KUNST CULTUUR
Groot kunstfestival
in de Leidse regio
'Je klapt je knokkels te veel naar binnen' 1Y,lh.e'l1iraal
Cultuur en identiteit in museum De Lakenhal
als atelier
voor kunst
Dynamo
Festival
heeft plek
gevonden
Allerlaatste keer de Tröckener Kecks
ZATERDAG 23 februari 2002
Ril
Deelnemende gemeenten strijden om 'Gouden Groeten'
on Grunberg.
(lieffoto: Taco van der Eb
ling rond
in der Jagt
ihaag - Uitgeverij De Geus
piseert samen met de NS
ireis naar Wenen. Daar kan
iprogramma rond Marek
ider Jagt, schrijver van het
kenweekessay, worden ge
ld. De uitgever presenteert
deze manier 'Gstaad 95-98',
[weede roman van Van der
(De reis is van 16 tot en met
uei. De boekpresentatie is
17 mei in Wenen tijdens de
je Van der Jagt-lezing.
Hjver Amon Grunberg, van
algemeen wordt aangeno-
idat hij zich achter Van der
(verschuilt, is gevraagd voor
{lezing.
renzenloos'
ijgt 20.000 euro
in - De Stichting Samen-
kende Podia Leiden (STAM-
I) krijgt 20.000 euro van het
ds voor Programmering en
lagement. Het geld is be
ad voor het muziekfestival
azenloos dat dit jaar op 7, 8
Inovember zijn derde editie
eft in het Leidse LAKthea-
het festival is een samen-
kingsproject van Hot
se, De X Folkclub Horus,
wrcht en Made in Leiden.
tra concert
irco Borsato
ierdam - In slechts vijf da-
tijd heeft zanger Marco
iato liefst 45.000 concert -
iten verkocht. Het concert
II juni in De Kuip te Rotter-
lis daardoor volledig uit
licht. Daarom is besloten
jen extra concert op zater-
|15 juni. De kaartverkoop is
udels begonnen.
tlden van
(rijvers
haag - Het Letterkundig
!um in Den Haag toont
maart tot 18 augustus uit
en collectie 22 beelden
auteurs. In de expositie 'Ik
niet van steen, beelden van
ijvers' zijn onder anderen
den van Annie M.G.
bidt, Multatuli, Louis Cou-
B, Marten Toonder en Har-
lulisch samengebracht. Be-
ers kunnen bij elk beeld
tren naar een proza-ff ag-
Kof gedicht over de liefde,
[zogeheten audio-tour
lAnton Korteweg, directeur
het museum, uitleg over de
Dmst van de beelden.
door Theo de With
leiden - Voor de Leidse regio en
de Duin- en Bollenstreek wordt
een groot kunstfestival voorbe
reid. Het is de bedoeling de mani
festatie volgend jaar te houden.
Vliegveld Valkenburg is in beeld
als mogelijke locatie voor het fes
tival. De zestien gemeenten in de
regio zijn benaderd een bijdrage
te leveren.
Het initiatief is genomen door
het Kunstgebouw, de stichting
voor kunst en cultuur in Zuid-
Holland. Het festival heeft als
voorlopige naam 'Groeten uit'
meegekregen. Van de deelne
mende gemeenten wordt een
actieve opstelling verwacht. Zij
moeten het verenigingsleven
binnen hun gemeentegrenzen
opporren.
Het Kunstgebouw heeft de zes
tien gemeenten afgelopen na
jaar benaderd. In eerste instan
tie werd door Alkemade, Val
kenburg en Voorhout niet ge
reageerd. Inmiddels lijkt Voor
hout echter ook overstag te zijn
gegaan. Het aantrekkelijke voor
de deelnemende gemeenten is
dat de amateurkunst binnen
hun grenzen een flinke impuls
krijgt. ,,De verenigingen die aan
'Groeten uit' meedoen, krijgen
professionele begeleiding", zegt
projectleider Karei Winterink
Een ervaren regisseur adviseert
bijvoorbeeld de plaatselijke to
neelvereniging.
Hij wil nog niet al te veel infor
matie geven over het project,
omdat het Kunstgebouw nog in
gesprek is met de diverse ge
meentebesturen. Winterink ver
wacht in de loop van de volgen
de maand meer duidelijkheid te
kunnen verschaffen. Op dat mo
ment gaan ook twee consulen
ten van het Kunstgebouw op
pad in de regio om het vereni
gingsleven te informeren.
Het festival bestaat uit drie on
derdelen: muziek, theater en
beeldende kunst. Voor elk van
de drie categorieën kan een ge
meente een vereniging aanmel
den. Dat betekent dat er in een
gemeente eerst een voorronde
kan worden gehouden of dat di
verse verenigingen de handen
ineen slaan om tot één inzen
ding te komen. Op het uiteinde
lijke festival worden de 'beste,
spannendste en mooiste' acts
gepresenteerd. Als alle gemeen
ten in alle categorieën meedoen,
gaat het om bijna vijftig acts.
Het Kunstgebouw bepaalt aan
de hand van het aantal produc
ties of het festival 'Groeten uit'
één dag of een weekeinde in be
slag neemt. Naast de acts op het
podium wordt ook een aantal
workshops en lezingen gehou
den. Verder maakt het Kunstge
bouw een website met informa
tie over het festival.
Het is de bedoeling dat in de
loop van dit jaar de nominatie
procedures worden doorlopen,
zodat het festival zelf in 2003
kan plaatsvinden. Uiteindelijk
moet er in elke categorie een
winnaar uit de bus rollen. Het
Kunstgebouw formuleert het
zelf zo: .Appels en peren wor
den vergeleken. De meest bij
zondere, orgineelste, krachtigste
performance wint de Gouden
Groeten."
leiden - Zo'n zestig fans waren gisteren in de Plato-winkel in de Leidse
Vrouwensteeg samengekomen om het nieuwe live-album van de
Tröckener Kecks te laten signeren. De bandleden, met uitzondering
van de door ziekte verhinderde toetsenist Rob van Zandvoort, voorza
gen de verkochte exemplaren van de dubbel-cd 'Meer Niet!' van hand
tekeningen en maakten ontspannen een praatje met het toege
stroomde publiek.
In december gaf de band zijn laatste optreden ook in Leiden, in het
LVC. De opnamen die op 'Meer niet!' terecht zijn gekomen, zijn ge
maakt op een concert in het Tilburgse 013. Toch kozen de Tröckener
Kecks weer voor Leiden als plaats voor de laatste signeersessie. Kecks-
gitarist Phil Tilli: „We wilden graag bij een Plato-winkel signeren. Pla
to past bij de Kecks. We gaan niet in de Free Record Shop staan. Ons
publiek koopt bij meer onafhankelijke winkels. We zaten eerst aan
Utrecht te denken wegens de centrale ligging. Dat het uiteindelijk Lei
den is geworden, komt waarschijnlijk omdat ik zelf acht jaar in deze
winkel heb gewerkt."
Volgens Tilli is de signeersessie de allerlaatste gelegenheid geweest
waarbij de Kecks als band samen zijn geweest. „Na het optreden in
het LVC zijn we nog regelmatig bij elkaar geweest om bijvoorbeeld
over deze cd te overleggen. Maar nu hij af is, is er niet meer zoveel te
doen. Het is echt afgelopen." Foto: Henk Bouwman
Lucia Swarts geeft Masterclass cello in het LAKtheater
door Herman Joustra
leiden - De lerares spreekt tot de
leerlinge achter de cello. Op
vriendelijke doch besliste toon.
Een kort maar krachtig oordeel.
„Je speelt heel goed. Je weet al
leen niet goed hoe je de klanken
moet maken. De speelhand
moet je ontspannen. Je maakt
wel klanken, maar er zit geen
diepte in." De leerlinge bloost,
maar erkent het meesterschap
van de vrouw. Want ze knikt in
stemmend.
De lerares is Lucia Swarts. Zij is
eerste celliste in het orkest van
de Nederlandse Bachvereniging
en ze speelt geregeld in onder
meer het Chromatisch Kwartet
en het Schönberg Ensemble. De
leerlinge speelt in haar vrije tijd
onder meer in het Noord-Hol
lands Jeugdorkest. Haar vrije tijd
ja, want haar studie biofarma-
ceutische wetenschappen aan
de Leidse universiteit slokt veel
tijd op. En dat is ook de reden
waarom ze naast Swarts zit, in
de muziekstudio van het LAK
theater.
De celliste geeft daar de eerste
van een serie zogeheten master-
classes, waar geen goed Neder
lands woord voor is te vinden,
maar waarvan een omschrijving
als spoedcursus op hoog niveau
de lading aardig dekt. De bedoe
ling: muzikaal getalenteerde stu
denten aan de universiteit de
kans te geven zich verder te ont
wikkelen, zonder dat daar een
studie aan het conservatorium
Lucia Swarts tijdens de eerste van een serie zogeheten 'Masterclasses' in het LAK. Foto: Henk Bouwman
aan hoeft vast te zitten. „Een
fantastisch initiatief', zegt
Swarts, die zich voor elke leer
ling drie kwartier lang volledig
geeft.
Ze legt haar hand op de rechter
schouder van de studente. „Pro
beer hier te ontspannen." Daar
na pakt ze de rechter arm, de
speelarm van de studente. „Laat
maar vallen Veel te gespannen.
Stel je maar voor dat je in een
bootje zit. En dat je met de rech
terhand wil peddelen." Ze kijkt
naar de hand van de studente
die de strijkstok omklemt. „Je
vingers staan ver uit elkaar. Zet
ze eens dichter bij elkaar. Dan
heb je minder spanning op je
spieren."
De studente doet het en Swarts
pakt nog een keer haar arm. Om
die, met strijkstok en al, langs de
snaren van de cello te trekken.
Het resultaat: een lange, strakke,
warme toon. „We gaan probe
ren om dit geluid te maken. Be
denk dat de stok maar een onsje
weegt. Je hoeft dus eigenlijk bij
na niets vast te houden. En denk
eraan dat je de hele boel in je
arm vast zet als je te veel met je
duim knijpt."
En dan de andere arm. Of liever
de andere hand, de linker, waar
mee een cellist de tonen moet
vormen op de snaren. „Je klapt
je knokkels te veel naar binnen.
Daardoor zet je ook die arm
vast. Probeer je hand te ont
spannen. Alsof je een bal weg
gooit. En maak je vingers iets
langer. Je hand is één grote
kwast. En daar mogen geen har
de stukjes in zitten." En dan nog
even terug naar de strijkarm. „Je
elleboog blijft hoog staan. Zo
kom je nooit aan een ontspan
nen klank."
Maar met al die aanwijzingen
dus wel. Aan het eind van de
drie kwartier produceert de stu
dente mooie volle tonen. „Je
kunt het", roept Swarts. „Ja, dat
is het." „Jeetje", roept de stu
dente terug. En in haar ogen
staat te lezen: „Kan ik dit echt?
Speel ik dit?"
De komende vrijdagen staan
meer masterclasses op het pro
gramma onder meer voor fluit,
viool, klarinet, trompet, zang,
hobo en piano. Ze zijn voor pu
bliek toegankelijk. Meer infor
matie: 071-5272410.
door Coen Polack
leiden - „De groene kleur van
kt vlakke land, de ver koelen-
Kkou van de bergkam, het is
onmogelijk om de schoonheid
m Koerdistan over te bren-
g»i." Het klinkt als een ge-
picht, deze beschrijving van
ken foto met daarop het
poene landschap van een
vallei in Koerdistan. De foto
maakt deel uit van de exposi
tie 'Cultuur en Identiteit' in
itedelijk Museum De Laken-
lal.
eden van migranten- en
luchtelingenorganisaties in
eiden verzamelden voor de
le tentoonstelling bijzondere
irwerpen en foto's. Pro
leider Dineke Huizenga:
ét zijn dingen die iets van
[Ie eigen identiteit en de ei-
'n cultuur laten zien." De
lositie is onderdeel van
>n groter project dat streeft
naar deelname van allochto
nen aan het culturele leven
(n Leiden.
Ce deelnemende organisa
ties zijn Leidse verenigingen
van onder meer Arabische,
raanse, Irakese, Koerdische
n Noord-Afrikaanse immi-
fanten. De voorwerpen zijn
'nder meer kunstwerken,
ervies, sieraden, beeldjes,
luziekinstrumenten en tra-
itioneel gedecoreerde doe
ken. Huizenga: „Iederieen
heeft de opdracht naar eigen
inzicht uitgevoerd. De Irake
se vereniging heeft voorna
melijk materiaal verzameld
waarin de geschiedenis van
•het land naar voren komt;
een goed voorbeeld daarvan
is een kaart van Irak met
daarop alle etnische bevol
kingsgroepen. De kaart is af
komstig uit een Iraaks
schoolboek dat een deelne
mer als aandenken aan zijn
land heeft bewaard."
Onder een foto van een Per
zisch tapijt staat de tekst
Mijn eerste werk (tapijt ma
ken) toen ik 18 was. Herinne
ringen van verre dorpen, kin
deren met hun elegante vin
gers kunnen zo'n mooie kunst
creëren." Huizenga: „De
Iraanse vrouw heeft dit kleed
als een van de weinige din
gen kunnen meenemen toen
ze vluchtte. Het is een be
langrijk aandenken aan haar
land waar tapijtweven nog al
tijd veel voorkomt."
De expositie geeft een beeld
van de culturen binnen de
Leidse samenleving, maar
volgens Huizenga is het meer
dan dat. „Deze tentoonstel
ling toont een stukje van de
wereld in Leiden. Zelfs voor
het oog gewone objecten
krijgen een bijzondere bete
kenis door hun bijschrift. Het
is heel herkenbaar en bena
drukt de overeenkomsten
tussen mensen. Voor ieder
een zijn familie, kinderen en
herinneringen van belang."
Voor de tentoonstelling in De
Lakenhal zijn de meege
brachte voorwerpen gefoto
grafeerd. Huizenga: „Elk ob
ject en elke foto nodigt de
toeschouwer uit een blik op
de wereld te werpen met an
dere ogen, vanuit een ander
gezichtspunt. Het is een ken
nismaking met een beeld dat
is vormgegeven door een
persoonlijke ervaring, ge
schiedenis, vanuit een eigen
perspectief. De foto's zijn
voor alle toeschouwers ver
trouwd door de emotie, de
herkenning van liefde, verlies
en verlangen."
Zo is er een foto van een gro
te familie. Het onderschrift
beschrijft het gemis van fa
milieleden dat de naar Ne
derland gevluchte man voelt.
„Het verlangen speelt voor
veel mensen een belangrijke
rol. Men is vaak gewend veel
buiten te leven. In dit volge
bouwde land missen ze de
schoonheid en weidsheid
van het landschap waarin ze
opgroeiden."
Cultuur en Identiteit. Nog te
zien tot 4 maart in Stedelijk
Museum De Lakenhal, Oude
Singel 28-32, Leiden.
««Mr-•-'"-'<•••-■ -
a" i.- fe. xp
(,.^1. ik «w m
*J jtc xCyT- M
r~ J j-> .t
sUx'Jfd* aU
Gówfcn ii M~.HK,...
M* ttc tBS+Tum.Kt
Smu
HAtib HORNTAFA
Twee voorbeelden van de bijdragen aan de tentoonstelling. Links een natuurfoto, rechts een traditioneel muziekinstrument.
Foto: Hielco Kuipers
Apeldoorn - De Kathedraal, het
monumentale voormalige ra
diogebouw in Radio Kootwijk,
kan dienen als podium en on
derzoeksinstituut voor moderne
kunstvormen, waarin beeld en
geluid samen gaan. Een notitie
daarover wordt binnenkort aan
de gemeente Apeldoorn en an
dere betrokkenen voorgelegd.
Inwoners van de buurtschap
Radio Kootwijk en de gemeente
Apeldoorn zoeken al lang naar
een nieuwe bestemming voor
het kolossale gebouw, dat vroe
ger dienst deed als zendstation
voor de radioverbindingen tus
sen Nederland en Nederlands-
Indië. Grootste obstakel is het
jaarlijkse onderhoud van het ge
bouw en de ligging in een
kwetsbaar natuurgebied. Die
sluit een functie die veel publiek
trekt nagenoeg uit.
Medewerker Frans Evers van de
Interfaculteit Beeld en Geluid
van het Koninklijk Conservatori
um en de Koninklijke Academie
van Beeldende Kunsten in Den
Haag pleit in een notitie voor de
vestiging van een centrum voor
moderne kunsten in het ge
bouw. Daarvoor voerde hij over
leg met de universiteiten van
Leiden en Amsterdam.
Hilversum - Dynamo Open Air,
het grootste metalfestival van
Nederland, heeft voor de ko
mende jaren eindelijk een vaste
plek gevonden. Dat heeft orga
nisator André Verhuysen giste
ren voor de VPRO-radio ver
klaard.
Om welk terrein het gaat wil hij
nog niet zeggen, maar zeker is
dat het ruimte biedt aan 25.000
tot 30.000 bezoekers en groot
genoeg is voor een driedaags
festival met camping. Het zou
gaan om een locatie in de buurt
van Eindhoven. Probleem is dat
het terrein dit jaar nog niet ge
bruikt kan worden.
Verhuysen ziet voor dit jaar mis
schien toch nog een kans om
Dynamo door te laten gaan. Hij
wil proberen ee*ldag vast te
plakken aan het Bospopfestival,
dat op vrijdag 12 en zaterdag 13
juli wordt gehouden in Weert.
Dynamo zou dan op de zondag
kunnen plaatsvinden.
Dynamo is vorig jaar niet door
gegaan. Naar aanleiding daar
van en problemen met andere
festivals pleitte concertorganisa
tor Mojo onlangs nog voor een
nationaal festivalterrein. Bid
dinghuizen in de Flevopolder
maakt de meeste kans daarop.
Op dat terrein vindt ook altijd
Lowlands plaats.
Uit angst voor ordeverstoringen
voelen steeds minder gemeen
ten ervoor grootschalige popfes
tivals binnen hun grenzen te
houden. De laatste editie van
Dynamo Open Air was twee jaar
geleden in het Nijmeegse Gof-
fertpark