Propop: 'We gaan er weer als vanouds voor'
Bandleden Kane weg
KUNST 8c CULTUUR
WILLY DERBY
Scapino Ballet overvoert de kijker
Laatste Avondmaal springlevend
'Huilen is voor jou te laaf:
150 smartlappen in een boek
Chailly
dirigent
emeritus
ik Trom
p video
RIOUWSTRAAT 208 TEL.556I57 0Enhmg
Cultuurprijs
Paul van Vliet
dinsdag 5 MAART 2002
door Ad van Kaam
leidenNa tien jaar waren ze het zat om de kar te trekken en daarmee
kwam de wagen piepend en krakend tot stilstand. Propop, het jaar
lijkse avondje uit voor de oudere/jongere in de Stadsgehoorzaal,
was niet meer. Tenonder gegaan aan zijn eigen succes. Wel genoeg
belangstelling van de zijde van het publiek voor de muziek uit de ja
ren zestig, maar geen animo meer bij de organisatoren. Maar die
nu, Hennie Wiggers en Hennie Kwik, zijn op hun schreden terugge
keerd.
Na een radiostilte van twee jaar gaat op 30 november 2002 de elfde
aflevering van Propop van start alsof er niets gebeurd is. Dezelfde
locatie, dezelfde organisatoren en (bijna) dezelfde bands. De Moon-
piepers waren er bij tijdens de vuurdoop van Propop, ook al beston
den ze toen al jaren niet meer. En The Shoes, de band die als een
rode lijn door de geschiedenis van het festival liep, zijn eveneens
opnieuw van de partij. Samen met al de even legendarische Tee Set
en de Crazy Rockets.
Propop trok in het verleden steevast volle zalen. Halverwege de ja
ren negentig dreigde het feest wat in te zakken, maar met het con
tracteren van Engelse acts als The Fortunes en Dave Berry - grote
namen uit een ver verleden - kreeg de avond juist de laatste jaren
weer een flinke zet in de goede richting. Het kon 'metaalmoeheid'
bij met name Hennie Wiggers niet tegengaan. Hoewel de Stichting
Propop jaarlijks zo'n 6000 gulden aan het goede doel kon besteden,
vond hij dat na tien jaar een ander de kar maar eens moest trekken.
Waarom ze de draad nu weer oppakken, is volgens Hennie Kwik
snel verklaard. „Hennie Rits (Wiggers red.) was het op gegeven mo
ment zat. Hij had het druk met zijn zaken. Maar de laatste tijd heeft
hij meer en meer aan zijn zoon overgelaten. Nou ja, en dan krijg je
het hè. Dan wordt er op het Sportcafé maar gewaagd hoe het nou
met Propop zit. En dan blijkt pas hoeveel plezier mensen beleven
aan zo'n gezellige avond. Enfin, met meer tijd kwam ook de zin bij
Hennie terug. Gelukkig bleek er dit jaar nog een datum in november
beschikbaar in de Stadsgehoorzaal. Eigenlijk zijn we er maar een
jaartje tussenuit geweest. We gaan er weer als vanouds voor. Op
naar de volgende tien jaar Propop."
rdam - Elvis Costello
[5 april met zijn band The
iters een concert in Para-
i4 2^msterdam. Het is voor
rst sinds zes jaar dat de
uzikant weer met een
optreedt. Dan verschijnt
jn langverwachte nieuwe
i 'When I Was Cruel'. De-
muzikanten die meespe-
zijn cd zullen Costello op
idium begeleiden. Het
m toetsenist Steve Nieve,
t Davey Faragher en
ner Pete Thomas. Op 8
k-ordt Costeilo's nieuwe
Tear Off Your Own Head
Doll Revolution) uitge-
Iderij Mesdag
r Amsterdam
rdam - Het Scheepvaart-
im in Amsterdam heeft
hilderij van de Haagse
er Hendrik Willem Mes-
831-1915) gekocht. Het
ïeet 'Klaar voor vertrek',
useum betaalde er ruim
ió ïfco euro voor en kreeg
j financiële steun van de
ïale Bingoloterij, het VSB
en de Mondriaan Stich-
We zijn er heel blij mee",
in woordvoerder van het
ïm. Op het doek zijn op
irgrond twee platbodems
i. De linker schuit ligt
roor vertrek, de rechter is
mengekomen. Twee vis-
n aan het laden en los-
esdag schilderde het
n1893.
ilin Rouge
:e film
celes - De producenten
ollywood hebben de film
van de musical Moulin
gekozen tot beste film
101. Dat heeft hun in-
ijke vakbond, de Produ-
lUild of America, maan-
kendgemaakt. In de Ver-
Staten heeft Moulin
inmiddels 57,2 miljoen
(65,6 miljoen euro) opge-
De film maakt kans op
)scars, waaronder die
este film. In januari kreeg
nedie/musical drie Gol-
lobes van de buitenland-
svereniging in Holly-
De Globes worden alge-
gezien als graadmeter
e uitreiking van de Os-
p 24 maart.
den haag - Drie bandleden van
Kane gaan de band verlaten. Het
gaat om Aram Kersbergen (bas
sist), Tony Cornelissen (gitarist)
en Ronald Kool (toetsenist). De
drie spelen voor het laatst mee
op zondag 10 maart tijdens het
laatste optreden van de huidige
tournee in de Heineken Music
Hall (Amsterdam). Van ruzie is
volgens platenmaatschappij BMG
absoluut geen sprake.
„Deze beslissing is in harmonie
genomen", zei een BMG-
woordvoerster gisteren. De mu
zikanten vertrekken wegens de
internationale carrière die Kane
nastreeft. Cornelissen, Kool en
Kersbergen willen zich toeleg
gen op het schrijven van muziek
voor anderen en op compone
ren. Die bezigheden zijn volgens
hen niet te combineren met een
buitenlandse tournee.
De band heeft inmiddels de
Haagse bassist Matto Kranen-
berg aangetrokken, die onlangs
uit de Haagse formatie Handso
me 3Some is gestapt. Hij maakt
de nieuwe bezetting van Kane
compleet waarmee de stap naar
het buitenland wordt gemaakt.
De band gaat dus verder zonder
vaste toetsenist en zonder extra
gitarist. „Hoe de toetsenpartij
wordt opgelost is nog niet dui
delijk", gaf de BMG-zegsvrouw
De bezetting van Kane wordt als
volgt: Dinand Woesthoff (zang),
Dennis van Leeuwen (gitaar),
Paul Jan Bakker (gitaar), Martijn
Bosman (drums) en Matto Kra-
nenberg (bas). De internationale
opmars van de Haagse band be
gint in mei. Dan staat Kane in
het voorprogramma van de Brit
se band Simple Minds tijdens
een tournee door Duitsland.
Kane, volgens zanger Dinand
Woesthoff 'de commerciële
band onder de alternatieven, de
alternatieve onder de commer-
ciëlen', mag zich op dit moment
rekenen tot de meest succesvol
le groepen van Nederland. Twee
jaar geleden verscheen de eerste
cd, 'As long as you want this'.
Binnen een jaar haalt Kane
goud en platina. Ook won de
groep de prijs voor de beste Ne
derlandse rockgroep tijdens de
TMF Awards. Als klap op de
vuurpijl wint Kane tijdens de
MTV Europe Music Awards ook
nog eens de prijs voor 'Best
Dutch Act.' Een jaar later sleept
Kane tijdens de TMF Awards
drie prijzen in de wacht, voor de
beste five act binnenland, de
beste rockband binnenland en
voor de beste videoclip. Een
paar maanden geleden bracht
Kane de tweede cd uit, 'So glad
you made it'.
beeldende kunst recensie
Bernadette van der Goes
Expositie: Een plaats aan de tafel,
voorstellingen van Het Laatste
Avondmaal. Te zien: t/m 31/3, za. en zo.
13.00-16.00 uur, Regenboogkerk,
Mauritslaan 12, Oegstgeest.
Een van de meest afgebeelde
bijbelverhalen in de kunstge
schiedenis is ongetwijfeld' Het
Laatste Avondmaal. Door de
eeirwen heenhebben 'kunste
naars deze maaltijd, die vooraf
ging aan het lijden en sterven
van Jezus, op allerlei manieren
afgebeeld. Dat zij daar nog
steeds niet op zijn uitgekeken
blijkt uit de expositie die de Re
genboogkerk in Oegstgeest als
voorbereiding op Pasen over dit
thema heeft georganiseerd.
Bij het binnengaan van de kerk
valt meteen het grote vijfluik van
de Russische kunstenaar Raoef
Mamedov op, dat prominent in
het koor hangt. De vijf panelen
met foto's waarop mensen die
aan het syndroom van Down lij
den Het Laatste Avondmaal uit
beelden, passen zo goed op de
ze plek dat het lijkt alsof ze er
speciaal voor zijn gemaakt. De
voorstelling is zowel ontroerend
als schokkend. Ontroerend om
dat de figuranten zich vol over--
gave wijden aan hun rollen.
Schokkend omdat Jezus en de
twaalf apostelen hier gelijkge
steld worden aan mensen met
een geestelijke handicap. Niet
iedere chfistén zal daar blij mee
zijn, maar artistiek gezien slaat
het werk in als een bom. Nooit
eerder heeft een kunstenaar dit
onderwerp met zoveel ironie
weergegeven.
Aan weerszijden van het koor
hangen de overige kunstwerken.
Ook is een aantal reproducties
tentoongesteld. Het aardige is
dat het werk afkomstig is uit alle
delen van de wereld, waardoor
allerlei invloeden van buiten Eu
ropa de voorstellingen bin
nensluipen. Zo heeft de Israëli
sche kunstenaar Sliman Mans-
our het Avondmaal buiten gesi
tueerd. Christus en zijn discipe
len zitten onder een pergola in
de tuin. Op een anonieme Chi
nese prent speelt de gebeurtenis
zich af in een typisch Chinees
interieur en hebben Jezus en de
apostelen een Chinees uiterlijk
gekregen. Rechts in de kamer
staat Judas, herkenbaar aan de
geldbuidel in zijn hand. Hij staat
op het punt te vertrekken om Je
zus te gaan verraden.
Andere kunstenaars benaderen
het thema op een meer abstrac
te manier. Zoals de Nederlander
Jaap van Woerden. Op een van
zijn schilderijen met als titel 'Na
Het Laatste Avondmaal' zien we
een lege donkere kamer. Chris
tus en de apostelen hebben het
vertrek verlaten en de lampen
uitgedaan. Het licht achter de
gele ruiten is niet binnen maar
buiten. De schijnwerpers zijn nu
op iets anders gericht, want de
rest van het lijdensverhaal speelt
zich elders af.
idorp - Dik Trom is
Op video en dvd wel
taan. Maar voor de
er niet veel veran-
itenen verzamelen,
setje klieren en ge-
wat rennen. Het is
als pakweg honderd
Bieden toen C. Joh.
zijn kinderboeken
e kwajongen schreef.
>ek werd in het begin
Bcht ontvangen. De
len verkochten pas
r illustraties bij wer-
eplaatst. Producent
Antony Taminiau van
uwe Dik Tromfilm
op basis van die
es een goedgelijkende
idaagse Dik Trom ge-
n, Friso Boer uit Lely-
ode haren, bolle wan-
een olijke blik.
dorp heeft zich tot
omstad uitgeroepen,
is nooit duidelijk ge
waar de verhalen
recies afspeelden. Het
bekend dat schrijver
t er een groot deel
n leven heeft doorge-
Verrassend is dat de
P hele andere plaat-
opgenomen. Het
luchtmuseum in Am
en het pittoreske dorp-
usden vormden het
Ook de welbekende
in de film niet terug
den.
ns producer Taminiau
het beest wel in het
.Met kinderen wer-
'astig wantje bent
leel veel regeltjes ge-
en. Je mag een kind al
=Hjks in een boom la
mmen, laat staan dat
op een schoppende
eerzet."
Hans van Weel
De platenhoes van 'Scheiden doet lijden' van zanger Willy Derby. Foto: ANP
amsterdam/anp - Wijlen caba
retier Alex de Haas (1896-1973)
is zeer waarschijnlijk degene die
het woord 'smartlap' in omloop
heeft gebracht, zo rond 1960.
Dat zegt cabaretkenner Jacques
Klöters in 'Huilen is voor jou te
laat', zijn gisteren gepresenteer
de overzicht van levensliederen
en smartlappen. Smartlappen
zijn de laatste jaren helemaal in,
vooral bij een publiek waarvoor
ze oorspronkelijk niet bedoeld
zijn.
„De officiële verklaring was tot
nog toe dat 'smartlap' kwam
van de negentiende-eeuwse lap
pen waarop bloederige moord
partijen stonden afgebeeld. Die
werden toen op markten ver
toond", aldus Klöters. „Ik heb
zelf meegeholpen dit misver
stand in de wereld te brengen.
Ik moet dat nu herroepen. Alles
wijst erop dat De Haas verant
woordelijk is."
Klöters heeft zijn circa 150 liede
ren tellende boek opgedragen
aan Ben Leenders en Wim lbo.
beiden inmiddels overleden.
Dat is opmerkelijk. „Ze waren
allebei mijn vriend. De eerste
was een voorstander van het
genre, maar lbo heeft zijn hele
leven gestreden voor het betere
lied. Ik vond het wel leuk om die
twee kemphanen samen te eren.
lbo heeft zelfs zijn Gouden Harp
teruggestuurd naar de organisa
tie toen de Zangeres zonder
Naam er ook een kreeg. Ik had
het er vaak met hem over. Ik zei:
'Je loopt altijd weg met Tante
Leen en Johnny Jordaan, als het
uit Amsterdam komt dan is het
ineens weer wel goed. Daar had
hij dan geen antwoord op."
lbo was ook een bewonderaar
van Koos Speenhoff, die onder
meer 'Het broekie van Jantje'
beroemd maakte. Dat was des
tijds een sociaal-kritisch lied.
maar komt nu over als een
smartlap
Het eerste exemplaar van 'Hui
len is voor jou te laat' werd gis
teren in Amsterdam aangebo
den aan Corrie Konings. Vele
vedetten van smart- en levens
lied waren bij het diner aanwe
zig. Volgens Klöters is het een
kwestie van persoonlijke bele
ving of iemand een lied een le
venslied of een smartlap vindt.
'Huilen is voor jou te laat' is
aangevuld met kopieën van par
tituren van tien beroemde
smartlappen, zoals 'Scheiden
doet lijden' van Willy Derby.
Amsterdam - Chefdirigent Ric-
cardo Chailly van het Koninklijk
Concertgebouw Orkest (KCÓ)
krijgt bij zijn vertrek in 2004 de
titel dirigent emeritus. Met het
toekennen van de bijzondere ti
tel, die voor het eerst wordt toe
gekend. wil het orkest zijn waar
dering voor Chaily uitspreken.
De musicus is in 2004 zestien
jaar aan het orkest verbonden
geweest. Hij wordt per 1 augus
tus 2005 Gewandhauskapell-
meister en General Musikdirek-
tor bij de opera in Leipzig.
Chailly reageerde verheugd op
zijn nieuwe titel. „Ik zie dit als
een erkenning en de titel treft
mij diep." Volgens de dirigent is
hij met deze titel ook voor de
toekomst verbonden aan het or
kest. Het KCO hoopt dat Chailly
na zijn vertrek naar Leipzig toch
nog twee weken per jaar bij het
orkest in Amsterdam werkzaam
zal zijn. De toevoeging emeritus,
doorgaans gebruikt bij pensio
nering van bijvoorbeeld hoogle
raren, moet volgens het orkest
letterlijk worden genomen.
Emeritus is het latijnse woord
voor „van grote verdienste".
Het KCO is op zoek naar een
nieuwe dirigent, maar wil daar
voorlopig nog geen mededelin
gen over doen. „We zoeken in
elk geval iemand voor een lang
jarige verbinteniswas alles wat
directeur Jan Willem Loot van
het orkest kwijt wilde. Het orkest
is onaangenaam getroffen door
de negatieve publiciteit rond het
vertrek van Chailly. Uit een twee
jaar oude brief van het bestuur
van de vereniging Concertge
bouw Orkest die via het Parool
uitlekte, zou blijken dat toenter
tijd slechts een kleine meerder
heid van de musici met Chailly
verder wilde.
Volgens een woordvoerder van
de vereniging was sprake van
een inventarisatie onder de mu
sici over hoe te werk te gaan in
de aanloop naar een mogelijk
vertrek van de dirigent. Er is vol
gens hem geen sprake van on
vrede met Chailly. „Wij hopen
op nog enkele mooie jaren met
hem", aldus de woordvoerder.
den haag - Cabaretier Paul van
Vliet krijgt de Cultuurprijs van
de stad Den Haag 2002. Van
Vliet, die zijn carrière in 1964 in
het Haagse theater Pepijn be
gon. krijgt de prijs voor zijn „uit
zonderlijke prestaties op het ge
bied van de kunsten". Verder is
de stad verguld met Van Vliets
bijdrage aan de uitstraling van
Den Haag als cultuurstad. Hij
verwierf vooral in de jaren ze
ventig bekendheid met zijn one-
man-shows. De cabaretier werd
eerder onderscheiden met on
der meer een Edison (1971). de
Gouden Harp (1974) en de oeu-
vreprijs van de Stichting Bevor
dering Cabaretkunst (1992).
Midden jaren negentig speelde
hij professor Higgins in de mu
sical My Fair Lady. Verder deed
hij enkele Tours de Chant met
het Residentie Orkest. Sinds
eind 2001 wijdt Van Vliet zich
voornamelijk aan het Unicef-
ambassadeurschap.
De cultuurprijs bestaat uit een
sculptuur van Pierluigi Pompei.
De onderscheiding wordt maxi
maal twee keer per gemeente
raadsperiode uitgereikt.
Twee choreografieën te heftig voor één avond
theater recensie
Rinus van der Heijden
Voorstelling: Scapino Ballet Rotterdam. 'Rameau'.
choreografie Ed Wubbe; 'Scum', choreografie
Nanine tinning, muziek Michiel Jansen. Gezien. 1/3,
Rotterdamse Schouwburg. Nog te zien. 3/4,
Danstheater, Den Haag. 7 en 8/4 Stadsschouwburg
Amsterdam
Een choreografie als een sloopkarwei.
Daarop lijkt 'Scum' van Nanine Linning,
dat bij Scapino Ballet Rotterdam in pre
mière ging. Het werk, gecreëerd voor ne
gen mannen, maar tijdens de première
opgevoerd door acht, omdat er een door
een blessure was geveld, puilt uit van
kracht en energie. De explosie die dat tot
gevolg heeft, zorgt echter voor een boe
merangeffect: mét de choreografie 'Ra
meau' van voor de pauze waarin ook - zij
het in iets mindere mate - een overkill
aan bewegingen wordt neergezet, wordt
de toeschouwer overvoerd en zijn accep-
tatievennogen overschreden.
De pas 24-jarige choreografe Nanine
Linning was de eerste die afstudeerde in
de nog jonge studierichting choreografie
aan de Rotterdamse Dansacademie.
Haar kwaliteiten worden alom geroemd.
Reden waarom zij, zonder enige ervaring
als danseres, nu al huischoreograaf is
voor Scapino Ballet Rotterdam.
Haar 'Scum' speelt zich af in een ruimte,
die lijkt op de kelder van een groot ge
bouw. Of een gevangenis. Het is een kil,
betonnen vertrek, met een lage zoldering
waar enorme buizen en pijpen van een
luchtverversingssysteem overheen lo
pen. In deze ruimte zonder deuren be
vinden zich acht mannen. Soms vechten
zij, maar veel vaker lijken ze op bijen die
op honingjacht zijn. Hun bewegingstem
po is duizelingwekkend hoog. het doel
van al dat bewegen duister. Het is inte
ressant om kennis te nemen van de ruige
intensiteit van vorm en tempo van de
choreografie, maar daarmee is alles over
'Scum' gezegd.
De eerste choreografie die de huidig ar
tistiek leider Ed Wubbe in 1990 voor Sca
pino Ballet maakte, was 'Rameau' en dat
werk is nu in reprise genomen. Het be
neemt je opnieuw de adem. 'Rameau'
wordt beheerst door klavecimbelmuziek
van de Franse barokcomponist Jean-Phi-
lippe Rameau, op het podium live ver
tolkt door Annelie de Man. Negen vrou
wen en acht mannen, lid van de Franse
adel, zijn gegijzeld en wachten op hun
executie. Ed Wubbe laat zien hoe de
fraaie omgangsvormen die edelen (door
gaans) kennen, als sneeuw voor de zon
kunnen verdwijnen als ze tot elkaar ver
oordeeld zijn.
De door Annelie de Man imponerend
neergezette klavecimbelmuziek ^prdt
afgewisseld met orkestraal werk v® Ra
meau. Zo gelaagd als de muziek is, zo is
ook de structuur van de dans. Alles is
groots aan dit prachtige ballet, dat schit
terende groepsdansen laat zien. naast in
ventieve divertimenti voor kleiner en
semble, indringende soli, duetten, trio's
en kwartetten. In feite zet Ed Wubbe een
eigentijdse variant op de hofdansen aan
het hof van Lodewijk XV neer, die uit
loopt op een catch-as-catch-canwed-
slrijd, vol razernij en teloorgang van nor
men en beschaving.
De opeenstapeling van bewegingsmate
riaal in beide choreografieën laat de kij
ker uiteindelijk de rekening betalen. 'Ra
meau' had beter aan een lichtvoetiger
ballet gekoppeld kunnen worden. Of
'Scum' had als avondvullend stuk alle
ruimte moeten krijgen.