HET HUWELIJK 4 \iü/ In de rij voor een glimp van de trouwzaal 6 Miljoen kijkers zien ja-woord in Nieuwe Kerk Buitenlandse media: Bruid zei 'lek Will' Republiek Bemoeienis van Maxima met tango poenen Duitsers li huwelijk I - Ruim 7,5 miljoen per- I hebben zaterdag in land naar rechtstreekse adingen van het huwelijk ,rten. ARD trok van 8.00 tot J9uur 2,81 miljoen kijkers de drie jaar. Het tweede ete net, ZDF, registeerde tij- gde uitzending 2,53 miljoen s De live-reportage van opotste commerciële om- i.pTL, die ruim 6,5 uur iele, trok 2,06 miljoen kij- 't elbom en Kus op dvd iiiAAC - Vier keer het ja- het Ave Maria en Adios .,30, de rijtoer, de gepro- répieerde rook- en de niet ypde meelbom en uitein- r de Moeder aller Kussen. |vie er niet genoeg van kan >cfi, biedt uitgeverij Streng- jjtkomst. De onderneming ,jïet Huwelijk van kroon- jjWillem -Alexander en >s Maxima, zoals dat heet, /inediaal in de markt zet- a^nder de titel Sprookjes- 1# beeld verschijnen bin- nprt een fotoboek, een vi- 3^nd en een dvd. leraal pardon ierhuurders [roam - De Amsterdamse Igcorporatie Het Oosten !het koninklijk huwelijk p een generaal pardon af Idigen voor onderhuur- ïn een brief roept Het jn mensen die kunnen inen dat zij drie of meer f)den in onderhuur wonen, |h te melden. Als de cor- je er via het huurcontract de echte huurder eruit ;en, komen de onder- rs in aanmerking voor ;aal huurcontract. >jimentaar r]n de Winter - Op de Duitse televi- der ARD1 gaf schrijvers j Ie Winter zaterdag com- c ar op het huwelijk. De x r, die onlangs in de Berli- argenpost een vlijm- e i stuk schreef over het ko- n juis, bleef bij zijn stand- s Dp de vraag waarom hij I ovocerende stuk nu juist Duitse krant had ge- j ren, zei hij: „Omdat ik r >or ben uitgenodigd. Als /ederland zo'n afzeikstuk r xant was afgedrukt, had- isschien drie of vier men- :h eraan geërgerd." maandag 4 februari 2002 COMMENTAAR door Louis Burgers Amsterdam - Vijf kwartier in de rij staan om een tentoonstelling te mogen bezoeken of drie kwartier wachten om een foto van jezelf te laten maken. Het lijkt een weinig aantrekkelijke gedach te. Toch hadden gisteren duizenden mensen het er voor over om een glimp op te vangen van de trouwzaal, de ta- boeretten waarop het paar had gezeten en vooral de uitschuifbare tafel waarop het zaterdag allemaal gebeurde. Ongeveer 4000 mensen, afkomstig uit alle delen van het land, bezochten de dag na Het Huwelijk de Beurs van Ber- lage om voor een keer plaats te nemen in de stoel van koningin Beatrix en an dere hoogwaardigheidsbekleders, om eventjes het paarse tapijt op het podi um aan te raken en om de geur van de blauwe lupinen en distels op te snui ven. Zoals Bep de Haan uit het Noord-Hol landse Hoogwoud, die er graag voorin de rij stond. Met haar dochter be schouwt ze de openstelling een mooie gelegenheid de Beurs zelf ook eens te bezoeken. Voor een rondleiding is ge zorgd. Over het oranjefeest raakt ze niet uitgepraat. „Het was een hartver warmende uitzending, met spontani teit en humor. Heel anders dan de zwaarmoedige huwelijken in Engeland en België." De beurs is niet de enige plek in Am sterdam die zondag nog veel bekijks trekt. Achter het paleis staan de nodige toeschouwers nog te wachten op het vertrek van de koninklijke gasten. Bij de Nieuwe Kerk, die gesloten is, kun nen de bloemstukken bewonderd wor den en de seringen onder de baldakijn. De bloemen aan het balkon van het paleis staan er na De Kus nog net zo mooi bij. Een bezoek aan de trouwzaal gebeurt vooral uit nieuwsgierigheid, en uit de opwelling even rond te lopen op de plek van Het Huwelijk. Spontaan wordt op deze mooie zondag de trein naar Amsterdam gepakt. Zoals door Greetje de Jong, die driftig foto's neemt, en haar dochter Nina (14) uit Amersfoort. Zij horen s ochtends op het nieuws dat de Beurs een dag open blijft en hebben er graag vijf euro per persoon (en nog eens 2 euro 50 voor een foto) voor over hebben om 'het' te zien. „Wij zijn gisteren gegrepen door de he le ceremonie," zegt Greetje. „Nee, dat we een uur in de rij stonden, vind ik niet erg. Dat doen we in het buitenland toch ook als we een museum bezoe ken?" Nina zegt dat ze zaterdag tot laat in de avond hebben gekeken naar het huwe lijk en allerlei herhalingen. „Het was een sprookje, zoiets maak je maar een keer mee." Het 'gaafste' vond ze het toen ze over de loper liep waarover een dag tevoren Maxima schreed. Wie de moeite nam om een uur in de Foto's: ANP/Juan Vrijdag ij te staan, kon zich daarna voelen als prinses Maxima een dag eerder in de E jm/gpd - De tv-registratie van het |ijk tussen kroonprins Willem- ier en Maxima heeft zaterdag op tepunt, het ja-woord in de Nieu- 6,6 miljoen kijkers getrokken, ende de gehele uitzending van ïr tot 14.00 keken gemiddeld 6,2 mensen. er aanmerkelijk minder dan het [van 9 miljoen, dat vooraf werd ge loor de Dienst Kijk- en Luisteron- van de NOS (KLO). Volgens KLO mooie weer een belangrijke oor- roor het relatief lage kijkersaantal, pt feit dat 2 februari geen nationale ag was en dus de winkels gewoon waren, speelde volgens KLO een rol. Verder keken veel mensen naar sa menvattingen of herhalingen. Al met al was de waardering voor het hu welijk groot: namelijk 8,1. De kussen op het balkon werden nog hoger gewaar deerd met een 8,4. Het burgerlijk huwe lijk in de Beurs van Berlage werd gevolgd door 6,5 miljoen mensen, de rijtoer door 6,1 miljoen kijkers en het kerkelijk huwe lijk door 6,4 miljoen mensen. Overigens benadrukt KLO dat de kijkers die het huwelijk volgden in een café, een winkel of op straat of via een buitenlands of commercieel tv-station, niet meetel den. Niet iedereen had zin om al vroeg uit bed te komen voor de voorbeschou wing van de NOS: zo'n 2,5 miljoen men sen keken. De nabeschouwing werd door 1,7 miljoen mensen gevolgd. Lars Andersson, Hoofd actuele program ma's van de NOS en eindredacteur van de huwelijksmarathon, is 'meer dan te vreden' over het verloop van de uitzen ding. Naar zijn zeggen stromen de felici taties van tv-collega's uit de hele wereld binnen. „Het woord tevreden is te klein om uit te drukken hoe we ons voelen. Je kunt altijd wel bescheiden blijven, maar dat zullen we nu maar eens een keer niet doen. Dit was een prestatie van niveau, niet al leen van de zes regisseurs, presentatoren, producers, technici en redactieleden die deze operatie zes maanden hebben voor bereid." Volgens Andersson is op een en kele verkeerde schakeling na, alles pre cies volgens draaiboek verlopen. „Bij de twee plechtigheden ging alles fantastisch. En het is net als bij voetbal: je kunt een wedstrijd nog zo mooi in beeld brengen, als je het doelpunt mist, heb je het niet goed gedaan." De indruk dat de bruid aanmerkelijk meer in beeld was dan Willem-Alexander wordt niet gedeeld door de eindredac teur. „Je zou moeten gaan klokken om dat zeker te weten. Het is wel zo dat ze door haar emoties het beeld soms meer naar zich toe trok, maar Willem-Alexander is echt niet on derbedeeld." Het huwelijk van Méxima en Willem-Alexander is een prach tig en ontroerend feest geworden. Het was een onvergetelijke dag voor zowel het prinselijk paar als voor het grote publiek, dat dankzij een perfecte televisieregistratie getuige kon zijn van de plechtigheden. .Bijzonder was de balans tussen de ei sen die het protocol stelt en de persoonlijke wensen van het bruidspaar. Binnen het ceremoniële korset was er ook ruim te voor een traan en een lach met als hoogtepunt de liefde volle omhelzingen op het balkon. Het bruidspaar heeft op overtuigende wijze een persoonlijk stempel op de feestelijkheden weten te drukken. Met het ontroerende 'Adios Nonino', een ode aan een gestorven va der, eerde Maxima haar ouders. Een begrijpelijk gebaar, hoe wel de afwezigheid van Jorge Zorreguieta tegelijkertijd voor waarde was voor een vrijwel rimpelloos verloop van de fees telijkheden. Door zijn uitsluiting was er feitelijk geen enkele aanleiding om het feest te verstoren. Met gevoel voor humor doorbrak burgemeester Cohen de gebruikelijke plechtstatigheid rondom de sluiting van het burgerlijk huwelijk. Hij sprak Maxima aan 'als een slimme meid die op haar toekomst is voorbereid'. Ook dominee Ter Linden verwees naar de persoonlijke dilemma's waar het bruidspaar zich voor gesteld ziet. De vraag van Willem- Alexander of hij van Maxima wel het 'onmenselijke offer' kon vragen om met hem te trouwen, klonk zeer authentiek. Kroonprins Willem-Alexander heeft op eigentijdse wijze de vrouw van zijn keuze naar het altaar gebracht Zijn keus viel op een burgermeisje, dat de harten van velen heeft gestolen, en hij had haar ook zonder toestemming van het parlement gehuwd. Hiermee heeft de toekomstige koning duidelijk stel ling genomen. Het valt te verwachten dat hij de monarchie verder zal moderniseren. En zo hoort het ook. Nederland is een republiek met een koning(in) als staatshoofd. f na het huwelijk zijn de schoonmakers begonnen met het schoonmaken van de stad. Veel toeschouwers hadden hun oranje vlaggetjes op straat achtergelaten. i ANP/Robin Utrecht anp/Jan van Stipriaan Luïscius noordbeemster-hilversum - De bandoneonspeler Carel Kraay- enhof, die tijdens de kerkelijke inzegening grote indruk maakte met zijn tango Adios Nonino (Vaarwel vader) van Astor Piaz- zolla, heeft Méxima begin no vember drie uur lang op bezoek gehad voor overleg. Maxima wilde zelf een tango tij dens de dienst. De keuze voor Adios Nonino was gauw ge maakt. „Het is de lievelingstan go van bijna alle Argentijnen, ongetwijfeld ook van haar va der", aldus Kraayenhof (43). Pi- azzolla (1921-1992) schreef het stuk ooit in Puerto Rico, nadat hij gehoord had dat zijn vader in Buenos Aires was gestorven. Maxima wilde een speciale be werking van het stuk. Kraayen hof en Spanjaard zouden aan vankelijk naar het hof gaan om daar een nieuw uitgedachte ver sie voor te spelen, maar het leek Kraayenhof beter de toenmalige verloofde van de Prins van Oranje bij hem thuis uit te nodi gen. „Mijn huiskamer is een soort tango-museum, alle infor matie is er zo voor het grijpen." Als tango-man kende Kraayen hof, die ooit met Piazzolla per soonlijk contact onderhield, Adios Nonino al lang. Daarom was hij 'niet heel zenuwachtig" voor zijn optreden tijdens het door tientallen miljoenen kijkers bekeken koninklijke huwelijk. Wel schrok hij aanvankelijk van het geluid. „Ik speelde geschei den van het orkest, dat achter het koorhek zat. We konden el kaar moeilijk horen, daardoor leek het geluid erg klein. Maar ik begrijp dat het voor anderen wel mooi en breed klonk." Kraayenhof was zich bewust van de hevige ontroering bij Méxi ma. Hij heeft haar zaterdag niet meer gesproken. Platenmaatschappijen denken dikke winsten te kunnen boeken met het nummer Adios Nonino. De tango kan volgens muziek kenners binnen enkele weken tot een hit uitgroeien en zelfs een top 10-notering bereiken. Al enkele uren na de kerkelijke in zegening was het gehele zeer emotionele en aangrijpende nummer te downloaden van in ternet via het MP3-muziekzoek- programma KaZaA. rijswijk-buenos aires/anp-gpd - Voorpaginanieuws was het hu welijk van Willem-Alexander en Méxima ook in buitenlandse zondagskranten. Veel foto's van 'De Kus' en andere momenten van de balkonscène. Op binnen- pagina's soms grotere verhalen. Slechts een enkele kritische noot, opgetekend uit de mond van D66-Kamerlid Van Walsem, die tegen The Sunday Times zei dat het huwelijk „schande heeft gebracht over het Nederlandse koningshuis en over de Neder landse natie." Verder vooral aandacht voor het sprookjessfeer van de gebeurte nis, soms omschreven als 'Disney-achtig'. Ook de trouwja pon van de prinses kwam volop ter sprake. 'Een elegante en se rene bruid', schreef de Spaanse krant ABC. De Duitse Bild am Sonntag spande de kroon met ruim een halve voorpagina en een hele bijlage over 'Méximas Tra- umhochzeit'. 'Und die Son ne küsste mit' kopte Bild in grote oranje letters boven een voorpagi nastukje over het 'ontroe rendste ko ninklijk huwe lijk sinds lange tijd'. De ver slaggevers van Bild komen in een lang ver haal in de bij lage tot de conclusie dat het een sprookjeshu welijk was, „hoewel er al lange tijd geen koninklijke bruid geweest is die zoveel moest huilen." 'De Bruid zegt Ja' is de Ne derlandse kop boven een stuk in de Oostenrijkse Der Standard. De verslagge ver van de Britse The Sunday Times had minder goed opgelet. Volgens hem zei Méxima tij dens de dienst in De Nieuwe Kerk „lek Will". De Britse boulevardbladen meldden nauwelijks iets over het huwelijk. De ogen van de Noorse media waren vooral gericht op de kers verse verloofde van prinses Martha Louise, de schrijver Ari Behn. Het was de eerste keer dat hij een officieel bezoek aan het buitenland bracht en zich onder zo veel koninklijke en andere hoge gasten begaf. Regelmatig werden vergelijkingen getrokken tussen Méxima en Mette-Marit, het burgermeisje dat afgelopen zomer met de Noorse kroon prins Haakon trouwde. De meeste Argentijnse kranten berichtten wel over het huwe lijk, maar - waarschijnlijk gezien de crisis waarin het land ver keert - meestal niet erg uitbun dig. Tussen de jobstijdingen over de economische situatie was niet veel ruimte voor vrolij ker verhalen. Op de televisie leg de het huwelijk het geheel af te gen berichtgeving over de laat ste ontwikkelingen in de econo mische crisis. Alleen de zender Azul gaf een uitgebreid verslag, met beelden uit Amsterdam. In het program ma werd gezegd dat de tijdens de kerkdienst gespeelde tango van Piazzolla, Adios Nonino, een geheime boodschap aan de vader van de bruid was. Clarin en La Nacion, de twee grootste kranten van het land, besteedden elk op de voorpagi na en op vier binnenpagina's aandacht aan de bruiloft. Zij brachten een verslag van mi nuut tot minuut over de gebeur tenissen in Amsterdam, ook van de beperkte protesten. La Na cion beschrijft de oranjegekte. „Het lijkt wel of iedereen bergen wortels heeft ingeslikt. Alles zag oranje. Zelfs de fameuze coffee shops." Clarin toont zich duidelijk trots Een keur aan buitenlandse kranten met huwelijks- nieuws in de kiosk op het Centraal Station van Amsterdam. Foto: ANP/Juan Vrijdag op Méxima. „Zij legde haar stijl op gedurende de ceremonie, lachte openlijk en verscheen veel zekerder en «pntaner dan de prins." Wat d^rant net als La Nacion opviel, is dat openlijk werd geproken over de pijnlijke afwezigheid van Méxima's vader en de waarden die hij en zijn vrouw aan Méxima hebben meegegeven werden geprezen. De linksliberale Pagina/12 spot te met de 'nieuwe lady Di' en haar 'domkop Willem', die vol gens de krant door de schrijver Jeroen Brouwers is omschreven als iemand met 'het intellect van een krop sla'. De krant bracht een interview met prof. Baud, die voor de Nederlandse rege ring het rapport maakte over de achtergronden van de vader van Méxima. Baud meende dat „de stemmen van zorg omtrent de vader tijde lijk op de achtergrond zijn door de vreugde rond het huwelijk."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 3