Het levenslied, de poëzie van de misère KUNST CULTUUR Arjan Ederveen schrikt terug voor de tragiek van Alzheimer Concert als uitlaatklep voor woede en frustratie Ih 1 Gedichten in de regio LWOwil l opnieuw vertrek De 'Elf koningsgezinde kwajongens Toch Oranje Rapsodie op Leids carillo| woensdag 30 JANUARI 20( j I» Foto: ANP/Herman Pieterse 'Schaep met vijf pooten' in theater Groningen - Het Noord Neder lands Toneel (NNT) speelt van af volgende week 't Zal je kind maar wezen revisited', een ei gentijdse versie van 't Schaep met de Vijf Pooten'. De legen darische tv-serie, geschreven door Eli Asser en Harrie Ban- nink, werd in het seizoen 1969- 1970 door de KRO uitgezonden. Het programma volgde de lot gevallen van een aantal stam gasten in een Amsterdamse kroeg. In een van de hoofdrol len is nu Thijs Romer te zien, een kleinzoon van Piet Römer die destijds een hoofdrol ver tolkte. Architect Herbert Hirche overleden stuttgart - De Duitse architect Herbert Hirche (91) is maandag in Heidelberg overleden. Hirche volgde zijn opleiding aan het Bauhaus en was vooral actief als binnenhuisarchitect en meubelontwerper. Hij werd in 1910 geboren en studeerde van 1930 tot 1933 aan het Bauhaus. Tot Hirches leer meesters behoorden onder meer Wassily Kandisnky en Ludwig Mies von der Rohe. Na zijn opleiding trad hij bij de laatste in dienst. Tekeningen van Rubens gevonden Berlijn - Een Duitse historicus heeft drie tekeningen gevonden die volgens hem mogelijk door de Vlaamse meester Rubens zijn gemaakt. Het betreft af beeldingen van figuren uit de Griekse mythologie, zo meldt een Keulse krant vandaag. De tekeningen zijn ontdekt door historicus Uwe Westfehling van het museum Wallraf-Richartz in Keulen. Ze tonen grote gelij kenissen met werk van Rubens dat is tentoongesteld in musea in Milaan, Dresden en Moskou. Concertgebouw best bezocht Amsterdam - Het Concertge- bouw in Amsterdam trekt het meeste publiek van alle con certzalen in de wereld. Dat blijkt uit een vergelijking van de bezoekersaantallen van de toonaangevende muziekzalen in 2001. Vorig jaar brak het Concertgebouw ook nog het pas een jaar oude bezoekersre cord. In 2001 passeerden 838.125 mensen de kassa, ruim 12.000 meer dan in 2000. theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'De grote verdwijntruc' van Arjan Ederveen en zijn Groep de la Troep. Regie: Kees Prins. Gezien 29/1 Leidse Schouwburg, Vanavond herhaling. Er komt een goochelaar bij de dokter om te horen wat er met hem aan de hand is. „Uw her sens krimpen", vertelt de dok ter. „U zult uw herinneringen verliezen tot u helemaal niets meer weet." Die verdwijntruc wordt de laatste van Thomas van Meckeren, de man die voorbestemd was voor belas tingformulieren, maar zijn hart volgde en zijn publiek steeds te snel af was. Poppen die steeds groter worden, laten hem voor de laatste keer zijn herinnerin gen zien, tot hij zijn laatste zak doekje omhoog blaast. Dat is het verhaal waar Arjan Ederveen zijn show aan op hangt. Hij doet dat samen met zijn 'Groep de la Troep', vier bijna of net afgestudeerde leer lingen van de toneelschool die daar goed opgelet hebben en ook nog grappig zijn. Ze doen dat met een staalkaart aan the atrale kunsten en kunstjes. Ederveen leeft zijn veelzijdig heid uit in liedjes, dansjes, ca baret, poppenkast, sketches, af gerichte honden, marionetten, objecten, steltlopen, poppen- porno, travestie, rollatorcho- reografieën en zo meer. Alleen goochelen is daar net niet bij. 'De grote verdwijntruc' is een voorstelling die het uitstekend zou doen op De Parade, het zo merse buitentheaterspektakel. Drama-variété unique noemt Ederveen het zelf. Hij werkte samen met zijn oude maat Kees Prins, met wie hij jaren geleden tentvoorstellingen speelde bij het Werkteater. Ze kwamen al lebei bij de televisie terecht; de een bij Jiskefet, de ander maak te onder meer Theo en Thea en de dramadocumentaires 'Dertig minuten'. Daarnaast bleven ze in het theater actief, als regis seur of acteur. Ederveen zoekt de diepte graag aan de oppervlakte. Hij acteert en improviseert makkelijk, ty petjes en timing zijn nooit een probleem. Hij krijgt vaak ver rassend goed tegenspel van de jonkies in de groep. Maar zoals vaker bij Ederveen liggen melig heid en gemakzucht permanent op de loer. Soms levert dat hila rische scènes op, soms stoort dat. Ontroering, bewondering en ir ritatie strijden in de voorstelling om voorrang. Onder al dat ge- dol voel je een laag van wee moed, want het is toch gr lijk wat zo'n hersenaandoir bij mensen teweeg brengt had wel wat meer mogen want het gaat niet zomaar een dementerend mens: l veens vader was goochela kreeg Alzheimer. Miss< komt het juist door dat g< 'fc aan afstand dat Ederveei^' voor terugschrikt om naa kolder ook de tragiek een te geven. door Annemiek Veelenturf leiden - Meehuilen is lekker. Het verwaarloosde kind, het weerloze dier, de verlaten geliefde, de ter minaal zieke... Hun treurig lot stelt ons in staat de emoties de vrije loop te laten en gaandeweg wat eigen leed naar buiten te werken. Dat verklaart het be staan van het levenslied dat, af hankelijk van iemands achter grond, heel divers wordt gewo gen. Kunst, cliché of camp? Zeker is dat het genre niemand onbe roerd laat. Het leed knalt ons morgen over al tegemoet. De Stichting Poetry International heeft het levens lied tot thema gekozen van de Landelijke Gedichtendag en overal in het land wordt daarop enthousiast ingehaakt. Smart lappenkoren flankeren 'serieu ze' dichters tijdens poëziebij- eenkomsten. Dichters van naam hebben voor de gelegenheid le vensliederen geschreven die be kende zangers door het hele land in bibliotheken, boekhan dels en theaters vertolken. Zo breed gevierd als het levens lied nu lijkt, zo wisselend was het oordeel in vroeger tijden. Rond de vorige eeuwwisseling keek de betere stand neer op de 'toneelsmartlappen', meestal letterlijk uit het Frans vertaalde stukken. De taal was hoekig en de personages óf bijzonder goed óf bijzonder slecht. Maar het volk dat erop afkwam liet zich er, na een dag van harde arbeid, graag door meeslepen. Zangers als Lou Bandy, Willy Derby en Kees Pruis haakten in de jaren daarna in op de Franse trend om lichamelijke en gees telijke misère als 'document hu- main' te bezingen. Lou Bandy behaalde een succes met 'Slechts een meid die men ver geet'. Willy Derby bracht 'Blind- geschoten' tijdens de Eerste We reldoorlog; een lied dat hij met dichtgeknepen ogen zong. Het lijkt erop dat het levenslied het meest populair is in tijden van voorspoed, zoals in de jaren twintig, zestig en negentig van de vorige eeuw. Men kijkt in de smartlap, met nostalgie, terug naar het leed van weleer. Als het mensen economisch slecht gaat, zijn het juist liedjes als 'Zoek de zon op' (1936) die het goed doen. Niet alleen de conjunctuur, ook de sociale achtergrond speelt een rol in de waardering voor de smartlap. De Zangeres Zonder Naam werd de eerste twaalf jaar van haar carrière geboycot en bespot. Ze groeide uit tot 'Ko ningin van het Levenslied', hoe wel haar werk op de publieke radiozenders nauwelijks werd gedraaid. De culturele elite be oordeelde haar liedjes als 'smaakbedervend'. Het was 'volksschrijver' Gerard Reve die voor een revolutie zorgde door Mary Servaes uit te nodigen voor zijn feest in de Vondelkerk, nadat hij de Staatsprijs voor Let terkunde had gewonnen. Het levenslied begon aan een opmars, waarvan later zangers als André Hazes, Marianne We ber en Frans Bauer profiteerden. Maar de kritiek was niet geheel verstomd. Wim lbo had het in zijn cabaretbijbel over 'naïeve zielen' die dankzij de smartlap konden 'vluchten in goedkope schijnromantiek'. Rudie Kagie schreef in de Nieuwe Linie over 'tobhits', 'jankerig, sentimenteel, vol goedkoop effectbejag', die ook nog eens 'vol taalfouten' zit ten. Johnny Hoes, ontdekker van de Zangeres Zonder Naam, pareer de deze kritiek. Ooit schreef Hoes 'Op een zeemansgraf staan nooit geen rozen', waarin de dubbele ontkenning 'nooit geen' grammaticaal fout is. Hoes, die HBS-A had, wist dat heus wel. „Maar je moet je rich ten naar de taal van de men sen." De Zangeres zelf voelde het klassenvooroordeel goed aan. „Een opera als Tosca is ook een grote smartlap", zei ze ooit. „Maar het verschil is: in de ope ra gebruiken ze witte zakdoeken en in mijn zalen rode." De verhaaltjes in de levensliede ren houden pas met de tijd geest. Vandaar dat oude smart lappen, die een overdaad aan el lende opdissen, heden ten dage vaak de lachlust opwekken. Ech ter, in de tijd van hun oorsprong kwam het vaak voor dat zeelui I De smartlap, zoals hier op het Festival van het Levenslied in de Leidse Schouwburg, staat morgen centraal op de Nationale Gedichtendag. Ar chieffoto: Taco van der Eb op zee bleven en mensen hon ger leden door armoe. Of de hang naar het hapklare treurdicht nog lang zal bestaan, is onzeker. Sommigen voorspel len een economische recessie. Volgens de wetten van de smartlap houdt dat in dat de optimistische deun het voorlo pig zal winnen van de tranen trekker. Bij de samenstelling van.dit artikel is, naast andere bronnen, rijkelijk geput uit het voorwoord van de bundel 'Hui len is voor jou te laat...' van Jacques Klöters dat eind februari verschijnt bij uitgeverij Nijgh Van Ditmar. leiden/regio - Ook in de Leidse regio gaat de Nationale Ge dichtendag niet onopgemerkt voorbij. Iedereen die morgen langskomt bij boekhandel Van der Meer aan het Vuurtoren plein in Noordwijk krijgt, zo lang de voorraad strekt, een 'poëtisch zakdoekje' met een gedicht over prins Willem- Alexander en Maxima. In de openbare bibliotheek van Voorschoten vindt een gedich tenavond plaats met gedichten van Remco Campert, Judith Herzberg, Martinus Nijhoff en Bertold Brecht. De bijeenkomst begint om 20.00 uur. Op uitnodiging van de openba re bibliotheek Leiderdorp heeft een aantal politici zijn favoriete gedicht kenbaar gemaakt. Deze gedichten zijn te zien op een expositie die morgen begint en tot 24 februari duurt. Roel van Dijk verzorgt 's mid dags en 's avonds een demon stratie drukken met de hand pers bij boekhandel Kooyker aan de Breestraat in Leiden. Het gedicht 'Leidse zomer' van Hanneke Eggels wordt daar voor gebruikt Tussen 14,00 en 16.00 uur is Eggels ook aanwe zig om te signeren. In Alphen aan den Rijn hebben boekhandel Haasbeek en het schrijfcollectief Taaismederij de handen ineen geslagen. Zeven plaatselijke dichters hebben zich uitgeleefd in het maken van smartlappen. door Herman Joustra leiden - De Leidse Welzi organisatie wil dat Cultu centrum De X uiterlijk pi juli vertrekt uit Het Volksh gj Dat staat in een brief vanp LWO aan het centrum. De organisatie zegt standpunt bepaald te heb r" na overleg met de gemee 'Gezien het accommoda beleid van de gemeente is duidelijk dat De X uit Volkshuis zal vertrekkC verklaart de LWO. De organisatie zinspeelt ij, deze opmerking mogelijkj,,- de Muzieknota, waarin de meente stelt dat kleine pa= als De X het best naar Q- zouden kunnen verhi Directeur Comel van de Lj en cultuurwethouder Pei old waren vanochtend bereikbaar voor taar. Het bestuur van Dl komt vrijdag bijeen om 3 officiële standpunt te bet£ len. Het liefst ziet de LWO dat X nog eerder vertrekt, m de organisatie stelt tegelijl tijd 'geen actie te onder men tot vertrek van Dt voor de ingangsdatum va juli'. De welzijnsorganisatie 2 verder dat 'de wijze van a wezigheid van De X in st is met de voorwaarden v een soepele bedrijfsvoerin Korte tijd geleden zegde LWO de huur van De X al 1 keer op, met als ingangs turn 1 februari. Men kw tot die beslissing, omdat D had laten weten de huun hoging, van 5500 euro n 20.000 euro per jaar, niel kunnen betalen. Die ver ging was ingevoerd na duur uitgevallen verbouw van Het Volkshuis. Door tussenkomst van de rpeente werd de besliss van de LWO echter terug draaid. Pechtold zegde d; bij toe naar een oplossing zoeken. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor de amateurkunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: orkest Kleintje Pils uit Sassenheim. „We zijn heel erg koningsge zind", zegt Ruud Bakker, slag werker bij Kleintje Pils. „De sa menwerking met leden van het koninklijk huis verloopt altijd prima. Ze dragen ons een warm hart toe en dat is wederzijds." Het is dan ook niet verbazing wekkend dat de elf jongens van Kleintje Pils vrijdag optreden tijdens de Nationale Feest avond voorafgaand aan het hu welijk tussen Willem-Alexander en Méxima. Ze voeren een drie minuten durende versie van de Zuiderzeeballade uit. „Met Wïllem-Alexander hebben we altijd goed contact. We ko men op veel plaatsen waar hij ook komt; we kwamen hem te gen op verschillende Olympi sche Spelen, voetbalkampioen schappen, maar ook bijvoor beeld bij de laatste Elfsteden tocht. Altijd is er plaats voor een warme handdruk, een gemeen de lach en een belangstellend praatje. Zijn enthousiasme werkt altijd opzwepend." Na hun optreden tijdens het EK voetbal van 1996 in Engeland ontvingen de muzikanten van Kleintje Pils, in de persoon van Bakker, een koninklijke onder scheiding. Bakker: „Wij spelen ook bij wedstrijden waaraan het Nederlands elftal niet meedoet. Muziek is verbroedering en het werkt heel goed tegen hooliga nisme. De BBC heeft een item over ons uitgezonden en dat hebben veel mensen gezien. Ik denk dat daarna ook veel Ne derlandse politici en misschien zelfs het koninklijk huis zag dat we goed bezig waren." „Van alle artiesten die op de Nationale Feestavond spelen, waren wij als eerste door de screening van de Rijksvoorlich tingsdienst heen", zegt Bakker trots. „Dat betekent niet dat we braaf zijn, maar dat we onze za ken goed op orde hebben. An ders kom je niet zo ver en wordt je niet zo vaak gevraagd voor dit soort evenementen." Bakker is daarom ook niet te verleiden tot politieke uitspra ken. „Wij vinden Mcbrima een Orkest Kleintje Pils. Foto: Taco van der Eb geweldige vrouw. Ik vind het goed dat er over het verleden van Maxima's vader gesproken wordt, maar wij houden ons buiten iedere politieke discus sie. Gezien onze positie en onze positieve uitstraling is het niet verstandig daar meningen aan toe te voegen. Wat wij ervan weten, en dat is net zoveel als ieder ander, geeft ons geen aan leiding niet te willen spelen op het huwelijk." Na de Nationale Feestavond zijn de Olympische Spelen in Salt Lake City de volgende halte van Kleintje Pils. „We spelen daar ook in op de actualiteit. Na de aanslagen van 11 september zijn de Amerikanen nog 'Ameri- kaanser' geworden dan ze al waren. Daarom hebben we een speciale medley van typisch Amerikaanse nummers inge studeerd, met daarin ook een bewerking van hun volkslied." Met Kleintje Pils is de Sassen- heimer inmiddels de hele we reld rond geweest. „Het blijft een hobby, we verdienen er niets aan. De helft van onze va kantiedagen gaat op aan de band. We doen het graag. Het voelt alsof je je land vertegen woordigt Toen we in het Ne derlandse themapark in het Ja panse Nagasaki speelden, wa ren we daar echt de verper soonlijking van Nederland. Door de ogen van het altijd ge reserveerde Japanse volk wer den we gezien als extraverte reuzen. Met onze muziek erbij klopt dat redelijk." „We blijven elf kwajongens op schoolreis. We proberen van al le landen waar we komen toch iets mee te pikken van de cul tuur, van de mensen die er le ven. Voor Koninginnedag gaan we naar Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten om voor een Nederlandse vereniging te spelen, dan wil ik natuurlijk wel even rondkijken, want daar kom je niet elke dag." Kleintje Pils opent vrijdag het programma van de Nationale Feestavond in de Amsterdam ArenA. Coen Polack muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Micha Hamel, m.m.v Peter Donohoe, piano. Gehoord: 29/1, Stadsgehoorzaal, Leiden. Dit concert van het Noordhol lands Philharmonisch Orkest moet een therapeutische uit laatklep zijn geweest voor opge kropte woede en slopende frus tratie: nog even laten horen wat een niet gefuseerd orkest waard is. Dat doen ze overtuigend, ge passioneerd. Met Prokofjev, Gershwin en Bernstein lukt dat voortreffelijk. Het begint allemaal nog redelijk rustig met de Suite nr. 3 uit 'Ro meo en Julia'. Prokofjev stelde deze suite sameh uit zijn vertel lend dansdrama, omdat het Russische publiek het contrast met zijn vroegere balletten aan vankelijk te groot vond. In deze bruisende suite zijn balletdan sers dan ook weinig voorstel baar, zo spreekt de muziek voor zich. Hoogstens die ene sprookjesdans, in een steeds op en neergaande beweging van piano en pizzicati van de strij kers. De concertmeester speelt daar elegant bovenuit en landt vederlicht op het doorlopende watermotief. Pianist Peter Donohoe verovert de luisteraar met spectaculair, virtuoos spel in Prokofjevs eer ste Pianoconcert en in Gersh- wins tweede Rhapsodie voor piano en orkest. Dit laatste werk heeft openlijk gelonkt naar Gershwins Rhapsody in Blue'. Het overbekende dram mende thema is verdekt opge steld en komt in talrijke ge daanteverwisselingen steeds weer naar boven. Vitale ritmen en in het gehoor liggende melo dieën kenmerken de composi tie, waarin Gershwin opnieuw een verbinding legt tussen sym fonische muziek en.de jazz af komstig van de Amerikaanse negerslaven. Donohoe rammeit de vleugel als een vurig slagwerker. De or kestklank lijkt steeds heen en weer te kolken van links naar rechts, opgezweept door de pianist die virtuoos aanval speelt, als een tijger op z'n Niettemin kan dat keih slagwerk zo maar omslaa zwevend licht zwanendon tikkelende regendruppels, even later weer verplette aan te zwellen in je reinste cusmuziek, met hoorrlacl groot koper, spannende cussie, opzwepende strijl Kortom een kakofonie kleurrijk geweld, even vei kend en dan tot slot een uit sting met het oude thema één keer in alle hevigheid, nohoe speelt geweldig; sta to's, eindeloos klappende koorden, razende riedels, catief klaterwerk. Ook in Bemsteins 'Symph dances' uit de West Side S kan de zaal maar nauwelijk adem komen. De overbekt melodieën zijn overigens g fineerd geprogrammeerd, spanning en ontspanning, tigheid en troost. Dit orke nog steeds onverwoestbaar steeds wisselende ritmen dirigent Micha Hamel alei sensueel soepel aan en he kest reageert voorbeeldig. leiden - Op het laatste moment heeft de gemeente Leiden toch een beiaardier gevonden die za terdag de speciaal ter gelegen heid van het huwelijk van Wil- lem-Alexander en Maxima ge maakte compositie ten gehore brengt op het stadhuiscarülon. Deze Oranje Rapsodie is ge schreven door de in Leiden ge boren componist Joop Stokker- mans. Hij zei gisteren in deze krant te betreuren dat het mu ziekstuk niet in zijn geboorte stad wordt uitgevoerd. Leiden heeft geen stadsbeiaardier meer, maar is naarstig op zoek gegaan naar een gelegenheidsbeiaar dier. Er werd contact gezocht met de beiaardschool in Amersfoort met de vraag of zij iemand ter beschikking kon stellen. Het lukte om de Haagse beiaardier Henk Lemckert voor deze te interesseren. Hij speelt Oranje Rapsodie zaterdag keer in Leiden: om 16.00, en 16.50 uur. Behalve in Leiden wordt d« minuten durende hoi aan de kroonprins en zijn b zaterdag ook gespeeld in 01 meer Katwijk, Voorschoten, phen aan den Rijn en Zoi meer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 18