Moslims zoeken God in de geschiedenis GELOOF SAMENLEVING Schadevergoeding Ierse wezen omstrede] Gods gratie Alles op gewoon seksgebied Bisschop wil praten over weigeren van uitvaartdienst na euthanasie Ontslag dreigt vo< homopriester Spj Eredoctoraat voor kardinaal Danneels fr dinsdag 5 FEBRUARI 200 Britse theologe Karen Armstrong legt de islamitische spiritualiteit bloot door Theo Krabbe De Britse theologe Karen Arm strong beschikt over een feno menale kennis van het christen dom, jodendom en de islam. Op nieuw heeft ze een indrukwek kend boek geschreven: over de geschiedenis van de islam. Het Westen heeft eeuwenlang een vertekend beeld gehad van deze wereldgodsdienst. Moslims zijn fanatiek, intolerant en gewelddadig, zo luidde het vooroordeel. Die (christelijke) vertekening van de islam als de 'religie van het zwaard', die met geweld werd opgelegd aan on derworpen volkeren, werkt tot op de dag van vandaag nog door in de publieke opinie over de is lam en de bejegening van mos lims. Ten onrechte, vindt Karen Arm strong in haar jongste boek over de islam, dat nu in de Neder landse vertaling is verschenen. Ze ziet sociale rechtvaardigheid, gelijkheid, tolerantie en prak tisch mededogen als de kern van het gedachtegoed van de is lam. „De moslims maakten die idealen niet altijd waar en von den het regelmatig moeilijk om ze te concretiseren in hun socia le en politieke instellingen", concludeert ze. „Maar de strijd om ze in de praktijk te bewerk stelligen vormde eeuwenlang de drijvende kracht van de islamiti sche spiritualiteit. Westerlingen moeten rich ervan bewust wor den dat het ook in hun belang is dat de islam gezond en krachtig blijft." Karen Armstrong is op dit mo ment de beroemdste theologe ter wereld. Als spreekster en commentator inzake religieuze aangelegenheden wordt ze overal gevraagd. Want de Britse schrijfster beschikt over een fe nomenale historische en actuele kennis van drie grote wereld godsdiensten: jodendom, chris tendom en islam. Karen Arm strong is ook de auteur van een standaardwerk over het funda mentalisme in christendom, jo dendom en islam: 'De strijd om God'. Ze schreef gedegen bio grafieën over Siddharta Gauta ma, de grondlegger van het boeddhisme, en over Moham med. de stichter van de islam, en onderzocht eveneens de ge schiedenis van Jeruzalem (de 'Heilige Stad') en van de joodse, christelijke en islamitische theo logie. Nog vóór de terreuraanslagen van 11 september op New York en Washington schreef Karen Armstrong haar boek over de is lam. Toch moeten die aanslagen haar niet echt verrast hebben. Want als iemand het Westen de afgelopen jaren had gewaar schuwd dat getergde moslims een keer hard zouden toeslaan, was het wel deze vriendelijke voormalige kloosterzuster. In haar boek over de islam wijst Armstrong opnieuw op de diepe kloof, die er in de islamitische landen heerst tussen de moder nisten en de fundamentalisten. Uit angst en wanhoop over de vernietiging van hun (religieuze) identiteit, juist door het wester se modemisme, heeft een deel van de islamitische fundamen talisten vanaf eind jaren zestig, begin jaren zeventig rijn toe vlucht genomen tot extreme vormen van geweld. Om de angst en de wanhoop van de fundamentalisten weg te ne men, zal het Westen in ieder ge val rijn beeld over de islam moeten bijstellen, meent Arm strong. Het beeld van fanatieke, intolerante en gewelddadige moslims moet worden bijgesteld, meent theologe Karen Armstrong (foto links). Foto: EPA/Shakeel Khan Want door het westerse kolonia lisme, dat de islamitische sa menlevingen als achterlijk, inef ficiënt, fatalistisch en corrupt beschouwde, en door het agres sieve secularisme, dat elke vorm van godsdienst uit het openbare leven tracht te verbannen, draagt het Westen medeverant woordelijkheid voor het ont staan van het islamitisch funda mentalisme. Voor moslims kwam het westen, niet door de kruistochten, maar pas later als koloniserende macht, hun we reld binnen als een regelrechte bedreiging. Waar het westen el ders de democratie predikte, werden moslims dikwijls ge dwongen zich te onderwerpen aan wrede dictaturen (Egypte, Iran) in hun eigen islamitische wereld. Armstrong wijdt in het boek zelfs een apart hoofdstuk aan het fundamentalisme. Toch ligt in de beschrijving van de oorzaken van het islamiti sche fundamentalisme niet de belangrijkste betekenis van haar boek. Het islamitisch extremis me had ze al uitputtend be schreven in haar standaardwerk over het fundamentalisme. De betekenis van dit boek rit hem vooral in de wijze waarop de Britse theologe erin geslaagd is achter de geschiedenis van de diverse islamitische beschavin gen (de vier 'rechtgeleide' kalie fen, de Omajjaden en de Abba- siden) en de wereldrijken (de Mongolen en de Osmanen) de ziel van de islamitische spiritua liteit te ontdekken en bloot te leggen. Die is voor een wester ling. voor wie godsdienst tot het privédomein behoort, vaak moeilijk te doorgronden. Voor moslims ligt de ziel van hun godsvrucht in de betrokkenheid op de samenleving, waarin recht dient te worden gedaan aan de arme, kwetsbare en zwakkere. „In de islam hebben moslims God gezocht in de geschiede nis". schrijft Karen .Armstrong. „Hun heilige schrift, de Koran, legde hun een historische missie op. Hun voornaamste taak was een rechtvaardige gemeenschap op te richten, waarin alle leden, zelfs de zwakste en kwets baarste, met respect zouden worden behandeld. De ervaring van het opbouwen van zo n sa menleving en het leven daarin zou hen een indruk geven van het goddelijke, want zij zouden leven overeenkomstig Gods wil. Een moslim diende de geschie denis in te lossen, en dat bete kende dat staatszaken niet af leidden van spiritualiteit, maar het wézen van religie waren." Zeer informatief rijn ook de kaarten, het chronologische overzicht van de geschiedenis van de islam en een overzicht van de sleutelfiguren, die Arm strong aan haar boek heeft toe gevoegd. Karen Armstrong, Islam, De geschiedenis van een wereld godsdienst, Uitgeverij De Bezi ge Bij, Amsterdam, 2001. Prijs EEN KWESTIE VAN MORAAL De term 'normen en waarden' rook tot voor enkele jaren terug sterk naar beklemmende, burgerlijke bevoogding. De tijdgeest is echter veranderd. Politici, geestelijken en publicisten schuwen niet langer het openbare debat. In deze rubriek komen mensen aan het woord die in hun werk tegen morele dilemma's aanlopen. Vandaag Therese van de Starre, eigenares van privéhuis Blue Butterfly in Hilversum. In het Hilversumse privéhuis Blue Butterfly (vijf a zes meisjes) is iedereen baas over haar eigen li chaam. Wat de meisjes niet willen, hoeven ze niet te doen. Eigenaresse Therese van de Starre: „Het ene meisje wil dit niet, het andere dat. Sommige meisjes doen wel, andere niet aan tongzoenen." 'Op z'n Grieks' doet niemand het. „Waarom niet? Omdat het gewoon niet prettig is." De Blue Butterfly heeft geen SM-kamer. „Er vind misschien wel wat lichte SM plaats, een beetje knijpen hier en daar of een klap je, maar echte SM, dat willen en kun nen mijn meisjes niet." Zodra het kon, heeft Van de Starre zich in laten schrijven bij de Kamer van Koop handel. Ze is voor le galisering van de prostitutie en heeft nooit met een illega le prostituees ge werkt. „De wet is toch zo dat als je werkt je belasting moet betalen. Hoe kan je dat nou doen als je illegaal bent?" Bovendien heeft de eigenares het idee dat illegale prostitu ees niet voor zichzelf werken. „Daar heb ik moeite mee. Een meisje moet iets leuks voor zichzelf kunnen kopen." Bo vendien rijn illega len volgens haar onbetrouwbaar. „Zo'n meisje riet waar de kas staat en dan kan je vandaag of morgen iemand treffen die voor de deur staat" Van de Starre accepteert van haar meisjes geen drugsgebruik. „Wat de meisjes in hun privé-le- ven doen, daar sta ik buiten, maar hier gebrui ken ze niets." Ze vertelt dat er drie weken gele den een sollicitant op de stoep stond die haar drugsgebruik duidelijk nog niet onder controle had. „Dat vrouwtje zag er heel armoedig uit. Ze had nog amper vier tanden in haar mond. Dat is Therese van de Starre, eigenaresse van privé huis Blue Butterfly in Hilversum. Foto: Ton Kastermans. niets voor deze tent" Als de klant na binnenkomst een meisje heeft uitgekozen, het tweetal boven een kamer heeft gekregen en aan de betaling is voldaan, vindt op de kamer 'alles op gewoon seksgebied' plaats. En iedereen gebruikt een condoom. „Kijk, je bent er natuurlijk niet bij op de kamers, maar je hebt het snel genoeg door als ze het onveilig doen." Ooit deed een meisje het zonder. „Toen belden de klanten op om me te waarschu wen. Dat meisje heb ik weggestuurd." Behalve gezondheidsrisico's spelen zakelijke overwe gingen mee. „Dan zou den alle mannen met haar willen, omdat rij het zonder doet." Van de Starre vertelt dat haar meisjes verhalen vertellen over bordelen die 'menukaarten zon der condoom' hanteren. „Dan komt een man binnen en zegt dat hij het zonder condoom wil. Dan staan er drie meisjes op, want die doen het zonder, vier blijven ritten want die doen dat niet. Ik vind het schandalig dat dat bestaat. Dat de GGD daar niets aan doet, dat vind ik onbegrijpelijk." Een man die problemen maakt bij de meisjes houdt Van de Starre buiten de deur. „Wan neer het eerste meisje zegt dat ze die man niet meer wil hebben en die man de week daarop ook moeilijk doet bij het tweede meisje, dan ligt het niet meer aan het meisje. Zo'n man die din gen doet die de meisjes niet wilden, is ruw tij dens de seks of drijft zijn zin door als de meisjes nee zeggen." Als zo'n man voor de derde keer komt, komt hij er bij Van de Starre niet in. „Geen gezeur, hier houden ze zich aan onze regels. Be valt dit niet dan gaan ze maar naar een andere tent waar ze zich wel mogen uitleven." Ilse Keuenhof den bosch/eindhoven/anp - Bisschop Hurkmans van Den Bosch wil in een gesprek helder heid krijgen over de de weige ring van twee Eindhovense priesters om mee te werken aan een uitvaart. De geestelijken wil den de uitvaartdienst voor de vorige week overleden A. Tim- mermans-Krijn niet verzorgen, omdat rij als gevolg van actieve euthanasie is gestorven. Het bisdom wil de familie van de overledene en de betrokken priesters bij het gesprek betrek ken, zer een woordvoerder giste ren. Bisschop Hurkmans wilde zich niet over het geval in Eind hoven uitspreken, maar liet wel weten dat pastores slechts hoogst zelden medewerking aan een uitvaart mogen weigeren. Daarvan kan alleen sprake rijn als een overledene 'langdurig en openbaar het geloof heeft afge wezen'. Kapelaan C. Rutz en pastoor B. van Oudheusden van de paro chie Heilig Hart van Jezus in Eindhoven achtten de organisa tie van de uitvaart van mevrouw Timmermans onverenigbaar met hun geweten, zei Van Oud heusden in het Eindhovens Dag blad. De Rooms-Katholieke Kerk wijst actieve euthanasie onder alle omstandigheden af. De familie moest voor de uit vaartdienst uitwijken naar de kerk van de St. Trudoparochie in Eindhoven-Strijp. Emeritus pastoor C. Ruijs leidde de dienst. Ruijs is 'om pastorale re denen' ingegaan op het verzoek daartoe van de familie, zei hij desgevraagd. Hij wist van de eu thanasiekwestie. „Ik heb daar over niet met hen gediscussi eerd. Ik heb gezegd: dat is jullie beslissing geweest." Hurkmans heeft volgens rijn woordvoerder benadrukt dat een priester niet snel mag wei geren rijn medewerking aan een uitvaartdienst te verlenen, maar bij actieve levensbeëindiging wel moet afzien van het toedie nen van het sacrament der rie ken. De Nederlandse bisschop pen werken aan een vademe cum voor pastores, waarin staat hoe rij met euthanasie moeten omgaan, zei de woordvoerder. tilburg/gpd - De Theologische Faculteit Tilburg heeft bij haar zevende lustrum een eredoctoraat toegekend aan kardinaal Godfried Danneels, aartsbisschop van Brussel/Mechelen en primaat van België. De uitreiking heeft plaats op 2 septem ber als onderdeel van de opening van het acade misch jaar van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) in Tilburg. De onderscheiding is Danneels toegekend omdat hij zich een inspirerend kerke lijk leider toont, die het evangelie weet over te brengen aan moderne mensen; omdat hij oog heeft voor de spanning tussen plaatselijke kerk en wereldkerk en omdat hij bij dreigende conflicten altijd de eenheid weet te bewaren. Bovendien gaat hij het debat aan met de wetenschappen, hetgeen de Tilburgse faculteit als zeer inspirerend ervaart. Voor regerende koninklijke fa milies is godsdienst linke soep. Wie koning is bij de gratie Gods kan natuurlijk niet in eens roepen dat hij niet gelooft in de God dankzij wiens gunst en gratie hij koning is gewor den. Wie koning is van een protestants-christelijk land, kan zich moeilijk ineens bij de Moonies of de Hare Krishna aansluiten. Dit is geen nieuw probleem. In de jaren dat Europa overging tot het christendom, de perio de van 300 tot 1300, hebben de plaatselijke vorsten die Europa toen telde, met dit probleem geworsteld. De meesten kozen voor een pragmatische oplos sing. Enerzijds wensten ze christen te worden. Het christendom was in die ja ren de meest verfijnde en hoogstaande cultuur die er was, en het christendom bood een soli de rechtvaar diging voor de koninklijke macht van de vorstelijke fa milie, vaak een recht vaardiging die beter was dan wat er in de traditionele pre-christelij- ke inheems- europeaanse godsdienst voorhanden was. Maar het was natuurlijk heel lang onzeker of het christendom het echt zou winnen van de verschillende vormen van heidendom waar het mee heeft moeten concur reren. Een zichzelf respecterende vorstelijke familie voer dan ook een voorzichtige koers op lan ge termijn, waarbij alle moge lijkheden werden afgedekt. De troonopvolger was christelijk, maar er werd meestal een goe de alternatieve opvolger achter de hand gehouden die het tra ditionele plaatselijke heiden dom bleef aanhangen en die, wanneer het christendom lo kaal het loodje zou leggen, de opvolging op zich kon nemen. Is het toeval dat er, sinds de overgang tot het katholicisme van prinses Irene, zoveel vaag katholicisme rond de Neder landse koninklijke familie zweeft? De aanhang van het protestantisme, de historische thuishaven van de Oranjes, krimpt lelijk. Het voornaamste Nederlandse kerkgenoot^ uit de protestantse hoekl sinds kort de wonderlijke naam 'Samen op Weg'. V\ moet godsdienstige stem de Oranjes vandaan kom de leden van dit kerkgeni schap inderdaad in meer heid samen weg rijn? Verder rijn er al jaren kat ke minister-presidenten: Cals, de Jong, Lubbers. V wacht er echt iemand da ooit nog een protestants! men op weg-premier' ko een nieuwe Zijlstra? (De len spelen bij dit soort o\ gingen geen rol. Die zullt zich, na Troelstra, nooit i tegen Oranje keren). Verder gaat het niet zo sl met de katholieken. Hun strenge bisschoppen spn als hete eigen ki gaat, we waar sm van een carte ka cisme, dit kathi me la dat zich 1 nig gele 11 laat ligg E het biss pelijk of elijk geza blijkt tajc rijn. He r vanweg 1 nadruk E naasten bovend prima ii modern 1 maatschappij, waarin co a rentie en competitie de uitmaken. Juist door de leerstellige w heid is dit katholicisme 1 carte geschikt als godsdii voor een regerende vorstc familie. Een erfelijk vorst nog een beetje de baas v ,c moet uit de buurt blijver scherpslijpers. In een m< open maatschappij zien e ver geen theologie of doj tiek die zich consequent diepgravend bezig houd de vraag waarom wie nu baas is. Ach ja, zo bekeken is het t( wachten op het moment ir een van de leden van de u ninklijke familie overgaa u de islam. Als ongeveer e$r de tien inwoners van Neèr land moslim is, zo'n 160 op de 16 miljoen, en de HEI landse koninklijke familib< tegen de honderd leden,jn wordt het de hoogste tij<j>i verdere koninklijke gods stige diversificatie. >u madrid/dpa - De eerste rooms- katholieke priester in Spanje die openlijk voor rijn homoseksua liteit uitkwam, dreigt uit het ambt te worden gezet. Zo rea geerde het bisdom Huelva op de mededeling, vorige week, van José Mantero in het homoblad Zero dat hij 'Godzijdank homo is' en dat hij zich niet aan het celibaat houdt. Bisschop Ignacio Noguer Car- mona van Huelva, in het zuiden van Spanje, wil eerst met de priester spreken voordat hij een definitief besluit neemt. Volgens een woordvoerder van het bis dom is verder onderzoek naar de 'homobiecht' van de priester niet nodig. Mantero heeft zelf de kerk verlaten, redeneert het bis dom, omdat hij zich niet aan de geboden houdt. Priesters in de Rooms-Katholie ke Kerk leggen bij hi de gelofte van kuisheid treding daarvan, als h( als homoseksueel, woi zeer ernstig vergrijp bi Bovendien zien veel bisschoppen homosei als een riekte. Mantero (39) zei in Zei op rijn 31e rijn hom< geaardheid ontdekte verliefd werd. Aanvankt hij geplaagd door twijft sinds enige tijd weet hijur ker: „Wie rijn geaardheic last ervaart, gaat psych| pot". De priester uit Valverdej». mino weigerde bij trol te spreken van een ,|RI tussen man en vrouw". Dg daarvan sprak Mantel van een 'verbintenis vftl mensen'. ti2 Religieuze orden doen 128 miljoen euro in fonds door Jan Meulemeesters Het akkoord in Ierland over schadever goeding voor misbruik door kloosteror den van kinderen die aan hun zorg wa ren toevertrouwd, blijkt omstreden. Achttien religieuze orden hebben be loofd 128 miljoen euro schadevergoeding te betalen aan 3500 kinderen, die rij on betaald lieten werken in wasserijen, naai ateliers en boerderijen. Sommigen zou den seksueel misbruikt rijn. Dit 128 miljoen euro (38 miljoen cash, 80 miljoen in bezittingen en 10 miljoen aan nazorg) van de kloosterorden vormt een vijfde van een compensatiefonds, waar aan de staat viervijfde bijdraagt, zo is on- langsovereengekomen. In het dagblad Irish Independent vraagt John Kelly van de organisatie van slacht offers van kindermisbruik zich af, waar om de belastingbetaler moet meebetalen aan de compensatie van de orden en waarom de staat moet opdraaien voor al le toekomstige financiële eisen van de slachtoffers en ook nog eens alle 2000 aanklachten tegen de orden moet ver scheuren. Hij noemde het akkoord 'mi serabel'. Parlementariër Michael Creed vindt het onjuist dat landerijen die de kloosterorden al eerder aan de staat had den afgestaan, meetellen als bijdrage aan het fonds. Christine Buckley, die in een rooms-ka- tholiek weeshuis 'Gouden Brug' in Dub lin werd misbruikt, noemt de bijdrage van de orden aan het fonds 'een schijn tje' en vindt dat ze tot drievijfde van het totaal moet worden verhoogd. Volgens haar hebben de jonge slavenarbeiders enorme rijkdom voor de orden verza meld. Maar Mick Waters van de Engelse afde ling van de organisatie, die zegt 1700 slachtoffers te vertegenwoordigen, vindt de reacties 'ondankbaar en schadelijk voor het helingsproces van de gedupeer den'. Patricia McDonnell is treurig, omdat vrouwen in de zogenaamde Magdalen- wasserijen niet meedelen uit het fonds. Haar schoonzuster werkte vanaf haar zestiende twintig jaar onbetaald in zo'n wasserij. Anderen zijn kwaad omdat de klachten van dove kinderen niet serieus worden genomen. De hele affaire komt voort uit de Ierse traditie, dat ouders van grote gezinnen enkele kinderen naar kloosterscholen stuurden voor weinig geld. Ook wezen kwamen daar veelal terecht. De ^R' orden lieten de kinderen als bijdj 22 het schoolgeld werken in de wa naaiateliers en boerderijen, die l manier konden runnen. Vaak o| de opleiding was voltooid. Velenhjj to er tot hun dood. De discipline was zeer streng, school betekende verbanning werkschuren. Ook weglopen we straft. Politie en ouders durfdei gen deze kerkelijke tucht in te werd nooit ingegaan op klachL seksueel misbruik. De zaak H het rollen door een tv-doct Steeds meer verhalen kwamenl regende aanklachten tegen dl Uiteindelijk kwam de politiek in* de schade beperkt te houden dc, devergoeding te beloven. bo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14