Wethouder Pechtold is weer laaiend op LWO
l
KUNST CULTUUR
Papieren tijgers en Pegasus
jVoor kunst heeft KPN geen geld
meer
R7
Brief met aankondiging vertrek De X uit het Volkshuis valt verkeerd
iARBO
Expositie 'Verboden te voederen' in Penningkabinet
t
j lenali kreeg Duizelingwekkend totaaltheater van Osaka Dadada-dan Tenko
Caesar
zeen visum
'Onbekenden'
winnen Alphense
schrijfwedstrijd
Tekeningen
van Brood en
Deelder zoek
donderdag 31 JANUARI 2002
vi k e 1
EUTfCRIiltACHI
^reta Carbo. Foto: GPD
(positie van
iches in Breda
Jreda - De Beyerd, het toekom-
tige Museum voor Grafisch
ntwerp in Breda, exposeert tot
11 met 25 maart vierhonderd
(fiches uit de verzameling van
Tlartijn Le Coultre. De verza
nding van Le Coultre beslaat
jen periode van iets meer dan
jen eeuw en bestaat uit com
merciële, politieke en culturele
ffifiches. Bij de expositie ver
pijnt ook het boek 'A Century
|f posters'.
britse musical
DkWer Boy George
hl
onden - In de Britse hoofdstad
di ondon is een musical in pre-
ïière gegaan over het leven
an popster Boy George. De
:de ïusical 'Taboo' laat de voor-
e (halige Culture Club-voorman
eh ien als onbekende muzikant,
iet Is mega-popster, verslaafd aan
de e heroïne en toont hoe hij uit
lij indelijk de oosterse spirituali
st ontdekte.
door Herman Joustra
leiden Cultuurwethouder Pecht
old k opnieuw laaiend op de
Leidse Welzijnsorganisatie. Die
zaait voor de tweede keer in kor
te tijd enorme onrust bij cultureel
centrum De X, die een ruimte van
de organisatie huurt in Het
Volkshuis. In een brief aan het
bestuur van De X, stelt de LWO,
dat het cultureel centrum uiter
lijk 1 Juli uit Het Volkshuls dient
te vertrekken.
Het accommodatiebeleid van de
gemeente wijst ook in die rich
ting, volgens de LWO. „Op z'n
Hollands gezegd: de stoom
komt uit mijn oren", reageert
Pechtold briesend. „Ik heb het
al eerder gezegd: zo gaan we
niet met elkaar om. En nu ge
beurt het wéér."
Eind vorig jaar deed de welzijns
organisatie al het nodige stof
opwaaien door de huur van De
X per 1 februari op te zeggen.
Door tussenkomst van welzijns
wethouder Buijing en cultuur
wethouder Pechtold werd die
beslissing teruggedraaid. De
wethouders zegden daarbij toe
naar een oplossing te zoeken.
„Naar aanleiding van de eerste
huuropzegging hebben we een
heel indringend gesprek gehad",
zegt Pechtold. „Met het rapport
in de hand over de exploitatie
van Het Volkhuis hebben we
vervolgens een tweede gesprek
gevoerd. Daarbij hebben we af
gesproken dat we voor de zomer
meer duidelijkheid willen heb
ben over de mogelijkheden voor
DeX."
Pechtold heeft in de Muzieknota
gesteld dat een verhuizing van
De X naar Q-bus aan de Middel
stegracht volgens hem de beste
oplossing is. Maar daarvoor was
geen raadsmeerderheid. En ook
De X zelf was er niet voor. „Dat
betekent dat ik naar andere mo
gelijkheden ga kijken", aldus
Pechtold. „Dat heb ik de LWO in
het laatste gesprek ook gezegd.
Want het gaat niet alleen om
huisvesting. Een instelling moet
ook ergens passen, moet ergens
op haar plaats zijn."
Directeur Comel van de Leidse
Welzijnsorganisatie zegt op zijn
beurt dat de soep niet zo heet
wordt gegeten als hij wordt op
gediend. De LWO wil cultureel
centrum De X niet echt op 1 juli
uit Het Volkhuis hebben. Dat De
X dit uit de brief heeft geconclu
deerd, berust volgens Comel op
een misverstand. „De LWO is
nog steeds in overleg met Buij
ing en Pechtold over de situatie.
Wij zeggen alleen dat de kwestie
voor 1 juli moet zijn opgelost.
Wat die oplossing behelst is een
zaak van de wethouders.
In de brief stelt de LWO dat 'de
aanwezigheid van De X in strijd
is met de voorwaarden voor een
soepele bedrijfsvoering'. Maar
ook achter die opmerking moet
De X niets bijzonders zoeken,
zegt Comel. „Dat heeft alleen
met de huur te maken. Verder
niks." De LWO verhoogde de
huur recent van 5500 euro naar
20.000 euro per jaar. De X liet
daarop weten dat bedrag niet te
kunnen ophoesten. Dat was het
sein voor de gemeente in over
leg te treden met de welzijnsor
ganisatie.
De brief die nu naar De X is ver
stuurd is volgens Comel „con
form de afspraak met beide wét-
Romans A.F.Th,
weer uitgesteld
te m ster dam - De verschijnings-
atum van 'Moeilijke voeten',
iet eerste deel van de zevende
in ge kroniek 'Homo Duplex' van
.F.Th. (voorheen Van der Heij-
en), is wederom uitgesteld,
nojlet boek zou in februari voor
tgaand aan de boekenweek
erschijnen. Dit was al een jaar
iter dan aanvankelijk de be-
oeling was. Volgens uitgever
Juerido ontdekte de schrijver
lij het bekijken van de druk-
iroeven 'nieuwe mogelijkhe-
i'. Hij is 'Moeilijke voeten'
met de nieuwe ideeën aan
:t afronden.
door Herman Joustra
leiden - Ooit bij stilgestaan hoe
veel dieren op geld
staan afgebeeli
Waarschijnlijk niet.
Ja, iedereen weet
dat er een leeuw
op de gulden
stond. En een
snip op een
briefje van hon
derd. Maar dat is
het wel zo'n beet
je. Op de Neder
landse euro's valt geen
dier te bekennen. Nog
geen vlo. En buitenlands geld
hebben de meesten maar zel
den in handen.
Het Koninklijk Penningkabinet
aan het Rapenburg maakt dui
delijk dat er een complete die
rentuin is te vinden op het geld
dat in de loop der eeuwen is
vervaardigd. Verboden te voe
deren' heet de tentoonstelling
die tot en met 26 mei is te zien.
„We wilden eens een tentoon
stelling voor het hele gezin",
zegt Karin van den Berg van het
museum. „Normaal gesproken
krijgen we ouder publiek bin
nen, is uit onderzoek gebleken.
Omdat we nog ruimte hadden
tussen twee tentoonstellingen ln
- 'Goud' die net achter de mg is
en de komende tentoonstelling
over de VOC - konden we deze
tentoonstelling maken."
In de collectie van het Penning
kabinet wemelt het van de bees
ten. De verzameling is aange
vuld met fraaie exemplaren uit
de collectie van een particulier.
Het geheel werd geordend als in
een dierentuin. En ziedaar: vitri
nekasten vol beestenspul op
munten, papiergeld en
penningen, verfraaid
met foto's uit het
Noorder Dieren-
park in Emmen.
In het museum
klinken zo nu en
dan ook dieren
geluiden: een
krijsende aap of
een schreeuwend
varken.
In het Vogelhuis' hui
zen tal van tropische vogels.
Met name op papiergeld, want
daarop komen hun kleuren na
tuurlijk het best tot uiting. De
troepiaal, de kolibrie en de fla
mingo zijn present op briefjes
Biljet met verschillende inheemse vogels, uitgege
ven door Colombia in 1992. Foto linksboven: her-
denkingsmunt uit Mauritius met de uitgestorven
dodo. Publiciteitsfoto's
van respectievelijk vijf, tien en
vijfentwintig Antilliaanse gul
dens.
Ander gevogelte prijkt op bank
biljetten uit Gambia en Surina
me. Een vitrine verder zijn de
roofvogels te bewonderen. Veel
al Amerikaanse en Duitse ade
laars. Een valk op een herdenk-
penning van de gemeente Val-
kenswaard. Het pronkstuk is
een medaillon uit de dertiende
eeuw, van Lodewijk de Vrome,
waarop een adelaar met ge
spreide vleugels staat.
Verderop: een kudu en een
springbok uit Namibië, een
eland op een Russisch biljet. En
dan het wolvenbos, met een
eekhoorn, een uil en uiteraard
wolven. Hier is het pronkstuk
een eeuwenoud uiltje, symbool
van de stad Athene en de gelijk
namige godin.
Daarnaast ligt een Griekse euro
met uil. Zeedieren, beren, dik
huiden als olifanten en neus
hoorns, tijgers en leeuwen,
apen, dieren
van de kin
derboerderij,
zeedieren,
reptielen, fa
beldieren (zo
als het vlie
gende paard
Pegasus en de
griffioen) en
uitgestorven
dieren com
pleteren het
geheel.
En dit is niet
eens de hele
collectie.
Want waar is nou bijvoorbeeld
de snip? „Die paste er niet bij",
zegt Van den Berg.
„We hebben gekozen voor tro
pische vogels. Niet voor weide
vogels."
(oor Hans Certsen stond kort na de Eerste Wereldoorlog aan sluit om haar afdeling
ien haag - De nieuwe KPN-topman Ad
icheepbouwer probeert het noodlijdende
elecomconcem financieel weer gezond te
naken. Vorige week werd bekend dat KPN
.laar om stopt met het aankopen van kunst
n dat de vermaarde afdeling Kunst
"ormgeving, die de grootste en oudste be-
Jrijfskunstverzameling van Nederland be-
c leert, wordt opgeheven.
CPN bezit ruim 6500 kunstwerken, de
Tucht van ruim tachtig jaar verzamelen.
Initiatiefnemer Jean-Francois van Royen
i ii b
het begin van een PTT-traditie waar nu door
bezuinigingen een wreed einde aan komt.
Van Royen schakelde als eerste systematisch
ontwerpers, architecten en kunstenaars in
voor de vormgeving van zaken als meubi
lair, logo's, postzegels en postbussen. Na de
Tweede Wereldoorlog richtte de PTT een
Dienst voor Esthetische Vormgeving op, nu
de afdeling Kunst Vormgeving. Marie Hé-
lène Comips, sinds 1995 hoofd van de afde
ling, mag nu het licht uitdoen en komt met
haar medewerkers op straat te staan.
Puur rationeel gezien kan Comips het be-
op te heffen wel be
grijpen. „Het is logisch dat je, als het zo
slecht met een bedrijf gaat, een aantal acti
viteiten op een laag pitje zet. Het beleid van
Scheepbouwer is duidelijk: „Geen zaken
doen die mogelijk niet rendabel zijn. De he
le stijl van KPN moet soberder."
Gelukkig gaat de bezuinigingsdrift van de
nieuwe topman nog niet zo ver dat de hele
collectie verkocht wordt. Comips hoopt vu
rig dat Scheepbouwer slaagt in zijn missie
om KPN weer gezond te maken, zodat het
bedrijf in de toekomst weer kunst kan aan
kopen.
parus - Met een budget van meer dan vijftig miljoen euro is het met stip de duurste Franse filmproductie
ooit: 'Asterix en Obelix, missie Cleopatra'. De Franse regisseur Alain Chabat, die ook het succesvolle eerste
deel Asterix en Obelix tegen de Romeinen regisseerde, poseert hier als Caesar, een rol die hij zelf speelt. De
Franse acteur Gérard Depardieu is weer van de partij als Obelix, de everzwijnverslindende held. Christian
Clavier zien we wederom in de rol van Asterix. De film is geschoten in Frankrijk, Malta en Marokko.
Foto: AP/Etienne George
>en haag/anp - De Leidse
schrijver Abdelkader Benali is
leze week een internationale
loekenbeurs in Calcutta misge-
in open omdat hij geen visum
ta Teeg van de ambassade van In-
)0< lia in Den Haag. Volgens zijn
'n ütgever Vassallucci kreeg de au-
eur van Marokkaanse komaf
geen reispapieren, omdat de
imbassade hem aanzag voor
een Pakistaan.
e( ienali diende volgens Oscar van
,w ïelderen van Vassallucci afgelo-
!lts >en vrijdag een verzoek in voor
:en visum. Hij was pas laat op
le hoogte gebracht dat hij voor
lat land een inreistoestemming
lodig had.
Dmdat hij maandag al naar In-
jel lia wilde afreizen, sprak hij met
ae ambassade af dat hij het vi
sum zondagavond bij een me-
lewerker zou ophalen. Daar
langekomen werd hem via de
1 ntercom meegedeeld dat hij
;een papieren kreeg omdat hij
'akistaan zou zijn.
folgens de uitgever beraadt Be-
ïali zich over stappen tegen de
ambassade omdat hij schade
ijdt. Op 22 februari komt een
lieuwe roman van de schrijver
Uit, waarvoor hij in Calcutta
zepromotie wilde maken.
Een woordvoerder van de diplo-
ra! natieke post meldt dat vooral
de late aanvraag de oorzaak is
eweest en niet de vraag of hij
^akistaan was of niet. „In onze
ogen hebben wij het visum niet
;eweigerd." Volgens de woord
voerder is sprake van 'een mis
verstand.'
muziek recensie
Coen Polack
Concert: Osaka Dadada-dan Tenko.
Gezien: 30/1, Stadsgehoorzaal, Leiden.
De eerste klappen komen het
hardst aan. De volle Stadsge
hoorzaal trilt op zijn grondves
ten als een percussionist van
Osaka Dadada-dan Tenko op
een van de gigantische trom
mels beukt. Terwijl her en der
nog geroezemoes klinkt en mo
biele telefoons nog wat piepen
en zoemen, verstomt de don-
derkracht in een enkel ogenblik
alle geluid in de zaal.
De geschiedenis van Osaka
Dadada-dan Tenko spreekt tot
de verbeelding. Voordat de
groep in 1992 voor het eerst op
trad, ondergingen de muzikan
ten een jarenlange fysieke en
muzikale training. Het resultaat
staat als een huis: er valt geen
klap verkeerd. De percussionis
ten van de slagwerkgroep uit
Osaka spelen met machinale
precisie en houden dat ook ge
makkelijk twee uur vol.
De groep bestaat uit zes man
nen en vier vrouwen. De man
nen bluffen elkaar af door op
steeds grotere trommels steeds
harder te slaan. Ze hitsen elkaar
op door het slaken van karate-
kreten. Menige rockband zal ja
loers zijn als ze de vrouwen ho
ren spelen op de Samisen, een
soort lapanse driesnarige banjo
De vrouwelijke trommelaars blijven lachen alsof ze een schaaltje zelfgemaakte sushi aanbieden. Foto: WFA/Dennis Beek
De dames zijn ook niet vies van lachen alsof ze je een schaaltje dan Tenko is muzikaal totaal
waarmee ze perfect synchroon
de Tneest swingende en melodi
euze riffs op de zaal loslaten.
een stevig staaltje trommelbeu
ken: leuk detail is dat ze daarbij
zelfgemaakte sushi aanbieden.
Een avondje Osaka Dadada-
theater.
Behalve begenadigde beukers
zijn het ook ervaren entertai
ners. De trage traditie van het
kabuki-theater wordt versne
den met de esthetiek van de
samurai en de energie van
vechtsporten. Nummers van
duizelingwekkend ritmisch ni
veau wisselen af met theatrale
gimmicks, zoals een soort'ten
nisspelletje, waarbij een on
zichtbare, maar duidelijk hoor
bare 'bal' van trommelvel naar-
trommelvel kaatst.
Na de pauze wordt het geheime
wapen ingezet: een gigantische
taiko trommel, die ongeveer zo
groot is als het mannetje dat er
op slaat. Het bespelen van zo'n
taiko is wat inspanning betreft
te vergelijken met een Olympi
sche prestatie en het voortge
brachte geluid heeft meer weg
van de schokgolven van een
dieptebom dan van muziek.
Als je gedachten even dreigen
af te dwalen of je iets te gemak
kelijk meedeint op het stug
doorroffelende ritme van htm
spel, trekken ze je er weer met
de haren bij door een tandje
sneller te spelen. Enkele num
mers worden begeleid door een
danser die de voorstelling ook
spannend houdt.
Osaka Dadada-dan Tenko krijgt
van het uitzinnige publiek een
staande ovatie, waarna een toe
gift volgt van gestructureerd
klappen: zij klappen voor, de
zaal klapt na. Maar om het ni
veau van deze jonge percussie
giganten te kunnen halen moet
je van heel goeden huize ko
men.
houders. De oplossing ligt bij
hen."
Pechtold zegt enorm met de
kwestie in zijn maag te zitten.
„Ik ben echt met stomheid ge
slagen. Ik weet niets van een af
spraak over het sturen van die
brief. Het is natuurlijk ook niet
slim om zo'n brief sturen voor
dat er een oplossing is. Ik denk
dat de brief duidelijk maakt dat
het voor de LWO alleen draait
om de vraag: hoe komen we
snel mogelijk van lastpak De X
af? Nou, dat geldt voor mij dus
niet."
door Theo de With
alphen aan oen rijn - De jaar
lijkse schrijfwedstrijd van het Li
terair Café Alphen aan den Rijn
is door twee onbekende schrij
vers gewonnen. Andrea Floris
won in de categorie poëzie met
haar gedicht 'Schepping'. Bij
proza was Ingrid Teemstra de
eerste met het verhaal 'Foto's'.
Dertien genomineerden moch
ten gisteravond in het Parkfilm
huis hun inzending voordragen.
Het publiek kreeg ook een stem
en koos zijn eigen winnaars. Die
keuze week af van die van de
vijfkoppige jury. De toehoorders
kozen voor de Alphense Marion
Bruijnen (proza) en Wim Hartog
uit Bodegraven (poëzie).
De jaarlijkse schrijfwedstrijd van
het Literair Café heeft inmiddels
gevestigde namen voortge
bracht als de Marokkaanse
schrijfster Naima El Bezaz en
kinderboekenauteur Guurtje Le-
guyt. De laatste jaren waren het
vaak bekenden die de prijzen
mee naar huis namen. Des te
verrassender was het dat de eer
ste prijzen gisteravond naar
mensen gingen die zich niet
eerder bij het Literair Café had
den gemanifesteerd.
De Alphense Andrea Floris
oogstte veel waardering met een
gedicht over haar vader die iets
aan het smeden is op een aam
beeld. „Een intrigerend ge
dicht", zei juryvoorzitter Els
Scheerder. Ingrid Teemstra, ook
uit Alphen, verraste met een
verhad over een moeder die een
verjaardagsritueel vastlegt met
een camera. De kaarsjes op de
taart blijken echter vuurfontei-
nen die Tninder onschuldig zijn
dan gedacht. „Een bijzonder
perspectief', constateerde de
jury. „De camera registreert ge
nadeloos wat er gebeurt." Het
thema van de schrijfwedstrijd
was dit jaar Vuurwerk'.
amsterdajm/anp - De erven van
Herman Brood en Jules Deelder
eisten gisteren in kort geding
voor de president van de recht
bank in Amsterdam 64 tekenin
gen terug van Gallery Donker
sloot. De galerie zegt maar acht
tekeningen in bezit te hebben.
De rest is vooralsnog spoorloos.
De rocker/kunstenaar en dich
ter maakten de tekeningen in de
jaren tachtig. Van de 64 werken
op A4-formaat zou een boek uit
komen. De tekeningen werden
daarvoor overgedragen aan uit
gever G. van Wulften. Maar Van
Wulften BV ging failliet en ook
latere onderhandelingen liepen
op niets uit.
Xandra Brood, de erfgename
van Herman, en Deelder willen
nu de tekeningen terug van Gal
lery Donkersloot, die deze in be
waring heeft. De galerie weigert
dit. Volgens galeriehouder Wil
lem van Roy is Van Wulften ei
genaar van de tekeningen en
kunnen Deelder en de erven van
Brood deze niet zomaar opei
sen. Van Wulften zou duidelijk
heid kunnA scheppen in de si
tuatie, maar van hem wordt taal
noch teken vernomen. Alleen hij
kan aangeven of hij eigenaar is
van de tekeningen en of hij acht
of meer tekeningen in bewaring
heeft gegeven bij Gallery Don
kersloot.
De president van de rechtbank
bepaalde gisteren dat als Van
Wulften niet binnen afzienbare
tijd aantoont dat hij de eigenaar
is van de tekeningen, Gallery
Donkersloot de acht tekeningen
moet afgeven aan de eisers. Om
te bepalen of de galerie meer te
keningen in bewaring heeft of
zou moeten hebben, wordt de
zaak aangehouden tot 15 maart.
De president geeft de partijen
tot dan de tijd om via getuigen
verhoren meer duidelijkheid
over de zaak te krijgen.