Antoine Bodar blijft z'n mond opendoen GELOOF SAMENLEVING 'TV-dominee Schuller van Hour of Power steunt neonazi Zweven als een androgyne engel Vrouwen doen niet aan afgoderij Vaticaan én universiteit moslims veroordelen relegieus extremisme Pleidooi voor doop in protestantse paasnacht I Kardinaal excuseert zich voor seksueel misbruik donderdag 28 FEBRUARI 2002 garden grove/gpd - De Ameri kaanse televisie-dominee Robert Schuller van het programma Hour of Power (Uur van kracht) heeft banden met een man die betrokken is bij neonazi's in de Verenigde Staten. Dat meldt het blad Weekly uit Orange County (Califomië). William W. Baker, ooit voorzitter van de neonazistische Populist Party (volkspartij), was in janua ri dit jaar drie keer spreker op conferenties van Schuileis Chrystal Cathedral in Garden Grove. Baker organiseerde in 1984 de conventie van deze partij en is nu voorzitter van 'Christenen en Moslims voor vrede' (CAMP), al dus het blad Weekly. Het onder zoek naar Schullers relatie met 'de neonazi Baker' heeft volgens het blad een jaar geduurd. De Populist Party wordt nu geleid door Willis Carto, een bekende neonazi in de Verenigde Staten. Hij richtte ook het 'Instituut voor herziening van de geschie denis' op; doel daarvan is het ontkennen van de nazimoord op miljoenen joden. Schuller - wiens Hour of Power ook te zien is in Nederland - wil volgens zijn medewerker ds. Lar Sonnenberg geen commentaar geven op Bakers omgang met neonazi's. Volgens Sonnenberg heeft Baker Schuller geïntrodu ceerd bij moslimleiders, onder wie de groot-moefti van Damas cus. Baker kwam wel met een verklaring: ,,Ik wist niet dat de Populist Party racistisch was en deelde nooit de politieke denk beelden van Willis Carto." Baker was 'maai- korte tijd partijvoor zitter en nam er openlijk afstand van toen racistische figuren en organisaties toenadering zoch ten'. Maar volgens Weekly heeft Ba ker in 1983 als spreker voor de 'Christelijke patriottische defen sie liga' 'meermalen verwezen naar het neonazi nieuwsblad van Carto, Spotlight'. Bakers re de bevatte antisemitische op merkingen zoals een verwijzing naar 'de jodenvriend' ds. Jerry Falwell, ook een televisie-domi nee. De partij wilde, met Baker als voorzitter, terug naar rassen scheiding in de VS. Het program herinnerde aan de nazi-wetten van Neurenberg voor de 'oplos sing van het jodenvraagstuk'. Baker schreef het boek Diefstal van een natie, waarin hij kiest voor pro-Arabische en anti- joodse politiek in het Midden- Oosten. Joden die naar Palestina emigreerden zouden terug moe ten naar hun landen van her komst en „de zionistische staat Israël moest worden ontman teld en uiteindelijk verwijderd." door Theo Krabbe Priester Antoine Bodar geniet van zijn Romeinse ballingschap. Hij wordt op handen gedragen en bewonderd, maar ook verguisd en beschimpt als 'slijmjurk' en 'ij deltuit'. Na zijn ontslag in Am sterdam en zijn terugtreden als kunsthistoricus in Leiden heeft de controversiële priester Antoine Bodar zijn toevlucht gezocht in Rome. Vanuit zijn zelfgekozen ballingschap stuurt hij met regel maat brieven naar het vaderland. Nee, over zijn homoseksualiteit wil hij niet praten. Hij vraagt het vriendelijk, maar beslist. „Zullen we dat dan maar weglaten?" Schoon genoeg heeft Bodar (57) ervan, van al die onbetamelijke vragen over zijn homoseksuali teit in combinatie met zijn priesterschap. „Eindeloos pro beren ze me er over door te za gen. Ik heb besloten er niet meer over te spreken. Ik verhef alleen nog maai- mijn stem als homoseksuelen gediscrimineerd worden." Jammer, het had best aardige gespreksstof kunnen opleveren. Bijvoorbeeld over de leer van de Rooms-Katholieke Kerk, die in houdt dat iemand wel homo seksueel mag zijn, maar het niet in praktijk mag brengen. De ho moseksuele geaardheid wordt geaccepteerd; eraan toegeven is een zonde. Deelt Bodar de me ning van paus Johannes Paulus II, dat homoseksualiteit in Gods scheppingsorde 'objectief onge ordend' is? Of ziet hij het net als de legendarische Amsterdamse jezuïet Jan van Kilsdonk (bijge naamd Van Pilsdronk'), die als studentenpastor bij nacht en ontij in de kroeg in een pasto raal gesprek met een student verzeild raakte? Volgens pater Van Kilsdonk is homoseksuali teit eerder 'een door God be wust gewilde en gekozen variant op zijn veelkleurige schepping'. Het enige wat Bodar er over kwijt wil is dat hij vroeger ho moseksueel was, maar dat hij door zijn priesterwijding nu trouw is aan het celibaat. Zijn goede vriend Gerard van het Re- ve schreef Bodar dat hij door zijn priesterwijding zijn aard niet mocht verloochenen. „God heeft je als homoseksueel ge schapen, wat niet betekent dat je volgens de normen van 'de Amsterdamse scene' blindelings je drift moet gehoorzamen." De volksschrijver gaf Bodar nog een goede raad voor zijn verdere le ven mee. „Ik bedoel niet datje elke misdienaar mag proberen, maar dat je de liefdeloze roomse knapenschenderij verwerpt ten gunste van een niet uitsluitend dierlijke, maar ook menselijke verhouding van welke iedereen die ogen in zijn hoofd heeft op de hoogte is, maar waar nie mand gewag van maakt." Even is Antoine Bodar in Neder land ter gelegenheid van het verschijnen van zijn nieuwste boek, 'Romeinse brieven', een bundel columns die Antoine Bodar de laatste jaren vanuit Rome schreef voor dagbladen. Af en toe verblijft Bodar in zijn stijlvol ingerichte bovenwoning in het hartje van Amsterdam. Al bijna vier jaar woont de priester nu in Rome. Om er theologie te studeren, zijn lezingen voor te bereiden, en te werken aan nog twee nieuwe boeken. Aanvankelijk zag hij zijn verblijf in Rome vanaf de zomer van 1998 als een echte ballingschap. „Een weliswaar zelfgekozen ver banning. Maar ik vind het heer lijk om eens een tijdje niet al die schimpscheuten over de paus te horen, maar om de paus ge woon mee te maken", lacht hij. „En ik vind het heerlijk om te ervaren dat Nederland maar een heel klein stukje van de wereld is en omringd wordt door een groot buitenland." Ruim twee jaar na zijn terugtre den als kunsthistoricus aan de Leidse Universiteit en zijn ont slag als priester aan de traditio nele Amsterdamse jezuiëtenpa- rochie De Krijtberg toog Bodar naar de Eeuwige Stad, het cen trum van de rooms-katholieke wereldkerk. Boze tongen be weerden dat de controversiële priester weggepromoveerd was. Onschadelijk gemaakt. Want de welbespraakte, zo knappe pries ter vormde een steen des aan stoots en een bron van afgrijzen. Ook voor veel katholieken. Toch was zijn vertrek naar Rome zelf gekozen, verzekert hij. Hij is een man van de traditie, wellevendheid en voorkomend heid. Aan lompheid en ongema nierdheid heeft Antoine Bodar een broertje dood. Het Heilige, het mystieke, de schoonheid, de innerlijke zeggingskracht van de liturgie, zowel in het Latijn als in de landstaal, en de sacramen ten, daar gaat het Bodar om. Voor hem gaat Eeuwigh voor Oogenblick. „Verkeren met God. Dat verlangen om met God te verkeren als zijn priester en zijn dienaar. Dat is voor mij de le vensadem. Zonder God vind ik het leven niet de moeite waard." Of hij wel eens twijfelt aan zijn Antoine Bodar: „De hedendaagse mens vergoddelijkt zichzelf en is God kwijt." Foto: ANP geloof? „Ook ik tob wel eens. Maar dat hoef ik nog niet in het openbaar te zeggen. Er wordt al genoeg afgetobt. Daar help ik niemand mee. Geloven is niet alleen een zaak van het ver stand, het gevoel of de intuïtie. Geloven is ook een zaak van de wil. Ik wil ook geloven." De blijmoedig door de media flanerende priester vertelt over zijn intellectuele zoektocht, die hem langs het atheïstische mar xisme en de religieuze kunst via Plato en Augustinus bij God bracht. Over zijn innerlijke ver langen van jongs af aan om priester te worden. „Hoewel ik nooit van de Kerk ben afge dwaald, stond ook bij mij het geloof enige tijd op een laag pit je. Wat is de zin van mijn leven? Alleen de terugkeer tot de God van de Abraham. Als jongen heb ik altijd al het verlangen gehad om priester te worden. Maar toen ik achttien was werd ik van het gymnasium op het Amster damse Ignatiuscollege van de je zuïeten weggestuurd. Ik was te dom." Pas in 1992 is Antoine Bodar op latere leeftijd tot priester gewijd. Hij wijt die late roeping aan de chaos en verwarring die er na het Tweede Vaticaanse Concilie (1961-1965) ontstond in het op drift geraakte katholiek Neder land. Dat maakte het voor hem destijds niet bepaald aantrekke lijk om priester te worden. „Ze hebben het Heilige, het mystie ke uit de kerk gehaald." Ook over de huidige cultuur is Bodar somber. „De hedendaag se mens borrelt van stelligheid en brult van zekerheid schrijft hij in één van zijn Romeinse brieven. „De hedendaagse mens geniet van teugelloze vrijheid en meent dat vrijheid tegenover ge bondenheid staat terwijl zij juist van elkaar leven en elkaar bepa len. De hedendaagse mens ver goddelijkt zichzelf en is God kwijt. Hij leeft van lawaai en ontzegt zich de geneeskracht van stilte die tot verinnerlijking leidt." Maar het tij begint te keren, stelt Bodar tevreden vast. De kerk- vernieuwers van de jaren zestig zijn moe geworden, de progres sieve katholieken hebben grijze haren gekregen. De sympathi santen van de Acht Mei Bewe ging, de koepel van vernieu wingsgezinde katholieke organi saties, die in 1985 ontstond uit protest tegen het programma van het bezoek van paus Johan nes Paulus II in Nederland, riep hij bijna elf jaar geleden al op te ontwaken. „De dromers van de voorhoedes zullen weldra ont waken in de achterhoede." Voorbij de polarisatie tussen kerkvernieuwers en traditiona listen, zo denkt hij, groeit een nieuwe opvatting van de kerk, waarin priesters en leken een drachtig samenwerken, ieder zijn plaats kent, loyaal en ge hoorzaam aan paus en bis schoppen. „En de tegenstelling zal ook niet langer komen te lig gen", voorspelt hij, „tussen pro gressief en conservatief of pro testants en katholiek, maar tus sen orthodox en vrijzinnig gelo vig, waarbij de vrijzinnigheid op den duur opgaat in een vaag soort humanisme, of zelfs een eventueel boeddhisme." Nogal eens roepen zijn columns in de kranten en zijn verschij ning op radio en televisie afkeu ring op. Je hoeft er de rubriek ingezonden brieven van de kranten maar op na te slaan, of je proeft de bewondering voor de erudiete priester, maar ook de hoon en de spot. 'Gebraden haan', 'hoogmoedige ijdeltuit', 'slijmjurk', Bodar met zijn 'krui perige schijnvroomheid', hij is voor alles en nog wat uitge maakt. Die beschimpingen laten Bodar beslist niet koud. „Natuurlijk niet. Ik ben niet van steen. Kijk, ik doe graag mijn mond open. Ik verschijn met een zeker gemak en een zekere vrolijkheid op de televisie. Dat roept een tegenre actie op." Antoine Bodar, Romeinse brie ven, .Uitgeverij Ambo/Anthos, Amsterdam, 2002. Prijs 22,90 Steeds meer mannen nemen deel aan cursussen en work shops gericht op 'hun identiteit als man'. Dat zal, beamen veel deskundigen, iets te maken hebben met de veranderde machtspositie van de man in een samenleving waar vrouwen een gelijkwaardige rol hebben. Ook voor vrouwen is daarom hun identiteit niet altijd van zelfsprekend meer. Veel mannen ervaren dergelijke georganiseerde zoektochten naar hun mannelijkheid als 'soft'. 'Een echte vent heeft geen boek, cursus of workshop nodig", is de onderliggende ge dachte. Loopbaanbegeleider Roel den Duik (1949) is blijkens de wijze waarop hij zijn boek 'De andro gyne engel' heeft geschreven, dat stadium al lang voorbij. Al jaren volgt en geeft hij cursus sen. 'De androgyne engel' is bedoeld voor mannen én vrou wen. Hij wil beide seksen in verbinding brengen met de kwaliteit en eigenschappen van de andere sekse. In het begin van het boek legt hij eerlijk en open uit hoe hij aan zijn drijf veren komt en met kracht weer weg te kun nen gooien. Ik voelde me een stuntel en slappeling, en tot overmaat van ramp werd ik in mijn pubertijd door een aantal grote meiden uit mijn klas Roe- fientje genoemd." In het voorwoord blijkt Den Duik homoseksueel te zijn en op de achterflap is te lezen dat hij jarenlang heeft gewerkt als meer mannen en wouwen zich bewust worden van hun zowel respectievelijk vrouwelijke en mannelijke kanten. Zo is Den Duik zelf tenslotte ook meer in het reine gekomen met zijn ei gen identiteit. Hij gebruikt in zijn boek sprookjes, mytholo gieën en vooral 'archetypen' om een 'mensbeeld' op te bou wen. Denk daarbij aan types als de wildeinan, de krijger, de lichtekooi, reine maagd en de dolende ridder. Wat hij zegt over de psycholo gische en sociale aspecten van 'het man/wouw en menszijn' klinkt tamelijk logisch. Moeilij ker te verteren is zijn uitgespro ken antroposofische visie op de werkelijkheid. Reïncarnatie, chakra's, het astrale lichaam en zielelichaametherische sferen: voor Den Duik is het gesneden koek. Hij zweeft als een echte 'androgyne engel' vaak hoog boven de wolken. Hij heeft natuurlijk wel een punt met wat hij op de achter flap noemt de 'spannende po lariteit mannelijk-wouwelijk'. Maar het moet gezegd: het on derwerp van het boek benadert hij toch op een verwijfd aan doende manier. En dat zal hem ironisch genoeg wellicht zowel mannelijke als vrouwelijke le zers gaan kosten. Onno van 't Klooster Titel: De androgyne engel Auteur: Roel den Duik Uitgeverij: Indigo Prijs: 19,50 euro vaticaanstad/epd - Het Vati caan en de gerenommeerde Egyptische al-Azhar-universiteit hebben gezamenlijk alle vormen van religieus extremisme ver oordeeld. De gesprekspartners kwamen gisteren tot de conclu sie dat niet een dialoog, maar de aanpak van maatschappelijke problemen extremisme kan voorkomen. De pauselijke raad voor de in terreligieuze dialoog en verte genwoordigers van de al-Azhar- universiteit stelden vast dat vele fundamentalisten weliswaar uit eerlijke overtuigingen handelen, maai' naar onacceptabele intole rantie en geweldsuitingen nei gen. In een cafétje nemen een vriendin en ik de wereld door. Op één punt zijn we het roe rend eens: streng orthodox- joodse mannen zijn fantastisch voor hun vrouwen. Ze dragen ze op handen, hebben respect voor ze, zijn behulpzaam en lief voor ze. Natuurlijk kennen we ook de tegenwerpingen van vrienden - maatschappelijk werkers of psychologen die met de orthodoxen te maken hebben. Zij zeggen dat de verhou dingen tus sen mannen ter een tweede paar maken). De joodse verklaarders hebben voor iedereen een verwijt klaar. Aron, vinden zij, is veel te slap opgetreden. Hij had niet op de eis om een gods beeld te maken, mogen in gaan. Bovendien had hij het volk gerust moeten stellen. Het volk, vinden zij, zat fout door ongeduldig te zijn, door het vertrouwen in Mozes te verlie zen en door thodox-joodse partner, maar we kennen er genoeg om aan ons oordeel over de orthodox- joodse mannen vast te hou den. Op dit punt, wel te ver staan. In de commentaren komt die positieve houding tegenover vrouwen terug. Zo ook in het commentaar op Exodus 30:11- 34:35. Het bevat het beroemde verhaal over de aanbidding van het gouden kalf. Wat is er gebeurd? Mozes gaat in zijn eentje de berg Sinaï op om met God te spreken en van Hem de levensvoorschriften voor het Joodse volk te krijgen. Hij blijft veertig dagen en nachten weg en het volk denkt dat hij niet meer terugkomt. In hun radeloosheid en ont reddering, vragen ze aan Aron, de hogepriester, om van hun goud een godsbeeld te maken. Dat beeld kunnen zij dan aan bidden en dat zal hun leiden door de woestijn, zöals Mbzes en God dat tot nu toe hebben gedaan. Terwijl Mozes met de twee ste nen tafelen, met daarop de Tien Geboden, van de berg af daalt, vertelt God hem dat de Israëlieten rond het gouden kalf dansen en het aanbidden. In zijn woede smijt Mozes de stenen tafelen stuk. (Hij zal la- woordig was. Is het een won der dat ze nu, in een tijd van nood, terugvallen op de afgo derij die ze daar hebben leren kennen? Maar de vrouwen gaan bij de commentatoren vrijuit. In Exo dus 32:3 staat dat 'alle Israëlie ten' zich, na een opdracht van Aron, de gouden oorringen uitrukten en naar Aron brach ten. Maar de commentatoren vatten 'alle Israëlieten' op als 'alle mannelijke Israëlieten'. De opdracht van Aron om de oorringen te brengen, zien zij als een vertragingstechniek van hem. Hij wist, zeggen zij, dat de vrouwen hun oorringen niet voor het maken van een afgodsbeeld zouden afstaan. Daardoor zou er te weinig goud zijn en zou hij met het maken van het beeld kunnen wachten; net lang genoeg wachten totdat Mozes terug was. De implicatie van het verhaal is dat vrouwen minder tot af goderij geneigd zijn. Een the ma dat vaker in de commenta ren terugkomt. Laten vrome joodse mannen zich door dit soort commenta ren bepalen in hun houding ten opzichte van vrouwen? Voor een deel. Denken de vriendin en ik. De al-Azhar-universiteit in Caïro is het centrum van de soenniti sche islam in Egypte. De soen nieten vormen 85 procent van alle moslims in de gehele we reld. In de soennitische islam zijn de politieke en de religieuze macht in principe gescheiden. In tegenstelling tot de sjiieten, de tweede grote stroming bin nen de islam, kennen de soen nieten geen centraal leergezag. Wel genieten bepaalde soenniti sche schriftgeleerden (oelema), zoals het hoofd van de al-Azhar- universiteit, groot gezag, ook buiten Egypte. In de sjiïtische opvatting van het staatsbestel horen het staatkundig en het re ligieus gezag bij elkaar. zoetermeer - Protestanten zou den in navolging van rooms-ka- tholieken moeten overgaan tot het dopen van volwassenen of kinderen tijdens de traditionele paaswake. Die suggestie doet de Raad van Kerken in een hand reiking voor oecumenische vie ringen van de paasdagen. De doop is een wezenlijk onder deel van de paasnacht, menen de auteurs van het boek. Aan het einde van de Middeleeuwen raakte de vroegchristelijke ge woonte om tijdens die wake te dopen volledig in onbruik. In 1951 werd het in de Rooms-Ka- tholieke Kerk weer mogelijk om tijdens de paasnacht een of meerdere volwassenen of kinde ren te dopen. Met Pasen, het hoogtepunt van het christelijk liturgisch jaar, herdenken christenen het lijden, de dood en de opstanding van Jezus Christus. De paaswake vindt plaats in de nacht van za terdag op zondag. Pasen is volgens de Raad van Kerken bij uitstek een oecume nisch feest. Maar de kerken ge ven op zeer uiteenlopende ma nieren vorm aan de viering er van. Dat maakt het oecume nisch gesprek erover 'leerzaam en spannend', schrijft algemeen secretaris ds. Ineke Bakker van de raad in het voorwoord van De viering van Pasen in oecu menisch verband. De uitgave bevat orden van dienst voor de viering van Wittj Donderdag, Goede Vrijdag, Still Zaterdag en de paasnacht. D; samenstellers presenteren twej modellen, die gebaseerd zijn oi de officiële liturgische boekef van enkele kerken. In beide mcf dellen is de doop tijdens d! paasnacht opgenomen. In het boek staan ook praktisch' suggesties voor de vieringen, zf is het in sommige kerken g^ bruikelijk om op Witte Donder dag het ritueel van de voetwaf sing uit te voeren. Daarbij moé volgens de auteurs blijken da het om een teken van dienstbe toon gaat en niet om een reinf gingssymbool. Ook mag de na, druk niet liggen op het zo exact mogelijk naspelen van de scèni uit het evangelie. „En zeker niff door twaalf mannen", staat dj tussen haakjes bij. De westerse en oosterse kerke zijn er overigens nog altijd nif in geslaagd om een gezamenli ke datum voor Pasen te prikkel De kerken in Oost en West gaa bij de berekening van Eersl Paasdag van hetzelfde princip uit. Dat is door het concilie va Nicea in 325 vastgelegd en bi paalt dat Pasen moet worde gevierd op de zondag die vols op de eerste volle maan na a maartcyclus. De verschillen ko men voort uit afwijkende bere keningen van de maancyclus. Ir Nederland begint Pasen dit ja| op 31 maart. philadelphia/rtr - Kardinaal Anthony Bevilacqua van het aartsbisdom Philadelphia in de Verenigde Staten heeft openlijk zijn excuses aangeboden aan de slachtoffers van seksueel mis bruik door 35 priesters in de af gelopen vijftig jaar in zijn bis dom. Hij beloofde kindermis handeling niet te tolereren. „Ik verzeker alle slachtoffers en hun familieleden dat ik niet zal ophouden voor hen te bidden", beloofde Bevilacqua gisteren. Nog geen week geleden ontsloeg de kardinaal zes priesters van wie vaststaat dat ze zich hebben vergrepen aan dertienjarige jon gens. Niet alleen Philadelphia heeft te kampen met misbruikschanda len. In het naburige bisdom Camden (New Jersey) loopt een aanklacht van misbruik tegen tachtig priesters. Het aartsbisdom Boston heeft al meer dan 10 miljoen dollar (ruim 11 miljoen euro) neerge teld om rechtszaken van onge veer vijftig slachtoffers af te ko pen. Acht priesters kregen hier vorige maand ontslag. De pedo fiele priester John Geoghan in dit bisdom hoorde op 21 febru ari tien jaar celstraf tegen zich eisen. Meer dan 130 parochia nen hadden hem van seksue misbruik beschuldigd. Kardinaal Bernard Law van Bo ton raakte in opspraak toen kend werd dat hij al sinds 19 op de hoogte was van Geogh misdrijven. Door hem telke naar een andere parochie ov te plaatsen en een behande te laten ondergaan, hoopte La de schade te beperken. Geogh kreeg in 1998 zijn ontslag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14