiek bekend met Dön-
hoffs spectaculaire vlucht uit
Oost-Pruisen, na de opmars van
de Sovjets in 1945. Te paard
dwaalde de gravin zeven weken
door het verwoeste Duitsland
om zich uiteindelijk te vestigen
in Hamburg. Zij raakte, naar ei
gen zeggen 'eigenlijk toevallig',
verzeild in de journalistiek. De
Marion Dönhoff
1920-2002
elegante vrouw met de helblau
we ogen, die een voorliefde had
voor Porsches, bouwde een for
midabele reputatie op als poli
tiek journaliste. Ze publiceerde
tal van columns en artikelen en
meer dan twintig boeken. Alle
vooraanstaande Duitse politici
roemden gisteren de nalaten
schap van Dönhoff. „Haar
woord legt over haar dood heen
gewicht in de schaal", zei Ange
la Merkel, voorzitter van de
christen-democratische CDU.
Helmut Schmidt, voormalig
bondskanselier en mede-uitge
ver van Die Zeit, noemt Dönhoff
in een in memoriam 'een van de
laatste overlevenden van het
verzet tegen Hitier en als zoda
nig een symbool van het ver
lichte, fatsoenlijke Duitsland.'
Bondskanselier Gerhard Schro
der boog zijn hoofd voor een
'Europese patriotte' en prees
Dönhoffs 'stem van het ver
stand, de democratie en de ge
meenschapszin
Gravin Dönhoff kwam uit een
oud Pruisisch adelijk geslacht,
ging naar school in Potsdam en
studeerde economie in Frank
furt am Main. Na de machts
overname door de nazi's trok de
'rode gravin', die zich had ont
wikkeld tot een erkend tegen
standster van Hitier, naar Basel.
Hier promoveerde zij in 1935 in
de politicologie.
Na omzwervingen door Europa,
Afrika en de Verenigde Staten,
keerde Marion Dönhoff in 1938
naar Oost-Pruisen terug om er
het familielandgoed te bestie
ren. Ze wijdde zich in de oor
logsjaren aan het verzet, bereid
de met vrienden de moordaan
slag op Hiüer voor en werd door
de Gestapo gearresteerd en ver
hoord. In tegenstelling tot de
meesten van haar vrienden, die
werden gedood, werd zij weer
vrijgelaten.
In 1946 begon gravin Dönhoff
bij het jonge weekblad Die Zeit,
in 1968 werd zij hoofdredacttri-
ce en vier jaar later uitgeefster.
Zij ondersteunde vanaf het be
gin de 'Ostpolitik' van Willy
Brandt en ijverde voor verzoe
ning met Polen. Voor die inzet
ontving zij in 1971 de Vredes
prijs van de 'Deutsche Buch-
handel'.
Over het opmerkelijke leven van
gravin Dönhoff, die ereburgeres
is van Hamburg, publiceert Die
Zeit aanstaande donderdag een
maar liefst acht pagina's tellen
de bijlage.
door Ingeborg van der Linden
hoevelaken - Steels worden er
blikken geworpen richting Fem
Petraeus. Is ze het wel? Is ze het
niet? Hoewel de Hoevelakense
(21) sinds enkele weken deel
uitmaakt van de cast van On
derweg naar Morgen, wordt ze
als Ariël Visser wel op straat her
kend. „Leuk, maar ook heel
raar."
Fem Petraeus beseft dat her
kend worden erbij hoort als ac
trice van een populaire, Neder
landse soap. „Omdat ik pas een
paar weken te zien ben op tele
visie, vraag ik me wel af wat er
allemaal gaat gebeuren. Op de
consequenties, de reacties van
het publiek heb je geen grip. Al
leen op de keuze die je doet heb
je grip: accepteer ik de rol of
niet."
Ariël Visser is ook geen karakter
dat boosheid oproept. Het is
een zogeheten plus-plus karak
ter. Een voor de kijker prettige,
positieve persoonlijkheid. Ariël
is rechtstreeks van de schapen
boerderij van haar ouders op
Texel in de stad terechtgeko
men.
Na een operatie is de 18-jarige
Ariël tot over haar oren verliefd
geworden op Bram de Boei, een
rol van Dennis Overeem. Ze be
sluit op kamers te gaan boven
café De Engel waar haar oom JP,
Frits Jansma, al jaren achter de
bar staat. En ze begint aan de
opleiding verpleegkundige.
Hoe het verder gaat, kan en mag
Fem niet vertellen. De verliefd
heid van Ariël staat momenteel
centraal. „De eerste scène die
werd opgenomen was een kus
met Bram de Boei. Maar het
verliefd zijn komt minder op de
voorgrond te staan," licht ze een
tip van de sluier op over de ko
mende ontwikkelingen. „Er
gaan meer dingen gebeuren met
Ariël."
Fem herkent een aantal karak
tertrekken van Ariël in zichzelf.
„Het gevoel dat je hebt als je net
op kamers gaat. Toen ik in
Maastricht ging studeren, belde
ik elke avond mijn moeder.
Soms zat ik huilend aan de tele
foon. Fem in de grote stad. Dat
vond ik heel eng. Maar zo naïef
als Ariël is, ben ik niet. Ik stort
me ook in van alles, maar ik kijk
wel om me heen."
Bij het neerzetten van Ariël
maakt de Hoevelakense ook ge
bruik van haar eigen karakter en
herinneringen. „Ik bekijk per si
tuatie wat ik zou doen. Dan kijk
ik hoe Ariël zou reageren. Is dat
anders, dan doe speel ik het zo.
Maar ze is toch wel mijn wat
jongere, naïevere zusje gewor
den. Ik zie ook dat ik nu ont-
spannender acteer. Voor mij is
het werk geworden. Tot ik bij
Onderweg naar Morgen kwam,
heb ik nooit gedacht aan acte
ren op televisie. Het trok me niet
zo, maar nu heb ik de mogelijk
heden ontdekt."
Tot vorig jaar november stond
Fem op de planken. Nadat ze op
achtjarige leeftijd was begonnen
met acteren bij de Amersfoortse
Jeugdtheaterschool Mirakel,
kwam ze na haar MBO-oplei-
ding activiteiten begeleiding op
de Toneelschool in Maastricht
terecht. „Maar dat was niet mijn
manier van acteren. Veel te klas
siek. "De opleiding docent dra
ma in Eindhoven bleek vervol
gens evenmin datgene te zijn
wat ze zocht. „Ik moet spelen.
Niet les geven. Twee maanden
heb ik de tijd genomen om wat
te zoeken. Ik heb me overal in
geschreven. Voor het theater
hebben ze toch liever dat je een
diploma van de toneelschool
hebt. Dan weten ze dat je de
techniek kent. Ik weet zeker dat
ik ooit weer in het theater zal
spelen. Ik houd van tragi-komi-
sche rollen."
Harry Klooster
Ze zag op de website van Harry
Klooster Casting de oproep voor
een rol in Onderweg naar Mor
gen. „Bij de rubriek met spoed
gezocht. Het ging om een lang
durige rol. Ik heb meteen ge
beld. De rol was net binnen", j0
herinnert ze zich nog van okt 1
ber vorig jaar. „Ze zouden 111 M
mijn foto's kijken. Ik stond n
melijk al ingeschreven. Binni f,c
een half uur werd ik terugge- 5.
beid. Dat was op donderdag. (2
Vrijdag kreeg ik de teksten en te
dinsdag was het auditie." 1
Na de auditie moest ze twee
ken wachten voor de uitslag,
werd gezegd. Binnen een wei
wist Fem dat zij de nieuwe aa nh
winst van Onderweg naar Mo iy
gen was. „Dat is hartstikke fij
om te horen. Ik keek al veeln d
de serie, dus ik kende de kan i.(
ters. Maar het was heel raaro -
te horen dat ik het was gewa
den. Toen ik mijn moeder be
heb ik geschreeuwd 'Mam, I
word soapster.' Maar zo voel 'F
me niet. En wanneer ben jee
soapster? Voor mij is het werl st(
Heel erg leuk werk."
Onderiveg naar Morgen won J
op alle werkdagen op 19.30 u x
door Yorin uitgezonden. 0
hilversum/me diaredactie - De
lijsttrekkers van de paarse partij
en PvdA, WD en D66 krijgen
veel minder media-aandacht
dan tijdens de verkiezingsperio
de in 1998. De lijsttrekker die
veruit de meeste aandacht krijgt
is Pim Fortuyn. Dat blijkt uit on
derzoek van de Vrije Universiteit
(VU) in Amsterdam.
De onderzoekers analyseerden
ruim 5500 krantenartikelen uit
de eerste twee maanden van dit
jaar en vergeleken de uitkom
sten met dezelfde periode vier
jaar geleden. Kwam in elke hon
derd artikelen over lijstrekkers
destijds de PvdA-voorman (nu
Melkert, toen Kok) nog 33 keer
prominent voor, dit jaar was dat
nog maar elf keer. Ook voor
WD-leider Dijkstal en D66-
voorman De Graaf zijn de drui
ven zuur. Dijkstal komt in nog
maar elf procent van de onder
zochte artikelen aan bod, tegen
over 24 procent vier jaar gele
den, De Graaf zakt van 25 naar
vier procent.
innaars zijn het CDA met een
groei van negen naar 21 procent
en met stip op één staat Fortuyn
met veertig procent.
Een kanttekening maken de on
derzoekers wel bij de media-
aandacht voor Fortuyn. Zij con
cluderen dat diens 'gezag' ge
ring is, aangezien hij weinig
wordt geciteerd. Fortuyn zorgt
dus voor veel rumoer, maar
heeft zelf weinig te zeggen.
De onderwerpen waarmee de
partijen in het nieuws komen,
bevestigen het beeld dat van
Fortuyn en de zijnen leeft. For
tuyn komt grofweg maar met
twee onderwerpen in het
nieuws: criminaliteit (25 pro
cent) en asielzoekers (67 pro
cent). De WD springt eruit met
criminaliteit (54 procent) en
D66 met gezondheidszorg (42
procent). De PvdA profileerde
zich in feite met geen enkel the
ma.
Overeenkomstig de media-aan
dacht reageren de lezers. Vol
gens de uitkomsten van een ge
lijktijdig gehouden enquête,
herinneren Nederlanders zich
vooral artikelen over Leefbaar
Nederland (43 procent) en Pim
Fortuyn (38 procent). Opmerke
lijk is ook dat het CDA de kiezer
weer opvalt in het nieuws (I L
Paars steekt daar flets bij
PvdA 2%, WD 1%, D66
rond 0%.
Het panelonderzoek laat
duidelijk zien, dat zweve
kiezers in het algemeen kie 11 i
zijn met onvrede over het bt 01
van welke partij dan ook. j^j
en PvdA scoren in de ogen 1
deze kiezers nog net voldoei iD
Een andere conclusie is dal
PvdA de meeste winst mag
wachten van een mobilb
van kiezers die niet van plan dn
te gaan stemmen.
KIJKCIJFERS
Top
10 meest bekeken programma's
1.
Journaal 20 u (zo)
NOS
3.065
2.
Studio sport 19 u (zo)
NOS
3.050
3.
Baantjer
RTL 4
2.345
4.
Goede tijden slechte tijden
RTL 4
2.180
5.
Toen was geluk...
KRO
1.765
6.
Kassa
VARA
1.665
7.
Kees Co
RTL 4
1.620
8.
't Zonnetje in huis
RTL 4
1.515
9.
De zwakste schakel
RTL 4
1.455
10.
Ook dat nog
KRO
1.445
Top
10 meest bekeken kinderprogramma's
1.
Klokhuis
NPS
360
2.
Rotkat Ralph
VPRO
340
3.
Genante verhalen
VPRO
340
4.
Jeugdjournaal (di)
NOS
330
5.
Tussen schuifdeur
VPRO
270
6.
Wolven heksen
VPRO
260
7.
Sesamstraat
NPS
255
8.
Achtertuin van Jan Wolkers
VPRO
235
9.
Dier apart
VPRO
200
10.
Dag dat ik besloot
NPS
195
Marktaandelen in V
Nederland 1
12,9
(12.1)
Nederland 2
15,0
(18,6)
Nederland 3
7,7
(8,0)
RTL 4
18,8
(18,1)
RTL 5
4,8
(4,1)
Yorin
5,9
(5,0)
SBS 6
10,8
(9.9)
NET 5
5,3
(5,6)
V8
4.0
(3,7)
De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Luisteron
derzoek van de NOS. Het aantal kijkers x 1000. De lijst met
meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kijkers van 3 tot
en met 12 jaar.Tussen haakjes staan de marktaandelen van vori
ge week.
Schrijnende verhalen over ouderenmishandeling in IKON-documentaire
Hilversum - Een 'aardige' zus
die de pinpas beheert, maar er
vooral haar eigen rekeningen
mee betaalt. Een 'bezorgde'
zoon die 's nachts de krukken
verstopt zodat de gevaarlijke
tocht van het bed naar het toilet
niet gemaakt kan worden. Of
een partner die zo gek wordt
van zijn dementerende vrouw
dat hij haar in uiterste wanhoop
een mep verkoopt.
Ouderenmishandeling is een
van de weinige onderwerpen in
Nederland waar nog een taboe
op rust. Uit recent onderzoek
blijkt dat een op de twintig
thuiswonende ouderen ermee te
maken heeft. Maar dat zouden
er best veel meer kunnen zijn
omdat de slachtoffers niet aan
de bel durven trekken of geen
idee hebben waar ze met hun
klachten terecht kunnen. Het
gaat om zowel psychisch, fysiek
als financieel geweld tegen ou
deren. IKON- programmamaak
ster Marijke Vreeburg stortte
zich op een van de laatste grote
taboes in Nederland en maakte
voor de omroep de documen
taire ...En dan gaf ik d'r weer een
klap...
In de film praat Vreeburg met
hulpverleners, daders en slacht
offers van ouderenmishande
ling. „Begin jaren negentig liep
ik al rond met het plan om over
dit onderwerp een documentai
re te maken. Toen lukte het me
niet om mensen te vinden die er
voor de camera over wilden pra
ten. In die tijd wisten veel hulp
verleners niet eens van het be
Meneer van der Tak kon de zorg thuis voor zijn dementerende vrouw
niet aan en gaf haar regelmatig een klap. Foto: IKON
staan van het probleem", vertelt
Vreeburg.
Inmiddels is het Landelijk
Steunpunt Bestrijding Ouderen
mishandeling in het leven ge
roepen en zijn er plannen om
overal in het land meldpunten
op te zetten voor hulpverleners
die die ouderenmishandeling
tegenkomen. Volgens documen
tairemaakster Marijke Vreeburg
zijn de daders wrang genoeg
vaak mensen die heel dicht bij
de slachtoffers staan: partners,
kinderen, buren of kennissen.
„De ouderen die het overkomt
durven vaak hun mond niet
open te doen. Ze zijn loyaal aan
hun familie. Die zorgt immers
ook voor ze."
Zo kon het gebeuren dat me
neer P. (uit angst voor zijn fami
lie wil hij niet herkenbaar in
beeld) jarenlang door zijn zus
en zwager financieel uitgekleed
werd zonder dat hij aan de bel
trok. Zijn zus beheerde zijn pin
pas en beloofde alle rekeningen
te betalen. Ze stak het geld ech
ter vooral in eigen zak en liet
haar bejaarde broer uiteindelijk
berooid en eenzaam achter. Met
behulp van een maatschappelijk
werker probeert hij zijn toren
hoge schulden af te lossen. Zijn
zus en zwager ziet hij niet meer.
„Ik zit echt niet op ze te wach
ten hoor. Ze kwamen nooit eens
een keertje zomaar voor de ge
zelligheid hoor. Echt niet. Er
komt nooit iemand. Ik blijf lang
in mijn bed liggen. En dat is het.
Nou ja ik eet en ik kijk televisie
en dan ga ik maar weer slapen."
Luier
Marijke Vreeburg beperkt zich
in de documentaire tot mishan
deling van ouderen in de thuis
situatie. „Natuurlijk komt het in
instellingen ook voor. Mijn
schoonmoeder wordt 's nachts
in bed gelegd met een luier om,
zodat ze niet geholpen hoeft te
worden. Of mensen krijgen zelfs
een katheter. Maar dat is vooral
het gevolg van het tekort aan
personeel in de gezondheids
zorg."
De mishandeling van ouderen
thuis zal volgens Vreeburg de
komende tijd alleen maar een
groter probleem worden. „Men
sen worden steeds ouder en
blijven langer thuis wonen."
Steeds vaker zal een beroep op
partners, familie en kennissen
gedaan worden om de vaak in
tensieve verzorging op zich te
nemen. En daar is niet iedereen
even geschikt voor. Tinie Bier
man van het Landelijk Steun
punt Bestrijding Ouderenmis
handeling legt in de film uit dat
de mishandeling van ouderen
meestal niet met voorbedachten
rade plaatsvindt. „Het komt
voort uit het niet meer aan kun
nen van de verzorging. Je begint
met een keer week hulp te bie
den en na een jaar is dat wel
licht drie keer per week en na
anderhalf jaar ben je er iedere
dag. Dat leidt tot overbelasting
en gevoelens van onmacht."
Programmamaakster Marijke
Vreeburg illustreert in de docu
mentaire die onmacht heel
scherp met het trieste verhaal
van het echtpaar Van der Tak uit
Almere. Op een goede dag
merkt hij dat zijn vrouw wat
vreemd doet. „Ze ging stomme
dingen doen. Ze kon de wasma
chine niet meer aanzetten en
geen koffie meer zetten. En ze
zei 'papa' tegen me. Dan werd
ik kwaad. We zijn al zo lang ge
trouwd en dan is het ineens mis.
Bij mij begon mijn oorlogstrau
ma op te spelen. Ik sloeg op tilt
en dan gaf ik d'r een klap."
De klappen kwamen frequenter
en werden harder. De 'mishan
deling' van zijn demente vrouw
komt pas aan het licht als hij
zijn hart uitstort bij een mede
werker van de Tafeltje dekje-ser-
vice van het Leger des Heils. Hij
vertelt dat hij veel hoofdpijn
heeft en af en toe zijn vrouw een
mep geeft, terwijl hij dat hele
maal niet wil. De hulpverlening
komt dan snel op gang en in
middels woont zijn vrouw in
een verpleeghuis.
Marijke Vreeburg noemt het
schrijnend dat die man de weg
naar hulpverleners niet eerder
wist te vinden. „Dan had het
niet zover hoeven komen."
Susanne van Velzen
...En dan geef ik d'r weer een kla-
p...is vanavond te zien bij de
IKON op Nederland 1 om 22.59
uur.
rotterdam/gpd - De partici
KBK Hogeschool in Rotti
begint in september met
nieuwe opleiding joumalii
Deze hbo-opleiding duurt
jaar en biedt vijftig plaatsi
komt er tóch een journf
kopleiding naar Rotterdam
Ichthus Hogeschool kreeg
jaar van het ministerie
derwijs geen toestemmin]
zo'n opleiding. Voor de sta
de niet-gesubsidieerde
ding van de KBK hogescl
geen toestemming nodig
het ministerie. Wel heeft de
nister inmiddels een erken: igt
verstrekt. M
Toen de Ichthus Hogescl 1
vorig jaar toestemming vi
om een opleiding voor de f
nalistiek op te zetten, pro
teerden de bestaande sein
voor de journalistiek (in Urn W
Zwolle, Amersfoort en Tilt» Jj
Zij vonden dat de spoelim 0'
dun zou worden en dat hei Bk
al krappe aantal stageplan h
nog kleiner zou worden. De
staande scholen kregen 8 gj
van de Adviescommissie Ou 22
wijsaanbod, die minister I na
mans vervolgens negatief 1
de aanvraag adviseerde.
De KBK Hogeschool is
noemd naar drie mensen
school in 1982 oprichtten,
studenten journalistiek m<J
de kosten van deze ople^
helemaal zelf opbrengen
zijn dan ook pittig: 35001
per jaar, exclusief boeken
examengeld.
'Sj: )IC
a d L