denk niet GELOOF SAMENLEVING Evangelisch Werkverband plakt 'diabolische anti-hefde' af ,'v •Ir-'H» Gereformeerde Gemeenten leggen definitie huwelijk vast Lolle Nauta denkt niet na Geld voor wapen Pinksterkerken vier< hun fusie in Aalsmei Getipte opvolger paus heeft vorm van Parkinson jkC- ff 7 13 :-|;v G-G WWLaj J Leeg Lolle Nauta Openhartige homopriester Mantero uit ambt gezet 'Pas als het over geld gaat, komen tongen los over Sol donderdag 7 februari 2q driebergen - Het Evangelisch Werkverband (EW) in de Samen-op-Wegkerken heeft een omstreden passage over homoseksualiteit in zijn jongste blad afgeplakt. De redactie zegt het te betreuren dat de tekst aanleiding heeft gegeven tot misverstanden. Dat was 'geenszins onze intentie', staat op een van de witte stroken die over de tekst is geplakt. De gereformeerde predikant dr. G. den Hartogh. de auteur van het gewraakte stuk in het thema nummer 'Gods Meesterwerk', had homoseksuali teit een uiting genoemd van 'diabolische anti-lief- de. een perversiteit in de meest letterlijke zin des woords'. Het EW had de uitgave met een oplage van circa 6500 exemplaren vorig jaar naar onder meer alle kerkenraden van de drie SoW-kerken gestuurd ter voorbereiding op het synodevoorstel om homo huwelijken of -relaties in de kerk te zegenen. „We willen niemand kwetsen", zei EW-voorzitter ds. Hans Eschbach gisteren. Alle exemplaren van het themanummer die nu nog de deur uitgarut. zijn volgens hem daarom voorzien van de witte stro ken. Het COC vindt het 'bemoedigend' dat de teksten zijn afgeplakt, zei voorzitter H. Beerten. Volgens hem heeft het EW kennelijk ingezien dat het niet zo verstandig is dergelijke dingen te schrijven. De belangenorganisatie voor homoseksuelen COC zal geen aanklacht wegens discriminatie indienen te gen de predikant, omdat dit wegens de vrijheid van godsdienst naar verwachting weinig kans van slagen zou hebben, aldus Beerten. Het COC hoopt wel dat Den Hartogh bereid is tot een gesprek over de kwestie. De organisatie had hem daartoe per brief uitgenodigd, maar wacht nog altijd op een reactie van de predikant. Maar Eschbach zei dat hij het COC al heeft laten weten dat een gesprek er niet in zit. Het Evangelisch Werkverband gaat volgens hem alleen in gesprek met groeperingen in de kerk. Het platform van SoW-predikanten Op Goed Ge rucht had het werkverband opgeroepen het artikel te rectificeren, omdat het 'onnodig pijn' kan ver oorzaken. Twee kerkelijke homo-organisaties noemden de uitspraken van Den Hartogh heel betreurenswaardig. Het Evangelisch Werkverband werd in 1995 opge richt door acht predikanten uit de SoW-Kerken als reactie op de aanhoudende leegloop van de Her vormde, Gereformeerde en Lutherse Kerken. De organisatie vertegenwoordigt sindsdien de evan gelische stroming in de SoW-kerken. vaticaanstad/rtr - De Italiaan se kardinaal Carlo Maria Marti ni, de favoriete kandidaat van li berale rooms-katholieken om Johannes Paulus n op te volgen, lijdt net als de paus aan een vorm van de ziekte van Parkin son. Dat heeft de kardinaal te gen zijn priesters gezegd. De ziekte van Martini bevindt zich nog in een beginnend sta dium. „Zoals u kunt zien, begint mijn hand te trillen. Dit is geen pure Parkinson, maar iets dat wordt omschreven als parkinso- nisme", vertelde de kardinaal onlangs tijdens een persoonlijke retraite aan de priesters. Martini wordt 15 februari 75 jaar. de leeftijd waarop een bisschop zijn ontslag aan de paus aan biedt. Ook als de paus het ont slag van Martini aanvaardt, blijft de kardinaal formeel een kandi daat voor het pausschap tot hij 80 wordt. Martini, sinds decem ber 1979 aartsbisschop van Mi laan. kondigde vorig jaar aan dat hij zich na zijn 75e wil terugtrek ken voor gebed en bijbelstudie. Martini pleitte begin vorig jaar voor een Derde Vaticaans Con cilie om te praten over de pro blemen in de Rooms-Kathofieke Kerk. Hij ontving in 2000 de Spaanse Prins van Asturië-prijs voor sociale wetenschappen. De jury noemde hem de belangrijk ste christelijke intellectueel van de twintigste eeuw. Martini is vaak getipt als opvolger van de huidige paus. Ook bisschop Muskens van Breda sprak in 2001 de hoop uit dat Martini, volgens hem een superieure geest, de nieuwe paus wordt. 'Priesterwijding vrouwen RK Kerk op handen' passau/dpa - Ongeveer tien vrouwen uit Duitsland en Oos tenrijk hopen deze zomer tot rooms-katholiek priester te wor den gewijd. De wijding, waar voor zij al een bisschop zouden hebben gevonden, geschiedt op een geheime plaats, meldt de Possauer Neue Presse in het zuidoosten van Duitsland. Het aartsbisdom München sprak in een reactie van een 'il legaal plan'. In de RK-Kerk kun nen alleen mannen de priester wijding ontvangen. Volgens de krant hebben de vrouwen de afgelopen drie jaar in het geheim een opleiding tot priester gevolgd. Zij vertrouwen erop dat er genoeg mensen zijn die hen zullen uitnodigen om voor te gaan in een kerkdienst. ■-* - - bamiyan - Een soldaat van de Noordelijke Alliantie marcheert langs de Rode Berg, met vorig jaar deze beelden op. In de grotten en tussen de brokstukken van het beeld is nu de lege nis waar eeuwenlang een van de twee grootste boeddhabeelden ter wereld een vluchtelingenkamp gevestigd, stond. Onder luid protest van onder meer de Verenigde Naties blies het Talibanregime Foto: EPA/Jewel Samad zeist/anp - De Gereformeerde Gemeen ten hebben in een noot bij hun statuut vastgelegd, dat het woord 'huwelijk' al leen van toepassing is op een verbintenis tussen één man en één vrouw. De aanlei ding voor dat besluit van de synode van het orthodox-protestants kerkgenoot schap is de openstelling van het huwelijk voor homoseksuelen door de overheid. Synodevoorzitter ds. J. van Eckeveld heeft het besluit van de Gereformeerde Gemeenten gisteren bevestigd. „Omdat er in ons tijdsgewricht multi-interpreta- bel over het huwelijk wordt gesproken, hebben wij vastgelegd wat wij er vanuit het Woord van God onder verstaan. We willen duidelijk maken waar we in het spectrum van opvattingen over het hu welijk bewust willen staan." De noot bij artikel 70 van de Dordtse Kerkorde kan de Gereformeerde Ge meenten juridische verwikkelingen be sparen als ze ooit met de vraag om kerke lijke bevestiging van een homohuwelijk worden geconfronteerd. Die kans is ui terst klein, erkende Van Eckeveld. De de finitie is vooral een signaal naar de bui tenwereld, aldus de synodepreses. In de noot staat dat de Gereformeerde Gemeenten het huwelijk beschouwen als BOEKBESPREKING Wat is het toch, dat stukjes schrijvers ertoe aanzet om hun wekelijkse of tweewekelijkse of maandelijkse columns bij el kaar te harken en in boekvorm uit te brengen? Is het ijdelheid, die hen ertoe dwingt hun stuk jes te redden van de oudpapier- stapel en een - schijnbaar - per- manenter onderdak te bieden tussen twee kaften? Of is het puur gemakzuchtige geldmake- rij van de uitgever? Het zal wel van tweeën één zijn. Maar jammer genoeg voor schrijver en uitgever, en vooral voor de koper die erin is ge trapt, maken heel veel stukjes op een rijtje nog geen boek. Slechts heel zelden kan iets dat is vervaardigd voor de vluchtig heid aanspraak maken op de eeuwigheid. Nieuwste voor beeld: het bundeltje 'Ik denk niet na' van filosoof Lolle Nau ta, met als ondertitel 'Kwesties en pretenties in de filosofie'. Het gaat voornamelijk om een verzameling columns die Nauta schreef voor het maandblad Fi losofie Magazine. 'Ik denk niet na', het zou een prikkelend sta tement kunnen zijn, komende van een filosoof. En als die het zelfs op de kaft van een boek zet, krijgt het bijna de lading van een filosofisch program. Draagt de schrijver van 'Onbe hagen in de filosofie', na de filosofie met de grote F, nu ook de filosofie met de kleine f ten grave? Is zijn Ik denk niet na een wijsgerig spiegelbeeld van Descar tes' Cogito ergo sum (Ik denk dus ik ben)? Helaas, de lezer wordt op een van de eerste bladzijden al uit de droom geholpen. Nautas hoogstpersoonlijke non cogito blijkt geen statement met een grote S, maar eentje met een kleine. „Ik mijn hoofd gebeurt meestal niet zoveel zegt hij op de tweede bladzij. En zo laat hij de lezer, zich verbaasd achter de oren krabbend, want wat moet hij met deze informatie, los op de rest van het boek Nauta heeft het al vaker gezegd en geschreven: de filosofie moet zich niet meer met de al oude grote kwesties van meta fysische proporties bezighou- Kwesties na en pretenties in de filosofie den. „Dat soort vragen zijn voor weten schappers en kele maten te groot", schrijft Nauta ook nu weer. Met dat in gedachten zit er mis schien toch iets meer ach ter dit bundel tje dan alleen ijdelheid en gemakzuchtige geldmakerij. Wellicht laat zich juist in de ze luchtige vorm - haps nap stukjes over hapsnap kwesties - de kem vinden van Nautas filoso fische program, dat zich laat sa menvatten als 'de kunst van het verkleinen'. Maar zelfs wie het boekje zo leest, danst niet door de blad zijden. Zelfs wie dolgraag met Nauta mee wil in het pieren- badje in plaats van in het diepe, springen de gaaptranen na twintig, dertig bladzijden in de ogen. We lezen over het fatalis tische wereldbeeld van W.F. Hermans, we vernemen dat postmoderne filosofie niet be staat, we krijgen te horen dat het NIOD-onderzoek naar Sre brenica zal falen - op zich alle maal aardige onderwerpen. Maar onder de handen van Nauta krijgen ze net iets te vaak een nou-èn-gehalte. Wie even terugdenkt aan zijn vroege jeugd, weet nog dat in een pierenbadje heel veel leuks en spannends te beleven valt - vaak meer dan in het diepe met z'n suffe schoolslagbaantjes. Helaas, Nauta mist de spranke lende geest om iets van die sen satie op te roepen. En, zoals het pijnlijkst blijkt uit zijn treurige poging om een heuse dialoog te schrijven („De ideologen van het filosofische postmodernis me roepen: Anything goes. maar brengen dit methodisch anarchisme zelf niet in prak tijk" „Geef eens een voor beeld." „Neem Modernity and Ambivalence van de beroemde Bauman, verschenen in 1993." etcetera...), hij ontbeert daartoe ook een sprankelende pen. Afke van der Tooien Titel: Ik denk niet na. Kwesties en pretenties in de filosofie Auteur: Lolle Nauta Uitgeven Van Gennep Prijs: 10,90 euro madrid/rtr/anp - De eerste rooms-katholieke priester in Spanje die openlijk voor zijn ho moseksualiteit uitkwam, losé Mantero, is gisteren uit het ambt gezet. Dat was de reactie van het bisdom Huelva op de mededeling die Mantero vrijdag in het homoblad Zero deed, dat hij 'Godzijdank homo is' en dat hij zich niet aan het celibaat houdt. Priesters in de Rooms-Katholie- ke Kerk leggen bij hun wijding de gelofte van kuisheid af. Over treding daarvan, als hetero- of als homoseksueel, wordt in de kerk als een zeer ernstig vergrijp In NRC Handelsblad stond dinsdag een verbijsterende grafiek over de begroting van de Verenigde Staten: de Ameri kanen gaan in 2002-2003 379 miljard dollar uitgeven aan de fensie. Daar komt het geld voor de Afghaanse oorlog en voor het ontwikkelen van ge heime wapens nog bij. Die 379 miljard dollar (twintig procent van de begroting) ste ken schril af bij de 50 miljard voor onderwijs. Voor ontwik kelingshulp zou er minimaal 22 miljard dollar beschikbaar moeten zijn, maar de Verenig de Staten houden ontwricht de werd economie niet. Ze creperei maar dat heeft geen effect de aandelenkoersen. De budgetten voor het r re apparaat in Europa valk het niet bij die van de Vet de Staten. Frankrijk: 35,3 n jard dollar. Engeland: 34,9 jard dollar. Duitsland: 20 n jard dollar. Nederland: 6 m jard dollar. Maar alles bij i kaar is het toch ontzettend veel. Wat heeft dit met het bijbe) stuk van deze week te mak Exodus 21:1-24-18? Het sti heet 'mis TAMARAH B E N I M A den, anderhalf miljard heeft slechts een dollar per dag. Kofi Annan, de secretaris-ge neraal van de Verenigde Na ties, heeft Wolfensohns oproep herhaald op een congres over de globalisering. „De onaange name werkelijkheid is dat markten een premie zetten op succes en de neiging hebben de armen te straffen voor het simpele feit dat ze arm zijn." Met die 379 miljard dollar voor militairen en wapens zouden de Verenigde Staten het lot van miljarden mensen in een klap kunnen verbeteren. Hun inko men zou vijftig- tot honderd maal vermenigvuldigd wor den. Natuurlijk werkt het zo niet. Die 379 miljard dollar wordt uitgegeven aan salaris sen in de wapenproductie, aan onderzoekers die nieuwe pro ducten ontwikkelen, aan toele veringsbedrijven, aan zieken huizen en artsen die de militai ren als patiënt hebben en aan nog veel meer bedrijfstakken. Zou het defensiebudget aan de armen in de wereld worden geschonken, dan zou de Ame rikaanse en daarmee ook de wereldeconomie totaal ont wricht raken. De armen arm Ook het altijd verkeerd bq pen 'oog-om-oog, tand-oi tand' (een regeling voor fii ciële compensatie!) staat ii stuk. De indruk dat het ja dom een religie van voor schriften is wordt krachtig sterkt. Maar er is een groot 'maai Exodus 22:24 staat:Als je leent aan iemand van Miji volk, aan de arme over wie macht hebt, gedraag je da niet als een geldschieter: 1; hem geen rente betalen." Het commentaar van de Midrasj (de verhalende vo van uitleg) op deze zin luii „Niets in deze wereld is zo schuwelijk als armoede. 0 ene schaal van de weegscl bevinden zich alle vormen lijden, op de andere de an de." De Midrasj zegt ook:, een rijke man aan liefdadi heid doet en een rentelozi ning geeft wordt hij be schouwd als iemand die al voorschriften naleeft." Kijk met de ogen van Misj tiem naar de defensiebud ten van de VS en Europa, aan de armen in al die om de renteschulden bezwijki landen, en gruw. 'een voor de burgerlijke overheid op bij belse gronden gesloten huwelijksverbin tenis tussen één man en één vrouw, voor het leven aangegaan'. De Gerefor meerde Gemeenten tellen bijna 100.000 leden. In november wierp de synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken met een soortgelijke definitie in de kerk orde ook al een dam op tegen het homo huwelijk. beschouwd. Bovendien zien veel Spaanse bisschoppen ho moseksualiteit als een ziekte. Mantero (39) zei in Zero, dat hij op zijn 31e zijn homoseksuele geaardheid ontdekte toen hij verliefd werd. Aanvankelijk werd hij geplaagd door twijfels, maar sinds enige tijd weet hij het ze ker: „Wie zijn seksuele geaard heid als een last ervaart, gaat psychisch kapot." De priester uit Valverde del Ca- mino weigerde bij trouwerijen te spreken van een „huwelijk tussen man en vrouw". In plaats daarvan sprak hij van een „ver bintenis van twee mensen". aalsmeer - Twee Pinksterkerk genootschappen vieren volgen de week zaterdag in Aalsmeer dat ze per 1 januari volledig zijn gefuseerd. De Broederschap van Pinkstergemeenten met 65 ge meenten, en de Volle Evangelie- gemeenten in Nederland met 50 gemeenten, hebben in totaal ruim 16.000 leden. Leiders van Pinkstergemeenten ervaren de afgelopen jaren een verandering in het geestelijk kli maat in Nederland. „Gemeen ten belijden in toenemende ma te dat eenheid in verscheiden heid Gods doel is voor Zijn ge meente. De fusie is daar een zichtbaar teken van", aldus H.H. Zegwaart, secretaris van de Broederschap. Tijdens de viering onthullen de besturen de naam en het logo van het nieuwe kerkgenoot schap en gaan zij in op de visie die beide besturen hebben ont wikkeld. De Algemene Vergade ring keurt later dit jaar de offici ële statuten goed. Speciale gast bij de viering is do minee Greg Mundis, directeur Europa van de Assemblies of God (Pinkstergemeenten). Dit wereldwijd opererend kerkge nootschap, dat de laatste jaren enorm is gegroeid, telt n miljoen leden. De Broede onderhoudt banden kerkgenootschap. De Broederschap van Pt gemeenten is voortgekon de activiteiten van G.R. P aan het begin van de eeuw. Geïnspireerd do Amerikaanse Pinksterbe en de opwekkingsbewej Wales, begon hij in 19061 menkomsten, waarin hij de naar herleving van 1 thousiasme van de eerste tengemeenten. Hij doo| belijdenis door middel v derdompeling. Verder b den de gaven van de Geest (tongentaai, profe! nezing) tot het normale g leven. In 1941 werd het Genoo Verenigde Pinksterkerken derland opgericht, waar naam in 1952 werd verafl Broederschap van Volle E liegemeenten, sinds I960 derschap van Pinkstergi ten geheten. Als reactie reorganisatie van de Bi schap werd in 1966 hetl nootschap opgericht dal 1978 Volle Evangeliegem in Nederland heet. utrecht/anp - De voorzitter van de gerefor meerde synode vindt het vreemd dat plaat selijke kerken pas krachtig reageren op het Samen-op-Wegproces als het over geld gaat, en niet het belijden of de kerkorde. „Daar zet ik vraagtekens bij", zegt ds. J.W. Doff in een reactie op bezorgdheid uit de hoek van het behoudende Confessioneel Gereformeerd Beraad (CGB). Hij wil niet zeggen dat het CGB niet meer strijdt voor het gereformeerd belijden. Maar hij wil graag weerleggen wat CGB-secretaris ds. A. Rienstra beweert over het beheer van plaatselijke kerken. Het is volgens Doff 'ge woon niet waar' dat de kerken hun bezit kwijtraken als de synode besluit tot vereni ging met de Nederlandse Hervormde en Lu therse Kerken. „Elke plaatselijke kerk of diakonie behoudt haar bezittingen", zegt Doff. Nieuw is dat er een lichte vorm van toezicht komt, waarbij voor bepaalde besluiten toestemming van een regionaal college moet worden ge vraagd. Dat kan geen kwaad, vindt de syno devoorzitter, omdat er ook in gereformeerde kringen wel eens zaken misgaan. 'Aardig wat' plaatselijke kerken, classes en particuliere synoden hebben in hun reactie op het synodestuk 'Kerken en Kerktf de kwestie van het beheer in de vei kerk aan de orde gesteld. De commi deze reacties inventariseert, heeft in nodig dan aanvankelijk was gedacht om behandelt de synode de brieven maart, maar in juni. Het CGB sluit niet uit dat plaatselijk formeerde kerken bij een definitief over Samen op Weg niet zullen m naar de verenigde kerk. „Geen enkeli selijke kerk heeft zich bij de sync meld", zegt Doff. „Voor mij zijn slechts speculaties."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14