'Schilderij mag best de hoek om: KUNST CULTUUR Het laatste avondmaal in Oegstgeester Regenboogkerk Soiree met Annie M.G. is ouderwets, beschaafd en sterk Nationale festivalplek in beeld Diva van de naoorlogse Duitse film Tiger Award voor film 'Tussenland' ZATERDAG 2 FEBRUARI 2002 'Het laatste avondmaal' van de Russische kunstenaar Raoef Mamedov. Hij maakte een uit vijf panelen opgebouwde fotocompositie met mensen met het Syndroom van Down. Publiciteitsfoto oegstgeest - Veertig dagen voorafgaand aan Pasen exposeert de Regenboogkerk in Oegstgeest een groot aantal kunstwerken met als thema 'Het laatste avondmaal'. Kunstenaars uit binnen- en buitenland heb ben met hun impressie van het alom beken de bijbeltafereel een bijdrage geleverd aan de expositie 'Een plaats aan tafel'. Het grootste en meest opvallende werk is dat van de Russische kunstenaar Raoef Mamedov. Hij maakte een uit vijf panelen opgebouwde fotocompositie, waarin de modellen mensen met het syndroom van Down zijn. Het werk werd eerder tentoon gesteld in de Rotterdamse Kunsthal en in het Bijbels Museum in Amsterdam. In zijn monumentale werk verenigt Mamedov theatrale fotografie en computer- bewerking tot een confronterende knipoog naar de kunstgeschiedenis en theologie. Het vijfluik is precies zo opgebouwd als het be roemde laatste avondmaal van Leonardo da Vinei. Mamedov heeft ook taferelen als de geboorte van Christus op deze wijze ver beeld. Een primeur voor Nederland is een aantal inzendingen uit het niet bepaald als christe lijk bekend staande China. Houtsnijwerk, schilderingen, houtgravures en papiersnij- kunst van ondermeer Qiang Zhu-Sheng, Fan Pu. He Qi en Yu Jiade zijn in Oegstgeest voor het eerst te zien. In de Chinese kunst wereld is de afgelopen jaren een hecht net werk van kunstenaars ontstaan. Opmerke lijk is dat bijbelse thema's veel van deze kunstenaars aanspreken en dat er al gerui me tijd een stroom bijbelse kunst uit China komt. Ook op Papua is een bijzondere weergave van het bijbelverhaal vervaardigd. Theoloog Phil Erari en kunstenaar Augus Ogge heb ben 'Jezus en zijn vrienden' gewoon op de grond laten zitten, om uit te drukken dat de aarde niet van de mens is, maar de mens van de aarde. Tussen de mannen in staan ter uitdeling Papuaanse sagokoekjes en pa pedasoep. De tentoonstelling in de Regenboogkerk omvat ook werk van een aantal Nederlandse kunstenaars waaronder Jeltje Hoogenkamp, Jaap van Woerden, Irene van den Bos en de Leidenaar Carel Bruens. De Balinese kun stenaar Jusuf Darsana verwerkte het tafereel in een batikkleed. Naast de geëxposeerde kunstwerken is er in de kerk ook een groot aantal foto's van vL ken op andere locaties te zien. Afbeelding van 'avondmalen' in Chili, Zuid-Afrika, L dia, Haïti, Colombia, Kameroen, Palest, en enkele Europese landen completeren tentoonstelling. 'Een Plaats aan Tafel', van 14 februari en met 31 maart, zaterdag en zondag 1 13.00 uur tot 16.00 uur in de Regenb kerk, Mauritslaan 12, Oegstgeest. Vast terrein niet alleen voor pop en dance door Louis Du Moulin Rotterdam - Mocht een natio naal evenemententerrein haal baar zijn, dan maakt Bidding huizen in de Flevopolder, waar sinds 1993 Lowlands wordt ge houden, vooralsnog de meeste kans. Mojo Concerts heeft de speurtocht naar zo'n vaste loca tie voor grootschalige festivals en aanverwante evenementen opnieuw geopend, maar nu in samenwerking met het ministe rie van onderwijs, cultuur en wetenschappen. Dat vergroot de kans op realisatie aanmerkelijk. Staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur hoopt in april'de re sultaten van een reeds lopend onderzoek bekend te maken. De plannen voor een vaste stek voor de belangrijkere popfesti vals zijn nieuw leven ingeblazen door toenemende schaarste aan open terreinen. Bij gemeentelij ke overheden groeit de vrees voor ordeverstoring en overlast, niet ongegrond getuige de chaos afgelopen zomer na afloop van het festival Dance Valley in het recreatiegebied Spaamwoude. Bij gebrek aan een nieuwe thuishaven kan het internatio naal vermaarde, oorspronkelijk Eindhovense hardrockfestival Dynamo Open Air voor het tweede achtereenvolgende jaar geen doorgang vinden. Ander ■probleemgeval' was het dance- festival New Frontier in Almere dat na twee edities in 1999 door het aanpalende Muiderberg on gewenst werd verklaard. De voordelen van een vaste lo catie mogen duidelijk zijn. Vaste randvoorzieningen op het ter rein zoals stroom, drainage en basispodia leveren tal van kos tenbesparingen op. Ook zijn er meer toegespitste faciliteiten om het terrein: parkeerplaatsen, aan- en afvoerwegen. In het ver lengde daarvan biedt een natio naal evenemententerrein meer mogelijkheden voor de inrich ting, zegt directeur John Mulder van Mojo Concerts. „Ik denk bijvoorbeeld aan het kunnen neerzetten van een mooi amfi- IN MEMORIAM De Duitse actrice, zan geres en schrijfster Hil degard Knef is op 76-ja- rige leeftijd overleden. Haar plannen om na een bewogen leven ook nog een zware longaan doening te overwinnen en op het toneel terug te keren zijn dromen gebleven. Gistermorgen overleed 'Die Knef in de Bedijnse kliniek waar zij daags tevoren met acute longontste king was opgenomen. Hildegard Frieda Alber- tine Knef werd in 1925 geboren in Ulm. Ze groeide op in Berlijn, bezocht de filmacade mie en werd in 1946 in één klap beroemd met haar rol van voormalig concentratiekampge vangene in 'Die Mörder sind unter uns' van Wolfgang Staudte, de eerste Duitse film die na de oorlog uitkwam. Een naaktscène in de in 1951 uitgekomen film 'Die Sünderin' kostte haar veel goodwill bij het toen nog zeer preutse publiek. Zij speelde in meer dan vijftig films, voor het me rendeel Europese producties. Tot haar bekendste rollen behoren die van Jenny in een verfilming van de Dreigroschenoper en Catherina de Grote in 'Catherina van Rusland'. Een contract in Holly wood zou zij hebben laten lopen omdat men van haar eiste dat zij haar naam zou veranderen en zich presenteren als Oostenrijkse in plaats van Duitse. Wel stond zij in de Verenigde Staten regel matig op de planken. In New York speelde zij 675 maal de rol van Ninotsjka in de musical 'Silk Stoc- kings'. Vanaf de jaren '60 ontwikkelde Knef ook haar vele andere talenten. Naast het acteren zong en danste zij en schreef zij liedteksten en boeken. Haar auto biografie uit 1970, 'Een Gegeven Paard', werd een bestseller. Ze bleef bijna tot haar dood optreden en zingen. In een in 2000 uitgekomen documen taire over Mariene Dietrich speelde zij zichzelf en in 1999 had zij nog een rol in een Duitse komedie. Twee weken geleden onthulde bondskanselier Gerhard Schroder dat hij zich er persoonlijk voor Hildegard Knef 1925-2002 had ingezet om Knef weer een Duits pas poort te bezorgen. Toen zij 55 jaar gele den met de Ameri kaanse officier Kurt Hirsch trouwde raak te zij haar Duitse na tionaliteit kwijt. Sinds haar tweede huwelijk met de Engelse ac teur David Cameron, van wie zij in 1976 scheidde, had zij het Britse staatsburger schap. Knef is haar hele 50- jarige carrière lang zowel professioneel als persoonlijk steeds weer door diepe da len gegaan. Zij werd dikwijls door ziekte geplaagd en onder ging talloze operaties. In Amerika werd zij vlak na de oorlog als Duits actrice bepaald niet met open armen ontvangen. „Het was aan vankelijk alleen maar slaag, slaag, slaag. En echte afwijzing", vertelde zij ooit. Maar met ijzeren dis cipline wist Die Knef de vele slagen en teleurstel lingen altijd weer te boven te komen. Knef leed al enkele jaren aan een zware vorm van longemfyseem. Toen vorig jaar tijdens een vlieg reis het zuurstofapparaat dat zij tijdens lange vluchten nodig had ontbrak, raakte zij door adem nood in een coma die drie weken duurde. Een noodoperatie kostte haar een deel van haar lon gen en zij moest daarna voortdurend extra zuur stof tot zich nemen. Haar 76ste verjaardag vierde zij op 28 december - zittend in een rolstoel - met haar derde man Paul von Schell en een paar goe de bekenden. Kort tevoren had zij verteld het af gelopen jaar meer te hebben meegemaakt „dan een mens zich kan voorstellen." Na haar operatie verklaarde Knef dat zij nooit meer zou kunnen optreden, maar later kwam zij daar op terug. „Ik wil weer gezond worden, dan zien we verder", zei zij onlangs in een interview. „Misschien kan ik wel weer zingen, mijn stem is weer behoorlijk sterk. Misschien schrijf ik ook nog een boek en ik zou ook nog graag eens een rol doen voor de televisie." theater voor 15 tot 20.000 man met goede zichtlijnen, een stevig dak, etcetera, dat dus ook ge schikt zal zijn voor andere feest jes." Op basis van goede ervaringen en de centrale ligging heeft hij een duidelijke voorkeur voor het Lowiands-terrein bij Bidding huizen, thans in beheer bij de Amerikaanse pretparkreus Six Flags. Andere locaties worden echter niet uitgesloten. Mojo Concerts is ook in gesprek met de gemeente Groningen over het gebruik van de plaatselijke draf- en renbaan, waar de afge lopen jaren The Rolling Stones en Tina Turner optraden. Het Limburgse Landgraaf, al weer vele jaren het domein van Pinkpop, valt als nationaal eve nemententerrein af vanwege het beperkte aantal popevenemen ten dat daar is toegestaan. An dersom denkt Mojo er als mede organisator niet over om 's lands oudste popfestival in de toekomst over te hevelen naar het nationale terrein. Kunst Ko van Peter en Sven de Ru bestaat vijf jaar door Coen Polack leiden - Nieuwe kantoorcom plexen zijn vaak grijze betonko- lossen die best wat kunnen wor den opgefleurd. Soms willen be drijven ook wel wat meer dan een paar aquarelletjes aan de muur. Kunst Ko Kreaties, van de Leidse kunstenaars Peter (1950) en Sven (1972) de Ru, maakt in opdracht kunst op maat voor zulke ondernemingen. Het bedrijf bestaat vijfjaar en zit tot over zijn oren in het werk. Vader en zoon De Ru hebben een groot atelier in de Leidse Marktsteeg. Ooit was het pand een textielfabriek, nu is het een plek waar doeken beschilderd worden; hele grote doeken vol kleurige afbeeldingen die een surrealistische sfeer oproepen. Het werk van Kunst Ko ken merkt zich door een heldere, strakke stijl. Maar er valt ook veel op te zien en sommige af beeldingen hebben een symbo lische lading. Sven volgde een grafische oplei ding, maar vader Peter is auto didact. De samenwerking tussen vader en zoon kwam eigenlijk toevallig tot stand. Sven: „Na school kwam ik in de reclame terecht, maar daarin kon ik mijn creativiteit niet kwijt. Ik had al snel door dat ik liever iets in de kunst wilde doen. Als mijn vader het heel druk had met opdrach ten sprong ik weieens bij. Lang zaam maar zeker werd dat steeds meer een gewoonte, tot dat we fulltime samen aan het werk waren. Toen vonden we ook dat het een bedrijf moest worden." Vader en zoon werken afzon derlijk nog wel aan vrij werk, Een portret van Sven (links) en Peter de Ru in Kunst Ko-stijl. Publiciteitsfoto maar veel tijd blijft daar niet voor over. De opdrachten slok ken alle tijd op. Momenteel werkt Kunst Ko aan drie pro jecten tegelijk. „We maken geen reclameplaatjes voor opdracht gevers, ons werk heeft een artis tieke meerwaarde", zegt Sven. „We hebben een eigen stijl, maar door bijvoorbeeld het kleurgebruik aan te passen kun nen we ook de sfeer van het be drijf benaderen. Bij een op dracht voor een ontvangsthal bij KPMG accountants houden we het zakelijk. Voor een kantine van een grote telefooncentrale kan het allemaal een stuk wilder en surrealistischer." Peten „Het is natuurlijk gemak kelijk nu we geld verdienen en veel werk hebben, om voor y schillende projecten hetz schilderwerk te maken. De j drachtgevers komen er schijnlijk nooit achter. Maar L werkt voor ons niet. Als je f makzuchtig wordt keert dat 2 uiteindelijk tegen je." Omdat op maat gemaakte V voor kantoorgebouwen nogj latief weinig gemaakt wordt r er nog genoeg te experimerf ren. Peten „We proberen 1 grens tussen schilderij en on ving te vervagen, om het k~ werk en het gebouw te intefl ren. We schilderen soms bui j het doek verder op de mi Schilderijen kunnen wat ons treft best de hoek om gaan." Hoewel veel zoons hun vac tot gekte drijven en anderst zien Peter en Sven de sam werking als heel inspirerend, ter: „Ik zei vroeger altijd da een extra leven nodig had on mijn ideeën te kunnen uitv ken, maar daar zijn er inmidc twee voor nodig, want door men te werken komen de ic en alleen maar sneller." Sven: „Thuis werk ik alle ide uit op de computer. Dan kaï snel van alles uitproberen weer veranderen. Ik scan ook lerlei plaatjes uit tijdschrif boeken en folders en plaats in opzetjes voor schildert Het concept voor de opdra waaraan we nu werken is v het eerst helemaal digitaal maakt." Peter Al een tijdje maken Ie f* filmpjes van opdrachten die rch vervullen. Met een digitale mera leggen we alles vast, de kale, pas gestuukte muur I het goed uitgelichte eindres taat. Ik denk dat we daar ini toekomst nog meer mee g< doen. Misschien kunnen we filmpjes wel integreren in or kunstwerken." Rotterdam/ANP- De Nederlandse film Tussen land van Eugenie Jansen is een van de drie winnaars van een Tiger Award van het Interna tional Film Festival Rotterdam. Het is voor het eerst in het bestaan van de prijs (sinds 1995) dat een Nederlandse rolprent wordt beloond met een award. De andere twee andere winnaars zijn Wild Bees van de Tsjech Bohdan Slama en Everyday God Kisses Us on the Mouth van Sinisa Dragin uit Roemenië. De prijswinnaars werden vrijdag in Rotterdam bekendgemaakt. Zij krijgen elk 10.000 euro. Verder worden hun films aangekocht en uitge zonden door de VPRO die zijn naam aan de trofee heeft verbonden. Tussenland viel in de prijzen „vanwege de krachtige eenvoud waarmee de eenzaamheid van de hoofdrolspelers verteld wordt, op au thentieke wijze geacteerd. En vanwege het ver mogen van de regisseur om de balans te bewa ren tussen het onderwerp en de wijze waarop dit wordt uitgebeeld", aldus het juryrapport. De scherprechters roemden Wild Bees vanwe ge de regie en de film van Dragin voor het „sterke acteerwerk en een efficiënte, poëtische constructie. Zaterdag wordt de winnaar be kend van de publieksprijs. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Lunch/Soiree met Annie M.G. door Mark Lippe, Metta Gramberg, Mies de Heer en Carol van Henwijnen. Gezien: 1/2, Schouwburg. Leiden. Premie're: 3/2, Het Mozaiek, Wijchen. Nog te zien: 24/2, Diligentia. Den Haag; 5 t/m 9/3, Bellevue. Amsterdam. 'Soiree' is inderdaad precies het goede woord. Het tekent die licht ouderwetse stemming, het beschaafde en tegelijk heel onderhoudende karakter van de voorstelling. In Soiree met Annie M.G. - gisteren nog een try-out, a.s. zondag is de première - brengen Carol van Herwijnen, Metta Gramberg, Mies de Heer en pianist, arrangeur en bovenal zanger Mark Lippe zonder veel om haal een schat aan gedichten en lied jes van Annie M.G. Schmidt. Ze beginnen met een plechtig voorge dragen Spin Sebastiaan (het is niet goed met hem gegaan), maar dan wor den we pardoes het grotemensenland ingestuurd. Dat wil zeggen: het grote mensenland van de jaren vijftig. Veel gedichten uit Huishoudpoëzie, liedjes uit de Familie Doorsnee, voor Pension Hommeles en voor het journalistenca baret De Inktvis. Een tikje gedateerd soms, maar nog altijd ijzersterke, lich te spot, onnavolgbaar commentaar op het leven van alledag en de mensen die je daarin tegenkomt. Het is een beetje veel, misschien, en de gedichten zijn te zeer in de meer derheid ten opzichte van de liedjes. Maar het tempo is goed, en de keuze is onberispelijk: deze Soiree geeft een mooi overzicht van de vroege Annie. Van Herwijnen beperkt zich tot de ge dichten. Hij zet zijn voordracht dik aan en maakt van elk gedichtje een ro man. Hij 'zegt' niet, hij speelt, en die aanpak contrasteert prettig met de eenvoud van Mies de Heer, die in koele, kille, snobistische De Ho sema's op haar best is. Metta Gra berg doet het uitbundiger en drelle ger. Schmidts humor komt bij haar 1r overtuigendst door. Bovendien he ze, mede gezien de hoeveelheid po zenliedjes, net als Schmidt zelf k met katten - haar interpretaties zi ook kattig: spinnen en dan vals kra ben, zoals in 'Neem Alles Maar TerU Haar Hoezepoes (een lange uitht naar de foto's die Paul Huf voor Pk lips maakte) doorstaat met gemak i van Connie Stuart. Toch is de grootste verrassing MS Lippe. Hij is een verdienstelijk begelf der, maar als hij zingt, gaat de mt een beetje schijnen in de Schouwbi Zijn jonge, warme bariton klinkt veil gen maar innig gemeend in schat liefdesliedjes als 'Het Vondelpark' 'Marjoleine'. Zo beeldschoon, je hem het liefste in een doosje doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 18