'Ik miste studentensfeertje van BNN'
MEDIA
Leuren met een 'geweldige, fantastische' hit
Roddel en misverstanden op het werk
Eddy Zoëy keek in de spiegel bij Endemol en was niet happy
Endemol neemt
Miss France over
Hilversum - Endemol heeft So-
ciété Miss France, het bedrijf
dat jaarlijks de Franse missver
kiezing organiseert, overgeno
men. Miss France gaat onder
deel uitmaken van Endemol
France, de grootste entertain-
mentproducent voor televisie
in Frankrijk. De Miss France
verkiezing wordt al 15 jaar ge
houden. De televisieregistratie
wordt jaarlijks door miljoenen
Fransen bekeken. De laatste
editie die in december door TF1
werd uitgezonden trok meer
dan tien miljoen kijkers.
vrijdag 1 MAART 2002
Daphne Deckers
Foto: Ton Kastermans
Ralph Inbar
maakt portretten
Hilversum - Ralph Inbar pre
senteert morgenavond (Ned. 2,
21.50 uur) een nieuw program
ma bij de TROS. In de zesdelige
serie Zelfportret ontvangt Inbar
bekende Nedelranders in zijn
schildersatelier. Tijdens het ge
sprek schilderen de gasten hun
eigen portret en hun favoriete
omgeving. Een camera wordt
bediend dppr Ralph Inbar, de
overige camera's zijn met me
deweten van de gasten verbor
gen om een intieme situatie te
creëren. Aan het eind van het
jaar worden de zelfportretten in
een tv-uitzending live geveild.
De gasten bepalen het minima
le bedrag dat het werk op moet
brengen en het goede doel waar
de opbrengst naar toe gaat. De
gasten zijn achtereenvolgens
leitje van Nieuwenhoven,
Daphne Deckers, Max Moszko-
wicz, Henk van der meijden,
Nance en Hans Dijkstal.
Wordt u al
geholpen? terug
Hilversum - De comedyserie
Wordt u al geholpen? keert te
rug op televisie en wel bij RTL
5. Vanaf maandag rond half
ac'nt 's avonds is de speelse
strijd op de werkvloer van het
warenhuis van de Grace Bro
thers weer te volgen. RTL 5 be
gint bij het heuse begin met de
eerste aflevering uit 1972. In de
serie, met al originele titel, Are
You Being Served?, spelen Cap
tain Peacock, mevrouw Slo-
combe en Humpries de absolu
te hoofdrollen. Verder dragen
de assistente Brahms, en de
verkopers Lucas en Grainger bij
aan de verwarring. En natuur
lijk is er de oude heer Grace die
regelmatig komt kijken hoe het
er op de vloer aan toe gaat.
Het lijkt alsof het altijd om hem stormt. Eddy Zoëy, protégé vari Bart
de Graaff, muzikant en tv-maker, wordt vaak geassocieerd met dwars
liggen. En geld. Zo zou zijn overgang naar Endemol - nog geen jaar ge
leden - een pure geldkwestie zijn. En zijn terugkeer naar BNN één met
hangende pootjes. „Onzin", zegt hij. Een terug-, maar ook vooruitblik.
„Ik ben weer happy."
door Harold de Haan
Hilversum - „Ik heb me ver
baasd over de wijze waarop in
de media is gereageerd op mijn
terugkeer naai' BNN." In de ver
gaderzaal van de jongste publie
ke omroep opent Eddy Zoëy
meteen de aanval. „Ik ben het
zat." Speculaties van derden -
zo zegt hij - zijn een eigen leven
gaan leiden. „Mijn hele leven
wordt onder de microscoop ge
legd. Geen probleem, als dat
maai' correct gebeurt."
Eddy Zoëy, ster bij BNN in de
rol van Liegende Hollander, gaat
naar Endemol. De reden luidt
geld. „Onzin. Dat was niet het
belangrijkste. De onderhande
lingen waren juist op dat punt
nagenoeg afgerond. Redactio
neel en productioneel was ik
niet tevreden. Die ónvrede, de
onderhandelingen daarover: dat
is kinderachtig geëscaleerd. Tus
sen mij en het bestuur. Zij wil
den niet het team dat ik wilde
en ik wilde niet werken met de
mensen die zij aandroegen."
„Endemol sprong daar. juist op
tijd op in. Die wilde mij, en
bood inderdaad een fors hoger
bedrag. Natuurlijk speelde dat
mee. Net zoals dat bij iedereen
die meer verdienen kan, gaat
meespelen. Maar nogmaals: dat
is nooit het belangrijkste ge
weest. Endemol is een groot be
drijf met tal van faciliteiten. Al
met al geen slechte stap. Ik
kreeg immers veel meer moge
lijkheden."
DRIE WEKEN TERUG
Zoëy verlaat Endemol. De reden
luidt verschil in inzicht over de
wijze van produceren. „Dat
klopt. Ik voelde me niet 'happy1.
Kon niet de zaken aanpakken
zoals ik dat graag doe. René Eijs-
ink (de regisseur met wie hij al
vanaf zijn periode bij TV Oost
samenwerkt - red.) en ik houden
van een bepaalde soort sponta
niteit. Hebben we vandaag een
idee, dan gaan we er morgen
nog mee aan de slag. Bij Ende
mol kon dat niet. Daar moest
eerst over vergaderd worden
met een rits mensen. Die er ook
allemaal wat over zeiden, op- en
aanmerkingen maakten. Het ge
volg was een compromis. En dat
is dodelijk voor humor."
Daarmee, zegt Zoëy, zijn ook de
tegenvallende resultaten van
bijvoorbeeld het V8-programma
Zoëy ziet sterretjes verklaard. „Ik
had ook het gevoel me nooit
happy te gaan voelen bij Ende
mol. Ik miste het studentens
feertje van BNN. Veel mensen
hebben me vooraf gevraagd:
'Weet je wat je doet met je over
gang?' Nee, want ik was groen.
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat
de cultuurverschillen tussen
BNN en Endemol zo groot zou
den zijn. Toen ik dat wel deed,
heb ik Herman van der Zwan
(algemeen directeur van John de
Mol producties - red.) gebeld.
'Ik heb het liefst dat je mijn con
tract verscheurd', zei ik." En zo
geschiede. „Hij vond mij ook
meer een type voor de publieke
„Bij Endemol moest je vaak een compromis sluiten. Dat is dodelijk voor de humor", meent BNN-presentator Eddy Zoëy. Foto: V8
omroep. Inhoudelijk zaten En
demol en ik niet op dezelfde
lijn."
TWEE WEKEN TERUG
Eddy Zoëy gaat terug naar BNN.
De reden? „Ik heb veel geleerd
bij Endemol en we zijn absoluut
niet vervelend uit elkaar gegaan,
maar het klikte gewoon niet. Dat
doet het wel met BNN. Maarten
van Dijk (directeur televisie van
BNN - red.) is na de breuk nog
bij me op bezoek geweest. 'Waar
ging het mis?', was de vraag. En
ook andere BNN'ers, onderwie
ikzelf natuurlijk, hadden er de
balen van. Het contact was dus
nog altijd warm. Toen ik bena
derd werd om terug te komen,
hoefde ik er dan ook niet echt
lang over na te denken. Het was
vrij snel beklonken."
„Ik ga van maart tot en met au
gustus voor BNN werken. Ik
maak een aantal afleveringen
van BNN at Work en we praten
over een show die vanaf mei
moet gaan draaien. Het zal in
derdaad iets met humor wor
den. Inmiddels is de eerste
brainstorm geweest en het
wordt nu snel duidelijk hoe het
programma er precies uit gaat
zien. Ik heb d'r in ieder geval zin
in."
ZES MAANDEN VOORUIT
Zoëy wil weer muziek maken.
De reden luidt? „In mijn tijd bij
Endemol ben ik daar helemaal
niet meer aan toegekomen.
Daar heb ik spijt van. Tv is mijn
werk, muziek is mijn leven. Mijn
carrière bij tv is een optelsom
van toevalligheden. En eerlijk
gezegd, is tv te onbelangrijk om
er ook maar iets van te vinden,
Het is lager dan de laagste
kunstvorm. Willen mensen een
schilderij zien, dan gaan
daarvoor naar een atelier of mu
seum. Willen ze muziek horen,
dan kopen ze een cd. Bij televi
sie is dat niet het geval. Dat
druppelt de huiskamer gewoon
binnen. Niemand hoeft daar iets
voor te doen. Het is, kortom,
stomweg entertainen. En toeval
lig mijn werk."
„Muziek, volgens mij zei Sting
dat, is zijn eigen beloning en
geeft mij een euforisch gevoel,
Daarom werk ik maar zes maan
den per jaar voor BNN. Het an
dere half jaar wil ik me storten
op muziek. Die heb ik verwaar
loosd doordat ik het te druk
had. Wat dat betreft, ga ik terug
naar mijn roots. Ik denk dat ie
dereen één keer in de zoveel tijd
in de spiegel moeten kijken om
te zien of je nog tevreden bent.
Dat heb ik ook gedaan en nee, ik
was niet meer happy. Daarom
heb ik besloten het traject terug
te draaien. Minder bezig met de
dingen waar ik de laatste jaren
zoveel tijd in heb gestoken, dus
met tv, en meer met wat ik altijd
al mijn passie heb gevonden,
dus muziek. Ik zit weer lekker in
mijn vel."
Pluggers promoten wekelijks zo'n zestig platen bij radiozenders
door Geesje van Haren
Hilversum - Met vlotte praatjes en veel en
thousiasme knokken ze er dagelijks voor hun
plaatje op de radio te krijgen. Zij kunnen niet
zingen, gitaar spelen of dansen. Toch zijn de
Top 100 en de Radio 2 Paradeplaat hun bron
nen voor succes. Pluggers; de mannen die zich
24 uur per dag bezig houden met de wereld
van de muziek.
Per week komen er zo'n zestig nieuwe singles
uit in Nederland. Zestig artiesten, groot en
klein, staan te springen om door te breken.
Toch is dat maar voor een enkeling weggelegd.
Alle Nederlandse radiozenders samen hebben
ruimte voor maar zes of zeven nieuwe platen.
Er valt per week dus ongeveer negentig pro
cent af.
Top of flop liggen dicht bij elkaar. Natuurlijk
helpt het als een single van een keurige, goed
spelende en zingende groep of artiest komt.
Maar het is nog handiger als een goede plug
ger zich over de single ontfermt. De plugger
loopt de radiostations af om 'zijn' plaatjes ge
draaid te krijgen.
Daarbij zijn de belangen groot. Wie als plugger
niet regelmatig een hit mee naar huis neemt,
heeft het zwaar. „De platen die zij promoten
moeten op de radio komen. Gebeurt dat niet
dan wordt hun baas boos", aldus Ron Stoeltie.
Hij is demuziekcoördinator van Radio 2.
Stoeltie kan het weten. Elke donderdag houdt
Stoeltie een zogenaamde plug-bijeenkomst in
de kantine van de NOS op het Hilversumse
Mediapark. Daar krioelt het dan van de plug
gers. Dertig tot veertig mannen en één vrouw
staan te trappelen om muzieksamenstellers te
vertellen over de nieuwste singles van hun
maatschappij. Stapels met cd's worden voor
Stoeltie's neus opgebouwd. Het lijkt wel een
rommelmarkt in het buurthuis. Maar dan gaat
het niet om dubbeltjes en kwartjes, maar over
keiharde euro's.
'Weet je Ron het is nu toch echt tijd dat deze
gedraaid wordt. Er zijn al zoveel duizend pla
ten verkocht en andere stations draaien hem
ook al'. 'Ja' knikt Stoeltie, 'ik weet het'. Snelle
woorden wisselen-elkaar af, er wordt gespro
ken in getallen, begrippen en titels. Anderhalf
uur lang schuiven de pluggers om de beurt
aan bij de programmamakers. Als de tijd om
is, trekken Ron Stoeltie en de zijnen zich terug
en kiezen ze de Paradeplaat en de Radio 2 cd
uit.
Wordt een single uitgekozen als Paradeplaat of
Alarmschijf, dan is hij van succes verzekerd.
Want wat wordt gedraaid, wordt ook verkocht
in de winkels. Zo simpel werkt het. Daarom
blijven de pluggers elke week met hun hitjes
naar Hilversum komen, ook al weten ze dat de
kans op succes klein is. Maar is er succes, dan
kan de champagne open.
Overigens is er elke week ook nog een flinke
tweede prijs te verdelen. De progr ammama
kers kunnen ook besluiten de plaat op hun
playlist te plaatsen. De plaat wordt dan een
paar keer gedraaid en wie weet toch nog opge
pikt door het publiek.
Promoten
Gerard van der Pot is onafhankelijk plugger.
Hij werkt voor zichzelf en wordt door verschil
lende platenmaatschappijen en artiesten inge
huurd om hun singles te promoten. Elke week
loopt hij met zijn singels onder de arm de ver
schillende radiostations af. „Op een plug moet
je eerst alle mensen van de verschillende om
roepen weten te overtuigen dat de plaat goed
is. Lukt dat en willen zij hem draaien dan ben
je nog afhankelijk van wat het publiek ervan
vindt. En, hoe vaker een plaat wordt gedraaid
hoe groter zijn kans op slagen is."
Want gedraaid worden op de radio is simpel
weg gratis reclame voor een album. „Een veel
voorkomend gezegde bij ons is: if you don't
promote, a terrible thing will happen; nothing!
vertelt Harold Gerritsen plugger bij BMG Mu
sic. Hij is 33 jaar oud, maar zijn werkkamer
ziet er uit als een uit de kluiten gegroeide tie
nerkamer. Overal liggen stapels cd's en de mu
ren zijn behangen met posters en vlaggen van
verschillende idolen. „Het vak houdt je jong".
De onvoorwaardelijke liefde voor muziek is de
voorwaarde voor een goede plugger. „Muziek
is emotie, je moet het kunnen voelen. Als je
een gevoel bij een plaat hebt, wil je je daar
voor de volle honderd procent voor inzetten.
Het is des te ffustrerender als zo'n plaat het
niet haalt", vertelt Van der Pot. „Het refrein
van een single is heel belangrijk. Daarop selec
teer ik mijn platen. Toch is het geen garantie.
De plugger die hits kan voorspellen bestaat
niet, maar hij zou meer dan goud waard zijn."
Een plugger moet de deuren zien te openen
voor de artiest. Hij kent de weg naar radio en
tv. „Een van de krenten uit de pap is Marco
Borsato. Hij vroeg mij het duet Lopen Op Het
Water, dat hij samen met Sita zingt, te promo
ten. Op 5 december liepen wij overal de deur
plat om interviews te geven. De single kwam
achttien december uit en stond een maand la
ter op nr.l", vertelt van der Pot. „Dat is ge
woon fantastisch. Het pluggen is een vak
waarbij je meer doet dan alleen vergaderen
met programmamakers".
Harold Gerritsen kan dit beamen. Hij zegt:
„Wij brengen veel tijd door met de artiesten.
We gaan met ze mee naar concerten en inter
views. Ik was bijvoorbeeld aanwezig bij een
concert van Joe Cocker in het Russische Krem
lin. Daar komt niet zomaar iedereen."
Scoort een plugger geen hits dan wordt hij
daarop afgerekend. Dan krijgt hij niet alleen te
maken met zijn eigen frustratie, maar ook met
een wereldje dat hem niet meer gelooft. In Hil-|
versum, het werkterrein, is het ons-kent-ons
gehalte maximaal. Het wereldje van de plug
gers en discjockeys is klein. „Het is belangrijk
datje eerlijk bent. Als een plugger tien keer
zegt dat een plaat een hit zal worden en in alle
gevallen blijkt dat niet zo te zijn, dan kan hij
het de elfde keer wel schudden" vertelt Gerrit
sen.
Een plugger is net zo afhankelijk van een hit
als een artiest. En een plugger kan nog zo
pluggen, soms wil een radiostation maar niet
geloven dat de plugger een hit bij zich heeft.
„Santana kreeg bijvoorbeeld in eerste instantie
geen kans. Op Radio 3 wilden ze hem niet
draaien," vertelt Gerritsen. Vlak daarna won
hij acht Grammy Awards, toen werd hij na
tuurlijk wel gedraaid. Met veel succes, zijn cd
Supernatural heeft in Nederland de platina
status bereikt. „Dat succes trekt iedereen dan
naar zich toe. Opeens claimt heel Hilversum
dat zij die plaat naar de top hebben gebracht,"
vervolgt Gerritsen.
„Een hit heeft vele vaders, een flop blijft alleen
achter met de plugger.
TROS zendt BBC-comedy met Pauline Quirke uit
Hilversum - Engeland lijkt er
patent op te hebben: de gebo
ren comédiennes. Actrices als
Patricia Routledge (Hyacinth
Bucket, 'spreek uit Bouquet' in
Schone schijn), French Saun
ders (Absolutely Fabulous) en
Pauline Quirke (Sharon Theodo-
polopoudos in Birds of a
feather) zijn inmiddels lucratie
ve exportproducten voor de
BBC. De TROS voegt vanavond
aan haar reeks Britse comedy's
een nieuwe serie toe: Office
Gossip met Pauline Quirke in de
hoofdrol. De BBC zond de serie
voor het eerst in 2000 uit.
De comedy is door de TROS
omgedoopt in Spannend speel
goed en draait om misverstan
den en roddel op het werk. Jo
(Pauline Quirke) is de persoon
lijke assistente van de chaoti
sche Rod (Robert Daws), die
verantwoordelijk is voor de ont
wikkeling van nieuw speelgoed
(niet geheel toevallig staan in
het decor pontificaal de poppen
van de eveneens uit de BBC-stal
afkomstige nieuwe kleuterserie
de Tweenies in beeld). Rod is zo
bezig met zijn werk dat zijn pri
vé-leven een grote puinhoop is.
Jo, die een alleenstaande moe
der is, probeert hem een beetje
in het gareel te houden. Zij deelt
haar kantoor met Simon (Neil
Stuke), die een affaire heeft met
de getrouwde Maxine (Pippa
Haywood). Zij denken dat nie
mand op de hoogte is van hun
relatie.
De thema's in Spannend speel
goed zijn behoorlijk cliché. Al
dan niet stiekeme relaties op het
werk zijn natuurlijk zo oud als
de weg naar Rome, maar door
de herkenbaarheid voor kijkers
weer een dankbaar gegeven
voor comedyschrijvers.
In de eerste aflevering vertelt
Rod zijn assistente Jo dat zijn
vrouw hem verlaten heeft. Hij
laat haai' het briefje zien dat ze
achterliet en Jo constateert ver
ontwaardigd dat het al acht da
gen oud is. „Ze is al acht dagen
met de kinderen de deur uit en
jij merkt dat nu pas?" Rods ex
cuus dat het briefje op een niet
goed zichtbare plek lag, vindt Jo
slap. Rod waagt nog een poging:
„Ik was de afgelopen dagen zo
laat thuis van mijn werk dat ik
stilletjes naar de logeerkamer
ben geslopen om ze niet wakker
te maken. En 's morgens ging ik
weer heel vroeg de deur uit. Hoe
kon ik het nou in de gaten heb
ben?"
Terwijl een serie als Schone
schijn met Hyacinth Bucket het
voor een deel ook moet hebben
van de non-verbale humor, is
Spannend speelgoed vooral ge
baseerd op snelle adremme dia-,
logen. Pauline Quirke, die in En
geland razend populair is als co
medy-actrice, draagt als Jo de
serie. Rod geeft aardig tegengas,
maar haalt het niet bij Richard
de geweldige echtgenoot van
Hyacinth.
Quirke was op haar negende al
te zien op tv in de populaire se
rie Dixon of doek green. Op haar
zestiende had ze haar eigen
praatshow, Pauline's Quirke's.
Ze speelde ook in diverse dra
maseries van de BBC, maar is
het meest bekend van Birds of
feather, de comedy die in Enge
land een recordaantal van 101
afleveringen bereikte. In Neder
land werd de serie uitgezonden
door de AVRO.
Quirke won diverse onderschei
dingen voor haar acteerpresta
ties. Zo werd ze in 1994 uitge
roepen BBC TV Personality. In
september 1998 werd ze geko
zen tot beste drama actrice.
Susanne van Velzen
Spannend speelgoed is van
avond te zien bij de TROS om
21.10 uur op Nederland 2.
Joop is mijn allerbeste vriend.
Hij loopt als een Moeder de
Gans achter mij aan of het alle
maal wel goed gaat met mij en
zegt: „Luister Kraay, als je mor
gen niet meer wil, mag je stop
pen. En je hoeft geen honger te
lijden. Nooit! Daar zorg ik
voor."Alleen een vriend kan dat
zeggen.Maar voor hem speel ik
niet in De Huisbewaarder. Ik
speel alleen voor God en voor
mezelf zeg ik altijd.
John Kraaykamp in Studio
over Joop van den Ende
Ik heb mijn leven lang het ge
voel dat ik op een gynaecologen-
tafel lig, zo veel weten mensen
al van me
Actrice Drew Barrymore in Ce
lebrity
De Lullo's zijn uit irritatie ont
staan. Dan zit je vrijdagavond
lekker ontspannen in de kroeg,
komen er opeens veertig van die
blauwe blazers binnenvallen.
Het echte studentencorps ken
nen we overigens niet. Daar
werd ik weieens op aangespro
ken: „Leuk, Koch, leuk. Maar
een paar dingen: het is niet
stropdas, maar das. En jullie
hebben geen afgetrapte schoe
nen.
Herman Koch in de VPRO-gids
Mijn grootste angst is dat hoe ik
over mezelf denk, ook werkelijk
waar is
Zanger Robbie Williams in Ce
lebrity
Het gruwelijkste voorbeeld van
moraal-theologie in de vader-
GEKNIPT
Theo van Gogh Foto: GPD
landse interview-branche heet
Wilfried de Jong. Een galmend
verontwaardigde die preten
deert van televisie KUNST te
maken met zichzelf als zogehe
ten integermiddelpunt. Wil
fried weet alles bij voorbaat al
en kon tot op heden niet op zelfs
maar een toefje nieuwsgierig
heid worden betrapt.
Theo van Gogh in VARA-TV-
Magazine
Barend Van Dorp is een tijdje
weggeweest, maar eigenlijk
moeten ze dat 52 weken per jaar
uitzenden. Waarom? Omdat ze
op de een of andere manier Ne
derland bij elkaar weten te hou
den of zo. Het heeft iets ouder
wets: wat daar besproken wordt,
is belangrijk. Al zit ik wel vloe
kend voor de tv als gasten al te
kritiekloos benaderen of dom
reageren.
Zanger Maarten van Roozen-
daal in KRO Studio.
Ik heb mijn eerste boek aan
mijn ouders gegeven. Het zei ze
niet zoveel. Het was meer.Abdel
heefteen boek geschreven, en
wat eten we vanavond?
Schrijver Abdelkader Benali in
Nieuwe Revu
Onderweg dacht ik al: dit is klo
te. Verdomme, het is weerzover.
Ik sta hier wel als wereldrecord
houder, niet als lulletje rozewa-
ter
Schaatser Gianni Romme in
Sportweek
Nee, ik zie mezelf niet als de ko
ningin van het gala. Maar ze s
vragen me er steeds voor, dus i
het zal wel zo zijn. Ik vind het
echt leuk om te doen. Ik denk
dat mensen bij mij het gevoel
hebben dat ik gewoon naast ze T
kan zitten in de bus. jr
Caroline Tensen in VARA-TV- t
magazine. f
r
Van Veldes gloriedag was voor lr
alle volgers van het Nederlandse jr
schaatsen een hoogmis L
TV-presentator Mart Smeets in
Nieuwe Revu
r
Nederland begint de trekken F
van een politiek-archeologisch if
themapark te vertonen
Oud-minister Bram Peper in
Vrij Nederland
Actrice Pauline Quirke speelt Jo in de comedy-serie Spannend speelgoed van de TROS. Foto: TROS