'Het publieke omroepbestel kan op slot' t MEDIA Digitenne, wat hebben we eraan? Hoge loonkosten, omroep in de knel htszaak besluit over 4-frequenties jer vervangt 'lf Jansen bij 5<ik is Anders ÜG en SBS mejlinch over zijielklem' NOS-voorzitter Gerrit Jan WolfFensperger, de voorvechter van het 'blokje, bolletje' omroep zaterdag 2 FEBRUARI 2002 haag/gpd - De Nederlandse ogroep stapt naar de rech- Aanleiding vormt het kabi- jesluit dat de zeven be- ide commerciële radiozen- met een FM-frequentie tot jtember 2003 mogen blijven t nden. Het kabinet besloot jen ook dat er na een eco- iche toets nog twee nieu- itions bijkomen. •finitieve verdeling van de jaar felbevochten radiofre- zal voor september id jaar bekend worden ge- De ministerraad heeft oorstel van de staatssecre- en Van der Ploeg (media) e Vries (verkeer en water- 1 overgenomen. Volgens Jan behouden de zenders itadio, Radio 538, Classic Business Nieuws Radio, izee FM, Yorin FM en 10 un uitzendfrequenties. De nieuwkomers worden aan een na een economische De negen zenders moeten n miljoen euro betalen ie verlenging van hun ver- ng of de nieuwe licentie. iede Nederlandse Radio- is het kabinetsbesluit re- IPflaar de rechter te stappen. teur Bosnia wil alsnog een *re2 af te dwingen. Lukt dat dfan zal hij een schadeclaim ten. Bosma hoopt dat Ve- die nu ook geen FM-fre- ie kan kopen, meedoet e rechtszaak. eni m|1o - Jochem Myjer (24) pre- c° "irt vanaf 5 april vier maan- ing het Radio 3-program- :uk is Anders, dat op vrij- ssen twaalf en twee wordt Dnden. De Leidse cabare- •eft zijn eerste uitzending [er de rug. Gistermiddag Iteerde hij al bij wijze van jhet veelbeluisterde pro- ia, waarna hij het vier- ontract ter onderteke- reeg voorgelegd. De vaste [tator Dolf Jansen gaat pril een lange tijd met ie. (um/anp - Omroepbedrijf eist maandag in kort ge- at SBS stopt met het pro- ^ia Wielklem Unlimited. IIis dat HMG de naam van rgramma te veel vindt lij- p Wielklem en Co, een nocmma van dochteronder- Yorin. S zendt het programma 1999 uit. Wielklem Unli- is een programma dat onYeft overgenomen van de 3BC am van het Yorin-pro- ta is eigendom van Ende Het publieke omroepbestel mag wat NOS-voorzitter Gerrit Jan Wolf- fensperger betreft op slot. Met de huidige club omroepen zet hij het liefst de stap naar de digitale toekomst. „Het begint net lekker te lo pen, dan wil je toch niet dat er een omroep wordt uitgekukeld?" In de aanloop naar de verkiezingen stelt de voormalige fractievoorzitter van D66 zijn lijstje voor de formateur op. door Eric de Bie en Dolf Rogmans Hilversum - De klok in zijn werkkamer houdt halsstarrig tien voor negen aan, maar vol gens NOS-voorzitter Gerrit Jan Wolffensperger betekent het niet dat de tijd stil staat op het Hilversumse Mediapark. Inte gendeel, er is hem alles aan ge legen dat ook de publieke om roep zich voortdurend ver nieuwt. „Ik ben niet voor radica le veranderingen, maar we moe ten wel mee bewegen met de tijd. Als we ons ingraven, gaat het fout." Wolffensperger (57) kiest voor een geleidelijke aanval in de spannende, maar ook boeiende jaren die de publieke omroep te wachten staat. Keer op keer moet de publieke omroep zijn bestaansrecht bewijzen. Vragen te over. Wat moeten we met twintig zendgemachtigden? Kan het niet met twee in plaats van drie netten? En kunnen omroe pen hun leden wel behouden als ze hun monopolie op de programmagegevens kwijtra ken? Wolffensperger en de omroep voorzitter zullen de antwoorden de komende jaren moeten vin den. Ze hebben nog even de tijd. In 2005 komt de in de Con cessiewet vastgelegde toetsing. De publieke omroep als geheel wordt door een onafhankelijke commissie beoordeeld op het programma-aanbod en de zendgemachtigden afzonderlijk op hun aandeel daarin en op het nog aanwezig zijn van een achterban. Die veranderingen in de wet hebben tot meer samenwerking op de drie netten geleid (netpro- fïlering). Omroepen zijn daar door minder herkenbaar. En de publieke omroep als geheel komt meer in beeld. Daarvoor is zelfs een beeldmerk ontworpen: het blauwe blokje en het rode balletje. In Hilversum wordt dan ook al over blokje, bolletje ge sproken als het over de publieke omroep gaat. Die samenwerking tussen de omroep gaat niet altijd van har te. Veel omroepverenigingen proberen manmoedig zo veel mogelijk zieltjes vast te houden. Het bezorgt menige omroep voorzitter slapeloze nachten. Wat moet hij doen: inzetten op meer samenwerking of juist werken aan een eigen gezicht en het werven van leden? Tijd voor wat uitleg, vinden ook enkele kopstukken uit de me diawereld. Zij gaven ons op ver zoek een vragenlijstje mee. Zo wil SBS-directeur Fons Van Westerloo graag weten hoe Wolffensperger aankijkt tegen de verdere uitbouw van de net- profilering met omroepen die vooral terugvallen op hun eigen identiteit. Acht hij verdere wet telijke maatregelen nodig om ze in het gareel te houden? Wolffensperger: „Bij de eerste evaluatie van de netprofilering, vorig najaar, hebben we gecon stateerd dat we op de goede weg zijn, maar dat het beter kan. Dat proberen we nu te bereiken door meerjarig te plannen. Met de omroepen worden voor een langere periode afspraken ge maakt. Daardoor kim je meer fi nanciële zekerheid bieden voor programmaseries, maar ook de afspraken met de afzonderlijke omroepen sterker laten verschil len. Dat is in de geest van de Concessiewet, die er immers van uitgaat dat omroepen zich mogen specialiseren". Herkenbaar Gaat dat niet wrikken, omroe pen die samenwerken en tegelijk ook herkenbaar willen blijven? „Ik zie ook wel dat omroepen om volstrekt begrijpelijke rede nen... Nee, laat ik het zo zeggen: met het oog op de beoordeling in 2005 hebben de omroepen de neiging zich af te vragen wat ze moeten doen om te blijven voortbestaan als omroepvereni ging. Dat is hun goed recht. Maar dat heeft de afgelopen ja ren inderdaad ook af en toe wat spanning opgeleverd". Daarbij dreigen de omroepen ook nog de programmagegevens te verliezen en daarmee mensen die lid zijn vanwege de program magids. „Dat is ook een van die dingen die voor een oh jee-reactie zor gen." Als u voorzitter van de KRO of de TROS was, zou u nu dan gerust zijn op het voortbestaan van de omroepen? „Laat ik zeggen, hoe ik het zie. Dat is voor mij makkelijker dan in de huid van KRO-voorzitter Frans Slangen te kruipen. Per soonlijk ben ik ervan overtuigd dat wij in 2008 nog steeds om roepverenigingen hebben. Maar daarvoor moeten ze wel mee veranderen met de eisen die de huidige tijd stelt. Dat betekent onder meer een grotere mate van samenwerking. Niet omdat de Raad van Bestuur dat zo graag wil, maar omdat het ge zien de toenemende commerci ële concurrentie steeds essentië ler wordt dat de publieke om roep zich presenteert als een eenheid en als de plek waar NOS-voorzitter Gerrit Jan Wolffensperger: „Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat wij in 2008 nog steeds omroepverenigingen hebben. Maar daarvoor moeten ze wel mee ver anderen met de eisen die de huidige tijd stelt". Foto: GPD/Roland de Bruin kwaliteit is te vinden. Daarbij speelt mee dat je door de om standigheden gedwongen wel licht nog eens moet kijken naar de wettelijke eisen van het le dental (300.000 in 2005, red.). Ik sluit niet uit dat in de komende jaren dat getal ter discussie komt." Met andere woorden: moet het bestel nu op slot? „Ja Dat zou de consequentie kunnen zijn. Maar dat is een discussie die we nog met de omroepen en de Tweede Kamer moeten voeren." Dat betekent geen omroep erin, zoals bijvoorbeeld De Nieuwe Omroep, en geen omroep eruit, zoals BNN, dat nog heel erg zijn best moet doen het vereiste aan tal leden binnen te halen? „Als je probeert een samenwer king tot stand te brengen waarin ieder zijn eigen rol levert, is het lastig als er deelnemers afvallen of als er nieuwe bijkomen. Hoe vervelend dat voor sommige ook is. Maar als er een bijkomt, zullen we die met liefde ontvan gen." BBC-model Gaan we naar een BBC-ach tig model? (Fel:) „Nee, nee, dat is nu pre cies de link die je niét moet leg gen. Binnen de publieke om roep in Nederland hebben we meerdere creatieve redactionele kernen. Die hebben hun eigen legitimatie, hun eigen toon, kleur en achterban. Er is geen enkele reden dat systeem over boord te gooien. Je kunt zelfs de stelling verdedigen dat dit sys teem, waarbinnen als het ware een creatieve competitie wordt gevoerd, spannender dingen oplevert dan een systeem waar in je verantwoording aflegt aan kerken en vakbonden, zoals in Duitsland. Maar je moet wel een vorm vinden die toekomstbe- stendig is". Joop Atsma, mediawoordvoerder van het CDA in de Tweede Ka mer meent dat omroepen juist hun leden meer invloed moeten geven om zo hun bestaan te rechtvaardigen. „De publieke omroep als geheel wordt door de overheid afgere kend op zijn prestaties. Dan kun je dus niet meer de totale pro grammering overlaten aan de achterbannen van de omroe pen. Je kunt niet meer terug naar de twintigste eeuw." Laten we het over de nieuwszen der hebben. De eerste fase begint niet in september, zoals de be doeling was. Uitstel of afstel? „Beide niet. De streefdatum van 2005, 2006 voor een complete nieuwszender staat nog steeds. We hebben nu alleen besloten eerst het totale plan helder te krijgen. Zoals bekend zat in de oorspronkelijke opzet van de nieuwszender een proeffase op Nederland 2. Dat bleek een pijn punt. De commissie onder lei ding van Piet van Tellingen keert nu terug naar de basis: stel dat je een 24-uurs kanaal hebt om te voorzien in de nieuwsbehoef- te, hoe zou je dat kanaal invul len? Als die waag is beantwoord, gaar datzelfde groepje kijken hoe wij daar komen, of daar een tussenfase voor nodig is en hoe die er eventueel uit moet zien." Zegt dit iets over de manier waarop in Hilversum met ver nieuwingen wordt omgegaan? „Ja, dat zegt er wel iets over. Be sluitvorming loopt binnen de publieke omroep altijd over meer schijven en is vaak gecom pliceerder omdat er tegenstrijdi ge belangen bij betrokken zijn. Je kunt zeggen dat de publieke omroep in Nederland een wet telijk verankerd poldermodel vertegenwoordigt. Maar dat wist ik toen ik aan deze baan be gon." Een andere vraag van Atsma: waarom is de nieuwszender een publieke taak? (Zucht) „Het is curieus dat ie mand deze vraag stelt nu we net weer in de krant hebben kun nen lezen dat - en ik zeg het zonder enig leedvermaak - de zenders van de Holland Media Groep door moedermaatschap pij Bertelsmann waarschijnlijk op alle nieuwsprogramma's worden beknot. Daarnaast moet de nieuwszender niet méér nieuws brengen. Nee, de nieuwszender speelt in op de manier waarop met name jon geren straks nieuws consume ren. In de digitale wereld wil de consument op elk moment van de dag het actuele nieuws tot zich kunnen nemen. En dan niet alleen via televisie, maar ook via internet of via zijn mo biele telefoon. Daarop moet je inspelen, wil je straks een maat schappelijke rol blijven spelen." Een vraag van Nico Haasbroek, hoofdredacteur van hetNOS- Journaak wat is nu het belang rijkste: het nieuws, de sport of de cultuur? Alle drie. De cultuurzender be hoort ook nog steeds tot ons toekomstplan, maar daarover hoor je weinig rumoer. Vooral omdat daarbij geen sprake is van een proeffase op een be staande zender die wordt be dreigd." „De sport willen wé ook graag behouden. Om twee redenen: het is een onderwerp dat op het werk en in het café veelvuldig wordt besproken, én sport zorgt ervoor dat mensen naar onze zenders kijken en wellicht ook andere programma's zien." Ook als de kosten voor de uit zendrechten van voetbalwed strijden blijven stijgen? „De Nederlandse wetgever is een aantal jaren geleden zo wijs geweest bescheiden reclame blokken op publieke zenders toe te laten. Dat stelt ons in staat de kosten voor het voetbal voor een groot deel terug te verdienen. Het curieuze is dat het dure voetbal een van de goedkoopste programmacategorieën is als je de 'terugbetaling' in reclame in beschouwing neemt." Maar er zit een grens aan de hoeveelheid reclamespotjes die de Ster mag verkopen. Als de kosten blijven stijgen, kan dat problemen opleveren? „Stijgende kosten zijn voor ie dereen een probleem. Maar ik denk dat er een groter probleem dreigt: gaat het voetbal straks niet achter de decoder en kun nen de mensen die decoder wel betalen?" Desondanks moet het vertrek van KPN, dat niet meer op de publieke omroep adverteert, u pijn doen? „KPN vroeg iets dat wij niet kunnen leveren. Bij ons kan er nu eenmaal geen relatie tussen de adverteerder en het pro gramma bestaan." U vreest niet dat meer bedrijven zo gaan denken? „Nee, want kort geleden was er een ander bedrijf, Unilever, dat juist voor de continuïteit van de publieke omroep koos. En KPN komt heus wel terug. Zo gauw zij een product hebben dat inte ressant is voor de doelgroep die naar de publieke omroep kijkt, zien wij ze weer." MEDIA IK «Ans Markus 55 ijke staat: samenwo- ichilderes 's: ballet en verder alles bij het schilderen kan Het Parool, NRC en De af aaM*ift: Vrij Nederland en ^Ichreeuwen in de stilte jWmanuelle Laborit IWjandahar Maria Callas www.ansmarkus.com televisieprogramma 'e vroeger opblijven? Jn die echte zaterdag- thows. Lekker met z'n al- r °ie bank. De zaterdag- 3mrvas ook duidelijk een ■f "avond dan de rest van de c. Overigens staan veel uit die tijd dan veej sterker voor de Vlaanderen en De onti Doorsnee bijvoorbeeld, ief tie de stemmen nog zo d geest halen. ien ndtffls van een tv-zender Widen, wat zou je eerste )m2%el zijn? geweld en meer kunst- nma's. Er mag best wat op de televisie. C, vè'ke presentator of welk zet je de radio aan? fiatprogramma's met ^aj mensen die praten over loal doen. Arjan Visser t bijvoorbeeld op een ^ttige manier. Maar ook journalistenforum raag luisteren. 'n wordt verfilmd, wie dan gaan spelen? Ans Markus. Misschien moet mijn dochter dat maar doen. Die poseert per slot van rekening ook altijd voor mijn schilderijen. Hoe vind je dat je overkomt in de media? Wisselend waarschijnlijk. Ik heb een beetje een streng uiter lijk en dan klopt het beeld dat mensen van je krijgen niet altijd met de werkelijkheid. In inter views kom ik meestal wel als mezelf naar voren, behalve één keer in de HP. Die mevrouw was waarschijnlijk al van huis gegaan met het idee om mij eens goed onderuit te halen. Dat is een heel cynisch en ver velend artikel geworden. Wie bewonder je in je vak? De Belgische schilder Rustin. Hij maakt heel dramatische schilderijen met verstilde we zens. Er spreekt veel droefenis uit. Ja, het is heel erg met me, hè? Maar het spreekt me ge woon erg aan. Denk je dat je qua werk ooit nog eens iets totaal anders gaat doen? Nee. Wat was je grootste blunder? Laatst kwam ik een bekende te gen en ik complimenteerde haar dat ze er zo goed uit zag en vroeg toen wanneer de baby zou komen. Bleek ze helemaal niet in verwachting te zijn. Nee, dat vond ze totaal niet leuk. Als welke historische figuur stap je uit de tijdmachine? Als Jeanne d'Arc, al weet ik niet zo goed waarom. Maar ik moest meteen aan haar denken en als jong meisje vond ik haar al fas cinerend. Vanwege die brandstapel waarschijnlijk, want verder weet ik eigenlijk niet zoveel over haar. Met wie zou je liever niet aan spoelen op een onbewoond ei land? Met iemand die de hele dag praat. Je hebt soms van die mensen van wie het bekkie maar niet stil staat. Je moet er toch niet aan denken dat je daarmee op zo'n eiland zit. De eerste maand van het nieu we jaar zit er weer op. De strijd tegen het terrorisme woedt nog en in Israël gaan ze ook op de oude voet verder. Is er plek voor vrede in 2002? Het is een moeizame wereld met al dat geweld. Ik word er ook wel een beetje bang van, al kan het ook komen doordat ik wat grieperig ben. Die moord en doodslag is natuurlijk van al le tijden, maar door de media wordt je er veel meer mee ge confronteerd. Het is jammer dat we van al die ellende nooit iets leren. Herman Elzinga rotterdam/mediaredactie - De digitale televisie rukt op. Naast de inmiddels al weer wat geda teerde schotel-ontvangst is er nu 'het sprietjë, dat het televi siesignaal uit de lucht plukt. Dit jaar nog zal een deel van de Randstad van deze nog vrij nieuwe techniek kunnen profi teren. Deze week ontving het bedrijf Digitenne zijn licensie. Wat kunnen we ermee en wat niet? Gebruik Voor veel fanatieke televisiekij kers lijkt het dé uitkomst. Geen gedoe meer met kabels van de muur naar het kastje, géén for se antennes meer op het dak, maar gewoon een simpel sprietje bovenop je tv. Dat zit gekoppeld aan een decoder, die op zijn beurt weer aansluit op diezelfde televisie. Ontvangst Er wordt een pakket van 25 a 26 tv-zenders samengesteld, dat aan de abonnee wordt aange boden. Daartoe behoren onder meer alle publieke en commer ciële radio- en tv-zenders in Nederland en enkele buiten landse stations. De ontvangst zal, door het achterwege blijven van storingsgevoelige kabels en aansluitingen, loepzuiver zijn. Plus nog eens zestien radioka nalen die -zo luidt de belofte voor geluid in cd-kwaliteit gaan zorgen. Film- en voetballief hebbers kunnen desgewenst een aanvullend abonnement op Canal+ nemen. Aanbod De digitenne betekent niet het einde van al de schotelanten nes. Alleen de exemplaren die worden gebruikt voor ont vangst van het standaard-zen derpakket, kunnen van het bal kon of dak worden gehaald. Wie een zender uit Turkije wil ontvangen, zal z'n schotel moe ten houden. Want die zenders levert Digitenne niet. Om goede kwaliteit te garanderen, is men gebonden aan een beperkt zen deraanbod. Waar? Vanaf oktober van dit jaar kan in en rond Haarlem, Amster dam, Hilversum, Alphen aan den Rijn en Almere naar deze vorm van digitale televisie wor den gekeken. Begin 2003 volgt de rest van de Randstad. Toekomst Behalve televisie kijken, liggen andere toepassingen in het ver schiet, zoals internetten. Er ko men decoders op de markt die beschikken over een harde schijf en een modem. Dat bete kent dat programma's kunnen worden opgenomen, óf dat ie mand zijn favoriete internet pagina's 'toegestuurd' kan krij gen. Het kan zelfs zo worden geregeld dat elke week automa tisch Studio Sport wordt opge nomen. Winkelprijzen De eerste decoders komen eind dit jaar op de markt en gaan tussen de 180 en 200 euro kos ten. Wie even wil wachten zal merken dat de decoders in een mum van tijd nog maar 100 eu ro kosten. Hoeveel de klant voor een abonnement op Digi tenne moet neertellen, staat nog niet precies vast. Het wordt vrij zeker een paai- euro onder het gemiddelde kabeltarief (11 euro). Beperking Consumenten die meer dan een tv-toestel in huis hebben, moeten een keus maken. Als dochterlief op haar slaapkamer een ander kanaal wil zien dan de kijkers in de huiskamer dan zal haar apparaat met een extra decoder moeten worden uitge rust. Want is haar teeveetje aangesloten op de digitenne- decoder beneden dan is zij ge dwongen hetzelfde programma te bekijken. Dit aloude bezwaar geldt overigens ook voor alle satelliet- en kabeldecoders. De ze beperking woq|t pas opge heven zodra alle ^toestellen in huis digitale apparaten zijn. door Eric de Bie Hilversum - Door stijgende loonkosten hebben de publieke omroepen steeds meer moeite hun begrotingen rond te krijgen. De problemen zijn inmiddels zo groot geworden dat program ma's worden geschrapt of voort aan in afgeslankte vorm worden gemaakt. Dit laat NPS-program- maleider Carel Kuyl weten in re actie op de 'commotie' rond Van gewest tot gewest. Begin deze week ging het ver haal dat de NPS het al 37 jaar oude reportageprogramma wil de schrappen. Bij nader inzien bleek dat binnen de omroep 'slechts' wordt gesproken over een samenvoeging met Urbania, een vergelijkbaar programma dat zich niet op de regio maar op de Randstad richt. Deze ge sprekken zijn onderdeel van een grotere discussie binnen de NPS over een aanscherping van het programma-aanbod. Met name financiële redenen liggen hier aan ten grondslag. „De loonkosten in de omroep zijn de laatste jaren sterk geste gen. In elk geval meer'dan de middelen die wij van de over heid krijgen", aldus Carel Kuyl. „De salarissen zijn jaarlijks met zo'n vijf tot zeven procent toe genomen, terwijl de inkomsten maar met steeds twee procent stegen. Daardoor ontstaat steeds een gat van anderhalf tot twee miljoen gulden. De afgelo pen jaren hebben we dat steeds proberen te dichten met de be kende kaasschaaftechniek, over al kleine beetjes eraf. Maar het houdt een keer op. We willen ook kwalitatief goede televisie blijven maken." Andere publieke omroepen hebben van de stijgende loon kosten net zo veel last van en in middels gekozen voor een soms meer rigoureuze aanpak. Zo schrapt de VPRO al zijn pro gramma's.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 33