Rode wangetjes aan ontbijttafel NOS 'Ik wil weten op wie Ferry Mingelen stemt' 'Een relativerende en vrolijke sfeer Studie naar mediafusies uitgesteld Jack van Gelder praat in olympische keuken met gasten de kijkers bij Nieuwe talkshow hij de AVRO Hilversum - De AVRO start van avond op Nederland 1 (0.15 uur) met de nieuwe talkshow Krachtstroom. Presentatoren Yoeri Albrecht en Lennart Booij ontvangen elke aflevering twee gasten die een invloedrijke po sitie in de samenleving bekle den. Dat kunnen zowel politici als kunstenaars zijn. Zij worden gevraagd naar onder meer hun wereldbeeld en drijfveren. De talkshow wordt geregisseerd door Theo van Gogh en Onno Krijnen. De gasten die van avond aan de tand gevoeld worden zijn Pim Fortuyn en Thomas von der Dunk. De ko mende weken staan onder an deren Cees Nooteboom, Cisca Dresselhuys en Joost Prinsen op de gastenlijst. Eddy Zoëy terug naar BNN Hilversum - Presentator Eddy Zoëy is weer terug bij BNN. Vanaf augustus zal hij het pro gramma BNN at work presente ren. Daarnaast maakt hij ten minste tien afleveringen van een nieuw programma, waar van de inhoud nog moet wor den bepaald. Zoëy verliet BNN in september 2000 uit onvrede over een salarisverhoging, die uitbleef. Zoëy beleefde zijn de buut tijdens de eerste televisie uitzending van BNN in 1998. Later presenteerde hij onder andere de programma's De lie gende Hollander, Eros en BNN at work. De directeur van de omroep, Gerard Timmer, is blij met de terugkomst van de pre sentator. ,,Eddy hoort gewoon bij BNN." Begin februari maak te Endemol bekend dat Zoëy en de tv-producent hun contract hadden beëindigd, vanwege een „verschil in inzicht over de wijze van produceren", aldus een woordvoerster van Ende mol. Na zijn BNN-periode was Zoëy bij SBS 6 te zien. oen haag/anp - Het rapport dat het Commissariaat voor de Me dia opstelt over concentraties in de media komt niet in februari, maar waarschijnlijk half maart uit Het commissariaat heeft zich verkeken op de hoeveelheid werk. „We inventariseren alle normen van samenwerking bin nen media zoals tijdschriften, <ranten, radio en tv." Dp basis van het rapport wil \?an der Ploeg zijn nieuwe pers- neleid afstemmen. De Tweede Kamer heeft daar bij hem op aangedrongen, omdat de leden /rezen dat de pluriformiteit van de pers in het gedrang komt. Doordat kranten steeds vaker in grote uitgeversconcerns worden apgenomen en te maken heb- aen met bezuinigingen, hebben rij het erg moeilijk. Daarbij <omt nog dat ze meer geld kwijt rijn aan de hogere papierprijzen an bezorgkosten. De Kamer is daarover bezorgd, maar vindt wel dat de onderzoekers alle tijd moeten hebben het rapport te ichrijvenj. Atsma (CDA) be ijvert zich al enige tijd voor de oelangen van de pers. „Maar ik reb liever dat het onderzoek goed gebeurt, dan dat het wordt ïfgeraffeld." vrijdag 15 FEBRUARI 2002 Journalisten die schrijven over politiek en zich met diezelfde po litiek bemoeien. Dat is hetzelfde als een criminele politieman of een bankier die belegt in de aan delen die hij aanprijst. Of toch niet? Ook journalisten mogen stemmen en hebben daarmee een politieke voorkeur. Daar mag je dan toch best voor uitkomen? door Eric de Bie en Dolf Rogmans Hilversum - „Openheid. Als je belangen hebt, moet je daarvoor uitkomen." Het zou een oproep kunnen zijn aan politici die ook nog zakelijke belangen hebben. Journalisten zijn er doorgaans als de kippen bij dat soort ver halen de wereld in te helpen. Maar in dit geval is het een op roep aan de journalisten zelf, van journalisten. Want zijn journalisten een haar beter dan de politici? Volgens voorzitter van Leefbaar Neder land, Jan Nagel, niet. Nagel schrijft de breuk van zijn partij met lijsttrekker Pim Fortuyn mede toe aan een vooropgezet Journalisten moeten politiek beschrijven en niet bedrijven plan tussen de PvdA en een groepje journalisten dat deel neemt aan een werkgroep van de Wiardi Beekman Stichting, het wetenschappelijke bureau van de PvdA. Daarin heeft on dermeer Hans Wansink van de Volkskrant zitting samen met journalisten als Mark Kranen burg (NRC Handelsblad), Wil lem Breedveld (Trouw) en Mi- chiel Zonneveld (Vrij Neder land). Van vakgenoten krijgen de he ren weinig steun. Vooral omdat ze hun activiteiten het liefst ba gatelliseren en de ophef niet be grijpen. „Dat kan echt niet", meent Telegraaf-journalist Frits Huis. Zelf is hij lijsttrekker voor Leefbaar Almere en tegelijk ook journalist. „Dat kan weer wel. Ik schrijf niet over politiek, maar over sport. Als je over politiek schrijft, kan je er niet tegelijk ac tief in zijn. Aan de andere kant is er veel hypocrisie in journalis tiek Nederland. Iedereen heeft het over onpartijdigheid. Maar dat is niemand. Ik vind dat je als journalist best kun zeggen op welke partij je stemt. Dat geeft duidelijkheid. Vervolgens moet je dan professioneel genoeg zijn om je werk daar niet door te la ten beïnvloeden. Ik vind dat je eerlijk moet zijn. Ik wil best we ten op wie Ferry Mingelen van Den Haag Vandaag stemt." Kees Schaepman, adjunct-di recteur van de School voor de Journalistiek in Utrecht en be stuurslid van de NVJ: „Persoon lijk vind ik dat je als journalist erg voorzichtig moet zijn. Je hebt als journalist natuurlijk ook een sociaal leven en je kunt je niet buiten de maatschappij plaatsen, maar je moet wel be seffen dat je kwetsbaar bent. Als journalist moet je ervoor zorgen dat er in je artikelen geen ver menging van belangen plaats vindt. Verder moet je open zijn in je berichtgeving. De Engelsen noemen dat 'to declare an inte rest'. En daar wringt de schoen, wat Charles Huijskens betreft. De media-adviseur en voormalig politiek redacteur van De Tele graaf en het NOS Journaal, ge looft er heilig in dat Pim Fortuyn in een journalistieke val is gelo pen. „De genoemde journalis ten hebben Fortuyn bewust zijn gang laten gaan in de weten schap dat hij zich een keer zou vergalopperen." „Na het interview hebben ze ongetwijfeld een fles champag ne opengetrokken. Dit soort op zetjes is overigens niets nieuws. Parlementaire journalisten pro beren dat wel vaker." Huijskens is van mening dat journalisten niets te zoeken hebben in werk- of discussiegroepen van politie ke partijen. „Daarmee over schrijden zij een grens. Ik be grijp wel dat er niet zoiets be staat als de objectieve journalist. Journalisten zijn ook mensen, met ideeën en meningen. En dat is maar goed ook. Je moet ech ter conflicterende belangen ver mijden. In de politieke verslag geving is dat niet acceptabel." „Bij andere vormen van journa listiek ligt dat weer anders. Kijk nu maar naar de uitzendingen van de Winterspelen. De Neder landse verslaggevers daar heb ben duidelijk een voorkeur. Zij willen graag dat een landgenoot wint, maar toch noemen ze zich ook journalist. Het publiek ac cepteert dat. Het andere uiterste is de financiële journalistiek, waar het uit den boze is dat journalisten aandelen bezitten van bedrijven waarover ze schrijven. De politieke journalis tiek zit een beetje tussen die ui tersten." Om meer duidelijkheid te creë ren pleit ook Huijskens voor meer openheid. Hij ziet wel iets in een openbare lijst van journa listen en hun nevenfuncties. Er zijn kranten waar die lijst al wordt bijgehouden. Alleen van publicatie van dat overzicht is het nog nooit gekomen. „Mis schien geen slecht idee", zegt Wim Bank, journalist bij het Haarlems Dagblad. Zelf zat hij van 1990 tot 1994 voor de PvdA in gemeenteraad van Haarlem mermeer. „Ik ben toen op de krant wat anders gaan doen. Uiteindelijk heeft de combinatie journalist en politicus wel een rol gespeeld bij mijn vertrek uit de gemeenteraad. Er werd door anderen een link gelegd tussen artikelen in het Haarlems Dag blad en het feit dat ik daar werk. Dat was niet waar, maar ik kon me er niet tegen verdedigen. Mede daarom heb ik me toen niet herkiesbaar gesteld." Bank denkt genuanceerd over de combinatie journalistiek en po litiek. „Je moet het principieel niet uitsluiten. Maar je bent kwetsbaar als journalist. Je moet er alles aan doen elke schijn van belangenverstrengeling te ver mijden." Paul Koopman, chef van de par lementaire redactie van de GPD, worstelt nog met de vraag wie nu wie heeft beetgenomen in de kwestie Fortuyn. „Het zou mij niet verbazen als Nagel de poli tieke activiteiten van de journa listen wat heeft aangedikt om ze een hak te zetten. Maar hoe het ook zit, ik vind dat je als parle- mentair journalist politiek be- j schrijft, niet bedrijft. En als we van politici wagen wat ze naast de politiek nog doen, dan kun nen we van politieke journalis ten best verlangen dat ze open heid geven over hun politieke activiteiten." door Eric de Bie Hilversum - De depdoekjes moe ten er weer aan te pas komen. In de intieme Studio Heideheuvel op het Hilversumse Mediapark, waarvandaan Jack van Gelder de ze twee olympische weken het ontbijtprogramma presenteert, stijgt de temperatuur met de mi nuut. Je moet ook niet van die rare onderwerpen aansnijden", kijkt gast Yvonne van Gennip verwijtend naar Van Gelder. „Daar krijg ik het warm van." Aan de ontbijttafel zijn de nieu we pakken van de Canadese schaatsers net besproken. De stap naar gespierde mannen was vervolgens snel gezet. Jo- hann Olav Koss en Eric Heiden waren in haar tijd wel 'lekkere dingen', bekende Van Gennip al giechelend. Ze kreeg er rode wangetjes van. Maar de felle lampen en de warmte die uit de open keuken van kok Patrick van Velzen komt, zijn veel meer de oorzaak van de zweetdrup pels bij de oud-schaatsster en bij tafelgenoot René Froger. Jack van Gelder lijkt van dit alles geen last te hebben. De presen tator is dezer dagen weer onver moeibaar. Maandagavond stond hij in café Cobra op het Muse umplein voor het voetbalpro gramma Eredivisie op maandag en de volgende ochtend zat hij om half zes weer in de auto. „Maar voor deze keer hebben we het programma gisteravond eerder opgenomen, zodat ik wat vroeger naar bed kon", verklapt Van Gelder. „Niet dat het iets uitmaakt Ik lig gewoon de eer ste uren wakker." Ontspannen loopt Van Gelder even voor zevenen de uitge bouwde serre van Heideheuvel binnen, om zich dan toch boos te maken. Zijn oordopje werkt niet, waardoor hij geen contact heeft met de eindregie. „Jon gens, we hebben weer proble- NOS mag vijf 'heilige' ringen verbouwen De publieke omroep heeft Nederland 2 voor twee weken omgedoopt tot olympische zender. Om dat te onderstre pen zijn de hele dag - ook tij dens niet-olympische pro gramma's - in de rechterbo venhoek van het scherm de bekende vijf ringen te zien. Of eigenlijk vier, want één ring heeft plaatsgemaakt voor de twee van Nederland 2. Maar mag het heilige sym bool zomaar worden veran derd? Jan de Jong, hoofd marketing en communicatie bij de NOS: „Ja hoor, wij heb ben de rechten voor het ge bruik van de olympische rin gen. Die twee leek ons ge woon een aardigheid." Erna Jansen van het NOCNSF: „Het symbool op Nederland 2 was mij ook opgevallen. Voor het Internationaal Olympisch Comité kijken we er in Nederland op toe dat de ringen niet worden mis bruikt. Tijdens Spelen ge beurt dat veelvuldig. Ik heb dus even nagevraagd of de NOS dit wel mag doen. Dat bleek zo te zijn. De NOS heeft hiervoor speciaal toestem ming gevraagd bij het IOC." men met het geluid. Dat kan niet!" Door de ervaring van Van Gel der merkt de kijker niets van het ongemak. Nonchalant begint hij de uitzending en leidt hij een overzicht van de afgelopen nacht in. Vijfhonderd meter ver derop in Studio 7 start de regie de band met hoogtepunten. „In de ontbijtshow hebben we ei genlijk voor twee lijnen geko- Jack van Gelder ontvangt elke ochtend wisselende gasten in zijn ontbijtshow bij de NOS. Deze week waren onder anderen Yvonne van Gen nip en René Froger te gast. Foto: Ton Kastermans zen", vertelt NOS-eindredacteur Frits van Rijn, één van de in to taal 33 medewerkers aan de ont bijtshow. „De mensen die op staan willen voor ze de deur uit gaan graag even de belangrijkste momenten zien. Daarom heb ben we terugkerende blokjes met herhalingen. Maar daar naast moet het programma ook aantrekkelijk blijven voor dege nen die tweeënhalf uur voor de buis zitten." Om dat te bereiken is gekozen voor de niet echt ori ginele, maar effectieve setting van een open keuken met een gezellige kok, een aanschuiven de nieuwslezer en minstens twee gasten. In 1984 al werkten Koos Postema en Harmen Sie- zen legendarische een-tweetjes af in een vergelijkbaar decor. De wisselwerking tussen Van Gel der en de huidige lezer van de nieuwsblokken, Jeroen Over- beek, blijft ditmaal beperkt. Dat blijkt een reden te hebben. Reclameregels Van Rijn: „We hadden eerst een andere opzet, waarbij er langere gesprekken tussen Jack en Je roen zouden plaatsvinden. Maar door de huidige reclameregels is dat niet mogelijk. De Journaals worden voorafgegaan door een reclameblok en als Jeroen daar voor uitgebreid met Jack in ge sprek zou gaan, was er sprake geweest van programma-onder brekende reclame. En dat mag niet op een publieke zender." In Studio 7 duurt de werkdag 24 uur. „De hele dag komen er beelden binnen. Die worden door beeldbandredacteuren ge selecteerd en zij proberen me teen leuke items te maken", al- GEKNIPT dus Van Rijn, die elke ochtend rond vier uur aanwezig is. „En de avond ervoor kijkje toch nog even naar de uitzendingen. Dus het zijn korte nachten. Je moet wel van sport houden om deze twee weken hier te werken. Maar dat geldt hier voor ieder een." Reepjes spek In Studio Heideheuvel gooit kok Patrick enkele reepjes spek in de pan. Aan de ontbijttafel wordt een vergelijking tussen topsport en zingen getrokken. Froger doet veel aan zijn conditie. Hij loopt elk jaar een marathon. Van Gennip heeft na haar schaatscarrière nog maar weinig aan sport gedaan. Het overzicht van de verrassende eerste 500 meter wordt nog maar eens ge start. Van Gennip legt aan Froger uit waarom de Canadees Wotherspoon al na vier slagen op zijn buik ging. „Hij leunde te ver naar voren." Om half tien zit de tweede olympische ontbijtshow erop. Van Gelder is tevreden. „Van Gennip en Froger zijn makkelij ke praters. Dan gaat het van zelf." Over de eerste kijkcijfers valt ook weinig te klagen. Maan dag keken gemiddeld 255.000 mensen. Met aan het eind van de uitzending een top van 365.000 belangstellenden. „Het f ligt ook een beetje aan de pres- taties van de Nederlanders, E maar de Winterspelen leven al", I roept Van Gelder uit, om vervol-1 gens aan te kondigen dat de da- [i: gelijkse vergadering begint. De pi lijst van gasten bevat nog enkele r lege pleldcen. Onder anderen E John de Mol (die was gisteren te Ei gast) en Paul de Leeuw zijn al P vastgelegd, maar er blijkt nog vooral behoefte te zijn aan inte- (Di ressante vrouwen. I( Het Olympisch ontbijt wordt da gelijks vanaf07.00 tot 12.00 uur uitgezonden op Nederland 2. Utrechtse cabaretier Claudia de Breij dj voor Radio 3FM Joor Jan van Stipriaan Luïscius Hilversum - „Een personality- show? Tja, eigenlijk wel. Lachen ié, gillen Claudia de Breij (26) s apetrots. In het gebouw van 3NN loopt ze rond als een pauw ?n laat zich met graagte door ie dereen die ze in de gangen te gen het lijf loopt fêteren. Want de Utrechtse cabaretier De Breij crijgt met ingang van 11 maart ?en eigen dagelijks (20.00-22.00 jur) radioprogramma op Radio JFM: dit is Claudia. Isabelle rit nu nog op dat tijdstip, maar rij verhuist naar het deftige tijd stip van 18.00 uur. Een cabaretier achter de micro bon van een popstation? Abso- uut geen punt. zegt ze. „Ik ben ïatuurlijk ook gewend om tegen ïen publiek te praten. In het iheater improviseer ik veel. Ik ïeb daar geen moeite mee, ik /ind dat leuk. Kijk, net zo goed lis in het theater moet er wel /vat gebeuren in zo n program- na. Er staat inderdaad wel het ?en en ander vast, maar er moe- ep op het toneel wél dingen ontstaan. Zo zie ik het ook voor ne als ik dit is Claudia voor fadio 3FM ga presenteren", sféér, dat is hetgeen moet ont staan als zij in de twee uur du- ende show plaatjes aan elkaar praat, enige informatie verschaft jver de gedraaide cd's en de jonge) luisteraars bovendien log trakteert op lichte algemene nformatie. En dat allemaal rela- iverend, een woord dat Claudia de Breij veelvuldig in de mond neemt. „De sfeer moet vrolijk zijn in mijn programma en als je de onderwerpen relativerend behandeld, dan ontstaat volgens mij dat prettige, ontspannen ka rakter. In een relativerende sfeer leg je ook sneller contacten". Dat wil niet zeggen, dat De Breij alles maar over haar kant laat gaan. „Stel dat we een keer een bepaalde trend behandelen en ik vind die trend echt helemaal niks, dan zal ik natuurlijk ook gewoon zeggen waaróm ik die trend suffig vind". „Het programma wordt licht van toon, hoewel de onderwer pen niet per se licht hoeven te zijn. We hebben laatst bijvoor beeld en tijdje gebrainstormd over het onderwerp Nederland se militairen naar Afghanistan. Gaan ze naar de hoeren? Mógen ze wel naar de hoeren? Dat soort vragen. Dat soort onderwerpen vind ik goed geschikt voor een programma als...& dit is Clau dia". Overigens, Nederlandse soldaten mogen niet naar de hoeren. Kneepjes Al te licht denkt ze er zeker niet over, over het vak van dj. „Ik ben maar een presentator (van het Radio 1-programma BNN United, redactie), die van mu ziek houdt hoor. Dj moet ik nog worden, de kneepjes van het vak moet ik nog leren. Er wordt mis schien denigrerend gedaan over het vak van dj, maar dat is zeer onterecht. Dj is een vak, presen tator is een vak. Zoiets als het verschil tussen een bakker en een banketbakker". Een ele mentair verschil: een dj schuift zelf. Dat wil zeggen: hij of zij heeft het programma ook wat techniek betreft volledig zélf in handen. „Als dj ben je enorm bezig, het is heel dynamisch. De adrenaline giert met bakken door de studio". Het vak van dj wordt kennelijk niet beheersd door vrouwen, als we afgaan op de hoeveelheid vrouwelijke dj's. Ze zijn op de vingers van één hand te tellen. Claudia de Breij heeft er geen echte verklaring voor. „Ik praat vaker met mannen dan met vrouwen over muziek. Mischien hebben vrouwen minder be langstelling. Zou kunnen. Wat me wél opvalt is, dat vrou wenstemmen hoger worden naarmate het enthousiast toe neemt, bijvoorbeeld bij de aan- koniging van een bepaalde cd. Zo'n stem wordt hoger en ho ger. Heel irritant wordt dat". De Breij is al jaren een luisteraar van Radio 3FM. „Ik ben een echt liedjesmens. Maar ik hou ook wel van ouderwetse muziek, zoals die van Prince. Ik hou al leen niet van dance. En oubolli ge muziek kan me soms ook best bekoren. Ramses Shaffy of zo. Shaffy zal ik trouwens niet gaan draaien. Wél alternatieve muziek. Dat moet kunnen, twee ci drie alternatieve cd'tjes per uur. Ja toch"? „Het programma wordt licht van toon, hoewel de onderwerpen niet per se licht hoeven te zijn", zegt Radio 3FM-dj Claudia de Breij. Foto: Ton Kastermans Televisie staat voor mij toch meer gelijk aan het kauwen op chewing gum: ik kijk wel, maar proef het nauwelijks. Een of twee keer heb ik een stukje van een Nederlandse soap gezien. Ik heb ook nog nooit een strip in een krant gelezen. Ik heb er ge woon het geduld niet voor. Regisseur Franz Weisz in VARA-TV Magazine Ik ben een nepperd, maar wel een goede. Overal ben ik in het land geweest. Voor duizenden mensen opgetreden. Ik heb een oude kop gekregen van die lijm- lagen op mijn gezicht. Ik ben twee keer omvergelopen door de mensenmenigte. Die ellende is de echte Kabouter Plop be spaard gebleven. Eigenlijk haal ik de kastanjes voor hem uit het vuur.' Maitre Pierre in KRO Studio over verbod Kabouter Plop-imi tatie In het begin van mijn carrière wilde ik geen interviews geven aan roddelbladen. Ik wilde nog niet dat ze wisten dat ik homo was. Ik wilde niet bekend wor den als homoseksuele presenta tor, maar als een presentator en daarna pas als homo. Presentator Carlo Boszhard in TeleVizier Gewenning kan onhandig zijn. Vanwege gewenning heeft alles maar één eerste keer. Neem tv kijken. Je eerste lijk was leuk, de eerste porno nog verheffend, maar nu doet het je weinig meer. Nieuwslezers en progratn- Midas Dekker Foto: Rob Becker mapresentatoren neuzelen je in slaap tot je bij de reclame wak ker schiet. Apies kijken gaat op den duur vervelen, ook op tele visie. Midas Dekker in zijn column in VARA-TV Magazine In Den Haag is het politieke cir cuit echt niet saai hoor. Er lopen zowel idealisten als opportunis ten rond. Met name die laatst- genoemden deinzen er niet voor terug een ander een pootje te lichten. Wat dat betreft doet het Binnenhof qua intriges en machtspelletjes af en toe niet onder voor een soap. Politiek verslaggever Frits Wes ter van RTL Nieuws in de TROS-Kompas Als ik alle geruchten over mezelf moet geloven dan ben ik een ruige bosjesman uit Borneo die zijn geld verdient als rugby-spe ler. Acteur Russell Crowe in Vero- nicagids Het is zo simpel als Willem van Hanegem zegt: als het even niet goed gaat heb je gewoon een balletje in de kruising nodig. Feyenoorder Patrick Pauwe in Sportweek Ik geloof niet dat de waarde als vrouw alleen maar berust op mijn seksualiteit en op het feit of ik al dan niet se.xy ben. f Zangeres Alanis Morisette in Aloha Voorde opnames van een tv- show kwamen we in een luxe Amsterdams bordeel terecht. Yam Yam ofYim Yam, kan dat1. Vroegen ze of mijn seksleven veranders was n nu ik zo be roemd was geworden. Skispringer Eddy 'the Eagle' in Sportweek De troost is misschien dat niet alleen ik niet uniek ben, maar [f al die andere mensen ook niet Schrijfster Manon Uphof in Nieuwe Revu Bij ons betekent emancipatie: dl vrouw gaat werken. In Afrika zou het moeten betekenen dat tt juist minder gaat werken, want ze doet eigenlijk alles Amnestyvoorzitter Lilian Con- salves-Ho Kang You in Libelle

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 26