I Nederland zingt zich schor voor Maxima en Alexander HET m HUWELIJK Artiesten uitgelaten 5 a optreden op feest Tango doet harten sneller kloppen op koninklijk balkon Pamfletten uitgedeeld in omgeving van Arena ,ni Uitbundig en luidruchtig partijtje in de Arena zaterdag 2 FEBRUARI 2002 Amsterdam - Buiten de Amster dam Arena zijn gisteravond pamfletten uitgedeeld waarin staat dat Jorge Zorreguieta, de vader van Maxima, medeplich tig is aan volkerenmoord. Op de folder op A4-formaat staan fo to's van slachtoffers van de mili taire dictatuur in Argentinië (1976-1983). De pamfletten, die geen afzen der bevatten, zijn gericht aan 'mevrouw Zorreguieta en de (domme) prins Willem-Alexan- der'. Op de pamfletten staat ver der onder meer: „Dit is niet zo maar een mening. Deze doden wachten nog op gerechtigheid. Zij zijn de doden waaraan 'papa' Zorreguieta medeschuldig is. Ook al blijft hij ontkennen: hij is medeplichtig aan genocide." Het is niet bekend op welke schaal de folders zijn verspreid. Wel kregen de ontvangers het advies de pamfletten in de buurt van de politie, zoals bij de in gang van het stadion, 'weg te stoppen'. De vader van Maxima was staatssecretaris van Landbouw onder het regime van generaal Videla. Tussen de 15.000 en 30.000 Argentijnen zijn destijds gedood of verdwenen. Volgens de pamfletten is 'jullie leugen achtige ontkenning van het be staan van deze daden nog erger. Het laat zien hoe bedorven en amoreel jullie zijn'. Een woordvoerster van de Am sterdamse politie zei dat haar collega's absoluut geen pamflet ten hebben aangetroffen, hoe wel er veel politie op de been is. Ook in de lordaan in de hoofd stad zijn demonstratieve pam fletten gesignaleerd. Daarop staat: Koninklijk geschenk? Op rotpremie! Leve de republiek! ee door Hans Jacobs Amsterdam - Nederland is gis teravond in een kolkende en swingende Arena massaal uit zijn bol gegaan in een uitbundig en luidruchtig 'verrassingspartij tje' voor Maxima en kroonprins Willem-Alexander. Met spreek koren en samenzang werd het aanstaande bruidspaar op hun laatste vrijgezellenavond moed ingezongen en eer betoond. Terwijl de buitenlandse gasten, onder wie ook Nelson Mandela en prins Charles, vanaf het ko ninklijke ereterras soms wat ver baasd toekeken, en de oren het liefst bedekt hielden in het oor verdovende lawaai, genoot met name de opvallend ontspannen en stralende Maxima met volle teugen. Het nationale huwelijksfeest was een bonte en wonderlijke mengeling van pop, rap, ballet, kitsch en meedeiners - voor elk wat wils. Willeke Alberti haalde voor de ouderen in de Arena jeugdherinneringen op met haar evergreen 'Morgen ben ik de bruid', de jonge Sita kreeg de jongere generatie op de banken door het samen met Marco Bor- sato gebrachte huwelijkslied 'Lopen op het Water'. Beide lie deren nodigden uit tot inhaken en luidkeels meezingen. Ook Frank Boeijen en Van Dik Hout wisten de ArenA op z'n kop te zetten. Maar de meeste toejui chingen golden toch het bruids paar. Willem-Alexander, zelf in De Britse kroonprins Charles heeft een onderonsje met koningin Bea trix. Foto: ANP/Robin Utrecht een vorig leven een exponent van de hossende en juichende 'patatgeneratie' en als 'prins Pils' nooit vies van feesten, kneep af en toe even stevig in de hand van Méxima. „Dit is je nieuwe volk Méx. Vergeet dat Concertgebouw van vanmiddag. Dit is een doorkijkje naar onze toekomst", zal hij haar hebben willen zeggen. En zijn broers Constantijn en Johan Friso zul len nog opgelucht adem hebben gehaald. Hun missie is bijna vol bracht. De kroonprins is onder de pannen en zij kunnen hun eigen leven gaan leiden. Het bruidspaar ontving halver wege het huldebetoon in een re gen van oranje en gouden con fetti het Nationaal Huwelijksge schenk: het Oranjefonds voor het verbeteren van de onderlin ge verbondenheid van de ver schillende culturen in Neder land. Tot nu toe is er al bijna vier miljoen euro binnengeko men. De 50.000 feestvierders uit alle uithoeken van het land - el ke gemeente had kaarten gekre gen - waren al vroeg in het re genachtige en winderige Am sterdam. Veel deelnemers klaag den vooraf over de lange wacht tijden en de strenge veüigheids- maatregelen, maar eenmaal binnen in de oranje gekleurde voetbaltempel sloeg de stem ming helemaal om. Nederlan ders mogen dan weinig histo risch besef hebben en niet be paald uitblinken in de zangkun st, maar gisteren bij de binnen komst van de fanfares uit de twaalf provincies en Aruba en de Antillen, bleek daar weinig van. De 'klok van Amemuiden' galmde door het stadion, even hard meegezongen door Zeeu wen als niet-Zeeuwen. En ook de aan Flevoland toegeschreven 'Zuiderzeeballade' en de onver mijdelijke 'Tulpen uit Amster dam' bleken onvervalste kraker. De Belgische decorbouwers - verantwoordelijk voor de knal rode mega W M op het veld van de Arena - keken hun ogen uit. „Wat een sfeer. Wat een en tourage, wat een avond! Dat kennen wij niet. Als je dit verge lijkt met de trouwerij van Filip en Mathilde was dat maar stijf jes." Carnaval is twee weken eerder begonnen. ■VERDAM/ANP - Zelfs bij TOU- j Marco Borsato speelden jiuwen even op, maar t j|iij eenmaal zong was dat over. Met hem hadden Jdere artiesten een bijzon- r epvond. En dat Willem- 1ujinder en Maxima ervan en genoten, staat voor >uiten kijf. reeg een beetje de bibbers ik aan het begin even =muziek hoorde, maar dat ^ifle maar een paar secon- aldus Borsato. De span- (Cviel weg toen de muziek j^Lopen over water' begon, jij samen met Sita ten ge- ahi acht. Sita wist na afloop r Hden dat Willem-Alexan- n Maxima er heel gelukkig Jegen. „Ik hoop dat ze mor- tok zo genieten", aldus b ito. 1! Ook Willeke Alberti 'voelde dat Willem-Alexander en Maxima het heel mooi vonden'. Zelf noemt ze de avond in de Arena een van de mooiste dingen die ze ooit heeft meegemaakt. Al berti zong Morgen ben ik de bruid. Dit lied was nog nooit zo toepasselijk als vandaag, al dus de zangeres, die optrad in een speciaal voor de avond ontworpen jurk. Martin Buitenhuis van Van Dik Hout wist zes weken geleden al dat hij zou optreden. De Am sterdammer was niet zenuw achtig, maar een gezonde spanning voelde hij wel. De zanger noemde het optreden op het nationaal huwelijksfeest heel speciaal en een hele eer. Voor het publiek niets dan lof. „Het was echt een volksfeest", aldus Buitenhuis. door Hans Jacobs Amsterdam - Willem-Alexander wil de geschiede nis herschrijven. De afloop van het wereldbe roemde verhaal van Romeo en Julia, geliefden uit twee elkaar bestrijdende families in het Italiaanse Verona, is hem te droevig. Dat liet de kroonprins gistermiddag blijken in het Amsterdamse Con certgebouw, waar het Koninklijk Concertgebouw orkest net de 'suite uit Romeo en Julia' van Sergej Prokofjev had gespeeld. „Prachtig, maar hadden jullie het slot niet kunnen veranderen?", vroeg Willem-Alexander aan chef-dirigent Riccardo Chailly. Het bracht een glimlach op de gezichten van Hol lands chic. Het gewone volk mocht later op de avond swingen in de Arena, hier in het Concertge bouw verzamelden zich vrienden en bekenden van het bruidspaar, gasten van het hof, genodig den van Amsterdam en het opperechelon van de Europese vorstenhuizen. Het Koninklijk Concert gebouw was nog nooit zo koninklijk geweest als tijdens het lunchconcert voor Willem-Alexander en Méxima, met niet minder dan zeven koningin nen en drie koningen op de eerste twee rijen van het balkon. En daarnaast nog eens negentig gas ten met vorstelijke connecties, inclu^ef de vrijwel voltallige Oranjeclan. Alleen prins Claus was niet aanwezig. Maxima en Willem-Alexander genoten zichtbaar van de warme ontvangst, het Wilhelmus dat Cha illy er echt uit knalde, en de betoverende muziek van Prokofjev. Na afloop kwam het paar op het podium om dirigent en orkest te danken. Willem- Alexander betrok ook burgemeester Cohen en de stad Amsterdam in zijn dankwoord. De prins toonde zich blij dat 'het huwelijk' in de hoofdstad kan plaatsvinden. ChaÜly kwam met een verrassing, hoewel, zo ver rassend was het niet. Een tango: 'Por una cabeza' van Carlos Gardel, de in 1935 verongelukte en nog steeds vereerde 'koning' van de Argentijnse tango. De muziek is recentelijk weer bekend geworden door een bewerking voor de film 'Scent of a wo man". Niet iedereen in het orkest vond het door Vadim Repin (29) - een van de meeste belovende Russische violisten van dit moment - uitgevoerde werk geschikt, maar het bruidspaar kende geen reserves en ook op het 'koninklijke' balkon gingen de harten sneller kloppen. uidspaar komt in een oldtimer aan in de Arena. Foto: GPD/Hans van Weel De Arena ziet op het videoscherm hoe koningin Beatrix en prins Johan Friso het optreden van Loes Luca volgen. Foto: Hans van Weel Maxima en Willem-Alexander arriveren bij het Concertgebouw in Amsterdam. Foto: ANP/Marcel Antonisse

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 7