Veel moois op expositie Lucebert KUNST CULTUUR De schaduw van een spelende Anne Frank als kunstwei Zwaktebod Tineke Schouten Kijk, een brief Goulash zonder eigen karakter Impuls voor onorthodoxe saxofoi! VRIJDAG 22 FEBRUARI 2002 Foto: Reuters/Mariana Bazo Eerste Grammy nominatie Peru lima - Voor het eerst in de ge schiedenis van de Grammy Awards is er een muzikant uit Peru genomineerd voor deze prestigieuze muziekprijs. De eer valt zangeres Susana Baca uit de hoofdstad Lima te beurt. Ze heeft een nominatie op zak voor het lied 'Canto' met de groep Los Super Seven. Baca is genomineerd in de categorie Latin Music. Opvoering Faust in de buitenlucht almere - Stichting The Wonder Foundation uit Amsterdam en regisseur Bert Barten geven de ze zomer een serie grootschali ge openluchtuitvoeringen van het toneelstuk 'Faust' in Alme re. Het is de eerste keer dat het werk van Goethe in zijn geheel wordt gespeeld. The Wonder Foundation is van plan om twintig voorstellingen te geven. Naar verwachting zullen 25.000 bezoekers het spektakelstuk be zoeken. Korting voor vader en zoon leiden - Vaders en zonen krij gen woensdag 20 en donderdag 21 maart korting in het Leidse LAKtheater. In de voorstelling 'Jasons zonen' spelen Guido Kleene en Hans Man in 't Veld een vader-zoonconflict. Vanwe ge de mogelijke herkenbaarheid biedt het LAK dit toneelstuk met korting aan. Elke zoon die komt kijken mag zijn vader meenemen voor 4,55 euro. Geld voor vijfde straatfestival NOORDwiJK - Het Straattheater Festival Noordwijk krijgt ruim 13.500 euro van Fonds 1818, het voormalige VSB-Fonds. Met het geld van dit fonds kan de vijfde editie van het festival op 6 en 7 juli 2002 extra luister bijge zet worden. Voor meer infor matie over het programma, zie de website: www.straattheatemoordwijk.nl. Clownsworkshop bij Expressie 70 alphen aan den rijn - Altijd al clown willen worden? Willem Hassoldt leert je de kneepjes van het vak. Op 9,16 en 23 maart geeft deze professionele clown workshops in het Al- phense creativiteitscentrum Ex pressie 70. Kinderen van 8 tot 10 jaar zijn welkom tussen 10.00 en 11.00 uur, kinderen van 11 tot 14 jaar tussen 11.00 en 12.00 uur en volwassenen tussen 13.00 en 14.00 uur. Op gave bij Willem Hassoldt, tel. 0172-430703. door Francoise Lede boer jlmstelveen - Het Cobra Museum presenteert het retrospectief van beeldend kunstenaar en dichter Lucebert als eerbetoon aan zijn oeuvre. De bezoeker gaat op reis door zijn creatieve leven aan de hand van schilderijen, werken op papier, keramiek, foto's, gedich ten en documentair materiaal. Lucebert (1924-1994) kreeg de P.C. Hooftprijs, de Prijs der Neder landse Letteren en de nodige prestigieuze kunstprijzen. Het aantal exposities dat in binnen- en buitenland aan zijn werk werd gewijd, is imposant. Het is jam mer dat de pover begeleide ten toonstelling in het Cobra Muse um de grote betekenis van Luce- berts maar ten dele duidelijk maakt. De beloofde biografische gege vens 'over zijn verblijfplaatsen, ateliers, vrienden, gezin, roots, oorlogsjaren en enorme pro ductiviteit' zijn om te beginnen te summier om de pretentie van een belangrijk retrospectief waar te maken. Dat had zonder veel moeite anders gekund en ook anders gemoeten: het is een illusie te menen dat alle bezoe kers al het nodige van een be roemdheid als Lucebert weten. De bezoeker moet bovendien zelf uitvinden hoe de chronolo gische opbouw van de expositie in elkaar zit. Een looproute is niet aangegeven en dat wekt ir ritatie op. Onderweg hangen al leen tekstborden met fragmen ten van gedichten. Titels zijn niet vermeld, nieuwsgierigen naar de herkomst moeten op zoek in stapels bundels in de museumwinkel. Lucebert (pseu doniem van Lubertus Jacobus Swaanswijk) is ook een zeer ver dienstelijk fotograaf geweest. Waarom dan alleen zwart-wit foto's van anonieme Spaanse dorpjes zonder jaartal getoond? En waarom is ook de keramiek niet gedateerd? Het Cobra Museum heeft deze tentoonstelling ontwikkeld in samenwerking met Luceberts weduwe Tony en de stichting die zijn oeuvre beheert. Galerie houder Maia Swaanswijk, doch ter van de kunstenaar, was bij de samenstelling betrokken als gastconservator. Wie heeft be sloten zich niet langer te ergeren aan de oppervlakkige presenta tie waarvoor het museum als gastheer de verantwoordelijk heid draagt, komt gelukkig veel moois tegen dat zelden is te zien omdat het in privécollecties be rust of nog wordt beheerd door de Lucebert Stichting. 'In deze tijd heeft wat men altijd noemde/ Schoonheid schoon heid haar gezicht verbrand/ Zij troost niet meer de mensen/ Zij troost de larven de reptielen de ratten/ Maar de mens verschrikt zij En treft hem met het besef/ Een broodkruimel te zijn op de rok van het universum', dichtte Lucebert in de jaren vijftig. Jens Christian Jensen, oud-hoogle raar en vriend van de kunste naar, citeert dit fragment in zijn lijvige studie over Luceberts schilderkunst niet voor niets: hij verwoordt daarin de rode draad van zijn oeuvre. Het klassieke schoonheidsideaal voldeed na de Tweede Wereld oorlog niet langer voor hem. Lu ceberts kunst spiegelt met ijze ren consequentie (hem associë ren met de spontane Cobra- kunst is dan ook niet juist) plan matig 'de hel van de tijd waarin wij leven'. Zijn wereld wordt be volkt door monsterlijke ge drochten die niet vrolijk stem men, maar wie nauwgezet blijft kijken voelt ook de troost van zijn mededogen met de tobben de mens en de opbeurende uit laatklep van zijn gevisualiseerde woede. Op het schilderij 'Kom over de brug' uit 1960 staan een man en vrouw op een wankele con structie die associaties wekt met een brug die nog net overeind staat na een bombardement: de man strekt wanhopig zijn armen uit, de vrouw wijkt terug maar kijkt hem intussen schalks aan. De onheilspellende blauwe ach tergrond illu streert indrin- "V gend het hart verscheuren de aantrekken en afstoten van wie in de w. De gouache 'Oordeel van Paris' uit val van een ongelukkige liefde is getrapt. Op het doek 'In goed gezelschap' (1978) kijkt een monsterlijk eenogige katholieke prelaat arrogant naar een tafel waarop alleen een miezerige cactus staat. Om zijn woede te uiten, had Lucebert niet meer 1951. Foto: GPD nodig dan deze 'simpele' karika tuur in prachtige kleuren. De vijf schilderijen van de serie 'Ket ters' (1981) imponeren juist door hun aantal: met hun afge hakte ledematen en verkrampte koppen verbeelden deze ge- doemden de niet aflatende ter reur door regi mes die geen afwijkende meningen to lereren. Mededogen wekt 'Dronk aard' (1994): met zijn wijd opengesperde mond oogt hij r'f'j weliswaar pa- WW Cm thetisch en weerzinwek- a?Siet* kend, maar Lucebert I voorzag het schilderij ook van een hartje, t symbool van een verlangen A naar liefde die hij al drinkend in elk geval nooit bevredigd zal zien. Onder de werken op papier is een huive ringwekkend tafereel in inkt uit 1967 van een scène die doet denken aan verkrachtingen van vrouwen door soldaten in oor logstijd. Vlakbij hangen in ge mengde techniek twee werken uit 1991 van vertwijfelde, dolen de figuren. Luceberts compassie was indrukwekkend, zijn erfenis als beeldend kunstenaar zo rijk geschakeerd dat elke toekomsti ge expositie hoe dan ook een belangrijke gebeurtenis wordt. Jan Hoet presenteert vanaf juni een Lucebert-overzicht in het Stedelijk Museum Actuele Kunst in Gent. Het zal hem in elk geval weinig moeite kosten de presen tatie van deze expositie in het Cobra Museum te verbeteren. De expositie 'Lucebert - schil der, dichter' in het Cobra Mu seum te Amstelveen duurt tot en met 5 mei. De openingstij den zijn van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Weduwe Tony Lucebert is medesamensteller van de expositie in het Cobra Museum. Foto: WFA/Frank van Rossum Het olieverfschilderij 'Stranger* uit 1970. Foto: GPD Cobra Museum dreigt werken kwijt te raken jlmstelveen - Het Cobra Museum dreigt 250 schilderijen kwijt te raken die het in bruikleen heeft van verzamelaar Karei van Stuijvenberg. De collectie van deze Cobra-verzamelaar dien de zes jaar geleden als basis voor het nieuwe museum. Afgesproken werd dat het museum honderd schilderijen na verloop van tijd zou aankopen. Het lukt echter maar niet overeen stemming te bereiken over de prijs. Daarom gaat Van Stuijvenberg het werk aanbieden aan andere musea. Bewoners van een woonwa genkamp in Den Bosch heb ben van de gemeente een vi- deobrief gekregen. Op de band roepen wethouder Eige- man en burgemeester Rom- bouts hen op mee te werken aan de renovatie van het kamp. Brieven zijn soms las tig te begrijpen. Zo'n video band kunnen mensen nog eens terugspoelen', zei wet houder Eigeman vorige week in het Brabants Dagblad. Op de videoband reageren teken filmfiguren Adri en Toos in dialect op de plannen van de- gemeente. Je eerste reactie op het lezen van een dergelijk bericht is er een van ongeloof. Dit kan niet. Dit is van de zotte. Wie verzint zoiets? Een videobrief met tekenfilmfiguren die vol wassenen onbeperkt kunnen terugspoelen als ze de ge meentelijke boodschap niet meteen begrijpen. Goed, het is genoegzaam bekend dat veel oudere woonwagenbewoners niet kunnen lezen of schrij ven. Maar dat geldt allang niet meer voor de generatie van nu. Die je met zo'n ge baar stigmatiseert als analfa beten of domme aso's. Wat zit hier achter? Is dit, zo vraagje je af, soms de volgende stap in het kader van de volledige debilisering van Nederland? Een natio naal project dat een jaar of twintig geleden door de TROS is ingezet met het uitzenden van allerlei achterlijke tv- spelletjes. Een beweging die later in brede kring navolging vond bij RTL, Veronica en En- demol. Omroepen en produ centen die de quiz en de soap verpakten als ons dagelijks brood. Of speelt, bij nader inzien, mijn aangeboren achterdocht ten aanzien van lokale politi ci van beneden de rivieren weer eens op. Ik bedoel, je hoort en leest daar in die con treien zoveel over smeergeld dat je de indruk krijgt dat on der de lijn Baarle Nassau - Opglabbeek niet één transac tie zijn beslag krijgt of er moet wat tegenover staan. Zijn die gemeentelijke videobanden eigenlijk wel echt? Of zijn ze soms op grote schaal gekopi eerd? Maar ach, Den Bosch is België nog niet. Dus het is heel goed mogelijk dat de vroede vade ren van Oeteldonk wel dege lijk politiek correct han delden toen ze met Adri en Toos op de proppen kwamen, woon, vanuit hun optiek carnavaleske manier om mensen op één lijn te krijg Daar moet je verder niets 1 ter zoeken. Weg derhalve met die com piottheorie en leve de vide brief En laten we wel wez zo'n gemeentelijk gestuun videoband biedt onmisken baar voordelen. Je ziet het voor je. Adri en Toos lopen over de Aalmarkt en vertel de burger in plat Leids de voors en tegens van de tiei len plannen die er inmidi op het gebied zijn losgelat En dat er daardoor veel h bare tijd verloren is 1 En dat ze daarom nu veró, niet moeten zeiken, maat gewoon dienen te scluiren achter het standpunt van college. Des te eerder kuni we als stad beginnen met uitvoering van hetgemee lijk plan. En wie dat niet 1 grijpt, die spoelt de band 1 rug en begint nog eens op nieuw. Net zo lang tot ie wél snapt. Begrepen! Of Adri en Toos schuieren rond op de Lammermark de nabijheid van de Lake, hal. Teerring daar zijn 0 groote planne voor', praai15 Adri in onvervalst Leids ft zijn Toos aan. 'Alleen, ze, be err de poen niet voorr, Of we daarrom de komen jare bereid zijn flink te do ken in de gemenelijke km kerrrpot. Dat begrrijp jij 2 niet, hè Toos, domme doe Nou, dan kijk jij straks th die band nog maan eens 1 dooie gemak trug". De mogelijkheden van de deme media, U ziet het a deze simpele voorbeelden M zijn legio. Een paar teken 5t filmfiguren, een eenvoud n dialect en de goegemeenti R gaat overstag. Eventueel 1 n een paar keer terugspoelt x Eens kijken of het andem e naar de gemeente toe - o< werkt? Adri en Toos lopen over 1 g- Lange Mare. 'Zonde, hè,e van het waten dat hien 1 it gen stnoomde', zegt Adri 1 lekker Leids. 'Jüh, ik het '1 s, idee. We sturen die wethc ei wer 'n videoband van eei [e opegewenekte grachts nu waten en bote en brugge. Kennie zellufzien hoe nu r 'tis. Na een paan keen ki 51, begrijp-ie de boodschap 1 |e En dan rap ope die grachts. Gnaag. AD VAN KAAM theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Top Tien 1van Tineke Schouten. Muzikale leiding Frank van Wanrooy Gezien: 21/2, Leidse Schouwburg Aldaar nog te zien: vanavond Haar beste show is 'Top Tien 1' zeker niet. Al was het alleen maar om het feit dat Tineke Schouten op de herhalingstoer is gegaan. Gedeeltelijk brengt ze oud materiaal in de nieuwe show. Zo vertelt ze bijvoorbeeld weer over het wintersportreisje dat met de opbrengst van de klaverjaspot is gefinancierd. Een paar jaar geleden toonde Tineke zich in dit nummer op haar best. Haar timing bij het verklappen van de oorzaak van haar gebroken been kon toen gewoon niet beter. Bij de her haling van gisteravond viel die ontknoping in het niet. Ook trad er een zekere langdradig heid in dit nummer op, die niet valt te compenseren door haar buitengewoon aanstekelijke manier van kwaad worden. Tot de hoogtepunten van haar optredens moet nog altijd de artiestenparade gerekend wor den waarmee ze haar show af sluit. In 'Top Tien 1' krijgen we drie acts te zien: een solist, een duo en een trio. De solist is een misser. Geen André maar An drea Hazes. Wat moeten we met die zingende zus? Voor het trio is de aloude meidengroep Luv* van stal gehaald. Het oogt en swingt allemaal goed, maar eigenlijk slaat het nergens op. Luv' is voltooid verleden tijd. Positieve uitschieter daarente gen is het Friese duo Twarres. Een perfect gelijkende Tineke Schouten zet een prachtige pa rodie neer. Zulke geïnspireerde momenten komen in 'Top Tien 1' weinig voor. Merkwaardig, als je be denkt dat dit programma de basis moet vormen voor nog komende televisieregistraties. Sommige sketches worden zeer breed uitgesponnen en duren daardoor zo ontzettend lang, dat je je niet kunt voorstellen hoe dit op het vluchtige medi um televisie houdbaar zal zijn. De combinatie van oud en nieuw materiaal maakt sowieso de indruk een zwaktebod te zijn. Maar ook in andere nummers ontbreekt het vaak aan een dui delijk uitgangspunt. Wat wil Ti neke Schouten nu eigenlijk be reiken met het nummer rond de 'zes zo zuiver zingende zus ters'? De aankleding is zoals ge bruikelijk perfect, de begelei dingsband speelt enthousiast mee; soms muziek makend, soms figurerend in een sketch. Naar verluidt staat er nog een 'Top Tien 2' op stapel. Hopelijk komt dat programma met wat meer artistieke inspiratie tot stand. Amsterdam - Op de plek waar Anne Frank in Amsterdam heeft gewoond voordat zij onderdook, wil acteur en kunstenaar Jeroen Krabbé een kunst werk maken. Het ontwerp is een scha duw van een spelende Anne Frank. De bedoeling is dat de schaduw in de stoeptegels en in de gevel van het huis aan het Merwedeplein in Amsterdam- Zuid gezandstraald wordt. In juni 1942 verhuisde zij naar het Achterhuis aan de Prinsengracht. Het stadsdeel Zuider-Amstel heeft in principe met het ontwerp ingestemd. „Het is een subtiel en bescheiden ont werp", zegt een woordvoerder. Een jaar geleden zijn de eerste gesprekken met Krabbé gevoerd. Foto's en een filmpje van Anne Frank waarop te zien is hoe ze op het Merwedeplein buiten speelt, waren volgens de woordvoerder een in spiratiebron voor de kunstenaar. Maar over de vorm van het kunstwerk wil het stadsdeel niet in discussie. „Mooi of niet, gepast of niet, dat is aan de bewoners en het Amsterdamse Fonds voor de Kunst", aldus de woord voerder. Het fonds heeft het ontwerp inmiddels goedgekeurd. Een van de buurtbewoners heeft al protest aangetekend. „Door haar dag boeken is Anne Frank nog steeds le vend. Een schaduw is iets dat groten deels de kracht of waarde mist van wat het oorspronkelijk moet voorstellen", zegt K. Aben. De oud-conservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft niets te gen moderne kunst: hij heeft het zelf vaak moderne beeldhouwwerken ge restaureerd. „Maar dit ontwerp is vrij modieus en zo definitief. Dat kun je nooit meer weghalen. Daarbij wordt het vies. Honden gaan er op poepen en mensen lopen er overheen. Maak iets voor op de gevel of een klassiek beeld, dat past veel meer bij Anne Frank", al dus Aben. De Anne Frank Stichting steunl tiatief. Een woordvoerster van de denkt niet dat de bewoners Amsterdamse Merwedeplein vrezen voor veel toeristen: „He keren dat bezoekers van he Frankhuis vragen waar Anne heeft gewoond, is op de vinj rr0 een hand te tellen. De mensen materie duiken, weten toch adres." he lei muziek recensie Susanne Lammers Concert. Romano Kokaio Gehoord 21/2, Stadsgehoorzaal. Leiden Al in het derde nummer bereikt Romano Kokaio het hoogte punt. Kalman Balogh, de cym balist en spil van het Hongaarse zigeunerorkest Romano Kokaio, speelt ongrijpbare melodieën die aan de muzikale logica lij ken te ontsnappen, met modu laties die de pijngrens net niet overschrijden op een door de bassist en gitarist fraai vastge houden, Spaans aandoend rit me. De violist borduurt voort op Baloghs eigenzinnigheid met zijn snerpend versterlae vi ool en gevieren bereiken ze een vervreemdende, maar zeer ge slaagde mengeling van Oost en West. Maar zo expressief en span nend klinkt Romano Kokaio be paald niet de hele avond. Voor het grootste deel beperken ze zich tot onbekommerde feest muziek waar je weliswaar de halve wereld in hoort doorklin ken, maar waarvan het eigen karakter minder duidelijk is. De Balkan is hun thuishaven, daar komen de meeste liederen van daan, maar of ze nu beginnen op de Hongaarse poestas of de Transsylvaanse bergen, ze ko men uiteindelijk toch vaak te recht aan de andere kant van de wereld. Ook al zingen de dames met nog zo'n schrille Balkan-klank, de violist fiddlet soms wel heel Amerikaans en de ritmes lijken regelrecht afkomstig uit een Ca- raïbische cocktail-lounge of een Braziliaanse jazzclub. Soms wekt de klagende zang ver wachtingen, maar die worden telkens weer te niet gedaan door rommeligheid en opgeleg de vrolijkheid. Zo gaat het ook in het suggestief begonnen nummer waarin de bassist een prachtige melancholieke melo die speelt, maar dat vervolgens door chaotisch vierstemmig ge zang zijn intimiteit in rap tem po verliest. Die grote hoeveelheid stijlen in één nummer leidt tot stijlloos heid, te meer daar de muzikale urgentie niet altijd even sterk aanwezig is. Romano Kokaio heeft eigenlijk geen muzikaal ei te leggen, maar de avond moet vol. Dus wordt de tijd gevuld met een goulash waarin veel exoti sche ingrediënten verwerkt zijn, maar waarvan de smaak uitein delijk toch niks bijzonders is. muziek recensie Ken Vos Concert: Gijs Hendriks Kwartet. Gezien 21/2, sociëteit De Burcht. Leiden Hoewel niet bepaald bekend bij een breed publiek, is de nu 64- jarige saxofonist Gijs Hendriks een van Nederlands markantste jazzmuzikanten. Door zijn ei genzinnige en soms onortho doxe speelwijze is zijn invloed beperkt gebleven, maar met zijn huidige kwartet lijkt hij zijn carrière een nieuwe impuls te geven. In De Burcht presenteer de hij naast enkele standards vooral nieuwe stukken van de volgende maand verschijnende cd 'Change the Backing'. Drummer Arnoud Gerritse en bassist Harry Emmery zijn al bijna net zo door de wol ge verfd als Hendriks, maar gitarist Olaf Tarenskeen, een stuk jon ger, heeft misschien het groot ste aandeel in het ensemblege luid van de band. Het is in het begin altijd even wennen aan Hendriks' articula tie op de tenor- en sopraan saxofoons, maar zijn techniek heeft hem wel een heel eigen, herkenbaar geluid gebracht. Veel van Hendriks' stukken hebben een haast collage-ach- tig karakter met wisselende stemmingen binnen één com positie. Daarin past zijn melo dische tegenpool. Tarenskeen, heel goed. Tarenskeen vormt met zijn sub tiele improvisaties en ouder wets zuivere geluid een mooi contrast tegenover de wat stug ge fraseringen van Hendriks. De gitarist is van het kwartet degene die elke keer weer ver rast met onverwachte wendin gen die nooit terugvalle chés. De in de hogere temp swingende Gerritse st( zijn dynamiek de hard tiek van het grand ca q op de proef. Met zijn sc timede breaks zorgde dat het energiepeil h Ook bassist Emmery bang om hard te spelei Bj aan precisie in te boeti tweede set bleef het nii na even hoog, met al lend stuk Hendriks' wichtig aandoende in tie van 'In a Sen Mood'. Een stuk overt was het laatste stuk, dehT ho er ?rv melodisch puntige bL van Hendriks die aai deed denken. Gijs Hei weliswaar nooit wei maar met dit kwartet vorm verdient hij hei aandacht van het publi tii G fc iet «Pe n i ir ki

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 16