Meer dan goud in Salt Lake City GELOOF SAMENLEVING Irakese pelgrims bidden voor overwinning op VS Ongeloofwaardige verliefdheid op Erasmus Handel met de vijan( Tibetaanse monnik maar onder huisarre Geen kosjere hamburgers in Nederlan Israëlisch hof: Niet-orthodoxe bekering is ook een bekering Duitse moslims voor democratie berlijn - De Centrale Raad van moslims in Duitsland heeft zich openlijk uitgesproken voor de rechtsstaat en het democratisch bestel. In de gisteren in Berlijn gepresenteerde 'islamitische charta' verklaren de moslims dat zij instemmen met het meerpartijenstelsel, het actief en passief kiesrecht van de viouw en godsdienstwijheid. „Deze verldaring moet een bij drage leveren aan de verzach ting van de discussie over de is lam", zei voorzitter Nadeem Elyas van de raad. In de charta staat ook dat voor moslims die in Duitsland wonen dit land het middelpunt van hun leven moet zijn. Integratie moet wél met behoud van de islamitische identiteit plaatsvinden. Bisdom: Geen toename geweld breda - In het bisdom Breda komt soms geweld tegen pasto res voor, maar er is geen sprake van een toename. Dat heeft de bisdomraad gemeld aan de bis schoppenconferentie, die on derzoek doet naar geweld waar aan pastores blootstaan. Hulp bisschop De Korte van Utrecht pleitte eind oktober vorig jaar voor een onderzoek naar de verschillende vormen van agressie binnen het pastoraat. Aanleiding was het verhaal van een pastoor uit Bussum, die twee jaar geleden door een zwerver werd ontvoerd en tus sen de spoorrails werd vastge bonden. De pastoor overleefde het en riep de bisschoppen op een onderzoek te doen naar veiligheid op de pastorie. Uit onderzoek in Groot-Brittannië bleek vorig jaar dat zeven van de tien anglicaanse geestelijken de afgelopen twee jaar te ma ken hadden met geweld. Het gaat daarbij vooral om verbaal geweld, bedreiging en lichame lijke en psychische mishande ling. Een op de vijf geestelijken was bedreigd. 'Leerlingen weten niets van joden' keulen - Duitse leraren en scholieren weten 'schokkend' weinig over de joodse geschie denis en cultuur, vindt voorzit ter Paul Spiegel van de centrale raad van Duitse joden. Hij noemde kennis over de 2000 jaar oude geschiedenis van de joden in Duitsland en het be grip van de joodse religie giste ren in Keulen 'onontbeerlijk'. Spiegel denkt dat een degelijke kennis van het jodendom Duit se leerlingen minder ontvanke lijk maakt voor rechts-extremis tische denkbeelden. De ge schiedenis van het anti-semitis- me hoort daarom thuis in het onderwijs, vindt hij. Volgens de voorzitter moeten onderwijzers hun leerlingen ook meteen dui delijk maken dat zij schuldig noch verantwoordelijk zijn voor de misdaden van de nazi's. donderdag 21 februari 2q mekka/rtr-afp-anp - Duizenden Irakese pelgrims in Saudi-Arabië zijn gisteren de jaarlijkse bedevaart (hadj) naar Mekka begonnen met het gebed dat de Verenig de Staten in de oorlog tegen de terreur aan het kortste eind zullen trekken. Dit gebeurde ondanks een waarschuwing van de Saudische minister van binnen landse zaken Nayef dat de autoriteiten geen enkel anti-Amerikaans protest dul den. De ongeveer veertienduizend Irakezen lieten weten niet bang te zijn voor de VS 'of wie dan ook'. Hun gebed lijkt een re actie te zijn op uitspraken van de Ameri kaanse president Bush vorige maand dat Irak met Iran en Noord-Korea 'de as van het kwaad' vormt. ,Als Allah (God) het wil, zullen we overwinnen", verklaarde een van de moslims op het hoofdkwar tier van de Irakese pelgrims in Mekka. De pelgrims vroegen verder om een ophef fing van het elf jaar oude VN-embargo te gen Irak. Meer dan zestig Pakistaanse pelgrims zijn tot dusver tijdens de hadj overleden. De meesten van hen waren boven de zestig en bezweken aan de gevolgen van een hartaanval, zo meldde het Pakistaan se staatspersbureau APP. Nog eens 37 Pakistaanse moslims kwamen vorige week om het leven door een busongeval in het oosten van Saudi-Arabië. In verband met de terreuraanslagen in de VS op 11 september vorig jaar hebben de Saudische autoriteiten voor de bedevaart van dit jaar strenge veiligheidsmaatr ege len genomen. Meer dan 20.000 soldaten en zo'n 10.000 politieagenten moeten de bedevaartgangers bescherming bieden. Vanuit de lucht houden negen helikop ters de situatie in de gaten. De hadj duurt vijf dagen. Donderdag be reikt de tocht een hoogtepunt als de pel grims de berg Arafat bereiken. De hadj vormt een van de vijf zuilen (voorschriften) van de islam. Als gevolg van de voettocht, die de profeet Moham med in 632 zou hebben afgelegd, berei ken de bedevaartgangers volgens de is lam een staat van reinheid. Iedere mos lim die daar lichamelijk en financieel toe in staat is, moet de tocht naar Mekka minstens een keer in zijn leven afleggen. Een feest bij thuiskomst en een levenlang aanzien is vervolgens zijn deel. De andere vier zuilen van de islam zijn het houden van de ramadan (jaarlijkse vastenmaand), het geven van aalmoezen, het gebed en de geloofsbelijdenis. salt lake city - Aan beeldspraak geen gebrek voor christenen die tijdens de Olympische Spelen willen evangeliseren. 'Meer dan goud' is het motto waaronder de Zuidelijke Baptisten tijdens de winterspelen in Salt Lake City actief zijn. De 'Mormonen' zelf hebben ervoor gekozen om tij dens de Spelen af te zien van opzichtige zending op hun grondgebied. Maar de Baptisten grijpen de gelegenheid met bei de handen aan. Duizend kerkle den, afkomstig uit 21 staten, werken mee, aldus een opgave van deze grote protestantse kerk. In opgetogen persberich ten laten de Zuidelijke Baptisten weten dat er heel wat afgepraat wordt op de straten. Zo sprak Angela Wilkins uit Ar kansas met een voorbijganger die opgegroeid was in een chris telijk gezin en de bijbelse verha len kende. Ze heeft hem een Meer-dan-goud-speldje en een nieuwe testament meegegeven. De vrouw heeft er een goed ge voel aan overgehouden. „Het brak het ijs voor de rest van de dag." De baptisten geven het speldje 'Meer dan goud' aan mensen die interesse tonen in hun boodschap over redding in Je zus. Het motto verwijst naar 1 Petrus 1:7 („...de echtheid van uw geloof, kostbaarder dan on vergankelijk goud..."). Om wat makkelijker met men sen in gesprek te komen, heb ben de evangelisten her en der 'warmtestations' geïnstalleerd: vuurtjes waar wandelaars hun handen kunnen warmen. Daar naast kan een glimlach veel doen, weten de organisatoren. De vrijwilligers verhullen niet dat ze evangeliseren op straat best eng vinden. Nancy Gostic uit Pennsylvania vertelt, dat ze er van tevoren erg tegenop heeft gezien. Maar eenmaal ter plaat se verwondert ze zich erover dat het publiek zo openstaat voor een gesprekje over het geloof. Daar heeft ze van geleerd. Go stic denkt dat ze thuis in Mc- Murray, Pennsylvania, nu ook veel gemakkelijker over het evangelie kan praten. Debbie Wohler van de zen dingsraad van de Zuidelijke Baptisten ziet dat vaak gebeu ren: wie deelneemt aan een evangelisatieproject in een vreemde omgeving, praat daar na thuis met meer zelfvertrou wen over zijn geloof. Iedereen zou zoiets een keer moeten doen, vindt ze. Wohler zelf loopt op straat in de gedaante van een sneeuwpop. Ze deelt stickers uit aan kinde ren en speldjes aan volwasse nen. Jongerenpastor Andrew Jo nes uit Stone Mountain loopt rond in een eland-pak, verge zeld door studentenpastor Mar ty Youngblood uit Savannah. Youngblood introduceert de eland aan voorbijgangers als een officieuze mascotte, verslagen door de prairiewolf, die figureert als officiële mascotte van de winterspelen. De pastor legt uit dat ze de ge sprekken niet krampachtig in een bepaalde richting duwen. Sportliefhebbers worden vol gens hem geconfronteerd met een groeiend aantal agressieve evangelisten rond de Olympi sche Spelen. De folders die deze evangelisten uitdelen, laten de ontvangers maar al te graag weer ergens liggen. Zoiets heeft Youngblood nog niet zien ge beuren met het Meer-dan- Goud-gidsje dat het team van de Zuidelijke Baptisten uitdeelt. Oorzaak is volgens hem dat het gidsje alleen weggegeven wordt aan mensen die er interesse voor tonen. Wat verder kan meespelen is dat de pocketgids informatie biedt over de Olym pische Spelen, inclusief platte gronden. Achter in het boekje is een presentatie opgenomen van het evangelie. Baptist Press, de persdienst van de Zuidelijke Baptisten, kan ook melden dat Tim Mugridge, een voormalig mormoon, christen is geworden. Het speldje Meer dan Goud, dat hij kreeg tijdens de zomerspelen in 1996, was een factor van betekenis in zijn be keringsgeschiedenis, aldus het bericht. Zelden waren de Olympische Winterspelen zo religieus gekleurd als dit jaar in Salt Lake City. Hier het be zoekerscentrum van de tempel van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Foto: AP/Peter Dejong BOEKBESPREKING „Ik heb weer een partner, en wat voor een. Het was nage noeg een blind date", schrijft Barber van de Pol op een van de eerste bladzijden van haar boek 'Lieve Erasmus. Verkeren met een denker'. De nieuwe man in haar leven is er nu eens niet een die haar e-mailtjes on gevraagd aan Jan en alleman doorstuurt, of haar bedriegt met een ander. Hij is niemand minder dan de wereldberoem de Rotterdamse humanist Eras mus, en die is al eeuwen dood. De verliefdheid die Van de Pol zo breed uitvent - 'Uw serene gelaatstrekken en uw frêle ge stalte. U merkt het: ik verheer lijk u, u bent mijn nieuwe lief de' - is dan ook niet meer dan een stijlfiguur. Op zich is daar niks op tegen. Je bent een vrouw, je onderwerp is een man, waarom zou je daar geen gebruik van maken. Voor al als het gaat om een schim uit een ver verleden (1469-1536), een tweedimensionale figuur waar we ons alleen een voor stelling van kunnen maken aan de hand van een paar overgele verde portretten. Een denker wiens idealen zo breed geac cepteerd zijn dat ze de oren niet meer doen spitsen. Cru ge zegd: Barber van de Pol moest een lijk opwarmen. En welk menselijk vuur brandt feller dan verliefdheid? De blind date van de schrijfster/vertaalster met Eras mus was gearrangeerd door uitgeverij Athenaeum, Polak Van Gennep. Afgelopen jaar was het Erasmus-jaar, vandaar. Het verslag van hun verkering komt dus een beetje laat, maar ach, een kniesoor die daar op let. Erger is dat de kop pelpoging niet bepaald een succes blijkt. Van de Pol kan nog zo hard van de daken schreeuwen dat ze o zo verliefd is, overtuigen doet ze niet. Het gevaar bij een opzet als deze Ügt voor de hand: de schrijver gaat tussen de le zer en het on- derwerp in zitten. Dat is precies wat Van de Pol doet. Ze had daar overigens heel goed mee weg kunnen ko men: Lieve Erasmus had een mooi portret kunnen worden van de invloed van een oude fi losoof op de gedachtewereld van een eeuwen later geboren mens. Van de Pol glijdt echter uit over haar eigen stijlfiguur. Ze blijft te vaak steken in bakvissenproza en vervalt in gebabbel over haar eigen persoontje, dat nergens echt interessant wordt. Dat ze ooit een partner'heeft gehad die haar e-mailtjes doorstuurde aan anderen, dat hij of een an der haar ontrouw is geweest: al lemaal intieme informatie die los wordt rondgestrooid en daardoor binnen het kader van dit boek geen enkel doel dient. De relatie tussen Erasmus en Van de Pol heeft veel weg van die van een oudere, beroemde man en een overspannen de- Barber van de Pol Lieve Erasmus, Xerkerm met een denker butante. Zij fladdert be haagziek om hem heen, tracht hem nu eens te imponeren met haar per soonlijkheid (ik ben een vrouw, dus te eerlijk), dan weer met haar intellec tuele bagage (ik lees Dante weer eens), en houdt ge durende al die inspan ningen nau welijks haar mond om nu eens echt naar hém te luisteren. Haar bedoeling is kennelijk om onze tijd te spiegelen aan de ideeën van Erasmus, maar he laas levert wat Van de Pol te melden heeft over deze tijd weinig interessante lectuur op. Een tenenkrommend voor beeld is haar discussie met vrienden over de vraag wie de hedendaagse Erasmus is. Ar- non Grunberg komt als serieu ze kandidaat voorbij, maar zo zonder enige uitleg, dat je bijna gaat vermoeden dat hij alleen wordt genoemd omdat hij zich in opdracht van dezelfde uitge ver met Erasmus bezig heeft gehouden (De mensheid zij ge prezen). Als Van de Pol tenslot te uitkomt bij de Duits/Ameri kaanse filosofe Hannah Arendt, blijft de lezer wederom versto ken van het waarom. Sterker nog, Van de Pol meldt schaam teloos dat ze het niet kan uitleg gen, omdat de feiten zijn weg gezonken. Zo gaat zo'n hele passage rieken naar al te ge makkelijke namedropping. Erasmus van zijn kant blijft on der dit alles vriendelijk doch ongenaakbaar Hij hoort de on onderbroken woordenstroom beleefd aan. Zo beleefd, dat ons nauwelijks een zinnige blik wordt gegund op zijn eigen ge dachten. Gaandeweg dringt de gedachte zich op dat Van de Pol gewoon geen grip heeft kunnen krijgen op haar onder werp. Ze lijkt op een wanhopi ge kokkin die allerhande Maf jes opdient omdat ze geen hoofdgerecht kan maken. Makkelijk kan het zeker niet zijn geweest, om deze oude denker leven in te blazen. Zijn humanisme is zo vermengd met ons wereldbeeld dat hij daar zelf in lijkt te zijn opgelost. Zijn filosofie daagt ons niet meer uit, maai- noopt ons tot een schouderophalend knik ken: tuurlijk, weten we toch. Van de Pol lijkt zich uitstekend bewust van deze fantoomachti ge kwaliteit van de oude huma nist, want ze stipt het al na twintig bladzijden aan (we heb ben ons naar zijn gelijk ge voegd). Helaas maakt dit in zicht haar zogenaamde dol dwaze verliefdheid gezocht, sterker nog: ongeloofwaardig. Ook als stijlfiguur. Afke van der Tooien Titel: Lieve Erasmus. Verkeren met een denker Auteur: Barber van de Pol Uitgever: Athenaeum-Polak Van Gennep Prijs: 20,95 euro jeruzalem/ap - Het Israëlische hooggerechtshof heeft gisteren in een historische uitspraak be sloten dat de Israëlische staat bekeringen tot het jodendom door Reform-joden en andere niet-orthodoxe joodse groepe ringen moet erkennen. De uitspraak lijkt vooralsnog vooral van symbolische beteke nis. Het ministerie van binnen landse zaken wordt gedwongen iemand die door een niet-ortho doxe rabbijn tot het jodendom is bekeerd als joods te accepte ren. De religie wordt op de iden titeitskaart vermeld. Het ortho dox-joodse establishment, dat het voor het zeggen heeft wat betreft huwelijk, scheiding en begrafenis, kan echter dergelijke bekeerlingen blijven weigeren. Niettemin beschouwen seculie re en niet-orthodoxe religieuze groeperingen de uitspraak als een belangrijke stap in de rich ting van volledige gelijkwaardig heid van orthodoxe en niet-or thodoxe joden. Niet-orthodoxe joodse bewegingen hebben in bijvoorbeeld de Verenigde Sta ten veel meer aanhangers dan orthodoxe, maar vormen in Is raël een kleine minderheid. Rabbijn Andy Sacks van de niet- orthodoxe Conservative Move ment in Israël zei de komende dagen duizenden aanvragen voor bekering te verwachten. Het orthodoxe kamp lijkt zich voor te bereiden op een langdu rige strijd. Minister van binnen landse zaken Eli Yishai, die lei der is van de ultraorthodoxe Shaspartij, zei een wetsontwerp voor te bereiden dat de uit spraak teniet zal doen. Hij zei verder te onderzoeken of het mogelijk is op de identiteitskaart aan te geven dat het gaat om een Reform-jood of een anders zins niet-orthodoxe bekeerling. Na de beschrijving van het draagbare heiligdom volgt nu de beschrijving van de pries terkleren van Mozes' broer Aharon en diens zonen. Net als bij het heiligdom is de be schrijving zeer gedetailleerd. Aron moest verschillende on gebruikelijke kledingstukken dragen. Met ongebruikelijke versieringen. Onderaan het lange bovenkleed van Aharon hangen gouden granaatappel tjes, die afgewisseld worden met gouden belletjes. Bij iede re stap die hij doet in het hei ligdom, klinkt Aron als een berggeit. betrekkingen worden hersti via de handel. Om handel te kunnen drijw hoef je niet van elkaar te ho den. Het is genoeg als de ee iets te bieden heeft dat de a der nodig heeft en niet opt andere manier kan verwen Maar voor handel heb je \vt vertrouwen nodig. De enei tij moet erop kunnen vertri wen dat de kwaliteit wordt leverd die is afgesproken. I de andere partij moet erop kunnen vertrouwen dat er wordt betaald voor de gele de goederen. TAMARAH BENIMA tisch linnen' worden gemaakt. (Exodus 28:6, 15, 29) Linnen dus dat uit het land komt, dat de Israëlieten net zijn ont vlucht. De dramatische vlucht door de Rietzee, waarin het Egyptische leger van de Farao is verdron ken, ligt nog vers in het geheu gen. Maar dat is blijkbaar geen belemmering om weer handel te drijven met de vijand. Ster ker nog: de handel met de vij and wordt kennelijk voorge schreven. Niet expliciet, maar wel impliciet. Dat wil zeggen, de hoogste re ligieuze vertegenwoordiger van het volk kan God slechts op de heiligste plek - het Heilige dei- Heilige in het Tabernakel - te gemoet treden in kleren waar in ook materiaal dat is gekocht van de vijand is verwerkt. Als er ooit nog hoop te vinden is voor de Israëliërs en de Pa- lestijnen en voor alle volkeren die slaags zijn geraakt met el kaar, dan is het misschien wel in de woorden over het ge twijnde Egyptische linnen. Als de strijdende partijen uit el kaar zijn gehaald, kunnen de en deze afhankelijkheid. Ii Midden-Oosten waarin de economieën verregaand o| kaar zijn afgestemd en gei greerd, net als in de Europ Gemeenschap, worden oo en gewapende conflicteni tra-productief. Deze visie van Israëls mini van buitenlandse zaken v» al een jaar lang in bloed gi smoord. Peres is tot nogK de regering gebleven om 'i redden wat er te redden vi Misschien heeft hij premii Sharon van nog harder op den weten te weerhouden maar daar wijst bitter wei op. Maar dat neemt niet wegi Peres' visie juist is. Hande drijven kan een brugfunci hebben, omdat de wens c bepaalde goederen te hél gelukkig vaak sterker is da ideologie van de scherps! pers, die het volk liever h( en gebrek laten lijden, da handel mogelijk te makei Totdat het volk genoeg he van honger en gebrek. Da verandert er iets. Daar mi we op hopen. peking/afp - China heeft de Ti betaanse monnik Chadrel Rin- poche vrijgelaten. De 62-jarige abt is onder huisarrest geplaatst. Rinpoche werd in 1997 tot zes jaar cel veroordeeld, nadat hij de zoektocht had geleid naar de reïncarnatie van de Panchen La ma, na de Dalai Lama de hoog ste geestelijke in het Tibetaanse boeddhisme. De vrijlating is een symbolisch gebaar van de Chinese regering dat vreemd genoeg samenvalt met het aanstaande bezoek van de Amerikaanse president Bush, zei een woordvoerder van het Tibetaanse centrum voor de mensenrechten en de democra tie gisteren. Bush begint van daag aan een bezoek aan China. Rinpoche staat onder huisarrest in de Tibetaanse stad Shigatse. Details over zijn precieze ver blijfplaats en zijn gezondheids toestand waren niet beschik baar, aldus het centrum. De Dalai Lama, de Tibetaanse geestelijk leider in ballingschap, erkende in mei 1995 de zesjarige jongen Gedhun Choekyi Nyima als elfde Panchen Lama. Die kandidaat was door ht ~van Chadrel Rinpoche i zen. In reactie op de ke de Dalai Lama benoeir Chinese autoriteiten ee; kandidaat, de eveneens z Gyaincain Norbu, tot c van de in 1989 overledei Panchen Lama. De rechtbank in Xigaze deelde Rinpoche wegeni gen om Tibet van Chin weken en het laten u van staatsgeheimen, een functionaris van di bank had de monnik tij( zoeken naar de Panche met de Dalai Lama sa spannen. Een assistent abt, Champa Chung, ki celstraf van vier jaar. Nyima en zijn familie nen kort na de benoei mei 1995 spoorloos. Drif ter onthulden de Tibetai toriteiten dat de jongen woont. Tot dat momi China alleen gezegd dat der de hoede van de i bij zijn ouders woon waarschijnlijk een eul was voor huisarrest. den haag/gpd - Er zitten geen kosjere hamburgers aan te komen voor de Neder landse markt. De oproep van enkele rab bijnen in Jeruzalem om verschillende Mc- Donald's-restaurants om te dopen tot McKoosjer zal in Nederland geen navol ging vinden. „Het zou ook nergens op slaan", vindt rabbijn D. Lilienthal van het Verbond van Liberaal-Religieuze Joden in Nederland. „Zoiets kun je in New York of Londen doen, maar in Nederland is dat echt niet aan de orde." De rabbijn vraagt zich af of hier geen spra ke is van een grap. „Volgende week vieren de joden een soort 1 april en het zou best kunnen dat dit bericht daarom in de we reld is gebracht." Voor McDonald's Nederland is het, na de vegetariërs, veganisten en moslims, in elk geval een groep minder waar rekening mee hoeft worden gehouden. De reactie van de joodse organisaties in Nederland bevestigen wat McDonald's reeds dacht „Er is geen enkele belangstel ling voor kosjer snacken", aldus woord voerder Simonis van McDonald's Neder land. „De joodse gemeenschap in ons land is zo klein, dat dit niet de moeite waard is." Volgens hem zijn de enkele ko sjere producten die de keten in zijn timent heeft voldoende. „We hebbe tuurlijk wel het complete groentenbi menu, dat door zowel vegetariërs den gegeten kan worden." Zitten da< helemaal geen melk- of vleesprod in? „Eh, alleen van de mayonaise jammer." Rabbijn Soetendoip van de Liberaal se Gemeente Beth Jehoeda in Den ziet toch wel wat in kosjer snacken zou McDonald's sieren om aan zo'i ne groep te denken", aldus de ra „Een uitbreiding van het aantal k eetgelegenheden is altijd welkom."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14