Artfïlms Rotterdam vol porno en geweld KUNST CULTUUR Itarlets uit Cannes voor de Hollandse huisvrouw Rijpe tonen uit kleine viooltjes R7 festival Boeken van Harry Potter verpulveren alle records jidriessen bij ationale Ballet bterdam - Het Nationale Het komt binnenkort met een jgramma waarin de muziek Louis Andriessen centraal tt. Andriessen beschouwt pnonie. melodie en ritme als hoofdzaken in zijn composi- ^.Het programma bestaat uit nieuwe choreografieën: jiO' van Krzysztof Pastor en ^Materie' van Krisztina de ^tel, en uit 'Symfonieën der herlanden' van Hans van ujnen. De voorstelling beleeft 3,14 februari haar première in ^Amsterdamse Muziekthea- ine speelt "pPaaspop juNDEi - De Nederlandse jformatie Kane is vastgelegd ir Paaspop in Schijndel. Ka- ispeelt zondag 31 maart, de jede dag van het festival, k Abba-imitators Björn .iin, The Apers, The Dolly- en Nicotine feat. Gotcha Ttoegevoegd aan het pro- ia. Op Paaspop spelen Ier onder meer Fu Manchu, Van Dik Hout, Band Zon- JBanaan, Normaal, Di- reet, ijderoosjes en Saxon. issielendag i Naturalis 9en - In museum Naturalis fdt zondag 3 maart een lan- Ïjke fossielendag gehouden, ictiviteiten bestaan uit on- meer lezingen, demonstra nt een informatiemarkt, een met fossielen en paleon- jsche artikelen en boeken, voor kinderen is veel te be- Meer informatie: www- alis.nl. «ekje met kunst in vluchtelingen ej Ien - Zes gevluchte kunste- Jrs hebben eind vorig jaar J week gewerkt in Leiden. In istcentrum Haagweg 4 deel- Ize een atelier met een Leid- Junstenaar. Het resultaat van samenwerking is nu sa- pgevat in een boekje, p Bouhuys heeft het voor- |0rd geschreven. Zij consta- 'jt dat kunst die zich niet vrij lontwikkelen ten dode is op- Threven. „Wanneer die ont- «eling wordt bedreigd, wan- jr het werk en het leven van I kunstenaar in gevaar ko- i, moeten mensen in zo'n si- kunnen rekenen op de so- iteit en hulp van anderen, [hun werk in een meer be- echte positie uitoefenen", Bouhuys. Leidse kunstenaars reikten vluchteling in Nederland ilijvende kunstenaars de I. Ze gingen steeds als kop- |0p zoek naar de basis van kunstenaarschap. De sa- verking resulteerde in ob- :n, schilderijen, foto's en in- ities die na een tentoonstel- in het Centrum Beeldende #ist (CBK) Nu ook in het jkje staan. Het boekje met de 4 'Op basis van...' is geschre- idoor Martin Aart de Jong en i£ vijf euro te koop bij het ck en galerie Zone. maandag 4 FEBRUARI 2002 Filmfestival populairder dan ooit door Marc Floor Rotterdam - Met een filmbal rond de tango eindigde zaterdag het 31ste International Film Festi val Rotterdam. Het was een editie met weinig ontdekkingen, al wer den er wel een paar grenzen ver legd. Met het aantal verkochte kaartjes leek ook het gehalte van porno en geweld hoger dan ooit. Maar de festivalsfeer was als vanouds. De 31ste editie van het Rotter dams filmfestival mag een be zoekersrecord hebben geves tigd, het publiek werkt niet altijd mee. Dat koos dit jaar de oor logssatire 'No Mans Land' tot fa voriet, net als de winnaar van vorig INTERNATIONAL -film ROTTERDAM jaar Promi ses' een film die gecom pliceer de we reldproblematiek tot hanteerba re proporties terugbrengt. Regis seur Danis Tanovic won er zijn 28ste prijs mee, waardoor een Rotterdamse geur aan 'No Mans Land' bij voorbaat is uitgesloten. Dat was dit jaar met meer pro minente films het geval. 'Mul- holland Drive' van David Lynch, bij het publiek de meest gewilde film, was al bekroond op Can nes, net als 'Atanarjuat, the Fast Runner', het speelfilmdebuut van de in Rotterdam als Film maker in Focus vooruitgescho ven Zacharias Kun uk. Zo reste ren er dit jaar opvallend weinig eigen ontdekkingen die nog zul len naschallen over andere film festivals. Of het moet Tussenland' zijn, het speelfilmdebuut van de Ne derlandse documentairemaak ster Eugenie Jansen. Zij sleepte de eerste Nederlandse Tiger Award ooit in de wacht en scoorde tevens verrassend hoog op de publiekslijst. Nadat de eindstrijd tot het laatste mo ment spannend bleef, eindigde 'Tussenland' op de derde plaats, na 'Atanaijuat' en 'No Man's Land'. Een eerste plaats was wellicht te veel eer geweest, Recordaantal bezoekers rotte rdam/g pd - Het Inter national Film Festival Rotter dam heeft opnieuw een re cordaantal bezoekers gètrok- ken. Vorig jaar werd ook al een record gevestigd met de afeet van 345.000 filmkaart jes, dit jaar steeg de verkoop naar 350.000. Gisteren werd de 31e editie afgesloten. maar had in ieder geval een ech te 'Rotterdamse film' opgele verd. De vertoning van de bedroe vend slechte slotfilm 'Mischka' was de anticlimax van een ver der voortreffelijk festival. Tussen de langzame Iraanse en de snel le Japanse films zat een solide programma dat vrijwel alle we relddelen bestreek en zelfs de bekende Amerikaanse regisseur Brian De Palma - incognito - naar Rotterdam trok. En de fes tivalsfeer was, op een klein knokpartijtje bij de skatefilm 'Dog Town and Z-Boys' na, weer uitstekend. Het Rotterdams filmfestival is zo populair dat het bijna uit zijn voegen barst. Waren de kaartjes voor weekeindevoorstellingen de laatste jaren al snel weg, dit jaar waren ook bijna alle verto ningen op door deweek se dagen uitver kocht. Het kan niet anders of steeds meer men sen nemen speciaal vrij om het Rotterdamse filmfestival te kun nen beleven. De rek lijkt er nu echt uit: veel meer dan 350.000 kaartjes kunnen niet worden verkocht, of er moeten verto- ningsplekken bijkomen. Om enig tegenwicht te bieden aan de brede populariteit herin troduceerde het festival dit jaar het debat. Onder de titel 'What (is) Cinema' werd dagelijks met een serie films en een openbare discussie een vergeefse poging gedaan tot intellectueel reveil. Hoewel het programma met zorg was aangekleed, leek de enorme reikwijdte van de vraag 'What (is) Cinema' een zinnige conclusie bij voorbaat uit te sluiten. Overtuigend in de herbevesti ging van het politieke engage ment was het filmfestival dit jaar wel, onder meer door het aan politieke films gewijde program ma 'The Desert of the Real'. Dat het festival ook als politiek podi um serieus wordt genomen bleek uit het zorgelijke state ment dat de aanwezige Argen tijnse filmmakers gaven over hun thuisland. Is er net mede dankzij Rotterdam een belang wekkende Argentijnse New Wa ve opgebloeid, lijkt daar door de economische crisis meteen de bodem weer onder te worden weggeslagen. De nieuwe Argentijnse cinema was wederom sterk aanwezig met titels als 'La Ciénaga', 'Boli via' en 'La Libertad'. Verschil lende films wonnen een prijs of kregen een 'special mention'. Verder was dit jaar opvallend dat het voornamelijk Europese films waren die er met de prij zen vandoor gingen. Naast het Nederlandse 'Tussenland' kre gen films uit Roemenië en Tsje chië een Tiger Award. Het slotfeest van het Internationaal Filmfestival Rotterdam werd opgevrolijkt met wandelende schemerlampjes. Foto: GPD/Jaap Rozema De Aziatische cinema, traditio neel het grootste aandachtsge bied van het Rotterdams film festival, sprong minder in het oog. Zuid-Korea was vertegen woordigd met enkele sterke films, maar het was toch weer Japan dat de meeste aandacht trok. Miike Takashi, met 'Audi tion' vorig jaar dé ontdekking van het festival, liet opnieuw van zich horen met een grens verleggende film. Zijn 'Ichy the Killer' is zo extreem geweldda dig dat het een wonder mag he ten dat een Nederlandse distri buteur zich eraan waagt. Ook opvallend veel pomo dit jaar ('Hundstage', 'h'ArtCORE 1'), dat in Rotterdam evenals het excessieve geweld onder de kop 'artfilm' rustig tussen beschaafd publiek kon worden genoten. En mocht het aantal zelfmoor den op het witte doek vorig jaar overweldigend zijn, dit jaar sprongen er alleen al in de be ginscène van het Japanse 'Suïci de Club' 54 jonge schoolmeisjes hand in hand voor de metro. Je vraagt je angstig af waar Japan volgend jaar mee komt. istorische foto's van 's werelds beroemdste filmfestival in Kunsthal vervolg van voorpagina den haag/gpd - In 2000 moest hij nog de koppositie overlaten aan ex-advocaat John Grisham, maar Harry Potter sloeg een jaar later ongenadig hard terug. Ma gie of niet: de tovenaars leerling bezet de eerste vier posities in de CPNB Top 100 van de meest verkochte boeken in 2001. En dat ter wijl twee jaar eerder zijn avonturen nog in de onder ste regionen vertoefden. In totaal hebben de Ne derlandse boekwinkels vo rig jaar 838.927 exempla ren van de vier boeken van J.K. Rowling verkocht. De reeks rond de jonge bezempiloot breekt alle re cords. Het oude record van een serieverkoop da teert uit 1997. Toen wer den ruim 700.000 exem plaren verkocht van de boeken van afslankgoeroe Montignac, van wie sinds dien vrij weinig meer is vernomen. In het genre Nederlandse literatuur is het Harry Mu- lisch die de scepter zwaait. Hij was vorig jaar de best verkochte literaire auteur. Siegfried' en 'De ontdek king van de hemel' bezet ten in deze categorie de eerste twee plaatsen. 'De ontdekking van de hemel' staat overigens al vier jaar in de Top 100. Na een ho ge notering dankzij een gebonden midprice-editie in 2000, leidde een jaar la ter de verfilming van de roman tot extra verkopen. In de Top 100 zijn zeven auteurs samen goed voor 26 noteringen. Naast J.K. Rowling zijn dat John Gri sham, cabaretier en co lumnist Youp van 't Hek, het thrillerechtpaar Nicci French, Geert Mak, wijlen Annie M.G. Schmidt en de jonge Britse keukenprins Jamie 'Naked Chef Oliver. Elk van hen is met drie of meer titels in de ranglijst vertegenwoordigd. De Top 100 van de Stich ting CPNB wordt jaarlijks samengesteld op basis van door accountants te verifi ëren verkoopcijfers van Nederlandse uitgevers van algemene boeken. Alleen de verkoop aan de vader landse boekhandel, inclu sief de intemetboekwin- kels, wordt meegeteld. De verkoop in Vlaanderen en door boekenclubs blijft buiten beschouwing. H Marc Floor Jterdam - Terwijl de stad afge- week in het teken stond het International Film Festi- lotterdam, komt de Kunsthal een eerbetoon aan de bui- indse concurrent. Op de ex- tie 'Hier is Cannes' zijn foto's tien die de Nederlandse pers- fcgraaf Sem Presser (1917-1986) "Bkte op het fameuze filmfesti jn Cannes. Foto's van sterren Starlets voor de Hollandse •vrouw van de jaren '50. b Presser was in de jaren '40 |50 een trouwe bezoeker van j filmfestival en maakte er fo il van onder anderen Grace ly, Sophia Loren, Orson Wel- ,en Brigitte Bardot. Niet dat jvoor hem poseerden. Je zou hnen zeggen dat Presser Ne- flands eerste paparazzo was, fevoor de term in 1960 dank- 'Fellini's 'La Dolce Vita' werd gevonden. Presser hing zijn Peiflex-camera om de nek, pdelde over de boulevards 1 Cannes en zag wel wie hij jenkwam. f hij daarmee succes had, F uit de foto's die nu zijn te p in de Kunsthal en in het er- verschenen boekje. Zoals lelbladfotografen tegen- irdig de naam van hun foto- >ch object schreeuwen, zo iet Presser ook zijn methodes bben gehad om de sterren in n lens te laten kijken. Doris y lacht de camera van Presser Bndelijk toe en Pablo Picasso, 1 weg naar de première van I Mystëre Picasso' van Henri- Georges Clouzot, neemt zelfs zijn hoed af. Het waren andere tijden. Een persfotograaf - want dat was Presser - kan tegenwoordig al leen maar dromen van de vrij heid die Sem Presser in Cannes genoot. Vrijelijk rondlopen tus sen de sterren is er niet meer bij. Er zijn dranghekken, toegang pasjes, promotiemedewerkers, bodyguards en niet te vergeten: honderden opdringerige colle ga-fotografen. Zie dan nog eens een spontane plaat te maken. Sem Presser (1917-1986) was als zoon van een joodse diamant bewerker in Amsterdam geen geboren showfotograaf. Hij groeide op in een socialistisch milieu en won zijn eerste came ra met een prijsvraag van dag blad Het Volk. In 1935 maakte hij de fotografie tot zijn brood winning, aanvankelijk in dienst van de Persdienst Foto Varia, maar al snel als zelfstandig pers fotograaf. Zijn belangstelling ging uit naar de sociale fotografie. De eerste foto die hij aan een krant ver kocht bevatte een voorstelling van Amsterdamse werklozen die in de rij staan voor een vrijwa ring van belasting. In de oorlog, die het leven kostte aan beide ouders van Presser, ging hij - veelal illegaal - door met foto graferen. Hij legde het wegvoe ren van joden naar Westerbork vast, evenals de slag om Am- hem. De negatieven daarvan be groef hij uit veiligheidsoverwe gingen. Hij vond ze nooit meer terug. Ook de beroemdste foto van Presser stamt uit de oorlogstijd. Als enige wist hij een plaat te maken van de ondertekening Robert Mitchum en Simone Silva op het strand van Cannes. Foto: GPD/Kunsthal van de Duitse capitulatie in ho tel De Wereld. Hier deed Press- ers handigheid zich al gelden: het hotel was hermetisch afge sloten, maar Presser wist met behulp van een ladder toch zijn doel te bereiken. Na de oorlog raakte de sociale fotografie bij Presser op de ach tergrond. Het festival van Can nes bezocht hij al in 1946, toen het voor de eerste maal werd ge houden. De films interesseerden hem weinig: Presser was meer gefascineerd door het leven er omheen. Zijn nieuwsverslagge ving concentreerde zich op de sterren, de schoonheden en de luxe waarin zij zich baadden. Vrouwelijk schoon kon Presser sowieso bekoren: later werden zijn agenda's uit de Cannes-pe- riode teruggevonden. Ze bevat ten aantekeningen als 'mokkel op de rotsen' en 'leuke rooie.' Presser maakte foto's waar de lezeressen van de Margriet zich aan konden vergapen. De Hol landse huisvrouw uit de jaren '50 werd getrakteerd op sterren en starlets, dure hotels en patse rige filmbonzen. Zij kon vanuit haar rijtjeshuis de nieuwste badpakken door de branding van Cannes zien rollen. Maar wie er met de filmprijzen van door ging, bleef haar onbekend. Presser ging zo goed als voorbij aan de artistieke aspecten van het festival. Op het filmfestival van Cannes wist Presser met de jaren veel filmsterren voor zijn lens te van gen. Van inmiddels vergeten ac teurs uit vergeten films tot le gendarische beroemdheden als Romy Schneider, Edward G. Ro binson en Joris Ivens. Zijn 'fi nest hour' beleefde hij in 1955. Toen wist hij een grote hoeveel heid sterren vast te leggen onder wie Grace Kelly, Eddie Constan- tine, Sophia Loren en Gina Lol- lobrigida. 'Sem Presser (1917-1986). Hier is Cannes.' Tot en met 24 maart in de Kunsthal. Katwijkse Emmy Storms wint 2e prijs door Winand van de Kamp den haag - Het Koninklijk Con servatorium in Den Haag was gistermiddag weer bezaaid met halve en driekwart viooltjes. De violisten van de toekomst waren er verzameld voor het slotcon- cert van de zestiende aflevering van de Iordens Viooldagen. Wonderlijk wat een rijpe tonen zij soms al uit hun kleine instru menten kunnen toveren. Dat geldt zeker voor de dertien jarige Jeroen van der Wel uit Amstelveen, inmiddels een goe de bekende bij de Iordens Viool- dagen. Twee jaar geleden stal hij de show in de categorie van 10 tot 12 jaar, nu ging hij met de eerste prijs naar huis in de cate gorie 13 en 14 jaar. Zijn uitvoe ring van Stravinsky's 'Suite Ita- lienne' straalde technische be heersing en muzikale overtui gingskracht uit. Maar ook tweedeprijswinnares Emmy Storms (13 jaar) uit Kat wijk maakte indruk. Zij speelde het tweede deel uit Bachs Viool concert in a-klein met een be wonderenswaardig stijlgevoel en een fraaie toon. De even oude Mathieu van Bel len (uit Hulst) deed niet veel voor haar onder. Ook zijn spel getuigde al van een verfijnde muzikaliteit. In de categorie van 10 tot 12 jaar blonk de Zwolse Martine van Stigt Thans (12 jaar) uit met een gepassioneerd eerste deel uit Mendelssohns beroemde viool concert. Tweedepijswinnaar Dmitri Ivanov liet zijn Oezbeek- se afkomst meeklinken in zijn warm romantische spel. De twaalf) arige Hoei lien The uit Den Haag, tenslotte, won de derde prijs met onder andere een sfeervolle Cavatina van Joa chim Raff. Speciaal voor de Viooldagen had Leo Samama een reeks korte, barokachtige duo's voor twee violen geschreven. Martine van Stigt Thans (met docent Adriaan Stoet) en Emmy Storms (met Sumire Hara) hadden naar het oordeel van de jury dat verplich te werk tijdens ^ie voorrondes het meeste recht gedaan. Bij de uitreiking van de bijbeho rende, naar hem genoemde prij zen uitte Herman Krebbers zijn bewondering voor de moed van de jonge violisten om zich in het openbaar voor een jury te pre senteren. Niet iedereen is daar op die leef tijd al aan toe en daarom was er dit jaar een nieuwe categorie aan de Iordens Viooldagen toe gevoegd. Deelnemers daaraan kregen wel coaching en wijze raad maar werden niet aan een jury-oor deel onderworpen. Dat ook zij de afgelopen weken niet stilge zeten hebben, bewezen ze met een knappe uitvoering van een door Samama gecomponeerde intrigerende achtstemmige ca-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 15