In de zandbak van professor Ijstijd De verschillende gezichten van De X KUNST 8f CULTUUR Sthenos Musica in Lisse 'Mozes de Musical' gaat aan besluiteloosheid ten onder Slagwerk van de bovenste plank Hobo en sopraan snijden door hart en ziel chen op zondag in Scum R7 I Lieske wint _J literatuurprijs brugge Tomas Lieske heeft de ^Vlaams-Nederlandse literatuur prijs 'de inktaap' gewonnen voor zijn boek Franklin. Tijdens een bijeenkomst in het Con certgebouw van Brugge nam Lieske de prijs, een olieverf schilderij van Sebastiaan Brom ley, in ontvangst. De inktaap is dé opvolger van de Jonge Gou den Uil. Deze prijs is verbon- |den aan het gelijloiamige laams-Nederlands leesbevor- ringsproject voor de hoogste lassen van het voortgezet on- •rwijs.. Baudolino vordt verfilmd MÜnchen De bestseller 'Baudo- no' van de Italiaanse schrijver jUmberto Eco wordt verfilmd. De Münchense filmproducent Thomas Schuly heeft daarvoor [plannen in een vergevorderd Radium, meldde het Duitse weekblad Focus. Baudolino is leen avonturenroman die speelt Kn de tijd van Frederik Barba- rossa. Voor de rol van Barba- rossa is Schuly in onderhande- Iling met de Britse acteur Sean [Connery. Connery speelde al [eerder in een film naar een [boek van Eco, 'In the Name of the Rose'. Bij die film was Schu ly ook betrokken. katwijk Comedy Explosion treedt op zondag 24 maart op 1in Scum aan de Noordduinse- weg in Katwijk. Deze succesvol- Ie Nederlandse formatie stand- toes Up comedians bestaat uit zön ÏSte dertig comedians. In de thea- ?n tershow treden steeds weer de beste comedians van het mo- ment aan. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar in de Scum, CD-ID en CD-shop North End en kosten 4 euro per ituk. De zaal is open vanaf «^19.00 uur. Aanvang 20.00 uur, hierna is de deur gesloten. maandag 4 MAART 2002 Nationale Fossielendag in Naturalis door Coen Polack leiden - „Hallo kinderen, ik ben professor Th. Ijstijd en ik ben Paleontoloog. Dat betekent dat ik botten van dinosaurussen op graaf en onderzoek. Jullie gaan me vanmiddag helpen met het opgraven van mammoetbot- ten." Vijftien geluksvogeltjes zit ten op hun knieën rond een enorme zandbak in een tent op de binnenplaats van Naturalis. Buiten de tent staat een rij wachtende kinderen, die een plaatsje aan de zandbak hopen te bemachtigen voor de opgra ving van een uur later. Het was zondagmiddag Nationale Fos sielendag in Naturalis en vooral voor kinderen is er erg veel te doen. In de tent van professor Ijstijd krijgen de jonge onderzoekers uitleg over de opgraving die ze gaan doen. Met een kwastje en een stokje moeten ze stukken fossiel mammoetbot uit de bak met donker zand omhoog ha len. Ijstijd vertelt de kinderen dat ze vooral niet wild moeten hakken en scheppen, omdat de fossielen dan wel eens zouden kunnen beschadigen. Zodra al les duidelijk is, blijkt de zandbak in Naturalis een rijke vindplaats. „Kijk hier, moet je zien wat een groot stuk", roept een jongetje opgewonden door de tent. „Be heb hem, ik heb hem", gilt een meisje. Buiten, op het terrein rond het museum verloopt een andere opgraving minder succesvol. De geografische werkgroep Neder landse Jeugdbond voor Natuur studie (NJN) neemt bodem monsters, kinderen helpen daarbij. „We hebben nog hele maal niets gevonden vandaag", zegt Jop Brijker. „We zijn een meter diep in de grond op zoek naar de fossielen van de toe komst. Toen dit museum ge bouwd is, is de grond hierom heen waarschijnlijk zo diep af gegraven dat er ook helemaal niets meer te vinden is. We ha len de hele dag al niets anders dan klei en oude bakstenen naar boven." Andere leden van de expeditie staan er beteuterd bij. Hun gezichten zitten vol kleismeersel en met een grond boor prikken ze zonder enige zichtbare verwachting in de modderige grond. Zodra in de grond veel gesteente voorkomt, is het goed te doen, maar dit is vroeger waddengebied geweest, hier is helemaal niets te vinden. Kijk, in Limburg of in Twente daar vind je heel veel fossielen." Ondanks de tegenvallende vangst is het NJN-team razend populair bij de bezoekers van de fossielendag. De gangen van het Pesthuis van Naturalis vormen dit keer een informatiemarkt met kraampjes van geologische en aanverwante verenigingen. Sommige vereni gingen bekijken desgevraagd meegebrachte fossielen. In de kraam van de Nederlandse Geo logische Vereniging boort een deskundige geconcentreerd in een stukje steen dat een bezoek ster heeft meegenomen uit het Teutoburgerwoud. Langzaam aan komt een versteende am moniet, een slakachtige inktvis soort, tevoorschijn. Even verder op zijn er voor de echte liefheb ber van fossiele zaken lezingen met titels als 'Mollusken diversi teit in het Noordzeegebied ge durende de afgelopen vijf mil joen jaar' en 'Zaadvarens, de di nosauriërs onder de planten'. Fossielen waren er genoeg, gisteren in Naturalis. Tafels vol zelfs. Maar buiten, bij de opgravingen in het kader van de Nationale Fossielendag, viel de oogst bitter tegen. Foto: Henk Bouwman Intussen is de zandbak van pro fessor Ijstijd helemaal binnen stebuiten gekeerd. De onderste zandkorrel is boven gekomen en alle deelnemertjes hebben een joekel van een fossiel in hun handen. Maar of ze nu een op perarm of een ellepijp van een mammoet gevonden hebben, moet nog gedetermineerd wor den. Of is het misschien een lendenwervel of een handbotje. Een klein meisje met zand op haar verbaasde gezicht heeft een interessante theorie wat betreft haar vondst. „Volgens mij heb ik een vleermuis." „Nee dat is een onderkaak", zegt Ijstijd. „Kijk maar." Hij loopt naar een wand kaart met een schematische weergave van een mam moetskelet. „Paleontologen zoe ken de hele tijd maar in de grond en komen dan thuis met een oud, versteend stukje bot. Daar is eigenlijk niets aan. Het wordt pas mooi als je je fantasie gebruikt en je probeert voor te stellen hoe zo'n kudde machtige mammoeten over de Neder landse vlaktes moet hebben ge raasd." En als kinderen iets zijn dan is het wel fantasievol. Ijstijd heeft de liefde voor zijn vak niet voor dovemansoortjes verwoord. Een jongetje dat zojuist een stuk slagtand uit het zand heeft ge vist roept enthousiast: „Ik word later ook Palaleotontololoog!" lisse - Lisse staat iets bijzonders te wachten. Dat is de stellige overtuiging van de voorzitter van Sthenos Musica, Ruben Wouters. Sthenos Musica (kracht van muziek), organiseert op 9 maart een professionele uitvoering van de Matthaus Pas sion. Het concert vindt plaats in de Agathakerk en begint om 18.30 uur. Volgens Wouters komt de opvoering, onder lei ding van dirigent Pieter-Jan Leusink, in de ambiance van de kerk volledig tot zijn recht. „Zonder alle andere initiatieven op dit gebied te kort te willen doen, mogen we stellen dat er iets heel speciaals staat te ge beuren", aldus Wouters. „We krijgen een zeer professionele uitvoering, die op een manier wordt gebracht die we in Lisse noch in de wijde regio ooit heb ben mogen beleven. Het optre den van het jongenskoor be neemt je de adem." Dat koor, het Holland Boys Choir uit El- burg, bestaat uit ongeveer hon derd jongens vanaf zes jaar en heeft volgens Wouters een grote naam opgebouwd. Dat geldt ook voor dirigent Pie ter-Jan Leusink die in 2000 de complete opnamen van Bach's Geestelijke Cantates voltooide, een klus die 60 cd's omvatte. In de Agathakerk zijn op 9 maart 650 zitplaatsen beschikbaar. De toegangsprijs bedraagt 25 euro. naar de mening van Wouters een laag bedrag 'voor een mo numentaal en stijlvol concert'. De kaarten voor het concert in Lisse zijn verkrijgbaar bij de VW Lisse. tabakspeciaalzaak John de Bruin Heereweg 240 Lisse en bij Sthenos Musica teL (0252) 423209 of (0252)420517). PS. dzajdoor Nico van der Plas en. uiDENVan dichtkunst via gitaar- muziek naar opwindende ska. Het 10-jarig bestaan van cultu- eel centrum 'De X', voor de ge- egenheid omgetoverd tot ïachtclub 'Paradise X', bleek af- jelopen zaterdag een prima ge- egenheid om de verschillende jezichten van het centrum te la ten zien. Letterlijk en figuurlijk, want niet alleen de acts op dit nulticulturele feest waren van verschillende pluimage. Het pu- ver jliek bleek ook een belangrijke em imaakmaker. Natuurlijk was de grote zaal niet !rdQ neteen gevuld, de Paradise X r leek wat dat betreft net op een er j echte nachtclub. Bij het optre- r oo den van NV De Nieuwe Wan- ofhoop, waar dichter Martin M. nst Aart de Jong op bevreemdende 013 muziek zijn hersenspinsels deel- ;n' de met het publiek, was de ruimte nog niet eens half ge vuld. Tijdens de jazzy klanken van het trio General Mojo be gonnen de X-gangers echter re- delijk toe te stromen. En, zoals dat gaat in een nachtclub, hoe later hoe drukker. Gelukkig ar, want na de intieme gi- ïuziek van Marco Hilge- barste het trommelgeweld de Nederlandse samba per- issieband Braza! los en dan is een goed gevulde zaal wel fijn. Gedurende dit energieke optre den werd overigens ook duide lijk dat veel bezoekers zich iuw aan het kledingadvies 'gul en onbeheerst' hadden gehou- 'den. Tussen de 250 feestbeesten liepen natuurlijk wel mensen in hun dagelijkse kleding, maar die 'ïadden gezelschap van de leest uiteenlopende figuren-. fan overtuigde punkers tot sjie- ke dames in galajurk, alles liep door elkaar en dat gaf de zaal een feestelijke aanblik. De wed strijd die aan het kledingadvies was verbonden werd uiteinde lijk gewonnen door een bevalli ge dame in Mae West-achtige outfit, alhoewel het authentieke melkmeisje ook een goede kans maakte. Naast de muziek waren het dit soort activiteiten die de avond een feestelijk karakter gaven. Zo ook de vertoning van een korte film over tien jaar De X. Aan de hand van oude beelden werd duidelijk dat het, door ruim 60 vrijwilligers gerunde, multicul turele centrum al sinds de ope ning op de Haarlemmerstraat (in de voormalige bioscoop Rex) een breed programma kent. Film, theater, literatuur en voor al wereldmuziek zijn al jaren het stokpaardje van De X en dat is sinds de verhuizing naar de Apothekersdijk, zes jaar geleden, niet veranderd. Nachtclub Para dise X bewees dat. Hadden de dichtkunst en Braziliaanse mu ziek de bezoekers enigszins ver rast, de soulmuziek van het bandje Motherz kreeg de voeten pas echt van de vloer. Tafels en stoelen gingen aan de kant, de dansvloer werd groter en de X- gangers, die werden, mede dankzij de goed bezochte cock tailbar (met niet alleen de regu liere Cuba Libre, maar ook een speciale X-mix), steeds uitbun diger. Zodra de populaire ska- band Ska-D-lite rond een uurtje of twaalf het podium betrad werd dat alleen maar erger. Want op ska wordt niet gedanst, maar vooral gesprongen. En daar leken veel bezoekers de he le avond al op te wachten - het bleef dankzij huisdeejays John, Francis en Jan nog lang onrustig in deze nachtclub. De X had zaterdagnacht een passende tiende verjaardag, waar de problemen met de huisvesting even werden verge ten. Want al wacht het culturele centrum wat dat betreft mis schien een onzekere toekomst, de sfeer was er niet minder om. De beelden die halverwege de avond werden vertoond waren in dat opzicht niet alleen fijne herinneringen, maar ook een te ken dat 'De X' onderhand bij Leiden is gaan horen. Met een beetje geluk kan er over tien jaar nog steeds gedanst worden in nachtclub Paradise X. theater recensie Theo de With Voorstelling: 'Mozes de Musical' door Growing Up in Public. Gezien: 2/3 Parktheater, Alphen aan den Rijn. Nog te zien: 5 t/m 9/3 Frascati, Amsterdam en 9/4 Leidse Schouwburg. Over alles en iedereen is inmiddels een mu sical gemaakt. Dus waarom niet over Mozes? Het verhaal over de 40-jarige trektocht met zijn volk door de woestijn is theatraal ge noeg. Aan mindere goden - Willeke, Grace, Abba - is tenslotte een musical gewijd. Toch stelt 'Mozes de Musical' van Growing Up in Public teleur. Dat ligt niet aan het materiaal. Er is genoeg voor handen. Mozes in zijn rie ten mandje, Mozes door de Rode Zee, Mozes en de stenen tafelen, Mozes die het beloofde land uiteindelijk niet in mag vanwege zijn twijfels aan God. Dit beeldende verhaal uit de bijbel laat de Utrechtse theatergroep inderdaad niet onbe nut. Het wordt van begin tot einde uitge speeld. Growing Up in Public zet daarvoor alle middelen in: zeven acteurs, vier muzi kanten, spel, dans, liedjes, video. En nog heeft het gezelschap daar niet genoeg aan. Een verhaal uit het verleden heeft in de ogen van de makers blijkbaar onvoldoende zeg gingskracht. De actualiteit wordt er met de haren bijgesleept: anti-kapitalisten en anti- globalisten duiken op. De kale farao neemt de gestalte van Pim Fortuyn aan als hij pre dikt: „De broeinesten van ondemocratische elementen moeten worden opgespoord en in de kiem gesmoord. Mijn anti-terrorisrrie- wet geeft politie en leger alle volmachten daartoe." Het blijft volstrekt onduidelijk wat Growing Up in Public wil met 'Mozes de Musical'. Een bijbelverhaal naspelen? Het verhaal doortrekken naar het heden? Of er een paro die op maken? Er is niet gekozen. En van al les een beetje is net helemaal niets. Ik denk dat de musical op zijn best was geweest als de bijbel was gevolgd. De scène waarin de farao en zijn land Egypte worden getroffen door de tien plagen is 'realistisch' en eigen lijk ook het meest indrukwekkend. Dat was een goede keuze geweest. Voor een parodie valt ook iets te zeggen. Als God in een rolstoel en van top tot teen ge huld in een bontjas - zodat Mozes haar ge zicht niet kan zien - ten tonele verschijnt, doet die scène vermoeden dat de keuze voor een parodie eveneens verantwoord was ge weest. Helaas is er niet zo n keuze gemaakt en daardoor blijft de voorstelling soms ste ken op het niveau van een schoolmusical. Dat is doodzonde van de talenten in 'Mozes de Musical'. Zo is Daphne de Bruin in de ge daante van de duivel een genot om te aan schouwen. Daarnaast zet Martijn Fischer een mooie Mozes neer. Hij maakt van de profeet een besluiteloze anti held die als een soort Kabouter Plop zijn volk door de woestijn leidt. Het is alleen jammer dat de makers van deze musical even besluiteloos zijn geweest als hun titelheld. Een van de vele gezichten die De X liet zien tijdens het jubileum. Het feest werd gekenmerkt door een enorme variëteit in optredens. Foto: Taco van der Eb muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Lycoris Trio: Nienke Oostenrijk, sopraan, Pauline Oostenrijk, hobo en Manja Smits, harp. Gehoord: 2/3, Soefitempel, Katwijk aan Zee. Lycoris is in het gedicht van Mallarmé de genotzuchtige vrouw, die zich verlustigt in een warm bad, walmend van sensu ele parfums. Ze is vernoemd j naar de zwaargeurende veelkel- I Lige lelie. Het Trio bestaand uit de gezusters Nienke en Pauline Oostenrijk (sopraan en hobo) en Manja Smits (harp) 'voelt zich I wel verwant met Lycoris, vooral m die wulpse genietingen'. Nu kan je veel over dit trio zeggen, eigenlijk niets dan goeds als het gaat om musiceren. Maar hun optreden heeft weinig met ge notzucht of wulpsheid van doen. De overeenkomsten liggen meer op het kleurrijke, bewegelijke en sensitieve vlak, zowel in pro grammering als in uitvoering. Uitgelatenheid en smart wisse len elkaar probleemloos af zon der al te veel emotie te tonen. Handels aria 'Meine Seele hört im Sehen' is een en al optimis me, 'Alles jauchzet, alles lacht'. De harp heeft hier een begelei dende functie. De helle vrolijke hobo zingt net zo bewegelijk als de lichte meisjesachtige zang stem. William de Fesch, geboren 1687 in Alkmaar, ging in 1732 naar Londen en werd daar concert meester bij Handel. De beginre gels van zijn 'O welcome, my Shepherd' lijken frappant op de aria uit Handels Messiah 'If God is before us, who can be against us'. Alle drie liederen hebben overigens iets Engels. Ze geuren eveneens naar Henry Purcell. Nienkes lieflijke, opalen stemge luid is bijzonder geschikt voor deze lichtvoetige songs. Pauline leeft zich spiritueel en zeer lijfe lijk uit (tóch een vleugje Lycoris) Haar expressieve hobospel loopt synchroon met haar li chaamstaal. De storm raast in Ye gentle gales' en praalt in 'Colin's success'. William Blake schreef twee lied bundels, Songs of innocence (onschuld) en Songs of experi ence (ervaring), beide door Vaughan Williams getoonzet. Hobo en sopraan snijden door hart en ziel in "Cruelty has a hu man heart" (wreedheid heeft een menselijk karakter). De sa menklanken zijn zo af en toe schrijnend heilig. In de muziek hebben hobo en sopraan nau welijks steun aan elkaar, weinig referentiekader. Beeldend - de vervreemding toelatend - door beide weergegeven. Ame Werkman zette speciaal voor Lycoris drie gedichten op muziek van Mallarmé, onder andere 'Rêve antique' dat over die boven genoemde genot zuchtige dame gaat. Merkwaar dig genoeg klinkt het volgende 'la Chanson de Déborah' extra vaganten exotischer, met slinkse karakterveranderingen. In de Sonate in Es van Bach ex celleert Manja Smits. Ze maakt een warme ronde toon, die op- rinkelt in arpeggio's maar ro buust blijkt in fikse tegenmelo- dieën. Het allegro heeft leuke echo effecten en stoere lijnen die langzaam naar elkaar toe kleuren. Met een kleine cantate van Vi valdi, vol grappige versieringen, pittige voorslagen, expressief ge zongen recitatieven en een smachtende aria laat Lycoris horen dat zij superieur van alle markteq thuis is. muziek recensie Ron Favier Concert: 20 jaar Slagerij van Kampen. Gezien: 2 maart Stadsgehoorzaal Leiden. De slagwerkgroep Slagerij van Kampen is na twintig jaar van successen, maar ook van kom mer en kwel, nog steeds spring levend. Het nieuwe bloed in de groep van Bente Olie en Gijsbert Zwart geeft het vlees dat Slagerij van Kampen deze tournee in de kuip heeft een niet te versma den malse smaak. De nieuwko mers hebben de slag goed te pakken en weten de juiste snaar bij het publiek te raken. Veran dering van smaak doet eten. Het publiek in de tot de laatste plaats uitverkochte Stadsge hoorzaal laat zich de voorgezet te schotel dan ook van harte tot zich nemen. Bij nummers als Call me a train', die de sugges tie van een stoomlocomotief moet oproepen, en 'Teil me Mo re', met successen van de afge lopen twintig jaar, blijkt het voor de toeschouwers moeilijk om in de stoel te blijven zitten. En ja hoor, even daarna zit het pu bliek weer in de bekende mee- klaprol en komt uit de stoel. Zelf noemen de muzikanten de mu- zieksoorf die zij spelen Technor- ganic: op zeker een stijl in de popmuziek, waarbij gebruik ge maakt wordt van alle ter be schikking staande trommels elektronische instrumenten samples en loops. Maar ook blijkt tijdens de voor stelling dat je met een lucifer doosje ('Dan kun je het schud den!'), je eigen handen en voe ten en zelfs met knijpkatten spectaculaire dingen kunt doen. In een uitgekiende lichtregie ko men de werken op een sfeervol le manier tot hun recht, al hoe wel door middel van blacklight en lasershows nog veel meer be reikt kan worden, maar waar schijnlijk denken de slagwerkers dat dat ten koste zou gaan van de hoofdschotel. Onmiskenbaar vallen invloeden te bespeuren van Afrikaanse krijgers, Indische gamelan, Indiaanse vuurdan- sen. Japanse slagwerktradities en Carribean drums, maar dat dan weer wel in een heel eigen opvatting. Liefde voor het in strument blijft voorop staan, waarbij je het vuur uit je sloffen kunt slaan. De setting: Vier slagwerkers staan in een kring van trommels en percussie-instrumenten, waarvan iedere slagwerker zijn of haar eigen samenstelling heeft. De groep wordt aange vuld door een toetsenist /slaggitarist De par tijen moeten tot in het kleinste detail uit het hoofd geleerd wor den om juist tot dat samenspel te leiden dat zo karakteristiek is voor Slagerij van Kampen. En dat samenspel is briljant. Ner gens zakt het tempo weg of valt Slagerij van Kampen op een misslag te betrappen. Elke slag, en dat moeten er op zo'n avond honderdduizenden zijn, is pre cies op tijd. Improviseren is er niet bij, althans zo lijkt het. Dit is slagwerk van de bovenste plank. Alles is flone. Het con stant wapperen van het lange haar van Boudine van Slobbe doet je beseffen dat we hier te maken hebben met zuivere top sport. Niet verwonderlijk dan ook dat Mies Wilbrink wel moest opstappen na nek- en schoudetidachten van het harde en rake meppen. Werken bij Sla gerij van Kampen is voor elke zichzelf respecterende slagwer ker het einde maar ook een ware slijtageslag en dat zie je. Het hoogtepunt van de avond berei ken de slagwerkvirtuozen in 'A Mountain to Mohammed' waar bij de heren proberen bergen te verzetten en daarbij behoorlijk tegen elkaar in gaan. Uiteinde lijk weten de vrouwen de heren weer op het juiste spoor te bren gen. Geweldig, het publiek wil meer en wordt op zijn wenken bediend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 13