'Tijd voor deltaplan voor de dagbladen' MEDIA Opgetuigde versie van de 2 meter sessies 'Ik vind het een supervak' Playboy pakt illegale sites op internet met blootfoto's aan De ondergang van filmfabriek Mosfilm lobal Dutch, euwkomer ,i zakenmarkt Journalistenbond NVJ ziet taak voor overheid bij redden krantensector Giel Beelen wil bij AVRO grens blijven opzoeken jetamorfose iTMFenMTV ersum - De muziekzenders en MTV veranderen vanaf jiei drastisch. Door middel sms-berichten mag de kij- [daarbi grotendeels zelf be- jen wat er bij TMF te zien is. fder verhuizen enkele VJ's pTMF naar MTV. Hoe de jgrammering er precies uit [gaan zien, is nog niet be- pd. Zeker is dat beide mu- zenders, eigendom van muziekconcern MTV Net- ks zijn, elk een andere weg en inslaan. MTV brengt af 1 mei Nederlandse pro- nma's op de buis en neemt nnee de rol van het huidige over. Behalve dat er VJ's TMF overkomen, neemt de der programmaconcepten deze zender over. Om wel- rogramma's en VJ's het ies gaat, is op dit moment niet duidelijk. Het popmu- ;oncern hoopt met de ver eringen meer kijkers te trek- vin Kroll umnist in Oog ERSUM - NOS-weerman Er- Kroll verzorgt vanaf van- nd een wekelijkse weerco- n in het radioprogramma het oog op morgen. Onder laam '5 voor 12 voor Erwin bekijkt hij met 'weerogen' lieuws van de afgelopen l Te denken valt daarbij de relatie tussen de op- nst bij verkiezingen en het rof de vraag waarom veel isen onrustig worden bij ware storm. Kroll wordt de de vaste columnist van het ramma. Freek de Jonge zijn column op donder- fija Silva Wannahaves rsum - Sonja Silva presen- vanaf vandaag het Yorin- amma Wannahaves. De rige presentatrice gaat dat n samen met Winston Ger- anowitz. De voormalige F-vj en Miss Nederland pre- eerde tot voor kort het reis- Yorin Travel. De piding van het interactieve [ramma Wannahaves be- vanavond om 18.35 uur. ihaac - Op het dichtbevolkte el dat de tegenwoordige 'enmarkt is, is een nieuwko- Juit de coulissen getreden, al Dutch, een tweemaande- Het vult een gat ii markt, meent initiatiefhe- Tom Tielrooij (47). De jse uitgever maakte via zijn i uitgeverij Astrum tot voor bladen voor het ministerie [economische zaken, die (nee Nederland in het bui- pd onder de aandacht het eerste nummer zijn (0 exemplaren van de druk- bij het Haagse Sdu Grafisch ijf gerold. Tielrooij hoopt dat dit aantal binnen een op zal lopen naar 40.000 L Tevens is het de bedoe- lat Global Dutch na de zo- inaandelijks verschijnt, jeloof in zijn geesteskind is jést. „Een blad als Global h bestaat nog niet", stelt pij. Hij wil met zijn blad ||de 'menselijke kant van de Indse handelsgeest' laten Voor Nederlanders waar jer wereld. Iets wat een za- 1ad als Quote volgens hem doet. „Zakendoen rt tenslotte toch vanuit lepaalde vriendschap", is I oij's visie. „Ik wil het ver- ichter de persoon die veel lelden heeft, maar daar de gelegenheid toe krijgt". zaterdag 9 FEBRUARI 2002 door Dolf Rogmans Amsterdam - Dit jaar verdwijnen zes dagbladtitels in Nederland. Driehonderd journalisten verlie zen hun baan (tien procent van het totaal). En het einde van de ellende lijkt niet in zicht. Voor de Nederlandse Vereniging van Jour nalisten (NVJ) is het duidelijk: de dagbladsector komt er zelf niet meer uit en heeft hulp nodig. Het water staat boven aan de dijk. Tijd voor een deltaplan voor de dagbladen. Of het nu landelijke of regionale dagbladen zijn, zonder uitzon dering voelen zij dit jaar de pijn van bezuinigingen. Bij dagblad De Telegraaf verdwijnen dertig journalisten, bij de Haagsche Courant veertig, de Volkskrant en NRC Handelsblad krimpen in. Ook bij deze krant staan veel banen op de tocht. Titels ver dwijnen: Het Nieuwsblad van Noorden en het Groninger Dag blad/Drentse Courant heten vanaf dit voorjaar Dagblad van het Noorden. En een samenvoe ging van Dagblad De Limburger met het Limburgs Dagblad lijkt een kwestie van tijd. Geen enkele krant ontkomt aan de malaise. Oorzaken? Veel ge hoord zijn een hogere papier- prijs, minder abonnees, minder advertenties en stijgende kosten, met name die van de bezorging. Hans Verploeg, secretaris bij de NVJ, hoort de argumenten keer op keer als hij de redacties van dagbladen bezoekt en met dag bladdirecteuren spreekt. Toch vindt hij dat daar niet de kem van het probleem ligt. Ver- ploeg: „De totale oplage van dagbladen is de afgelopen tien jaar alleen maar gestegen. Sinds vorig jaar is er een kleine daling. Maar nog altijd hebben zo'n vier miljoen Nederlanders een abon nement. Op het advertentiefront is de situatie ook niet zo drama tisch als wel wordt voorgesteld. Ten opzichte van het topjaar 2000 is er een daling, ten op zichtevan 1999 niet." Waar het volgens Verploeg knelt, is dat er binnen de dag bladconcerns vooral reken meesters aan het roer zitten en steeds minder uitgevers. „Ik be grijp best dat dagbladen onder deel uitmaken van grote con cerns die moeten meedoen in een wereld waar rendement steeds belangrijker is. Maar daar zit ook een grens aan. Bij het uitgeven van een dagblad kun je niet elk jaar maar meer winst willen maken. Een deel van de nu ingezette bezuinigingen zijn louter ter verbetering van het rendement. Daar hebben wij als NVJ moeite mee." Journalisten zijn niet tegen alle veranderingen, stelt Verploeg. Hij noemt als voorbeeld de sa menvoeging een paar jaar gele den van de Twentse Courant en Tubantia en meer recent de zware ingrepen bij de Haagsche Courant. „Daar staan wij achter omdat het noodzakelijke ingre pen zijn. Tubantia is een betere krant geworden en doet het nu goed bij de lezers. En bij de Haagsche Courant werken te veel journalisten in verhouding tot de oplage. Aan dat soort operaties werken wij mee. Maar niet aan het louter omhoog ha len van het rendement." Als er al financiële nood is bij de dagbladen, dan hebben ze dat deels aan zichzelf te danken, meent Verploeg. „Het PCM- concem heeft een enorme schuld als gevolg van de overna me van het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad. Dat moet wel worden afbetaald. Wegener zit met de duur gekochte kran ten van VNU. Dat zijn op zich goed renderende kranten waar nu toch het mes in gaat. Ener zijds om achterstallig onder houd bij de rest van Wegener te betalen en anderzijds om de rente te betalen. Daar hebben wij moeite mee." Dure leningen Hogere rendementseisen, dure leningen en bezuinigingen op de dagbladen. Hoe ver kan dat doorgaan? Verploeg: „Heel sim pel: één landelijke krant en één regionale krant met heel veel edities. Dat is zondermeer het meest efficiënt. Alleen de lezer pikt dat niet. Die wil een regio nale krant die helemaal regio naal is." Zouden dagbladdirecteuren se rieus uit zijn op een forse verde re vermindering van het aantal titels? Verploeg: „Probleem is, dat weet niemand. Een veel ge hoorde klacht onder journalis ten is, dat ze niet weten wat de visie van hun directie is. Hoe zien die de toekomst van hun dagblad? Wanneer houden de bezuinigingen op? Dat willen de journalisten weten, maar krijgen ze vooralsnog niet te horen." Tot verbazing van Verploeg is het ondanks alle bezuinigingen Volgens NVJ-secretaris Hans Verploeg zitten er binnen de dagblad concerns vooral rekenmeesters aan het roer en steeds minder uitge vers. Foto: NVJ/Bob Bronshoff nog redelijk rustig bij de dagbla den. Maar de eerste scheurtjes zijn zichtbaar. Bij de redacties van het Haarlems dagblad, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander/Dagblad van Almere hebben redactie en hoofdredac tie het vertrouwen in de directie opgezegd. Een extern advies om nog eens in te krimpen met zes tig journalisten was de druppel. En inmiddels is Verploeg ook bij Wegener-journalisten langs ge weest. „Bij veel redacties leeft het gevoel: tot hier en niet ver der", aldus Verploeg. Ondanks dat de sector deels zelf verantwoordelijk is voor de hui dige situatie, hebben de dagbla den volgens Verploeg hülp no dig om er weer bovenop te ko men. „Dagbladbedrijven moe ten natuurlijk wel in staat ge steld worden een normaal ren dement te halen. Zo niet, dan verschraalt de dagbladsector of wordt gevoelig voor allerlei in vloeden. Bijvoorbeeld dat ze worden opgekocht door grote buitenlandse bedrijven." Verploeg ziet daar een taak voor de overheid. Samen met het Ge- Jan Douwe Kroeske duikt bij RTL 5 weer de muziek in Hilversum - Jan Douwe Kroeske zou op televisie best een sport programma willen presenteren. Maar dan niet vanachter de ta fel, 'zoals je tegenwoordig vooral ziet. Hij wil de binding met de sporter en zijn attributen blijven voelen. „Die andere kant van de sport boeit me vooral. RTL 5 kan bijvoorbeeld veel méér met het Engels voetbal. Het is nu een wedstrijdverslag en een nabe schouwing. Jammer, want er zit veel meer in. Dat heb ik de di rectie ook wel eens verteld..." Hij schuift opeens naar de punt van zijn stoel. „Ja, dat is een goed voorbeeld! Zaterdag zit er in mijn programma 'Op zoek' een item over de voetbal. Voor het komende WK is een geheel nieuwe bal ontwikkeld. Waarom een nieuwe bal, vraag ik me dan af. Behalve marketing-techni- sche blijken daar ook andere re denen voor te bestaan. De voet bal is tot nu toe namelijk nooit helemaal rond geweest. Er wordt veel geld geïnvesteerd in onderzoek naar een manier om dat voor elkaar te krijgen. Zodat voetballers tot nog betere pres taties kunnen komen." Dezelfde nieuwsgierigheid spreidt Kroeske al jaren ten toon bij muziek- en populair-weten- schappelijke programma's, waaraan zijn gezicht inmiddels onlosmakelijk lijkt verbonden. Jules Unlimited maakte hij de wetenschap toegankelijk en zijn 2 Meter Sessies zijn een begrip. Eerst bij NPS en Vara, later bij RTL 5. Voor de commerciële zender duikt hij vanaf vandaag weer de muziek in met een in feite opgetuigde versie van de 2 Meter Sessies. Het wekelijkse 2MXL (twee meter extra large) biedt meer, aldus Kroeske. Jan Douwe Kroeske: „In 2MXL zitten bekende elementen, maar het concept van aan tafel over muziek praten is vrij nieuw voor mij." Foto: GPD „Ik ontvang nu ook gasten met wie ik over muziek, maar ook over andere actuele zaken praat. Dat doen we in De Vloer in Utrecht. Dinsdag hebben we de eerste aflevering opgenomen en dat was weer heel leerzaam. Def P. en Marianne Faithful waren te gast en die combinatie van geheel verschillende muziekge- neraties werkte tot mijn verras sing erg goed." „Naast de gesprekken aan tafel kent 2MXL enkele vaste onder delen. Zoals de 2 Meter Sessie. In de eerste aflevering zit Joe Jackson. Verder maakt kunste naar Michiel Thijssing elke week een schilderij naar aanleiding van een moment in het pro gramma. Dat werk wordt ge veild en de opbrengst gaat naar de Stichting War Child. Tot slot hebben we ook nog de Essent Awards. Vooraf zijn tien veelbe lovende Nederlandse bands ge selecteerd. Zij krijgen de kans een bepaald traject te doorlo pen. Ze treden op tijdens een groot festival en zijn te gast in een radio- en tv-programma. Dat laatste is dus 2MXL. Opna mes daarvan zijn ook weer te horen op Kink FM." Avontuur Voor de toch ervaren Kroeske (45) betekent dit een nieuw avontuur. „In 2MXL zitten be- nootschap van Hoofdredacteu ren en de dagbladuitgevers be zocht de NVJ onlangs staatsse cretaris Rick van der Ploeg van media. „Daar kwam weinig re actie vandaan. De politiek, zo wel kabinet als Tweede Kamer, zijn erg gefixeerd op de publieke omroepen. Behalve het CDA dan. Die snapt het wel." Gezamenlijk hielden de dag bladvertegenwoordigers Van der Ploeg voor dat het tijd is voor een serie maatregelen die de dagbladsector lucht moet geven. Staatssteun mag dat niet heten, want dat is een beladen woord. Verploeg praat liever over 'facili teiten'. „We hebben bijvoor beeld voorgesteld nieuwkomers in Nederland op kosten van de overheid een jaar lang een krant te geven." Ook zou het btw-ta rief naar nul procent moeten gaan. Verder zou het Bedrijfs fonds voor de Pers scheutiger mogen zijn met het steunen van nieuwe initiatieven. Verploeg: „Er kwam weinig re actie van de staatssecretaris. Po litiek zijn we niet in beeld. Maar dat kan snel veranderen. In Oostenrijk heeft Jörgen Haider een pact gesloten met een po pulaire krant en beïnvloedt nu zo de publieke opinie. Stel dat Pim Fortuyn met zijn vrienden een paar kranten opkoopt. Moet je eens kijken hoe snel de poli tiek zich sterk maakt voor ge zonde dagbladbedrijven. Mijn oproep aan de politiek is: we hebben een prachtige pers in Nederland. Denk niet te makke lijk, dat komt allemaal wel goed. We moeten niet het kind met het badwater weggooien." hilversum/gpd - De grenzen van het toelaatbare zal hij altijd; blijven opzoeken, maar voort-* aan denkt hij toch even twee keer na voordat hij een 'leuke actie' bedenkt. Deze week wercf bekend dat diskjockey Giel Bee-: len weer terugkeert bij de pu blieke zender 3FM. Vanaf 4 maart is de omstreden 'shock* jock' op werkdagen te horen in de zendtijd van de AVRO, 's. ochtends van vier tot zes uur. „Ik ben hier erg blij mee", aldusi Beelen. „Ik ben bij de AVRO be gonnen en heb me daar altijd druis gevoeld. Toen we hierover begonnen te praten, waren we; er ook snel uit. De AVRO is wars van hokjesgeest en dat past bijjij mij." j Beelen werd vorig jaar oktober ontslagen door de VARA toen hij; tijdens de miltvuurhysterie luis-' teraars opriep zakjes meel via de post naar de KRO te sturen. Bij de KRO was hij eerder de laan uit gestuurd nadat hij in een in terview Mein Kampf van Adolf Hitier een indrukwekkend boek had genoemd. Beelen blijft in de toekomst pro- beren 'verrassende radio' te ma ken. „Je moet de grenzen blijven^ opzoeken, anders is het niet' spannend. Zo heb ik altijd ge-»» werkt. De dingen die in het nieuws zijn gekomen, waren* ook maar een klein onderdeel van mijn programma's. Ik heb er de afgelopen maanden wel goed over nagedacht en zal in de toekomst wat meer met de gevolgen rekening houden." Beelen is overigens deze maand al te horen op 3FM. Tot 11 maart vervangt hij bij de NPS de naar de TROS vertrokken Comé" Klijn. kende elementen, maar het con cept van aan tafel over muziek praten is vrij nieuw voor mij. Voor RTL heb ik wel Leven in de brouwerij gemaakt, maar dat programma is niet echt gelukt Af en toe had ik momentjes van pret, plezier en voldoening. Bij 2MXL heb ik een beter gevoel. We belichten ook meer dingen die in popmuziek leven en wat ik erg leuk vind is dat de gasten niet altijd muzikanten zijn. Wouter Bos, staatssecretaris van financiën, komt bijvoorbeeld. Hij is een groot muziekliefheb ber. Bezoekt veel concerten. We proberen ook zwemmer Pieter van den Hoogenband te krij gen." De verbreding past een beetje bij het 'nieuwe leven' van Kroeske. Behalve presentator is hij al bijna twee jaar ook produ cent. In maart 2000 begon hij het bedrijf Double 2. „Vooral met het idee om minder gebon den te zijn. Programma's over muziek en wetenschap horen bij mij en die vind ik ook leuk om te doen, maar ik heb nog te veel ideeën die zonde zijn om weg te gooien. Ik heb niet de ambitie in de voetsporen van John de Mol te treden. Wel is het leuk om met een klein groepje mensen dingen te ontwikkelen. We zijn bijvoorbeeld bezig met het schrijven van een serie over ar cheologie. Voor welke omroep kan ik nog niet zeggen. Verder zou ik dolgraag een documen taire over twintig jaar De Dijk willen maken. Of erbij zijn als Golden Earring een nieuw al bum gaat opnemen." Eric de Bie 2MXL is vanavond te zien bij RTL 5 om 22.30 uur. Voormalig schaatskampioen Ria Visser sinds jaar en dag sportcommentator Hilversum - Sikkels. Hamers. Een juichende menigte. Een gespierde boer, een welge vormde boerin aan zijn zijde, fier en vol verwachting sta rend naar de einder. De beeldtaal van de klassieke Russische propagandafilms was aanvankelijk niet bijster origineel. Dat veranderde toen Lenin in 1922 verklaarde dat van alle kunsten de filmkunst het meest van nut zou kunnen zijn voor de Russen en voor het socialisme. Lenin zag er een doeltreffend propagandamiddel in, dat grote massa's mensen zou kunnen bereiken. In Moskou werden in de jaren twintig daarom op een gigantisch terrein de grootste filmstu dio's van Europa gebouwd. Deze staatsstudio's zouden het Russische volk helpen te breken met het verleden, met de oude ideeën. Particuliere studio's werden uitgeschakeld, Mosfilm werd een megabedrijf waar in de beste tijd ruim vijfduizend mensen werkzaam waren, die door de jaren heen zo'n drieduizend films produceer den. In de culturele rubriek Kunst... omdat het moet schenkt de TROS middels een documentaire aandacht aan het bedrijf, waar tegen woordig nog maar vijfhon derd mensen werken. Op het tientallen hectare tellende terrein, waar een complete filmstad is gebouw, worden nu nog steeds speelfilms op genomen en een enkele tele visieserie. Maar de hoogtijda gen, toen de ene avant-gar- distische film na de ander werd opgenomen, zijn verle den tijd. Eisenstein, Koeletsjov, Vert- ov, zij zijn de regisseurs die Mosfilm tussen 1930 en 1945 groot maakten. Zij zijn de kunstenaars die films maak ten die in overeenstemming moesten zijn met het socia listisch gedachtegoed. Daar toe moest wel een nieuwe beeldtaal bedacht worden; de ouderwetse symbolen en technieken die te maken hadden met de 'oude ideeën' werden overboord gegooid. Effects Zo werden de eerste special effects gebruikt, en ontstond er een nieuwe avant-gardisti- sche filmkunst, die de bevol king moest helpen zich be wust te worden van hun rol in de nieuwe maatschappij. De documentaire belicht de geschiedenis van het bedrijf aan de hand van de eigen producties: oorlogsfilm, ko mische musicals, kritische beschouwingen en pure pro paganda. Maar net als de so cialistische maatschappij is ook het filmbedrijf dat die maatschappij moest promo ten in verval geraakt. En voor wie het vervallen stu dioterrein in Moskou ziet, is duidelijk dat het voor deze Russische equivalent van Hollywood voorbij is. Monique Brandt Kunst... omdat het moet bij de TROS. morgen op Nederland 3, 00.00 uur. Jdith van Ruiten van holland - Ria Visser chaatskampioen in de ja chtig, kennen wij nu als lentator van Studio Sport, tiende tijd zullen de tele- jkers veel van haar horen, slaat het damesschaatsen 1 de Olympische Winter- in Salt Lake City. Recent een haar eerste kinder- jetiteld Naar de start!, :n meisje (Marloes) dat droomt olympisch skampioen te worden. 1 niet stilzitten", legt Vis- „Ik was een springerig d meisje uit Zuid-Holland s anders deed dan sen. 's Ochtends heel naakte ik mijn huiswerk, van de dag stond ik op Wonder boven wonder mijn vwo-diploma ge- Nu ben ik nog steeds da- tot diep in de nacht bezig ze sport, al is het in een vorm. De zelfdiscipline Ria Visser geeft commentaar bij het schaatsen op de Winterspe len. Foto: Soenar Chamid die ik door het schaatsen heb ontwikkeld, komt me goed te pas in de hectische wereld van de sportjournalistiek". Visser wist als vroeg wat ze wil de. Ze vroeg haar ouders om noren, terwijl de andere meisjes kunstschaatsen wilden hebben, of barbiepoppen. Vanaf het mo ment dat ze haar nieuwe schaat sen aantrok, kon ze alleen nog maar dromen van de top. En die bleek niet zo heel ver weg te lig gen. Op haar zestiende mocht ze als jongste deelneemster mee schaatsen in de kernploeg. Vis ser werd uiteindelijk vijf keer Nederlands allround kampioen. In 1980 won ze op achttienjarige leeftijd de zilveren medaille op de 1500 meter tijdens de Olym pische Spelen van Lake Placid. Die plak kwam onverwachts. „De wereld viel plotseling over me heen", vertelt ze. „Ik kon he lemaal niet omgaan met alle aandacht. Ik was ontzettend on zeker en voelde een veel te grote druk. Daardoor ging de lol er jammer genoeg een beetje van af. Wat dat betreft heeft Marloes uit mijn boek het veel leuker, ik was soms te serieus". Maar toch heeft Marloes het ook best zwaar. Zij verliest vriendinnetjes wanneer blijkt dat zij harder kan schaatsen. En ze heeft nooit tijd om af te spreken met haar klas genoot Menno, die 'op haar is'. In 1988 stopte Ria Visser met schaatsen. Ze had het gevoel dat ze over haar top heen was, en had behoefte aan een nieuwe uitdaging. Ze nam het aanbod van Studio Sport om commen taar te geven bij wedstrijden aan en ging daarnaast schaatsles ge ven. Visser: „Schaatsen is mijn opleiding. Door mijn schaats- loopbaan ben ik nooit aan een studie toegekomen, dus het is logisch dat ik hierin verder ben gegaan als commentator. Ik vind het een supervak". Haar achtergrond blijkt handig bij het afnemen van interviews. Ze kan zich goed in de sporters ver plaatsen. Bovendien kan Visser dankzij haar schaats-ervaring goed omgaan met spanning die hoort bij het werken voor de ca mera. Ria Visser is niet gerust op de toekomst van het schaatsen in Nederland. Zij vermoedt dat het groeiend aantal commerciële ploegen de sport zal beschadi gen. „Het wordt voor sporters fi nancieel steeds aantrekkelijker om lang door te gaan. Kijk maar naar een Rintje Ititsma en een Bart Veldkamp. Toen het nog een amateursport was, stopte je eerder. Het wordt voor jonge ta lenten steeds moeilijker om aan de bak te komen". Momenteel concentreert Ria Visser zich op de nabije toe komst. En die ligt bij de winter spelen in Salt Lake City, bij haar dochtertje van acht maanden en bij het schrijven van kinderboe ken. Visser: „Wat de Nederland se schaatsers in Salt Lake City gaan doen, durf ik niet te zeg gen. Vaak zie je dat mensen in een underdogpositie, zoals Ma rianne Timmer die momenteel heel wisselend rijdt, toch een medaille binnenhalen. Ik was daar zelf een voorbeeld van in 1980. Maar het kan goed zijn dat Andrea Nuyt op het podium komt, wat iedereen ook ver wacht. Niks is zo onvoorspel baar als schaatsen". door Frans van den Berg hoofddorp - De populaire in ternetsite mokkels.nl heeft gis termiddag onder dwang van uit geverij Sanoma uit Hoofddorp en de provider een hele serie links geblokkeerd. Sanoma dreigde met een rechtszaak om dat mokkels.nl stoelt op foto's die illegaal uit het blad Playboy op het net worden gezet. Het blootblad ziet tegenwoordig fo to's eerder op internet staan, dan het blad in de winkel ligt. Playboy heeft de registrant van het domein Mokkels.nl per aan getekende brief gesommeerd de website per direct te sluiten. In- terlP Networks, wordt aanspra kelijk gesteld voor inbreuk op auteursrecht. „We hebben als Playboy ook een eigen site, met de coverfoto. Maar die site is vooral reclame. Fotoreportages staan er niet op. Er zijn echter veel mensen die foto's uit het blad inscannen en die op een fansite of homepage zetten. Dat is illegaal omdat op foto's au teursrecht berust. Maar daarte gen optreden is als dweilen met de kraan open. Wij hebben geen internetpolitie in huis. Soms klagen modellen over sites en dan treden wij wel op", legt Sa noma jurist A. Nijhuis uit. Mokkels.nl ging in de ogen van Playboy echter te ver. „Dat is een commerciële site met recla me. Het is ook een zeer goed be zochte site die gebruik maakt van hyperlinks naar die site met de illegale foto's. In het verleden heeft kranten.com een door PCM aangespannen rechtszaak gewonnen, maar dat is geen vrijbrief voor andere sites. De krantensite noemt nieuwsitems en bij doorklikken is dan duide lijk dat je op de site van de be treffende krant komt. Het gaat daarbij om nieuws en dat mag je met bronvermelding gebrui ken. Bij foto's is dat anders. Bo vendien laat mokkels.nl je klik ken op namen van beroemdhe den, waarna binnen het frame van hun site foto's verschijnen: uit bladen als Playboy. Je ziet: niet dat je op een site van ie mand anders bent gekomen. Zo' staan daar illega^ gescande fo to's van Daphni Deckers en] Froukje de Both. verklaart Nij-, huis de actie. Sinds november is tevergeefs: geschreven, waarna deze week, de provider onder druk werd ge-j zet om voor dinsdag de site uit; de lucht te halen. Gistermiddag; heeft mokkels.nl de links naar' de omstreden foto's wegge haald. Op de eigen site laten de initia- j tiefnemers weten een andere provider te zoeken en daarna! weer verder te gaan, omdat zei volgens eigen zeggen niets on rechtmatigs doen: „Playboy loopt gezichtsverlies op doordat foto's eerder op internet staan, dan het blad in de winkel ligt.. Dat schuiven ze nu af op een» onschuldige schakel in het web1 in plaats van de illegale sites aan. te pakken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 31