'Als solist ben je het luxe paard' KUNST CULTUUR Meer uitersten op tweede festivalavond Schoolrebellen van weleer creëren een schijnwereld li Prima start Frog Holler in Europese tour 1EIDS fESTIVAl R9 Elma van den Dool zingt bij Scratch Muziekdagen 'Lord of the Rings' favoriet voor Oscars cabaret woensdag 13 FEBRUARI 2002 obert van Stuyvenberg 9$ Nonino op single sum - De huwelijksversie it tangonummer 'Adios ,0' wordt op single uitge- tdoor Universal Music, itste klassieke single die in land verscheen, was 'The d Waltz' van André Rieu. itenmaatschappij noemt n unieke gebeurtenis, ebben de hele week ken- praadpleegd. Iedereen is over eens dat dit geen hy- maar een hit", aldus de voerder over de door meonist Carel Kraayenhof gtkelde tango. ier-museum len Haag M vi mc - Het paleis Lange D tout krijgt in het najaar 01 euwe bestemming. De idance van het Gemeen- laj ieum Den Haag huisvest is begin oktober het Escher- ;ei um. Het Gemeentemuse arjeeft de grootste collectie !- aficus Maurits Escher. ei ve prenten, tekeningen en 1 f ten omvat die ook brieven aa oalbums van de in Baan e^en kunstenaar. De afgdo- zi aanden was in Museun ,V deis al een selectie da«r- ez zien. Deze tijdelijke e:- b e krijgt nu een permarent ve ;J| uw album Uwally Tai nti ld lag - Eind maariver- gi ter voor het eert in j 1 jaar een nieuwilbum fallyTax:'TheFitertai- >{1 )e opnamen stmmen uit ta maar bleven cn organi se iche en gezoriheidsrede- di de plank ligen. Twee p Tax-fans naien het initi- m de plaat it te brengen. intertainer'^evat tien 1 z e composies van Tax, ae iver van ert nummer van [ardin en nieuwe ver- 'Miss Wnderful', een iTaxuit974. „gtrop achter gisde tralies idav Het theatergezel- ,Dogoep gaat van 26 t tottmet 6 april achter d olies.1 die periode treedt at tmelijk op in de ge- m( misin het Belgische )r(j e. Cdetineerden en ge- personeel werken mee -je et 'ogramma. Brugge is ir far/dturele Hoofdstad k door Theo de With leiden - Er is niets mis met het onder brede lagen van de bevol king populair maken van klassie ke muziek. Dat is de mening van de Hilversumse sopraan Elma van den Dool. Daarom werkt ze graag mee aan evenementen in Leiden als de Scratch Muziekdagen en het Avondspektakel tijdens de Lakenfeesten. Ze is zondag weer van de partij in de Pieterskerk bij de laatste van de vier Scratch Muziekdagen. De veertiende editie van het jaarlijkse muziekevenement in de Pieterskerk begint morgen. Elke dag staat een ander soort muziek centraal: van religieus tot musical tot opera. Elma van den Dool fungeert zondag met tenor Marten Smeding als solist in het operaprogramma. Met het gelegenheidskoor van ama teurzangers, dat slechts één dag heeft om het repertoire in te stu deren, zingen ze aria's van Ver di, Bizet, Donizetti en als klap stuk 'het slavenkoor' uit Verdi's opera Nabucco. Programma De Scratch Muziekdagen in de Pieterskerk van Leiden be ginnen morgen en duren tot en met zondag. Na een dag repeteren is er steeds 's avonds een uitvoering. Donderdag 14 februari 19.30 uur: Messiah van Handel met Sytse Buwalda (countertenor) vrijdag 15 februari 19.30 Zingen in Leiden is voor de 47- jai'ige sopraan altijd een beetje thuiskomen. Haar vader komt uit Benthuizen en haar moeder uit Hazerswoude-Dorp, Ze lo geerde vroeger vaak bij tantes in de omgeving van Leiden. Zelf groeide ze op in Culemborg, waar ze op 13-jarige leeftijd de buteerde in een kerstnacht dienst. „Mijn vader was bas en zong in het kerkkoor. Als hij er niet was, kwamen ze hem thuis ophalen. Hij was broodnodig voor de klank. Toch was het haar broer Sjaak die haar inwijdde in de muziek. „Hij is organist geworden, maar mijn vader was erop tegen dat hij naar het conservatorium ging. 'Kunst is geen vak; daar valt geen droog brood mee te verdienen', zei hij. De muziekle raar heeft hem overtuigd." Dat maakte het voor Elma van den Dool wat gemakkelijker om ook naar het conservatorium te gaan. Op die manier kreeg haar 'Mid den in de Winternacht' in de Culemborgse kerk een vervolg. De zangeres werd aangenomen uur: Messiah van Handel met Hieke Meppelink (sopraan) en Margareth Beunders (alt); zaterdag 16 februari 20.15 uur: musicalprogramma met o.a. Lisette Emmink en Jack Breikers; zondag 17 februari 20.15 uur: operaprogramma met o.a. Elma van den Dool en Marten Smeding. op het Amsterdams conservato rium. „Eigenlijk was het een ramp. Ik kwam om te zingen, maar moest allerlei theoretische vakken volgen die me niet lagen. Ik was helemaal blanco. In Rus land of Engeland leren kinderen al op de lagere school om van blad te zingen, maar Nederland kent geen zangcultuur." Na haar examen gaf Van den Dool les op muziekscholen in Leeuwarden en Utrecht. In 1986 kreeg ze een baan bij de Neder landse Opera. Een paar jaar later maakte ze de overstap naar het Omroepkoor. „Dat bleek beter te combineren met een eigen concertpraktijk. De producties van de omroep zijn kortlopend en vaak op zaterdagmiddag. Bij de opera was ik vier keer zoveel avonden kwijt. Dat wilde ik niet meer, want dan houd ik geen tijd meer over voor optredens als solist." En dat is belangrijk voor haar. .Alleen in een koor zingen geeft niet genoeg voldoening. Bij een solopartij kun je er veel meer van jezelf kwijt. Ik geef de toe hoorder graag iets persoonlijks mee. Als ik zondagavond in Lei den als Carmen zing over de liefde als een weerspannig vo geltje, dan voel ik wat ik zing." Als solist treedt Elma van den Dool vooral op met oratorium verenigingen en andere zangko ren, die voor de grote partijen graag een professioneel zanger inschakelen. Zo is de sopraan zaterdagavond in Pijnacker te horen met het Requiem van Mozart. Binnenkort breekt voor haar de tijd van de Matthaus en Johannes Passion weer aan. „Natuurlijk loopt de kwaliteit Zingen in Leiden is voor Elma van den Dool altijd een beetje thuiskomen. Foto: Ton Kastermans van die koren sterk uiteen. Ik probeer ze soms te helpen bij moeilijke, hoge noten. Daarna durven ze zelf weer meer. Zo'n koor heeft er een jaar aan ge werkt. Ik wil ze een fijne avond bezorgen. De bloemen en de bonbons gaan naar de solisten, terwijl zij als werkpaarden staan te zwoegen. Door mijn werk bij het Omroepkoor ken ik ook die kant. Ik besef op zo'n avond dat ik het luxe paard ben." Ook zondagavond vervult ze een dergelijke rol in de Pieterskerk. Ze verheugt zich er enorm op. „Zo'n scratch in hartje Leiden heeft zijn eigen charme. Het is voor de deelnemers echt een dag uit. Ik ben er het type niet naar om mijn krachten te spa ren voor het concert van 's avonds. Daarom laat ik overdag aan de koorleden zién- wat mijn werkwijze is. Ik toon bijvoor beeld hoe ik een hoge noot pak. Dat vinden de mensen leuk om te zien en ze kunnen er ook nog iets van opsteken." De Hilversumse sopraan hoopt van de zomer ook weer van de partij te zijn bij de Leidse Laken feesten. „Bij zo'n concert in de openlucht is het weer altijd een onzekere factor. De regen was nogal eens spelbreker in het ver leden. Aan de andere kant is het heerlijk om de toeschouwers te horen meejodelen. Het is net als de scratch bedoeld om klassieke muziek te populariseren. Daar ben ik een groot voorstander van, zo lang de muziek maar geen geweld wordt aangedaan. Het 'slavenkoor' met een flinke dreun eronder vind ik een stap te ver. Het origineel moet geres pecteerd worden." los angeles - Met maar liefst dertien nominaties voert 'The Lord of the Rings: The Fellow ship of the Ring' van Peter Jack son het veld aan bij de Oscar uitreiking op 24 maart. De eer ste aflevering van de Tolkien-tri- logie is onder meer genomi neerd voor beste film, regie, mannelijke bijrol (Ian McKellen) camerawerk, montage, muziek en scenario. Daarmee sluiten de Oscar-no minaties aan bij de smaak van het publiek, want 'Lord of the Rings' heeft inmiddels wereld wijd al meer bezoekers getrok ken dan Harry Potter' en is nu na Titanic' de grootste filmhit uit de geschiedenis. De Potter- film kreeg overigens slechts drie nominaties. Voornaamste concurrent van Lord of the Rings' is A Beautiful Mind' van Ron Howard met acht nominaties. 'A Beautiful Mind" is onder meer genomi neerd in de categorieën beste film, beste regie, beste acteur en beste vrouwelijke bijrol (Jennifer Connelly). De vooraf ook als kanshebber getipte musical 'Moulin Rouge' van Baz Luhrmann kreeg zeven nominaties, onder meer voor beste film en beste actrice (Ni cole Kidman). Voor de beste film zijn verder 'Gosford Park' en 'In the bedroom' genomi neerd, terwijl bij de regisseurs Ridley Scott ('Black Hawk Down). Robert Altman ('Gos ford Park') en David Lynch ('Muiholland Drive') tot de ge nomineerden behoren. De Australische acteur Russell Crowe heeft concurrentie van Sean Penn, Will Smith, Denzei Washington en Tom Wilkinson. Bij de actrices moet Nicole Kid man het opnemen tegen Halle Berry, Judi Dench, Sissy Spacek en Reneé Zellweger van Bridges Jones Diary'. In de categorie beste buiten landse film lijkt 'Amélie' van de Fransman Jean-Pierre Jeunet de beste papieren te hebben. muziek recensie Hans Keijzers Concert: John Train en Frog Holler. Gezien:!2/2, Q bus, Leiden. De groepen John Train en Frog Holler komen allebei uit de Amerikaanse staat Pennsylvania en hebben daar succes in het clubcircuit. John Train stelt in het begin van de avond flink te leur. De liedjes van zanger John Houlon gaan meer de singer- songwriterkant op en er is voor al een chronisch gebrek aan goed repertoire. Daarnaast klin ken de arrangementen van bas, mandoline en pedal steel uiterst mager en gezapig. 'Ik kom alleen als ik een vier- sterrenhotel krijg', schijnt Dar ren Schlappich van Frog Holler geroepen te hebben toen de contracten getekend werden. De linkshandige gitarist van de band is een voorbeeldige gast heer die wat verdwaald voor de eerste keer in Holland rondloopt Ja, hij houdt van ons landje, heeft moeite met de fietsen en de verkeersborden, vindt Hoe- gaarden een heerlijk biertje en vraagt als iedere naieve Ameri kaan of er een verschil is tussen The Netherlands en Holland. Frog Holler komt met een uitge klede band de grote plas over. De band, net uitgekomen met het derde album 'Idiots', heeft fiddle en mandoline thuis gela ten en de eerste tien minuten klinkt het wat leeg en gezapig. Als Mike Brenner van het voor programma John Train achter de pedalsteel plaatsneemt vindt de groep pas zijn balans. Met banjospeler Mike Lavdanski ma ken die twee voor het grooste gedeelte de sound van de band. Daarnaast is de stem van zanger Darren warm en aangenaam. Frog Holler doet sterk denken aan The Jayhawks en 16 Horse power, Amerikaanse bands die het traditioneel goed doen in het Nederlandse clubcircuit. Een prima start van de eerste Europese tour voor Frog Holler, al zal Darren Schlappich zich achter zijn oren hebben gekrabd bij het betreden van zijn vier- sterrenhotel. De Amerikaanse band werd namelijk in het IBIS Hotel in Leiden ondergebracht. 'uu en en de regio bestaat grote belangstelling voor de op ir-kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regioge- et lie musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotografe- )p andere wijze actief.zijn. Vandaag: Impuls uit Leiden. kei he ■io telers va Impuls zijn de de ooileeftijd inmiddels en en. Toch hebben ze zich 1 0 innen losmaken van het 10f Dneel. In feite is Impuls veI tzetting van het toneel ncl liddelbare school. Ze *v£ en tien jaar geleden op landen College en heb- ie« nwoordig hun thuisba- voormalige Kaasmarkt- k' de Ruiter komt aan- ez0 1 met een doos vol kop- n 11 ïn koffiezetapparaat. Hij ei? (woordelijk voor de pro- 11111 n verzorgt dus de cate- ü11 j Ruiter was erbij toen Je, op het Vlietlanden Col- stond als rebellie tegen l,°' 'stigde schooltoneel. ro^jnvan Leeuwen pro- zich te herinneren tien jaar terug precies elleerden. te maken met een fu twee scholen", weet ren. „Onze eigen dra- werd aan de kant ge schoven en er kwam iemand van de andere school voor in de plaats. Wij konden ons niet vin den in de artistieke visie van die man. Wij vonden hem niet pro fessioneel. Hij wilde alleen een mooi plaatje neerzetten en zocht het weinig in inhoudelij ke verdieping." Een groep van tien leerlingen weigerde met hem samen te werken. Zij deden een beroep op Erik Jansonius en vroegen hem als regisseur. Hij was 'in goede tijden' actief geweest bij hun schooltoneel. „Een poos hebben de twee groepen op school naast elkaar bestaan herinnert Jansonius zich. „Het was niet allemaal haat en nijd. Er waren natuurlijk wel voor oordelen over en weer. Ik werk te veelal met VWO'ers die graag Griekse tragedies deden. De an dere groep bestond meer uit MAVO-klanten die liever in een musical speelden." Het bijzondere van Impuls is dat de toneelgroep is blijven De hoofdrolspelers van Impuls op de laatste repetitie in de Kaasmarktschool. Foto: Henk Bouwman bestaan. De leden gingen stu deren of werken, maar bleven met elkaar toneelspelen. De re gisseur omschrijft het huidige concept als volgt: „Het is een grote vijver. Per voorstelling wordt erin gevist. Soms heb je maar drie spelers nodig en soms tien." Voor de voorstelling 'Genoni's Genezingen', die Impuls ko mend weekeinde drie keer speelt in het Leidse Volkshuis, heeft hij acht acteurs geselec teerd. Jansonius laat ze maan dagavond in het kale klaslokaal hun positie innemen voor de allerlaatste repetitie. Terwijl de spelers zich in hun kostuum hijsen, somt hij de reserverin gen op die zijn gemaakt voor vrijdagavond, zaterdagavond en zondagmiddag. „Doe nog even je best om alle familieleden te mobiliseren. Zeker op zondag kan er nog wel wat publiek bij." 'Genoni's Genezingen' is geba seerd op het toneelstuk 'Hen drik IV van Luigi Pirandello. Er ik Jansonius heeft het naar ei gen hand gezet. „De hoofdper soon denkt na een ongeluk al twintig jaar dat hij Hendrik IV is. Hij verzwijgt dat hij alweer tien jaar geleden genezen is. Hij vindt dit leven prima en speelt een spelletje met de mensen om hem heen", zo vat hij de es sentie in een notendop samen. De regisseur heeft Hendrik IV omgevormd tot een vrouwelijke hoofdpersoon: Cleopatra. Zij woont in een villa vol verborgen camera's. Een presentator a la Rik Felderhof komt op bezoek. In de hedendaagse verhoudin gen vervult de tv-presentator steeds vaker de rol van psychia ter. Dat maakt de schijnwereld compleet. Genoni's Genezingen - Im puls, vrijdag 15, zaterdag 16 (aanvang 20.15 uur) en zondag 17 februari (aanvang 15.00 uur), Leidse Volkshuis, Apo- thekersdijk 33a, Leiden. theater recensie wijnand zeilstra Voorstelling tweede voorronde van het Leids Cabaretfestival Gezien: 12/2, Leidse Schouwburg. De vijf halve-finalisten zijn be kend. Mariska Vollering, Javier Guzman en Philip Walkate uit de tweede voorronde en Renee van Bavel en Wim Helsen uit de eerste voorronde zijn doorge drongen tot de halve finale. De klassieke cabaretvorm tegen over de stand up comedy-vari ant, de verteller tégenover getui geniscabaret. De vier solisten tij dens de tweede voorronde van het Leids Cabaretfestival tonen uitersten van wat vandaag de dag onder de noemer 'cabaret' valt. Tom Fraai is de verteller die niet tot de halve finale is doorge drongen. Dat is terecht. Zijn op treden straalt iets zelfgenoeg zaams uit en slaat duidelijk niet aan bij het publiek. Een enkele keer roept hij iets merkwaardigs. Onduidelijk blijft waarom. Vaak echter is zijn verhaal rechtlijnig. Hij vertelt over zijn trouwplan nen met Naima, een maat schappelijk geslaagde Marok kaanse vrouw. Via haar krijgt hij met haar broertje Mohammed te maken. Aldus behandelt hij de thema's integratie en discri minatie. En hij behandelt ze ook echt. Een soort standpuntbepa ling aan de hand van voorbeel den. Hij kan Mohammed aardig typeren, maar verder is zijn bij drage saai en belerend. Het duo Ei heeft de halve finale ook niet gehaald. Ook in dit ge val kun je de jury alleen maar gelijk geven. Tot nu toe lijkt dus de keuze van de jury onomstre den. Sympathiek aan dit duo is namelijk hun experimenteer- lust. Als enige deelnemers wer ken zij nadrukkelijk met een theatrale vorm. Alleen, het pro gramma dwarrelt nog alle kan ten uit. Wat ze eigenlijk willen, is onvoldoende uitgekristalliseerd. Het ene moment playbacken ze het sprookje van Doornroosje, daarna volgt een soort parodie op het populaire dialectreper- toire. Associatief dendert het duo voort, maar het geheel oogt nog te onrijp voor het betere werk. De solisten Mariska Voliering, Javier Guzman en Philip Walka te mogen van de jury donder dagavond wel terugkomen in de halve finale. Walkate gaat met een liedje aan de vleugel en een babbeltje met de zaal op de meer klassieke toer. Een zekere mate van zweverigheid kleeft aan dit .programma. Gaat het over eenzaamheid of is er iets van maatschappelijke betrok kenheid? Mariska Vollering biedt een soort getuigeniscabaret, waarbij ze uitgebreid een anti-verlegen heidstherapie aanprijst en met name haar vrouw-zijn themati seert. zowel solo als in een rela tie met partner. In tegenstelling tot Walkate gebeurt er bij haar iets op toneel, er wordt span ning opgebouwd. Dat geldt in nog sterkere mate voor lavier Guzman, die een stand up co- medy-achtige aanpak heeft. Als hij afgeeft op Koos Alberts en Jantje Smit is dat afgezaagde hu mor. Tegenover deze ongein staan echter alerte opmerkin gen, waarmee hij met ogen schijnlijk veel gemak de zaal be speelt. Een kanshebber voor de finale dus. Vincent Bijlo Winnaar van de publieks- en persoonlijkheidsprijs van het Vara Leids Cabaret Festival in 1988: 1Waar zou je zijn zonder het Leids Cabaret Festival? „Ik zou in ieder geval wel op het podium staan. Zo'n caba retfestival is natuurlijk een han dig opstapje, maar je komt er toch wel als je dat echt wilt." 2. Wat was in 1988je beste grap? „Ik maakte veel grappen over mijn blindheid. Dan zei ik bij voorbeeld: 'ik heb een handi cap' en dan wachtte ik tien se conden en zei: 'ik rook name lijk."' 3. Wat onderscheidt jou van andere cabaretiers? „Ik ben authentiek. Ik sta op het podium met mijn eigen hu mor en mijn eigen persoonlijk heid." 4. Welk taboe zou je willen doorbreken? „Ik heb, denk ik, het taboe rond gehandicapten doorbroken. Ik laat mensen met andere ogen kijken. Mensen zijn gedebüi- seerd in hun omgang met ge handicapten. Het lucht op om daar eens flink over tekeer te gaan op het podium, want het publiek is vaak een star en con servatief zootje." 5. Wie is de beste Nederlandse cabaretier? „Freek de Jonge, daar kun je niet omheen. Hij is de enige die zo lang constant vairihvaliteit is, zulke verschillende dingen gedaan heeft en al die tijd inte ger is gebleven." 6. En wie is de slechtste? „De Vliegende Panters. Dat vind ik echt domme, kinder achtige puberlol van een groep jongetjes die zonder enige aan leiding respectloos tegen alles aanschoppen. Wat ze in feite doen is hard op de puinhopen van allerlei heilige huisjes stam pen en dan claimen dat zij die omver geworpen hebben. En ze zijn bovenal niet leuk." Tekst: Coen Polack Foto: Lex van Rossen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 21