'Idealisme werkt niet' GESPREK VAN DE DAG Noord-Hollandse tweeling in race voor hoofdrol verfilming Kameleon Zo, nu eerst een., rekening van 341 euro 'Edgar Davids in grote problemen' 'Backstreet Boys zijn pak cornflakes Wereldverbeteraars hebben het moeilijk in woongroep a VRIJDAG 22 FEBRUARI 2002 MENSELIJK De Britse warenhuis keten Marks Spen cer wil voetbalster DAVID BECKHAM strikken om meer jongeren de winkels in te lokken. Het concern, dat kampt met een oubollig imago, bevestigde gisteren dat er ge sprekken gaande zijn met de middenvel der van Manchester United. Volgens de zakenkrant Financial Times zal Beckham merchandise voor het WK voetbal in Zuid-Korea en Japan gaan promo ten. Marks Spencer heeft al eerder aan de voetballer en zijn vrouw Victoria gevraagd hun naam te verbinden aan het concern. Marks Spencer doet al enige tijd verwoede pogingen om van zijn belegen imago af te komen. Vorig jaar introduceerde het een speciale kledinglijn, ontworpen door George Davis, voor jongeren. Ook figureerde in de tv- spotjes rondom de kerst de bekende tv-presentator Zoe Ball. Beckham heeft al lucratieve sponsorcontracten met onder meer Adidas en Police zonnebrillen. De man met de gave traptechniek zal deze zomer een van de grote sterren zijn op het WK voetbal. Dialectvereniging Veldeke gaat LERAREN LIMBURGS op leiden. In een speciale cursus krijgen de toekomstige do centen niet alleen uitleg over de Limburgse taal- en letter kunde, maar ook over de geschiedenis van het Limburgs. De opleiding wordt gesteund door de Limburgse streek taalfunctionaris Pierre Bakkes, die zelf al zo'n vijftien jaar Limburgse les geeft in Roermond en omgeving. De be langstelling voor lees- en schrijfcursussen in het dialect is ongekend groot, zo denken de initiatiefnemers. Een Portugese gevangene is in HONGERSTAKING ge gaan om zijn eis tot meer voedsel kracht bij te zetten. De wegens moord tot een lange gevangenisstraf ver oordeelde man is 1,98 lang en weegt 110 kilo. Hij zegt - -dat hij slecht en onvoldoen de te eten krijgt in de ge vangenis van Vale de Ju- deus, ten zuiden van Lissa bon. Tot overmaat van ramp zijn met recente vei ligheidsmaatregelen de porties die familieleden mogen brengen aanzienlijk beperkt. De popgroep NORMAAL hoeft voormalig bandlid Paul Kemper geen schadevergoeding te betalen. Dat heeft de rechtbank in Zutphen gisteren bepaald in een zaak die door de oud-gitarist was aangespannen. Normaal heeft Kemper eerder verteld niet langer van zijn diensten ge bruik te willen maken. Kemper vindt dat de popgroep hem op onrechtmatige wijze aan de kant heeft gezet. Hij eist smartengeld en een vergoeding voor gemiste inkom sten. Volgens een woordvoerder van de rechtbank heeft .Normaal echter aan alle verplichtingen voldaan. Het con flict dateert al van 1999. Kemper moet van de rechter in Zutphen de gemaakte juridische kosten betalen. Nor maal-zanger Bennie Jolink is opgelucht dat er een eind is gekomen aan 'onwaarheden en klinkklare onzin'. DOUWE EGBERTS -vervangt het koffie vrouwtje door een 'hippere verschijning. Het vrouwtje met het kanten kapje wordt medio dit jaar inge ruild voorde 'Aroma Lady'. Deze wereldse dame komt op de koffiepakken tot ui ting in een gestileerd vrouwenhoofd, om geven door een zichtbare koffielucht. De pakken koffie in België zijn al voorzien van het nieuwe beeldmerk, dat DE mondiaal wil 'invoeren. Het oude koffievrouwtje paste niet meer in een wereld van 'brandmarketing', meldde marketingdirecteur Wout de Gier vorig jaar al. Het huidige koffievrouwtje werd in 1898 bedacht door een Duitse drukker, die het plaatje op de zakjes zette waarin de winkeliers hun losse koffie verpakten. In de loop der jaren werd de tekening van tijd 'tot tijd aangepast. Zo werd het vrouwtje dunner en kreeg ze een andere omslagdoek en een ander kapje. Vanaf 1983 schonk ze voortaan twee kopjes in, en in 1992 kreeg ze een nieuwe kan. Bavaria had niet zonder toe stemming een foto van Willem- Al exander en Méxima mogen gebruiken voor een bieradver tentie. Dat heeft de Rijksvoor lichtingsdienst de brouwer in een brief laten weten. Het be drijf moet alsnog de licentie rechten van de foto betalen: 341 euro. De op 02-02-2002 geplaatste ad vertentie was volgens RVD- woordvoerder Hans Kamp 'op het randje'. „Een twijfelgeval", aldus Kamp. Foto's van leden van het koninklijk huis mogen namelijk niet worden gebruikt „jpm producten aan te prijzen. In "de advertentie stond een foto van het koninklijk paar pal bo ven het logo en de slogan van Bavaria. In de brief is het Lieshoutse be drijf gewezen op de regels. Ook staat er in dat de RVD geen ver dere stappen zal ondernemen. Peter Swinkels van Bavaria is te vreden over deze gang van za ken. „Het enige verwijt dat ons gemaakt kan worden, is dat de foto van internet is gehaald zon der toestemming te vragen. We zullen de rekening van 341 euro vandaag nog betalen." Swinkels heeft allesbehalve spijt van de advertentie. "Ik blijf erbij dat het een leuke, spannende adverten tie was." Ook in Italië is Juventus- en Oranje-middenvel- der Edgar Davids aan de schandpaal genageld. De beschuldiging van zijn ex-vriendin, Sarah Hagens, dat Davids haar herhaaldelijk heeft mis handeld, werd in alle kranten breed uitgemeten. Op de voorpagina van La Gazzetta dello Sport, het grootste sportdagblad van Italië, prijkte gis teren zijn foto met de kop: 'Davids in grote pro blemen'. Davids ontkent alle beschuldigingen, liet zijn ad vocaat Spong gisteren weten. „Hij zal meewer ken aan het onderzoek. Zodra hij wordt opge roepen voor een verhoor, zal hij komen." Zijn club Juventus doet er het zwijgen toe. Ma nager Moggi en trainer Lippi argumenteren dat het om privé-zaken van Davids gaat, waar club en coach niets mee te maken hebben. De mid denvelder verscheen ook gisteren met toestem ming van Juventus niet op de training. De media hielden het erop dat hij naar Nederland was af gereisd. Volgens insiders echter zijn de zorgen over Da vids bij zijn club groot. Hagens, een 23-jarig fo tomodel, heeft ook de medische staf van Juven tus beschuldigd. Een clubarts zou na één van de ranselpartijen van Davids een wond in haar arm hebben gehecht, maar een röntgenfoto kreeg zij niet. Beschuldigingen van verzwijgen wijst Ju ventus echter van de hand met verwijzing naar het beroepsgeheim van de arts. Het openbaar ministerie in Amsterdam heeft aangekondigd een strafrechtelijk onderzoek naar Davids te beginnen. Volgens het dagblad La Re- pubblica is de kans groot dat ook de Italiaanse justitie een onderzoek naar de beschuldigingen van Davids' ex-vriendin instelt. Haai' advocaat, mr. Moscowicz, heeft gezegd dat overwogen wordt om ook in Italië een klacht tegen Davids in te dienen. Het gaat in de aangifte om acht ge vallen van mishandeling, waarvan ongeveer de helft zich in Italië afspeelde. Het openbaar mi nisterie in Turijn onthield zich gisteren van commentaar. Opvallend is overigens wel dat de drommen journalisten die zich in Italië met de zaak-Davids bezighouden gisteren niet veel verder kwamen dan citeren uit de Telegraaf. La Repubblica kwam met een buurvrouw van de voetballer - die in de exclusieve Turijnse villa-wijk Crocetta woont - op de proppen. Zij kon echter slechts melden dat haar zoontje ooit om een handteke ning van Davids heeft gevraagd toen de voetbal ler met twee Nederlandse vrienden op straat een balletje trapte. La Repubblica haalt ook een grapje van Fiat-baas Agnelli uit het archief. „Da vids is een type dat je in het donker niet moet te genkomen", zou de Juventus-sponsor ooit heb ben gezegd. Hans Geleijnse en ANP De nieuwe generatie popsterren is vergelijkbaar met een pak cornflakes. De muziekindustrie pro duceert in een hoog tempo bands met een mid delmatige kwaliteit. Dat heeft Elton John, veteraan onder de popartiesten, j i voor de BBC televi- De zanger, die sinds mensenheugenis songs schrijft met co auteur Bemie Taupin, hekelt de handelwijze van de platenmaat schappijen. „Die wil len even snel geld van gen met artiesten als Britney Spears en groepen als de Back street Boys, Nsync, Steps en S Club 7. Je ziet ze overal, het zijn net pakken cornflakes. Er zijn te veel van die groepen. Volgens mij brengt dat schade toe aan artiesten met echt talent. Het gaat ten koste van de aandacht die de echte artiesten zouden moeten krijgen." Ook het fenomeen videoclip moet het in de ogen van Elton John ontgelden. „Als ik de koning van de muziekbusiness was, zou ik al die muzieksta- Sir Elton John. Foto: Reuters/Russell Boyce tions sluiten en uitroepen: Zullen we weer ge- woon muziek maken?" De zanger gaf verder a »t dat hij zich schaamde voor de release van de et barmelijke cd One Night Only, met live versies 01 zijn grootste hits. „In nog geen miljoen jaar ha >e dat album moeten uit e brengen. Ik heb er veeer spijt van." De popveteraan hekel ei ook het TV-programn et Pop Idol, de Britse vei zj van Starmaker. „Waai deze mensen over twi jaar gebleven? Dan ze op de schroothooj omdat er een nieuwe jonger iemand langs> kwam. Ik kan alleen n m hopen dat er dan ook n voor ze wordt gezorgi je Elton John staat niet; |0 leen in zijn mening. F legendes als Roger Da trey, de zanger van Tl e Who, en Sting plaatsten eerder al vraagtekens het snelle succes van het populaire Pop Idol, voormalige voorman van The Police zei vorigi week dat jonge muzikanten eigenlijk eerst eei ,a paar jaar in kroegen zouden moeten optredei GPD i lip oop «g Groepswonen voor ouderen is al jaren razend populair. En ook de idealisten weten elkaar te vinden. Maar als je niet tot die groepen behoort en je toch een gemeen schappelijke woonvorm zoekt, zijn er momenteel voldoende mogelijkheden. Wat wel blijkt? De woongroepen waar de privacy wordt gewaarborgd en er geen al te stringente regels zijn, houden het langst stand. „Idealisme werkt niet." De bewoners van hedendaagse woongroepen roemen vooral de ouderwetse burenhulp. De sim pele dingen, van planten verzor gen en elkaar-helpen met klus jes. Kom daar maar eens om in een onpersoonlijke flat of rijtjes huis, zeggen ze. Bioloog Peter Koomen is een al leenstaande en één van de be woners van een Centraal Woon project in de Stevenshof in Lei den. Er zijn 15 aparte wooneen heden, waarvan 5 éénpersoons huishoudens. De 19 volwasse nen en de zes kinderen maken regelmatig gebruik van de geza menlijke ruimte en tuin. Koomen woonde voorheen in de Slaaghwijk (de Leidse Bijl mer), maar voelde zich daar niet thuis. Als de buren in de nacht hun keuken gingen verbouwen, moest hij zijn kaken op elkaar houden. Anders werd er tijdens zijn vakantie wel wat bij hem verbouwd. Maar omdat hij in die tijd geen vaste baan had, zat een koopwoning er niet in. Hij hoorde van het Centraal Wo nen-concept en in 1994 begon hij het woongroepavontuur. Hij huurt er nu voor 435 euro een maisonnette met drie ka mers en een balkon met uitzicht op de gezamenlijke tuin. Hij eet meestal alleen, maar gaat na het avondeten regelmatig in de ge meenschappelijk ruimte koffie drinken en televisie kijken. Een keer per maand wordt er soms met, soms zonder kinderen ge geten. En iedere zaterdagmor gen is het koffiedrinken en zon dagmiddag kun je een borrel pakken. „Soms zijn er twee, soms tien." Daarnaast stelt de groep eisen, waarvoor allerlei commissies zijn ingesteld. Een keer per jaar is er een tuindag en de schuur moet regelmatig worden opge ruimd en ook de gemeenschap pelijke ruimten moeten worden schoongemaakt. Veel centraal-woonprojecten verlangen een milieubewuste instelling van de (aspirant) be woner. De Leidse heeft dat niet. „Er is hier wel iemand die op dat punt behoorlijk fanaat is, maar er zijn anderen die het weer niet zo nauw nemen. Ik In de woongroep van bioloog P'eter Koomen (links, met baard) wonen in totaal 25 mensen: 19 volwassenen en 6 kinderen. „Als er iemand komt die we echt niet zien zitten, dan halen we een beetje meer lijken uit de kast." Foto: Taco van der Eb heb ook een tic, ik bestudeer spinnen en hiernaast woont een mevrouw die alles van Richard 111 weet. Wat je wel kunt zeggen is dat alle bewoners veel respect hebben voor elkaar. En iedereen heeft behoefte aan contact, maar stelt tevens prijs op priva cy. En je bent ook niet gek als je niet in een auto rijdt." De selectie gaat volgens een in- praatmethode. Als iemand be langstelling (er is een wachtlijst van 30) heeft, kan hij kennis ma ken met de bewoners. Er is geen ballotage. Koomen: „Meestal se lecteert het zich vanzelf, want het duurt minstens drie jaar voordat je aan de beurt bent, want er is hier weinig verloop. En als er iemand komt die we echt niet zien zitten, dan halen we een beetje meer lijken uit de kast. We benadrukken dan bij voorbeeld de overlast van kinde ren. Natuurlijk hoor je die, maar in elke buurt zijn er kinderen. En je kan ook iets gezelligs met ze doen. En als je geen zin in ze hebt, sluit je je voordeur. Zij zijn trouwens ook gebonden aan re gels, ze mogen bijvoorbeeld niet in de tuin voetballen." Gezinssocioloog Kees de Hoog van Wageningen Universiteit is ervan overtuigd dat woongroe pen die gestoeld zijn op al te fa natiek idealisme op den duur Landgoed Belvedère in Overveen dat is opgesplits in vijf afzonderlijke appartementen. Foto: United Photos De Boer/Marco de Swart het minst kans van slagen heb ben. „Die wereldverbeteraars en macrobioten zijn meestal niet erg verdraagzaam naar anders denkenden. Het zijn hele lieve burgers hoor en ze zetten zich ook nogal eens in voor zwerfkat ten en fietspaden, dus ze zijn erg nuttig." Maar, weet hij, het idealisme dat het langst standhoudt is idealis me dat gericht is op praktische zaken zoals een gezamenlijk au to of de mogelijkheid voor kin deroppas. De Hoog waarschuwt wel voor een te centrale rol voor de kinderen. „Dat is op den duur vaak loodzwaar voor ze. En als je onder dat verantwoorde klimrekje rubberen tegels legt en de Gouden Regen verwijdert vanwege de giftige besjes dan geef je je kroost weinig realiteits zin mee. Want later in de grote mensen wereld vallen ze geheid ook wel eens en komen ze de besjes van de Gouden Regen te gen." De gezinssocioloog heeft daar naast ontdekt dat een zeker in dividualisme noodzakelijk is om te komen tot een groep die be staansrecht heeft. „De meeste groepbewoners zijn hoog opge leid en willen regelmatig op zichzelf zijn. Dus wel een ge meenschappelijke tuin, maar een eigen terras. Af en toe sa men eten, maai' beslist niet ie dere dag. Het grote probleem zit natuurlijk in de complexheid van de contacten. Een huwelijk is al lastig. En hoe vaak zie je niet dat bij vriendschappen tus sen echtparen twee elkaar wel en twee elkaar eigenlijk niet zo liggen. Hoe moet je dan in gods naam een open communicatie tussen twaalf mensen door de jaren goed houden?" Marja van Starrenburg kan daar over mee praten. Zij heeft sa men met haar twee dochters en kele jaren in een woongroep in Den Haag gewoond. Ze is er gil lend weggelopen. „Ik was ge scheiden en wilde mijn kinde ren in contact brengen met an dere volwassenen. Maar er werd zo'n enorme druk op ze uitgeo- fend, dat ze op den duur die au toriteit niet meer accepteerden. Als ze te laat thuis kwamen, moesten ze niet alleen aan mij, maar ook aan de andere zes vol wassenen tekst en uitleg geven." „En dat eten! Iedere dag moa dat gezamenlijk gebeuren. I niet alleen vegetarisch, maa den duur ook macrobiotiscl Als je te weinig koolhydrate;w teveel eiwitten op het menu had, kreeg je commentaar, dan die wekelijkse vergaderi Er werd rustig een hele avoi over de kleur van de badkai geouwehoerd. Maar het all< ergste vond ik toch wel het mis aan privacy. Als bij mij bel ging, deed iemand ande open." Op landgoed Belvedère in veen is dat totaal anders gei geld. Daar gelden er nauwels regels. Er zijn vijf koopappa menten die totaal los van el j* zijn gesitueerd, waar acadei en een kunstenaar wonen. J het appartement van classii;c Irene von Oven valt de ruin 1 en de hoogte op. Twee enoi'a bureaus, twee zithoeken en 1 open keuken geven nog vol1 doende vrije ruimte. Vanaf afgeschermde terras is het 1 ij' zicht over het park bijzondi Von Oven heeft bijna twinti jaar geleden bewust gekoze voor deze woonvorm. „Ik z niet alleen samen met mijn en vier kinderen in zo'n gro huis willen wonen. Alleen d jongste woont nu nog thuis maar als bijvoorbeeld met i jaar alle kinderen er zijn da het echt feest. Toen ze kleii ren hadden we op 5 decern15 altijd Sinterklaas op het dalc Daar hebben ze het nog ov1 Om het huis is een park en bos. In totaal 13 hectare en leen toegankelijk voor de b 1 ners. „Er is nog wel eens ger perd om daar een tennisba een zwembad of zandbak t bouwen* maar we hebben i 'f toch voor gekozen alles zo e tuurlijk mogelijk te laten." Ze is net als gezinssocioloo Hoog ervan overtuigd dat v L' opgesteld regels enkel tot ti stelling leiden. „Toen wij h begonnen zag je ook dat al! communes en woongroep! juist door de idealen uit ell 1 spatten. Hoe minder ideale1 hoe meer kans van slagen.' Er zijn in Belvedère eigenlij maar twee gezamenlijke at teiten: de jaarvergadering e jaarlijkse huisdiner. Een be 1 chique, vroeger verzorgd d de huiskok van de vorige b ner. Nu maakt iedereen eei recht. Von Oven: „We zijn den geworden, maar wel v j3 een speciaal soort. We lopt makkelijk bij elkaar naar bi nen, lenen wat en helpen e I We zijn meer een buurt, m doordat we hier op het lan goed weer geïsoleerd van cj„ van Overveen wonen, zittej ook een beetje op een eil; Irene Nieuwenhuijse "Pe 13-jarige neiige tweeling Koen en Jos van der &bonk uit Schagen maakt grote kans om Hielke en Sietse Klinkhamer te gaan spelen in de verfilming van De Kameleon. Het boek 'De schippers van de Kameleon' van Krommenier Hotze de Roos wordt ■verfilmd door regisseur Steven de Jong, die er een bioscoopfilm voor de hele familie van wil maken. Spannende tijden breken aan in huize Van der Donk in Schagen. Over enkele weken weten Koen en Jos of zij gestalte gaan geven aan de tweeling- broers Hielke en Sietse: 'twee Friese belhamels met het hart op de juiste plaats'. Na een oproep van het castingbureau meldden zich zeventig ■tweelingen aan voor de hoofdrollen. Na een eerste selectie bleven er tien tweelingen over die enkele zaterdagen tijdens workshops werden beoordeeld op hun talent. Uit die ronde kwamen drie tweelin gen naar voren die het meest voldoen aan het beeld dat de productiemaatschappij en de regis seur voor ogen hebben. Koen en Jos zitten dus bij de laatste drie en moeten competitie leveren met Roy en Mark Verburg uit Ouderkerk aan den IJssel en Syp en Sijmen Stronks uit Amersfoort. De moeder van Koen en Jos is nog niet bevangen door 'Hollywoodkoorts'. „Ze vinden het hartstikke leuk natuurlijk maar we zijn nooit echt bezig ge weest met een filmcarrière voor onze zoons. Ze doen wel eens mee aan schooltoneel maar verder niet. Koen en Jos kregen via vriendjes een knipsel tje onder ogen uit de Mikrogids met een oproep aan tweelingen en daar hebben ze op gereageerd. Dat ze nu zover zijn gekomen is al geweldig leuk. Ze hebben ook zelf de boeken van De Kameleon gelezen." Regisseur Steven de Jong geeft de jonge talentjes uit Schagen een goede kans op de hoofd rollen. „Natuurlijk zoeken we voor deze film frisse Hollandse kwajongenskoppen en aan dat criteri um voldoen ze zeker." Dat ze eerder een beetje rossig van haar zijn dan witblond is in zijn ogen geen probleem. „Een coup soleil doet wonderen." Veel belangrijker dan de kleur van hun haar is de vraag of ze goed kunnen acteren. „Dat is het moeilijke van deze film: vind maar eens een neiige tweeling van circa 13 jaar die voldoet aan het pro fiel en ook nog eens lekker voor de camera uit de voeten kan. We hebben niet voor niets veel tijd in het voortraject moeten steken, maai' uit deze laat ste drie koppels is zeker een goede keus te ma ken." Steven de Jong is niet bang dat de avontu ren van de schippers van de Kameleon inmiddels te gedateerd zijn om het hedendaagse bioscoop publiek te boeien. „De sfeer en de toon spreken ook nu nog veel jongeren aan. Hielke en Sietse be leven doldwaze avonturen met een flinke dosis spanning. Dat is een ijzersterke formule. En dan maakt het niet uit dat de verhalen zich afspelen in de jaren vijftig van de vorige eeuw." Het recente succes van familiefilms als Kruimeltje en Minoes lijkt De Jong gelijk te geven. En dat de verfilming van Pietje Beü er aan zit te komen, is natuurlijk ook geen toeval. Het verhaal aanpassen aan deze tijd, zou volgens Steven de Jong 'dodelijk' zijn. „Ik ga zeker geen concessies doen door meer geweld of zo in het verhaal te brengen. Verwacht van mij geen Pok- mon. Mensen willen juist weer terug naar de ge zelligheid van toen." Geen computerspelletjes dus als Hielke en Sietse zich vervelen. En ook niet sms'en naar hun moe der, als ze weer eens te laat thuis dreigen te ko men omdat boerenknecht Gerben ze in de stal heeft opgesloten. Toch moeten de trouwe Kame- leonfans zich wel gaan voorbereiden op een in grijpende verandering in het avontuurlijke be staan van hun twee helden. Het irritante buurjon getje Louw maakt in de film plaats voor een... meisje van 'al 14'. Waar Hielke en Sietse nog ver liefd op worden ook! Compleet met een kus na een wedstrijd slootje springen. Kan dat zomaar? Ja, zegt regisseur' Steven de Jong. „Die eerste verliefdheden zijn juist een leuk gege ven. En het maakt de film ook aantrekkelijker voor meisjes. Want De Kameleon is toch vooral een jongensboek." Koen (links) en Jos van der Donk, wellicht binnenkort als Hielke en Sietse Klinkhamer. Foto: GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 2