De mullah vreest de slang GELOOF SAMENLEVING Eva weerspiegelt levensstijl christelijke vrouw Al Waqf wil onderzoek om blazoen te zuiveren Lege formules, oud nieuws 'Collectezakje leger sinds invoering euro' Imam doodt zoontje op offerfeest Bangladesh China laat gearresteerde christenen vrij Zendelingen zien nieuwe kansen in braakliggend Afghanistan De duivel gestenigd HA JAN Molukse kerken krijgen 28 miljoen euro terug Presbyteriaanse Kerk VS weert homo's van kansel dinsdag 26 FEBRUARI 2002 Maastricht - Sinds de invoering van de euro is de opbrengst van de collectes in de kerk gedaald. Dat zegt onder andere Hans Troost, penningmeester van de Pancratiuskerk in Heerlen. Veel kerkbesturen klagen over de hoeveelheid muntjes van één, twee en vijf eurocent in de col- lectezak. De opbrengst van de collecte zou met twintig procent zijn gedaald, terwijl de verwach ting was dat de donaties juist meer geld in het laadje zouden brengen door de invoering van de euro. dhaka/afp - De politie van Ban gladesh heeft een imam aange houden die zijn acht maanden oude zoontje heeft gedood op het offerfeest dat het einde van de jaarlijkse bedevaart naar Mekka markeert. De politie was gewaarschuwd door inwoners van een afgele gen dorpje in het district My- mensingh, in het noorden van het land. Die hadden zaterdag een baby met doorgesneden keel gevonden in een grote plas bloed. De dertigjarige vader van het jongetje bekende het kind te hebben geofferd. Hij zei dat hij daarvoor in een droom op dracht had gekregen, zo meld den de media. De vrouw van de imam vertelde dat haar man haar had gevraagd het kind in bad te doen, maar dat zij niet wist wat hij van plan was. Moslims herdenken op het of ferfeest het offer van Ibrahim (Abraham). Volgens het verhaal in de koran en de bijbel stond Abraham op het punt om in op dracht van God zijn zoon te of feren, toen God dat op het laat ste moment verhinderde en een offerdier zond dat hij in plaats van zijn zoon mocht doden. peking/anp - De Chinese autori teiten hebben alle 47 christenen vrijgelaten die afgelopen week tijdens het bezoek van de Ame rikaanse president Bush aan de volksrepubliek werden gearres teerd. Dat heeft een mensen rechtenorganisatie in Hongkong bekendgemaakt. De politie rekende de christenen afgelopen donderdag in nabij Peking. Ongeveer zeventig poli tieagenten hadden de groep omsingeld en hun religieuze sa menkomst als 'onwettig' aange merkt. De gelovigen werden vol gens de mensenrechtengroep in een politiebureau vastgezet en mishandeld. De politie nam hun bijbels in beslag. Ook mochten de christenen niets drinken en niet naar het toilet. Bush pleitte tijdens zijn bezoek aan de volksrepubliek onder meer voor godsdienstvrijheid in China. Juist zondag werd be kend dat de politie in de Chine se provincie Hubei negen leden van een verboden religieuze sekte heeft opgepakt. De autori teiten menen dat de activiteiten van de kleine sekte de maat schappelijke orde verstoren. door Charles Hanley/AP kandahar - Afghanistan, al een millenni um lang een moslimland, ligt na de Ameri kaanse strafexpeditie braak voor zendings werk. Vanaf verre kansels wordt het ruige land gezien als een van God gegeven plek om het christendom te verspreiden en de Afghanen - in de woorden van een christe lijke hulpverlener - te redden van 'een eeu wigheid zonder Christus'. Volgens de islamitische wetgeving ver dienen moslims die zich tot een ander geloof bekeren de doodstraf en geldt voor buitenlanders die een verbod op zendingswerk overtreden een onbepaal de gevangenisstraf. In augustus werden acht leden van de in Duitsland gevestig de hulpverleningsorganisatie Shelter Now door de Taliban-regering opgepakt wegens pogingen Afghanen tot het chris tendom te bekeren - wat zij ontkenden. Voordat de acht konden worden berecht, werden de Taliban door de Amerikaanse bombardementen verdreven en kwamen zij vrij. Twee Amerikaanse vrouwen uit het gezelschap, Dayna Curry en Heather Mercer, werden bij terugkeer in de VS als helden ontvangen, door president Geor ge Bush. Zij gaven achteraf toe wel dege lijk zendingswerk te hebben verricht en zeiden te popelen om naar Afghanistan terug te keren. Hoe Afghanistan nu zou reageren op de komst van zendelingen is niet bekend. Maar van Naeem Akhund, een moslim geestelijke in Kandahar, moeten zij weg blijven. „Hoe kun je een slang in je huis binnenlaten?", waagt hij zich af. Amerikaanse zendingsorganisaties vin den het heel normaal om het christen dom in Afghanistan te verspreiden. „Wij geloven dat de bijbel eist dat wij elke ge legenheid die zich voordoet te baat ne men om ons geloof te delen", zegt Wen dy Norvelle van de Internationale Zen dingsraad van de Conventie van Zuide lijke Baptisten in Virginia. Ben Homan, voorzitter van de christelij ke hulporganisatie Food for the Hungry, klaagde deze maand in een ópen brief dat hij bij een bezoek aan Afghanistan niet één kerk had gezien. „De mensen daar staan nog op de rand van de dood en een eeuwigheid zonder Christus", schreef hij. „Op den duur zullen wij de moslims in de wereld moeten confronte ren met de werkelijkheid van Gods Zoon." De christelijke zeloten in de VS krijgen steun van hogerhand. Toen de militaire campagne in Afghanistan op zijn hoogte punt was drong de voorzitter van de door de regering ingestelde Commissie voor Internationale Godsdienstvrijheid er al bij minister van buitenlandse zaken Co lin Powell op aan dat de regering haar in vloed zou aanwenden om in Afghanistan een politiek systeem te promoten dat re ligieuze tolerantie praktiseert. Joachim Jager, onderdirecteur van Shel ter Now, blijft erbij dat zijn organisatie in Afghanistan werkte om hulp te verlenen en niet om moslims te bekeren. Maar hij zegt ook dat elk land zijn burgers gods dienstvrijheid moet gunnen en heeft de hoop uitgesproken dat de nieuwe Af ghaanse regering zo'n beleid zal voeren. De interim-regering van premier Hamid Karzai heeft zich nog niet uitgelaten over haar toekomstige godsdienstbeleid. Mul lah Sardar Agha Akhwanzada, een pro minente geestelijke die bij overheidsma- nifestaties in Kandahar gebedsdiensten leidt, houdt zich op de vlakte. Hij zegt persoonlijk geen bezwaar te zien als mensen in Afghanistan komen preken wat zij willen en niet te vinden dat ie mand die zich bekeert de doodstraf moet krijgen. Aan de andere kant wijst hij erop dat het verbod op zendingswerk over heidsbeleid is en dat het daarom juist was om mensen die een ajidere religie aanhangen aan te houden en 'op heel zachte manier' op hun dwaling te wijzen. Mullah Naeem blijft erbij dat zendelin gen 'slangen' zijn en dat bekeerlingen ter dood moeten worden gebracht. Hij zegt de Amerikaanse aanwezigheid in Afgha nistan voorlopig te accepteren. Maar 'op de dag dat zij een dreiging gaan vormen voor de islam zullen wij tezamen opstaan tegen hun hegemonie over ons'. De Afghaanse consul-generaal in New York, Abdul Habib Seraj, zegt dat hij Amerikaanse zendelingen zou adviseren voorlopig thuis te blijven. Hij wijst erop dat de Afghaanse regering in juni een loya jirga bijeen zal roepen om een nieu we grondwet op te stellen. „We zullen zien hoe de zaken er daama voor staan." Mina - Islamitische bedevaartgangers drommen samen rond een pilaar die de satan voorstelt. Bijna twee miljoen pelgrims verrichtten afgelopen dagen de symbolische steniging van de duivel, een van de de slotrituelen van de hadj in Mina, even buiten Mekka. Na het stenen gooien lopen de pelgrims terug naar Mekka en verrichten daar ze ven ronden om de Ka'aba, het kubusvormige centrale heiligdom. Tot slot zeggen ze af- scheidsgebeden, en leggen hun bedevaart in God's handen. Veel pelgrims reizen na het voltooien van de hadj nog een paar honderd kilometer naar het noorden, om een bezoek te brengen aan de op een na heiligste plek van de islam: het graf van de profeet Mo hammed. Dankzij bewakingscamera's en tienduizenden politiemannen is de hadj dit jaar zonder al te grote problemen verlopen. Vorig jaar nog stierven 35 mensen in het gedrang toen er tijdens het stenigingsritueel paniek uitbrak. Het jaar daarvoor waren dat er 180. Een brand in 1997 maakte 340 slachtoffers in Mina. De meest rampzalige hadj uit de ge schiedenis was in 1990, toen 1426 pelgrims de dood vonden. Foto: EPA/Marwan Naamani eindhoven - De stichting Al Waqf Al Islami in Eindhoven wil meewerken aan een onderzoek naar haar vermeende funda mentalistische invloed op mos limscholen in Nederland. Vol gens een rapport van de BVD is de stichting een radicale mos limorganisatie die banden on derhoudt met een op de vijf isla mitische basisscholen. Het bestuur van Al Waqf over weegt zelf een onderzoek in gang te zetten waaruit moet blij ken dat de stichting geen extre mistische organisatie is en geen invloed op het islamitisch basis onderwijs probeert uit te oefe nen. Dat meldden bestuur en dagelijkse leiding van Al Waqf gisteren in een persverklaring. Volgens het BVD-rapport geeft Al Waqf financiële steun aan is lamitische scholen of heeft ze leden in schoolbesturen. De stichting spreekt dat verwijt te gen. „Onze stichting financiert geen basisscholen om daarmee invloed te kopen en tracht even min indirect invloed te verkrij gen bij deze scholen teneinde daarmee oneigenlijke onder wijsdoelen na te streven", aldus de verklaring. Al Waqf wil volgens de verkla ring openstaan naar de Neder landse samenleving en daaraan haar bijdrage leveren. De stich ting, opgericht in 1989, heeft naar eigen zeggen als belang rijkste doel het informeren van de moslims in Nederland over de eigen godsdienst. Dat doet ze onder meer door het geven van godsdienstonderricht aan jon geren en vrouwen, het vertalen van boeken over de islam en ac tiviteiten voor vrouwen. Ook geeft ze advies over islamitische opvoedingsmethoden. door Fija Nijenhuis Hilversum - Een christelijk lifestyle-ma gazine, tjokvol kleuren en met een haast luxe uitstraling. Veel vrouwen moesten wennen toen vijfjaar geleden het eerste nummer van Eva verscheen. Eindredacteur Thea Westerbeek be grijpt dat wel. „We zijn niet gewend dat een christelijk tijdschrift uitpakt. Je leest als christen bladen uit de kerk, van zendingsorganisaties. Daar is niks mis mee, maar christelijke organisaties hebben meestal weinig budget voor een blad. Wij hebben dat wel en dat ge bruiken we om te laten zien dat het le ven met God een feest kan zijn. Schoonheid en creativiteit horen bij het geloof." Inmiddels is Eva voor 72.000 abonnees eer) 'serieuze vriendin' geworden. Een dergelijk succes hadden de redacteuren vijf jaar geleden niet verwacht. „We hoopten alleen maar dat het goed zou gaan", zegt Thea. „We moesten zesdui zend abonnees halen in een paar maanden tijd", herinnert kernredac teur Bianca Cooper zich. „Als dat zou lukken, mochten we doorgaan. Het werden er 12.000. De-onzekerheid of het blad zou 'aan slaan', had niets te maken met een minderwaardigheidscomplex. Bianca: „We vonden dat een vrouwenblad een logisch gevolg was van de activiteiten die de EO al voor vrouwen organiseer de." Thea: „Maar we begonnen met iets wat er nog niet was. We wisten dus niet of mensen wel zaten te wachten op een christelijk vrouwenblad. Na vijfjaar, een periode waarin het aantal abonnees flink gegroeid is, kun nen ze zeggen dat veel vrouwen op Eva zaten te wachten. Thea: „Ik denk dat dat komt doordat we in een tijd leven waarin normen en waarden niet meer zo vanzelfsprekend zijn als vroeger. Veel mensen laten het geloof vallen. Als christen ga je je dan bezinnen op de vraag: wat geloof ik zelf? Hoe wil ik christen zijn in de buurt en in de kerk?" Bianca: „En dan is het heel fijn als je daarvoor handvatten krijgt. Eva wil een serieuze vriendin zijn voor vrouwen." Thea knikt: „Eva weerspiegelt hun ei gen levensstijl." Later tijdens het gesprek komt ze terug op het 'succes' van Eva. „Als redactie zijn we biddend bezig. We dragen elk nummer aan God op. Dat is geen ga rantie voor succes, maar als het goed is, weten we wel aan wie we het te danken hebben." Bianca: „We willen vrouwen inspireren en stimuleren te leven naar Gods bedoeling. En de enige bron daarvoor is God zelf." Eva is 'vrij bewust' bezig met het zelf vertrouwen van vrouwen. „Vooral vori ge generaties zijn opgevoed met 'be scheiden en zorgzaam zijn'. Dat is niet verkeerd, maar vrouwen zijn vaak zo bezig met anderen te verzorgen. Wij willen benadrukken: vergeet niet wat je zelf nodig hebt, in je relatie met God, maar ook psychisch en fysiek", zegt Thea. Wie is eigenlijk de gemiddelde Eva-le zeres? „O, daar hebben we een aardig idee van", lacht Thea. „Ze is tussen de 30 en 55 jaar, mbo-geschoold, is ge trouwd en heeft kinderen. Ze doet vrij willigerswerk of heeft een parttime baan, is actief in de gemeente en seri eus mét haar geloof bezig. En ze heeft een zus of een goede vriendin die al leenstaand is. Want Eva is geen opvoe dingsblad." Dat was in eerste instantie geen bewus te keuze. „Het heeft te maken met de geschiedenis van Eva. Toen we net be gonnen, kregen we veel brieven van vrouwen die vroegen of we wilden schrijven over seksualiteit en meer van die onderwerpen waarover weinig ge sproken wordt in christelijke kring. Er bleek veel nood te zijn. Vrij in het begin hebben we daarom al aandacht aan moeilijke onderwerpen besteed, zoveel dat het soms zelfs als provocerend werd ervaren." Spijt hebben ze er niet van dat meteen in het begin al gevoelige kwesties wer den aangepakt. Bianca: „We zijn juist blij dat we onszelf zo neergezet heb ben." Thea: „Met zo'n grote doelgroep is het belangrijk dat je een duidelijk ge zicht hebt." Ejva wil lezers helpen in het vormen van hun mening. „We sturen, maar wijzen zeker niet met het vingertje", zegt Bian ca. Thea: „We willen gereedschap van uit de bijbel aanreiken. Als de Bijbel er gens duidelijk over is, melden we dat. Maar we laten ook deskundigen en mensen met tegenovergestelde menin gen aan het woord. Het past niet in de ze tijd om mensen te vertellen wat ze moeten doen." De redacteuren beseffen dat sommige lezers denken: het staat in Eva dus het is waar. „Er zijn mensen die graag wil len horen wat ze moeten doen. Maar wij proberen juist te veranderen dat ze niet op een blad of op wat de dominee zegt afgaan, maar zelf nadenken. Men sen hebben hun eigen verantwoorde lijkheid en daar wijzen we ook op." Toch vindt niet elke lezer het nodig om alles bespreekbaar te maken. „Mensen die dat blijven vinden, haken af', knikt Bianca. Thea: „Eva wil zijn zoals ze is. En daar voel je je bij thuis, of niet. We willen er ook absoluut niet oubollig uit zien. 'Vrouwenblad' klinkt al niet erg... eh... hip en een EO-blad heeft al hele maal snel een oubollig imago." Nederland is een raar land, Pim Fortuyn is een rare man - en het is de islam die dat zicht baar maakt. Dankzij Leefbaar Nederland is Pim Fortuyn in het centrum van de verkiezingscampagnes komen te staan. Maar Leefbaar Nederland heeft wat Professor Pim betreft zijn taak gehad. Hij zoekt het verder elders. Maar Pim heeft, met hulp van Leef baar Nederland, wel de islam in het centrum van het vérkie- zingsdebat gezet. Vanwege de breuk met Leefbaar Nederland moest Pim ineens van alles gaan regelen voor de nieuwe Lijst-For- tuyn. Daar door was het even stil rond hem, en daar hebben de echte poli tieke partij en .danig gebruik van gemaakt - om ook iets over de is lam te zeg gen. Waar Pim mee scoort, daar moet ik ook mee kunnen scoren, moet menig bewinds persoon gedacht hebben. Maar het was een treurig ge zicht. Van flinkheid tuimelden allerlei regerende robots over elkaar heen om nietszeggende prietpraat over de islam en de moslims uit te kramen. „Mos lims die fouten maken, moe ten hun borst maar vast gaan natmaken." „Wat mij betreft geen geld meer voor moslims die zich niet aan de wet hou den." Ja zeg, wie zich wel aan de wet houdt, krijgt wel geld, en wie geen fouten maakt, hoeft zijn borst niet nat te ma ken. Het is precies door dit soort lege formules te hanteren dat de huidige regeerders ruimte hebben gemaakt voor Pim Fortuyn. Ook NOVA en de BVD hebben een duit in het zakje gedaan in die moeilijke dagen waarin Fortuyn even zweeg. Oude be richten over onzin bij islairtiti- sché scholen werden gebracht als was het groot nieuws. Jam mer genoeg geen voorbeelden die schokkend genoeg waren voor de voorpagina, of zelfs maar voor een pagina achteraf. Waar ging het nu toch over? NS SEN Mochten we dat niet weten? Zou er aan islamitische scho len soms onderwezen worden dat de islam een betere gods dienst is dan andere godsdien sten? En is het verkeerd wan neer iemand gelooft dat zijn eigen godsdienst de beste is? Wat heeft de islam gedaan om al die aandacht op te roepen? Wel, moslims geloven dat de islam meer is dan alleen maar in God geloven, en dat de is lam ook bepaalde gedragingen voorschrijft. Over wat die ge dragingen zijn, be staat geen volstrekte eenstem migheid (het blijven uiteindelijk mensen onder el- kaai) maar dat er ge dragingen bestaan die bij de islam ho ren, dat is buiten kijf. Dit idee is veel Ne derlanders vreemd. Elke keer dat de Commissie Gelijke Behandeling er mee wordt geconfronteerd, verwijst deze commissie (een soort rechtbank die discriminatieza ken beoordeelt) heel aandoen lijk naar een uitspraak van de Tweede Kamer, die ook heeft vastgesteld dat godsdienst soms ook uit gedragingen blijkt. Het is een beetje alsof een medicus, zonder te verwij zen naar een kamerbesluit waar dit bij meerderheid van stemmen is vastgesteld, niet durft te schrijven dat zieken wel eens pijn hebben. Nederlandse niet-moslims nu hebben er geen zin in om voor zichzelf te bepalen welke mos limse gedragingen ze wel en welke ze niet wensen te accep teren. Toch zal dat moeten ge beuren, alle politiek correcte babbel over godsdienstvrijheid ten spijt. En daarbij kunnen we, als buitenstaanders, na tuurlijk niet in de plaats van de moslims zelf gaan bepalen hoe de 'echte' islam moet luiden. Dat weten immers alleen 'ech te' moslims. Maar mag ik vast een voorstel doen? Bin Laden's oorlog tegen onszelf verbieden we, en de hoofddoek, daar zeuren we dan niet over. hilversum/anp - De Molukse kerken in Nederland krijgen de 25 miljoen dollar (28 miljoen euro) terug waarop de Verenig de Staten enkele jaren geleden beslag hebben gelegd. De ker ken hadden het geld in een be leggingsproject gestoken dat een zwendeloperatie bleek te zijn. Een rechtbank in New York heeft de Amerikaanse staat en de Molukse kerken vorige week in het gelijk gesteld. De 25 mil joen dollar gaan naar de staat New York, maai- die heeft al toe gezegd dat de kerken het bedrag terugkrijgen. Dat zei J. Koets, advocaat van de Molukse ker ken, in het EO-radioprogramma Dé Ochtenden. Doordat nog allerlei formalitei ten moeten worden afgewik keld, zal het volgens Koets nog maanden duren voordat de ker ken het geld daadwerkelijk op hun rekening hebben. De kerkvoogdijraad van de zes Molukse kerken ging enige jaren geleden in zee met naar later bleek onbetrouwbare partners, die verdubbeling van het inge legde geld voorspiegelden. Toen die partners in gebreke bleven, schakelde de kerkvoogdijraad justitie in. Het geld, dat naar een bankrekening in de VS was overgemaakt, werd door de Amerikaanse justitie in beslag j genomen. Die dacht dat het om een witwasoperatie van drugs- geld ging. Inmiddels is een van de zakenpartners in deze zaak tot een gevangenisstraf veroor deeld. Door het beleggingsdebacle raakten de Molukse kerken in acute geldnood. Alle medewer kers van de Moluks Kerkelijk'1 Centrum in Houten werden1 ontslagen en nieuwbouw en on-1 derhoud van kerken werden stopgezet. Het ligt volgens Koets 1 in de lijn der verwachting dat de c kerkvoogdijraad de ontslagen werknemers na ontvangst van1 het geld weer in dienst neemt. Achteraf gezien zijn de Molukse kerken 'naïef geweest door zich1 in het beleggingsproject te stor-1 ten, aldus Koets. De geraffineerd opgezette zwendel was volgens hem het werk van 'een bende misdadigers'. Hoeveel de juridi sche procedure om het geld te rug te krijgen, de kerken heeft gekost, kon Koets niet zeggen. louisville/utrecht - De Presby teriaanse Kerk in de Verenigde Staten blijft homoseksuelen van de kansel weren. „Ambtsdragers van de Presbyteriaanse Kerk moeten leven in een huwelijk tussen man en vrouw of als al leenstaande", luidt het besluit dat het kerkgenootschap op zijn internetpagina heeft gezet. De kerk stelde vorig jaar juni voor een wijziging in de kerkor de op te nemen die homoseksu elen toestaat een ambt te bekle den. Na consultatie van de 173 regionale kerkvergaderingen blijkt nu dat de meerderheid van de 2,5 miljoen leden het voorstel verwerpt. L. Hogebrink,1 voormalig hoofd bureau Euro- pa/Noord-Amerika van de Sa- men-op-Wegkerken, maakte deel uit van de commissie die: het voorstel opstelde. Hij is te- leurgesteld dat de presbyteria nen de ordewijziging hebben verworpen. „Daarnaast vrees ikj dat deze afwijzing negatief gaat uitpakken voor de acceptatie van homoseksuelen in andere1 Amerikaanse kerken." De Ame rikaanse presbyterianen wezen in 2000 de kerkelijke inzegening- van een huwelijk tussen homo-1 seksuele mannen of lesbische1 vrouwen af.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14