'Fusie blijft doel Samen op Weg' GELOOF SAMENLEVING Schoonvader Muskens: Ophef over Braun dubbelhartig Katholieke advocaten negeren oproep par Festival van pijn De relatie tussen psychotherapie en sjamanisme Enfant terrible en missionaris Simons (93) overleden BOEKBESPREKING breda - De Nederlandse oud bisschop van Indore in India, mgr. F. Simons, is maandag op 93-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in Breda. Dat hebben zijn familie en de mede broeders van de Missionarissen van het Goddelijk Woord, waar toe hij behoorde gisteren be kendgemaakt. Frans Simons baarde in 1968 veel opzien door in een boek te stellen, dat voor het dogma van de onfeilbaarheid van de paus geen bijbels argumeht is te vin den. Na zijn priesterwijding in 1932 was hij vanaf 1935 werk zaam in Indore. In 1952 werd Si mons in Tegelen gewijd tot bis schop van Indore, een bisdom waar overwegend hindoes wo nen. In 1971 keerde hij voor goed terug naar Nederland. Dit jaar zou hij zeventig jaar priester en vijftig jaar bisschop zijn. De suggestie van Simons om de pauselijke onfeilbaarheid onge daan te maken, kwam voort uit zijn jarenlange ervaring als mis sionaris in India. Hij beweerde dat de westerse priesters in dat land in een harnas werken. Ro me vaardigt tot in de kleinste details decreten uit en maakt aanpassing van culturen, riten en denkwijzen onmogelijk, al dus Simons. „Er was geen andere keus voor mij dan dit te publiceren. Wan neer wij er naast zitten met onze aanspraken dan vormen wij een onoverkomelijk obstakel voor de christelijke eenheid, en wij kun nen niet simpelweg doorgaan om toch vooral de vréde niet te verstoren", schreef dé bfescbop in zijn boek Infallibility and the Evidence' (Onfeilbaarheid en het bewijs). Simons werd beschouwd als het enfant terrible van de Indiase bisschoppen. Zo zei hij in 1970 dat de priesters in zijn gebied er beter aan doen een beroepsop leiding te volgen en partjffne priester te worden. Volgens hem zou Noord-India met eën over schot aan priesters komen te zit ten voor wie niet genOeg W&L te vinden zal zijn. Om verveling en frustraties te voorkomen, zouden ze beter een werkkring kunnen zoeken en in hun vrije tijd patóoraal werk verrichten. Hij deed zijn uitspraken korte tijd nadat de paus had gezegd dat christenen priesters nodig hebbeft die zich niet met profane dingen en we reldse belangen bezighouden. Sjamaan of 'medicijnman' wil de Nederlandse Daan van Kampenhout (38) zich niet noemen. „Ik voel mij meer op mijn gemak bij de omschrijving van mijzelf als iemand die het sjamanisme bestudeert", schrijft hij in de inleiding van zijn nieuwste werk 'Beelden van de ziel'. Van Kampenhout heeft inmiddels al een aantal gezaghebbende boeken over sjamanisme geschreven. Hoe wel hij nog relatief jóng is zou den we hem, analoog aan zijn eigen omschrijving, zo langza merhand een sjamanismepro- fessor kunnen noemen. In 'Beelden van de ziel' gaat het over 'de werking van de ziel in sjamanistische rituelen en fa milieopstellingen'. De eerste vraag voor een leek is: wat zijn familieopstellingen? Mensen met een lichamelijke en/of psy chische aandoening, die hun heil zoeken in het alternatieve therapeutische circuit, 'werken' vaak in groepsverband aan hun probleem. Meestal heerst daar bij gedachte dat de cliënten pas kunnen genezen na het door breken van allerlei emotionele blokkades. Met familieopstel- utrecht/anp - De drie Samen-op- Wegkerken blijven streven naar een fusie. Het pleidooi van twee behoudende organisaties in de Nederlandse Hervormde Kerk voor een unie van de kerken zal dat niet veranderen, omdat het voorstel geen nieuwe elementen bevat. Dat verwacht de hervormde predikant B. Wallet, voorzitter van de SoW-werkgroep kerkor de. Gezien de besluiten die de gezamenlijke SoW-synode in de afgelopen jaren heeft genomen, gaat hij ervan uit dat het voor stel voor de unie weinig kans van slagen heeft. Sinds 1990 zijn die besluiten ge richt op een vereniging van de Hervormde, Gereformeerde en Lutherse Kerken. „Ik zie geen reden om daarvan af te wijken", zei Wallet. Hij wees erop dat de SoW-synode de gedachte van een minder vergaande federatie of unie allang heeft afgewezen, ondanks pleidooien hiervoor van tegenstanders van de kerk- fusie. „Men legt zich niet neer bij de besluitvorming van de ambtelij ke vergadering. Dat is niet alleen onwil, maai' ook een vrees voor afval als de fusie doorgaat", zei Wallet. Hij reageerde daarmee op het voorstel voor een SoW- unie dat dinsdag door de Con fessionele Vereniging en de Ge reformeerde Bond werd aange boden aan het SoW-synodebe- stuur, waarvan hij deel uit maakt. Wallet is teleurgesteld en ver baasd over dat voorstel. Volgens hem heeft het SoW-bestuur al tijd uiterst zorgvuldig geluisterd naar de bezwaarden en veel ge daan om breuken te voorko men. „Het valt me zwaar om dit weer op de agenda te zetten, omdat het eigenlijk niets nieuws is", zei hij. Uit het pleidooi spreekt volgens Wallet wel ongenoegen, veront rusting en wantrouwen jegens het huidige beleid. „Dat blijft voor mij altijd nieuw en dat sig naal neem ik serieus, de inhoud kennen we wel. Wat voor mij telt, is de emotie die speelt." Het voorstel van de twee her vormde organisaties kost vol gens Wallet handenvol geld en zal in de praktijk tot een inge wikkelde kerkstructuur leiden. Ook mist hij een visie op de rol die de kerk in de samenleving kan spelen en de hartstocht om mede leiding te geven aan de toekomstige kerk. Secretaris dr. B. Plaisier van de SoW-kerken deed het voorstel enkele uren nadat het was inge diend af als 'onduidelijk, on deugdelijk en onkerkelijk'. De Bond en de Vereniging kiezen volgens hem bewust voor ver warring en grotere verdeeldheid. Singapore - Een hindoe pijnigt zichzelf mef een kadavi, een sierboog van hout of metaal die met ijzeren spijkers aan het lichaam is bevestigd. Elk jaar gaan duizenden gelovigen naar Maleisië en Singapore voor het Thaipusam festival. Veel van hen doen aan zelfkas tijding: ze steken naalden door hun tong, hangen zichzelf op aan vleeshaken of trekken met haken in hun rug een kar voort. Hindoes vieren met Thaipusam de geboortedag van Heer Muruga, de jongste zoon van de vernietigingsgod Shiva. Foto: AP/Naashon Zalk Hilversum - Bisschop Muskens van Breda vindt de ophef rond de Argentijnse priester Rafaël Braun een beetje dubbelhartig. Braun spreekt zaterdag een ge bed uit tijdens de huwelijks- dienst van prins Willem-Alexan- der en Maxima in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Het week blad Vrij Nederland beschuldig de hem vorige week van sympa thieën voor het toenmalige regi me van oud-dictator Videia. „Wij zijn zelf in de oorlog ook geen helden geweest", zei Mus kens gisteren in het RKK/KRO- televisieprogramma Studio RKK Rond Kerk en Kroeg. Hij vroeg zich af hoeveel Nederlanders bereid waren om tussen 1940 en 1945 zodanig te protesteren dat ze het risico namen om in een concentratiekamp te belanden. „Heel weinig toch maar", zei de bisschop. Als het gaat over andere landen dan menen Nederlanders vol gens hem dat iedereen bereid moet zijn 'de martelaar uit te hangen'. De bisschop zit in het comité van aanbeveling van de Stichting Nationaal Geschenk Mensenrechten Argentinië, die zich inzet voor slachtoffers en nabestaanden van de militaire dictatuur tussen 1976 en 1983. Volgens Muskens moet het sa men kunnen gaan om het bruidspaar alle geluk en vreugde te wensen en tegelijkertijd niet te vergeten dat in Argentinië zo veel mensen ongelukkig zijn, omdat ze nooit hun 'weggeroof- de' kinderen hebben terugge zien. De regering liet vorige week weten geen reden te zien om priester Braun te weren van het prinselijk huwelijk. Braun heeft nooit de dictatuur verdedigd en nooit kritiek op het militaire regime geuit, zei de protestantse bevrijdingstheo loog José Miguez Bonino zon dag. Volgens deze oud-presi dent van de Wereldraad van Kerken behoorde de priester in de jaren zeventig tot de stro ming in de Rooms-Katholieke Kerk in Argentinië die zich alzij dig hield van de politiek. hilversum/den bosch - Neder landse katholieke advocaten zullen de oproep van Paus Jo hannes Paulus II om zo moge lijk echtscheidingszaken te mij den naast zich neerleggen. Dat stelt L Gijbeis, woordvoerder van de Vereniging van Advoca ten en bemiddelaars bij Schei ding (VAS). Als wij geen hulp zouden verle nen bij echtscheidingen, wor den de huwelijken niet beter, ze blijven ontwricht. In de Neder landse situatie zal de oproep van de paus weinig uithalen. Hoogstens averechts. Eerder heeft Rome zich al vervreemd van de realiteit door uitspraken over geboortenbeperking, het verbod van condooms en abor tus." In een toespraak tot de Rota in Rome, de hoogste rooms-katho- lieke rechtbank, noemde de Paus echtscheiding 'een doel dat strijdig is met de rechtvaar digheid' en 'een kwaad waarvan de gevolgen zich verspreiden als de pest'. Advocaten en rechters zouden juist alles moeten doen aan be middeling om scheidingen te voorkomen. Hij riep gelovigen op zich te verzetten tegen wette lijke maatregelen die echtschei ding makkelijker maken en te gen homohuwelijken. M.W. Guensberg, deken van de Nederlandse Orde van Advoca ten, onthoudt zich van een waardeoordeel. „Op zich is er geen probleem. Elke advocaat kan een zaak weigeren die hij onrechtvaardig acht. Een katho lieke advocaat kan dus ook een scheidingszaak naar een ander verwijzen. Al heb ik nog nooit gehoord dat dat gebeurde. Rechtsbijstand staat in zekere zin los van een zaak: als een ad vocaat een moordzaak op zich neemt, betekent dat uiteraard niet dat hij moord goedkeurt." Ook bisschop Muskens van Bre da heeft kritiek geuit op de op roep van paus Johannes Paulus II aan advocaten en rechters om zo mogelijk echtscheidingsza ken te mijden. Volgens de bis schop is dat in de praktijk een onhaalbare zaak. Volgens Mus kens mag de paus verkondigen dat hij het verschrikkelijk vindt dat het aantal echtscheidingen systematisch werk als on verklaarbaar wordt be schouwd?" Het ant woord op de ze vragen zoekt de sja- manisme- prof. uiter aard in de onzichtbare, mysterieuze en niet we tenschappe lijk aan te to nen dimen sies van het bestaan. Fa milieleden kunnen bijvoorbeeld ook dode familieleden zijn. Het is een wereld waarin de doodgeboren kinderen van een overleden overgrootmoeder onvrucht baarheid kunnen veroorzaken bij haar nazaten. Dat klinkt mal, maar Van Kam penhout beschrijft één en an der op een wijze die zelfs op een kritische ongelovige sym pathiek overkomt. Hij preten deert niet van alles zeker te we ten, bijvoorbeeld. Hoewel Van Kampenhout zelf ook sjamanis tische rituelen verricht, waarin hij gebruik maakt van allerlei niet alledaagse kledij en voor werpen, is hij geen malloot die 'indiaantje speelt' om goedge lovige mensen met zelfbedach te onzin om de tuin leiden. Het aardige van 'Beelden van de ziel' is dat Van Kampenhout de verhouding beschrijft tussen sjamanisme en wat hij noemt 'systematisch werk'. Hij begeeft zich in het gebied van de psy chologie, psychotherapie en natuurreligie en zoekt daarin, met respect voor de verschil lende denkbeelden, 'de relatie'. Kortom, het is een interessant boek dat tracht de grenzen te overschrijden tussen verschil lende vakgebieden en daarbij ook nog de strikte scheiding opheft tussen regulier en alter natief. Titel: Beelden van de ziel Auteur: Daan van Kampen hout Uitgeverij: Altamira-Becht BV Prijs: 14, 95 euro Onno van 't Klooster Heus, ik kan het niet helpen. Ik was vastbesloten om het niet over schoonvaders te hebben. Maar het bijbelstuk van deze week (Exodus 18:1-20:23) be gint met een schoonvader. Sterker nog, het stuk is naar een schoonvader genoemd. En de eerste letter van diens vijf- letterige naam komt overeen met de eerste letter van de vijf- letterige naam van schoonva der Jorge. Schoonvader Jitro, een midja- nitische priester, heeft een innige band met zijn schoonzoon Mozes. Na de uittocht uit Egypte ont moeten zij el kaar in de woestijn. De twee mannen trekken zich in een tent te rug en Mozes vertelt zijn schoonvader uitvoerig wat hij heeft mee gemaakt. Kort daarna ziet Jitro hoe Mozes als rechter op treedt. Hij is de enige rechter en alle zaken, groot en klein, worden aan hem voor gelegd. Dat kan zo niet, oor deelt Jitro en hij adviseert Mo zes een getrapt rechtssysteem in te stellen, zodat alleen nog de ingewikkelde zaken aan hem worden voorgelegd. Mo zes neemt het advies over. Zo als gaat dat als er een goede band is tussen schoonvader en schoonzoon. Wat volgt is de kerntekst van de Tora de Eeuwige verschijnt op de berg Sinaï en spreekt daar zijn 'Tien Woorden', beter bekend als de Tien Geboden. Twee dagen bereidt het joodse volk zich voor op die ontmoe ting. Op de derde dag wordt het naar de voet van de berg gevoerd. Onder geen voor waarde mag het de berg betre den. En dan volgt bij het aan breken van de morgen - blijk baar zijn ze er 's nachts naar toe gebracht - een spektakel van jewelste. „Donder en blik sem, een dichte wolk op de berg en zeer luid geschal van de ramshoorn; en alle mensen in het kamp beefden van schrik." (Exodus 19:16) Het maakt een onuitwisbari indruk op het volk. Het ki ijg p gedragsregels voorgelegd, d het ogenschijnlijk uit vrije w kan opvolgen. Maar zoals di Midrasj, de verhalende uitle van de Tora, duidelijk maak h dat 'vrije wil' betrekkelijk. T< j God Zich openbaarde hield de berg boven het volk, vert de Midrasj.Als jullie mijnd ra accepteren is het goed; c maar als jullie dat niet doen zal Ik de berg als ei ketel over jullie heei zetten en ir wordt het jullie graf. Een zinneE in het stul 'Jitro' is in e speciaal o r gevallen, r „Waarschit het volk d b; ze niet do n de afschei J ding heen >1 breken on k naar Mij t u staren." Z> terdag zul k miljoenen t mensen p a cies dat r doen: stai o Er zal een u spektakel te zien zijn waar d t meesten hun blik niet vanaf re zullen kunnen houden. e En dat is precies waartegen k Eeuwige waarschuwt: het ga e niet om wat er te zien valt, maar om de essentie te hore u van wat een mens op de aar te doen staat. En die essenti heeft te maken met het resp teren van grenzen, opdat ie dereen ruimte en tijd heeft t te leven en zich kan ontploo en. Jitro was vol ontzag voor de God van de Bevrijding. Hij a viseerde zijn schoonzoon er ging terug naar zijn land. Joi Z. diende wel in eigen ogen I een god van de bevrijding, i maar dé God van de Bevrijd heeft hij niet gediend. k Toen Mozes en Jitro met elk i spraken waren ze stokoud. A het huwelijksspektakel acht< c de rug is heeft Willem-Alexa di der nog jaren om te leren lu J teren; naaï de God die öpko a voor de verdrukten, en voor Si ook om té leren naar wie hij D niet moet luisteren: zijn R schoonvader. kl b: I TAMARAH BENIMA lingen doelt Van Kampen hout op een therapeuti sche groeps sessie waarin alle deelne mers zich voordoen als de familiele den van één persoon. „Een cliënt kiest uit de aanwezige deelnemers representan ten voor leden van zijn fami lie en stelt die in de ruimte op", omschrijft Van Kampen hout. Direct daarna stelt hij de kernvraag van het boek. „Hoe is het mogelijk dat deze represen tanten, die volstrekt niets weten van de familie van de cliënt, in staat zijn om met grote precisie uitdrukking te geven aan wat er tussen de verschillende familie leden speelt? Wat gebeurt er precies op dat moment, wat is het proces dat door de meeste begeleiders van de seminars in Paus Johannes Paulus II poseert samen met de Rota, de hoogste rooms-katholieke rechtbank. Foto: AP/Arturo Mari toeneemt. „Maar hij gaat mis schien een beetje te ver als hij zegt dat de advocaten zich daar niet voor mogen inspannen om het goed te regelen", zei de bis schop gisteren in het RKK/KRO- televisieprogramma Studio RKK Rond Kerk en Kroeg. „Dat moet natuurlijk wel goe worden. Het is op drama genoeg", voegde v,ii^a aan toe.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14