Bij mij is de chaos structuur' 'I tn" Belinda Meuldijk haalt uit het leven wat er in zit Belinda Meuldijk (46) krijgt woensdag een Gouden Harp voor al haar liedteksten. De meeste schreef ze voor haar man, Rob de Nijs. Meuldijk en De Nijs zijn blauwdrukken van eikaar, maar ook zulke sterke persoonlijkheden dat ze beter niet in hetzelfde huis kunnen wonen. door Dick Hofland k heb heel wat klappen voor mijn kop gehad, momenten I van diepe wanhoop beleefd. Maar het gekke is dat ik het allemaal vergeet. Ik heb een positief fotoboek in mijn hoofd, ik onthoud en koester de dingen die de moeite waard zijn. Mijn dochtertje is dood geboren en daar had ik een drama van kunnen maken, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb een autistische zoon en daar had ik heel zielig over kunnen blij ven doen. Maar ik kan nu alleen maar zeggen dat het een geluk is dat hij er is. Door hem zijn Rob en ik volkomen van de troon gerukt en zijn we niet meer bezig met wat we zijn, maar wie we zijn. Rob en ik zijn ook nog eens twee jaar uit elkaar geweest. In het begin dacht ik alleen nog maar gelukkig te kunnen worden aan de andere kant van de wereld. Maar ik vond dat de kinderen zoveel moge lijk het leven moesten blijven leiden dat ze gewend waren. Na een half jaar ontdekte ik dat een scheiding niet het einde is, maar een nieuw begin. Leonard Cohen schreef dat zo prachtig: 'In alles zit een scheur, zo komt het licht naar bin nen.' Dank zij die twee jaar heb ik ontdekt wie ik ben, wie ik wil zijn en heb ik een eigen leven opgebouwd. Het is allemaal zeer persoonlijk. Wat voor de één heel erg is, daar haalt een ander zijn schouders over op. Er zijn mensen die gaan er aan kapot, echt kapot, dat ze een kind met dys lexie hebben. Een ander heeft een kind met een waterhoofd, dat niets kan en nooit iets zal kunnen, en die gaat daar heel gewoon mee om. Yos- hi had veel zwaarder gehandicapt kunnen zijn. Hij is licht autistisch en hoog begaafd. Ik zit met doodsangst in alle achtbanen, maar zie wat een plezier hij heeft. We gaan met hem naar restaurants en musicals en hij geniet, hij beweegt uitbundig mee op de muziek. Ik houd dan mijn hart vast, want zo'n hele rij beweegt mee, maar mensen reageren heel positief. Ze zien hoe hij opgaat in de muziek. Op een gegeven moment zeiden Rob en ik tegen elkaar: 'We kunnen er om huilen of we kunnen er om la chen'. We besloten: 'Laten we maar lachen'. Autistische kinderen zijn volgens deskundigen gebaat bij re gelmaat en structuur. Nou, bij mij is de chaos de structuur geworden. Ach, ik ben te nuchter voor drama's. Meestal is het de buitenwereld die er een drama van maakt. Alleen toen Rob en ik net uit elkaar waren, heb ik me wel even laten meeslepen door mijn verdriet. Hij wilde dat ik voor hem bleef schrij ven. Dat heb ik gedaan. Toen kreeg je de idiote situatie dat de man die voor mij de boosdoener was op het toneel mijn verdrietige teksten over ónze scheiding stond te verwoorden. Als je teksten schrijft, is het niet goed, als je eigen gevoelens het uit gangspunt zijn. Dan vinden mensen een tekst alleen maar mooi, omdat ze horen dat ik zo verdrietig ben. Ze moeten niet alleen mijn verdriet le zen of horen, het moet veelomvat- tender zijn. Als schrijver van een tekst moet je afstand kunnen nemen. Een paar stappen achteruit doen om te zien wat de essentie is. Mijn eigen ver driet kan ik nooit vanuit de verte be zien, dus dat levert zelden een goede tekst op. Verdrietige teksten moeten zo mogelijk nog beter zijn dan ande re om een bestaansrecht te hebben. Pas zei iemand tegen me: 'Eindelijk eens een liedje voor mijn kind'. Dat is het grootste compliment dat ik kan krijgen, dat iemand het gevoel heeft dat die tekst speciaal voor hem of haar is gemaakt. Daar ben ik mis schien nog wel blijer mee dan met een Gouden Harp. Zo'n prijs is leuk, het is zeker ook een erkenning na 22 jaar teksten schrijven, maar toch is het niet meer dan een mooi moment onderweg. In het leven gaat het niet om het aankomen, maar om de reis erheen. Als we met vakantie naar Spanje gaan, willen we daar niet zo snel mogelijk zijn, maar doen we er drie weken over. Zoals mijn vader schreef in zijn Pipo-verhalen: 'Langs de kleinste kronkelweggetjes die nie mand weet'. Eén van de grootste ge varen in dit vak is dat je blijft hangen op het niveau dat goed verkoopt. Toen Rob en ik met Banger Hart drie weken op één stonden, gingen we hopen dat-ie ook de vierde week weer één zou zijn. Je wordt hebberig van zo'n succes en dan is het verlei delijk weer net zoiets te maken. Maar ik schrijf geen Smurfenlied, dus als ik schrijf moet het deksel van de pan. Dat heeft er mee te maken dat je het vak in je vingers begint te krijgen. Dan ben je namelijk nergens meer bang voor, en dat houdt het leuk." „Als kind hoorde ik 's avonds in mijn bed het 'geplok' van tennisballen. We woonden in het Gooi in een heel groot huis te midden van kakkers. Dokters en advocaten van wie de kinderen ook dokter en advocaat zouden worden. Mijn ouders hoor den daar niet bij. Een kunstzinnig stel, sterke persoonlijkheden, altijd chaos. Mijn vader verdiende goed met het schrijven van Pipo, maar vooral met wat er verder bij kwam. Nu noem je het merchandising. Als er een Pipo-speldje op de markt kwam, was dat bij ons goed voor een huis op Ibiza. Als kind heb ik nooit beseft dat we rijk waren, het speelde geen rol. Dat is, denk ik, het verschil met kinderen die arm opgroeien. Die beseffen heel goed dat er gebrek aan geld is, dat voel je. Ik leefde als een jongen. Plooirok ken? Never nooit! Met poppen spe len? Eén middag, daarna ben ik weer snel gewoon gaan doen. Toen ik kin deren kreeg, vond ik het geweldig om vrouw te zijn, maar verder heb ik altijd liever een man willen zijn. Mannen zijn veel leuker dan vrou wen. Eerlijker, spontaner, meer rechttoe-rechtaan. Mannen hebben mij altijd meer ontroerd dan vrou wen. Het geeft een hoop nadelen om vrouw te zijn. Als een man drie keer een liedje zingt, is het een zanger. Ik durf mezelf pas na 22 jaar teksten schrijven auteur te noemen. Niet voor niets schrijf ik als vrouw bijna uitsluitend teksten voor een man. Het kost me weinig moeite om me in een man in te leven. Ik klom in bo men, liep bijna altijd in laarzen, was altijd te laat thuis voor het eten. Ik heb bijna mijn hele jeugd op de rug van een pony gezeten. Ik kon rustig tot negen uur 's avonds op de hei rijden. Tegenwoordig zijn de ge varen zo groot geworden, dat je zo iets als ouder niet meer toelaat, maar ik heb nog een onbezorgde jeugd gehad. Zo'n jeugd is wel een juk. Dankzij die jeugd houd ik ziels veel van het leven en kan ik heel veel aan. Maar door zo'n jeugd probeer je ook de rest van je leven het net zo leuk te hebben. Je wilt terug naar dat onbezorgde, maar dat lukt je nooit. Mijn ouders waren al lang geschei den en verhuisd, maar ik heb nog heel lang in de lente bloemen ge plukt bij dat huis. Dat was een beetje Belinda Meuldijk: „Ik heb een positief fotoboek in mijn hoofd, ik onthoud en koester de dingen die de moeite waard zijn." Foto: Kippa stelen van het verleden. De vrouw die er woonde betrapte me een keer, ik schrok me kapot, maar ze vroeg me binnen. Ze zei: 'Ik ken het lied Onderweg dat je geschreven hebt over deze plek, en ik wil je laten zien hoe gelukkig Ik hier ben, zodat je vrede hebt ermee'. Ze kende de tekst: "Ik weet dat ik er bijna ben, omdat ik deze buurt herken, zo vrese lijk blij de hoek omga, en voor een vreemde nieuwbouw sta... zo blijf ik ondenveg, altijd onderweg..." Ik leef ook in dezelfde sfeer als mijn ouders. Een chaos, met veel honden, paarden, kippen en een ezel om me heen. Ik schilder en ik schrijf, niet al leen liedteksten maar ook romans. Het lijkt me heerlijk om ooit zulke goede boeken te schrijven, dat ik daar helemaal van kan leven. Mijn vader schreef hoofdzakelijk scripts, zijn teksten zag ik heel snel, nadat ze af waren, op televisie gespeeld. Dat heb ik niet met mijn boeken, wel met mijn liedteksten. Deze week trad Rob op in een vol Carré en toen voelde ik die collectieve ontroering over een lied, dat ooit begonnen is met een paar woordjes op papier. Op het moment dat ik aan een tekst begin, heb ik er al een melodie bij in mijn hoofd, maar die laat ik nooit aan de componist horen. Die maakt iets anders, maar doordat ik er al een melodie bij had, is de cadens goed, vallen de klemtonen nooit verkeerd. Dat laatste kom je nogal eens tegen in Nederlandse Üedjes. Componis ten zeggen ook altijd tegen mij dat de teksten vloeiend zijn, zodat het nergens geforceerd wordt. Neder lands hoeft echt niet te klinken als een keelziekte. Dat komt zeker ook door Rob. Bij hem komt geen woord er zomaar door. En zijn stem heeft een verzachtende invloed. Ik kan hem de vreselijkste dingen laten zin gen, maar door zijn stem zit ieder een tevreden te luisteren." „We hebben zwaar weer meege maakt met z'n tweeën. Die scheiding was een groot zwart gat en daarin kwam alles naar boven wat er tussen ons verkeerd was gegaan, wat niet goed was. Erger dan die tijd kan niet. Ik was helemaal niet van plan om ooit nog iets met Rob samen te doen, ik riep het hardst dat het nooit meer goed kwam. Tot we na een half jaar bij de advocaat zaten. Ik wilde geen alimentatie, hij stond er op dat ik die wel kreeg. Het leek nergens op, die hele scheiding van ons. We moesten er zelf hard om lachen. En toen kwamen we er achter hoe leuk we het eigenlijk met elkaar hadden, hoeveel plezier we om dezelfde din gen hebben, hoeveel we gemeen hebben. Wat heeft het voor zin elkaar verwij ten te maken? We moesten allebei door een crisis en daardoor hebben we bij onszelf ontdekt wat we uitein delijk nodig hebben, wat we echt be langrijk vinden. Rob en ik zijn blauwdrukken van elkaar. We zijn beiden Steenbok en in de Chinese astrologie beiden Paard. Astrologie zegt ons niet zoveel, maar het feit dat het twee keer zo exact samen valt, is toch opmerkelijk. We hebben enorm respect voor elkaar, weder zijdse bewondering. We zitten in hetzelfde vak, raken door dezelfde dingen ontroerd en hebben dezelfde smaak. Voor Kerst hebben we elkaar zelfs een keer exact dezelfde trui gegeven; ik dacht eerst dat ik mijn eigen ca deau openmaakte. Doodzonde von den we het, als we voor altijd uit el kaar zouden gaan. Dus zijn we maar niet gaan scheiden. We weten nu echter heel goed dat we te sterke persoonlijkheden zijn om in één huis te wonen. Ik heb mijn eigen huis in de buurt van Utrecht, Rob heeft zijn eigen huis op de Veluwe. Ja, we wonen apart en ik kan het ie dereen aanbevelen. De druk op relaties is tegenwoordig absurd. Iedereen moet alles voor el kaar zijn. Een man moet minnaar, vader, zoon, beste vriend en weet ik niet wat allemaal nog meer zijn. En voor een vrouw net zo: minnares, maagd, hoer, moeder, beste vrien din.. Dat kan toch niet, dat móet toch mis gaan. Ik kan niet geloven dat je elkaar niet gaat vervelen, niet gaat irriteren, niet gaat mijden als je 24 uur per dag zo'n claim op elkaar legt. Dat enorme aantal scheidingen van tegenwoordig komt érgens van daan. Op den duur faalt iederéén. Ik heb er geen zin meer in om an dermans vuile sokken tegen te ko men. Ik wil best offers brengen, maar niet de hele dag. Ach, stiekem wil iedereen zo'n relatie als wij. Mensen zeggen wel eens tegen me: 'Kunnen jullie elkaar dan wel ver trouwen?' Ik denk dat ze bedoelen: 'Jullie gaan zeker regelmatig vreemd'. Alsjeblieft zeg, we hebben het toch niet over dat soort stoute dingen, hè? Ik heb het over verliefd worden. Je moet het diepe vertrou wen hebben dat zoiets niet gebeurt, want dat is de enige werkelijke be dreiging. De verantwoordelijkheid voor een relatie ligt bij jezelf. Niet omdat jij zo goed oplet als de ander staat te flir ten. Als de ander verliefd wordt, kun jij dat niet voorkomen. In die twee jaar dat we uit elkaar waren, hebben we alles uitgeprobeerd en daardoor is het gevaar van verliefd worden er niet meer. Dat stadium ligt achter ons. Ik vertrouw op mezelf. Los van Rob, los van iedereen. Wij zitten dus niet elke avond samen op de bank tv te kijken. Af en toe gebeurt dat. Niet volgens een wetmatigheid, maar omdat het zo uitkomt. We bellen el kaar wel drie, vier keer per dag op. Dat ik de kinderen voornamelijk op voed hebben we ook zo geregeld. Met zijn vak kan het niet anders en ik gun hem die rust ook. Hoeveel ru zies zijn er niet om de kinderen? Hebben wij nooit. Het is een beetje een nomadenhu- welijk. Hij komt soms hier naartoe, wij gaan soms naar hem toe. Onze oudste zoon, Robert, kookt dan. Hij is daar zeer gedreven in. Omdat Rob dan meestal nèt dat ene ingrediënt niet in huis heeft, komen wij altijd aanzetten met onze potten en pan- ZATERDAG 23 FEBRUARI 2002 ER BIJ nen. Maak je overigens geen zorgen: Rob verwaarloost zichzelf niet hoor, hij is volledig selfsupporting. In zo'n relatie raak je nooit verveeld, is er nooit sleur en lijkt het steeds nieuw als je elkaar ziet. En het gaat in een relatie vooral om de energie die je elkaar geeft. We praten bij voorbeeld veel over mijn teksten en dan merk ik dat Rob altijd meteen begrijpt wat ik ermee wil zeggen. In een liedje van zijn nieuwe cd had ik geschreven: 'Ik ben geen ideale va der'. Toen we die tekst doornamen, wilde ik die zin schrappen. Rob vond dat die er absoluut in moest blijven. Voor Yoshi en Robert speelt hij een actieve rol, hij is er voor de aardse dingen, dat is het pakkie-an van de vader. Toch is het best een trauma voor hem dat hij door zijn vak niet zo veel met zijn kinderen kan op trekken. Maar wat wil je, als je na een optreden middenin de nacht thuiskomt? Dan slaap je overdag. Tijdens vakanties probeert hij dat goed te maken, en dat doet hij met overgave, maar ik zie dan die moe heid die grenzeloos lijkt. Ik heb mijn handen vol aan die man van me. Met hem kan het alleen nog maar leuker en dieper worden. Ik heb geen zin om terug te gaan naar hoofdstuk één. En zolang hij leeft, blijf ik exclusief voor hem schrij ven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 45