GELOOF SAMENLEVING Voodoo heeft de toekomst 'Sluit een moskee voor elke afgebrande kerk in een moslimland' Jezus als trendy hebbeding China verscherpt toezicht op 'sektes' en pakt buitenlanders op Failliete boedel Egyptenaren veroordeeld voor bespotten van islam Raad van Kerken groet hindoes met holifeest De pater huilt TAMARAH BENIMA Schikking kos bisdom Bostoi 20 miljoen do donderdag 7 maart 200^ Peking - De Chinese premier Zhu Rongji heeft opgeroepen tot scherper toezicht op religieuze groeperingen in het land. Tegenover het Nationale Volkscongres verdedigde Zhu de ver volging van verboden bewegingen als Falun Gong. Vanochtend nog pakte de politie zeven buitenlandse Falun Gong-leden op. Een getuige zei dat de buitenlanders betoogden op het Tiananmenplein. „We moeten de beheersing van religi euze zaken in overeenstemming met de wet versterken", verdedigde Zhu het beleid. Godsdienstige organisaties moeten zich volgens hem aanpassen aan de socialistische maatschappij. Groeperingen die niet erkend zijn, moeten vervolgd worden. „We moeten Falun Gong en andere sektes blijven bestrijden", aldus de premier. Diplomaten in Peking zien in de woor den van Zhu een bevestiging van het regeringsbeleid. Godsdienstvrijheid geldt alleen voor erkende godsdiensten die onder controle van de Communis tische Partij staan. Niet-erkende groe peringen worden gezien als een bedrei ging voor het bewind. Het Chinese ministerie van buitenland se zaken deed dinsdag een Amerikaans rapport dat China beschuldigt van het beperken van de religieuze vrijheid, af als leugens. Volgens het document van het Amerikaanse ministerie van buiten landse zaken heeft China vorig jaar de aanpak van enkele religieuze bewegin gen verhard. Of er Nederlanders zijn onder de van morgen opgepakte Falun Gong-leden, is nog niet bekend. Zeker drie van hen zijn Australiër. De regering in Peking zette vorige maand 53 westerse aanhangers van Falun Gong het land uit, onder wie de Nederlander Egon Knapen. Falun Gong is in China een verboden beweging. Zij combineert lichaams- en meditatietechnieken en ideeën uit het boeddhisme en het taoïsme. Het doel ervan is de mens steeds verder in over eenstemming te brengen met Zhen- Shan-Ren (waarheid-mededogen-ver draagzaamheid). het grondbeginsel van het universum. cairo/rtr - Een Egyptische rechtbank heeft acht mensen veroordeeld tot gevangenisstraf fen wegens het bespotten van de godsdienst. De acht hielden er onorthodoxe opvattingen op na over het gebed, de islamiti sche vastenmaand en de jaar lijkse bedevaart naar Mekka. Twee mannen is drie jaar cel met dwangarbeid opgelegd. De andere zes werden veroordeeld tot een een jaar voorwaardelijk. Ze kunnen niet tegen het vonnis in beroep gaan, omdat ze zijn veroordeeld op grond van de wetten op de noodtoestand, die sinds 1981 van kracht zijn. Ze kunnen alleen president Muba rak verzoeken het vonnis onge daan te maken. „We hebben er spijt van dat we deze ideeën hebben aangehan gen", zei een van de veroordeel den tegen journalisten. De acht werden er onder meer van be schuldigd de jaarlijkse bedevaart naar Mekka in Saudi-Arabië af te wijzen. Ze zouden geloven dat die pelgrimage kon worden volbracht zonder Egypte te ver laten. Verder vonden de veroordeel den dat moslims jaarlijks in de maand shaaban in plaats van de maand ramadan moeten vasten. Ook zouden ze sommige overle veringen van de profeet Mo hammed niet aanvaarden. De mensenrechtenorganisatie Amnesty International veroor deelde de rechtszaak als een schending van de godsdienst vrijheid. amersfoort/anp - De Raad van Kerken in Nederland zendt dit jaar voor de tweede maal een groet aan bevriende hindoe-or ganisaties ter gelegenheid van het holifeest. Holi is een soort hindoeïstisch nieuwjaarsfeest dat dit jaar op 28 maart wordt gevierd. Kerkleden kunnen zelf ook ge lukwensen opvragen bij de raad of downloaden van de website [www.raadvankerken.nt) en die naar hindoekennissen, -buren, - tempels of -organisaties sturen. „Uw holifeest is een bemoedi ging voor ons verlangen naar een samenleving waarin in ieder geval de gelijkwaardigheid van mensen voorop staat", luidt de tekst. Holi is een soort hindoeïstisch carnaval, waarbij de normale or de van klasse, kaste en status tij delijk op haar kop wordt gezet. Het uitbundige feest, oorspron kelijk aan de liefdesgod Karna gewijd, markeert het begin van de lente en van het nieuwe jaar en symboliseert de overwinning van het goede op het kwade. Aan de vooravond van holi ont steken hindoes brandstapels. De dag ema vieren ze feest, waarbij ze elkaar met gekleurd poeder of reukwater bespuiten. Nederland telt ongeveer 80.000 hindoes. De overgrote meerder heid is afkomstig uit Suriname. De Raad van Kerken stuurt mos lims traditiegetrouw een groet ter gelegenheid van het suiker feest, dat de vastenmaand ra madan afsluit. rome - Duizenden gelovigen zijn gisteren naar het beeld van Padre Pio in de Siciliaanse havenstad Messina getogen om de betraande wan gen van de pater te bekijken. Dinsdagavond werd het bloedrode vocht voor het eerst opgemerkt op het beeld van de aanbeden kapucijner monnik voor de kerk van de Heilige Maagd van Pompeii. De plaatselij ke politie heeft inmiddels een monster van de vloeistof genomen om de herkomst ervan te kunnen onderzoeken. Pius is erg populair bij de Italianen. Zijn zaligverklaring trok in 1999 een recordaantal belang stellenden naar het Sint Pietersplein. Het klooster in het zuidoosten van Italië waar de geestelijke in 1968 overleed, trekt jaarlijks evenveel bedevaartgangers als Lourdes: zeven miljoen. Padre Pio was de eerste priester sinds eeuwen bij wie gelovigen de stigmata meenden te zien, de wondtekens in Jezus' handen, voeten en zij na de kruisiging. In juni van dit jaar zal paus Johannes Paulus II de pater heilig verklaren. Het Vaticaan onthoudt zich in de regel van commentaar op 'huilende beel den'. Foto: AP/Francesco Saya U heeft wat gemist als u niet bent opgebleven voor het lijst trekkersdebat vannacht. Mel- kert begon met een pose als staatsman, maar keek aan het eind stuurs en chagrijnig; een in zichzelf gekeerde man. Dijk stal verdedigde zijn partij en het paarse kabinet op een wat badinerende toon; het werkte niet. De Graaf straalde een en al principes en verongelijkt- heid uit, let wel, tegelijkertijd. De oppositie zat er daarente gen kwiek bij. Niet meteen vanaf het begin. Ook Balke nende en Rosenmöller wisten even niet wei- el: het heiligdom pracht en e« bied uitstraalt als het eenn is opgezet - de heiligste pW aarde - stelt het weinig voq het uit elkaar ligt. 'Paars' doet me denken aaM bouwers van het misjkan, EI draagbare heiligdom. Het paarse kabinet heeft allerlf onderdelen gemaakt die s< ;it men een leefbare samenle zouden moeten opleveren, |i maar het lijkt wel of het pa kabinet die onderdelen niek|< goed in elkaar heeft weten zetten. Van een samenlevi En bouwwerk dat stevig staat, weinig hond om mee te spelen. Balkenende had zich voorge nomen niet te vergeten, dat het ook zijn eigen eerste ver kiezingsnacht was als partijlei der, en niet alleen die van de kale Rotterdammer. En Fortuyn? Slim, scherp en een tikje vilein. Dat de lijsttrek kers hem gekwetst hebben door hem af te schilderen als een gevaarlijke gek. zal ze nog opbreken. Het debat zelf was een en al gehakketak over wat er tot stand is gebracht en gebracht moet worden. Een verbinding met Exodus 35:1-40:38 lijkt on vindbaar. Maar wat denkt u hiervan? In het verhaal wordt verteld hoe de onderdelen van het draagbare heiligdom (Gods woning) gemaakt worden en hoe het in elkaar wordt gezet. Het gaat om een enorme hoe veelheid spullen. Als je de losse delen bij elkaar zou zien, zou je denken: hoe zit dat? Terwijl die iedereen eraan ontleen p Net als bij het misjkan. Als g. klaar is en ingewijd, trekt d u< Goddelijke Aanwezigheid i g( Zijn woning. De 'Goddelijke Aanwezigh moet je niet willen definiëi Waai' het om gaat, is het 'ii dat iedereen ervaart als er goeds is neergezet. Te veel zers ervaren bij paars juist dooie boel, een failliete bo p Aan het eind van het verha dat ook het eind van het h Exodus is, staat dat God h< volk leidde door als een \vt op het heiligdom neer te d als het ergens moest blijve en weer op te stijgen als hf volk verder moest trekken, In het lijsttrekkersdebat za Melkert, Dijkstal en De Gr t zitten alsof de rookbom di de 2 februari achterwege blee :d alsnog is gegooid. Met hun kop in een wolk, maar dere dan in Exodus: eentje ze het zicht totaal beneem! d Hoogleraar missiologie Jan Jongeneel vindt groei aantal moslims bedreigend U door Rudi Buis den haag - Voor elke christelijke kerk die op islamitisch grondgebied wordt afgebrand, moet één moskee in het westen tijdelijk wor den gesloten. Net zolang totdat met islami tisch geld de betrokken kerken weer zijn her steld. Dat stelt professor Jan Jongeneel, hoog leraar missiologie aan de Universiteit van Utrecht. Jongeneel vindt ook dat het westen, met Ne derland en de Europese Unie voorop, per di rect moet stoppen met de bouw van nieuwe moskeeën. Pas als er in elk islamitisch land, te beginnen met Saoedi-Arabië, een rooms-ka- tholieke kerk én een protestantse kerk zijn ge bouwd, mag de bouw van moskeeën in het Westen weer in beeld komen. „We zijn zo geconcentreerd op Afghanistan, dat de aandacht wordt afgeleid van de wereld verovering van de islam", zegt Jongeneel. „Er wonen tienduizenden christenen in Saoedi- Arabië, die hun geloof niet mogen uitdragen. Dat wordt stilzwijgend geaccepteerd. We zijn alleen maar bang dat het Midden-Oosten de oliekraan dichtdraait." Jongeneel, die deze week zijn gewaagde stel lingen poneert in het tijdschrift Ellips van de Evangelische Hogeschool, wil een brede dis cussie in gang zetten. „We hebben de wet op de godsdienstvrijheid, dus ik weet dat we niet één, twee, drie de deuren van moskeeën mo gen sluiten. Maar er moet wel discussie zijn", aldus Jongeneel, die uit de hoek van Groen links komt. De hoogleraar maakt zich er grote zorgen over dat islamitische regeringen en stromingen zich onttrekken aan de naleving van de regels van de Verenigde Naties op het terrein van de godsdienstvrijheid. En daar reageert het Wes ten volgens hem veel te 'soft' op. De groei van het aantal moslims in de twintig ste eeuw, van circa elf procént van de wereld bevolking in 1900 naai' circa zeventien procent in 2000, noemt Jongeneel een 'bedreiging'. De islam spreekt van grondgebieden van strijd, wanneer mensen wel van de islam hebben ge hoord maar nog 'door ongeloof beheerst wor den.' Volgens de islamitische rechtsleer leeft de islam met de heersers en de bevolking van deze 'grondgebieden van strijd' op constante voet van oorlog. Jongeneel vindt dit islamitisch imperialisme, uitbreiding van de grondgebieden waarop de islam het voor het zeggen heeft, zeer gevaar lijk. Deze expansiedrift heeft volgens hem mo menteel plaats in Afrika, Indonesië en Europa. Niet-moslims zijn in die gebieden tweede rangsburgers, ondanks de Universele Verkla ring van de Rechten van de Mens, aldus Jon geneel. 'De islam is een verwoed voorstander van éénrichtingsvèrkeer: iedereen mag moslim worden, maar niemand mag ex-moslim wor den', zo stelt hij in Ellips. „Dus moet het Westen aan de bel trekken. Ik vind dat de rechten en vrijheden van niet- moslims op islamitisch grondgebied moeten worden gekoppeld aan de rechten en vrijhe den voor moslims in het Westen. Vandaar mijn stellingen", aldus hoogleraar Jongeneel. Schrijver en documentairema ker Benedict Allen heeft er veel voor over om aan stof te komen voor zijn boeken en films. Hij leeft bij afgelegen primitieve volkeren over de hele wereld en deinst (lijkt het) nergens voor terug. In Indonesië laat hij z'n been tatoeëren met inkt ge maakt van suikerriet die een oude man tot moes kauwt en in een houten bak 'zwart van de paraffine' spuugt. Diezelfde ou de man prikt vervolgens een paar uur lang met een stompe naald in Aliens been. 'Alsof je je been onder oude langzaam werkende naaimachine legt', schetst de schrijver. Het meest recente boek van de auteur, waar ook een BBC-do- cumentaire van is gemaakt, heet 'De Laatste Medicijnman nen'. Op de achterkant zie je hoe Allen een ritueel modder bad krijgt. Van de vele landen in de wereld met een traditie op het gebied van oude animisti sche religies koos Allen er voor dit boek vier: Haïti, Indonesië, Siberië en Mexico. Hij bezoekt er de plaatselijke medicijnman nen. Althans zij die er voor zijn er nog altijd inte ressante resten. Al len laat ze één voor één zien. Hij gaat naar vodoupries- ters op Haï ti, genezers van het In donesische eiland Siberut, sja- manistische trommelaars in Si berië en een groep hallucine rende Mexicanen. Interessant is dat dergelijke ou de religies zich vermengen met de nieuwe (Westerse) cultuur. Deze nieuwe aangepaste meng vormen, zoals de voodoo-reli- gie in Haïti, hebben volgens Al- een groot aanpassingsvermo gen, niet iets uit het verleden, zoals wij denken, maar iets van het heden en de toekomst." De nuchtere Brit observeert mensen als een antropoloog, maar komt door deel te nemen aan allerlei religieuze rituelen, net iets verder dan de doorsnee koele wetenschapper. Geloof in de geestenwereld predikt hij niet. Maar hij ziet wel de beko ring van een denkwijze waarin alles om ons heen bezield is. Een denkwijze die haaks staat op die van het doorgaans 'ma terialistische wetenschappelijke Westen'. Toch is Allen niet iemand die zijn eigen cultuur verkettert en opgaat in dromen over hoe één de mens vroeger in primitieve tijden was met de natuur. Dat heeft hij wel afgeleerd toen hij in een bepaald ritueel zes da gen lang, samen met andere geïnitieerden, werd afgeran seld. Nogmaals: hij heeft ont zettend veel over voor zijn ver halen. En dat op zich dwingt al respect af. Des te beter is het dat z'n boeken ook nog goed te lezen zijn, spannend, interes sant en leerzaam. Onno van 't Klooster Titel: De laatste medicijnman nen Auteur: Benedict Allen Uitgeverij: Schuyt Co Uitge vers Haarlem bv. Prijs: 19 euro Het actiefiguurtje Jezus en de opwindnon nunzilla. Foto: publiciteit amsterdam/anp - Liefhebbers van trendy hebbe dingetjes kunnen sinds kort ook in Nederland te recht voor een 'Jesus Action Figure'. De vijftien centimeter hoge plastic pop van de Amerikaanse gadget-producent Archie McPhee kan de armen zegenend opheffen en heeft wieltjes onder de voe ten 'voor soepele glij-actie'. t De Jesus Action Figure in een verpakking met bij belcitaten is volgens een medewerkster van distri buteur Radical Funshopping in Amsterdam vooral te koop in trendgevoelige cadeauwinkels. Omdat de pop nog maar net te koop is weet ze nog niet welk publiek de plastic Jezus trekt. Onder de noemer 'Op zoek naar verlichting' heeft McPhee een heel assortiment religieuze artikelen 'met een knipoog'. Zo dient een hemelsblauwe, zesarmige hindoe-godheid als kaarsenstandaard en piept een Boeddha met laptop van zacht vinyl als je erin knijpt. De medewerkster van Radical Funshopping kon niet zeggen of de Jesus Action Figure in de Ver enigde Staten tot protesten van behoudende christenen heeft geleid. De Katholieke Liga maak te in 1997 in haar jaarlijkse rapport over antika tholieke uitingen afkeurend melding van Mc- Phee's creatie Nunzilla, een angstaanjagende non met groene ogen, 'zo weggelopen uit de nacht merrie van een katholieke scholier'. boston/anp - Het aartsb Boston is bereid 20 tot 3j joen dollar schadeloosstel betalen aan 86 slachtoffej priester John Geoghanl rechtbank veroordeelde vorige maand tot tien jaj wegens seksueel misbrui minderjarigen. Met deze king, waarover een akko gesloten, voorkomt het aa dom talloze rechtszaken. Een onafhankelijke bemid s moet voor alle personen, der anderen aartsbisscho| Kc nard Law van Boston hier aangeklaagd, afzonderlij 011 hoogte van de schadelol ling vaststellen. Voor de® king is de instemming nod alle 86 betrokkenen, Law en de zestien kerkeÖ guren die ook zijn aangeï meldt The Boston Globe. Sinds het midden van dejvai '90 had het aartsbisdom B be al ongeveer 15 miljoen D aan honderd andere slacb ih van Geoghan betaald, kerk slechts het minimui eft de schikking van maandag st< te betalen, houdt dat in pedofiele priester het aa le dom 35 miljoen dollar Irc Geoghan, die vorige maai isu dens de rechtszaak ontij hc heeft in een periode van gr jaar honderden mindeij ist in zes parochies misbruikt er Het aartsbisdom prob ra aanvankelijk documented r n seksueel misbruik door pi ia geheim te houden. De k< it t uiteindelijk de document pl; nadat een advocaat van e< ra\ de slachtoffers hier dm hel voor had gestreden en n s t rechtzaak aangespannen ee The Boston Globe. kt. Daaruit bleek dat kardinai en nard Law, aartsbisscho| br Boston, in 1984 Geoghan, 1 i in schuldiging van seksueel va bruik, onmiddellijk naar e ei dere parochie had 0 ter plaatst. Nadat de priesti mt daar in de fout ging, \^grc voor pedofilie behandeld )ej volgens kwam hij weer ft v parochie terecht. cht Onder zware druk van def zo' gen en de publieke opinie i ir kardinaal Law na de ven w ling van Geoghan tien pi >nc geschorst en de namen v e v gentig priesters, die ondi >rd denking staan, aan justitie nei gegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12